بررسی گوشی CMF Phone 1

قبلاً وقتی گوشی می‌خریدی، یه گلس و یه قاب براش می‌گرفتی اما الان باید یه پیچ‌گوشتی هم براش بخری! CMF Phone 1 از این دست گوشی‌هاست! CMF Phone یه گوشی از زیرمجموعه شرکت ناتینگ (Nothing) هست که چند سالیه خیلی معروف شده و بیشتر به خاطر طراحی‌های عجیب غریب شناخته میشه. گوشی CMF Phone 1 هم طراحی عجیبی داره، به یه نمایشگر بزرگ 6.67 اینچی با حداکثر روشنایی 2000 نیت مجهز شده، پردازنده 4 نانومتری مدیاتک داره، 2 دوربینه‌ست و قیمت ارزونی داره. در ادامه بررسی گوشی CMF Phone 1 رو به شکل جزئی‌تری انجام میدیم تا ببینیم این گوشی چقدر ارزش خرید داره.

 

بررسی طراحی

همینطور که گفتیم، طراحی این گوشی عجیب و غریبه! قاب پشت گوشی از پلاستیک ساخته شده و چهارتا پیچ فلزی و یه پیچ پلاستیکی که با دست باز میشه روی قاب پشتی وجود داره. وقتی پیچ‌ها رو باز می‌کنید، قاب گوشی به طور کامل در میاد و می‌تونید یه قاب دیگه از یه رنگ یا جنس دیگه رو به گوشی پیچ کنید. پس خود گوشی که 200 دلاره و اگه رنگ و جنس قاب گوشی دلتونو زد، می‌تونید یه قاب 20-30 دلاری بخرید و روی گوشی نصب کنید تا شکل و شمایلش کاملاً عوض بشه.

بررسی طراحی گوشی CMF Phone 1

این گوشی در چهار رنگ اصلی زیر تولید شده:

  • مشکی
  • نارنجی
  • آبی روشن
  • آبی

کیفیت ساخت فریم و بدنه

قاب پشتی از پلاستیک ساخته شده؛ البته یه مدل با قاب چرم مصنوعی هم داره که حس باحالی بهتون میده. اما پلاستیکی که برای قاب پشت استفاده شده، مات و ساده‌ست و جنس باکیفیتی داره. فریم و قاب پشت از نوع یکپارچه ساخته شده و وقتی قابو از بدنه جدا می‌کنید، فریم گوشی هم ازش جدا میشه.

بررسی طراحی اطراف بدنه گوشی CMF Phone 1

چیدمان دوربین‌ها

دوتا دوربین روی قاب پشت گوشی، داخل یه محدوده بیضی‌شکل قرار داده شده که رنگ این بخش با بقیه قسمت‌های بدنه متفاوته. لنزها زیر هم قرار گرفتن و بیرون‌زدگی زیادی ندارن. در کنار لنزها می‌تونید فلاش رو هم ببینید که برای عکاسی به کمکتون میاد.

اکسسوری‌ها

به خاطر وجود پیچ‌هایی که روی بدنه گوشی CMF Phone 1 وجود داره شما می‌تونید اکسسوری‌های مختلفی بهش اضافه کنید. فعلاً سه مدل اکسسوری براش در نظر گرفته شده. می‌تونید پیچ پلاستیکی پایین گوشی رو باز کنید و بهش «استند» وصل کنید که راحت روی میز قرار بگیره. یا از همین قسمت می‌تونید به گوشی «بند» اضافه کنید. یا قاب مگنتی به گوشی بزنید و بهش «جاکارتی» بچسبونید و کارت‌های بانکیتونو پشت گوشی قرار بدید.

اکسسوری گوشی CMF Phone 1

طراحی اطراف گوشی

همینطور که گفتیم، فریم CMF Phone 1 به صورت یکپارچه با قاب پشته و از جنس پلاستیک ساخته شده. زیر بدنه گوشی می‌تونید پورت شارژ‌ USB-C، میکروفن و شیار سیم کارت رو ببینید، سمت راست گوشی دکمه پاور قرار داده شده،‌ بالای گوشی یه میکروفن دیگه دیده میشه و سمت چپ گوشی دکمه‌های ولوم وجود داره.

طراحی پنل جلو

پنل جلوی گوشی یه نمایشگر تختو توی خودش جا داده که حاشیه‌هاش کم نیست. البته اندازه گوشی A55 سامسونگ هم حاشیه نداره و اگه از قسمت پایین پنل جلو حاشیه‌هاش کمتر بود شاید جذاب‌تر میشد. با این حال، حاشیه‌های اطراف نمایشگر خیلی آزاردهنده نیست.

استانداردهای محافظتی

این گوشی گواهی IP52 داره یعنی ضد پاشش آبه و جلوی ورود گرد و غبار به داخل بدنه رو هم می‌گیره. بنابراین نمی‌تونید این گوشی رو زیر آب بگیرید و دلیلش هم اینه که گوشی با همون پیچ‌هایی که قبلاً گفتیم به راحتی باز می‌شه و همین باعث شده که نتونه ضدآب باشه.

صفحه نمایش

برای صفحه نمایش این گوشی از پنل AMOLED با اندازه 6.67 اینچی استفاده شده که از رفرش ریت 120 هرتزی و حداکثر روشنایی 2000 نیت پشتیبانی می‌کنه. نمایشگر، نمایشگریه که کار در بیاره، باکیفیته، خوش‌ساخته، رنگ‌ها توش شارپ هستن، عمق رنگ مشکیش طبیعتاً زیاده و شما بین رفرش ریت 60 تا 120 هرتز می‌تونید سوئیچ بکنید.

بررسی صفحه نمایش گوشی CMF Phone 1

صفحه نمایش این گوشی، قابل قبوله فقط کاش حاشیه‌هاش کمتر بود. روشنایی صفحه نمایش هم واقعاً خوبه و با اون 2000 نیت روشنایی که میده می‌تونید زیر نور مستقیم خورشید ازش استفاده کنید و آیکون‌هاشو به راحتی ببینید.

حسگر اثر انگشت (امنیت)

حسگر اثر انگشنت CMF Phone 1 زیر نمایشگرش قرار داده شده که سرعت پردازشش فوق‌العاده‌ست و می‌تونید خیلی سریع قفل گوشی رو باهاش باز کنید و هیچ تاخیری درش دیده نمیشه.

باتری و شارژدهی

یه باتری 5000 میلی آمپر ساعتی برای این گوشی CMF Phone در نظر گرفته شده که باتری با ماندگاری خوبیه. با یه بار شارژ کردن این باتری می‌تونید خیلی راحت تا یه روز و نصف از گوشی استفاده کنید. واقعاً عملکرد شارژدهیش، عملکرد خوبیه اما احتمالاً بعد از چند ماه که از گوشی استفاده کنید، حداکثر تا یه روز بهتون شارژ‌ میده که خب طیعیه، عمر باتری کمتر میشه. اگه با گوشی بازی کنید، مثلاً اگه یه ساعت Call Of Duty بازی کنید، حدود 10 درصد از شارژ گوشی کم میشه.

بررسی باتری گوشی CMF Phone 1

یه آداپتور شارژ‌ 35 وات توی جعبه این گوشی نیست! و باید یه آداپتور 35 وات براش بخرید که حدود یک ساعت و نیم طول میکشه تا کامل شارژ بشه. البته ما این گوشی رو با آداپتور 35 وات موبو ادیشن شارژ کردیم که حدود یک ساعت و 20 دقیقه طول کشید.

بررسی دوربین

دو تا دوربین روی قاب پشت این گوشی می‌بینید که در واقع یه دونه‌ست! دوربین اصلی این گوشی یه لنز 50 مگاپیکسلی و زیرش یه دوربین تشخیص عمق قرار داده شده که برای عکاسی پرتره می‌تونه، بوکه‌های خوبی تحویلتون بده و پس‌زمینه عکس‌هاتونو مات کنه. عکس‌هایی که با دوربین 50 مگاپیکسلی می‌گیرید به صورت پیش‌فرض کیفیت 12.5 مگاپیکسلی دارن، عکس‌های خوبیه، کار در بیاره ولی نمی‌تونیم بگیم عالیه.

بررسی دوربین گوشی سی ام اف فون 1

حواستون باشه که این گوشی رو برای دوربین باکیفیت تولید نکردن ولی عکس‌هایی که با دوربین 50 مگاپیکسلیش می‌گیرید واقعاً‌ تمیزه، یعنی هم شارپه، هم جزئیات قابل قبولی داره، هم داینامیک رنج خوبی رو پوشش میده و هم کنتراست عکس‌ها بدک نیست. به طور کلی دوربین خوبیه و کار راه اندازه.

عکاسی پرتره

اگه می‌خواید دوربین تشخیص عمق رو تست کنید کافیه با این گوشی عکس پرتره بگیرید. پس‌زمینه سوژه‌ها کاملاً تار یا اصطلاحاً Blur شده و این باعث میشه تمرکز عکس روی سوژه اصلی باشه و پس‌زمینه خیلی واضح نباشه که برای عکس‌های پرتره نیازه.

کیفیت فیلمبرداری

کیفیت فیلمبرداری این گوشی ولی خیلی تعریفی نیست. وقتی کیفیت فیلمبرداری رو روی 4K قرار میدید، فیلم‌ها لرزش زیادی دارن و کیفیت خیلی خوبی نداره. اگه فیلمبرداری رو روی کیفیت 1080 قرار بدید هم خیلی خوب نیست؛ رنگ‌ها رفته تو هم و مشکل لرزش رو کماکان داریم. بنابراین کیفیت فیلمبرداری این دوربین‌ها در حد کار راه انداختنه و خیلی نمی‌تونید روش برای بلاگری یا ضبط فیلم‌های باکیفیت بالا حساب کنید.

بررسی دوربین گوشی سی ام اف فون 1

دوربین سلفی

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی برای این گوشی در نظر گرفته شده که عملکردش معمولیه و نمیشه گفت خوبه. مشکل اصلی دوربین سلفی، داینامیک رنج عکس‌هایی که می‌گیره و جزئیات کمی که ثبت می‌کنه. سلفی‌هایی که می‌گیرید از دور قشنگن؛ یعنی وقتی بهشون نگاه می‌کنید میگید چقدر کنتراست خوب، چقدر رنگ و نور خوبی داره ولی یه کم که روی عکس سلفی زوم می‌کنید می‌بینید که اصلاً کیفیت نداره. اما اگه شرایط نوری مناسب باشه با همین دوربین 16 مگاپیکسلی هم می‌تونید عکس‌های خوبی بگیرید.

عملکرد پردازشی

برای این گوشی از پردازنده مدیاتک Dimensity 7300 استفاده شده. خوبه بدونید که این مدل پردازنده از نظر فنی از Dimensity 7200 ضعیف‌تره!‌ عجیبه! وقتی عدد پردازنده میره بالا باید بهتر بشه اما خب اینطوریه دیگه. عملکرد پردازشی توی این گوشی خوبه، محیط کاربری که فوق‌العاده روونه  و برای اجرای بازی هم عملکرد نسبتاً قابل قبولی داره.

برای بازی کردن اونقدری خوب نیست که بگیم 2-3 ساعت باهاش بازی بکنید ولی افت فریم و عدم پایداری خیلی زیادی توی نیم ساعت تا 1 ساعت بازی کردن باهاش مواجه نمیشید. خیلی هم داغ نمی‌کنه و عملکرد نسبتاً پایداری مقابل گرما داره. در نتیجه از نظر سخت‌افزار میشه بهش نمره خوبی داد و در حد خودش عملکرد قابل قبولی داره.

عملکرد پردازشی گوشی CMF Phone 1

رابط کاربری

به عنوان رابط کاربری روی این گوشی Nothing OS  با اندروید 14 قرار داده شده که البته انتخابیه. شما همون اول که گوشی رو روشن می‌کنید می‌تونید انتخاب کنید که با اندروید خام کار کنه یا با رابط کاربری Nothing OS که البته ما گزینه دومو پیشنهاد می‌کنیم. امضای کمپانی ناتینگ توی شخصی‌سازی‌های فوق‌العاده‌ای که داره، فونت‌های نقطه نقطه و طراحی‌های نقطه‌ایش وقتی از رابط کاربری اختصاصیش استفاده می‌کنید واقعاً جذاب‌تره.

خوبه بدونید، اون کسی که کمپانی Nothing‌ رو راه انداخت همون کسیه که قبلاً توی کمپانی OnePlus کار می‌کرد و از اون شرکت اومد بیرون تا برند ناتینگ رو راه‌اندازی کنه. از این جهت میشه به رابط کاربری جذاب این گوشی‌ها توجه ویژه‌ای کرد. به طور کلی، این رابط کاربری قابلیت‌های شخصی‌سازی زیادی داره و مثلاً می‌تونید حالت‌های مختلف نمایشگر همیشه روشن (AOD) رو انتخاب کنید و آیکون پک‌های مختلفی رو براش دانلود کنید که جذابیت‌هاشو چند برابر می‌کنه.

عملکرد اسپیکر

یه اسپیکر برای گوشی CMF Phone 1 در نظر گرفته شده که خب نمی‌تونه صدای استریو تولید کنه. این اسپیکر حجم صدای خوبی نداره و وقتی ولوم رو روی حالت حداکثر قرار میدید، جزئیات و کیفیت از دست میره. بنابراین خیلی روی کیفیت اسپیکر این گوشی حساب ویژه‌ای باز نکنید.

آیا گوشی CMF Phone 1 ارزش خرید داره؟

اون موقعی که دلار 1000 تومان بود می‌تونستی گوشی CMF Phone 1 رو با 200 هزار تومان بخری، نه، 400 هزار تومان ولی این گوشی رو الان توی بازار ایران باید 20 21 میلیون تومان بخری. باید عاشق چیزای خاص باشی تا بری سراغ این گوشی. همه امکاناتی که این گوشی در اختیارتون قرار میده رو می‌تونید بهترشو روی گوشی‌های دیگه مثل A55 سامسونگ یا Nothing phone 2a یا گوشی‌های دیگه‌ای که توی این بازه قیمتی هستن پیدا کنید.

ارزش خرید گوشی CMF Phone 1

ولی یه آدم خاص که یه کمم دیوونه‌ست عاشق CMF Phone 1 میشه، میخردش، بعد میره قاب‌های رنگی رنگیشو میخره و اکسسورهاشو بهش وصل می‌کنه. ولی توی دنیای موازی اگه این گوشی حدود 12 میلیون تومان بود خیلی ارزش خرید داشت چون امکانات و کیفیتش در حد یه گوشی با همین حدود قیمته. البته اکسسوری و طراحی خاصی که برای این گوشی در نظر گرفته شده بانمکش کرده و داره پول همینو می‌گیره.

عملکرد این گوشی توی صفحه نمایش، باتری، سخت‌افزار و رابط کاربری واقعاً خوبه ولی اسپیکر و دوربینش خیلی تعریفی نیستن. البته طراحی ظاهری گوشی هم امتیازاتشو بالا برده و بخاطر پیچ‌هایی که روی بدنه داره می‌تونید حتی خودتون اگه فنی هستید، چیزای جدیدی بسازید و به بدنه گوشی پیچ کنید که خاص‌تر بشه.

 

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 3 ماه پیش
تعداد نظرات : 1
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Ariam_5

داخل ایران الکی الکی گرونه و قیمت اصلی نیست

۱۲ مرداد ۱۴۰۳