مقایسه Poco F6 و Poco F6 Pro

اوایل خرداد 1403 کمپانی Poco، گوشی‌های پرچمدارش رو معرفی کرد. پوکو اف 6 و اف 6 پرو دو محصولی هستن که در بازار ایران با یه تفاوت قیمت 7 8 میلیون تومانی فروخته میشن و همین موضوع باعث شده که خیلیا بپرسن مگه این دو تا گوشی چقدر با هم فرق می‌کنن؟ بنابراین به مقایسه Poco F6 با Poco F6 Pro نیازه. نسخه Pro از نظر حافظه رم، نوع پردازنده، سرعت شارژ باتری و تجهیز شدن به وای فای 7 و پشتیبانی از ضبط فیلم‌های اسلوموشن 1920FPS بهتر از نسخه معمولیه. اما گوشی پوکو F6 وزن کمتری داره، ارزون‌تره و به بلوتوث نسخه 5.4 مجهز شده. اینا فقط بخشی از تفاوت‌های این گوشی‌هاست. با مقایسه Poco F6 و Poco F6 Pro همراه موبونیوز باشید که ببینیم کدوم برای شما مناسب‌تره؟

مقایسه طراحی پوکو F6‌ و پوکو F6 پرو

اکوسیستم گوشی شیائومی به گونه‌ای توسعه داده شده که ممکنه وقتی یه گوشی جدید از این شرکت می‌بینید، چند ماه قبل همون رو با یه برند دیگه هم دیده باشید! این موضوع در مورد پرچمدارهای پوکو صدق می‌کنه. شکل ظاهری پوکو F6 و F6 Pro هیچ شباهتی به هم نداره. چرا؟ چون گوشی پوکو F6 در واقع همون گوشی Xiaomi Redmi Turbo 3 هست که اواسط فروردین معرفی شده بود. درمورد گوشی پوکو F6 Pro هم این موضوع وجود داره و دقیقاً همون گوشی Xiaomi Redmi K70 که زمستان پارسال معرفی شده بود رو می‌تونید حالا با اسم Poco F6 Pro ببینید.

مقایسه طراحی پوکو F6‌ و پوکو F6 پرو

کاربرهای پوکو و ردمی که از زیرمجموعه‌های شیائومی هستن به این موضوع عادت کردن و دیگه چیزی برای سورپرایز شدن وجود نداره. از نظر معماری ظاهری باید گفت که پوکو F6 و F6 Pro تفاوت‌های اساسی با هم دارن. طراحی نسخه Pro با ترندهای روز سازگارتره و این موضوع رو میشه از چیدمان و اندازه دوربین‌هاش متوجه شد. در حالی که نسخه Pro فقط با دو رنگ سیاه و سفید تولید شده، شرکت پوکو نسخه معمولی Poco F6‌ به سه رنگ مشکی، سبز و تیتانیومی تولید کرده. البته باید اشاره کنیم که رگه‌های مرمر که روی قاب پشت نسخه Pro وجود داره، جذابیتش رو چند برابر کرده.

کیفیت بدنه

با توجه به اینکه هر دو گوشی از نمایشگر 6.67 و باتری 5000mAh استفاده کردن، ابعادشون تقریباً یکسانه. با این تفاوت که ضخامت نسخه Pro به اندازه 0.2 میلی‌متر بیشتر از نسخه معمولیه. اما مهم‌ترین چیزی که باعث شده گوشی Poco F6 وزنی حدود 179 گرم داشته باشه ولی Poco F6 Pro وزنش به 209 گرم برسه، جنس بدنه و فریم این دو گوشیه.

مقایسه طراحی پوکو F6‌ و پوکو F6 پرو

شیائومی برای ساحت بدنه نسخه معمولی از پلاستیک استفاده کرده که وزن کمتری داره، ارزون‌تره و در عین حال مقاومت کمتری هم در برابر ضربه و تنش داره. اما بدنه نسخه Pro از شیشه ساخته شده که هم جلوه قشنگ‌تری به گوشی داده و هم مقاومت بدنه رو بیشتر کرده. با این حال خبری از روکش گوریلا گلس روی این قاب شیشه‌ای نیست و حتماً وقتی پوکو اف 6 پرو رو خریدید، به فکر خرید یه قاب محکم هم براش باشید.

فریم‌ها

تفاوت دیگه این دو گوشی در فریم‌های اونهاست. برای نسخه معمولی از فریم پلاستیکی استفاده شده که قطعاً در برابر ضربه حساسه و احتمال اینکه خط و خش روی فریم به وجود بیاد خیلی زیاد. ولی نسخه Pro به فریم آلومینیومی مجهز شده. سمت راست هر دو گوشی کلیدهای ولوم و پاور قرار داده شده و در پایین می‌تونید پورت شارژ‌ USB-C، اسپیکر، شیار سیم کارت و میکروفن رو ببینید. پورت USB هر دو گوشی از قابلیت OTG پشتیبانی می‌کنه اما عجیب اینه که از نسخه USB 2.0 برای انتقال داده‌ها استفاده شده و این یعنی اگه بخواید یه فیلم رو به گوشی انتقال بدید، زمان زیادی طول میکشه.

پنل جلو

مقایسه طراحی پوکو F6‌ و پوکو F6 پرو

در قسمت جلوی هر دو گوشی از نمایشگر 6.67 اینچی استفاده شده. برخلاف قاب پشتی که اصلاٍ شبیه به هم نبودن، پنل جلوشون کاملاً یکسانه و با حاشیه‌های خیلی کم و دوربین سلفی که بالای پنل قرار داده شده می‌تونید طراحیشون رو ببینید. حاشیه‌های اطراف نمایشگر هر دو گوشی به یک اندازه‌ست و تخت بودن نمایشگر هم به جذابیت پنل جلو اضافه کرده.

چیدمان دوربین‌ها

دو سبک مختلف در چیدمان دوربین‌های این دو گوشی وجود داره. اگه اسم گوشی‌ها رو ندونید، یک درصد هم فکر نمی‌کنید که تفاوت اسمی‌شون فقط در وجود یه کلمه Pro هست! در قاب پشت گوشی Poco F6 برای چیدمان دوربین‌ها از جزیره یا جداکننده‌ای استفاده نشده و می‌تونید ببینید که دو دوربین به صورت عمودی زیر هم قرار گرفتن و فلاش در کنار اونهاست. اندازه لنزهای این گوشی بزرگ‌تر از حد معموله و اغراق‌شده‌ست تا نظر مشتری‌ها رو به خودش جلب کنه.

اما برای چیدمان دوربین‌های پوکو F6 Pro از همون همیشگی استفاده شده؛ یه جزیره مستطیلی که لنزهای سه‌گانه به همراه فلاش در کنار هم قرار داده شدن. در کنار دوربین‌های هر دو گوشی می‌تونید لوگوی Poco و عبارت 50MP OIS که به دوربین‌های ضدلرزش 50 مگاپیکسلی اشاره داره رو ببینید.

استانداردهای محافظتی

استانداردهای محافظتی این دو گوشی با هم تفاوت‌های جزئی داره. پوکو F6 تونسته استاندارد IP64 رو دریافت کنه که یعنی ضدآب نیست ولی در برابر پاشش قطرات آب، تا حدی مقاومه. این استاندارد به این نکته اشاره داره که گوشی در برابر گرد و غبار و ذرات ریز جامد هم آسیب نمی‌بینه. اما گوشی Poco F6 Pro تونسته استاندارد IP54 رو دریافت کنه. این استاندارد یعنی گوشی از نظر مقاومت در برابر قطرات آب، دقیقاً مثل Poco F6 عمل می‌کنه ولی از نظر مقاومت در برابر ذرات ریز گرد و غبار، قدرت کمتری داره.

مقایسه صفحه نمایش پوکو F6 و پوکو F6 پرو

هر دو گوشی به نمایشگر 6.67 اینچی از نوع AMOLED مجهز شدن. این نمایشگر عملکرد مشابهی در هر دو گوشی داره و مثلاً از نمایش 68 میلیارد رنگ پشتیبانی می‌کنه و می‌تونه محتواهای HDR10+ رو هم نشون بده. دریافت گواهینامه Dolby Vision برای نمایش محتواهای تصویری با کیفیت و عمق رنگ بالاتر و پشتیبانی از رفرش ریت 120 هرتزی از مشخصات این نمایشگرهاست. بنابراین با هر دو گوشی می‌تونید بازی‌های سنگین رو اجرا کنید و مشکلی در پردازش و نمایش تصویر نداشته باشید.

مقایسه صفحه نمایش پوکو F6 و پوکو F6 پرو

اما شاید یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های صفحه نمایش این دو گوشی رو بشه روشنایی اونها دونست. نمایشگر پوکو F6 می‌تونه تا 2400 نیت روشنایی تولید کنه ولی پوکو F6 Pro تا 4000 نیت روشنایی میده. البته در آزمایش‌هایی که انجام شده، هر دو گوشی به روشنایی 1200 نیت می‌رسن که برای کار کردن زیر نور مستقیم خورشید خیلی خوبه .

تفاوت اصلی این دو نمایشگر در وضوح و تراکم پیکسلی اونهاست. نمایشگر نسخه Pro می‌تونه وضوح 1440 در 3200 پیکسلی تولید کنه ولی نمایشگر Poco F6 رزولوشن 1220 در 2712 پیکسل داره. تراکم پیکسلی نسخه پرو 526ppi ولی برای نسخه معمولی 446ppi در نظر گرفته شده. با اینکه نمایشگرها از این نظر با هم فرق می‌کنن ولی باید صادقانه گفت که کیفیت تصویر در هر دو نمایشگر سطح بالاست.

مقایسه باتری Poco F6 و Poco F6 Pro

این دو گوشی از نظر ظرفیت باتری تفاوتی با هم ندارن و یه باتری 5000 میلی آمپر ساعتی برای هر دو در نظر گرفته شده. اون چیزی که تفاوت رو به وجود آورده، ماندگاری باتری و سرعت شارژ اونهاست که ارتباط نزدیکی به پردازنده و قطعات سخت‌افزاری گوشی‌ها داره. با یه بار شارژ کامل باتری گوشی Poco F6 می‌تونید تا 23.5 ساعت باهاش مکالمه کنید اما همین پارامتر برای نسخه Pro تا 29 ساعت هم می‌رسه اما ماندگاری استاندارد هر دو گوشی حدود 10 ساعت و نیمه.

گوشی Poco F6‌ رو باید با شارژر 90 واتی شارژ کنید که با استفاده از این شارژر می‌تونید در عرض 15 دقیقه 56 درصد و در عرض 30 دقیقه 89 درصد از باتری رو شارژ‌ کنید. برای شارژ کامل هم 37 دقیقه زمان نیاز دارید. اما شاید باورتون نشه ولی گوشی Poco F6 Pro در کمتر از نیم ساعت فول شارژ میشه. این گوشی در عرض 27 دقیقه شارژ باتری رو از 0 تا 100 درصد می‌رسونه که واقعاً یه رکورد محسوب میشه.

مقایسه دوربین‌های پوکو اف 6 و پوکو F6 پرو

دوربین‌های این دو مدل گوشی در نگاه اول خیلی شبیه هم هستن؛ علاوه بر اینکه گوشی پوکو F6 Pro یه دوربین ماکرو اضافی هم داره که خیلیم به کار نمیاد. اما وقتی عمیق‌تر به تفاوت‌های دوربین این دو گوشی نگاه می‌کنیم. جزئیات بیشتری رو متوجه میشیم.

مقایسه دوربین‌های پوکو F6 و پوکو F6 پرو

مقایسه دوربین اصلی

با اینکه روی کاغذ، دوربین اصلی هر دو گوشی یه لنز 50 مگاپیکسلیه اما مدل‌ها با هم فرق می‌کنه. برای دوربین Poco F6 از لنز Sony IMX 882 استفاده شده و در دوربین گوشی Poco F6 Pro لنز OmniVision OVX8000 به کار رفته. هر دو لنز به قابلیت OIS مجهز هستن و به راحتی می‌تونید در حین حرکت عکاسی کنید و نگران تار شدن تصویر نشید. همچنین بخاطر پشتیبانی از قابلیت PDAF این دوربین‌ها به طور خودکار روی سوژه فوکوس می‌کنن.

اما کیفیت عکس‌‌های این دو دوربین با هم فرق می‌کنه. گرچه هر دو دوربین در روشنایی روز کیفیت خوبی ارائه میدن اما عکس‌هایی که با Poco F6 Pro می‌گیرید، طبیعی‌تر، رنگ‌های استاندارد و کنتراست بهتری دارن. می‌تونید مقداری نویز در تصاویری که با دوربین گوشی Poco F6 می‌گیرید مشاهده کنید و این گوشی سعی کرده به روش‌های نرم‌افزاری، این مشکل رو حل کنه که باعث مصنوعی شدن و بیش از حد صاف شدن عکس‌ها میشه.

مقایسه دوربین‌های پوکو F6 و پوکو F6 پرو

قابلیت‌های مختلفی برای عکاسی و فیلمبرداری برای دوربین هر دو گوشی در نظر گرفته شده و می‌تونید برای عکاسی در شب از حالت شب (Night Mode) استفاده کنید. البته بدون رفتن به اون حالت هم می‌تونید عکس‌های خوبی در شب بگیرید. کماکان عکس‌های در شب با دوربین گوشی Pro بهتر از نسخه معمولیه.

شاید مهم‌ترین تفاوتی که در دوربین اصلی این دو گوشی وجود داره رو باید کیفیت فیلمبرداری اونها دونست. دوربین گوشی Poco F6 نهایتاً به کیفیت 4K و 60 فریم بر ثانیه می‌رسه که کیفیت خوبیه واقعاً اما دوربین گوشی Poco F6 Pro می‌تونه فیلم‌های 8K و 24 فریم بر ثانیه هم ضبط کنه. مهم‌تر از اون اینه که این گوشی می‌تونه فیلم‌های اسلوموشن با کیفیت 720P و 1920FPS ضبط کنه ولی اسلوموشن Poco F6 نهایتاً کیفیت 1080P و 240FPS در اختیارتون قرار میده.

به طور کلی، دوربین نسخه Pro با توجه به نوع سنسور و امکاناتی که داره، یه سر و گردن بالاتر از دوربین نسخه معمولیه و برای کسایی که با هدف عکاسی و فیلمبرداری قصد دارن یکی از این گوشی‌ها رو انتخاب کنن قطعاً نسخه Pro انتخاب بهتریه.

مقایسه دوربین اولترا واید

برای هر دو گوشی از دوربین فوق عریض (اولترا واید) 8 مگاپیکسلی استفاده شده. مدل دوربین‌ها یکسانه و به نظر می‌رسه اون چیزی که باعث شده کیفیت عکس‌های Poco F6 Pro در حالت فوق عریض بهتر از Poco F6 باشه، پردازنده اونهاست. به نظر میاد پردازنده تاثیر زیادی روی این عکس‌ها داشته و جزئیات رو با کیفیت بهتری در دوربین فوق عریض نسخه پرو می‌تونید ببینید.

مقایسه دوربین‌های پوکو F6 و پوکو F6 پرو

مقایسه دوربین سلفی

با اینکه از لنز 20 مگاپیکسلی در Poco F6 و لنز 16 مگاپیکسلی در Poco F6 Pro‌ به عنوان دوربین سلفی استفاده شده، ولی باید گفت که کیفیت عکس‌های سلفی این دو گوشی تفاوت چندانی با هم نداره. شاید مهم‌ترین تفاوت دوربین‌ها اینه که لنز نسخه Pro به قابلیت ضدلرزش مجهز شده و می‌تونید بدون نگرانی از لرزیدن دست، فیلم‌های سلفی بگیرید.

مقایسه سخت‌افزار و پردازنده

ار چیپست 4 نانومتری کوالکام Snapdragon 8s Gen 3 برای Poco F6 و از چیپست 4 نانومتری کوالکام Snapdragon 8 Gen 2 برای Poco F6 Pro استفاده شده. پردازنده گوشی نسخه Pro در تست‌های بنچمارک امتیازات بالاتری کسب کرده ولی اختلاف امتیازهای این دو پردازنده خیلی هم زیاد نیست. به طور کلی شرکت کوالکام هر دو چیپست رو در دسته چیپست‌های پرمیوم خودش قرار داده و برای اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین مشکلی ندارن.

مقایسه سخت‌افزار و پردازنده

این نکته رو هم اضافه کنید که Poco F6 با رم 8 و 12 گیگابایتی و حافظه‌های 256 و 512 گیگابایتی عرضه شده ولی نسخه Pro با رم‌های 12 و 16 گیگابایت و حافظه‌های 256GB تا 1 ترابایت تولید شده. رم بالاتر می‌تونه قدرت و سرعت پردازش برنامه‌های گوشی Poco F6 Pro رو افزایش بده.

سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عامل و رابط کاربری

هر دو گوشی با توجه به اینکه از مدل‌های چند ماه قبل شرکت Redmi کپی‌برداری شدن، با سیستم عامل اندروید 14 به دست شما می‌رسن. شیائومی قول داده که تا 3 سال آپدیت‌های نرم‌افزاری و سیستم عامل رو برای هر دو مدل گوشی ارائه کنه. نکته مهم‌تر اینه که از رابط کاربری HyperOS برای هر دو گوشی استفاده شده. این رابط کاربری، قراره تمام دستگاه‌های شیائومی رو به هم متصل کنه و کار کردن باهاش خیلی ساده‌ست.

اسپیکر

هر دو گوشی به دو اسپیکر در بالا و پایین مجهز شدن که اسپیکر پایینی کار اصلی رو انجام میده. صدایی که توسط اسپیکرهای این دو گوشی تولید میشه، از نوع استریو بوده و کیفیت و حجم نسبتاً خوبی داره. صداهای میانه (بین بم و زیر) خیلی تمیز و شفاف تولید میشن و صداهای بم رو هم می‌تونید در هر دو گوشی با کیفیت خوبی بشنوید. این دو گوشی ورودی جک 3.5 میلی‌متری ندارن و باید از هندزفری‌های بی‌سیم براشون استفاده کنید.

کدام گوشی برای شما مناسب‌تر است؟

قیمن گوشی Poco F6 با رم 12GB و حافظه 512GB در بازار ایران حدود 26 میلیون تومانه و Poco F6 Pro قیمتی حدود 34 میلیون تومان داره. این تفاوت 8 میلیونی بخاطر دوربین‌ها، پردازنده، ماندگاری باتری و جنس بدنه‌ست. بنابراین اگه دنبال یه گوشی با نمایشگر بزرگ، وزن و ضخامت کم، دوربین 50 مگاپیکسلی و باتری با ماندگاری بالا هستید، گوشی پوکو F6 براتون مناسبه. اما اگه قابلیت‌های بیشتری مثل فیلمبرداری اسلوموشن با کیفیت خیلی بالا، یا فیلمبرداری 8K و پردازنده قوی‌تر و بدنه شیشه‌ای و فریم آلومینیومی دوست دارید (که خیلی هم کاربردی نیست برای اکثر افراد) و مشکلی هم با هزینه بالاتر ندارید، بهتون Poco F6 Pro رو پیشنهاد می‌کنیم.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 3 هفته پیش
تعداد نظرات : 1
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
مهیار هشمتی رادمهر آریامهرزاده

اتفاقا خودم شیائومی پوکو اف ۶ پرو فایوجی گلوبال نسخه ۱ ترابایت رم ۱۶ گیگابایتش رو خریدم رنگ سفید سرامیکی خیلی خوبه بهتر از پوکو اف ۶ و حتی پوکو ایکس ۶ پرو فایوجی هستش البته پوکو ایکس ۶ پرو فایوجی هم دارما رنگ زردرنگ حافظه ۵۱۲ گیگ رم ۱۲ گیگابایت نسخه گلوبال

۱۲ مهر ۱۴۰۳