بررسی گوشی Edge 50 Pro موتورولا

هر موقع صحبت از برندهای آمریکایی میشه، اکثرمون به اپل فکر می‌کنیم و یادمون میره که موتورولا هم یک شرکت آمریکاییه که سال‌ها اسمارت فون‌های باکیفیتی به بازار عرضه کرده. در آوریل 2024 موتورولا از سری 50 پرچمدار خودش رونمایی کرد. پارسال اج 40 پرو بهترین گوشی این کمپانی بود، اما امسال یک نسخه اولترا هم به این سری اضافه شده و به همین خاطر با در نظر گرفتن امکانات و البته قیمتش، میشه گفت Edge 50 Pro یک گوشی قاتل پرچمداره که سعی کرده امکانات برادر بزرگترش رو با قیمتی مناسب‌تر در اختیار کاربران قرار بده. پس اگه طرفدار موتورولا هستید، با بررسی گوشی Edge 50 Pro موتورولا همراه موبونیوز باشید تا ببینیم ارزش خرید داره و می‌تونه با گوشی‌های هم‌رده‌ش تو بازار رقابت کنه یا نه؟

 

بررسی گوشی موتورولا Edge 50 Pro از نظر طراحی و کیفیت

طراحی بدنه Edge 50 Pro شباهت زیادی به نسل قبلی خودش داره و حتی بدون دونستن برند این دو گوشی میشه متوجه شد که توسط یک کمپانی ساخته شدن. طراحی این گوشی به نوعی نسخه به روز شده نسل قبلیشه و پیشرفت‌های جزئی داشته، اما اصل کار دست نخورده باقی مونده. فرم قرارگیری دوربین‌ها مثل قبله اما جزیره فرق می‌کنه و هنوز هم نمایشگر از دو طرف انحنا داره. موتورولا اج 50 پرو در چهار رنگ زیر عرضه شده:

  • Luxe Lavender
  • Black Beauty
  • Moonlight Pearl
  • Vanilla Cream

نکته جالب در مورد دو رنگ اول اینه که توسط کمپانی Pantone طراحی و تایید شدن. Pantone یک کمپانی آمریکاییه که در زمینه طراحی گرافیک، فشن و طراحی محصول فعالیت می‌کنه و تخصصش در حوزه رنگه.

 

کیفیت بدنه

به محض اینکه گوشی رو تو دستمون بگیریم می‌فهمیم که با یک محصول پریمیوم طرفیم. پنل پشتی در بعضی رنگ‌ها از پلاستیک و در بعضی از رنگ‌های دیگه از سیلیکون پلیمر یا همون چرم مصنوعی ساخته شده و ماته. در نسخه Moonlight Pearl یک طرحی هم در پنل پشتی قرار داره که بسیار جذابه و ظاهر گوشی رو از سادگی مطلق خارج می‌کنه. جنس بدنه باعث میشه تا گوشی از دست سر نخوره و در کنار لبه‌های خمیده و وزن 186 گرمیش که از اکثر گوشی‌های پرچمدار دیگه کمتره، در دست نگه داشتن Edge 50 Pro رو بسیار لذت بخش و البته راحت کرده.

کیفیت بدنه موتورولا اج 50 پرو

بافت خاص پنل پشتی طوریه که اثر انگشت رو جذب نمی‌کنه و حتی بدون قاب هم قرار نیست خیلی کثیف بشه و جای انگشت روش بمونه. پنل پشتی به اندازه پنل‌های شیشه‌ای در برابر خط و خش مقاومت نداره و متاسفانه برخلاف سال قبل خبری از لایه گوریلاگلس ویکتوس برای نمایشگر در اینجا نیست. اما در کل کیفیت و مقاومت Edge 50 Pro خوبه و با وزن کم و ابعاد مناسبش، خوش دست محسوب میشه.

 

پنل جلویی گوشی

یکی از نقاط قوت طراحی اج ۵۰ پرو پنل جلوییشه؛ جایی که یک نمایشگر بزرگ و خمیده، 92 درصد از پنل جلویی رو به خودش اختصاص داده. این رقم به این معناست که حاشیه‌ها بسیار کم هستن و در کل نگاه کردن به نمایشگر حس خوبی رو به کاربر منتقل می‌کنه. این حاشیه‌های کم به لطف خمیده بودن نمایشگر در دو طرف بدست اومده و اینکه از این ویژگی خوشتون بیاد یا نه به سلیقه شما بستگی داره. دوربین سلفی هم در یک حفره در بالا وسط نمایشگر جا گرفته.

کل پنل جلویی توسط یک لایه گوریلاگلس محافظت میشه که تا به این لحظه ورژن اون توسط موتورولا اعلام نشده.

 

طراحی اطراف بدنه (فریم)

یکی دیگه از نشونه‌های پریمیوم بودن Edge 50 Pro رو میشه در متریال به کار رفته در ساختش مشاهده کرد. همونطور که ازش انتظار میره، فریم گوشی مانند نسل قبلی تماما از آلومینیوم ساخته شده و به نسبت فریم‌های پلاستیکی مقاوم‌تره. جنس این قسمت با باف مات بدنه متفاوته و تمایز این دو بخش رو به خوبی نشون داده.

در لبه پایینی گوشی درگاه تایپ سی، خروجی اسپیکر، یک میکروفون و خشاب سیم کارت قرار گرفته. در لبه سمت راست کلید پاور و کلید کم و زیاد کردن صدا رو می‌بینیم. در لبه سمت چپ خبر خاصی نیست و در لبه بالایی هم تنها یک میکروفون و نوشته Dolby Atmos دیده میشه.

 

طراحی دوربین‌ها

همونطور که گفتیم طراحی کلی دوربین‌ها شباهت زیادی به نسل قبل داره. سه دوربین به همراه فلاش ال ای دی به صورت مربعی در کنار هم قرار گرفتن که البته دو لنز سمت چپ بزرگتر از لنز راستی و فلاش هستن. برآمدگی جزیره دوربین‌ها با شیب ملایمی به بدنه اصلی می‌پیونده و به همین خاطر این برامدگی در مقایسه با رقبا چندان بزرگ به نظر نمی‌رسه. خود دوربین‌ها هم از جزیره کمی خارج شدن، اما برجستگی خیلی زیادی ندارن.

طراحی دوربین‌های Edge 50 Pro

 

استاندارد محافظتی

درست مثل سال قبل، Edge 50 Pro هم موفق شده استاندارد IP68 رو بدست بیاره که نشون میده سپری کردن حداکثر 30 دقیقه در آبی به عمق 1.5 متر مشکلی براش ایجاد نمی‌کنه.

در مجموع میشه گفت موتورولا در طراحی Edge 50 Pro بسیار خوب عمل کرده؛ مواد به کار رفته در بدنه از کیفیت خوبی برخوردارن و استاندارد ضدآب IP68 خیالمون رو از خیس شدن گوشی راحت می کنه. از همه مهمتر نگه داشتن و کار کردن با گوشی به خاطر وزن نسبتا کمش و البته لبه‌های خمیده‌ای که داره بسیار لذت بخشه. در این بخش موتورولا یک تیک بزرگ از ما می‌گیره، اما خوب بود که برای نمایشگر هم یه استاندارد محافظتی مناسب تعریف می‌کرد.

 

بررسی صفحه نمایش

اج 50 پرو به یک نمایشگر 6.7 اینچی از نوع P-OLED با رزولوشن 1220×2712 مجهز شده که تقریبا همه انتظارات شما رو از یک نمایشگر باکیفیت در یک گوشی پریمیوم برآورده می‌کنه. تراکم پیکسلی 446 پیکسل بر اینچی این گوشی باعث میشه تا تصاویر بسیار شارپ و پر جزئیات به نظر برسن. به علاوه، این نمایشگر 10 بیتیه و قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ رو داره؛ موتورولا در مراسم رونمایی Edge 50 Pro خیلی روی همکاریش با کمپانی Pantone تاکید کرد. بنابراین رنگ‌هایی که تو نمایشگر به تصویر کشیده میشن توسط این کمپانی تایید شدن و همه این‌ها به این معناست که نمایشگر اج 50 پرو در نمایش رنگ‌ها بسیار دقیق عمل می‌کنه.

بررسی صفحه نمایش Motorola Edge 50 Pro

این نمایشگر از استاندارد HDR10+ پشتیبانی می‌کنه، اما بر خلاف نسل قبلی قادر به پخش محتوای Dolby Vision نیست که با در نظر گرفتن تغییراتی که موتورولا در سری پرچمدارش ایجاد کرده، نمیشه این مسئله رو یک پسرفت تلقی کرد. حداکثر روشنایی هم طبق ادعای کمپانی سازنده 2000 نیته که برای کار با گوشی حتی در زیر نور مستقیم خورشید هم کافیه.

در آخر می‌رسیم به نرخ نوسازی که در این بخش با اینکه مجددا اج 50 پرو نسبت به نسل قبلی پسرفت کرده، ولی هنوز هم از همه پرچمدارای دیگه بازار مثل S24 Ultra سامسونگ و iPhone 15 Pro Max بیشتره. نرخ نوسازی این نمایشگر به 144 هرتز می‌رسه و همه چیز رو بسیار روان به تصویر می‌کشه. متاسفانه این پنل از نوع LTPO نیست و قابلیت تغییر رفرش ریت آداپتیو رو نداره؛ اما می‌تونه به صورت هوشمند بین 60، 120 و 144 هرتز سوئیچ کنه تا مصرف باتری رو کاهش بده.

 

بررسی باتری و شارژدهی Edge 50 Pro موتورولا

برای تامین شارژ، اج 50 پرو به یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4500 میلی‌آمپر ساعت مجهز شده. این باتری می‌تونه برای 10 ساعت و 10 دقیقه وب گردی، 15 ساعت و نیم تماشای ویدیو و یا 7 ساعت گیم شارژ مورد نیاز گوشی رو تامین کنه و در مجموع عملکردش رو میشه مناسب و کافی ارزیابی کرد. با در نظر گرفتن این اعداد میشه گفت با یک بار شارژ می‌تونید برای یکی روز کامل از گوشی استفاده کنید.

می‌رسیم به آداپتور و سرعت شارژ شدن این باتری که عجیب و غریبه و حتی گوشی‌های شیائومی این رنج قیمت رو هم پشت سر میذاره. باتری Edge 50 Pro از فست شارژ 125 وات توربوپاور پشتیبانی می‌کنه و فول شارژ شدنش تنها 18 دقیقه زمان می‌بره! با توجه به قیمت گوشی انتظار فست شارژ وایرلس هم ازش میره که موتورولا توان 50 وات رو براش انتخاب کرده. در کنار این‌ها، اج 50 پرو به قابلیت شارژ معکوس هم مجهز شده و می‌تونه با توان 10 وات به صورت بی‌سیم دستگاه‌های دیگه که از قابلیت شارژ وایرلس بهره می‌برن رو هم شارژ کنه.

از نظر شارژدهی عملکرد این گوشی مناسبه ولی نسبت به رقبای هم قیمتش کمتره. اما از نظر شارژ شدن فوق العادست و با پشتیبانی از فست شارژ 125 واتی، شارژ وایرلس و شارژ معکوس که بیشتر در گوشی‌های پرچمدار دیده میشن، خودش رو در جایگاهی بالاتر از رقبا قرار میده؛ مخصوصا وقتی که بدونیم آداپتور هم در جعبه وجود داره و لازم نیست جداگانه خریداریش کنید.

 

بررسی عملکرد دوربین‌های موتورولا Edge 50 Pro

همونطور که گفتیم اج 50 پرو پرچمدار امسال موتورولا نیست، ولی ترکیب دوربین‌هاش چیزی از پرچمدارای بازار کم نمیاره. نکته برجسته در این قسمت که موتورولا هم بهش زیاد پرداخته همکاریش با کمپانی Pantone هستش که قبلا اشاره کردیم. در بخش دوربین هم همکاری با Pantone ادامه پیدا کرده و باعث شده تا رنگ‌ها، مخصوصا رنگ پوست بسیار دقیق ثبت بشن. در Edge 50 Pro موتورولا سه دوربین زیر رو می‌بینیم:

  • سنسور واید 50 مگاپیکسلی مجهز به OIS و PDAF
  • سنسور 13 مگاپیکسلی اولتراواید
  • سنسور 10 مگاپیکسلی تله فوتو با زوم 3 برابر و مجهز به OIS و PDAF
  • سنسور 50 مگاپیکسلی سلفی واید

 

عملکرد دوربین واید (اصلی)

دوربین اصلی یک سنسور 50 مگاپیکسلی وایده که دریچه دیافراگمش خیلی بازه و با f/1.4 که داره نور زیادی وارد سنسور میشه و عملکرد دوربین رو مخصوصا در نور کم خیلی بهتر می‌کنه. عکس‌های ثبت شده کنتراست بسیار خوبی دارن و غلظت رنگ‌ها هم میزونه و در کل تعادل مناسبی در تصاویر وجود داره. جزئیات تصاویر کافیه و به خاطر پیکسل‌های بزرگ و دریچه دیافراگم باز، نویز چندانی مشاهده نمیشه. تصاویر ثبت شده در نور کم هم از کیفیت خوبی برخوردارن و در مجموع دوربین اصلی کاربر رو کاملا راضی می‌کنه. همینطور که در ادامه می‌بینیم، Edge 50 Pro دوربین ماکرو نداره اما به لطف فوکوس خودکار لیزری و دریچه دیافراگم بسیار بازش، این دوربین می‌تونه از فاصله نسبتا نزدیکی به سوژه، عکاسی کنه و دیگه لازم نیست عکس‌های ماکروتون رو با دوربین‌های بی‌کیفیت 2 مگاپیکسلی ثبت کنید.

عملکرد دوربین واید موتورولا Edge 50 Pro
تصویر ثبت شده با دوربین اصلی Edge 50 Pro در نور کافی

اج 50 پرو قادره ویدیوهایی با کیفیت 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کنه. لرزشگیر اپتیکال تصویر هم وجود داره که ویدیوها رو روون‌تر می‌کنه. اما متاسفانه باید بگیم کیفیت ضبط ویدیو به کیفیت بالای عکاسی این دوربین نمی‌رسه. کنتراست و غلظت رنگ‌ها بیش از حد زیاد هستن و از حالت طبیعی بودن خارج شدن. البته این رو در نظر داشته باشید که کیفیت ویدیوهای ضبط شده در مجموع بد نیست اما خیلی هم تعریف نداره.

 

عملکرد دوربین اولتراواید

دوربین اولتراواید یک سنسور 13 مگاپیکسلیه که زاویه دیدش به 120 درجه می‌رسه و فوکوس خودکار AF هم داره. کیفیت تصاویر ثبت شده با این دوربین، مخصوصا وقتی با تصاویر دوربین‌های اولتراواید دیگه مقایسشون کنیم فوق العاده هستن؛ جزئیات زیادی در اونها دیده میشه، داینامیک رنج و کنتراست به خوبی مدیریت شده و در مجموع نتایج بسیار راضی کننده‌ان.

عملکرد دوربین اولتراواید Edge 50 Pro
تصویر ثبت شده با دوربین اولترا واید Edge 50 Pro در روز

 

عملکرد دوربین تله فوتو

خوشبختانه موتورولا دوربین تله فوتو رو هم در Edge 50 Pro قرار داده که کاربرد خیلی بیشتری نسبت به سنسورهای ماکرو داره. دوربین تله فوتو یک سنسور 10 مگاپیکسلیه که هم به فوکوس خودکار تشخیص فاز و هم لرزشگیر اپتیکال OIS مجهزه. مثل دو دوربین قبل، اینجا هم با یک دوربین باکیفیت طرف هستیم که به خاطر لرزشگیر و فوکوس خودکار عکاسی باهاش خیلی راحته و نتایج بدست اومده هم از کیفیت خوبی برخوردارن.

 

عملکرد دوربین سلفی

همونطور که گفتیم پرچمدار امسال موتورولا نسخه اولتراست، اما یکی از قسمت‌هایی که بین این گوشی و اج 50 پرو مشترکه دوربین سلفیشونه. اج 50 پرو به یک دوربین سلفی با رزولوشن 50 مگاپیکسل مجهز شده. جزئیات و داینامیک رنج این سنسور بسیار خوب هستن و رنگ‌ها مخصوصا رنگ پوست به خاطر کمپانی Pantone بسیار دقیق ثبت میشن. در مجموع این لنز یکی از بهترین دوربین‌های سلفی بازار به خصوص در بازه قیمتی خودش محسوب میشه. این دوربین توانایی فیلمبرداری با کیفیت 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه رو هم داره.

در بخش دوربین، موتورولا موفق شده با همکاری کمپانی Pantone و البته با مجهز کردن دوربین‌هاش به امکاناتی مثل فوکوس لیزری و OIS عملکرد بسیار خوبی رو به نمایش بذاره. وجود دوربین تله فوتو هم یکی دیگه از نکات مثبت درباره اج 50 پرو به شمار میره و در نهایت در بخش دوربین سلفی هم با قدرت کارش رو به پایان می‌بره.

 

بررسی گوشی موتورولا اج 50 پرو از نظر سخت افزار و نرم افزار

سال قبل، Edge 40 Pro به عنوان پرچمدار سال این برند به پردازنده سری هشت اسنپدراگون مجهز شده بود. امسال اما اج 50 پرو رو پردازنده اسنپدراگون 7 نسل 3 مجهز کرده که یک پردازنده چهار نانومتری بسیار خوب اما میانرده‌ست. این پردازنده می‌تونه به راحتی از پس کارهای روزمره بر بیاد و حتی بازی‌های سنگینی مثل کال آف دیوتی رو اجرا کنه. با این حال شاید نتونین کیفیت بازی رو روی بالاترین حالت ممکن قرار بدین.

طبق نتایج بنچمارک‌های مختلف، عملکرد اسنپدراگون 7 نسل 3 پایین‌تر از گوشی‌های قاتل پرچمداری مثل S23 FE تو هر دو نسخه اسنپدراگون و اگزینوسه. به طوری که با وجود اختلاف قیمتی زیاد، به نظر میرسه رقیب اصلیش از نظر پردازشی A55 سامسونگ باشه.

بررسی سخت افزار گوشی موتورولا اج 50 پرو

راستی بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که هم سرعت حافظه داخلی و هم رمش نسبت به سال گذشته کمتر شده. در آخر هم باید به این نکته اشاره کنیم که در این گوشی جایی برای کارت حافظه جانبی وجود نداره. Edge 50 Pro در چهار نسخه مختلف به بازار عرضه میشه:

  • 128 گیگابایت حافظه داخلی 8 گیگابایت رم
  • 256 گیگابایت حافظه داخلی 8 گیگابایت رم
  • 256 گیگابایت حافظه داخلی 12 گیگابایت رم
  • 512 گیگابایت حافظه داخلی 12 گیگابایت رم (موجود در ایران)

 

بررسی رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری

موتورولا یه دستی به سر روی رابط کاربریش کشیده و در کنار تغییراتی که در اون ایجاد کرده اسمش رو هم تغییر داده و حالا با نام Hello UI شناخته میشه. این رابط کاربری بر مبنای اندروید 14 ساخته شده و موتورولا ضمانت کرده که سه آپدیت اصلی اندروید و تا چهار سال آپدیت امنیتی برای Edge 50 Pro ارائه کنه؛ برنامه‌ای که اپل سال‌هاست اونو اجرا می‌کنه و سامسونگ هم چند سالیه که این کار رو هم برای پرچمداراش و هم گوشی‌های میانرده سری A انجام میده.

رابط کاربری Hello UI شباهت زیادی به اندروید خام داره و موتورولا سعی کرده در عین سادگی قابلیت‌های شخصی سازی مختلفی رو بهش اضافه کنه. قابلیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی راه خودش رو به اینجا هم پیدا کرده و امکاناتی مثل ساخت بک گراند با AI هم توش وجود داره.

بررسی رابط کاربری edge 50 pro موتورولا

در مجموع بخش سخت افزار نقطه ضعف Edge 50 Pro محسوب میشه و از قسمت‌های دیگه گوشی کمی عقب می‌مونه؛ اما بازم عملکردش طوری نیست که کاربر رو ناراضی کنه. رابط کاربری هم قابلیت‌های جالبی داره و روون به نظر می‌رسه، اما از اونجایی که این اولین سال به کارگیری رابط کاربری Hello UI محسوب میشه نمی‌تونیم خیلی مطمئن دربارش نظر بدیم.

 

بررسی اسپیکر

یک اسپیکر در پایین گوشی به همراه یک خروجی در بالا که برای تماس‌ها هم بکار میره یک جفت اسپیکر استریوی Edge 50 Pro رو تشکیل میدن. بلندی صدا بسیار خوبه و کیفیت فرکانس‌های پایین (بیس) هم نسبت به سال قبل بهتر شده و حتی صداهای زیر هم از شفافیت خوبی برخوردارن. در این بخش هم اج 50 پرو عملکرد خوب و رضایت بخشی رو از خودش نشون میده.

 

آیا گوشی موتورولا Edge 50 Pro ارزش خرید داره؟

در آخر بررسی گوشی Edge 50 Pro موتورولا می‌رسیم به این سوال مهم آیا این گوشی ارزش خرید داره یا نه؟ در حال حاضر (تیر 1403) این گوشی به صورت تک و توک تو بازار موجوده و قیمتی برابر با 47 میلیون تومان داره. موتورولا اج 50 پرو یک گوشی بسیار خوب و باکیفیته که امکاناتی نزدیک به پرچمدارای بازار داره. با این حال موتورولا تصمیم گرفته با کم کردن بعضی از قابلیت‌ها، این گوشی رو در رده متوسط اما پریمیوم نگه داره و قیمتش رو کمتر کنه. نمایشگر با رفرش ریت بالا و قابلیت‌ HDR10+، شارژر فست شارژ با شارژدهی مناسب، صفحه نورانی و حاشیه‌های کم، از جمله ویژگی‌های مثبت این گوشی هستن که ارزش خریدش رو بالا می‌برن. اما در کنار این امکانات، پردازنده میانرده و عدم وجود گوریلا گلس باکیفیت برای صفحه نمایش، کمی ما رو در خرید این گوشی دلسرد می‌کنه. چون با همین قیمت و حتی کمتر، می‌تونیم سراغ مدل‌هایی مثل S23 FE بریم که پردازنده قدرتمند‌تری دارن و از نظر دوربین و رابط کاربری هم همیشه سربلندمون کردن.

بنابراین الان با این قیمت بهتره سراغ موتورولا اج 50 پرو نرین و اگه قیمتش پایین‌تر اومد اون وقت اگه خیلی فن موتورلا هستین تازه بهش فکر کنین.

نویسنده : پویا علیمی
تاریخ انتشار 2 روز پیش
تعداد نظرات : 0
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید