بررسی ساعت هوشمند Pixel watch 3 گوگل

شرکت گوگل در رویداد Made By Google 2024 که در مرداد 1403 برگزار شد، در کنار گوشی‌های سری پیکسل 9 و قابلیت‌های هوش مصنوعی، از ساعت هوشمند جدیدش رونمایی کرد. پیکسل واچ 3 به عنوان جدیدترین گجت پوشیدنی گوگل، با مجموعه‌ای از تغییرات نسبت به نسل قبل تولید شده. پردازنده این ساعت تغییر کرده، روشنایی صفحه‌ش دو برابر بیشتر شده، نسخه 45mm داره، ماندگاری باتریش از 24 ساعت به 36 ساعت رسیده و مجموعه‌ای از قابلیت‌های AI رو پشتیبانی می‌کنه. این ساعت برای رقابت با گلکسی واچ سامسونگ و اپل واچ راه دشواری رو در پیش داره اما به نظر میاد پیکسل 3 تونسته از پسش بر بیاد. با بررسی Pixel watch 3 همراه‌مون باشید تا ببینیم چقدر ارزش خرید داره.

 

بررسی طراحی

طراحی ساعت جدید گوگل، گرچه آشنا و یه جورایی تکراری به نظر میاد اما هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن داره. مهندس‌های گوگل این بار تصمیم گرفتن برای رقابت با ساعت‌های سامسونگ و اپل، پیکسل واچ 3 رو در دو اندازه 41 و 45 میلی‌متری تولید کنن. نسل‌های قبلی فقط 41 میلی‌متری بودن و کسایی که مچ‌های بزرگتری داشتن، خیلی باهاش ارتباط برقرار نمی‌کردن. بنابراین، ساعت جدید گوگل با صفحه نمایش دایره‌ای و در دو اندازه مختلف تولید شده.

بررسی طراحی Pixel watch 3

روی بدنه این ساعت می‌تونید دکمه چرخشی (Crown) رو ببینید و خبری از دکمه‌های دیگه نیست. همون دکمه به همراه نمایشگر لمسی تموم چیزایی که نیاز دارید رو در اختیارتون قرار میده. با توجه به اینکه حالا دو اندازه مختلف برای این ساعت عرضه شده، با تغییر بندها، خانم‌ها و آقایون در سنین مختلف و حتی نوجوان‌ها هم می‌تونن از این ساعت استفاده کنن. بدنه این ساعت از آلومینیوم ساخته شده و بدون بندها، وزنی در حدود 37 گرم داره.

رنگ‌بندی

این ساعت با رنگ‌بندی متنوعی تولید شده که در موقع خرید می‌تونید برای هر کدوم از مدل‌های 41 و 45 میلی‌متری، رنگ بخصوصی رو انتخاب کنید. در زیر رنگ بندی هرکدوم از مدل‌ها رو قرار دادیم.

بررسی رنگ بندی Pixel watch 3

رنگ‌بندی مدل 41mm:

  • بدنه نقره‌ای / بند کرم (Porcelain)
  • بدنه طلایی / بند خاکستری (Hazel)
  • بدنه نقره‌ای / بند صورتی (Rose Quartz)
  • بدنه مشکی / بند خاکستری (Obsidian)

رنگ‌بندی مدل 45mm:

  • بدنه نقره‌ای / بند کرم (Porcelain)
  • بدنه مشکی / بند خاکستری (Obsidian)
  • بدنه خاکستری / بند خاکستری (Hazel)

استانداردهای محافظتی

این ساعت هوشمند تونسته گواهینامه IP68 رو دریافت کنه. بنابراین مثل ساعت‌های اپل واچ سری 9 و گلکسی واچ 7 تا عمق 50 متری آب و فشار 5 اتمسفر به راحتی کار می‌کنه. این قابلیت در پیکسل واچ 2 هم وجود داشت و برای کسایی که زیر بارش بارون ورزش می‌کنن بسیار مناسبه. مقاومت در برابر برابر آب تا عمق زیاد نشون میده که این ساعت برای قواصی و شنا در عمق دریا هم مناسبه. البته استاندارد IP68 به مقاومت در برابر گرد و خاک هم اشاره داره که یعنی میشه از این ساعت در محیط‌های کارگاهی که ذرات گرد و غبار زیادی توی محیط پخش هستن هم استفاده کرد.

بررسی باتری و شارژدهی

گوگل برای ساعت Pixel watch 3 از باتری 420 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده که نسبت به پیکسل 2 (باتری 306mAh) پیشرفت کرده. با افزایش ظرفیت باتری، ماندگاری هم افزایش پیدا می‌کنه. اگه نمایشگر همیشه روشن فعال باشه، این باتری می‌تونه تا 24 ساعت، شارژدهی کنه اما اگه این قابلیت رو غیرفعال کنید و باتری رو روی حالت ذخیره انرژی قرار بدید، تا 36 ساعت هم می‌تونه شارژدهی داشته باشه.

برای شارژ کردن این باتری هم زمان زیادی نیاز نیست چون قابلیت فست شارژ داره. مدل 45mm در عرض 28 دقیقه 50 درصد و در عرض 50 دقیقه 80 درد شارژ میشه. مدل 41mm هم در عرض 24 دقیقه 50 درصد و در عرض 35 دقیقه 80 درصد از باتری رو شارژ می‌کنه. سرعت شارژ باتری این ساعت قابل رقابت با ساعت‌های اپل و سامسونگه و چیزی از اونا کمتر نداره.

صفحه نمایش

گوگل روی این بخش خیلی مانور داده! موضوع اینه که برای اولین بار، در کنار پنل 41 میلی‌متری از ساعت با پنل 45 میلی‌متری هم رونمایی شده. اما مورد مهم‌تر اینکه که کیفیت و اندازه صفحه هم بیشتر شده. صفحه نمایش هر دو مدل ساعت از نوع AMOLED LTPO هست که در مقایسه با نسل قبلی، پیشرفت داشته. علاوه بر این، نمایشگر این ساعت حالا می‌تونه بین رفرش ریت 1 تا 60 هرتزی، متغیر باشه تا مصرف باتری کمتر بشه.

بررسی صفحه نمایش Pixel watch 3

نمایشگر مدل 41mm گوگل پیکسل 3 تا 10 درصد اندازه تصویر بزرگتری نسبت به پیکسل 2 داره. مدل 45 میلی‌متری پا رو فراتر گذاشته و نسبت صفحه به بدنه تا 40 درصد بیشتر از پیکسل 2 ارتقا پیدا کرده. بنابراین حاشیه‌های کمتری در اطراف نمایشگر این ساعت دیده میشه.

از سوی دیگه باید به حداکثر روشنایی 2000 نیتی این صفحه نمایش اشاره کرد. حالا گوگل دقیقاً همون میزان روشنایی‌ای که ساعت‌های اپل و سامسونگ دارن رو تولید می‌کنه و از این جهت در رقابت جا نمونده. با این میزان روشنایی به راحتی می‌تونید توی نورهای خیلی زیاد و زیر نور مستقیم خورشید، صفحه پیکسل واچ 3 رو ببینید و باهاش کار کنید. حداقل روشناییش هم به 1 نیت می‌رسه که یه وقتایی به درد می‌خوره.

باید اشاره کنیم که نمایشگر این ساعت با لبه‌های خمیده طراحی شده تا کار اسکرول کردن روی نمایشگر از طریق لمس لبه‌ها به راحتی انجام بشه. به طور کلی، صفحه نمایش پیکسل واچ 3 رو باید یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این گجت به شمار آورد.

قابلیت‌های نرم‌افزاری Pixel watch 3

شرکت گوگل بیشتر از اینکه بخاطر سخت‌افزار محصولاتش شناخته بشه، قابلیت‌های نرم‌افزاریه که محصولاتش رو هیجان‌انگیز می‌کنه. این شرکت به طور ویژه روی قابلیت‌های نرم‌افزاری و هوش مصنوعی پیکسل واچ 3 کار کرده و مجموعه‌ای از امکانات رو براش در نظر گرفته. در ادامه این ویژگی‌ها رو معرفی می‌کنیم.

قابلیت‌های ورزشی و تناسب اندام (Fitness)

گوگل مدعی شده که دقیق‌ترین سنسورهایی که برای یه ساعت هوشمند می‌تونه وجود داشته باشه رو روی پیکسل واچ 3 قرار داده. این سنسورهای در کنار الگوریتم‌های خاصی نرم‌افزاری، اطلاعات دقیقی از وضعیت ورزشی شما رو در اختیارتون قرار میدن. سنسورهای حرکتی گوگل گزینه‌های مختلفی برای ورزش در اختیارتون قرار میدن و به عنوان مثال می‌تونن طول گام‌هایی که بر می‌دارید، تعداد گام‌ها و ارتفاع گام‌ها و موارد دیگه رو به طور دقیق بهتون نشون بده.

قابلیت‌های نرم‌افزاری Pixel watch 3

در این ساعت بیش از 40 حرکت ورزشی قرار داده شده اما به طور ویژه برای دونده‌ها مناسبه. حالت‌های مختلف دویدن در این ساعت پوشش داده شده و با استفاده از آنالیز هوش مصنوعی، به کاربرها اطلاعاتی درباره میزان گرم کردن، دویدن شدید و سرد کردن بدنشون داده میشه.

امتیاز آمادگی (Readiness Score)

گوگل قابلیت Readiness Score رو که در ساعت‌های فیت بیت وجود داشت، به صورت کاملاً رایگان در پیکسل واچ 3 قرار داده. این امتیاز به شکل اعلان، هر روز صبح روی نمایشگر ساعت ظاهر میشه و میگه که چه میزان انرژی یا آمادگی (بین 0 تا 100) دارید. این امتیاز با در نظر گرفته پارامترهایی مثل خواب دو هفته گذشته، ضربان قلب و کیفیت خواب شما محاسبه میشه. این امتیاز برای کسایی که فعالیت زیادی دارن ولی درست و منظم نمی‌خوابن خیلی کاربردیه.

امتیاز آمادگی (Readiness Score)

اشتراک رایگان Fitbit (تا 6 ماه)

برای داشتن اکانت پرمیویم فیت بیت باید ماهانه 10 دلار یا سالانه 80 دلار پرداخت کنید تا به تمرین‌ها و امکانات نرم‌افزاری این شرکت دسترسی داشته باشید. ولی وقتی پیکسل واچ 3 رو می‌خرید تا 6 ماه اکانت رایگان پرمیوم فیت بیت براتون فعال میشه. حالا می‌تونید مجموعه‌ای از تمرینات رو برای موقعیت‌های مختلف داخل یا خارج از خونه به شکل ویدیویی ببینید و با کمک مربی فیت بیت،‌ اون تمرینات رو انجام بدید.

در برنامه فیت بیت پارامتری به نام Cardio Load وجود داره که شدت تمرینات شما رو در بازه زمانی 7 روزه و 28 روزه ارزیابی می‌کنه. این پارامتر با استفاده از نرخ ضربان قلب، وضعیت خواب، فعالیت روزانه، سن و جنسیت، مشخص می‌کنه که چقدر تحرک داشتید و با توجه به این پارامتر توصیه‌هایی برای بهبود تناسب اندام بهتون میده.

قابلیت Morning Brief

این قابلیت به صورت خلاصه، تمام اطلاعاتی که در شروع یه روز بهش نیاز دارید رو در اختیارتون قرار میده؛ مثلاً میگه که شب گذشته کیفیت خواب‌تون چطور بود، میزان انرژی‌ای که الان دارید چقدره یا حتی وضعیت آب و هوا امروز چطوره و اگه احتمال تغییر ناگهانی آب و هوا وجود داشته باشه بهتون هشدار میده که لباس و تجهیزات مناسب همراهتون باشه.

قابلیت Morning Brief در پیکسل واچ 3

اتصال به گوشی و تلویزیون

اگه گوشی پیکسل گوگل داشته باشید می‌تونید از امکانات بیشتری برای ساعت پیکسل هم بهره‌مند بشید. مثلاً می‌تونید عکسی که با دوربین گوشی دارید می‌گیرید رو به صورت لحظه‌ای روی نمایشگر پیکسل واچ 3 ببینید. همچنین اگه تلویزیون گوگل رو داشته باشید، می‌تونید از پیکسل واچ 3 به عنوان کنترل تلویزیون استفاده کنید.

بررسی Pixel watch 3

پاسخگویی به تماس و پیام

میکروفن و اسپیکر قدرتمندی روی بدنه این ساعت تعبیه شده که برای پاسخ دادن به تماس‌های گوشی خیلی مناسبه. می‌تونید در حین موتور سواری یا ورزش کردن از این قابلیت پیکسل واچ 3 استفاده کنید و دیگه نیازی نیست گوشی‌تونو از جیب‌تون در بیارید. یه نسخه LTE از این ساعت هم تولید شده که در ایران فعال نمیشه. اون نسخه به طور مستقیم و بدون نیاز به گوشی، می‌تونه تماس بگیره. از طریق ساعت می‌تونید پیام‌های دریافتی در شبکه‌های اجتماعی رو هم ببینید و همونجا بهشون جواب بدید.

بررسی عملکرد سخت‌افزار و رابط کاربری

از چیپست  Qualcomm SW5100 به عنوان پردازنده مرکزی پیکسل واچ 3 استفاده شده که نسخه ارتقاء یافته چیپست پیکسل واچ 2 هست. این پردازنده سرعت پردازش بالایی داره و با حرکت انگشت روی صفحه نمایش به سرعت واکنش نشون داده و برای اجرای برنامه‌ها مشکلی نداره. روی این پردازنده از سیستم عامل Wear OS 5 گوگل استفاده شده و حال و هوای گوشی‌های اندرویدی رو برای این ساعت به وجود آورده.

بررسی Pixel watch 3

باید به این نکته هم اشاره کنیم که این ساعت هوشمند با 2GB رم و حافظه داخلی 32 گیگابایتی تولید شده. بنابراین برای ذخیره برنامه‌ها و آهنگ‌های متعدد خیلی هم مشکل ندارید. بخاطر یکپارچه بودن نرم‌افزارهای گوگل با سیستم عامل و سخت‌افزارهای که روی پیکسل واچ 3 قرار داره، به نظر میاد که کار با این ساعت خیلی روان‌تره. دقیقاً مثل اپل و سامسونگ که اکوسیستم اختصاصی خودشونو روی ساعت‌هاشون به وجود آوردن، گوگل هم با رونمایی از پیکسل واچ 3 در این راه قدم برداشته با این تفاوت که هنوز از پردازنده شرکت کوالکام استفاده می‌کنه.

آیا ساعت هوشمند Pixel watch 3 ارزش خرید داره؟

بعد از بررسی Pixel watch 3 میشه گفت در مقایسه با ساعت‌های هوشمند اپل و سامسونگ، پیکسل واچ 3 امکانات خوب، طراحی قابل قبول و قیمت مناسبی داره. هنوز این ساعت وارد بازار ایران نشده اما قیمت جهانیش 349 دلار برای مدل 41mm و 399 دلار برای مدل 45mm در نظر گرفته شده. احتمالاً قیمت این ساعت هوشمند توی بازار ایران چیزی بین 16 تا 20 میلیون تومان باشه. با این قیمت و با توجه به اشتراک 6 ماهه فیت بیت پرمیوم، نمایشگر بزرگ‌تر، پردازنده جدید، باتری با ماندگاری بیشتر و سنسورهای دقیقی که پیکسل واچ 3 داره، به نظر میاد می‌تونه رقیب جدی برای اپل واچ و گلکسی واچ باشه.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 2 هفته پیش
برچسب ها
تعداد نظرات : 0
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید