بررسی گوشی Edge 50 Ultra موتورولا

موتورولا اچ 50 اولترا یکی از گوشی‌های عجیب و غریب سال 2024 محسوب میشه!. این گوشی که به همراه سایر اعضای خانواده اج 50 در اواخر اردیبهشت 1403 روانه بازار شد، با بدنه چوبیش نظر خیلی ها رو به خودش جلب کرد. بله، این گوشی در سه نسخه با رنگ‌های مختلف تولید شده که یکی از اون‌ها، بدنه‌ای از چوب نوردیک داره! در کنار ظاهر متفاوت، باید به بدنه ضدآب، نمایشگر بزرگ با پشتیبانی از رفرش ریت 144 هرتز، حافظه داخلی 1 ترابایت، رم بالا، باتری فست شارژ و به کارگیری جدیدترین پردازنده کوالکام هم اشاره کرد که جذابیت‌های این گوشی رو چند برابر کردن. در ادامه قصد داریم به بررسی گوشی Edge 50 Ultra موتورولا بپردازیم و ببینیم در مقایسه با رقباش تا چه اندازه ارزش خرید داره. همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی گوشی Edge 50 Ultra موتورولا از نظر طراحی و کیفیت

گوشی Motorola Edge 50 Ultra از اون دست گوشی‌هاییه که با یه بار دیدن، به سرعت عاشقش میشید. این گوشی به خاطر جنس بدنه (چوبی، پلاستیکی یا چرمی)، چیدمان جذاب دوربین‌هاش و چسبندگی فوق‌العاده‌ای که علیرغم انحنای بدنه داره، نظرتونو به خودش جلب می‌کنه. طراحی این گوشی نسبت به نسل قبلی تغییرات زیادی داشته و همونطور که تو بررسی اج 40 پرو دیدیم، واضح‌ترین تغییر، ارتقاء چیدمان دوربین‌ها و برآمدگی اونهاست. این گوشی در سه نسخه رنگی زیر تولید و روانه بازار شده:

  • خاکستری جنگلی با چرم مصنوعی (Forest Grey)
  • چوب نوردیک (Nordic Wood)
  • هلویی ملایم مخملی (Peach Fuzz)

بررسی طراحی Edge 50 Ultra موتورولا

هرکدوم از رنگ‌های این گوشی داستان خودشون رو دارن. رنگ خاکستری با روکش چرم مصنوعی تولید شده که باعث میشه وقتی بهش دست می‌زنید حس نرمی و لطافت بهتون انتقال پیدا کنه. نسخه چوب نوردیک از چوب طبیعی ساخته شده و به همین دلیل با در دست گرفتنش، حس جدیدی بهتون داده میشه که تا حالا با هیچ گوشی‌ای تجربه‌ش نکردید. نسخه هلویی مخملی هم که رنگ سال 2024 هست و موتورولا سعی کرده گوشی حرفه‌ای خودشو با رنگ سال هم روانه بازار کنه.

به طور کلی، گوشی موتورولا Edge 50 Ultra از نظر طراحی ظاهری و انتخاب رنگ‌ها، امتیاز بالایی دریافت می‌کنه و در مقایسه با رقباش، متفاوت‌تر عمل کرده.

 

کیفیت بدنه

گوشی موتورولا Edge 50 Ultra از نظر کیفیت بدنه، نسبت به دو عضو دیگه‌ این خونواده (Fusion و Pro) وضعیت بهتری داره. برای این گوشی از فریم آلومینیومی استفاده شده و در ساخت قاب پشت، چوب یا پلاستیکی که روکش چرم مصنوعی داره به کار رفته. با اینکه یه نمایشگر نسبتاً بزرگ برای این گوشی انتخاب شده و فریمش آلومینیومه ولی وزنش زیر 200 گرمه و از نظر اندازه هم خیلی گوشی بزرگی محسوب نمیشه. به طور کلی، بدنه این گوشی با توجه به اینکه به روش‌های مختلف هم ازش محافظت شده، کیفیت بالایی داره و نیازی نیست نگران کیفیتش باشید.

 

پنل جلویی گوشی

همونطور که قبلاً هم گفته شد، گوشی Edge 50 Ultra موتورولا در دسته گوشی‌های با لبه خمیده قرار می‌گیره و به همین خاطر کمترین حاشیه رو در پنل جلوی این گوشی می‌بینید. نسبت نمایشگر به بدنه این گوشی 92.1 درصده که فوف‌العاده‌ست و این یعنی وقتی از جلو به گوشی نگاه می‌کنید، حاشیه‌های خیلی کمی در بالا و پایین نمایشگرش دیده میشه. حفره دوربین سلفی هم در بالای نمایشگر قرار داده شده. به طور کلی، پنل جلویی این گوشی به لطف خمیده بودن لبه‌ها جذابیت زیادی داره.

 

طراحی اطراف بدنه (فریم)

با توجه به اینکه این گوشی موتورولا در لبه‌هاش انحنا داره، باید گفت که فریم مخصوصی براش در نظر گرفته شده که از جنس آلومینیومه و البته خیلیم باریکه. روی همین فریم کوچیک، کلیدهای مختلف گوشی قرار داده شده.

بررسی فریم گوشی Edge 50 Ultra موتورولا

سمت راست بدنه گوشی می‌تونید کلیدهای ولوم و پاور رو ببینید، در سمت چپ، چیزی وجود نداره، قسمت پایین پورت شارژ USB-C، میکروفن، اسپیکر و شیار سیم کارت دیده میشه و در بالای گوشی اسپیکر مخصوص مکالمه و سنسور NFC وجود داره. به خاطر لبه‌های کوچیک و خمیده این گوشی، امکان قرار دادن کلیدها یا شیار سیم کارت روی لبه‌های این گوشی وجود نداشته و بخاطر همین، بیشتر این المان‌ها در بالا یا پایین گوشی دیده میشه.

 

طراحی دوربین‌ها

مهندسان و طراحان شرکت موتورولا برای چیدمان دوربین‌های گوشی Edge 50 Ultra، در نسخه‌های مختلف این گوشی از روش‌های متفاوتی استفاده کردن. مثلاً در نسخه خاکستری و هلویی، یه جزیره مربعی روی قاب پشت گوشی قرار داده شده که از جنس پلاستیک براقه و دوربین‌ها رو داخل این جزیره چیدن. اما در نسخه چوبی، این جزیره به شکل یه برآمدگی ساده طراحی شده تا چوب نوردیک به کار رفته در قاب پشت کاملاً یکدست باشه. چیدمان لنزها در ترکیب با فلش، به شکل مربعی انجام شده و بخاطر ابعاد متفاوت یکی از لنزها تقارن کمی بهم ریخته که اگه خیلی حساس نباشید اذیتتون نمی‌کنه.

بررسی طراحی دوربین گوشی Edge 50 Ultra موتورولا

 

استانداردهای محافظتی

گوشی Edge 50 Ultra موتورولا تونسته گواهینامه IP68 رو دریافت کنه که نشون میده ضدآبه. در واقع این گوشی می‌تونه تا 30 دقیقه توی آب با حداکثر عمق 1.5 متر سالم بمونه. البته مثل همیشه پیشنهاد می‌کنیم با گوشی‌هایی که ضدآب هستن خیلی شوخی نکنید؛ چون به هر حال قیمت گوشی تو هر رده‌ای هم که باشه، تو ایران بالاست و ممکنه بدشانس باشید و آسیب ببینن. از طرف دیگه باید به وجود گلس محافظ Gorilla Glass Victus هم اشاره کرد که روی نمایشگر این گوشی کشیده شده تا خط و خشی روش ایجاد نشه. حتماً می‌دونید که گلس Victus یکی از مقاوم‌ترین محافظ های شرکت گوریلاست که روی گوشی‌های پرچمدار قرار داده میشه.

 

بررسی صفحه نمایش

نمایشگری جذاب با انحنا در گوشه‌ها! شرکت موتورولا گوشی Edge 50 Ultra رو به صفحه نمایش 6.7 اینچی از نوع P-OLED مجهز کرده که مخصوص گوشی‌هایی با لبه خمیده‌ست. این نمایشگر چند ویژگی مهم داره؛ اول از همه اینکه از رفرش ریت 144 هرتز پشتیبانی می‌کنه و این یعنی می‌تونید سنگین‌ترین و حرفه‌ای‌ترین بازی‌های مخصوص موبایل رو با این گوشی اجرا کنید و نگران تاخیر یا لگ در تصویر نمایشگر نباشید. البته می‌تونید به صورت دستی، تنظیمات مربوط به رفرش ریت رو تغییر بدید. خود گوشی هم برای صرفه‌جویی باتری، یه وقتایی رفرش ریت نمایشگر رو روی پایین‌ترین حالت قرار میده.

بررسی صفحه نمایش Edge 50 Ultra موتورولا

ویژگی جذاب دوم اینه که این نمایشگر در کنار پشتیبانی از HDR10+ و نمایش بیش از 1 میلیارد رنگ، می‌تونه تا حداکثر 2500 نیت روشنایی در اختیار شما قرار بده که فوق‌العاده‌ست. البته با بررسی‌هایی که سایت Gsmarena انجام داده، مشخص شد که حداکثر روشنایی این نمایشگر به صورت خودکار به 1473 نیت می‌رسه که بعد از آیفون 15 پرو، در جایگاه دوم قرار می‌گیره. این نمایشگر می‌تونه تصاویر رو با وضوح 1220 در 2712 پیکسل و تراکم پیکسلی 446ppi نشون بده که از این نظر هم امتیاز بالایی بدست میاره.

به طور کلی، اگه دنبال یه گوشی با نمایشگر خمیده هستید که کیفیت تصویر بالایی هم داشته باشه، گوشی Edge 50 Ultra موتورولا در این زمینه فوق‌العاده‌ست.

 

بررسی باتری و شارژدهی Edge 50 Ultra موتورولا

شرکت موتورولا باتری‌ای با ظرفیت 4500 میلی آمپر ساعت برای اج 50 اولترا در نظر گرفته. به لطف پردازنده نسل جدید این گوشی، مصرف باتری کنترل شده و ماندگاری نسبتاً خوبی داره. ماندگاری باتری در حالت معمولی 12 ساعت و 56 دقیقه‌ست، اما برای مکالمه حدود 23 ساعت، برای وب‌گردی حدود 10 ساعت، برای تماشای فیلم حدود 17.5 ساعت و برای بازی حدود 8.5 ساعت ماندگاری داره.

بررسی باتری و شارژدهی گوشی Edge 50 Ultra موتورولا

اگه از شارژر مخصوص 125 واتی که به همراه این گوشی (در بعضی از کشورها) عرضه میشه برای شارژ کردنش استفاده کنید، در عرض 21 دقیقه 0 تا 100 درصد باتری رو شارژ‌ می‌کنه که یه رکورد فوق‌العاده‌ست. میشه گفت گوشی‌های سری Edge 50 موتورولا (بجز Fusion) بخاطر شارژ 125 واتی توربو شارژ، از نظر سرعت شارژ کردن باتری، در رتبه‌های اول دنیا قرار می‌گیرن و رقبای کمی دارن. نکته مهم دیگه اینه که گوشی Edge 50 Ultra از تکنولوژی شارژ بی‌سیم و شارژ معکوس هم پشتیبانی می‌کنه و از این نظر هم امکانات خوبی در اختیار شما قرار میده.

بعد از بررسی گوشی Edge 50 Ultra موتورولا از نظر باتری باید گفت که این گوشی یکی از بهترین باتری‌ها از نظر سرعت شارژ‌ رو در اختیار داره که حتی گوشی‌های پرچمدار سامسونگ و اپل هم نمی‌تونن باهاش رقابت کنن.

 

بررسی عملکرد دوربین‌های Edge 50 Ultra موتورولا

به یکی از بخش‌های هیجان‌انگیز بررسی گوشی Edge 50 Ultra موتورولا رسیدیم. این گوشی در قاب پشت سه لنز 50 مگاپیکسلی (دوربین اصلی)، 64 مگاپیکسلی (دوربین تله فوتو) و 50 مگاپیکسلی (دوربین اولترا واید) داره. در زیر نمایشگرش هم یه دوربین سلفی 50 مگاپیکسلی قرار داده شده. در ادامه هر کدوم از این دوربین‌ها رو به صورت جداگانه بررسی می‌کیم.

 

عملکرد دوربین‌ واید (اصلی)

دوربین اصلی گوشی Edge 50 ultra یه لنز 50 مگاپیکسلی از نوع OmniVision OV50H هست که دریچه دیافراگم f/1.6 داره و می‌تونید برای همه نوع عکاسی‌ای ازش استفاده کنید. این دوربین از قابلیت‌های PDAF‌ برای فوکوس خودکار روی سوژه و OIS برای جلوگیری از تار شدن تصاویر بخاطر لرزش دست هم پشتیبانی می‌کنه. در کنار این باید به قابلیت‌های مختلف عکاسی مثل عکاسی پانوراما، عکاسی در شب، عکاسی پرتره و Pro اشاره کرد که روی نرم‌افزار دوربین گوشی وجود داره.

بررسی عملکرد دوربین‌های Edge 50 Ultra موتورولا

از نظر کیفیت عکس‌ها باید بگیم تصاویری که در نور روز با این دوربین ثبت می‌کنید، به خاطر کنتراست نسبتاً زیاد و رنگ‌های اغراق شده‌ای که دارن حالت Pop یا شاد به خودشون می‌گیرن، ولی به طور کلی خوبن. جزئیات عکس‌ها به خوبی دیده میشه و نمیشه نویزی روی تصویر دید. اگه حالت بهبود خودکار یا Auto Enhance دوربین فعال باشه می‌بینید که همه‌چیز درخشان‌تر شده و عکس‌هاتون بیشتر به رنگ قرمز تمایل دارن.

این دوربین برای فیلمبرداری کیفیت‌های مختلفی در اختیارتون قرار میده که بالاترین کیفیتش 4K با نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه‌ست. می‌تونید با این دوربین فیلم‌های اسلوموشن با کیفیت 1080p نرخ 960 فریم بر ثانیه هم ضبط کنید که فیلم‌های جذابی میشن. لازم به ذکره که لرزشگیر دوربین اصلی برای فیلمبرداری هم فعاله و میشه در حال قدم زدن فیلم‌های بدون لرزش گرفت.

به طور کلی، دوربین اصلی گوشی موتورولا Edge 50 ultra کیفیت بالایی داره و برای همه مدل عکاسی یا فیلمبرداری، امکانات خوبی در اختیار شما قرار میده.

 

عملکرد دوربین اولترا واید

دوریین فوق عریض این گوشی، مجهز به لنز 50 مگاپیکسلی از نوع Samsung JN1 با دریچه دیافراگم f/2.0 و زاویه 122 درجه‌ست. این دوربین که برای عکاسی ماکرو از سوژه‌های خیلی کوچیک هم می‌تونید ازش استفاده کنید، عکس‌های فوق عریض نسبتاً خوبی می‌گیره. رنگ‌ها و محدوده دینامیکی تصاویر کیفیت خوبی دارن و میدان دید 122 درجه به شما این امکان رو میده که از منظره‌های طبیعی عکس‌های زیبایی ثبت کنید. در نتیجه، دوربین اولترا واید این گوشی از نظر کیفیت، در سطح قابل قبولی قرار داره و نمیشه ایراد خیلی زیادی بهش گرفت.

 

عملکرد دوربین تله فوتو

برای عکاسی از سوژه‌های دور به زوم زیاد نیاز دارید. دوربین تله فوتو 64 مگاپیکسلی گوشی Edge 50 Ultra که از نوع OmniVision OV64B انتخاب شده، عکاسی از سوژه‌های دور رو براتون امکان‌پذیر می‌کنه. این دوربین که به قابلیت‌های PDAF و OIS هم مجهز شده تا بخاطر زوم زیاد لرزش دست باعث تار شدن تصویر نشه، عکس‌های از راه دور باکیفیتی می‌گیره. دوربین تله فوتو تا 3 برابر زوم اپتیکال در اختیار شما قرار میده، ولی می‌تونید به زوم نرم‌افزاری 6 برابری هم برسید. کیفیت عکس‌های این دوربین در سطح خوبی قرار دارن و باید گفت که از این نظر هم نمیشه خیلی ایرادی به گوشی گرفت.

 

عملکرد دوربین سلفی

زیر نمایشگر 6.7 اینچی اچ 50 اولترا لنز 50 مگاپیکسلی Samsung JNS قرار داده شده که یکی از باکیفیت‌ترین دوربین‌های سلفی گوشی‌های هوشمند محسوب میشه. این دوربین سلفی عکس‌های باکیفیتی ثبت می‌کنه و در زمینه بوکه‌ کردن پس‌زمینه سوژه‌ها، کیفیت خوبی داره. می‌تونید عکس‌های سلفی باکیفیتی با این دوربین بگیرید که حالت طبیعی دارن و نویزی در تصاویر دیده نمیشه. همچنین می‌تونید با این دوربین، فیلم‌های 4K هم ضبط کنید که برای یه دوربین سلفی قابلیت ویژه‌ای محسوب میشه.

 

بررسی گوشی Edge 50 Ultra از نظر سخت افزار و نرم افزار

یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های سال 2024 روی گوشی Edge 50 Ultra موتورولا قرار داده شده. چیپست 4 نانومتری کوالکام Snapdragon 8s Gen 3 که برای خیلی از گوشی‌های قاتل پرچمدار مثل Poco F6 یا ریلمی GT Neo 6 هم در نظر گرفته شده، به عنوان قلب تپنده این گوشی کار می‌کنه.

بررسی سخت افزرا گوشی Edge 50 Ultra موتورولا

این پردازنده 18 مارس 2024 معرفی شده و از نظر قابلیت‌های گیمینگ و ماندگاری باتری، یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های موبایلی محسوب میشه. در کنار این چیپست، پردازنده گرافیکی Adreno 735 قرار داده شده تا اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین به راحتی انجام بشه. البته تست‌های انجام شده برای ارزیابی گرمای گوشی نشون داده که اج 50 اولترا بعد از مدتی (حدودا یک ربع استفاده سنگین) خیلی داغ میشه و پایداریش رو از دست میده. هرچند که فریم باریک بدنه برای کاهش گرما طراحی شده، اما همچنان گرمای گوشی خیلی زیاده و ممکنه برای همه مطلوب نباشه.

گوشی Edge 50 Ultra موتورولا از حیث رم و حافظه داخلی در سه نسخه زیر تولید شده:

  • رم 12GB و حافظه 512GB
  • رم 16GB و حافظه 512GB
  • رم 16GB و حافظه 1TB (موجود در ایران)

همانطور که می‌بینید این گوشی از نظر رم و حافظه داخلی، در سطح بالایی قرار داره. همچنین یکی از قدرتمندترین و جدیدترین پردازنده‌های دنیا براش در نظر گرفته شده که همه اینها نشون میده این گوشی از نظر سخت‌افزاری کارش درسته. باید به پشتیبانی این گوشی از بلوتوث نسخه 5.4 و وای فای 7 هم اشاره کنیم که دو نمونه از جدیدترین فناوری‌های ارتباطی دنیا هستن.

 

رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری

موتورولا اج 50 اولترا از سیستم عامل اندروید 14 که با پوسته اختصاصی شرکت موتورولا به نام Hello UI ادغام شده، کار می‌کند. این شرکت قول داده که سیستم عامل این گوشی رو تا 3 سال و نرم‌افزارهای امنیتیش رو تا 4 سال آپدیت کنه. کار کردن با گوشی Edge 50 Ultra به سادگی گوشی‌های اندرویدی دیگه‌ست، اما شما می‌تونید خیلی از بخش‌هاش رو شخصی‌سازی کنید. امکانات مختلفی برای شخصی‌سازی گوشی در نظر گرفته شده و در کنارش باید به قابلیت‌های هوش مصنوعی و نرم‌افزار Smart Connect اشاره کرد که برای اتصال گوشی به تبلت یا کامپیوترهای دیگه به شکل با سیم یا بی‌سیم طراحی شده.

بررسی رابط کاربری Edge 50 Ultra موتورولا

به طور کلی، این گوشی از نظر رابط کاربری و نرم‌افزار وضعیت خوبی داره و با پشتیبانی وعده داده شده توسط موتورولا میشه بهش امیدوار بود.

 

بررسی اسپیکر

گوشی Motorola Edge 50 Ultra دو اسپیکر استریو با تعادل نسبتاً عالی داره. یه اسپیکر در پایین گوشی و یه اسپیکر در بالای بدنه گوشی دیده میشه. این اسپیکرها برای پخش موسیقی یا صدای بازی مناسبن و حجم و کیفیت صدای خوبی تولید می‌کنن. کیفیت باس صداها در وضعیت متوسطی قرار داره و وقتی صدای اسپیکرها روی حداکثر قرار می‌گیره با کاهش کیفیت صداها مواجه میشیم. باید به این نکته هم اشاره کنیم که گوشی موتورولا Edge 50 Ultra ورودی جک 3.5 میلی‌متری نداره و باید از هندزفری‌های بلوتوث برای اتصال بهش استفاده کنید.

 

آیا گوشی Edge 50 Ultra موتورولا ارزش خرید دارد؟

با بررسی گوشی Edge 50 Ultra موتورولا متوجه شدیم که قیمت نسخه 16 گیگ رم با حافظه 1 ترابایت این مدل توی بازار ایران حدود 58 میلیون تومانه. از طرفی فروشگاه‌های خیلی معدودی موجودش کردن و احتمالش کمه که قیمتش پایین بیاد. این برند معمولا طرفدارهای خاص خودش رو داره و جزو مدل‌هایی محسوب میشه که هر کسی سراغش نمیره. بنابراین اگه فن موتورولا هستین و می‌خواین یه گوشی آمریکایی با پردازنده خوب، بدنه جذاب و منحصر به فرد، نمایشگر باکیفیت و فست شارژ 125 واتی داشته باشین، موتورولا یه پکیج کامل رو در اختیارتون گذاشته.

اما این نکته رو هم در نظر بگیرین که از برندهای دیگه‌ای مثل شیائومی هم گوشی‌های خوبی تو این رده قیمتی پیدا میشه که دوربین‌های بهتری دارن و اگه فن عکاسی هستین، شاید بهتره سراغ اون‌ها برین. اما جدای از این، پردازنده خوب و سرعت شارژ سریع پرچمدار موتورولا، کمی وسوسه‌کننده‌ست و ممکنه شما رو تو انتخاب مردد کنه. به پیشنهاد موبونیوز، اگه دنبال گوشی خاص با نمایشگر خمیده و عملکرد سخت افزاری خوب هستین، موتورولا براتون ارزش خرید داره. اما در غیر این صورت می‌تونین سراغ مدل‌های معروف‌تر بازار برین که موجودی بیشتری دارن و تو مقاله بهترین گوشی موبونیوز بهتون معرفی کردیم.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 2 ماه پیش
تعداد نظرات : 6
5/ 4.3

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
محسن جعفری

الان ریجیستر شده هشتاد پنج هست

۱۳ مهر ۱۴۰۳
Whatsapp Meta

هر چی مهدی شجاری میگه قطعا درسته، توش شک نکنید.

۱۵ مرداد ۱۴۰۳
Mr.o

سلام
ممنون بابت معرفی
ولی دوتا نکته
۱. چرا انقدر نسبت به شیائومی موضع دارید؟ تو متن می‌گید « که حتی سامسونگ و اپل هم در شارژ حریفش نمی‌شن». درسته چون سامسونگ و اپل در زمینه شارژ رسماً گند زدن. شیائومی و ریلمی و… در زمینه شارژ فوق‌العاده آن ولی صرفا در مقایسه اپل و سامسونگ رو میارید.
۲. می۱۴، ۸ نسل۳ بود، نه ۸ اس نسل۳

۲۹ تیر ۱۴۰۳
Ahoora_Ataeian

سلام آقای مهدی شجاعی خیلی وقته ویدیو نمی‌ذارید اگر امکانش هست ویدیو مقایسه این و شیائومی ۱۴ پرو رو بذاری و همچنین موتورولا ریزر ۵۰ اولترا و زد فلیپ ۶

۲۸ تیر ۱۴۰۳
Nimapvp

انصافا … برگام ریخت
ولی بازم دلیل بر خریدش نمیشه باید بررسی کنید

۲۸ تیر ۱۴۰۳
Mms 2099

بالاخره ی نوآوری درست و حسابی در طراحی

۲۷ تیر ۱۴۰۳