بررسی گوشی Oneplus Nord CE4

گوشی‌های وان پلاس چون خیلی کم تو ایران موجود میشن، معمولا نسبت به همرده‌هاشون قیمت بالاتری دارن. سری نورد هم معمولا قابلیت‌های خوبی داره و وان پلاس نورد سی ای 4 تازه وارد، قاتل پرچمدار امسال این کمپانیه. این گوشی در زمینه طراحی بسیار شیک و جذابه و با دو رنگبندی خاص عرضه شده. در بخش باتری، عملکرد به شدت قوی‌ای داره و به راحتی میشه این بخش رو جزو نقاط قوتش به حساب آورد. همچنین صفحه نمایش بزرگ و باکیفیتی داره که با پشتیبانی از قابلیت حرفه‌ای Aqua Touch، لمس نمایشگر و کار کردن با گوشی رو با دست‌های خیس ممکن می‌کنه. این گوشی در آپریل 2024 (فروردین 1403) معرفی و عرضه شده و امروز قراره تو موبونیوز ارزش خریدش رو مشخص کنیم. پس در ادامه با بررسی گوشی Oneplus Nord CE4 همراه ما باشین.

 

بررسی گوشی Oneplus Nord CE4 از نظر طراحی و کیفیت

در طراحی این گوشی با اینکه نوآوری خاصی بکار نرفته، اما وان پلاس آن چنان با ظرافت و دقت روش کار کرده که حس یه گوشی پرچمدار با اصالت رو بهتون القا میکنه. گوشی OnePlus Nord CE4، میان‌رده‌ای جذابه که با وجود بدنه‌ی پلاستیکیش کم نیاورده؛ طوری که طراحان وان‌پلاس رنگبندی جذابی براش در نظر گرفتن تا کمتر کسی متوجه میان‌رده بودنش بشه. در کل میشه گفت طراحی Nord CE4، شیک، ظریف و زیباست! وان‌پلاس این گوشی رو دو رنگ زیر ارائه کرده:

  • Celadon Marble (سبزآبی سنگ مرمری)
  • Dark Chrome (خاکستری تیره)

رنگ سبزآبی این گوشی که شبیه به سنگ مرمر Celadon دراومده، به شدت جذابه.

بررسی گوشی Oneplus Nord CE4 از نظر طراحی و کیفیت

رنگ خاکستریش هم تقریبا مات متمایل به براقه و یه حالت خیلی خاص و شیکی داره. در ادامه قسمت‌های مختلف OnePlus Nord CE4 رو بیشتر مورد بررسی قرار میدیم.

 

کیفیت بدنه

وزن گوشی نورد CE4 به 186 گرم میرسه که با توجه به معماری بدنه‌اش، موقع گرفتن در دستتون اصلا اذیت نمیشین و کار باهاش راحته. از اونجایی که وان پلاس این گوشی رو در دسته‌ی میان‌رده تولید کرده، ناگزیر به استفاده از جنس پلاستیک برای قاب پشتی شده. فریم گوشی هم از جنس پلاستیکه که در هر دو رنگ عرضه شده، حالت مات‌تری نسبت به قاب پشتی داره. ابعادی که وان پلاس برای این گوشی در نظر گرفته، 8.4 × 75.3 × 162.5 میلی متره که با توجه به صفحه نمایش بزرگش سایز مناسبیه.

در کل از لحاظ مقاومتی، بدنه این گوشی به دلیل نداشتن استانداردهای محافظتی و گوریلا گلس قوی چندان محکم نیست و در برابر خط و خش و ضربه ضعیف عمل میکنه. پیشنهاد میکنیم در اولین قدم بعد از خرید Nord CE4، حتما نسبت به تهیه لوازم جانبی براش اقدام کنین.

 

پنل جلوی گوشی

پنل جلوی گوشی جذابه و حاشیه‌های نمایشگر به نسبت یه گوشی میان رده، باریکه. در پنل جلوی OnePlus Nord CE4، صفحه نمایشی با سایز 6.7 اینچ قرار گرفته که 88.3 درصد این پنل رو نسبت به بدنه در بر گرفته. صفحه نمایش کاملا تخته و دوربین سلفی رو در داخل حفره‌ای دایره‌ای جای داده. از این نظر تقریبا تفاوت خاصی با اکثر گوشی‌های این رنج قیمتی نداره. حسگر اثر انگشت هم در همین پنل و زیر صفحه نمایش قرار گرفته که عملکردش مناسبه. در کل میشه گفت که پنل جلوی Nord CE4 در حین سادگی، از ظرافت و جذابیت خاصی برخورداره.

 

طراحی اطراف بدنه (فریم)

رنگبندی فریم OnePlus Nord CE4 تا حدودی با قاب پشتی فرق میکنه و مات‌تره. سمت راست گوشی مثل اکثر گوشی‌ها، کلید‌های پاور و ولوم رو در خودش جای داده. در سمت بالای Nord CE4 هم میکروفون دوم و سنسور IR Blaster دیده میشه. سمت چپ گوشی خالیه و در قسمت پایین، اسپیکر، میکروفون اصلی، پورت تایپ سی و شیار سیم کارت قرار گرفتن. در ضمن میتونین از خشاب سیم کارت برای قرار دادن حافظه میکرو اس دی هم استفاده کنین.

 

طراحی دوربین‌ها

وان‌پلاس تعارف رو کنار گذاشته و از قرار دادن دوربین ماکرو که در اکثر میانرده‌ها صرفا حالت تزئینی داره، خودداری کرده. با این اوصاف در قاب پشتی Nord CE4 فقط دو دوربین وجود داره. از نظر طراحی در نگاه اول، چیدمان دوربین‌های این گوشی شبیه به طراحی دوربین‌های سری A و S سامسونگ به نظر میرسه؛ با این تفاوت که در اینجا لنزها در داخل جزیره ای مستطیلی و برجسته قرار گرفتن.

طراحی دوربین‌های OnePlus Nord CE4

سه کاور حلقه‌ای هم اندازه با بیرون زدگی جزئی نسبت به جزیره، در یک ستون روی هم چیده شدن. در حلقه اول و دوم به ترتیب لنز اصلی و اولتراواید قرار دارن، در داخل حلقه سوم هم بجای لنز ماکرو، فلاش ال ای دی جای گرفته. با این اوصاف باید بگیم که در قسمت دوربین این گوشی، یه طراحی پله‌ای شکل رو شاهد هستیم. در کل وان پلاس با دقت و ظرافت خاصی این بخش رو طراحی کرده تا حس یه گوشی پرچمدار رو به کاربر القا کنه.

 

استاندارد محافظتی

متاسفانه Nord CE4 از لحاظ استانداردهای محافظتی چندان قوی نیست و وان پلاس خیلی روی این بخش مانور نداده. همونطور که قبلا اشاره کردیم بدنه و فریم این گوشی از جنس پلاستیکه و نباید چندان ازش برای مقاومت در برابر ضربه و خط و خش انتظار داشت. در پنل جلویی هم برخلاف اکثر گوشی‌های لمسی پر طرفدار، خبری از هیچ کدوم از نسخه‌های گوریلا گلس برای محافظت از صفحه نمایش نیست. در واقع وان پلاس ترجیح داده از نوع Panda Glass برای محافظت از نمایشگر Nord CE4 استفاده کنه. البته ناگفته نمونه که فناوری ساخت این محافظ هم شبیه به گوریلا گلسه و نمیشه چندان ازش ایراد گرفت، صرفا تفاوت اصلیش اینه که ارزان قیمت‌تره. وان پلاس از استاندارد IP54 در این گوشی بهره برده تا در برابر گرد و خاک و همینطور پاشش قطرات آب، مقاوم باشه. در نظر داشته باشید که با این گواهی به هیچ وجه نباید Nord CE4 رو داخل آب ببرین یا زیادی خیسش کنین.

 

بررسی صفحه نمایش

لمس کردن صفحه نمایش با انگشت‌های خیس، همیشه اذیت کننده بوده! اما باید بگیم که وان پلاس در این زمینه عالی عمل کرده و با استفاده از فناوری جذاب Aqua Touch، این مشکل اساسی رو کاملا رفع کرده؛ طوری که با خیال راحت میتونین با دست‌های خیس از Nord CE4 استفاده کنین و تو منوها بگردین. صفحه نمایش این گوشی 88.3 درصد از پنل جلویی رو پوشش داده تا حاشیه‌های باریکی در اطراف نمایشگر باقی بمونن. 6.7 اینچ سایز صفحه نمایشیه که وان پلاس برای Nord CE4 در نظر گرفته که اندازه بزرگی محسوب میشه. فناوری این صفحه نمایش از نوع Fluid AMOLED هست و قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ رو داره.

بررسی صفحه نمایش وانپلاس نورد سی ای 4

همچنین این صفحه نمایش از تکنولوژی +HDR10 و نرخ نوسازی 120 هرتزی برخورداره که در بالا بردن کیفیت رنگ‌ها و روان نمایش دادن تصاویر تاثیر بسزایی دارن. رزولوشن نمایشگر 2412 × 1080 پیکسله که با تراکم پیکسلی 394ppi میشه گفت وضوح متوسط رو به بالایی داره.

حداکثر میزان روشنایی که وان پلاس برای این گوشی ادعا کرده 1100 نیته، ولی در عملکرد واقعی زیر نور خورشید مقدارش به این عدد نمیرسه و کمتره. همچنین اگرچه رفرش ریت صفحه نمایش Nord CE4، حداکثر مقدارش 120 هرتزه، اما هنگام اجرای بازی‌ها نمیتونه با این مقدار تصاویر رو نوسازی کنه. در واقع حداکثر مقدار رفرش ریت روی 60 هرتز قفل میشه و میشه گفت که برای گیمرها خبر ناخوشایندیه. البته برای اجرای برنامه‌ها نرخ نوسازی خوب عمل میکنه و اگه روی حالت اتوماتیک بزارینش بین 60، 90 و 120 هرتز سوییچ میکنه. در کل صفحه نمایش OnePlus Nord CE4 از کیفیت، وضوح و رنگبندی خوبی برخورداره و تنها موردی که شاید اذیتتون کنه، رفرش ریت 60 هرتزیش در زمان اجرای بازی‌هاست.

به طور کلی تو بخش طراحی، نورد سی ای 4 به دلیل نداشتن استانداردهای ضدآب، گوریلاگلس و فریم آلومینیومی که در اکثر رقبای هم‌رده‌ش وجود داره، از خودش ضعف نشون داده. اما در کنار این‌ها به دلیل برخورداری از نمایشگر باکیفیت و بزرگ، رفرش ریت خوب و فناوری HDR10+ تونسته تا حد زیادی خودش رو بالا بکشه و ما رو راضی نگه داره.

 

بررسی باتری و شارژدهی وانپلاس نورد CE4

رسیدیم به نقطه قوت این گوشی، جایی که OnePlus Nord CE4 در عرض 29 دقیقه فول شارژ میشه. مهم‌تر از اون اینکه ظرفیت باتری این گوشی بالاتر از حد معموله و مقدارش 5500 میلی آمپر ساعته. وان پلاس در بخش باتری خیلی خوب عمل کرده و امکان پشتیبانی از شارژر فوق‌العاده‌ی 100 واتی رو برای این گوشی مهیا کرده. در واقع با این فناوری از شارژ سریع، میتوین در عرض 15 دقیقه، شارژ گوشیتون رو از صفر به 69 درصد برسونین که برای مواقع اورژانسی عالیه.

بررسی باتری و شارژدهی oneplus nord ce4 5g

خبر خوب اینکه وان پلاس هنوزم آداپتور رو از محتوای جعبه حذف نکرده و به هنگام آنباکسینگ گوشی، یه شارژر 100 واتی خفن به همراه کابل قرمز رو مشاهده میکنین. از لحاظ شارژدهی هم وان پلاس خیلی خوب عمل کرده و با بهینه کردن ارتباط بین صفحه نمایش، چیپست و دیگر اجزای موثر گوشی، حداکثر عمر استفاده از گوشی رو برای انجام امور روزمره به بیش از یک روز و حتی یک و نیم روز رسونده. در کل OnePlus Nord CE4 در بخش باتری عالیه و میتونین از بابت سرعت شارژ و شارژدهیش مطمئن باشین.

 

بررسی عملکرد دوربین‌های OnePlus Nord CE4 5G

وان پلاس نورد سی ای 4 برخلاف نسل قبلیش، از یک لنز کمتر برخوردار شده. در واقع OnePlus Nord CE3، لنز ماکرو هم داشت که در این گوشی حذف شده. البته نباید کم شدن لنز ماکرو 2 مگاپیکسلی رو چندان جدی گرفت، چون نه تنها خیلی کارایی مهمی نداره بلکه کیفیت بدرد بخوری هم نداره. در کل OnePlus Nord CE4 دارای سه لنز به شرح زیره:

  • دوربین اصلی واید 50 مگاپیکسل
  • دوربین اولترا واید 8 مگاپیکسل
  • دوربین سلفی 16 مگاپیکسل واید

در ادامه مشخصات و عملکرد هر سه دوربین رو بررسی میکنیم.

 

عملکرد دوربین‌ واید (اصلی)

دوربین اصلی وان پلاس نورد سی ای 4 از یک لنز 50 مگاپیکسلی LYT600 سونی با قابلیت‌های PDAF و OIS بهره برده تا فوکوس خودکار و استابلایزر بهتری داشته باشه. عکس‌هایی که با این لنز ثبت میشن داینامیک رنج مناسبی دارن و مقدار نویز تصاویر در نور روز خیلی کمه. رنگ‌ها حالت طبیعی و نزدیک به واقعیت دارند و جزئیات نیز خوبه.

عملکرد دوربین‌ واید Nord CE4 وانپلاس

این لنز خیلی راحت میتونه روی سوژه فوکوس کنه و نسبت به بک گراند، تمرکز بیشتری روش داشته باشه. همچنین با زوم دو برابری این لنز میتونین عکس‌های با کیفیت و وضوح بالا بگیرین. در کل عملکرد دوربین واید Nord CE4 مناسبه و نمیشه ایراد خاصی ازش گرفت.

 

عملکرد دوربین اولتراواید

همونطور که از یه میان رده انتظار میره، Nord CE4 از یک لنز اولتراواید 8 مگاپیکسلی برخورداره که سنسورش از نوع IMX355 سونیه. در مقایسه با لنز اصلی، دوربین اولتراواید عملکرد ضعیف‌تری از خودش نشون میده. در واقع جزئیات تصاویر خیلی کم‌تره، داینامیک رنج محدودتره و رنگبندی هم ضعیف‌تره. میشه گفت در کل چندان انتظاری نباید از لنز اولتراواید نورد سی ای 4 داشت و در حد خیلی معمولی میتونین باهاش عکس ثبت کنین. البته ناگفته نمونه که به نسبت دیگر میان‌رده‌هایی که از لنز 8 مگاپیکسلی برخوردارن مناسبه و به عنوان یک میان رده کیفیت مطلوبی داره.

 

عملکرد دوربین سلفی

دوربین سلفی دارای رزولوشن 16 مگاپیکسله و به صورت پانچ هول در زیر صفحه نمایش قرار گرفته. کیفیت تصاویر سلفی در نور روز مناسبه و جزئیاتی که از صورت ثبت میکنه، قابل قبوله. در حالت پرتره عملکردش متوسط رو به ضعیفه، چرا که مرز بین سوژه و بک گراند رو خیلی خوب تشخیص نمیده و از هم متمایز نمیکنه. در هنگام استفاده از این لنز بهتره نور محیط به اندازه کافی باشه؛ چون در نور کم تصاویر با نویز بیشتری همراه میشن. در کل عملکرد لنز سلفی متوسطه و میشه بهش نمره قبولی داد.

 

بررسی وان پلاس نورد CE4 از نظر سخت افزار و نرم افزار

Nord CE4 نسبت به نسل قبلیش یعنی Nord CE3، در زمینه چیپست پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته. وان پلاس از چیپست اسنپدارگون 7 نسل سوم با فناوری ساخت 4 نانومتری در این گوشی استفاده کرده. پردازنده گرافیکی هم از نوع Adreno 720 هست که در کنار حافظه UFS 3.1، میشه گفت میانرده جدید وانپلاس برای پردازش امور روزمره به هیچ مشکلی بر نمیخوره. اگرچه مدل قبلی نسخه با رم 12 گیگ هم داشت، اما وان پلاس، نوردی سی ای 4 رو فقط با رم 8 گیگ در دو کانفینگ زیر به بازار ارائه کرده:

  • حافظه 256GB و رم 8GB (موجود در بازار)
  • حافظه 128GB و رم 8GB

عملکرد گوشی با این چیپست در انجام امور معمولی خوبه و صرفا در پخش ویدیوهای کیفیت بالای یوتیوب دچار مشکل میشه، که بیشتر بخاطر عدم هماهنگی بهینه بین چیپست و HDR صفحه نمایشه. اگر گیمر حرفه‌ای هستین، پیشنهاد میکنیم به سراغ مدل‌های بالاتر وان پلاس برین؛ چرا که Nord CE4 برای پردازش بازی‌های سنگین ساخته نشده. در کل برای انجام امور روزمره و معمولی میتونین روی پردازنده این گوشی حساب کنین و مشکلی براتون پیش نمیاره، اما برای امور سنگین خیلی پاسخگو نیست.

 

بررسی رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری

رابط کاربری ColorOS 14 وان پلاس مبتنی بر اندروید نسخه 14 روی این گوشی نصب شده. امکان شخصی‌سازی و تغییر رنگبندی این فضا تا حد ممکن برای کاربر در نظر گرفته شده و میتونید مطابق میل خودتون طراحیش کنین. یک ایراد رابط کاربری کالر او اس وان پلاس، پیام بهینه سازی مصرف باتری برای برنامه‌هاست. در واقع هر چند وقت یه بار گوشی از شما میخواد که با تنظیماتی که در اختیارتون میزاره و با توجه به میزان استفاده‌اتون از یک اپلیکیشن، مقدار مصرف باتری توسط اپ مربوطه رو بهینه کنید؛ کاری که دیگر رابط کاربری‌ها خودشون به صورت اتوماتیک انجام میدن.

بررسی رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری Nord CE4

مشکل دیگه‌ی رابط کاربری وان پلاس Nord CE4 هم مدت زمان پشتیبانیشه. در واقع وان پلاس برای این گوشی میان‌رده فقط دو سال بروزرسانی اصلی و سه سال بروزرسانی امنیتی قرار داده که مدت زمان کمیه. این در حالیه که اکثر خریداران این گوشی افرادی هستند که توانایی تعویض زود به زود موبایل رو ندارن، به همین دلیل وان پلاس باید مدت زمان بیشتری برای پشتیبانی ازش در نظر میگرفت.

 

بررسی اسپیکر

یک جفت اسپیکر استریو در Nord CE4 گنجانده شده که بجای قابلیت Dolby Atmos، از ویژگی OReality Audio اوپو پشتیبانی میکنه که تقریبا مشابه به هم عمل میکنن. عملکرد صدای اسپیکر در ولوم پایین مناسبه و کیفیت خوبی داره، هر چند که تیزی صدای پخش شده کمی زیاده. اما در ولوم بالاتر، وقتی مقدار صدا رو به بیشتر از 70 درصد ببرین، به شدت از کیفیتش کاسته میشه و صداها درهم و قاطی میشن. در کل باید گفت که در ولوم متوسط، صدا از کیفیت مناسب با باس و وضوح خوبی برخورداره. این گوشی فاقد جک 3.5 میلی‌متریه و اگه از هندزفری سیمی با پورت AUX استفاده میکنین، باید یه تبدیل تایپ سی به AUX براش تهیه کنین.

 

آیا گوشی Oneplus Nord CE4 ارزش خرید دارد؟

در مرداد ماه 1403 قیمت گوشی وان پلاس  نورد CE4 در بازار ایران در حدود 25 میلیون تومنه و فروشگاه‌های معدودی موجودش کردن. تو این رنج قیمتی میانرده‌های قاتل پرچمداری از سامسونگ و شیائومی داریم که می‌تونن جلوی این گوشی قد علم کنن. بنابراین اگه می‌خواین بدونین ارزش خرید Nord CE4 نسبت به رقباش چقدره، باید یه مقایسه کوچیک ازشون داشته باشیم. با توجه به قیمت گوشی، میانرده قاتل پرچمدار A55 سامسونگ اصلی‌ترین رقیب وانپلاسه که نورد سی ای 4 تو بخش‌هایی مثل مقاومت بدنه و نمایشگر و همچنین ضدآب بودن ازش کم میاره. از اون طرف اما پردازنده نورد از ای 55 بهتره و تو بخش شارژدهی و فست شارژ هم از روی سامسونگ رد میشه. به طور کلی پیشنهاد ما اینه که اگه طرفدار برند خاصی نیستین، وانپلاس نورد ارزش خرید کمتری براتون داره و شاید بهتر باشه سراغ میانرده سامسونگی با دوربین خفن‌تر و کیفیت ساخت بهتر برین. اما از اون طرف، اگه روی وانپلاس تعصب دارین، این گوشی نقاط قوتی مثل پردازنده مناسب، حاشیه‌های کم و نمایشگر حرفه‌ای داره که در کنار شارژر 100 واتیش دست همه میانرده‌ها رو از پشت می‌بنده و گزینه خوبی براتونه.

نویسنده : ابراهیم ابراهیم پور
تاریخ انتشار 2 ماه پیش
تعداد نظرات : 3
5/ 4.7

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Amin3581

وانپلاس خاصه

۰۴ مرداد ۱۴۰۳
Ahoora_Ataeian

بلاخره ویدیو جدید

۰۱ مرداد ۱۴۰۳
AmirHossen 17

عالی

۲۳ تیر ۱۴۰۳