بررسی عملکرد بلند مدت S23 FE سامسونگ

نزدیک به یکسال از معرفی گوشی S23 FE سامسونگ می‌گذره و اگه جزو کسایی هستین که می‌خوان بدونن عملکرد اس ۲۳ اف ای در بلندمدت چطوره، حالا دیگه وقتشه. حتماً می‌دونید که این گوشی به عنوان نسخه جدیدتر S21 FE معرفی شده و قراره امکاناتی که گوشی پرچمدار اس ۲۳ داره رو به شکل محدودتر و با قیمت ارزون‌تر در اختیار شما قرار بده. S23 Fan Edition که اکتبر 2023 (مهر 1402) رونمایی شده، در نسخه جهانی و بازار آمریکا دو پردازنده مختلف داره، نمایشگرش 6.4 اینچه، 8 گیگابایت رم داره و دوربین باکیفیتش از قابلیت فیلمبرداری 8K پشتیبانی می‌کنه. اما باید دید بعد از این مدت، هنوز هم ارزش خریدش رو حفظ کرده؟ با بررسی عملکرد بلند مدت S23 FE سامسونگ همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی کیفیت بدنه S23 FE سامسونگ در بلند مدت

همونطور که قبلا تو بررسی گوشی S23 FE سامسونگ گفتیم، این گوشی با بدنه شیشه‌ای و فریم آلومینیومی تولید شده و از نظر طراحی ظاهری کاملاً شبیه گوشی‌های پرچمدار سامسونگه؛ با این تفاوت که اگه از جلو به گوشی نگاه کنید حاشیه‌های زیاد اطراف نمایشگر بهتون میگن که با یه گوشی پرچمدار طرف نیستید! شرکت سامسونگ این گوشی رو در 6 رنگ مختلف تولید کرده تا طرفدارای بیشتری براش جذب کنه که کارشم درست بوده. در بررسی بلند مدت کیفیت بدنه و طراحی ظاهری این گوشی چند نکته وجود داره که در ادامه میگیم.

 

طراحی خوش دست

این گوشی از نظر طراحی ظاهری چیزی از گوشی پرچمدار S23 سامسونگ کمتر نداره. ضخامت 8.2 میلی‌متری و وزن حدود 207 گرمی این گوشی کمک می‌کنه که راحت بتونید با یه دست ازش استفاده کنید. در بررسی بلند مدت متوجه شدیم کیفیت دکمه‌های پاور و ولوم تغییری نکرده و عملکرد خوبی دارن. در ضمن، سنسور اثر انگشت و پورت شارژ گوشی هم به خوبی عمل می‌کنه و هیچ ایرادی نمیشه بهش گرفت.

بررسی عملکرد بلند مدت S23 FE سامسونگ

 

لبه‌های تیز و اذیت کننده

شاید اون روزهایی اولی که گوشی S23 FE سامسونگ معرفی شده بود، حتی فکرشم نمی‌کردیم که لبه‌هاش تا این حد اذیت‌کننده باشن. طراحی این گوشی طوریه که فریمش لبه‌های تیز داره. این تیز بودن لبه‌ها به معنی برنده بودنشون نیست، اما کار کردن با کلیدهای ولوم و قفل صفحه رو سخت می‌کنه. به همین خاطر باید از همون روزهای اول خرید گوشی، براس کاور بخرید که دستتون به لبه‌هاش برخورد نکنه.

 

بدنه و فریم نسبتاً ضعیف

طی بررسی بلند مدت S23 FE ‌سامسونگ متوجه شدیم که بدنه و فریمش به شدت مستعد آسیب دیدنه. یعنی کافیه گوشی از دستتون بیوفته روی زمین تا یه تعداد خط و خش و فرو رفتگی روی بدنه و فریمش ظاهر بشه. با اینکه فریم این گوشی از آلومینیومه، ولی ما چند نقطه کوچیک فرور رفتگی یا حتی لب پر شده فریم رو دیدیم که واقعاً عجیب بود. بنابراین توصیه می‌کنیم بدون گارد محافظ به هیچ وجه ازش استفاده نکنید.

عملکرد بلند مدت S23 FE سامسونگ

 

بررسی صفحه نمایش S23 FE در بلند مدت

سامسونگ از نمایشگر 6.4 اینچی AMOLED برای گوشی S23 FE استفاده کرده. این نمایشگر دقیقاً همون اندازه‌ای رو داره که در نسل قبلی گوشی‌های Fan Edition سامسونگ یعتی S21 FE وجود داشت. بعد از بررسی عملکرد بلند مدت S23 FE سامسونگ تو بخش‌های مختلف، چندتا نکته مهم درباره صفحه نمایشش دیدیم که در ادامه میگیم.

 

حاشیه‌های زیاد

روزهای اولی که S23 FE رو می‌خرید، حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش واقعاً آزار دهنده‌ست. به نطر میرسه که سامسونگ بدنه گوشی رو یکی دو سایز بزرگ‌تر از نمایشگر 6.4 اینچی طراحی کرده و برای جبران این فاصله، حاشیه‌های اطراف نمایشگر رو بیشتر گرفته. البته بعد از چند روز به به حاشیه‌ها عادت می‌کنید و متوجه میشید که یه گوشی معمولی دستتونه، نه یه گوشی پرچمدار. اگه بخوایم با عدد و رقم صحبت کنیم باید بگیم که نسبت نمایشگر به بدنه S23 FE حدود 83 درصده که چیزی در حد فاجعه‌ست. زمانی جالب‌تر میشه که بدونید S21 FE نسبت نمایشگر به بدنه 86 درصدی داشته!

بررسی بلند مدت نمایشگر S23 FE سامسونگ

 

استفاده از گلس نسل قدیم

روی نمایشگر این گوشی، محافظ Gorilla Glass 5 کشیده شده که نسبت به S21 FE که با محافظ Gorilla Glass Victus تولید شده بود، یکی دو نسل عقب‌تره. البته تو بررسی بلند مدت ما متوجه ایراد خاصی روی نمایشگر نشدیم، اما انتخاب گلس نسل قدیمی‌تر روی گوشی جدیدتر واقعاً عجیبه.

 

حداکثر روشنایی مناسب

روشنایی صفحه نمایش این گوشی در حد مناسبیه و در بعضی از پارامترها از گوشی‌های پرچمدار جلو می‌زنه. با اینکه خود سامسونگ حداکثر روشنایی صفحه نمایش رو 1450 نیت اعلام کرده، ولی در حالت نمایش محتوای HDR به روشنایی 1470 نیت هم رسیدیم! البته در حالت تنظیم دستی شما می‌تونید فقط به حداکثر 610 نیت برسید. با این اوصاف باید گفت که روشنایی صفحه نمایش S23 FE وضعیت خوبی داره و در بررسی بلندمدت شاهد افت کیفیت این پارامتر نبودیم.

 

بررسی عمر باتری و شارژدهی S23 FE در بلند مدت

سامسونگ برای باتری S23 FE مثل نسل قبلی از ظرفیت 4500 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده. ماندگاری این باتری ارتباط نزدیکی با پردازنده و سخت‌افزارهاش داره. توی خیلی از پارامترها، ماندگاری باتری این گوشی نسبت به نسل قبلی کمتر شده اما با این حال، هنوز هم با یه بار شارژ کامل، تا 8-9 ساعت براتون کار می‌کنه و اگه از شارژر 25 واتی خودش استفاده کنید، حدود 70 دقیقه زمان می‌بره تا کامل شارژ‌ بشه.

بررسی عملکرد بلند مدت باتری S23 FE سامسونگ

سرعت شارژ باتری این گوشی خیلی زیاد نیست اما کار راه اندازه. مشکل اصلی باتری زمانی به وجود میاد که شارژش به زیر 10 درصد برسه. در این حالت اتفاقاتی عجیبی میوفته که احتمالاً به ندرت دیده باشید. وقتی شارژ گوشی به زیر 10 درصد میرسه، در عرض چند دقیقه، کم و کمتر میشه و ممکنه تا شما برید و شارژر گوشی رو بیارید، خاموش بشه. برای حل این مشکل عجیب باید قبل از اینکه باتری گوشی به زیر 10 درصد برسه، به شارژ بزنیدش.

 

بررسی عملکرد بلند مدت دوربین S23 FE

دوربین‌های 50 (اصلی)، 12 (اولترا واید) و 8 (تله فوتو) گوشی S23 FE عملکرد خوبی دارن. این دوربین‌ها جوابگوی کسایی هستن که تولید محتوای ویدیویی برای یوتیوب یا اینستاگرام انجام میدن و بخاطر پشتیانی از کیفیت 8K حتی می‌تونن ویدیوهای باکیفیت بالا ضبط کنن. فیلترها و امکانات نرم‌افزاری جذابی هم برای این دوربین‌ها در نظر گرفته شده که برای ولاگرها مناسبه. در کنار دوربین، می‌تونید اپلیکیشن‌های ادیت فیلم روی گوشی S23 FE نصب کنید تا در عرض چند دقیقه فیلمی که گرفتید رو تدوین و توی شبکه‌های اجتماعی پست کنید.

بررسی عملکرد بلند مدت دوربین S23 FE

 

بررسی سخت افزاری اس 23 اف ای در بلند مدت

بررسی سخت‌افزاری S23 FE در بلند مدت چیزهای جالبی به ما نشون داد که احتمالاً شما هم دوست داشته باشین بدونین. در ادامه این نکات رو باهاتون به اشتراک می‌ذاریم.

 

اجرای روان بازی‌ها

اگه گیمر هستید، خیالتون از بابت اجرای بازی‌ها روی S23 FE راحت باشه. این گوشی در زمینه اجرای باز‌ی‌ها خیلی خوبه و هیچ لگ و باگی مشاهده نمی‌کنید. به خاطر هماهنگی بالای CPU و پردازنده گرافیکی، می‌تونید بازی‌های سنگینی مثل Genshin Impact رو به راحتی باهاش اجرا کنید. این بازی با نرخ فریم 50 تا 60 فریم بر ثانیه اجرا میشه و هیچ مشکلی موقعش اجراش مشاهده نمیشه.

 

گرم شدن گوشی

یکی از مشکلاتی که اس ۲۳ اف ای داره اینه که در حین اجرای بازی، گوشی گرم میشه. این گرم شدن با داغ شدن و هنگ کردن فرق می‌کنه. گرم شدن گوشی روی عملکرد گوشی تاثیری نمیذاره و فقط باعث میشه کف دست شما دائم عرق کنه. این موضوع برای گیمرهایی که چندین ساعت با گوشی بازی میکنن ممکنه آزاردهنده باشه. البته حتی گوشی‌های پرچمدار هم با چندین ساعت بازی کردن، یه کم گرم میشن و شاید بهتره به جای ایراد گرفتن به گوشی، ساعت بازی کردنو کمتر کنیم!

بررسی سخت افزاری S23 FE سامسونگ در بلند مدت

 

عملکرد مالتی تسکینگ فاجعه

توی بررسی عملکرد بلند مدت S23 FE سامسونگ متوجه شدیم که این گوشی با اینکه یکی از جدیدترین رابط های کاربری سامسونگ یعنی One UI 6.1 رو داره، اما از نظر عملکرد مالتی تسکینگ چیزی در حد فاجعه‌ست. وقتی از چند برنامه به صورت همزمان استفاده می‌کنید، گوشی سریع داغ می‌کنه و این روی عملکرد پردازنده و کمتر شدن سرعت گوشی هم اثر منفی میذاره. مثلاً اگه بخواید از استوری اینستاگرام وارد تلگرام بشید و یه متنی رو کپی کنید و دوباره برگردید اینستاگرام، اولاً که خیلی سرعتش کنده، ثانیاً بعد از اینکه برگردید به اینستاگرام، همه‌چی از اول لود میشه و باید دوباره ویدیوتونو آپلود کنید!

 

ضعف در اتصال به ضبط ماشین

وقتی S23 FE رو به ضبط ماشین متصل می‌کنید، چیزای عجیب غریبی می‌بینید! مثلاً در عرض چند دقیقه متوجه میشید که گوشی داغ شده و حس می‌کنید الانه که یه بلایی سرش بیاد. علاوه بر این، شارژ گوشی زودتر از حالت عادی کم میشه؛ مثلاً وقتی به بلوتوث ماشین وصل هستید در عرض 40-50 دقیقه می‌بینید که تا 20 درصد از شارژ‌ باتری خالی شده. به نظر میرسه شرکت سامسونگ برای اتصال گوشی به دستگاه ضبط ماشین، مشکلاتی داره.

 

آنتن دهی فوق العاده

عملکرد آنتن دهی این گوشی فوق‌العاده‌ست. بجز آنتن مخابرات، برای اتصال به اینترنت خونگی هم برد خوبی داره و سرعت بالایی برای آپلود و دانلود در اختیارتون قرار میده. ما این موضوعو زمانی بهتر متوجه شدیم که سرعت اینترنت گوشی S23 FE رو در شرایط یکسان با گوشی‌های دیگه‌ای مثل آیفون یا شیائومی مقایسه کردیم. آنتن دهی و کیفیت دریافت اینترنت این گوشی خیلی خوبه.

 

سرعت انتقال فایل خیلی کم

هرچقدر سرعت اینترنت و وای فای این گوشی بالاست، سرعت انتقال فایل از طریق کابلش پایینه و حتی بهتره بگیم در حد فاجعه‌ست. مثلا برای انتقال یه فایل 1 گیگابایتی (مثل یه فیلم سینمایی یا بازی) در صورتی که از کابل مخصوص خود گوشی استفاده کنید، حدود 45 دقیقه باید منتظر بمونید تا فایل به طور کامل به کامپیوتر یا دستگاه‌های دیگه انتقال پیدا کنه. این سرعت انتقال فایل در مقایسه با گوشی‌های دیگه‌ای مثل شیائومی یا آیفون واقعاً پایینه و ممکنه اذیت بشید.

 

بررسی اسپیکر

اسپیکرهای این گوشی وضعیت خوبی دارن و صدای استریویی که تولید می‌کنه از نظر حجم و کیفیت، در حد قابل قبولی هستن. البته مثل خیلی از گوشی‌های میان‌رده، اسپیکر این گوشی صداهای بیس‌دار رو خیلی خوب پخش نمی‌کنه و اگه عاشق این هستید که صدای سازهایی مثل گیتار بیس رو با کیفیت بالاتری بشنوید، خب S23 FE‌ شرمنده‌تون میشه. با این حال، در بررسی بلند مدت اسپیکر این گوشی متوجه افت کیفیتش نشدیم و به نظر میرسه مثل روز اولش داره کار می‌کنه.

 

آیا S23 FE پس از بررسی بلند مدت هنوز هم ارزش خرید داره؟‌

به عنوان نتیجه‌گیری بررسی عملکرد بلند مدت S23 FE‌ سامسونگ باید بگیم که این گوشی بدنه و فریم ضعیفی داره، صفحه نمایشش خوبه، باتریش عملکرد نسبتاً خوبی ارائه میده، دوربین‌هاش برای تولید محتوا برای اینستاگرام و استوری گذاشتن خیلی خوبن و میزان شارژی که حین بازی مصرف می‌کنه خیلی کمه. با تموم این اوصاف حالا باید به این سوال پاسخ بدیم که آیا هنور هم ارزش خرید داره؟‌ اگه نظر ما رو بخواید، باید بگیم توی محدوده قیمت 26 میلیون تومانی، گوشی سامسونگ S23 FE انتخاب مناسبیه؛ اما خوبه بدونید که حتی با چند میلیون تومان کمتر می‌تونید همین امکانات رو در A55 سامسونگ هم ببینید که نمایشگر بزرگتر، بدنه مقاوم‌تر و باتری با ظرفیت بیشتری داره.

با این حال، گوشی S23 FE سامسونگ، با وجود تموم ایراداتی که در بالا اشاره کردیم، هنوز هم در کنار پرچمدارهای این شرکت قرار می‌گیره و برای کسایی که دوست دارن یه گوشی با حال و هوای پرچمدار ولی ارزون‌تر بخرن، گوشی مناسبیه.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 3 روز پیش
تعداد نظرات : 6
5/ 4.3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

SaeedTavoosi

سنسور اثر انگشت فاجعه (توی نور مستقیم اصلا خوب کار نمیکنه همش خطا میده)
افت شدید فریم ریت موقع تایپ کردن های طولانی مثلا توی تلگرام، کیبورد به شدت کند واکنش نشون میده و تاخیر داره گاهی
روشنایی صفحه توی حالت نور خورشید خوبه، غیر اون معمولیه (توی فضای باز رو میگم)
نداشتن سنسور مجاورت فاجعه (سنسور مجازی به لعنت خدا نمی ارزه)

رابط کاربری فوق العاده روون
دوربین عالی
اسپیکر عالی
کیفیت تاچ عالی
کیفیت صفحه نمایش عالی

باتری متوسط مایل به خوب

انتقال فایل رو که گفتن کنده من همچین چیزی تجربه نکردم باهاش
پاک شدن کش برنامه و شروع مجددش توی مالتی تسکینگ هم ندیدم تا حالا

۱۱ تیر ۱۴۰۳
arsalansh

در کل ارزش خرید داره اما قیمتش زیادی بالاست
دوربین و صفحه نمایش خیلی خوبی داره در رنج خودش و بدنه و اسپیکر و باتری هم متوسط ( حتی متوسط رو به بالا ) هستند البته باید بگم به درد هر کاری میخوره به جز گیم !
* اگر به بودجه تون میخوره حتما بخرید
** این موضوع ضعیف بودن بدنه هم اصلا مورد قبول نیست وقتی پشت و روی دستگاه شیشه هست با گوریلا گلس ۵ و فریم آلومینیومی و گواهی IP68 دیگه نمیشه گفت ضعیف بلکه قویه تازه اگر کسی حساس هست باید قاب و گلس هم استفاده بکنه

۱۰ تیر ۱۴۰۳
༒•✞Mr .E✧•༒

👌🏼👍🏻

۰۹ تیر ۱۴۰۳
Mohamd Bahram poor

سلام گوشی نیست که در کل بشه پیشنهاد داد اگه قصد خریدش رو دارید به هیچ عنوان نگیرید چون a55ارزش خرید بیشتری داره و اگه یخورده دیگه صبر کنید s24fe هم داره میاد و توی شیائومی ها هم 13t به مراتب ارزش خرید بالاتری داره
گوشی 209گرمی که دیگه خوش دست نیست آقای شجاری قبلا بررسی هاتون خیلی دقیق تر و بهتر بود گوشی بیش از حد داغ میکنه و شارژدهی افتضاحی داره که واقعا میره روی مختون دوربینش واقعا عالیه و توی این بازه قیمتی فقط پیکسل7 رقیبشه و حتی از 13tpro هم که ازش گرون تره بهتره صفحه نمایش عالی هم داره

۰۹ تیر ۱۴۰۳
Majid 0205

سلام به همه دوستان عزیز در برنامه خوب موبونیوز،من الان حدود۶ماهS23FEدارم،زیاد راضی نیستم،مشکلات اصلیش داغ شدن زیاده،که واقعا فاجعه‌ به حساب میاد،دوم مقدارشارژباطری ،که اصلا راضی کننده نیست،درمجموع این همه تعریفی که ازاین مدل گوشی میکنن سرابی بیش نیست

۰۹ تیر ۱۴۰۳
Mehrdad91

من حدود ۶ ماهه این گوشیو دارم. بجز صدای اسپیکر با بقیه موارد موافقم. البته چون از اول محافظ گوشی داشتم مشکلی بابت ضعیف بودن بدنه نداشتم.

۰۹ تیر ۱۴۰۳