بررسی گوشی Realme 12 Pro

ریلمی یکی از برندهای فعال در تولید گوشی‌های هوشمند میان‌رده است که در سال‌های اخیر تونسته با عرضه مدل‌هایی با عملکرد عالی و طراحی جذاب، جایگاهی توی بازار ایران بدست بیاره. این برند سال جدید میلادی رو با عرضه دو مدل گوشی به نام ریلمی 12 پرو و پلاس آغاز کرد که بر روی طراحی و دوربین تمرکز داشتن. این شرکت تا حد زیادی در دستیابی به این هدف موفق عمل کرده و یک گوشی با ظاهر جذاب و لوکس و عملکرد دوربین سطح بالا رو به بازار وارد کرده. پس اگه از این برند خوشتون میاد و دوست دارید آشنایی بیشتری با این گوشی پیدا کنید، در بررسی گوشی Realme 12 Pro با موبونیوز همراه باشین تا ببینیم این گوشی چه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی داره و ارزش خریدش چقدره؟

 

بررسی گوشی Realme 12 Pro از نظر طراحی و کیفیت

در قدم اول بررسی گوشی ریلمی 12 پرو باید گفت که از لحظه‌ای که گوشی رو از جعبه خارج می‌کنید، با یک گوشی دارای طراحی ظریف و زیبا مواجه میشین. این گوشی بدنه‌ای باریک و خوش‌تراش داره و با وزن 190 گرم یک گوشی خوش‌دست به حساب میاد. یکی از جذابیت‌های طراحی این گوشی مربوط به پنل پشتیه که ما رو با یک دنیای پر رنگ و لعاب روبه‌رو می‌کنه. گوشی Realme 12 Pro در دو رنگ زیر به بازار عرضه شده:

  • آبی تیره (Submarine Blue)
  • بژ (Navigator Beige)

در ادامه بخش‌های مختلف این گوشی رو به صورت مجزا بررسی می‌کنیم.

 

کیفیت بدنه

در مورد کیفیت بدنه گوشی Realme 12 Pro باید گفت که یک فریم پلاستیکی به رنگ طلایی و براق داره که در لبه سمت راست از کلیدهای تنظیم صدا و پاور میزبانی میکنه. در لبه پایین فریم گوشی درگاه تایپ سی برای شارژ، شیار سیم‌کارت، میکروفن اصلی و اسپیکر گوشی قرار گرفته. یک میکروفن و اسپیکر دوم نیز در لبه بالایی گوشی قرار دارن.

بررسی بدنه گوشی Realme 12 Pro

در پنل پشت گوشی یک نوار طلایی رنگ وجود داره که از پایین تا بالای گوشی امتداد پیدا کرده و در دور جزیره لنزهای دوربین نیز وجود داره. این نوار طلایی به همراه قاب پشتی که از چرم گیاهی و مواد سیلیکونی درجه یک و مقاوم در برابر آلودگی ساخته شده، حس لوکس بودن رو به کاربر القا میکنه. زمانی که گوشی رو در دست میگیرید حس خوبی داره و پوشش چرمی باعث شده که گوشی به خوبی در دست قرار بگیره و لیز نخوره و همچنین لکه و اثر انگشت روش باقی نمونه.

 

پنل جلوی گوشی

در پنل جلویی گوشی صفحه نمایش و لنز دوربین سلفی دیده میشه که به صورت پانچ هول در قسمت بالای صفحه نمایش قرار گرفته. نمایشگری که در این گوشی به کار گرفته شده طراحی خمیده داره و همین باعث شده که حاشیه‌ صفحه خیلی کم باشه؛ به طوری که صفحه نمایش 90.4 درصد از فضای پنل جلویی رو به خودش اختصاص داده.

 

طراحی دوربین‌ها

لنزهای دوربین گوشی ریلمی 12 پرو در یک جزیره‌ دایره‌ای بزرگ در پنل پشتی و در وسط بخش بالایی قرار گرفتن و نسبت به نسل قبل هم چینش متفاوت‌تری دارن و هم بزرگ‌تر شدن. همین موضوع باعث میشه که وزن گوشی در بخش بالایی بیشتر باشه و کار کردن باهاش با یک دست دشوار بشه. دور تا دور جزیره دوربین‌ها با یک نوار طلایی احاطه شده و دارای یک صفحه صیقلیه که وقتی نور در زوایای مختلف بهش برخورد میکنه، جلوه هفت‌رنگ و جذابی ایجاد میشه.

طراحی دوربین Realme 12 Pro

بیرون زدگی جزیره لنزها کمی زیاده، اما با توجه به اینکه نسبت به لبه‌های کناری در وسط قرار گرفته باعث شده که توزیع وزن در بالای گوشی بهتر باشه و سنگینی در یک سمت بیشتر از سمت دیگر حس نشه.

 

استاندارد محافظتی

در بررسی گوشی Realme 12 Pro باید به این موضوع اشاره کرد که این گوشی موفق شده گواهی IP65 رو دریافت کنه. این یعنی در برابر گرد و غبار بسیار مقاومه و پاشش آب کم فشار رو هم می‌تونه تحمل کنه. با این حال بهتره خیلی ریسک نکنین و گوشی رو در معرض خیسی و غوطه‌ور شدن قرار ندین.

 

صفحه نمایش گوشی

گوشی ریلمی 12 پرو به یک صفحه نمایش از نوع OLED با ابعاد 6.7 اینچ مجهز شده که رزولوشن 2412 در 1080 با نرخ نوسای 120 هرتزی داره. این صفحه نمایش توانایی نمایش 1 میلیارد رنگ رو داره و از فناوری HDR10+ برخوردار شده. نمایشگر گوشی Realme 12 Pro از فناوری Pro-XDR هم پشتیبانی میکنه و حداکثر روشناییش به 950 نیت میرسه؛ به همین دلیل این صفحه نمایش در محیط‌های باز و تابش نور خورشید عملکرد خوبی داره و میتونه به خوبی محتوا رو به کاربر نمایش بده.

بررسی نمایشگر Realme 12 Pro

در خصوص نرخ نوسازی صفحه نمایش Realme 12 Pro باید گفت که این عدد به صورت خودکار بین دو نرخ 60 هرتز و 120 هرتز سوئیچ میشه. به طور کلی صفحه نمایش این گوشی از سه نرخ 60، 90 و 120 هرتز پشتیبانی میکنه. در تست‌های انجام شده، در صورت انتخاب حالت خودکار برای اکثر برنامه‌ها نرخ نوسازی بر روی 90 هرتز ثابت باقی میمونه، اما موقع پخش ویدئو در شبکه‌های اجتماعی این نرخ به 60 هرتز تغییر پیدا میکنه. بر اساس این بررسی موقع بازی کردن هم در صورت انتخاب خودکار نرخ نوسازی روی 60 هرتز باقی میمونه. به همین دلیل موقع گیم برای تجربه روان‌تر باید نرخ نوسازی رو به صورت دستی روی 120 هرتز تنظیم کنید.

به طور کلی در نقد و بررسی گوشی ریلمی 12 پرو در بخش نمایشگر، میشه گفت که برخورداری از HDR10+ و رفرش ریت خودکار باعث شده تا با یک نمایشگر خوب و باکیفیت طرف باشیم. اما اگه تصمیم‌تون برای خرید گوشی جدیه، باید بدونین که نداشتن استانداردهای محافظتی که در اکثر میانرده‌های این رنج قیمتی وجود داره، کمی ناامیدکننده‌ست و نمایشگر خمیده این گوشی رو در معرض آسیب قرار میده.

 

باتری و شارژدهی گوشی Realme 12 Pro

در بخش باتری، گوشی Realme 12 Pro به یک باتری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت مجهز شده که در صورت استفاده معمولی میتونه به راحتی یک روز کاربر رو همراهی کنه. در صورتی که نرخ نوسازی بر روی 120 تنظیم شده و اینترنت 5G و وای فای تمام مدت فعال باشن، در استفاده متوسط شامل وبگردی، شبکه‌های اجتماعی و پخش ویدئوهای یوتیوب، باتری گوشی در حدود 5 ساعت دوام داره. در صورت اجرای بازی‌های سنگین با گوشی این مدت کمتر شده و به حدود 4 ساعت میرسه.

بررسی باتری گوشی Realme 12 Pro

باتری این گوشی برای شارژ شدن از شارژر فست 67 واتی پشتیبانی میکنه و خبر خوب اینه که ریلمی دنباله‌روی سیاست سامسونگ و اپل نبوده و آداپتور رو داخل جعبه قرار داده. با استفاده از این شارژر میشه ظرفیت باتری گوشی رو در مدت 19 دقیقه به 50 درصد و در زمان 48 دقیقه به 100 درصد رسوند.

در خصوص عملکرد باتری و شارژدهی گوشی ریلمی باید گفت که در صورت استفاده روزمره و عادی شارژدهی باتری قابل قبوله، اما در استفاده‌های سنگین، باتری خیلی سریع شارژ از دست میده. از طرفی، عملکرد شارژر سریع 67 واتی فوق‌العاده بوده و در مدت زمان کوتاهی میشه باتری گوشی رو با استفاده از آداپتور داخل جعبه شارژ کرد.

 

عملکرد دوربین‌های گوشی Realme 12 Pro

ریلمی در طراحی گوشی‌های جدیدش توجه خاصی به دوربین داشته و تلاش کرده گوشی‌ای رو به بازار عرضه کنه که بتونه با پرچمدارهای بازار در زمینه عکاسی رقابت کنه. ریلمی تا حد زیادی در این امر موفق بوده و با عرضه گوشی با لنزهای زیر حرف‌های زیادی برای گفتن داره:

  • دوربین اصلی واید 50 مگاپیکسلی با فناوری OIS و PDAF
  • دوربین اولترا واید 8 مگاپیکسلی
  • دوربین تله فوتو 32 مگاپیکسلی با فناوری OIS و PDAF و زوم 2x

در ادامه کیفیت عکس برداری و فیلم برداری این لنزها رو به طور دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

 

عملکرد دوربین واید (اصلی)

ریلمی برای این گوشی از سنسور Sony IMX882 به عنوان دوربین اصلی استفاده کرده که رزولوشن 50 مگاپیسکلی داره. این لنز به لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) مجهز شده که میتونه لرزش‌های دست موقع عکاسی و فیلمبرداری رو به میزان قابل توجهی کاهش بده. عکس‌هایی که با دوربین اصلی در نور روز ثبت میشه از جزئیات دقیق برخورداره و رنگ‌ها تا حد زیادی به واقعیت نزدیک هستن.

سنسور دوربین اصلی اندازه بزرگی داره که همین موضوع باعث میشه دوربین در شرایط نوری کم هم عملکرد قابل قبولی داشته باشد. دوربین اصلی گوشی ریلمی 12 پرو در شب عکس‌هایی با روشنایی و وضوح بالا ثبت میکنه و جزئیات ثبت شده نیز تا حدی قابل قبول هستن.

ulg;vn دوربین اصلی ریلمی 12 پرو

با استفاده از دوربین اصلی گوشی میشه ویدئوهایی با کیفیت 4K و 30 فریم بر ثانیه ضبط کرد. البته که امکان ضبط ویدئو با کیفیت 1080p با سرعت‌های 30، 60 و 120 فریم بر ثانیه هم وجود داره. جزئیات در ویدئوهای ثبت شده با کیفیت 4K دقیق بوده و تصاویر کیفیت بالایی دارن. هر چند در فیلمبرداری 1080p کمی با افت کیفیت و جزئیات مواجه میشیم، اما در کل عملکردش قابل قبوله.

 

عملکرد دوربین اولترا واید

این گوشی به یک لنز اولتراواید 8 مگاپیکسلی با زاویه دید 112 درجه مجهز شده که میتونه تا حدی نیاز به عکاسی از مناظر و طبیعت رو برآورده کنه. جزئیاتی که در عکس‌های گرفته شده با این لنز ثبت میشه قابل قبول بوده و رنگ‌ها تا حد زیادی به واقعیت نزدیکن.

دوربین اولتراواید ریلمی 12 پرو

عکاسی در شب با این دوربین تعریف زیادی نداره؛ چون عکس‌های ثبت شده از نظر جزئیات، رنگ و نور در شرایط قابل قبولی قرار ندارن. با استفاده از این لنز میشه با کیفیت 1080p و سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کرد که کیفیت معمولی اما راضی کننده‌ای داره.

 

عملکرد دوربین تله‌فوتو

دوربین تله‌فوتوی گوشی Realme 12 Pro رزولوشن 32 مگاپیکسلی با قابلیت زوم اپتیکال 2 برابری داره و به لرزشگیر اپتیکال (OIS) هم مجهز شده. ریلمی برای سنسور این لنز به سراغ Sony IMX709 رفته که در روشنایی روز میتونه عکس‌هایی با جزئیات دقیق و رنگ‌های واقعی ثبت کنه. البته کیفیت عکس‌های ثبت شده با این لنز در مقایسه با دوربین اصلی کمتره؛ به خصوص در شب و شرایط نوری کم که کیفیت عکس‌ها تا حد محسوسی کاهش پیدا میکنه.

 

عملکرد دوربین سلفی

دوربین سلفی این میانرده ریلمی که به صورت پانچ هول در صفحه نمایش قرار داره، یک لنز 16 مگاپیکسلی وایده که کیفیت خوبی داره. جزئیات در عکس‌هایی که با دوربین سلفی گرفته میشه دقیقن و رنگ‌ها تا حد زیادی به واقعیت نزدیکن.

در کل تست دوربین‌های ریلمی 12 پرو نشون میده که دوربین اصلی این گوشی تو نور خوب عملکرد بدی نداره و فقط گاهی عکس‌های آسمون رو آبی‌تر از حالت عادی نشون میده و رنگ‌ها هم بعضی وقت‌ها هماهنگی درستی با هم ندارن. عکاسی در شب هم با حالت دارک مود بهتر میشه و سایه‌ها تیره‌تر و جزئیات بهتر نمایش داده میشن.

 

بررسی گوشی Realme 12 Pro از نظر سخت‌افزار و نرم‌افزار

در بررسی گوشی Realme 12 Pro باید به این موضوع اشاره کرد که ریلمی برای پردازنده سراغ یه اسنپدراگون قدیمی رفته و از تراشه Snapdragon 6 Gen 1 در این گوشی استفاده کرده. این گوشی از کارت حافظه پشتیبانی نمیکنه و در چهار مدل با کانفیگ‌های متفاوت به شرح زیر به بازار عرضه شده:

  • 8 گیگابایت رم، 128 گیگابایت حافظه
  • 8 گیگابایت رم، 256 گیگابایت حافظه
  • 12 گیگابایت رم، 256 گیگابایت حافظه
  • 12 گیگابایت رم، 512 گیگابایت حافظه

پردازنده این گوشی در استفاده روزمره و عادی عملکرد بسیار خوبی داره و همه‌چیز کاملا روان اجرا میشه. البته در برخی مواقع لگ‌هایی وجود داره اما به حدی نیست که تجربه کاربر رو خراب کنه. در اجرای بازی هم این پردازنده حتی در زمان بازی کردن برای زمان طولانی، پایداری خوبی داره. اما نکته مهم اینه که بیشتر بازی‌ها رو نمیشه با فریم ریت بیشتر از 60 اجرا کرد؛ چون پایداری پردازنده به شدت افت پیدا میکنه و دمای گوشی خیلی بالا میره.

 

بررسی رابط کاربری و پشتیبانی نرم‌افزاری

در نقد و بررسی گوشی Realme 12 Pro از نظر نرم‌افزاری باید گفت که این گوشی رابط کاربری Relame UI 5.0 مبتنی بر سیستم عامل اندروید 14 عرضه شده. بر اساس اعلام ریلمی،‌ برای این گوشی دو آپدیت سیستم عامل و سه سال آپدیت امنیتی عرضه میشه.

بررسی نرم‌افزار گوشی Realme 12 Pro

در مورد رابط کاربری Realme UI 5.0 باید گفت که میشه پیشرفت‌هایی رو به منظور ارائه یک تجربه کاربرپسندتر توش مشاهده کرد. رابط کاربری تر و تمیزه و ویژگی‌های سفارشی‌سازی متنوعی رو در اختیار کاربر قرار میده؛ به طوری که میشه فونت‌ها، آیکون‌ها، رنگ‌ها، بک‌گراندها، ساعت و هر چیزی که فکرش رو بکنید، در این رابط کاربری شخصی‌سازی کرد. گردش در منوها و رابط کاربری ساده و روان انجام میشه و گزینه‌های مولتی تسکینگ خوب و کاربردی هم در این رابط وجود داره.

 

بررسی اسپیکر

ریلمی 12 پرو به اسپیکر استریو مجهز شده که توی لبه‌های بالایی و پایینی گوشی دیده میشن. اسپیکرهای استریو این گوشی از نظر صوتی عملکرد خوب و قابل قبولی دارن و در صداهای بالا البته با شرایط باس محدود اعوجاج یا دیستورشن دیده نمیشه. به طور کلی اسپکیرهای این گوشی عمکلرد معمولی دارن و نمیشه ازشون انتظار عملکرد شگفت‌انگیز داشت. این گوشی از جک 3.5 میلیمتری پشتیبانی نمیکنه و کاربر برای خرید هندزفری باید مدل‌های بی‌سیم رو انتخاب کنه.

 

آیا گوشی Realme 12 Pro ارزش خرید داره؟

گوشی Realme 12 Pro در حال حاضر (خرداد ماه 1403) در نسخه 12/512 گیگ حدود 19 میلیون قیمت داره و جزو گوشی‌های تو کانال 20 میلیونه و رقبای زیادی از برندهای دیگه داره. بنابراین سوال مهم اینجاست که با تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌هاش آیا تو این رنج قیمتی ارزش خرید داره؟ در بررسی گوشی ریلمی 12 پرو باید گفت که این گوشی طراحی لوکس و جذابی داره که در این محدوده قیمتی منحصر به فرده. اما نمایشگر بزرگ و باکیفیت، باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع 67 واتی و عملکرد مناسب دوربین، این گوشی رو در برابر رقبایی از شیائومی مثل پوکو ایکس 6 قرار میده که طرفدارهای بیشتری دارن. بنابراین با وجود اینکه ریلمی 12 پرو در حد میانرده کار رو براتون در میاره، اما گزینه‌های بهتری هم تو این رنج قیمتی هستن که می‌تونین سراغشون برین.

نظر شما چیه؟ آیا فکر میکنید Realme 12 Pro با این مشخصات ارزش خرید داره؟

نویسنده : نیکان دیاله آبادی
تاریخ انتشار 3 ماه پیش
تعداد نظرات : 1
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
༒•✞Mr .E✧•༒

بدک نبود

۰۱ تیر ۱۴۰۳