بررسی گوشی Edge 50 Fusion موتورولا

گوشی اج 50 فیوژن، جدیدترین مدل از کلاس میان رده های برند موتورولاست که در می 2024 (اردیبهشت 1403) عرضه شد. این گوشی، با ویژگی های چشمگیری مثل پردازنده اسنپدراگون 7s نسل 2، نمایشگر 144 هرتزی، آداپتور 68 واتی و حافظه داخلی 512 گیگابایت، چیزی مابین مدل های پرو و اولتراست. این میانرده با وجود سخت افزاری که داره، با قیمت نسبتا مناسبی به فروش میرسه و میتونه یه گزینه جالب برای علاقمندان گوشی‌های موتورولا باشه. در این مقاله موبونیوز، بررسی گوشی Edge 50 Fusion موتورولا رو در بخش های مختلف پیش می بریم، تا ارزش خرید این مدل جذاب رو نسبت به رقبایی که داره بسنجیم.

 

بررسی گوشی Edge 50 Fusion موتورولا از نظر طراحی و کیفیت

جذاب ترین قسمت در بررسی گوشی های مختلف طراحی و ظاهرشونه؛ بخشی که در اون موتورولا اج 50 فیوژن به لطف در نظر گرفتن المان های جذاب برای کاربر، میتونه امتیاز خوبی بگیره. این گوشی در رنگ بندی زیر عرضه شده:

  • Forest Blue (آبی جنگلی)
  • Marshmallow Blue (آبی مارشملو)
  • Hot Pink (صورتی داغ)

جدا از این رنگ بندی جذاب، موتورولا Edge 50 Fusion در بخش های مختلف طراحی و کیفیت بدنه، حرفای زیادی برای گفتن داره که در ادامه، صحتشون بررسی می کنیم.

 

کیفیت بدنه

گوشی Edge 50 Fusion با ابعاد 161.9 × 73.1 × 7.9 میلی‌متر و وزن 174.9 گرمی به بازار عرضه شد. وزن نسبتا سبک این گوشی در کنار ضخامت کمش، اج 50 فیوژن رو به یک گوشی خوش دست و جذاب تبدیل کرده؛ البته اگه از جنس سیلیکون پلیمر پشت بدنه و فریم پلاستیکی که هر دو باعث افزایش احتمال سُر خوردن گوشی میشن چشم پوشی کنیم!

طراحی گوشی Edge 50 Fusion موتورولا

مقاومت فریم پلاستیکی و بخش پشتی مجهز به پوشش چرم گیاهی، در حد و اندازه سایر گوشی های همین رنج قیمتیه و نمیشه توقع خاصی ازش داشته باشین. استفاده از پوشش گوریلا گلس 5 روی نمایشگر، کیفیت بدنه اج 50 فیوژن رو تا حدی افزایش میده؛ اما باز هم به دلیل نوع طراحی بدنه و وجود نمایشگر لبه خمیده، استفاده از این گوشی بدون قاب محافظ انتخاب چندان هوشمندانه ای نیست. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم موقع خرید گوشی حتما یک قاب یا گلس محافظ براش تهیه کنین.

گوشی Edge 50 Fusion موتورولا از استاندارد محافظتی IP68 پشتیبانی می کنه و در مقابل ذرات گرد و غبار و خاک مقاومه و میتونه به مدت حداکثر 30 دقیقه تا عمق 1.5 متری آب دووم بیاره.

 

پنل جلویی گوشی

نمایشگر این گوشی با پوششی از گوریلا گلس 5 محافظت میشه. اگرچه این پوشش، از نمایشگر اج 50 فیوژن در مقابل خط و خش و ضربات ناشی از سقوط (تا حداکثر ارتفاع 2 متر) محافظت میکنه، اما استفاده از یک گلس مقاوم، تا حد زیادی خیالتون رو از بابت آسیب ندیدن نمایشگر لبه خمیده گوشی راحت میکنه.

 

طراحی اطراف بدنه

موضوعی که در بررسی گوشی Edge 50 Fusion موتورولا نظر رو به خودش جلب میکنه، فریم باریک و خمیده این گوشیه. این فریم در بخش راست میزبان دکمه های پاور و تنظیم صداست و بخش پایین هم، خشاب سیمکارت، میکروفون، درگاه Type-C و دو بریدگی خروجی اسپیکر رو در خودش جای داده. در سمت بالای فریم، صرفا خروجی میکروفون مکالمه قرار گرفته و سمت چپ بدنه هم طراحی یکدست و خالی از هر آیتمی رو داره.

 

طراحی دوربین‌ها

دو ماژول دوربین اصلی و اولتراواید اج 50 فیوژن به صورت عمودی و روی یک جزیره مستطیلی در سمت چپ بخش پشتی بدنه قرار گرفتن. استفاده از دو ماژول هم اندازه در کنار هم و ترکیب چیدمانشون با فلش LED کوچیک پایین جزیره دوربین ها، ظاهر جذابی رو به بخش پشت بدنه این گوشی موتورولا بخشیده.
ارتفاع جزیره دوربین این گوشی از سطح بدنه چندان زیاد نیست و روی خوش دستی گوشی تاثیر خاصی نمیذاره؛ از طرفی، به نظرم حاشیه های این جزیره اونقدر به خوبی در بخش پشتی بدنه ادغام شدن که به زحمت متوجه حضور جزیره دوربین میشین.
پشتیبانی از گواهی IP68، پوشش گوریلا گلس 5 روی نمایشگر، طراحی جالب ماژول های دوربین، رنگ بندی جذاب و باریک بودن فریم، ویژگی هایی هستند که در بررسی گوشی Edge 50 Fusion موتورولا در بخش طراحی بدنه، به خوبی به چشم میان و میتونن امتیاز خوبی رو برای این گوشی کسب کنن.

 

بررسی صفحه نمایش

موتورولا، گوشی اج 50 فیوژن رو با یک نمایشگر 6.7 اینچی از نوع P-OLED روانه بازار کرد که در نسخه بازار آمریکای لاتین دارای حداکثر نرخ نوسازی 120 هرتزیه؛ اما برای بازارهای جهانی، حداکثر نرخ نوسازی 144 هرتز رو به کاربر میده. در نسخه 144 هرتزی، این نمایشگر از 4 حالت مختلف رفرش ریت شامل خودکار، 60، 120 و 144 هرتز پشتیبانی میکنه.

بررسی نمایشگر گوشی Edge 50 Fusion موتورولا

این پنل، تصاویر رو با وضوح FullHD+ (رزولوشن 2400 × 1080 پیکسل) نمایش میده که با یک اختلاف نسبتا جزئی، کمتر از وضوح نمایشگرهای Edge 50 Pro و Edge 50 Ultra هست. عدم پشتیبانی نمایشگر این گوشی از ویدیوهای HDR، شاید یه ضعف بزرگ برای این گوشی میان رده باشه؛ ضعفی که اگرچه موتورولا سعی کرده با خروجی FullHD+ جبرانش کنه، اما به نظرم چیزی نیست که بشه ازش چشم پوشی کرد. روشنایی 1600 نیتی این نمایشگر در حالت پیک، کار با گوشی اج 50 فیوژن رو در فضای باز و زیر نور آفتاب راحت میکنه و جزئیات نمایشگر به خوبی مشخصه.

نمایشگر گوشی Edge 50 Fusion موتورولا با ارائه نرخ نوسازی 144 هرتزی، روشنایی 1600 نیتی و وضوح FullHD+ میتونه امتیاز خوبی بگیره؛ اگرچه انتظار داشتیم که این پنل مثل اغلب نمایشگرهایی که در سایر گوشی های میان رده مشابه اج 50 فیوژن به کار رفتن، از فناوری پخش ویدیوهای HDR هم پشتیبانی کنه.

 

بررسی باتری و شارژدهی گوشی Edge 50 Fusion موتورولا

این میان رده برند موتورولا مجهز به یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتیه که از فناوری شارژ سریع با آداپتور 68 واتی سیمی پشتیبانی می کنه. به کمک این آداپتور، باتری اج 50 فیوژن در مدت 30 دقیقه از صفر تا 60 درصد پر میشه و برای شارژ کامل به حدود 1 ساعت و 4 دقیقه زمان نیاز داره.

بررسی باتری گوشی Edge 50 Fusion موتورولا

باتری فول شارژ این گوشی، در استفاده های معمولی به راحتی 1 روز دووم میاره و آخر شب میتونین گوشی رو شارژ کنین. این باتری در وضعیتی که شارژ 100 درصدی داره، حدود 7 ساعت برای بازی، 17 ساعت برای تماشای ویدیو، 10 ساعت برای وب گردی و یا 33 ساعت برای تماس مداوم بهتون جواب میده. پشتیبانی از آداپتور 68 واتی در کنار ظرفیت مناسب باتری، دو برگ برنده این گوشی در بخش بررسی باتری هستن و میتونن برای افرادی که زیاد با گوشی کار می کنن، به عنوان یک مزیت خوب در نظر گرفته بشن.

 

بررسی عملکرد دوربین‌های گوشی اج 50 فیوژن موتورولا

مجموعه دوربین های پشتی موتورولا edge 50 fusion از دو دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی و اولتراواید 13 مگاپیکسلی تشکیل شده و برخلاف اج 50 پرو و اولترا، فاقد لنز تله فوتوئه. بارِ عکاسی ماکرو در این گوشی بر عهده لنز اولترا وایده و میتونه تا بزرگنمایی 2 برابری روی سوژه های نزدیک بهتون بده.

 

عملکرد دوربین‌ واید (اصلی)

دوربین اصلی اج 50 فیوژن موتورولا از سنسور 50 مگاپیکسلی LYTIA LYT-700C سونی استفاده می کنه. این سنسور، قابلیت فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر داره. این دوربین به صورت پیشفرض، تصاویر رو با وضوح 12.5 پیکسلی ثبت میکنه. کیفیت تصاویر گرفته شده با این دوربین در نور روز، قابل قبوله. این تصاویر، جزئیات زیادی دارن و با کنتراست بالا، نویز پایین و البته، اشباع رنگ بسیار زیاد گرفته میشن.
تصاویر پرتره این لنز هم مثل عکس های معمولی از کیفیت خوبی برخوردارن و دوربین اصلی به خوبی قادر به ثبت رنگ طبیعی چهره، جزئیات دقیق صورت و تاری مناسب پس زمینه سوژه هست.

دوربین اصلی گوشی Edge 50 Fusion موتورولا در نور روز

با افزایش وضوح عکس ها از 12.5 به 50 مگاپیکسل، چندان تفاوت خاصی در جزئیات دیده نمیشه و حتی یک جاهایی، جزئیات رو از دست میده که به نظرم یک نقطه ضعف برای دوربین اصلی این گوشی موتورولا محسوب میشه. توانایی بزرگنمایی دوربین اصلی این گوشی تا 2 برابر خوبه، اما بیشتر از اون کیفیت عکس به شدت افت میکنه. کیفیت مناسب تصاویر دوربین اصلی، با کاهش نور محیط همچنان حفظ میشه. این عکس ها، نویز کمی دارن و به لطف دیافراگم نسبتا بزرگ دوربین اصلی، دارای نوردهی مناسبی به ویژه در اطراف منابع نور مصنوعی هستند.

 

عملکرد دوربین اولتراواید

موتورولا برای دوربین اولترا واید گوشی Edge 50 Fusion موتورولا از سنسور 13 مگاپیکسلی SK Hynix HI1336 استفاده کرده؛ سنسوری که سال قبل هم در گوشی Edge 40 به کار برده بود. این سنسور، در پشت یک لنز اولتراواید با قابلیت فوکوس خودکار و پوشش 120 درجه ای قرار گرفته.

دوربین اولتراواید گوشی Edge 50 Fusion موتورولا

تصاویر گرفته شده با این دوربین هم مثل دوربین اصلی، از جزئیات دقیق، وضوح مناسب و رنگ های اشباع بهره مند هستن؛ البته کمی شارپ بودن عکس های این دوربین توی ذوق میزنه. این دوربین به کمک قابلیت فوکوس خودکار، میتونه تصاویر کلوزاپ (نمای نزدیک) خوبی بگیره و نبود دوربین ماکرو در بین دوربین های پشتی اج 50 فیوژن رو تا حدی جبران کنه.
عملکرد دوربین اولتراواید این گوشی در شب تقریبا مشابه دوربین اصلیه، با این تفاوت که تصاویر ثبت شده با این دوربین گاهی فاقد جزئیات دقیق هستن و نویز زیاد و نقاط تاریک دارن.

 

عملکرد دوربین سلفی

سنسور 32 مگاپیکسلی ISOCELL S5KJD1 سامسونگ، وظیفه ثبت تصاویر سلفی Edge 50 Fusion رو بر عهده داره. این دوربین، عکس های سلفی رو با وضوح پیشفرض 8 مگاپیکسلی ثبت میکنه. رنگ پوست سلفی های این دوربین در اغلب اوقات مناسبه، اما گاهی بیش از حد به سمت اشباع شدن میره و از حالت طبیعی خارج میشه.

هر دو مجموعه دوربین های پشتی و دوربین سلفی Edge 50 Fusion موتورولا، قابلیت فیلمبرداری با حداکثر وضوح 4K و نرخ 30 فریم بر ثانیه رو دارن. در وضوح 1080P، دوربین سلفی صرفا با سرعت 30 فریم بر ثانیه ویدیوها رو ضبط میکنه، اما دوربین های پشتی میتونن فیلمبرداری رو با همین وضوح و بین نرخ های 30، 60 یا 120 فریم بر ثانیه انجام بدن.
بررسی گوشی Edge 50 Fusion موتورولا در بخش دوربین نشون میده که عملکرد دوربین های پشتی در نور روز و شب قابل قبوله؛ اما دوربین اولتراواید، در نور روز کارایی خوبی رو ارائه میده و با کاهش نور محیط، دچار افت کیفیت نسبتا محسوسی میشه. اگر بخوایم صادقانه قضاوت کنیم، تصاویر همه دوربین های اج 50 فیوژن، برای کاربران معمولی گوشی مناسبن و کار رو به شکل خوبی براتون درمیارن.

 

بررسی گوشی Edge 50 Fusion موتورولا از نظر سخت افزار و نرم افزار

موتورولا، این گوشی میان رده جدید خودش رو با دو پردازنده مختلف اسنپدراگون 7s نسل 2 برای بازارهای بین المللی و اسنپدراگون 6 نسل 1 برای بازار آمریکای لاتین عرضه کرده که هر دو تراشه، با فرایند 4 نانومتری تولید شدن. هر دو مدل گوشی Edge 50 Fusion موتورولا در کانفیگ های زیر در بازارهای مختلف عرضه میشن:

  • حافظه 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت
  • حافظه 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت
  • حافظه 256 گیگابایت و رم 12 گیگابایت
  • حافظه 512 گیگابایت و رم 12 گیگابایت (موجود در ایران)

اسنپدراگون 7s نسل 2، یک پردازنده 8 هسته‌ایه و اسنپدراگون 6 نسل 1 هم از ساختار 8 هسته ای مشابه این تراشه استفاده میکنه. هر دو تراشه میان رده اسنپدراگون، مجهز به پردازنده Adreno 710 برای انجام پردازش های گرافیکی دستگاه هستن.

 

پایداری سخت‌افزاری

عملکرد نسخه مجهز به پردازنده اسنپدراگون 7s نسل 2 در بخش اجرای بازی ها و برنامه های مختلف قابل قبوله و به عنوان یک پردازنده میان رده، توانایی اجرای بازی های نه چندان سنگین با حدود 60 فریم بر ثانیه و تنظیمات گرافیکی متوسط رو داره. البته در بعضی از بازی های نسبتا سبک مثل League of Legends: Wild Rift، میتونین تنظیمات گرافیکی رو روی حالت High تنظیم کنین و تقریبا همین 60 فریم رو به صورت پایدار داشته باشین.

تست بازی گوشی Edge 50 Fusion موتورولا

نبود هسته قدرتمند در این پردازنده، اج 50 فیوژن رو در بخش پردازش های تک هسته ای کمی ضعیف می کنه؛ اما در پردازش های چند هسته ای اوضاع مناسبه. با پردازش های سنگین و اجرای بازی هایی که بار زیادی رو به پردازنده وارد میکنن، بدنه گوشی چندان گرم نمیشه که با توجه به فریم پلاستیکی و بخش پشتی ساخته شده از چرم مصنوعی، یه مزیت خوب محسوب میشه و در استفاده های طولانی مدت اذیتتون نمیکنه.

با در نظر گرفتن تولید گرمای معمولی توسط پردازنده و عملکرد قابل قبولش در بخش اجرای بازی ها و برنامه های نیمه سنگین، میتونیم در بخش عملکرد سخت افزاری، امتیاز خوبی به گوشی Edge 50 Fusion بدیم.

 

رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری

گوشی اج 50 فیوژن موتورولا با اندروید 14 و رابط کاربری Hello UI که پوسته اختصاصی موتورولا برای گوشی هاشه عرضه میشه. این رابط کاربری، شباهت زیادی به اندروید خام (AOSP) داره و حس و حال گوشی های پیکسل گوگل رو بهتون میده.

نرم افزار گوشی Edge 50 Fusion موتورولا

نورپردازی های کنار لبه نمایشگر این گوشی، تولید تصاویر پس زمینه توسط هوش مصنوعی (قابلیت Style sync)، ویژگی های Moto Secure برای محافظت و حفظ حریم خصوصی، Moto Unplugged برای استفاده سالم‌تر از صفحه نمایش و Smart Connect برای اتصال بهینه تر به دستگاه‌های دیگه، از جمله ویژگی های رابط کاربری Hello UI در گوشی اج 50 فیوژن موتورولا هستند.

موتورولا وعده 3 سال بروزرسانی اندروید (یعنی تا اندروید 17) و همچنین 4 سال دریافت آپدیت های امنیتی رو برای این گوشی داده. این ویژگی در کنار تجربه جذاب کار با اندروید خام، میتونه امتیاز خوبی رو در بخش نرم افزار و رابط کاربری به این مدل جذاب بده.

 

بررسی اسپیکر

اج 50 فیوژن از دو اسپیکر استریو دوگانه هیبریدی استفاده میکنه که اسپیکر اصلی در کنار درگاه شارژ قرار گرفته و میکروفون مکالمه بالای بدنه، نقش اسپیکر دوم یا تقویت کننده اسپیکر اصلی رو ایفا میکنه. عدم تطابق ابعاد اسپیکرهای استریو در دو بخش بالا و پایین فریم، تعادل صدای خروجی از این اسپیکرها رو تا حدی به هم میزنه؛ مشکلی که در حالت قرارگیری گوشی به صورت افقی خودش رو بیشتر نشون میده.

اسپیکر گوشی Edge 50 Fusion موتورولا

با این وجود، کیفیت صدای خروجی از اسپیکر Edge 50 Fusion موتورولا بسیار خوبه و صدایی غنی با باس مناسب رو به گوشتون میرسونه. این صدا، در مقایسه با عملکرد اسپیکرهای Edge 50 Pro بهتره و میتونه تجربه خوبی رو از گوش دادن به موزیک، تماشای فیلم یا بازی کردن در اختیارتون قرار بده.

 

جمع بندی

ظاهر جذاب Edge 50 Fusion موتورولا، پردازنده میان رده نسبتا خوب، حافظه و رم بالا، نمایشگر 144 هرتزی و پشتیبانی از آداپتور 68 واتی، ویژگی های خوبی هستن که ارزش خرید این گوشی رو افزایش میدن؛ اما صرفا در حالتی که به قیمت موتورولا اج 50 فیوژن و ضعف بخش دوربینش دقت نکنین. اگر بخوایم صادقانه در مورد ارزش خرید این گوشی صحبت کنیم، با توجه به قیمت حدود 37 میلیون تومانی (تیر 1403) در کانفیگ 512/12 گیگابایت، میتونین انتخاب های بهتری مثل گوشی شیائومی 13T پرو داشته باشین که هم مجهز به دوربین های متنوع تر و بهتری هست، هم پردازنده قدرتمندی داره و هم در همین کانفیگ مشابه Edge 50 Fusion حدود 3 میلیون تومان ارزون تره.

اما این گوشی هم طرفدارهای خاص خودشو داره و به خاطر خوش دست بودن و برخورداری از اندروید 14 می‌تونه در مقابل خیلی از رقبایی که نرم افزار قدیمی‌تری دارن بایسته.

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 4 ماه پیش
تعداد نظرات : 1
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
محمد محمدی

واقعا پردازنده و دوربین افتضاحی داره

۰۹ تیر ۱۴۰۳