بررسی گوشی Realme Narzo 50A Prime

کمپانی ریلمی (Realme) تو تاریخ 22 مارس 2022 و مصادف با عید نوروز 1401 شسمی از گوشی ارزون قیمت و اقتصادی Narzo 50A Prime رونمایی کرد. این گوشی که عضو دیگه‌ای از خانواده Narzo محسوب میشه، نسخه‌ای ساده شده از گوشی 50A هست که چند ماه قبل از این گوشی و در اکتبر معرفی شده بود. گوشی Realme Narzo 50A Prime هم از نظر سخت‌افزار و هم از نظر نرم‌افزار در رده پایین‌تری از 50A قرار گرفته و دلیل قیمت کم این گوشی هم همین استفاده از سخت‌افزارهای ساده‌ست. اما به هر حال همه این مدل‌ها تو ایران موجود میشن و به فروش میرن. پس با بررسی گوشی Realme Narzo 50A Prime همراه ما باشید تا ببینیم این گوشی با قیمت ارزونش، ارزش خرید داره یا نه؟

 

بررسی گوشی Realme Narzo 50A Prime از نظر طراحی

طراحی ظاهری Realme Narzo 50A Prime جزو نقاط قوت این گوشی محسوب میشه. استفاده از طراحی بدنه تخت با قاب پشتی براق، ظاهر این گوشی ارزون قیمت رو به گونه‌ای تغییر داده که وقتی می‌بینیدش فکر می‌کنید، گوشی گرون قیمتیه. این گوشی هم از نظر طول و عرض و هم از نظر ضخامت در وضعیت ایده‌آلی قرار داره و به همین دلیل به راحتی میشه در دست گرفتش و باهاش کار کرد. لبه‌های این گوشی با حالت نسبتاً تخت طراحی شده و شما رو به یاد گوشی‌های آیفون میندازه.

بررسی گوشی Realme Narzo 50A Prime از نظر طراحی

در سمت راست گوشی کلیدهای ولوم و پاور قرار داده شده که سنسور اثر انگشت رو هم می‌تونید در همین قسمت ببینید. در سمت چپ گوشی شیار سیم کارت و کارت حافظه در نظر گرفته شده، در زیر گوشی پورت شارژ، میکروفن، اسپیکر و جک 3.5 میلی‌متری هندزفری دیده میشه و در بالای گوشی هم اسپیکر مخصوص مکالمه با تلفن وجود داره.

قاب پشتی این گوشی با طراحی براق و البته بافت خط خطی ویژه‌ای که داره، نظرتونو به خودش جلب می‌کنه. دوربین‌های سه‌گانه ریلمی نارزو 50A پرایم با چیدمان مثلثی روی جزیره مستطیلی براقی قرار داده شدن و فلاش هم در کنارشون دیده میشه. طراحی و چیدمان دوربین‌های Realme Narzo 50A Prime شبیه گوشی‌های Poco انجام شده و ما رو به یاد اون گوشی‌ها انداخت. در بررسی گوشی Realme Narzo 50A Prime متوجه شدیم که کمپانی ریلمی این مدل گوشی رو تنها در دو رنگ زیر تولید و روانه بازار کرده:‌

  • مشکی
  • آبی

به طور کلی، طراحی ظاهری Realme Narzo 50A Prime بدک نیست و خیلی شباهتی به گوشی‌های ارزون قیمت بازار نداره. از طرفی با وجود قدیمی بودن، چیدمان دوربین‌ها، کلیدها و پورت‌ها خوب انجام شده و حال و هوای گوشی‌های مدرن رو به شما میده.

 

کیفیت بدنه Realme Narzo 50A Prime

شاید یکی دیگر از مهم‌ترین موضوعاتی که توی بررسی گوشی Realme Narzo 50A Prime بهش برخوردیم، کیفیت بدنه این گوشی بود. گرچه برای ساخت فریم و بدنه این گوشی از پلاستیک استفاده شده، ولی به نظر میرسه کیفیت بالایی داشته باشه. از سوی دیگه باید به ابعاد کوچیک و وزن کمش هم اشاره کنیم که به خاطر استفاده از پلاستیک در ساخت بدنه بوده.

بررسی کیفیت بدنه Realme Narzo 50A Prime

این گوشی طول و عرض معادل 164.4 در 75.6 میلی‌متر و ضخامت 8.1 میلی‌متری داره. همینطور که مشاهده می‌کنید ضخامتش خیلی کمه و به همین دلیل می‌تونید راحت با یه دست باهاش کار کنید. از سوی دیگه وزن این گوشی هم 189 گرمه که در دسته گوشی‌های سبک وزن قرار می‌گیره و به نسبت مدل‌های 200 گرمی این روزها خیلی بهینه طراحی شده.

بنابراین، کیفیت بدنه این گوشی با در نظر گرفتن قیمت پایینی که داره، خیلی خوبه. این گوشی هم اندازه مناسبی داره و هم سبک وزنه که کار کردن باهاش رو راحت‌تر می‌کنه.

 

بررسی صفحه نمایش گوشی ریلمی Narzo 50A Prime

گوشی ریلمی Narzo 50A Prime با اینکه به گوشی‌های سطح اقتصادی و ارزون قیمت تعلق داره، ولی از صفحه نمایش 6.6 اینچی FHD+‌ بهره می‌بره که یکی دیگه از ویژ‌گی‌های قابل ستایش این گوشیه. این صفحه نمایش نرخ رفرش ریت 60 هرتزی داره که خب طبیعیه و خیلی هم نمیشه ازش انتظار بالاتر داشت. نرخ نمونه‌برداری لمسیش هم 180 هرتزه که قدرت لمس خوبی محسوب میشه. طبق بررسی‌ها، باید گفت که در عمل صفحه نمایش این گوشی نسبت به نسخه‌های قبلی و حتی گوشی 50A واضح‌تر به نظر می‌رسه.

بررسی صفحه نمایش ریلمی Narzo 50A Prime

در بالای این نمایشگر می‌تونید دوربین سلفی رو ببینید که با طراحی ناامیدکننده قطره‌ای ساخته شده. باید گفت که طبق استانداردها و ترندهای امروزی، دیگه از این شکل طراحی برای لنز دوربین سلفی استفاده نمیشه؛ چون این نوع سلفی به نسبت مدل‌های پانچ هول فضای بیشتری از نمایشگر رو اشغال می‌کنه و زیاد جالب نیست. با این حال از یک گوشی اقتصادی و ارزون قیمت انتظار بیشتری نمیره و طبیعیه. حاشیه‌‌های کناری نمایشگر نسبتاً نازک هستن، اما در قسمت پایین کادر بزرگی وجود داره که بخش زیادی از نمایشگر رو پوشونده. در واقع نسبت نمایشگر به بدنه این گوشی 84.4 درصد ارزیابی شده که عدد خیلی بدی نیست.

باید به وضوح این نمایشگر هم اشاره کنیم که 1080 در 2408 پیکسل با تراکم پیکسلی 400ppi هست. آخرین نکته‌ای که در مورد صفحه نمایش این گوشی باید گفت اینه که حداکثر روشنایی 600 نیت داره که خیلی بالا نیست، ولی برای کار کردن زیر نور مستقیم خورشید کارتون رو راه میندازه.

در آخر باید گفت که نمایشگر IPS LCD‌ با اندازه 6.6 اینچ گوشی Realme Narzo 50A Prime ارزشش رو بالاتر برده و بجز رفرش ریت 60 هرتزی، نمیشه گفت نسبت به قیمتش نقاط ضعف بارزی داره.

 

بررسی باتری گوشی Realme Narzo 50A Prime

برخلاف گوشی Realme Narzo 50A که به باتری 6000 میلی آمپر ساعتی مجهز بود، شرکت ریلمی تصمیم گرفت برای کاهش قیمت گوشی Narzo 50A Prime از باتری 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده کنه. کاهش ظرفیت باتری روی ماندگاریش هم تاثیر مستقیم داره، اما به پشتیبانی از شارژر 18 واتی، شما می‌تونید این باتری رو در کوتاه‌ترین زمان ممکن شارژ‌ کنید. با یه بار شارژ‌ کردن باتری این گوشی می‌تونید تا 49 ساعت مکالمه داشته باشید، تا 8.1 ساعت بازی کنید و تا 17 ساعت ویدیوهای یوتیوب رو تماشا کنید. در ضمن قابلیت Ultra Power Saving Mode هم داره که عملکرد گوشی رو کاهش میده تا باتری ماندگاری بیشتری پیدا کنه.

بررسی باتری گوشی Realme Narzo 50A Prime

اگه از شارژر 18 واتی برای شارژ باتری این گوشی استفاده کنید، در عرض 42 دقیقه 0 تا 50 درصد از ظرفیت باتری رو پر می‌کنه و برای شارژ‌ کامل به 90 دقیقه زمان نیاز داره. این سرعت شارژ خیلی ایده‌آل نیست و برای مواقع اضطراری نمی‌تونه سریع بهتون شارژ بده، اما تو این رنج قیمت گوشی منطقی محسوب میشه.

بنابراین میشه گفت که باتری Realme Narzo 50A ظرفیت مناسبی داره و با یه بار شارژ‌ حداقل یه روز می‌تونید ازش استفاده کنید و به لطف پشتیبانی از قابلیت شارژ‌ سریع، در مدت زمان مطلوبی شارژ میشه.

 

بررسی دوربین Realme Narzo 50A Prime

با کمال تعجب، Realme Narzo 50A Prime دوربین 50 مگاپیکسلی با کیفیت و خوبی داره! در کنار این دوربین، دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو و یه لنز سنجش عمق در نظر گرفته شده و خبری از دوربین اولترا واید در این گوشی نیست. دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی هم در قاب جلو گوشی قرار داده شده و ار قضا، این دوربین هم کیفیت نسبتاً خوبی داره. بریم و دوربین‌های این گوشی رو به طور مجزا بررسی کنیم.

 

بررسی دوربین اصلی 

شرکت ریلمی برای دوربین اصلی Narzo 50A Prime از لنز 50 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8 استفاده کرده. کیفیت بالای دوربین احتمالاً شما رو شگفت زده می‌کنه؛ مخصوصاً وقتی که در روشنایی روز باهاش عکاسی کنید. گستره رنگ‌ها، روشنایی و وضوح بالای عکس‌های این دوربین خیلی وسوسه کننده‌ست و کسایی که دوست دارن یه گوشی ارزون قیمت ولی با دوربین باکیفیت خریداری کنن احتمالاً به سمت این گوشی جذب میشن. نمونه‌ای از عکس دوربین اصلی این گوشی رو می‌تونید در زیر ببینید.

عملکرد دوربین اصلی ریلمی narzo 50A Prime در روز

کیفیت عکاسی در شب این دوربین خیلی بالا نیست، اما نمیشه گفت که خیلیم کیفیت بدی داره. در ادامه نمونه‌ای از عکاسی در شب با دوربین این گوشی رو مشاهده می‌کنید.

عملکرد دوربین اصلی ریلمی narzo 50A Prime در شب

به طور کلی، در بررسی گوشی Narzo 50A Prime و دوربین اصلیش، متوجه شدیم که این بخش یکی از مهم‌ترین نقاط قوت گوشی محسوب میشه و مانور تبلیغاتی زیادی هم براش انجام شده. با این حال باید گفت که کیفیت دوربین واقعاً خوبه ولی برای فیلمبرداری نهایتاً میتونه کیفیت 1080p‌ رو در اختیارتون قرار بده و خبری از فیلمبرداری 4K نیست.

 

بررسی دوربین ماکرو و سنسور سنجش عمق 

برای عکاسی از غذا یا اشیای خیلی کوچیک می‌تونید از دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی این گوشی استفاده کنید. دوربین سنجش عمق هم برای عکاسی پرتره و بوکه کردن پس زمینه سوژه طراحی شده که در عکس‌های پرتره خیلی خوب عمل می‌کنه. به طور کلی این دو دوربین نسبت به مدل‌های قبلی همین گوشی، افت کیفیت داشته تا قیمت کمتری هم داشته باشه.

 

بررسی دوربین سلفی 

لنز 8 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.0 به عنوان دوربین سلفی این گوشی در نظر گرفته شده. این لنز کیفیت نسبتاً خوبی داره و عکس‌های سلفی باکیفیتی می‌تونید باهاش بگیرید. کیفیت فیلمبرداری با این دوربین 720p هست که کیفیتش پایینه و بهتره خیلی ازش استفاده نکنید.

 

بررسی سخت افزار و عملکرد پردازشی Realme Narzo 50A Prime

یکی از عجیب‌ترین نکاتی که در بررسی گوشی Realme Narzo 50A Prime باهاش برخوردیم این بود که از چیپست 8 هسته‌ای Unisoc Tiger T612 استفاده کرده. احتمالاً نام این چیپست رو تا حالا نشنیدید! Unisoc Tiger T612 یه چیپست 8 هسته‌ایه که در تاریخ 1 می 2022 و برای گوشی‌های ارزون قیمت که قابلیت‌های گیمینگ و وب‌گردی بالایی داشته باشن طراحی شد. این چیپست با استفاده از فرایند 12 نانومتری تولید شده و 2 هسته Cortex-A75 در 1800 مگاهرتز و 6 هسته Cortex-A55 در 1800 مگاهرتز داره. از این پردازنده بیشتر برای اجرای بازی‌های موبایلی و وب‌گردی استفاده میشه.

بررسی سخت افزار Realme Narzo 50A Prime

از طرف دیگه باید به وجود پردازنده گرافیکی GPU Mali-G57 روی این گوشی هم اشاره کرد که برای پردازش بازی‌ها و برنامه‌های سنگین گرافیکی پردازنده خوبیه. کمپانی ریلمی، گوشی Narzo 50A Prime رو در دو نسخه با رم 4GB تولید کرده. یکی از نسخه‌ها حافظه داخلی 64 گیگابایتی داره و نسخه دیگه حافظه‌ش 128 گیگابایته. البته می‌تونید با اضافه کردن مموری کارت به گوشی، حافظه‌ش رو تا 1 ترابایت هم ارتقاء بدید.

ولی به طور کلی، قدرت پردازش گوشی ریلمی Narzo 50A Prime خیلی بالا نیست و از این نظر در دسته گوشی‌های ضعیف قرار می‌گیره.

 

بررسی نرم افزار گوشی ریلمی Narzo 50A Prime

متاسفانه اندروید نسخه 11 روی این گوشی وجود داره که خیلی قدیمیه. البته لحظه اول که گوشی رو خریداری کردید، می‌تونید اون رو به نسخه اندروید 13 آپدیت کنید که احتمالاً حدود 2-3 گیگابایت از حجم اینترنت شما رو مصرف می‌کنه. رابط کاربری این گوشی در واقع realme UI 2.0 هستش که بر پایه اندروید 11 ساخته شده. این رابط کاربری نسخه‌ای بهینه شده برای گوشی‌های ارزون قیمت این گوشی محسوب میشه و کار کردن باهاش خیلی راحته.

 

بررسی اسپیکر Realme Narzo 50A Prime

کمپانی ریلمی برای گوشی Realme Narzo 50A Prime از یه اسپیکر مونو برای پخش صدا استفاده کرده. این اسپیکر که در قسمت پایینی گوشی و در کنار جک 3.5 میلی متری قرار داده شده، کیفیت و حجم صدای خوبی داره و تنها مشکلش اینه که صداها رو به شکل تک یا مونو تولید می‌کنه. در چند سال گذشته اکثر گوشی‌ها با دو اسپیکر استریو تولید شدن تا علاوه بر حجم و کیفیت، به صدا عمق هم بدن. متاسفانه این گوشی از قابلیت اسپیکر استریو محرومه.

اما باید به وجود جک 3.5 میلی‌متری روی Realme Narzo 50A Prime اشاره کرد که قطعاً خیلی ها دنبالش هستن. به راحتی با وصل کردن هندزفری سیمی به این جک 3.5 میلی‌متری می‌تونید به تماس‌ها پاسخ‌ بدید یا موسیقی دلخواهتونو بشنوید. گوشی‌های پرچمدار و گرون قیمت این جک رو حذف کردن و کاربرهاشون فقط با هندزفری بی‌سیم می‌تونن به گوشی متصل بشن.

 

آیا گوشی Realme Narzo 50A Prime ارزش خرید داره؟

گوشی Realme Narzo 50A Prime با رم 4GB و حافظه 128GB و در تاریخ اردیبشهت 1403، توی بازار ایران با قیمت حدودی 5.2 میلیون تومان فروخته میشه. این گوشی در دسته گوشی‌های اقتصادی و ارزون قیمت قرار میگیره که با توجه به قیمت پایینش، امکانات خوبی در اختیار شما قرار میده. دوربین 50 مگاپیسکلی و باتری 5000 میلی آمپر ساعتی با قابلیت شارژ‌ سریع مهم‌ترین ویژگی‌های این گوشی محسوب میشه. اما سوالی که ممکنه مطرح بشه اینه که آیا این گوشی ارزش خرید داره و با این مبلغ نمیشه گوشی بهتری خرید؟

برای پاسخ به این سوال باید رقبای گوشی Realme Narzo 50A Prime رو بشناسیم. اولین رقیب، گوشی سامسونگ مدل A05s با رم 4GB و حافظه 128 گیگابایته. این گوشی، جدیدتر از گوشی ریلمی هست و بخاطر پردازنده کوالکام، نمایشگر با قابلیت رفرش ریت 90Hz و نسخه جدیدتر اندورید برتری‌هایی داره. اما ضخامتش بیشتر و ابعادش بزرگتره و به همین خاطر سنگین‌تر هم شده که ممکنه دست کاربرها رو خسته کنه و کار کردن با یه دست باهاش سخت باشه.

رقیب دوم، گوشی Honor X7a هست که رم 4GB و حافظه 128GB‌ داره. این گوشی جدیدتره و دوربین اولترا واید و نسخه اندروید 12 داره ولی از نظر نوع نمایشگر و تراکم پیکسلی عملکرد خوبی نداره. رقیب آخر، گوشی موتورولا مدل Moto G14 با رم 4GB و حافظه 128GB محسوب میشه که از نظر سال ساخت، اسپیکر استریو و پردازنده وضعیت بهتری داره، ولی اندازه صفحه نمایشش کوچیک‌تره و تعداد دوربین‌هاش کمتره.

بنابراین اگه دنبال یه گوشی ارزون قیمت با دوربین 50 مگاپیکسلی، باتری 5000 میلی آمپر ساعتی با قابلیت فست شارژ و طراحی مدرن و شیک هستید، گوشی Realme Narzo 50A Prime میتونه انتخاب خوبی برای شما باشه.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 4 ماه پیش
تعداد نظرات : 4
5/ 3.7

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
༒•✞Mr .E✧•༒

چقدر طراحیش جذابه🤙🏻🕶

۰۱ خرداد ۱۴۰۳
محمد مهدی صالحی

لوازم جانبی ریلم همیشه منو تا امید کرده

۰۱ خرداد ۱۴۰۳
Glvsid

سلام ممنون 🌹

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
mms2099

مفتش گرونه این برند در دراز مدت افتضاح عمل میکنه

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳