بررسی گوشی Moto G24 موتورولا

اگه بگیم میشه با 6 یا 7 تومن هم یک گوشی آمریکایی خرید، احتمالا فکر می‌کنید منظورمون یک آیفون دست دوم قدیمیه. اما احتمالا یادتون رفته که موتورولا هم سال‌هاست داره گوشی‌های باکیفیت تولید می‌کنه و گرچه به پای اپل نرسیده، اما برای خودش حرفی برای گفتن داره. موتورولا موتو جی 24 یکی از جدیدترین گوشی‌های اقتصادی این برنده که در ژانویه 2024 (اواخر دی 1402) معرفی شد. امروز در بررسی گوشی Moto G24 موتورولا می‌خوایم ببینیم این گوشی چه امکاناتی به کاربر ارائه می‌کنه و آیا ارزش خریدش از رقبای سامسونگی و شیائومی بیشتره یا نه. پس بررسی گوشی امروز رو هم با موبونیوز همراه باشین.

 

بررسی گوشی Moto G24 موتورولا از نظر طراحی و کیفیت

در بخش طراحی Moto G24 از الگوی محصولات امسال موتورولا پیروی می‌کنه و همونطور که از پشت گوشی مشخصه، برآمدگی جزیره دوربین‌ها به صورت یکپارچه در بدنه و فریم ادغام میشه. به غیر از این، گوشی اقتصادی موتورولا از طراحی ساده اما زیبایی برخورداره و نسبت به نسل‌های قبلی بهتره. Moto G24 در چهار رنگ جذاب زیر وارد بازار شده:

  • Matte Charcoal (ذغال سنگی مات)
  • Ice Green (سبز یخی)
  • Blueberry (بلوبری)
  • Pink Lavender (صورتی اسطوخودوس)

مثل همیشه هم در پشت بدنه لوگوی معروف موتورولا قرار داره که از این نظر هم شبیه به آیفونه.

بدنه G24 تماما از پلاستیک ساخته شده که در این بازه قیمتی طبیعیه، اما موتورولا این پلاستیک رو طوری طراحی کرده که شبیه به فلز به نظر می‌رسه و از مقاومت خوبی هم برخورداره. از نظر ابعاد هم با یک گوشی نسبتا خوشدست طرفیم که وزنش تنها 181 گرمه و در دست گرفتنش حس خوبی رو به کاربر انتقال میده و دست رو خسته نمی‌کنه.

بررسی گوشی Moto G24 موتورولا از نظر طراحی و کیفیت

پنل جلویی گوشی

یک نمایشگر 6.56 اینچی که 84.9 درصد از پنل جلویی رو فرا گرفته در این گوشی به کار رفته. حاشیه‌های نمایشگر مخصوصا حاشیه پایینی یک مقدار زیاده که البته با در نظر گرفتن قیمت گوشی که تو رنج زیر 8 تومن قرار داره، نمیشه ایراد چندانی بهش گرفت. دوربین سلفی هم در یک حفره در وسط و بالای نمایشگر قرار گرفته و باید ممنون باشیم که از نوع قطره‌ای نیست. اما درباره لایه‌های محافظتی نمایشگر موتورولا هیچ اظهارنظری نکرده.

 

طراحی اطراف بدنه (فریم)

فریم گوشی از پلاستیک ساخته شده و با اینکه فرم تختی داره اما در لبه‌ها، یعنی در قسمتایی که فریم به پنل پشتی و جلویی می‌رسه کمی انحنا پیدا می‌کنه. این حرکت هوشمندانه برای این انجام شده که در دست گرفتن و کار کردن با Moto G24 راحت‌تر بشه و باید بگیم موتورولا تونسته به هدفش دست پیدا کنه.

در لبه پایینی علاوه بر درگاه تایپ سی، یک خروجی اسپیکر و یک میکروفون رو هم می‌بینیم. در لبه سمت راست کلید کم و زیاد کردن صدا و کلید پاور رو می‌بینیم. به خاطر IPS بودن نمایشگر، موتورولا حسگر اثر انگشت رو روی کلید پاور قرار داده و باید بگیم جای این حسگر از خیلی از گوشی‌های میانرده و حتی پرچمدار بهتره و راحتتر میشه بهش دسترسی داشت. در لبه سمت چپ تنها خشاب سیم کارت‌ها قرار داره که یک کارت حافظه رو هم می‌تونه در خودش جا بده. در لبه بالایی علاوه بر نوشته Dolby Atmos چیزی وجود داره که انتظار دیدنش رو نداریم؛ موتورولا یک جک 3.5 میلی‌متری در بالای گوشی قرار داده و می‌تونید هدفون یا اسپیکرتون رو با سیم به Moto G24 متصل کنید.

 

طراحی دوربین‌ها

در بالا سمت چپ پنل پشتی جزیره دوربین‌ها قرار داره که به صورت یکپارچه و یکنواخت به بدنه متصل میشه. دو دوربین درست زیر هم قرار گرفتن و در کنار اونها یک نوشته که به رزولوشن و قابلیت ترکیب پیکسل‌های دوربین اصلی اشاره می‌کنه به همراه فلش ال ای دی دیده میشه. طراحی دوربین‌ها واقعا خوبه و موتورولا موفق شده بیرون زدگی اونها رو تا جای ممکن کم نگه داره.

باریک بودن، طراحی زیبا و وزن نسبتا کم، برتری‌های این گوشی در بخش طراحی نسبت به رقباش به شمار میرن. اما از اون طرف، حاشیه‌های نسبتا زیاد و نداشتن استاندارد محافظتی و لایه محافظ گوریلاگلس از نقاط ضعف G24 در بخش طراحیه و موقع خریدش باید به این نکات هم توجه کرد.

 

بررسی صفحه نمایش

گوشی اقتصادی موتورولا به یک نمایشگر 6.56 اینچی با رزولوشن 720 × 1612 یعنی اچ دی از نوع IPS مجهز شده. کیفیت نمایشگر در مقایسه با پنل‌های AMOLED که معمولا رزولوشن بالاتری دارن چندان عالی نیست و دقت رنگ پایین‌تری هم داره؛ مخصوصا وقتی با رقبای هم قیمتش از سامسونگ و شیائومی مقایسه کنیم می‌بینیم که حتی از پنل‌های امولد هم تو این رنج قیمت استفاده شده. تصاویر با کیفیت قابل قبولی نمایش داده میشن اما میزان جزئیات می‌تونست بهتر باشه. حداکثر میزان روشنایی 537 نیته که برای محیط‌های پرنور خوبه؛ اما به اندازه‌ای نیست که بشه باهاش زیر نور مستقیم خورشید بدون دردسر کار کرد.

بررسی صفحه نمایش موتورولا Moto G24

در کنار همه اینها، نمایشگر موتورولا Moto G24 یک نقطه قوت داره و اون هم نرخ نوسازی تصویرشه. صفحه نمایش این گوشی نرخ نوسازی 90 هرتزی داره و در عین روان بودن فشار زیادی به باتری وارد نمی‌کنه.

کیفیت نمایشگر موتو G24 در مجموع بد نیست، اما پنل امولد که کیفیت بالاتری داره و رنگ‌ها رو هم بهتر نمایش میده رو در این گوشی نمی‌بینیم. در حالی که رقبای هم قیمت خودش مثل Poco M5s شیائومی و A15 4G سامسونگ هر دو به این نوع پنل مجهز شدن. علاوه بر این، استفاده از پنل IPS حداکثر روشنایی رو هم محدود کرده و در مجموع اگه نمایشگر براتون مهمه گزینه‌های بهتری برای انتخاب هستن که می‌تونید سراغ اونها برید.

 

بررسی باتری و شارژدهی موتو G24 موتورولا

یک باتری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت وظیفه تامین انرژی قطعات موتو جی 24 رو بر عهده داره. شارژدهی این باتری واقعا خوبه و با استفاده نرمال مثل اینستاگرام گردی و چک کردن تلگرام و یکم ویدیو دیدن و حتی بازی‌های ساده به راحتی برای یک روز کامل نیاز شما رو برآورده می‌کنه. سرعت شارژ شدن اما به اندازه ظرفیت باتری خوب نیست و به 15 وات محدود شده و حدود 2 ساعت و نیم طول می‌کشه تا میزان شارژ از 0 به 100 درصد برسه.

باتری Moto G24 همون شارژدهی که از یک باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی داریم رو از خودش نشون میده و کاربر رو راضی می‌کنه اما سرعت شارژ شدنش چندان مطلوب نیست. فست شارژ 15 واتی اون از دو رقیبش که پیشتر بهشون اشاره کردیم کمتره و باید برای فول شارژ شدن این گوشی حسابی منتظر بمونید.

 

بررسی عملکرد دوربین‌های Moto G24

در بخش دوربین، G24 نسبت به سایر مدل‌های سری G پیشرفت خوبی داشته و تصاویر ثبت شده به طور کلی بهتر هستن. در پنل پشتی تنها دو دوربین اصلی و ماکرو رو می‌بینیم و طبیعتا یک دوربین سلفی هم در جلو قرار داره. مشخصات دوربین‌ها رو در ادامه می‌بینیم:

  • دوربین واید 50 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار تشخیص فاز
  • دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی واید

بررسی عملکرد دوربین‌های موتورولا موتو جی 24

 

عملکرد دوربین واید (اصلی)

دوربین اصلی Moto G24 یک سنسور 50 مگاپیکسلیه که به فوکوس خودکار تشخیص فاز هم مجهزه. این دوربین مثل خیلی از گوشی‌های میانرده این قابلیت رو داره که با ترکیب هر چهار پیکسل، یک تصویر 12.5 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل‌های بزرگتر ثبت کنه. این قابلیت کیفیت عکس‌ها رو مخصوصا در محیط‌هایی که نور کمتری دارن بالاتر می‌بره. در نور روز عملکرد دوربین کم و بیش قابل قبوله. جزئیات خیلی زیاد نیستن و نقاط روشن هم یک مقدار روشن‌تر از واقعیت ثبت میشن. در نور کم روشنایی تصاویر افزایش پیدا می‌کنه، اما در عوض جزئیات کمتر میشه.

این دوربین قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080 با نرخ 30 فریم بر ثانیه رو داره. در ضبط ویدیو فوکوس خودکار بسیار سریع عمل می‌کنه، اما گاهی پیش میاد که فرایند تغییر فوکوس دیده میشه.

 

عملکرد دوربین ماکرو

دوربین دوم یک سنسور 2 مگاپیکسلی ماکروئه که برای عکاسی از فواصل بسیار نزدیک کاربرد داره. تصاویر ثبت شده کیفیت فوق العاده‌ای ندارن و اگه روشون زوم کنید کم بودن جزئیات کاملا به چشم میاد.

 

عملکرد دوربین سلفی

دوربین آخر یعنی دوربین سلفی به یک سنسور 8 مگاپیکسلی مجهز شده. تصاویر ثبت شده از کیفیت خوبی برخوردارن و جزئیات در اونها به اندازه کافی وجود داره؛ اما در اینجا هم گوشی نمی‌تونه از پس مدیریت رنج داینامیک به خوبی بر بیاد. امکان ضبط ویدیو با کیفیت فول اچ دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه با این سنسور وجود داره که برای مکالمه‌های تصویری کاملا کافیه.

 

بررسی سخت افزاری گوشی موتورولا موتو جی 24

هلیو G85 یکی از پردازنده‌های ساخت مدیاتکه که از ساختش یه مدتی می‌گذره و یکم قدیمی شده، اما همچنان کمپانی‌ها اون رو روی محصولاتشون قرار میدن. سامسونگ اونو روی A05 قرار داده و موتورولا هم برای Moto G24 سراغ این پردازنده 12 نانومتری رفته. این پردازنده در کارهای روزانه و اجرا کردن اپلیکیشن‌های معمول عملکرد خوبی داره و در کنار 90 هرتزی بودن نمایشگر تجربه نسبتا خوبی رو برای کاربر فراهم می‌کنه، اما نباید ازش انتظارات عجیب و غریب داشته باشید. بازی‌های سنگینی مثل کال آف دیوتی و پابجی هم قابل اجرا هستن، اما نه با گرافیک بالا و باید گه‌گاهی انتظار لگ و کندی رو هم داشته باشید.

بررسی سخت افزاری گوشی موتورولا موتو جی 24

موتو جی 24 در نسخه‌های زیر وارد بازار شده:

  • 128 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت رم
  • 128 گیگابایت حافظه داخلی و 8 گیگابایت رم (موجود در ایران)
  • 256 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت رم
  • 256 گیگابایت حافظه داخلی و 8 گیگابایت رم

نسخه‌هایی که هشت گیگابایت رم دارن طبیعتا عملکرد بهتری از خودشون نشون میدن و اگه قصد خرید این گوشی رو دارید بهتره سراغ اونا برید. موتو جی 24 از کارت حافظه هم پشتیبانی می‌کنه و میشه از این طریق حافظه‌ش رو تا یک ترابایت افزایش داد.

 

رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری

رابط کاربری Moto G24 یک نسخه تقریبا خام و دست نخورده از اندروید 14 با یک سری دستکاری کوچیکه. موتورولا ضمانت کرده که تا سال 2027 یعنی سه سال دیگه هر دو ماه یک بار برای این گوشی آپدیت ارائه کنه که برای یک اسمارت فون اقتصادی نقطه قوت مهمی محسوب میشه. اپلیکیشن Moto هم که برای شخصی سازی گوشیه، توسط خود موتورولا توسعه داده شده و در G24 هم وجود داره که قابلیت‌های خوبی در اختیارتون میذاره.

بررسی رابط کاربری Moto G24 موتورولا

درسته که پردازنده G24 یه مقدار قدیمی شده اما همچنان عملکرد قابل قبولی رو از خودش به نمایش میذاره؛ رابط کاربری این گوشی هم بر پایه جدیدترین نسخه اندروید یعنی اندروید 14 طراحی شده و ضمانت موتورولا برای ارائه آپدیت‌های نرم افزاری تا سه سال دیگه مزیتیه که فقط در گوشی‌های سامسونگی در این بازه قیمتی می‌بینیم. در مجموع از نظر سخت افزاری موتورولا می‌تونست بهتر عمل کنه اما از نظر نرم افزاری کارش رو خوب انجام داده.

 

بررسی اسپیکر

الان دیگه همه گوشی‌ها حتی گوشی‌های اقتصادی هم اسپیکر استریو دارن و Moto G24 هم از این قاعده مستثنی نیست. اسپیکرها بلندی و کیفیت خوبی دارن و حتی یه مقدار بیس هم در صدا وجود داره که معمولا در این بازه قیمتی دیده نمیشه. مزیتی که گوشی‌های اقتصادی نسبت به گوشی‌های گرون‌تر و حتی گاهی پرچمدارا دارن وجود جک 3.5 میلی‌متریه. اگه از هدفون سیمی استفاده می‌کنید یا گوشی رو با کابل AUX به اسپیکر متصل می‌کنید، موتو جی 24 این امکان رو براتون فراهم می‌کنه.

 

آیا گوشی موتورولا Moto G24 ارزش خرید دارد؟

قیمت Moto G24 موتورولا در حال حاضر (تیر 1403) در کانفیگ 8 گیگ رم و حافظه 128 گیگ، حدودا 7 میلیون تومانه. گوشی‌های موتورولا به داشتن سخت افزار خوب معروفن و این مدل هم تو بازه اقتصادی در حد قابل قبولی عمل کرده. همونطور که تو مقاله راهنمای خرید گوشی موبونیوز هم گفتیم، این گوشی یکی از گزینه‌های پیشنهادی ما تو بازه زیر 8 میلیون تومانه. بنابراین تو این رنج قیمتی ارزش خرید داره و می‌تونه کنار رقبایی از سامسونگ و شیائومی بنشینه. با این حال نباید انتظار فست شارژ خفنی ازش داشته باشین و برای اجرای بازی‌ها هم نمی‌تونین خیلی بهش سخت بگیرین. اما به طور کلی، برخورداری از اندروید 14 جدید، دوربین اصلی باکیفیت، رنگبندی جذاب و پشتیبانی نرم افزاری سه ساله، جایگاه این گوشی رو به عنوان یکی از انتخاب‌های خوب تو رده اقتصادی محکم می‌کنه.

نویسنده : پویا علیمی
تاریخ انتشار 2 ماه پیش
تعداد نظرات : 1
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Amirtayebi

سلام لطفاً از گوشی poco F5 pro در بازه بلند مدت بزارید ممنون

۲۴ تیر ۱۴۰۳