بررسی گوشی Motorola Edge 50

امسال کمپانی موتورولا (Motorola) حسابی ریخت و پاش کرده و از ابتدای سال 2024 تا حالا، شاهد رونمایی از 5 مدل گوشی سری Edge 50 بودیم. آخرین عضو از این خانواده، گوشی Motorola Edge 50 بوده که به تازگی در مرداد 1403 معرفی شد. تفاوت مدل‌های مختلف Edge 50 در پردازنده، دوربین‌ها و یه سری جزئیات سخت‌افزاریه. گوشی Motorola Edge 50 با نمایشگر خمیده 6.7 اینچی، بدنه ضدآب، دوربین 50 مگاپیکسلی، باتری 5000mAh و رم 12GB تولید شده تا از بقیه اعضای خانواده خیلی عقب نمونه. این گوشی در مقایسه با مدل Ultra از نظر سخت‌افزاری ضعیف‌تره ولی بخاطر طراحی و رنگ‌های جذابی که داره احتمالاً نظر خیلیا رو به خودش جلب می‌کنه. با بررسی گوشی Motorola Edge 50 همراه ما باشید تا ببینیم چقدر ارزش خرید داره.

 

بررسی طراحی گوشی Motorola Edge 50

حدود 10 سال قبل وقتی سامسونگ اولین گوشی‌های با نمایشگر خمیده یا Edge رو روانه بازار کرد، خیلیا هیجان‌زده شدن و دوست داشتن یکی از این گوشی‌ها رو داشته باشن. اما حالا اون تب و تاب از بین رفته و با این حال، هنوز شرکت موتوروالا هر سال گوشی Edge تولید می‌کنه. گوشی Motorola Edge 50 از نظر ظاهری شباهت زیادی به سایر اعضای خانواده (Ultra و Pro و Fusion و Neo) داره.

بررسی گوشی Motorola Edge 50

این گوشی همینطور که از نامش پیداست، لبه‌های خمیده یا منحنی داره و به همین دلیل فریم گوشی کمتر از حد معمول شده. از چرم گیاهی برای پوشوندن قاب پشت این گوشی استفاده شده که وقتی بهش دست می‌زنی حس خوبی بهتون میده. البته این چرم از لیز خوردن گوشی در دست شما هم جلوگیری می‌کنه. شرکت موتورولا گوشی Edge 50 رو در سه رنگ جدید و دوست‌داشتنی تولید کرده که عبارته از:

  • خاکستری (Koala Gray)
  • سبز (Jungle Green)
  • نارنجی (Peach Fuzz)

از نظر ظاهری، نسخه خاکستری بافت متفاوتی با دو مدل دیگه داره. البته این مدل هم با روکش چرم گیاهی ساخته شده ولی ظاهرش با دو مدل دیگه متفاوته. به طور کلی، موتورولا جهش خاصی در زمینه طراحی گوشی‌ها نداشته و همون روند کند خودشو دنبال می‌کنه. نشونه‌هایی از جذابیت‌های ترند سال در این گوشی نمی‌بینیم. به نظر میاد طراحان موتورولا به سلک خودشون اعتقاد بیشتری دارن و خیلی درگیر مد روز نمیشن.

کیفیت بدنه

موتورولا برای ساخت بدنه این گوشی از سیلیکون پلیمر استفاده کرده و روکشی از چرم گیاهی هم روی اون کشیده شده. وقتی گوشی رو در دست می‌گیرید حس خوبی بهتون میده. اندازه خیلی بزرگی نداره، ضخامتش فقط 7.8 میلی‌متره و بخاطر وزن 180 گرمی در دسته گوشی‌های باریک و سبک قرار می‌گیره. بنابراین به راحتی با یه دست می‌تونید با این گوشی کار کنید. با اینکه نمایشگر بزرگ 6.7 اینچی برای این گوشی استفاده شده اما خیلیم ابعادشو زیاد نکرده و به راحتی توی جیب قرار می‌گیره. به طور کلی، موتورولا اج 50 کیفیت بدنه خوب و قابل اعتمادی داره.

طراحی فریم

فریم کوچیک و باریک این گوشی از آلومینیوم ساخته شده. برخلاف بدنه که رنگ مات داره، رنگ فریم براقه و انعکاس نور رو می‌تونید در این بخش ببینید. طراحی فریم در دو طرف گوشی خیلی باریک و در بالا و پایین پهن‌تره که دلیلش مدل خاص گوشی یعنی Edge بودنشه.

بررسی طراحی فریم گوشی Motorola Edge 50

چیدمان و طراحی کلیدها و پورت‌ها هم کاملاً استاندارد انجام شده. در سمت راست گوشی کلیدهای ولوم و پاور، در سمت چپ هیچی، پایین گوشی، پورت شارژ، اسپیکر، میکروفن و شیار سبم کارت و بالای گوشی اسپیکر دوم برای مکالمه رو می‌تونید ببینید. طراحی فریم Motorola Edge 50 بخاطر رنگ، بافت و شکل خاص طراحی امتیاز بالایی کسب می‌کنه.

چیدمان دوربین‌ها

برخلاف خیلی از شرکت‌ها مثل سامسونگ و شیائومی و آیفون که برای قرار دادن دوربین‌ها روی قاب پشت، از یه بخش مستقل (جزیره‌ای) استفاده می‌کنن، موتورولا ساختار خودشو در Edge 50 پیاده کرده. چطور؟‌ موتورولا از قالب یکپارچه برای بدنه پشی گوشی استفاده کرده و اگه دقت کنید می‌بینید که محل قرارگیری دوربین‌ها با سایر بخش‌های بدنه تفاوتی نداره و فقط یه مقدار برجسته‌تر شده. این شیوه طراحی، یکپارچگی و سادگی بیشتری به گوشی داده و لنزها رو برجسته‌تر کرده. در عین حال از گیر کردن گرد و غبار و کثیف شدن اطراف لنز هم پیشگیری شده.

خود دوربین‌ها به همراه فلاش، به شکل مربع کنار هم قرار گرفتن. دو تا از لنزها که در سمت چپ هستن، بزرگ‌ترن و لنز سوم که زیر فلاش قرار داده شده اندازه کوچیکتری داره و لنز مخصوص عکس‌های اولترا وایده. به طور کلی، چیدمان دوربین‌ها در کنار شکل خاص طراحی اونها در Motorola Edge 50 جالب و زیباست.

استانداردهای مقاومتی

این گوشی ضدآبه. موتورولا تونسته استاندارد IP68 رو برای گوشی Edge 50 دریافت کنه و این یعنی گوشی تا 30 دقیقه تا عمق 1.5 متری آب سالم می‌مونه. علاوه بر ضدآب بودن، این گوشی در برابر گرد و غبار ریز هم مقاومت بالایی داره و برای استفاده در محیط‌های کارگاهی مناسبه. باید اشاره کنیم که Edge 50 تونسته استاندارد نظامی MIL-STD-810H رو هم دریافت کنه که یعنی اگه از دستتون بیوفته و زمین بخوره، خراب نمیشه. البته مثل همیشه توصیه می‌کنیم مراقب گوشی باشید و همون لحظه اول یه قاب مقاوم براش خریداری کنید.

صفحه نمایش

برای گوشی‌هایی که نمایشگر با لبه خمیده دارن، از پنل‌های مخصوصی استفاده میشه. گوشی Edge 50 موتورولا با صفحه نمایش P-OLED ساخته شده که در گوشه‌های خمیده پنل هم می‌تونید تصاویر رو مشاهده کنید. این نمایشگر 6.7 اینچی باعث شده که Edge 50 در دسته گوشی‌های بزرگ قرار بگیره. حداکثر روشنایی این نمایشگر 1600 نیت ارزیابی شده و زیر نور مسقیم خورشید به راحتی می‌تونید باهاش کار کنید و آیکون‌ها رو ببینید.

بررسی صفحه نمایش گوشی Motorola Edge 50

پشتیبانی از رفرش ریت 120 هرتزی در این نمایشگر، به کاربرها این امکان رو میده تا بازی‌های سنگین مثل PUBG‌ یا Call Of Duty رو با کیفیت بالایی روی این گوشی تجربه کنن. البته برای رسیدن به رفرش ریت بالاتر باید وارد تنظیمات نمایشگر بشید چون به طور پیش‌فرض روی 60Hz قرار گرفته تا مصرف باتری گوشی خیلی زیاد نشه.

صفحه نمایش Edge 50 رزواوشن 1220 در 2712 پیکسلی با تراکم پیکسلی 446ppi داره که کیفیت خیلی بالایی محسوب میشه. تراکم پیکسلی بالای این نمایشگر باعث میشه تصاویر با تعداد پیکسل‌های رنگی بیشتری تولید بشن و به همین دلیل واقعی‌تر به نظر برسن. باید اشاره کنیم که محافظ گوریلا گلس 5 هم به طور پیش‌فرض روی این صفحه نمایش کشیده شده تا جلوی خط و خش و شکستگی نمایشگر رو بگیره. البته توصیه می‌کنیم بعد از خرید این گوشی، شما هم یه گلس محافظ روی نمایشگر نصب کنید. کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کنه.

به طور کلی، نمایشگر Edge 50 رو باید یکی از نقاط قوت این گوشی به حساب آورد. این نمایشگر بخاطر Edge بودنش کمترین میزان حاشیه‌ها رو داره (کمتر از 8 درصد) و برای کسایی که دنبال تجربه تماشای تصویر بدون حاشیه هستن، گوشی خوبی محسوب میشه.

باتری و شارژدهی

استانداردها رعایت شده! در این گوشی از یه باتری 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده شده که برای خیلی از گوشی‌های یکی دو سال قبل دیده میشه. موتورولا برخلاف شرکت‌های دیگه، در جعبه گوشی، علاوه بر کابل شارژ، شارژر 68 واتی رو هم قرار داده که البته این موضوع در ایران ممکنه متفاوت باشه(!) به هر حال، با یه بار شارژ کردن گوشی، اگه خیلی بهش فشار نیارید تا 2 روز می‌تونه براتون کار کنه.

اگه از شارژر 68 واتی مخصوص موتورولا براش شارژ کردن باتری این گوشی استفاده کنید، کمتر از 1 ساعت زمان لازم داره تا ظرفیت باتری رو کامل پر کنه. اما اگه از شارژر بی‌سیم 15 واتی استفاده کنید چیزی حدود 2.5 تا 3 ساعت طول میکشه تا شارژ بشه. به هر حال، همین که این گوشی از قابلیت شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنه هم می‌تونه یه امتیاز بزرگ براش محسوب بشه و خب اکثر شارژرهای بی‌سیم، سرعت خیلی کندی دارن.

بررسی دوربین‌ها

به بخش هیجان‌انگیز بررسی گوشی Motorola Edge 50 رسیدیم. روی قاب پشت این گوشی سه دوربین دیده میشه؛ دوربین اصلی 50MP، دوربین اولترا واید 13MP و دوربین تله فوتو 10MP. برای دوربین سلفی هم از یه لنز 32 مگاپیکسلی استفاده شده. در ادامه هرکدوم از دوربین‌ها رو به صورت مستقل بررسی می‌کنیم.

دوربین اصلی

دوربین اصلی این گوشی یه لنز 50 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8 داره از نوع واید داره. این دوربین برای عکاسی در فضای باز عالیه. عکس‌هایی که باهاش می‌گیرید وضوح بالایی دارن، طبیعی هستن، رنگ‌ها به هیچ وجه اغراق شده نیست و جزئیات به خوبی ثبت میشن. به لطف پشتیبانی از قابلیت OIS شما می‌تونید در حین قدم زدن هم عکاسی کنید و لرزش دست به هیچ وجه باعث تار شدن عکس‌ها نمیشه. در ضمن این دوربین از قابلیت PDAF هم پشتیبانی می‌کنه که یعنی می‌تونه به طور خودکار روی سوژه‌ها فوکوس کنه.

بررسی دوربین گوشی Motorola Edge 50

عکاسی پرتره با این دوربین 50 مگاپیکسلی خیلی لذت‌بخشه و عکس‌های به شدت خوبی رو ثبت می‌کنه. میزان تار شدن پس‌زمینه در عکس‌های پرتره معقول و به‌اندازه‌ست و عکس رو از حالت طبیعی خارج نمی‌کنه. در ضمن این دوربین از حالت‌های مختلف عکاسی مثل پانوراما، Pro و عکاسی در شب هم پشتیبانی می‌کنه. کیفیت عکس‌هایی که در شب می‌گیرید خیلی بالا نیست ولی برای ثبت خاطره بهتون بدک نیست.

با این دوربین می‌تونید فیلم‌های 4K هم ضبط کنید. بنابراین Edge 50 موتورولا حتی برای یوتیوبرها و گردشگرهایی که کشورهای مختلف سفر می‌کنن هم می‌تونه مناسب باشه. در ضمن با این دوربین می‌تونید فیلم‌های اسلوموشن باکیفیتی در حد 1080p@240fps ضبط کنید.

به طور کلی، دوربین اصلی موتورولا Edge 50 در دسته دوربین‌های باکیفیت بالا قرار می‌گیره و بخاطر امکانات سخت‌افزاری و پشتیبانی از قابلیت‌های هوش مصنوعی برای بهبود عکس، امتیاز بالایی کسب می‌کنه.

دوربین تله فوتو

دوربین دوم، یه لنز 10 مگاپیکسلی از نوع تله فوتو هست که برای عکاسی از سوژه‌ها دور طراحی شده. این دوربین تا 3x زوم در اختیار شما قرار میده. در واقع به لطف وجود این دوربین شما می‌تونید در حین فیلم‌برداری یا عکاسی با گوشی Edge 50 موتورولا، به سرعت روی سوژه زوم 3x داشته باشید. وقتی این زوم رو اعمال می‌کنید کیفیت تصویر افت چندانی نداره و این یکی از قابلیت‌های مهم این دوربینه. به خاطر پشتیبانی از قابیت OIS حتی اگه دستتون در حین عکاسی از یه سوژه دور، بلرزه، عکس به هیچ وجه تار نمیشه.

دوربین اولترا واید

دوربین اولترا واید (فوق عریض) این گوشی کیفیت 13 مگاپیکسلی داره. بخاطر اینکه تا 120 درجه زاویه رو پوشش میده، می‌تونید ازش برای عکاسی در فضای باز، عکاسی در طبیعیت و یا عکس های دسته‌جمعی در محیط‌های کوچیک خونه استفاده کنید. کیفیت عکس در حد متوسطه و خیلی نباید ازش توقع زیادی داشته باشید. تنها ویژگی مهم این دوربین اینه که حالت فوکوس خودکار داره و می‌تونه سوژه موجود در صحنه رو پیدا کرده و فوکوس رو به صورت خودکار انجام بده.

دوربین سلفی

در آخر باید به دوربین سلفی باکیفیت موتورولا Edge 50 هم اشاره کنیم. این دوربین 32 مگاپیکسلی از عکاسی HDR پشتیبانی می‌کنه. عکس‌های سلفی‌ای که باهاش می‌گیرید کیفیت مطلوبی داره و میزان بوکه کردن پس‌زمینه در حد مطلوبیه. اما مهم‌تر از عکس‌ها، فیلم‌هاییه که باهاش می‌گیرید. این دوربین، کیفیت 4K رو پشتیبانی می‌کنه که برای یه دوربین سلفی، کیفیت خیلی خوبی محسوب میشه.

سخت‌افزار و قدرت پردازشی

برای این گوشی از چیپست هشت هسته‌ای کوالکام Snapdragon 7 Gen 1 AE استفاده شده. این چیپست قدیمی که سال 2022 برای اولین بار معرفی شد، روی گوشی‌های رده پایینی مثل سامسونگ M55 یا شیائومی 13 لایت هم قرار داده شده ولی امتیازی که در تست‌های بنچمارک بدست آورده نشون میده که این چیپست با سخت‌افزارهای Edge 50 سازگاری خوبی داره و تونسته امتیازهای خوبی بدست بیاره.

بررسی سخت افزار گوشی Motorola Edge 50

کنار این چیپست کوالکام از پردازنده گرافیکی Adreno 644 استفاده شده تا اجرای بازی‌های سنگین به مشکل بر نخوره. در ضمن، نمایشگر گوشی یه قابلیت خاص به اسم Gaming Mode داره که برای گیمرها طراحی شده. وقتی این حالت رو فعال می‌کنید، پردازنده گرافیکی و نمایشگر باعث میشن نرخ Touch sampling به 360Hz برسه که قدرت و سرعت پردازش لمس نمایشگر به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کنه.

به خاطر وجود رم‌های 8 و 12 گیگابایتی، برای اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین روی این گوشی هیچ مشکلی وجود نداره. باید اشاره کنیم که این گوشی با دو حافظه داخلی مختلف 256 و 512 گیگابایتی عرضه شده که خب روی قیمتش هم تاثیرگذاره. مدل با رم 8GB‌ حافظه 256GB داره و مدل 12GB رم، با حافظه 512GB عرضه شده.

سیستم عامل و رابط کاربری

از اندروید 14 به عنوان سیستم عامل گوشی Edge 50 استفاده شده. کار کردن با این سیستم عامل به سادگی گوشی‌های دیگه‌س و هیچ پیچیدگی‌ای نداره. موتورولا ادعا کرده که تا 2 سال آپدیت‌های نرم‌افزاری این گوشی رو براش عرضه میکنه. اما موضوع مهم‌تر اینه که مجموعه‌ای از قابلیت‌های هوش مصنوعی در این گوشی قرار داده شده که ممکنه براتون جالب باشه. در زیر بعضی از این قابلیت‌ها رو معرفی می‌کنیم:

  • تشخیص خودکار لبخند:‌ این حالت برای عکاسی مناسبه و وقتی فعال باشه، هرزمان که بخندید، دوربین ازتون عکس می‌گیره.
  • پشتیبانی از Google Lens™ integration: با این قابلیت می‌تونید از اطرافتون عکس بگیرید و بعد در گوگل اطلاعات مربوط به عکس رو مشاهده کنید.
  • بهبود خودکار تصاویر: با فعال بودن این قابلیت، تصاویری که با دوربین گوشی ثبت می‌کنید، با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کیفیت پیدا می‌کنن.

اسپیکر

دو اسپیکر در بالا و پایین این گوشی قرار داده شده تا صدای استریو تولید کنن. این اسپیکرها از قابلیت Dolby Atmos هم پشتیبانی می‌کنن تا صدای تولید شده حجم و بیس خوبی هم داشته باشه. کیفیت صدای این اسپیکرها در حد قابل قبولیه و می‌تونید با خیال راحت با گوشی‌تون آهنگ‌های مختلف رو بشنوید. تفکیک بین صداهای زیر و بم در حد قابل قبولیه.

بررسی گوشی Motorola Edge 50

آیا گوشی Motorola Edge 50 ارزش خرید داره؟

گوشی موتورولا Edge 50 هنوز به طور رسمی وارد بازار ایران نشده. ولی با توجه به اینکه قیمتش کمتر از گوشی Edge 50 Pro هست، به نظر می‌رسه با قیمتی بین 25 تا 30 میلیون تومان به فروش برسه. با این مبلغ گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارن؛ از پوکو F6 و ردمی نوت 12 شیائومی گرفته تا A55 و S23 FE سامسونگ. اما همه این گوشی‌ها یه چیزی کم دارن و اون هم نمایشگر با لبه خمیده‌س که موتورولا Edge 50 یه باکیفیتشو داره! علاوه بر این، باید به کیفیت بالای دوربین 50 مگاپیکسلی، رم و پردازنده قدرتمند و باتری با ماندگاری بالای این گوشی هم اشاره کنیم. بنابراین اگه دنبال یه گوشی جدید و خاص، با نمایشگر لبه‌دار هستید، موتورولا Edge 50 گزینه خوبی میتونه باشه ولی خیلی پرفروش تو بازار ایران نخواهد بود.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 1 ماه پیش
تعداد نظرات : 0
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید