بررسی گوشی A06 سامسونگ

دنبال گوشی ارزون قیمت سامسونگی؟ گلکسی A06، جدیدترین گوشی اقتصادی سامسونگه که شهریور 1403 عرضه شد. این گوشی که همین الان می‌تونید در فروشگاه‌های ایران هم ببینیدش، نسخه‌ به روز شده Galaxy A05 محسوب میشه ولی خب صادقانه باید بگیم که فقط ظاهر این دو گوشی با هم فرق می‌کنه و از نظر سخت‌افزار و امکانات خیلی با هم فرق ندارن. در گوشی A06‌ سامسونگ از نمایشگر بزرگ 6.7 اینچی استفاده شده، باتری 5000mAh داره و به دوربین 50 مگاپیکسلی مجهز شده. برای کسایی که دنبال یه گوشی ارزون قیمت و از یه برند مطمئن هستن، گلکسی A06‌ احتمالاً گزینه خوبیه. با بررسی گوشی A06 سامسونگ همراه موبونیوز باشید تا ببینیم این گوشی چقدر ارزش خرید داره.

 

بررسی طراحی گوشی A06 سامسونگ

A06 سامسونگ از نظر اندازه، در دسته‌بندی گوشی‌های بزرگ قرار می‌گیره. بخاطر نمایشگر 6.7 اینچی که روی این گوشی قرار داده شده، ابعاد بزرگی داره و این موضوع ممکنه براتون مهم باشه. خیلی از کسایی که دنبال گوشی‌های اقتصادی هستن، سنین بالا (60 سال به بالا) یا پایین (زیر 15 سال) هستن. بنابراین طول 167.3 و عرض 77.3 میلی‌متری این گوشی ممکنه برای بعضیا بزرگ باشه. اما به طور کلی، ابعاد گوشی کاملاً استاندارده و نمایشگر بزرگ، برای A06 سامسونگ یه امتیاز محسوب میشه.

بررسی رنگ های گوشی A06 سامسونگ

از نظر طراحی ظاهری باید گفت که سامسونگ خلاقیت خیلی زیادی به خرج نداده و سعی کرده A06 رو در نهایت سادگی طراحی کنه. به نظر میاد سامسونگ این حقیقتو پذیرفته که مشتری‌های این گوشی از همون لحظه اول یه قاب بزرگ براش می‌خرن و هرگز طراحی بدنه این گوشی رو نمی‌بینن. سامسونگ رنگ‌های گوشی A06 رو هم آپدیت کرده و حالا سه رنگ متفاوت رو برای گوشی جدیدش در نظر گرفته که عبارتند از:

  • آبی 
  • طلایی 
  • سفید 

به طور کلی، طراحی گوشی A06 به شکل ساده، شیک و عامه‌پسند انجام شده و با توجه به مشتری هدفی که این نوع گوشی‌های سامسونگ در نظر داره، قطعاً نظر خیلیا رو به خودش جلب می‌کنه.

کیفیت بدنه

سامسونگ برای ساخت بدنه این گوشی از پلاستیک با کیفیت بالا استفاده کرده. این کار رو در گوشی نسل قبلی هم انجام داده بود. استفاده از پلاستیک باعث شده وزن این گوشی زیر 200 گرم باشه و با 189g برای کسایی که دنبال گوشی نسبتاً سبک هستن، مناسب باشه. در واقع برای اینکه بزرگ بودن ابعاد گوشی، کاربرهاشو اذیت نکنه، سامسونگ سعی کرد از وزن گوشی کم کنه. کیفیت بدنه A06 سامسونگ در حد قابل قبولیه و اگه از قاب مناسبی براش استفاده کنید، تا سال‌ها بدون خط و خش و شکستگی براتون کار می‌کنه.

بررسی کیفیت بدنه گوشی A06 سامسونگ

طراحی فریم

تغییراتی مشاهده شد! مهندس‌های سامسونگ در طراحی فریم گوشی A06 تغییراتی دادن. برخلاف گوشی A05 که فریم ساده و یکدستی داشت، حالا سامسونگ از طراحی عضلانی برای فریم A06 استفاده کرده. این موضوع رو می‌تونید در بخشی که دکمه‌های گوشی قرار داره ببینید. سامسونگ فریم این گوشی رو از جنس پلاستیک طراحی کرده و رنگش، تقریباً هم‌رنگ بدنه‌ست.

سمت راست گوشی می‌تونید کلیدهای ولوم و پاور رو ببینید. سنسور اثر انگشت روی دکمه پاور قرار داده شده و برای باز کردن قفل گوشی می‌تونید این دکمه رو لمس کنید. سمت چپ اسلات سیم کارت وجود داره که می‌تونید به طور همزمان دو سیم کارت به علاوه یه کارت حافظه رو داخلش قرار بدید. در قسمت پایین گوشی پورت شارژ، ورودی جک 3.5 میلی‌متری، میکروفن و اسپیکر دیده میشه و در بالای گوشی حفره‌ای دیده میشه که صدای مخاطب رو حین تماس به گوش شما می‌رسونه.

چیدمان دوربین‌ها

چیدمان دوربین‌های A06 نسبت به نسل قبل، تغییری نکرده و همون دو دوربین (در واقع یه دوربین و یه سنسور تشخیص عمق میدان) روی قاب پشتی این گوشی دیده میشه. تنها تفاوت حلقه‌ایه که دور دوربین‌ها دیده میشه. در A05 حلقه دور دوربین‌ها به رنگ بدنه گوشی بود ولی در گوشی جدید از حلقه‌های مشکی مات استفاده شده که رنگ بدنه نیست و حس و حال کلاسیک‌تری که گوشی داده.

بررسی صفحه نمایش گوشی A06 سامسونگ

از صفحه نمایش 6.7 اینچی از نوع PLS LCD برای این گوشی استفاده شده. این دقیقاً همون صفحه نمایش A05 سامسونگه. این نمایشگر از رفرش ریت 60 هرتزی پشتیبانی می‌کنه و می‌تونه تا 16 میلیون رنگ رو نمایش بده. رزولوشنش 720 در 1600 پیکسله که برای یه گوشی اقتصادی، کیفیت نسبتاً خوبی محسوب میشه.

بررسی نمایشگر گوشی A06 سامسونگ

شاید نقطه ضعف‌های این نمایشگر رو بشه تراکم پیکسلی 262 ppi و حاشیه‌های زیاد اطرافش دونست. اما با توجه به اینکه یه گوشی ارزون قیمت محسوب میشه، نباید خیلی هم سخت بگیرید چون تصاویر و فیلم‌ها رو با کیفیت خوبی نشون میده و برای استفاده‌های روزمره به هیچ وجه کم نمیاره.

باتری و شارژدهی A06 سامسونگ

شرکت سامسونگ برای گوشی A06 از باتری 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده. این باتری در مقایسه با نسل قبلی تغییری نکرده و با یک بار شارژ، اگه استفاده غیرمعمولی ازش نداشته باشید تا 2 روز هم ماندگاری داره. برای شارژ کردن باتری باید از شارژر 25 واتی استفاده کنید. خبری از شارژ بی‌سیم نیست و باید با شارژرهای سیمی این کارو انجام بدید. مدت زمان شارژ شدن باتری تقریباً زیاده پس بهتره شب‌ها گوشی رو بزنید به شارژ.

بررسی باتری گوشی A06 سامسونگ

طبق تست‌هایی که انجام شده باتری این گوشی می‌تونه در عرض 20 دقیقه، تا 30 درصد، در عرض 40 دقیقه تا 55 درصد و در عرض 60 دقیقه تا 80 درصد از ظرفیت باتری رو شارژ کنه. برای شارژ کامل حدود 120 دقیقه زمان نیازه که خب عدد کمی هم نیست.

به طور کلی، گوشی A06 از نظر ظرفیت باتری، در وضعیت خوبی به سر می‌بره و در استفاده‌های معمولی تا چندین روز نیازی به شارژ‌ نداره. تنها مشکلش اینه که خیلی کند شارژ‌ میشه که برای گوشی‌های در این کلاس قیمتی، طبیعیه.

بررسی دوربین‌های گوشی A06 سامسونگ

این گوشی در واقع یه دوربین داره. لنز اصلی A06 کیفیت 50 مگاپیکسلی رو در اختیارتون قرار میده و لنز دوم، یه سنسور تشخیص عمق میدان با کیفیت 2 مگاپیسکله و برای عکس‌های پرتره استفاده میشه. بنابراین با اینکه روی قاب پشت گوشی دوتا لنز دیده میشه ولی شما این گوشی رو یه دوربینه حساب کنید. در پنل جلو هم یه دوربین 8 مگاپیکسلی وجود داره. در ادامه هرکدوم از دوربین‌ها رو بررسی می‌کنیم.

دوربین اصلی ‎

دوربین اصلی این گوشی با دریچه دیافراگم f/1.8 و کیفیت 50 مگاپیکسلی، برای عکس در روشنایی روز عالیه. خوشبختانه این دوربین از حالت فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کنه و برای عکاسی از سوژه‌های در فواصل مختلف، مشکلی وجود نداره. توجه داشته باشید که کیفیت عکاسی با دوربین این گوشی در حالت پیش‌فرض روی 12 مگاپیکسله و اگه کیفیت 50MP رو می‌خواید باید وارد تنظیمات دوربین بشید و دستی تغییرش بدید.

بررسی دوربین گوشی A06 سامسونگ

برای عکاسی از سوژه‌های دور می‌تونید از زوم 10 برابری این دوربین استفاده کنید که البته خب خیلی کیفیت بالایی نداره. حالت‌های مختلف عکاسی مثل پانوراما، عکاسی از غذا، حالت Pro و حالت عکاسی در شب رو هم پوشش میده. کیفیت عکس‌هایی که در نور کم می‌گیرید خیلی تعریفی نداره. حتی وقتی از Night Mode استفاده می‌کنید، بازم تداخل سایه‌ها و نورها خیلی زیاده و جزئیات تصویر از دست میره.

با این دوربین می‌تونید فیلم‌های تایم‌لپس (سریع) و اسلوموشن (صحنه آهسته) هم بگیرید. کیفیت هر دو مدل فیلم خیلی بالا نیست ولی سرگرم‌کننده‌س. فیلم‌های معمولی با کیفیت 1080 و نرخ‌های 30 و 60 فریم بر ثانیه گرفته میشه. بنابراین خبری از کیفیت 4K نیست و خب توقعی هم ازش نمی‌رفت.

به طور کلی، دوربین اصلی گوشی A06 سامسونگ برای عکاسی از منظره، عکس‌های دورهمی، عکس‌های پرتره و فیلمبرداری توی وضعیت نوری خوب، کیفیت مناسبی داره و کار راه‌اندازه. اما برای کارهای حرفه‌ای، حرق زیادی برای گفتن نداره.

بررسی دوربین گوشی A06 سامسونگ

دوربین سلفی

برای دوربین سلفی از لنز 8 مگاپیکسلی استفاده شده. با این دوربین می‌تونید عکس‌های باکیفیتی از خودتون بگیرید. دوربین سلفی فوکوس خودکار نداره و باید اونو توی فاصله مشخصی بگیرید تا عکس‌ها با فوکوس درست ثبت بشن. وضوح عکس‌های سلفی خوبه، جزئیات تا حدود زیادی قابل مشاهده‌ست و نویز تصویر خیلی کمه. میزان بوکه کردن عکس‌های سلفی هم به نسبت خوبه و می‌تونید عکس‌های سلفی خوبی از خودتون بگیرید. این دوربین قابلیت فیلمبرداری هم داره و نکته جالب اینه که هیچ صحبتی از کیفیت فیلمبرداری دوربین سلفی در سایت سامسونگ و هیچ جایی نشده.

بررسی سخت‌افزار و قدرت پردازشی

از پردازنده هشت هسته‌ای مدیاتک مدل Helio G85 برای گوشی گلکسی A06 سامسونگ استفاده شده. این پردازنده 12 نانومتری، در گوشی‌ نسل قبلی (A05) هم وجود داشت و گوشی‌های دیگه‌ای مثل Realme C65 یا Redmi 13C یا Redmi Note 9 شیائومی هم با همین پردازنده تولید شدن. این چیپست برای استفاده‌های معمولی و روزمره چیزی کم نداره و سرعت پردازش برنامه‌هاش هم در حد معقولیه. اما در مقایسه با پردازنده‌های حرفه‌ای، از نظر عملکرد CPU، ماندگاری باتری و قابلیت‌های گیمینگ، کم میاره. بنابراین اگه گیمر یا کاربر حرفه‌ای هستید، خیلی روی پردازنده این گوشی حساب نکنید. ولی برای برنامه‌های معمولی و حتی بازی‌های سبک عملکرد خوبی ارائه میده.

بررسی گوشی A06 سامسونگ

گوشی A06‌ سامسونگ با رم 4 و 6 گیگابایتی تولید شده و حافظه‌های 64 و 128 گیگابایتی داره که اگه دوست داشته باشید می‌تونید با خرید حافظه جانبی، تا 1 ترابایت ظرفیت حافظه گوشی رو افزایش بدید. به طور کلی، این گوشی از نظر پردازنده عملکرد استانداردی داره؛ نه خیلی کنده و نه زیاد داغ می‌کنه. اگه ازش به صورت معمولی (نه تحت فشار زیاد) استفاده کنید، هیچ مشکلی نداره و خیلی روان کار می‌کنه.

سیستم عامل و رابط کاربری

از آخرین نسخه اندروید به عنوان سیستم عامل این گوشی استفاده شده. اندروید 14 رو می‌تونید رو این گوشی تجربه کنید و سامسونگ رابط کاربری خودشو روی این سیستم عامل قرار داده تا حال و هوای اکوسیستم سامسونگ رو داشته باشه. کار کردن با برنامه‌های این گوشی به راحتی هر گوشی دیگه‌س و هیچ پیچیدگی‌ای نداره. باید به این نکته هم اشاره کنیم که سامسونگ ادعا کرده که تا 2 سال برای این گوشی آپدیت‌‌های نرم‌افزاری و تا 4 سال، آپدیت‌های امنیتی ارائه می‌کنه.

اسپیکر

فقط یه اسپیکر در پایین بدنه گوشی A06 سامسونگ قرار داده شده. بنابراین خبری از تولید صدای استریو نیست. حجم صدای گوشی در حد قابل قبولیه ولی توصیه می‌کنیم ولوم گوشی رو خیلی بالا نبرید چون صداهای زیر و بم با هم ترکیب میشن و کیفیت بدی رو تجربه می‌کنید.

آیا گوشی A06 سامسونگ ارزش خرید داره؟

با بررسی گوشی A06 سامسونگ باید بگیم که این گوشی همین الان در فروشگاه‌های ایران با قیمتی بین 6.8 تا 8 میلیون تومان فروخته میشه. خوبه یادآوری کنیم که گوشی نسل قبلی، یعنی A05 که شباهت خیلی زیادی به این گوشی داره الان با قیمت بین 5.3 تا 7.5 میلیون تومان فروخته میشه. قیمت‌هاشون خیلی نزدیکه! تنها چیزی که ممکنه شما رو وسوسه کنه تا A06 رو به جای A05 انتخاب کنید، شاید رنگ بدنه‌ و جدیدتر بودنش باشه. مگه اختلاف قیمت این دو مدل از بین بره که در اون صورت، مدل جدیدتر ارزش خرید بیشتری خواهد داشت.

در محدوده 6.5 تا 8 میلیون تومان گوشی‌های دیگه‌ای مثل A15 سامسونگ و پوکو M5s شیائومی هم قرار دارن که شاید بخاطر تعداد دوربین‌های بیشتر نظر شما رو جلب کنن و در مجموع گوشی بهتری هم هستن. اما گوشی A06 سامسونگ جدیدترین گوشی اقتصادی سامسونگ در سال 2024 محسوب میشه و آخرین تلاش‌های این شرکت برای تولید یه گوشی ارزون قیمت رو نشون میده. اگه دنبال یه گوشی ارزون، با نمایشگر بزرگ، وزن کم و باتری با ماندگاری بالا هستید، A06 سامسونگ انتخاب خوبیه. البته که برای ارزش خرید پیدا کردن باید قیمتش در مقایسه با رقبا کاهش پیدا کنه!

 

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 1 هفته پیش
تعداد نظرات : 1
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Omid15

واقعا جای تاسف هست برای سامسونگ از این مدیریت
گوشی من که a15 هستش و گرون تره و پردازنده قوی تری داره، نمیتونه فیلم برداری ۶۰ فریم انجام بده و حتی هایپرلپس بگیره.ولی این گوشی کف اقتصادی میتونه. سامسونگ واقعا دوربینای اقتصادیش در فیلم برداری خیلی ضعیفن. نه خبری از ۶۰ فریم هست و نه لرزشگیر

۱۸ شهریور ۱۴۰۳