بررسی گوشی Motorola Edge 50 Neo

ارزان‌ترین و کوچک‌ترین عضو از خانواده Edge 50 موتورولا با اسم Motorola Edge 50 Neo مخصوص کساییه که دنبال گوشی اقتصادی هستن. اگه گوشی موتورولا اج 50 رو دیده باشید، متوجه میشید که نسخه نئو (Neo) از نظر سخت‌افزار و نرم‌افزاری شباهت زیادی بهش داره. موتورولا برای تولید یه گوشی اقتصادی در این سری، از نمایشگر 6.4 اینچی، بدنه و فریم پلاستیکی، باتری با ظرفیت 4310mAh و پردازنده مدیاتک Dimensity 7300 استفاده کرده. البته نمایشگر این گوشی هنوز کیفیت و روشنایی بالایی داره و دوربین‌ها همون‌هاییه که روی نسخه اج 50 وجود داشت. برای اینکه بفهمیم چقدر ارزش خرید داره با بررسی گوشی Motorola Edge 50 Neo همراه موبونیوز باشید.

 

طراحی گوشی

شرکت موتورولا از سبک طراحی خاص خودش استفاده می‌کنه و گوشی‌های خانواده سری اج 50 که شامل نسخه استاندارد، فیوژن، اولترا و پرو میشن، نمونه بارزی از این موضوع هستن. برخلاف گوشی‌های سال قبل، موتورولا محوطه قرار دادن دوربین‌ها رو به طور کامل حذف کرده و حالا قاب پشت به شکل یکپارچه، با یه برآمدگی خاص برای قرار گرفتن دوربین‌ها ساخته شده. این نوع طراحی رو می‌تونید در همه گوشی‌های سری Edge 50 موتورولا ببینید.

طراحی گوشی Motorola Edge 50 Neo

تنها تفاوتی که موتورولا اج 50 نئو نسبت به سایر اعضای خانواده داره اینه که انحنای لبه‌های این گوشی کمتره. در واقع، بیشتر از اینکه منحنی و صیقلی به نظر برسه، تخت به نظر میاد. حتی لبه‌های این گوشی گردی کمتری داره و از این جهت خاص شده. این گوشی در 4 رنگ مختلف زیر تولید شده:

  • آبی (Nautical Blue)
  • کرم (Latte)
  • قرمز (Poinciana)
  • بنفش (Grisaille)

ترکیب رنگ‌های عجیبی برای این گوشی انتخاب شده که همگی با همراهی شرکت پنتون (Pantone) بود. اگه پنتون رو نمی‌شناسید باید بگیم همون شرکتیه که رنگ سال رو مشخص می‌کنه. روی قاب پشت موتورولا اج 50 نئو، لوگوی پنتون جک شده که نشون میده، انتخاب رنگ‌های این گوشی با همکاری پنتون بوده.

نسخه آبی و نسخه قرمز، حالت جیغ دارن و یه کم تند به نظر میان اما اون دو نسخه دیگه کاملاً خنثی هستن. میشه گفت چهار رنگ از چهار دنیای مختلف برای این گوشی در نظر گرفته شده. به طور کلی، طراحی اج 50 نئو، جدید، شیک و مدرنه و نمیشه ایرادی بهش گرفت. فقط حذف محوطه دوربین‌ها و شنا کردن برخلاف جهت آب، ممکنه مشتری‌هایی که چشم‌شون به دیدن چنین چیزی عادت کرده رو از دست بده.

کیفیت بدنه

طراحی بدنه Motorola Edge 50 Neo

ارزون‌ترین عضو خانواده اج 50 موتورولا از نظر بدنه هم ضعیف‌ترینه؛ اما این حرف به این معنا نیست که گوشی Edge 50 Neo بدنه و فریم ضعیفی داره. برخلاف مدل‌های دیگه، از پلاستیک برای ساخت بدنه و فریم این گوشی استفاده شده. انتخاب پلاستیک باعث شده وزن گوشی هم به طور قابل توجهی کاهش پیدا کنه و به 171 گرم برسه که احتمالاً کسایی که دنبال گوشی کوچیک و سبک هستن، عاشقش میشن. این گوشی 154mm طول و 71mm عرض داره که به راحتی میشه با یه دست باهاش کار کرد. بخاطر طراحی یکپارچه بدنه و بخش دوربین‌ها، میشه گقت که کیفیت بدنه این گوشی در سطح قابل قبولی قرار داره اما همچنان توصیه میشه که از قاب محافظ براش استفاده بشه.

طراحی اطراف (فریم)‎

طراحی فریم Motorola Edge 50 Neo

همونطور که گفته شد، فریم Edge 50 Neo از پلاستیکه. هیچ انحنایی روی فریم این گوشی دیده نمیشه و از این جهت هیچ شباهتی به سایر گوشی‌های سری Edge 50‌ نداره. سمت راست گوشی می‌تونید کلیدهای ولوم و پاور رو ببینید و زیرشون سوراخی وجود داره که اشاره‌ای نشده دقیقاً چیه. سمت چپ چیزی وجود نداره، پایین گوشی محل قرارگیری پورت شارژ، میکروفن، اسپیکر و اسلات سیم کارت دیده میشه و بالای گوشی می‌تونید حفره اسپیکر دوم و آرم Dolby Atmos رو ببینید که نشون میده اسپیکرهای گوشی صدای باکیفیتی تولید می‌کنن.

طراحی پنل جلو

در قسمت جلوی این گوشی شاهد نمایشگر 6.4 اینچی هستیم که گرچه این روزها در دسته نمایشگرهای کوچیک قرار می‌گیره ولی تا همین 5 سال قبل، به عنوان غول نمایشگرها شناخته میشد. حاشیه‌های اطراف نمایشگر موتورولا اج 50 نئو خیلی زیاد و آزاردهنده نیست. بیشتر از 90 درصد از پنل جلو رو نمایشگر پر کرده و این یعنی حاشیه‌های کمی داره. حفره دوربین سلفی رو هم می‌تونید بالای نمایشگر ببینید. باید اشاره کنیم که یه محافظ گوریلا گلس 3 هم روی صفحه نمایش این گوشی کشیده شده تا ازش محافظت کنه.

استانداردهای محافظتی

شاید انتظار نداشتید ولی باید بگیم که این گوشی کاملاً ضدآبه! نسخه Neo با اینکه بین سایر گوشی‌های خانواده Edge 50 به عنوان یه گزینه ارزون شناخته میشه، ولی تونسته گواهینامه IP68 رو دریافت کنه. این یعنی گوشی تا 30 دقیقه می‌تونه توی عمق 1.5 متری آب سالم بمونه. موتورولا حتی تونسته استاندارد MIL-STD-810H رو هم دریافت کنه که نشون میده گوشی در اثر ضربات شدید به هیچ وجه آسیب نمی‌بینه.

صفحه نمایش

برای گوشی اج 50 نئو از نمایشگر 6.4 اینچی استفاده شده و خبری از انحنای لبه‌های نمایشگر نیست. بنابراین باید گفت که این گوشی نمایشگر خمیده نداره و کاملاً تخت ساخته شده. پنل مخصوص LTPO P-OLED براش انتخاب شده که می‌تونه رفرش ریت صفحه رو با توجه به برنامه‌هایی که در حال اجراست، تغییر بده. این نمایشگر تا رفرش ریت 120 هرتزی رو پشتیبانی می‌کنه که برای اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها مناسبه.

صفحه نمایش گوشی Motorola Edge 50 Neo

پشتیبانی از پخش محتوای HDR10+ و نمایش یک میلیارد رنگ از ویژگی‌های دیگه این نمایشگر محسوب میشه. اما مهم‌ترین ویژگی این نمایشگر رو باید روشنایی 3000 نیتی اون به حساب آورد. اگرچه این عدد هرگز محقق نمیشه ولی روشنایی نمایشگر در حد قابل قبولیه. به راحتی می‌تونید زیر نور مستقیم خورشید باهاش کار کنید. باید به وضوح 1256 در 2760 پیکسلی این نمایشگر هم اشاره کنیم که نکته مهم‌ترش، تراکم 474ppi هست و برای تولید تصویر از پیکسل‌های بیشتری استفاده میشه.

به طور کلی، با بررسی گوشی Motorola Edge 50 Neo میشه گفت که نمایشگر باکیفیتی داره. می‌تونید باهاش فیلم‌ها و سریال‌های باکیفیت بالا رو تماشا کنید یا بازی‌های سنگینی رو با این گوشی انجام بدید و از وضوح تصویر و رنگ‌های با عمق بالایی که نمایشگرش تولید می‌کنه لذت ببرید.

باتری و شارژدهی

باتری افت کرده! بین سایر گوشی‌های سری Edge 50 موتورولا، نسخه Neo از نظر ظرفیت باتری پس‌رفت داشته. از یه باتری 4310 میلی‌آمپر ساعتی برای این گوشی استفاده شده که به طور غیرقابل انتظاری، ظرفیتش کمه! نسبت به Edge 40 Neo که باتری 5000mAh داشت، این گوشی کاهش ظرفیت داشته اما بخاطر پردازنده بهتری که براش انتخاب شده، ماندگاری باتری به طور قابل توجهی بیشتره.

با یه بار شارژ کامل باتری گوشی Edge 50 Neo می‌تونید تا حدود 18 ساعت وبگردی، 10 ساعت تماشای فیلم و 10 ساعت بازی باهاش انجام بدید. اما در حالت استفاده استاندارد و بدون فشار تا 2 روز هم می‌تونه باتری رو نگه داره. اگه با شارژر 68 واتی که برای این گوشی در نظر گرفته شده شارژش کنید حدود 40 دقیقه زمان لازم داره تا کامل شاژ بشه که عدد فوق‌العاده خوبیه. البته از شارژر وایرلس هم پشیبانی می‌کنه که طبعاً سرعت شارژ کمتری داره.

به طور کلی، با اینکه ظرفیت پایین باتری Edge 50 Neo ما رو شوکه کرد اما ماندگاری بالای این باتری نسبتا به رقباش جالب بود و میشه گفت مخصوص کساییه که می‌خوان یه روز کامل رو بدون شارژ کردن مجدد گوشی ازش استفاده کنن.

بررسی دوربین‌ها

موتورولا از دوربین‌های خوب و باکیفیت برای مدل Edge 50 Neo استفاده کرده. لنز دوربین اصلی کیفیت 50 مگاپیکسلی، لنز اولترا واید کیفیت 13 مگاپیکسلی و لنز تله فوتو کیفیت 10 مگاپیکسلی داره. برای دوربین سلفی هم از لنز 32 مگاپیکسلی استفاده شده. در ادامه هرکدوم از دوربین‌ها رو مجزا بررسی می‌کنیم.

بررسی دوربین‌های گوشی Motorola Edge 50 Neo

دوربین اصلی

عمکرد همه دوربین‌های گوشی Edge 50 Neo تقریباً در یه سطحه اما طبیعیه که تمرکز روی دوربین اصلی بوده. این دوربین 50 مگاپیکسلی دریچه دیافراگم f/1.8 داره پس از نوع عریض محسوب میشه و نکته قابل توجه اینه که از OIS و PDAF پشتیبانی می‌کنه. OIS اجازه نمیده که عکس‌هاتون بخاطر لرزش دست، تار بشه و PDAF می‌تونه سوژه‌ها رو پیدا کنه و به طور خودکار فوکوس رو روی سوژه انجام بده.

وقتی توی روشنایی مناسب با این دوربین عکاسی می‌کنید همه‌چیز عالی به نظر می‌رسه. موتورولا نگفته که از چه الگوریتمی برای بهبود کیفیت عکس‌هاش استفاده می‌کنه اما عکس‌هایی که با Edge 50 Neo می‌گیرید به طور عجیبی، با چیزی که توی منظره‌یاب گوشی می‌بینید فرق می‌کنه و خیلی بهتر از چیزیه که دیده میشه. فاصله بین نور و سایه‌ها به خوبی توی عکس‌هایی که با دوربین اصلی می‌گیرید حفظ میشه و فقط عکس‌ها یه کم حالت گرم دارن و به قرمز یا زردی می‌زنن.

می‌تونید با این دوربین فیلم‌های با کیفیت 4K و نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کنید. برای فیلم‌های اسلوموشن هم می‌تونه کیفیت 1080p و نرخ 240 فریم بر ثانیه رو در اختیارتون قرار بده که سرگرم‌کننده‌ست. خوشبختانه این دوربین حالت ضدلرزش داره و می‌تونید در حین قدم زدن فیلمبرداری کنید و لرزش کمی در تصاویر ببینید.

بررسی دوربین‌های گوشی Motorola Edge 50 Neo

دوربین اولترا واید

دوربین فوق عریض این گوشی سنسور 13 مگاپیکسلی داره و می‌تونه تا زاویه 120 پرجه رو پوشش بده. برخلاف دوربین اصلی که عکس‌هاش تمایل به دمای گرم داشتن، عکس‌هایی که با دوربین اولترا واید می‌گیرید، سرد هستن و به آبی تمایل دارن. عکس‌ها از نظر رنگ و نور در وضعیت مناسبی به سر می‌برن و جزئیات رو به خوبی نشون میدن فقط با کاهش روشنایی محیط، نویزهایی روی تصویر می‌بینید.

دوربین تله فوتو

دوربین تله فوتو 10 مگاپیکسلی برای زوم کردن روی سوژه‌ها ساخته شده. این دوربین می‌تونه تا 3x زوم در اختیار شما قرار بده که در بررسی‌های انجام شده، امتیاز 22 از 28 رو گرفته. نکته مهم درباره دوربین تله فوتو اینه که از حالت ضدلرزش پشتیبانی می‌کنه. وقتی روی سوژه‌ای زوم می‌کنید احتمال لرزیدن دست زیاد و این باعث تار شدن عکس میشه که خوشبختانه قابلیت OIS از به وجود اومدن این مشکل جلوگیری می‌کنه.

دوربین سلفی

یه دوربین 32 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.4 به عنوان دوربین سلفی گوشی Edge 50 Neo انتخاب شده. این دوربین کنتراست و دقت رنگ بالایی داره و عکس‌هایی که باهاش می‌گیرید سطح بالایی از جزئیات رو بهتون نشون میدن. همچنین باید اشاره کنیم که دوربین سلفی می‌تونه فیلم‌هایی با کیفیت 4K و نرخ 30 فریم بر ثانیه رو هم ضبط کنه که برای یه دوربین سلفی عالی محسوب میشه.

سخت افزار و قابلیت پردازشی

در پردازنده Edge 50 Neo شاهد پیشرفت بودیم. پردازنده این گوشی نسبت به نسل قبلی ارتقا داشته و حالا یه چیپست 8 هسته‌ای مدیاتک Dimensity 7300 به عنوان قلب تپنده‌ش کار می‌کنه. این پردازنده 4 نانومتری عملکرد خوبی در اجرای بازی‌های سنگین داره و به هیچ وجه با کند اجرا شدن برنامه‌ها مواجه نمیشید. نتایج تست‌های بنچمارک این پردازنده هم نشون میده که نسبت به پردازنده گوشی Edge 40 Neo از نظر عملکرد چند هسته‌ای و عملکرد گرافیکی وضعیت بهتری داره. بنابراین می‌تونید به عنوان یه گوشی مخصوص بازی هم روش حساب کنید.

سخت افزار و قابلیت پردازشی

موتورولا اج 50 نئو در دو نسخه با رم 8GB و حافظه 256GB و رم 12GB و حافظه 512GB عرضه شده. توجه داشته باشید که حافظه این گوشی قابل ارتقاء نیست و اسلاتی که زیر بدنه گوشی قرار داره، فقط برای سیم‌کارت‌ها (دو سیم‌کارته) در نظر گرفته شده.

نرم‌افزار و رابط کاربری

بررسی گوشی Motorola Edge 50 Neo نشون میده که این یه گوشی از نظر نرم‌افزاری یه محصول خاصه. چرا؟ موتورولا اعلام کرده که تا 5 سال، آپدیت‌های نرم‌افزاری و امنیتی برای این گوشی ارائه میده که این برای اولین باره. در گذشته گوشی‌های موتورولا بخاطر پشتیبانی کوتاه‌مدتی که داشتن بدنام بودن و حالا با رونمایی از اج 50 نئو این کابوس به پایان رسید. اما چیزی که این خبر شیرینو تلخ میکنه اینه که اج 50 نئو با اندروید 14 عرضه شده و این یعنی آخرین نسخه اندرویدی که می‌تونید روی این گوشی نصب کنید اندروید 19 هستش.

بررسی گوشی Motorola Edge 50 Neo

با این وجود، سیستم عامل و رابط کاربری گوشی اج 50 نئو خیلی روان و ساده‌ست.  می‌تونید با استفاده از نرم‌افزار Moto همه‌چیز رو در این گوشی شخصی‌سازی کنید. کار کردن باهاش به راحتی کار کردن با هر گوشی دیگه‌ست و خبری از اپلیکیشن‌های اختصاصی موتورولا در منوی اصلی گوشی نیست. ژست‌های حرکتی و پوسته‌ای که روی اندروید این گوشی کشیده شده شما رو به حال و هوای موتورولا نزدیک می‌کنه و اگه طرفدار این برند باشید از رابط کاربریش لذت می‌برید.

اسپیکر

در بخش طراحی گفتیم که بالای بدنه این گوشی عبارت Dolby Atmos حک شده. گوشی موتورولا اج 50 نئو دو اسپیکر در بالا و پایین داره که می‌تونن صدای استریو تولید کنن. به لطف وجود فناوری دالبی، صدایی که تولید میشه حجم و کیفیت بالاتری داره و می‌تونید به صورت دستی این قابلیت رو فعال یا غیرفعال کنید. چیزی که ما رو شگفت زده کرد این بود که صدای بالا و پایین گوشی به طور یکنواخت و به یک اندازه تولید میشن؛ چیزی که توی گوشی‌های با این محدوده قیمت به سختی میشه دید. حجم صدای اسپیکرها در حد قابل قبولیه، فرکانس‌های میانی رو به خوبی پخش می‌کنه اما تفکیک بین صدای زیر و بم خیلی خوب انجام نشده و در صداهای بالا، کیفیت افت می‌کنه.

آیا گوشی Motorola Edge 50 Neo ارزش خرید داره؟

گوشی موتورولا اج 50 نئو هنوز به طور رسمی وارد بازار ایران نشده ولی در دسته گوشی‌های میان‌رده اقتصادی قرار می‌گیره. اگه پلاستیکی بودن بدنه و فریم این گوشی رو نادیده بگیریم، می‌تونیم به بدنه ضدآب و ضدضربه‌ش اشاره کنیم که وزن خیلی سبکی داره. به خاطر استفاده از پردازنده 4 نانومتری مدیاتک، ماندگاری باتری خوبی داره و برای اجرای بازی و برنامه‌های سنگین هیچ مشکلی نداره. باید به دوربین‌های سه‌گانه‌ش هم اشاره کنیم که با اضافه کردن دوربین تله فوتو تقریباً همه چیزی که کاربرهای امروزی بهش نیاز دارن رو در این گوشی قرار داده. بنابراین اگه دنبال یه گوشی سبک، ضدآب، با پردازنده قدرتمند و باتری با ماندگاری بالا هستید، گوشی موتورولا اج 50 نئو انتخاب خوبی می‌تونه باشه.

 

 

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 4 روز پیش
تعداد نظرات : 0
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید