بررسی گوشی Realme Note 50

اگه دنبال یه گوشی ارزون قیمت هستین که باریک باشه و یه طراحی خاص الهام گرفته از آیفون داشته باشه، گوشی Realme Note 50 اینجاست! کمپانی ریلمی در 23 ژانویه سال 2024 یعنی اواخر دی 1402 از گوشی اقتصادی جدیدی رونمایی کرد که در حال حاضر تنها مدل از سری Note این برنده. ریلمی گفته قصد داره از این لاین آپ مدل‌های دیگه ای هم تو سال جاری عرضه کنه که باید منتظر بمونیم و ببینیم. این گوشی از نظر طراحی بدنه شبیه گوشی‌های آیفون ساخته شده و با کم کردن امکانات سخت‌افزاری، فقط قابلیت‌هایی که خیلی نیاز بوده رو نگه داشته. به همین دلیل قیمتش نسبت به خیلی از گوشی‌های موجود توی بازار ایران ارزون‌تره. پس اگه به خرید این گوشی علاقه دارین یا اهل تکنولوژی هستین و نمی‌خواین بررسی این مدل از دستتون در بره، با بررسی گوشی Realme Note 50 همراه موبونیوز باشین.

 

بررسی گوشی Realme Note 50 از نظر طراحی

تابستان پارسال بود که شرکت ریلمی از گوشی Realme C51 تو کانال قیمتی 5 یا 6 میلیون رونمایی کرد. این گوشی با طراحی خاص بدنه (لبه‌های تخت) و چیدمان سه گانه دوربین‌ها، کاربرها رو یاد گوشی‌های آیفون می‌انداخت. چند ماه بعد ریلمی تصمیم گرفت خط تولید سری نوت ریلمی رو راه اندازی کنه و اولین گوشی این لاین آپ رو مشابه با C51 بسازه. همونطور که می بینید، بدنه ریلمی نوت 50 از همون قالبی استفاده کرده که تو گوشی قبلی ریلمی دیده بودیم.

بررسی گوشی Realme Note 50 از نظر طراحی

بدنه این گوشی با لبه‌ها نسبتاً تخت ساخته شده که الگوبرداری از گوشی‌های چند سال اخیر آیفونه. با این حال، برای چیدمان دوربین‌ها از یک کادر مستطیلی در قاب پشت گوشی استفاده شده که قسمت دوربین رو از سایر بخش‌ها مجزا می‌کنه. این بخش مستطیلی که از نظر رنگ، با قسمت‌های دیگه بدنه متفاوته، شبیه گوشی‌های شیائومی پوکو و ردمی‌های 2024 طراحی شده. این گوشی ریلمی فقط در دو رنگ زیر تولید شده:‌

  • آبی آسمانی (Sky Blue)
  • مشکی نیمه شب (Midnight Black)

در سمت راست بدنه این گوشی، کلیدهای ولوم و پاور قرار داده شده که روی پاور، سنسور اثر انگشت هم وجود داره. در سمت چپ، شیار سیم کارت و کارت حافظه دیده میشه که کاربرها می‌تونن به طور همزمان 2 سیم کارت و یه مموری کارت (جمعاً 3 اسلات) رو استفاده کنن. در بالای گوشی چیزی وجود نداره ولی در قسمت پایین می‌تونید پورت شارژ‌ USB-C، میکروفن، اسپیکر و جک 3.5 میلی‌متری رو ببینید.

به طور کلی، در بررسی گوشی Realme Note 50 از نظر طراحی باید گفت که این گوشی هوشمند از جدیدترین ترندهای روز دنیا برای طراحی بدنه استفاده کرده و با زیرکی، از طراحی آیفون و گوشی‌های محبوب، برای ساخت بدنه‌ش سود برده.

 

کیفیت بدنه

از یه گوشی اقتصادی نمیشه انتظار کیفیت خیلی بالایی داشت، اما شرکت ریلمی تا جایی که تونسته بدنه Note 50 رو باکیفیت طراحی کرده. این گوشی با بدنه و فریم پلاستیکی ساخته شده ولی کیفیت بدی هم نداره. به لطف همین بدنه و فریم پلاستیکی تونسته وزن گوشی رو حدود 186 گرم نگه داره که فوق‌العا‌ده‌ست و برای کسایی که دنبال گوشی سبک وزن هستن، خیلی مناسبه.

کیفیت بدنه گوشی Realme Note 50

این گوشی ضخامت 8 میلی‌متری داره که در دست گرفتن و با یه دست کار کردن رو راحت‌تر می‌کنه. شرکت ریلمی تونسته گواهینامه IP54 رو برای این گوشی بگیره و این یعنی در برابر قطرات بارون یا گرد و خاک آسیبی نمی‌بینه. توجه داشته باشید که ریلمی نوت 50 گوشی ضدآب نیست و نباید ازش چنین توقعی هم داشته باشید. به طور کلی باید گفت که کیفیت بدنه، فریم و کلیدهای این گوشی در سطح قابل قبولیه و به نظر می‌رسه به راحتی آسیب نمی‌بینه.

 

صفحه نمایش

گوشی ریلمی نوت 50 در زمینه صفحه نمایش هم خیلی بد عمل نکرده. شرکت ریلمی از نمایشگر بزرگ 6.74 اینچی از نوع IPS LCD برای این گوشی استفاده کرده که از نظر اندازه، یه امتیاز مثبت داره. علاوه بر این، باید به پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی 90 هرتزی هم اشاره کنیم که باعث میشه پردازش تصاویر بهتر و روان‌تر انجام بشه که این موضوع برای موبایل گیمرها خیلی مهمه.

بررسی صفحه نمایش گوشی ریلمی Note 50

اما نمایشگر این گوشی چندتا نقطه ضعف هم داره؛ مورد اول اینه که حداکثر روشنایی نمایشگر این گوشی 560 نیت در نظر گرفته شده که عدد نسبتاً پایینیه. بنابراین اگه از گوشی در زیر نور مستقیم خورشید استفاده کنید، احتمالا، راحت نمی‌تونید آیکون‌هاشو ببینید. به خاطر همین روشنایی کم، پیشنهاد می‌کنیم کسایی که در فضای باز کار می‌کنن، خیلی روی این گوشی حساب نکنن.

مورد بعدی، کیفیت پایین وضوح نمایشگره. با بررسی گوشی Realme Note 50 متوجه شدیم که نمایشگرش وضوح 720 در 1600 پیکسلی با تراکم پیکسلی 260ppi داره که برای صفحه نمایش 6.74 اینچی، وضوح خیلی پایینی محسوب میشه. البته این نمایشگر می‌تونه تا 16.7 میلیون رنگ رو نشون بده و تا 83 درصد از رنگ‌های موجود در طیف رنگی رو پوشش میده، اما همه اینها نمی‌تونه وضوح پایین اون رو جبران کنه.

بنابراین باید گفت که گوشی Realme Note 50 از نظر صفحه نمایش خیلی وضعیت خوبی نداره. البته پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی 90 هرتز و اندازه بزرگ پنل دو نقطه قوت برای این نمایشگر محسوب میشن، اما وضوح پایین و روشنایی کمش خیلی تو ذوق می‌زنه.

 

باتری و شارژدهی Realme Note 50

در یکی دو سال گذشته، اکثر گوشی‌های پرچمدار، میان رده و اقتصادی با باتری 5000 میلی آمپر ساعتی تولید شدن و این ظرفیت به یه ظرفیت استاندارد تبدیل شده. Realme Note 50 هم از این قاعده مستثنی نیست و این گوشی هم با باتری 5000mAh عرضه شده. این باتری از نظر ماندگاری، کیفیت نسبتاً خوبی داره و به گفته شرکت ماندگاریش برای مکالمه 32 ساعت، برای ضبط فیلم 10.6 ساعت، برای تماشای فیلم 13 ساعت و برای سوشال مدیا گردی حدود 24 ساعته.

علاوه بر این، باید به قابلیت شارژ سریع گوشی هم اشاره کنیم. برخلاف شرکت‌های سامسونگ و اپل که شارژر گوشی رو از داخل جعبه حذف کردن، کمپانی ریلمی داخل جعبه Note 50 شارژر 10 واتی با کابل شارژ USB-C قرار داده. این گوشی از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی 10W می‌کنه که با توجه به 25 وات بودن رقبایی مثل A05 سامسونگ، نمی‌تونین ازش توقع سرعت بالایی داشته باشین.

در نتیجه، گرچه ظرفیت بالای باتری گوشی Realme Note 10 و ماندگاری این باتری در وضعیت خوبیه، اما نمیشه خیلی روی سرعت شارژش حساب کرد و در این زمینه عملکرد خوبی نداشته.

 

عملکرد دوربین‌های ریلمی نوت 50

خیلی روی دوربین‌های این گوشی حساب نکنید! شرکت Realme برای کم کردن قیمت گوشی، تعداد دوربین‌های Note 50 رو به دو دوربین کاهش داده و اگه بخوایم صادقانه‌تر بگیم، این گوشی فقط یه دوربین اصلی در قاب پشت داره و دوربین دوم یه لنز مخصوص زوم کردنه. بنابراین اگه واقع‌بینانه به این گوشی نگاهی بندازید متوجه میشید که با وجود طراحی سه‌گانه، ولی فقط یه دوربین 13 مگاپیکسلی در قاب پشت وجود داره! این دوربین از فناوری PDAF پشتیبانی می‌کنه که باعث میشه لنز به طور خودکار روی سوژه اصلی عکاسی فوکوس کنه.

عملکرد دوربین‌های ریلمی نوت 50

اما خبری از فناوری OIS برای این دوربین نیست و به همین خاطر وقتی دارید در حین راه رفتن یا حرکت با این گوشی عکاسی می‌کنید باید مواظب تار شدن عکس‌‌ها باشید. کمبود این قابلیت باعث شده فیلم‌برداری با این دوربین هم کیفیت پایینی داشته باشه و شاهد لرزش‌های زیادی در فیلم‌ها باشیم. البته حالت‌های مختلف عکاسی مثل پانوراما، پرتره، عکاسی در شب و … برای این دوربین تعبیه شده که تا حدی کاربرها رو به خودش مشغول می‌کنه. باید اشاره کنیم که کیفیت فیلمبرداری با این دوربین کیفیت 1080p داره و خبری از کیفیت 4K نیست.

از سوی دیگه، باید به دوربین 5 مگاپیکسلی سلفی این گوشی هم اشاره کنیم که اون هم کیفیت پایینی داره. البته در حدی هست که بتونید ازش برای تماس‌های تصویری استفاده کنید؛ اما قطعاً به پای دوربین گوشی‌های میان رده و پرچمدار نمی‌رسه. با این دوربین سلفی می‌تونید فیلم‌هایی با کیفیت 720p ضبط کنید که باز هم کیفیت بالایی نیست.

به طور کلی، بعد از بررسی گوشی Realme Note 50 و لنزهاش، باید بگیم که با دوربین این گوشی فقط می‌تونید عکس‌های نسبتاً خوبی در روشنایی روز بگیرید. حالت خاصی هم برای عکاسی در شب داره که بدک نیست اما نمیشه خیلی ازش توقع داشت.

 

سخت افزار و عملکرد پردازشی Realme Note 50

برای گوشی‌های اقتصادی و ارزون، بعد از دوربین، پردازنده اون قسمتیه فدای قیمت گوشی میشه. در واقع شرکت‌های تولید کننده موبایل، بیشتر روی ظاهر، بدنه و کیفیت نمایشگر مانور میدن و برای کاهش هزینه‌ها، سخت‌افزارهای ارزون‌تری برای گوشی انتخاب می‌کنن. در بررسی گوشی Realme Note 50 این موضوع کامل مشخصه که پردازنده هشت هسته‌ای Unisoc Tiger T612 با همین سیاست انتخاب شده. این چیپست که با فرایند 12 نانومتری ساخته شده، در دسته پردازنده‌های پایین رده قرار می‌گیره و نمیشه خیلی ازش انتظار بالایی داشت. البته هنوز هم می‌تونید با این گوشی و پردازنده‌ش، بازی‌ها و برنامه‌های متوسط رو اجرا کنید، اما احتمال داغ شدن و کند شدن گوشی وجود داره.

سخت افزار و عملکرد پردازشی Realme Note 50

باید به این نکته هم اشاره کنیم که شرکت ریلمی، گوشی Note 50 رو در یه نسخه 3GB رم و حافظه 64GB و دو نسخه 4GB رم و حافظه 64 و 128 گیگابایتی تولید و روانه بازار کرده. البته کاربرها می‌تونن تا 2 ترابایت کارت حافظه به گوشی اضافه کن، اما خب رم گوشی خیلی بالا نیست. در ضمن، شرکت ریلمی در انتخاب سخت‌افزارهای دیگه‌ این گوشی مثل بلوتوث و وای فای هم خیلی خوب عمل نکرده و نسخه بلوتوث 5 رو براش در نظر گرفته که ممکنه برای اتصال هندزفری‌های بی‌سیم جدید به گوشی به مشکل بر بخورید.

بنابراین، پردازنده و قدرت پردازشی این گوشی خیلی بالا نیست و اگه به گوشی‌ای نیاز دارید که برنامه‌ها و بازی‌های سنگین رو اجرا کنه، بهتره سراغ اقتصادی‌های برندهای دیگه برید.

 

نرم افزار و رابط کاربری

با اینکه گوشی Realme Note 50 در سال 2024 معرفی شده ولی سیستم عامل اندروید 13 براش در نظر گرفته شده. رابط کاربری اختصاصی شرکت ریلمی به نام Realme UI T هم مثل پوسته‌ای روی اندروید 13 کشیده شده تا حال و هوای ریلمی به برنامه‌ها و آیکون‌ها داده بشه. کار کردن با گوشی به راحتی گوشی‌های دیگه‌ست و هیچ چیز عجیبی در آیکون‌ها و تنظیمات نرم‌افزاری وجود نداره.

در مورد آپدیت نرم‌افزاری این گوشی هم اطلاعات خاصی در دسترس نیست و نمیشه انتظار پشتیبانی نرم افزاری یا امنیتی تضمین شده‌ای ازش داشت.

 

عملکرد اسپیکر

در زیر بدنه گوشی، یه اسپیکر مونو قرار داده شده. حجم و کیفیت صدای این اسپیکر در حد قابل قبولیه، اما با افزایش ولوم مقداری نویز در صداها شنیده میشه. به طور کلی نمیشه خیلی به اسپیکر این گوشی ایراد جدی گرفت. با این اسپیکر می‌تونید موسیقی بشنوید و صدای بازی‌ها و فیلم‌هایی که از گوشی پخش میشه رو با کیفیت مطلوبی گوش بدید. در ضمن، Note 50 به جک 3.5 میلی متری هم مجهز شده و می‌تونید هندزفری‌های سیمی رو به راحتی به گوشی متصل کنید.

 

آیا گوشی Realme Note 50 ارزش خرید داره؟

در انتهای بررسی گوشی Realme Note 50 باید به این سوال مهم پاسخ بدیم که این اقتصادی جدید اصلاً ارزش خرید داره یا نه؟ این گوشی در بازار ایران قیمتی بین 5.5 تا 6.5 میلیون تومان (خرداد 1403) داره. با این بودجه آیا میشه گوشی بهتری خریداری کرد؟ باید رقبای گوشی ریلمی Note 50 رو بشناسیم. رقیب اول، سامسونگ A05 هست که اونم تو همین بازه قیمتی قرار می‌گیره. این گوشی از نظر دوربین، پردازنده، نسخه بلوتوث و سرعت شارژ، وضعیت بهتری داره، اما طراحیش قدیمیه و محصول سال 2023 است.

رقیب دوم، گوشی شیائومی Redmi A2 Plus با رم 3 و حافظه 64 گیگه که در اوایل سال 2023 معرفی شده، ولی از نظر پردازنده وضعیت بهتری نسبت به Note 50 داره. با تمام این اوصاف باید گفت که گوشی ریلمی نوت 50 برای کسایی مناسبه که به قدرت پردازنده و کیفیت عکس‌ها خیلی توجه ندارن و دنبال یه گوشی دوم سبک، ارزون و با ظرفیت باتری بالا هستن.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 3 ماه پیش
تعداد نظرات : 2
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Nurse

افتضاح …..

۰۱ تیر ۱۴۰۳
༒•✞Mr .E✧•༒

امم بدک نیس

۲۹ خرداد ۱۴۰۳