بررسی گوشی Realme GT5 240W

اگرچه ریلمی در ایران آنچان برند مشهور و پرطرفداری نیست، اما بعضی از گوشی‌هایی که این شرکت عرضه کرده دست کمی از برندهای پرفروش و محبوب بازار ندارن. گوشی‌ای که امروز در این مقاله به بررسیش میپردازیم، قاتل پرچمدار سری GT یعنی ریلمی جی تی 5 هستش. کمپانی ریلمی، GT5 رو در سپتامبر سال 2023 (شهریور 1402) روانه بازار کرد. طراحی خاص پنل پشتی، چراغ RGB منحصر به فرد با امکان رقص نور و تغییر رنگ، صفحه نمایش بزرگ و باکیفیت، پشتیبانی از شارژ فوق سریع و پردازنده اسنپدارگون، مواردی هستن که این گوشی رو برای ما جذاب می‌کنن. در ادامه با ما در موبونیوز همراه باشید تا به صورت تخصصی به بررسی گوشی Realme GT5 240W بپردازیم.

 

بررسی گوشی Realme GT5 240W از نظر طراحی و کیفیت

در نگاه اول ممکنه ابعاد نسبتا بزرگ و وزن زیاد ریلمی جی تی 5 کمی نگران کننده به نظر برسه، اما به محض اینکه توی دستتون میگیرینش، به حدی راحت و خوش دسته که به طور کامل این نگرانیتون رفع میشه. پنل پشتی شیشه‌ای و نوار مشکی پشت دوربین‌ها که نماد چیپست اسنپدراگون و یه چراغ RGB شیک داخلش قرار گرفتن، طراحی این گوشی رو منحصر به فردتر کردن. این گوشی در دو رنگ‌ زیر به بازار عرضه شده:

  • Flowing Silver (نقره‌ای)
  • Starry Oasis (سبز)

در ادامه به بررسی مشخصات قسمت‌های مختلف Realme GT5 میپردازیم.

 

کیفیت بدنه

از لحاظ متریال و جنس موادی که برای ساخت بدنه ریلمی جی تی 5 استفاده شده، میشه گفت جی تی 5 فوق‌العاده‌است و شبیه پرچمدارها باهاش رفتار شده؛ چرا که هم پنل پشتی از شیشه‌ است و هم فریم از جنس آلومینیومه. هر چند که نوع شیشه حفاظتی بکار رفته برای پنل پشتی و جلوی این گوشی مشخص نیست، اما بهر حال بهتر از پلاستیکه و نیازی نیست چندان نگران خط و خش افتادن روش باشین.

کیفیت بدنه Realme GT5

ابعاد گوشی 8.9 × 75.4 × 163.1 میلی‌متره که یعنی نسبتا گوشی بزرگ و ضخیمیه. در ضمن به تبعیت از این ابعاد، وزنش به 209 گرم میرسه و یکم زیاده. ولی خب همونطور که گفتیم خیلی گوشی خوش دستیه و طراحیش جوریه که در حین کار باهاش چندان متوجه وزن و ضخامت زیادش نمیشین.

 

پنل جلویی گوشی

در پنل جلوی گوشی، صفحه نمایش بزرگ 6.74 اینچی با حاشیه‌های بسیار ظریف و باریک رو میبینیم که به جذابیت‌ هر چه بیشتر Realme GT5 اضافه کرده و حس خیلی خوبی به کاربر میده. دوربین سلفی هم با همین ظرافت و دقت در پانچ هول قرار گرفته. 93.7 درصد پنل جلویی رو صفحه نمایش در برگرفته که خب عدد خیلی خوبیه و همونطور که گفتیم نوید یه صفحه نمایش با حاشیه باریک رو میده. حسگر اثر انگشت هم در پنل جلوی گوشی زیر صفحه نمایش قرار داره.

 

طراحی اطراف بدنه

لبه‌های پایین و بالای فریم گوشی بر خلاف لبه‌های چپ و راست که یه حالت بیضی شکلی دارن، سطحشون تخت و صافه. در قسمت پایین گوشی، خشاب سیمکارت، میکروفون اول، درگاه شارژ تایپ سی و بلندگوی اصلی قرار گرفتن. در سمت راست هم مثل اکثر گوشی‌ها، دکمه‌های پاور و کم و زیاد کردن صدا وجود دارن. میکروفون دوم، IR blaster و بلندگوی دوم هم در قسمت بالای بدنه Realme GT5 طراحی شدن. در سمت چپ هم چیز خاصی وجود نداره.

 

طراحی دوربین‌ها

طراحی این بخش تقریبا شبیه نسل قبلی خانواده جی تی، یعنی GT3 هستش. یک نوار مشکی در پنل پشتی گوشی در نظر داده شده که روش نماد چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 و ال ای دی، در کنار دوربین‌ها قرار گرفتن. طراحی دوربین‌ها هم به صورت دو کاور دایره‌ایه که عمودی زیر همن و در دایره پایینی دو لنز رو با هم داریم.

طراحی دوربین‌های ریلمی جی تی 5

در حلقه‌ی اول لنز اصلی جا داده شده و در حلقه‌ی دوم دو لنز ماکرو و اولتراواید کنار هم نشستن. حلقه‌های دوربین بیرون زدگی ملموسی ندارن، اما نوار مشکی به نسبت قاب پشتی بیرون زدگیش محسوسه که خب ریلمی با یه قوس زیبا، نوار و قاب رو به هم وصل کرده تا مثل مدل‌های قبلی حالت پله‌ای و تیز نداشته باشه.

 

بررسی صفحه نمایش

صفحه نمایش Realme GT5، دارای رفریش ریت 144 هرتزیه تا در روان نمایش دادن و بروزرسانی تصاویر هیچ مشکلی نداشته باشه. هر چند که این نرخ نوسازی بیشتر جنبه تبلیغاتی داره و اگه در بخش تنظیمات رفرش ریت، حالت High رو انتخاب کنید، مقدارش بیشتر از 120 هرتز بالا نمیره و صرفا در تعدادی اپلیکیشن مخصوص حالت 144 هرتزی فعال میشه. با این وجود، نرخ نوسازی 120 هرتز هم خیلی خوب کار میکنه و در اجرای روان تصاویر مشکلی نخواهید داشت. صفحه نمایش گوشی ریلمی GT 5 از نوع امولد با قابلیت پشتیبانی از یک میلیارد رنگه که تصویر فوق‌العاده باکیفیتی بهتون میده. در کنارش قابلیت +HDR10 هم اضافه شده تا هر چه بیشتر به کیفیت رنگ‌ها اضافه بشه.

صفحه نمایش realme GT5

سایز صفحه نمایش ریلمی جی تی 5، 6.74 اینچ با رزولوشن 2772 × 1240 پیکسله که با توجه به مقدار تراکم پیکسلی 451ppi، میشه گفت که با یک صفحه نمایش با وضوح و کیفیت خیلی بالا مواجهیم. طبق ادعای خود ریلمی، حداکثر میزان روشنایی این گوشی تا 1400 نیت میرسه و با این حساب کار کردن باهاش در طول روز و زیر نور خورشید راحت و بدون مشکل خواهد بود. در کل صفحه نمایش Realme GT5 هیچ کم و کسری نداره و واقعا جزو بهترین‌هاست.

 

بررسی باتری و شارژدهی ریلمی GT5 240W

ریلمی این گوشی رو در دو نسخه با شارژرهای 240 واتی و 150 واتی عرضه کرده که ما امروز در مورد ورژن توان‌بالاتر صحبت می‌کنیم. باتری استفاده شده در این گوشی 4600 میلی آمپر ساعت ظرفیت داره که شاید نسبت به عدد 5000 که تو اکثر میان‌رده‌ها و اقتصادی‌های امسال وجود داشت کمتر باشه، اما از اون طرف فست شارژ فوق‌العاده‌ای داره. البته لازم به ذکره که شارژدهی این گوشی نسبت به سال قبل افت داشته و در حالت استفاده معمولی نهایتا 108 ساعت کار می‌کنه. در واقع با ریلمی جی تی 5 شما می‌تونین حدود 41 ساعت و 40 دقیقه تماس برقرار کنین، حدود 12 ساعت و 10 دقیقه وب گردی کنین و برای 16 ساعت و 45 دقیقه فیلم ببینین. این اعداد به خودی خودشون بد نیستن، اما از انتظاراتی که ازش داشتیم کمترن.

در مورد سرعت شارژ گوشی هم باید گفت که عملکردش شبیه GT3 سال قبله. طبق تست‌هایی که انجام دادیم، فول شارژ شدن باتری 4600 میلی آمپر ساعتی این گوشی حدودا 12 دقیقه طول می‌کشه که از شیائومی 13 تی پرو هم کمتره. البته یه موضوعی که در مورد چنین فست شارژهایی وجود داره، داغ شدن گوشیه که می‌تونه تو سرعت شارژ تاثیر بذاره. Realme GT 5 هم از این مشکل رنج می‌بره و ممکنه زمان شارژ کمی از این عدد بیشتر بشه.

در کل اما سرعت شارژ ریلمی جی تی 5 خیلی عالیه و تو شارژدهی هم به اندازه کافی خوب عمل کرده و راضی نگهتون میداره.

 

بررسی عملکرد دوربین‌های Realme GT 5

همونطور که دیدیم طراحی دوربین‌ها در Realme GT5 خیلی خفن و شیکه، منتها حالا باید ببینیم که عملکردشون چجوریه. چینش نوع دوربین‌ها در GT5 مشابه به GT3 هست، با این تفاوت که لنز میکروسکوپی به ماکرو تبدیل شده. ریلمی جی تی 5 دارای 4 دوربین به ترتیب زیره:

  • دوربین اصلی واید 50 مگاپیکسلی با فناوری OIS و PDAF
  • دوربین اولترا واید 8 مگاپیکسلی
  • دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی واید

در ادامه به بررسی هر کدوم از این لنزها به صورت جداگانه میپردازیم.

 

عملکرد دوربین‌ واید (اصلی)

یک سنسور 50 مگاپیکسلی از نوع IMX890 سونی در دوربین اصلی Realme GT5 استفاده شده. قابلیت‌های PDAF و OIS در این لنز وجود داره تا فوکوس خودکار در حین عکاسی اعمال بشه و اگه لرزشی وجود داشت، حذف بشه و در نهایت تصویر با کیفیتی بهتون بده. عکس‌هایی که ریلمی جی تی 5 با این لنز در نور روز ثبت میکنه، جزيیات و شارپنس خیلی خوبی دارن و رنگ‌ها هم بسیار طبیعی و نزدیک به واقعیتن. داینامیک رنج تصاویر هم خیلی خوبه و محدوده قابل قبولی رو در برمیگیره. در ضمن مقدار نویز تصاویر خیلی کمه و میشه گفت که عالیه.

عملکرد دوربین اصلی ریلمی جی تی 5

در حالت زوم دو برابری هم میشه روی این لنز حساب کرد؛ اما در فضاهای بسته بسته و داخل خونه، تصاویر با زوم 2 برابری، وضوح کمتری نسبت به حالت عادی دارن، ضمن اینکه مقدار نویز هم بیشتره. قابلیت فیلمبرداری 4K در دو حالت 60 و 30 فریم بر ثانیه در این لنز گنجانده شده. عکاسی در شب هم مناسبه و اگه نایت مود رو فعال کنین، کیفیت تصاویر بالاتر میره. در کل عملکرد دوربین اصلی Realme GT5 قابل قبوله و میتونین عکس‌های خوبی باهاش ثبت کنین.

 

عملکرد دوربین اولتراواید

مثل بیشتر میان رده‌ها، ریلمی از یک لنز 8 مگاپیکسلی برای دوربین اولتراواید Realme GT5 بهره برده. متاسفانه عکس‌هایی که با این لنز ثبت میشن، چندان رضایت بخش نیستن. تصاویر ثبت شده جزيیات و وضوح خیلی کمی دارن، همینطور محدوده داینامیکی چندان گسترده نیست. مقدار نویز هم خیلی زیاده و بهم ریختگی و اعوجاج در لبه‌های تصاویر، اذیت کننده‌ست. فقط میشه گفت که رنگ‌بندی و کنتراست تصاویر قابل قبوله و نزدیک به واقعیت هستن. در کل اگه عکس‌های اولتراواید خیلی براتون مهمه، چندان روی دوربین اولتراواید Realme GT5 حساب نکنین.

 

عملکرد دوربین‌ ماکرو

قضیه‌ی دوربین ماکرو در گوشی‌های میان رده، هر چی که هست برای عملکردش نیست. بیشتر میشه گفت یه لنز تزئینیه که در کنار دو تا لنز دیگه میشینه. لنز 2 مگاپیکسلی ماکرو Realme GT5 هم مثل اکثر لنز‌های ماکرو گوشی‌های دیگه، از کیفیت و کارایی خیلی کمی برخورداره و حقیقتا تعریف چندانی نداره. اگرچه شاید در بعضی از موارد کار راه انداز باشه، اما نمیشه روش حساب کرد. البته ریلمی در سری‌های قبلش از لنز میکروسکوپی بجای ماکرو استفاده کرده که خیلی بهتر عمل میکرد و دلیل پسرفت و تغییر این لنز در Realme GT5 احتمالا کم کردن هزینه بوده باشه.

 

عملکرد دوربین سلفی

جی تی 5 ریلمی از یک لنز 16 مگاپیکسلی برای دوربین سلفی برخوردار شده که با ظرافت هر چه تمام‌تر در زیر صفحه نمایش و به صورت پانچ هول قرار گرفته. عملکرد این لنز در نور روز خوبه، رنگبندی و کیفیت تصاویر ثبت شده قابل قبولن و مقدار نویز هم قابل چشم پوشیه. در حالت پرتره هم، سوژه خیلی خوب شناسایی میشه و مرز مناسبی با پس زمینه‌اش ایجاد میکنه. در کل کیفیت دوربین سلفی Realme GT5، متوسط رو به بالاست.

 

بررسی گوشی Realme GT5 از نظر سخت افزار و نرم افزار

همونطور که از نماد بکار رفته در قسمت جزیره‌ای مشکی رنگ پنل پشت گوشی مشخصه، ریلمی از پردازنده 4 نانومتری اسنپدراگون 8 نسل 2 در چیپست گوشی GT5 استفاده کرده. این پردازنده در نوع خودش فوق‌العاده‌است و آخرین نسخه سال 2023 شرکت کوالکام هم محسوب میشه. غیر از سرعت عالی پردازنده، فرایند ساخت 4 نانومتریش باعث شده که مصرف باتری بسیار بهینه‌تر بشه و انرژی کمتری برای پردازش داده‌ها مصرف بشه. پردازنده گرافیکی هم از نوع Adreno 740 هست تا در کنار CPU بهترین عملکرد رو داشته باشن؛ طوری که حین کار با گوشی کندی و یا لگ و باگ خاصی حس نشه. Realme GT5 نسخه 240 وات فقط در یک نسخه با رم 24 گیگ و حافظه 1 ترا عرضه شده.

همونطور که میبینید مقدار رم گوشی خیلی بالاست و نشون میده باز هم ریلمی فوق‌العاده عمل کرده. مقدار حافظه هم به قدری هست که اصلا نیازی به حافظه جانبی پیدا نمیکنین.

 

پایداری سخت‌افزاری

به لطف چیپست قدرتمند، مقدار رم بالا و حافظه‌ی UFS 4.0، سرعت و عملکرد Realme GT5 بسیار مناسبه؛ طوری که در انجام کارهای روزمره به هیچ وجه کم نمیاره و در سریع‌ترین حالت ممکن پردازش‌ها انجام میشن. در زمینه گیمینگ هم به راحتی بازی‌های سنگین رو اجرا میکنه و صرفا تنها ایرادی که میشه بهش وارد کرد، رفرش ریت صفحه نمایشه که روی 60 هرتز قفله و تنها اجازه نمایش 60 فریم بر ثانیه از فریم ریت بازی رو میده و ممکنه برای گیمرهای حرفه‌ای کمی ناخوشایند باشه.

پایداری سخت‌افزاری Realme GT5

عملکرد اسنپ دراگون 8 نسل 2 به کار رفته در این گوشی، مطابق با انتظاراتمونه و فقط کمی از نسخه SM8550-AC این پردازنده که تو S23 به کار رفته بود کندتره. این پردازنده از لحاظ مدیریت گرما هم خوب عمل می‌کنه و در 20 دقیقه اول استفاده به راحتی از کل توان CPU استفاده می‌کنه. در ادامه کمی این بازدهی پایین میاد و روی 60 تا 70 درصد ثابت می‌مونه. به طور کلی به قدرت پردازش این گوشی امتیاز خوبی تعلق میگیره.

 

رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری

در زمان عرضه Realme GT5، هنوز اندروید 14 رونمایی نشده بود و به همین دلیل اندروید نسخه 13 روی این گوشی قرار داده شده. همچنین رابط کاربری اختصاصی ریلمی تحت عنوان Realme UI 4.0 که فضای کاربریش شبیه به رابط ColorOS در گوشی‌های اوپو و OxygenOS در گوشی‌های وان پلاسه در این گوشی کار گذاشته شده. ویجت‌های اختصاصی جذاب، آیکون‌های ساده، طرح بندی زیبا، صفحه نمایش همیشه روشن، کنترل‌ موزیک و فضای خصوصی برای نگهداری اطلاعات شخصی با امکان رمزگذاری پیشرفته، از جمله ویژگی‌های رابط کاربری Realme UI 4.0 هستن. در کل این رابط کاربری فضای خوبی داره و هنگام استفاده از گوشی، کار کردن باهاش راحت و لذت بخشه.

 

بررسی اسپیکر

میزان بلندی صدا نسبت به نسل قبلی یعنی Realme GT3 بیشتر شده و کمی بهبود یافته. کیفیت و بیس صدا مناسبه و قدرت تشخیص و جداسازی نت‌های موزیک از هم بسیار خوبه. در ضمن هنگامی که صدای اسپیکر تا آخر بالا بره، چندان افت کیفیتی رو تجربه نمیکنین. ریلمی جی تی 5 دارای دو اسپیکره؛ اولی در قسمت پایین گوشی که نقش اسپیکر اصلی رو بازی میکنه و دومی در بالای گوشی که ضعیف‌تره و بیشتر برای استریو کردن صدا قرار داده شده. در کل کیفیت و بلندی صدای اسپیکر در Realme GT5 قابل قبول و مناسبه.

 

آیا گوشی Realme GT5 240W ارزش خرید دارد؟

اگه عاشق گوشی‌های پرچمدار هستین ولی از لحاظ اقتصادی نمیتونین تهیه‌شون کنین، نزدیک‌ترین تجربه‌ای که می‌تونین ازشون داشته باشین تو گوشی‌های قاتل و شبه پرچمداره. Realme GT5 240W گوشی‌ای بالاتر از قاتل پرچمداره و به مشخصاتی بسیار نزدیک به یک بالارده مجهز شده. در حال حاضر این گوشی به طور محدود و فقط در بعضی از فروشگاه‌های ایران موجوده و قیمتی حدود 60 میلیون تومان (تیر 1403) داره. بنابراین باید ببینیم با این قیمت بالا، پیش همرده‌هاش ارزش خرید داره یا نه؟

همونطور که تو مقاله بهترین گوشی موبونیوز گفتیم، تو بازه 60 تومن پرچم‌دارهای سال قبل شیائومی رو داریم که این گوشی باید با اون‌ها رقابت کنه. تازه اگه کمی بالاتر بریم می تونیم نسخه پایه اس 24 اولترا رو هم با یکم هزینه بیشتر بخریم و خب قطعا ارزش خریدش بیشتره. به همین دلیل میشه گفت که اگرچه این گوشی مشخصات عالی‌ای در همه‌ی زمینه‌ها از صفحه نمایش و باتری و شارژر گرفته تا قدرت پردازش داره، اما به نسبت قیمتش (اونم تو بازار ایران) ارزش خرید چندانی نداره. علاوه بر این، خیلی تو ایران موجود نمیشه و به همین دلیل قرار نیست قیمتش خیلی پایین بیاد.

وسوسه کننده‌ترین بخش این گوشی شارژر فست شارژشه که توان عجیب غریب 240 واتی در اختیارتون می‌ذاره که تو هیچ برند دیگه‌ای نمی‌تونین پیدا کنین. البته بخش زیادی از این عدد نمایشیه و فرق زیادی با فست شارژرهای توان بالای شیائومی نداره. بنابراین اگه به خاطر طراحی خاص و شارژر فست سراغ ریلمی جی تی 5 برین، تا حدودی میشه قیمت بالاش رو توجیه کرد. در آخر اینکه بررسی گوشی Realme GT5 240W نشون داد این گوشی چینی از همه لحاظ قدرتمنده و تنها نقطه ضعفش بخش دوربینه که اون هم اگه فقط به لنز اصلیش بسنده کنین، کار رو براتون در میاره.

نویسنده : ابراهیم ابراهیم پور
تاریخ انتشار 2 ماه پیش
تعداد نظرات : 0
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید