رویداد Made By Google 2024

شرکت گوگل در نهمین رویداد Made By Google 2024 که چند روز قبل برگزار شد، تغییر و تحول چشمگیری توی تکنولوژی رقم زد و معنای جدیدی به استفاده از هوش مصنوعی در کنار گوشی‌های هوشمند داد. در این رویداد علاوه بر رونمایی از گوشی‌های سری پیکسل 9 و واچ‌ها و بادزهای جدید، گوگل از قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی Gemini و اندروید صحبت کرد. معرفی چیپست جدید برای گوشی‌های سری پیکسل 9 که از قدرت بالا در کنار امنیت اطلاعات شخصی کاربر برخورداره، بخش دیگه‌ای از این رویداد بود. اما بریم و ببینیم دقیقاً توی رویداد Made By Google 2024 چه چیزی گذشت. با موبونیوز همراه باشید.

قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی گوگل

بخش اول رویداد Made By Google 2024 و قبل از اینکه گوگل دیوایس‌هاش رو معرفی کنه، حدود 20 دقیقه درباره قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی صحبت شد. امکانات جدیدی در این بخش معرفی شد که می‌تونه کیفیت زندگی رو در آینده تحت تاثیر قرار بده و با استفاده از این امکانات خیلی از کارها توسط هوش مصنوعی انجام میشه. در ادامه چند نمونه‌ش که در این رویداد معرفی شد رو میگیم.

توسعه امکانات Google Gemini

امکانات جدید گوگل Gemini

گوگل کلاً چند وقتیه خیلی روی هوش مصنوعی Gemini تمرکز کرده و هر چند ماه یکبار خبرهایی درباره بهبود کاراییش منتشر میشه. این‌بار گوگل تاکید زیادی روی این موضوع داشت که gemini روی گوشی همه برندها به خوبی کار می‌کنه و کاربرهای سامسونگ هم می‌تونن ازش استفاده کنن. برای نشون دادن این موضوع از یه گوشی Z Fold 6 سامسونگ استفاده شده که به صورت اسپلیت اسکرین (دو نمایشگره)، توی یکی از نمایشگرها ویدیویی پخش میشد و توی نمایشگر دیگه Google Gemini باز بود و کاربر به صورت همزمان سوال‌هایی درباره فیلم می‌پرسید و Gemini در لحظه جواب میداد.

آنالیز تقویم و برنامه‌ریزی هوشمند

آنالیز تقویم و برنامه‌ریزی هوشمند

هرچقدر این رویداد جلوتر می‌رقت، نقش هوش مصنوعی رو هم بیشتر جلوه می‌دادن. مثلاً یه تقویم کاغذی آوردن و با گوشی S24 اولترا سامسونگ ازش عکس گرفتن و به Gemini گفتن که این عکس از تقویم رو آنالیز کن و بعدش برو توی تقویم کاری گوشی من و ببین آیا وقت دارم که مثلاً در فلان تاریخ به رویداد یا کنسرت فلان برم یا نه؟ البته گوشی سامسونگ دوبار اشتباه کرد و سوتی داد اما دفعه سوم تونست جواب درستی بده.

اینکه گوشی بتونه توی برنامه‌ریزی بهتون کمک کنه واقعاً قابلیت جالبیه. تصور کنید یه پوستر یا بیلبورد کنسرت در سطح شهر می‌بینید و ازش عکس می‌گیرید و می‌فرستید برای Gemini و ازش می‌پرسید که تایمم چه جوریه؟! می‌تونم این کنسرتو برم یا کار دارم؟ و Gemini با آنالیز تقویم گوشی و فعالیت‌هایی که دارید بهتون جواب بده. خفنه دیگه!

اینم در نظر داشته باشید که این قابلیت برای ایرانی‌ها که اطلاعات کاری و روزانه‌شونو در google calendar ثبت نمی‌کنن خیلی کاربرد نداره. اگرچه Gemini از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کنه اما بخش زیادی از این قابلیت‌های به آشنایی به تسلط به زبان انگلیسی نیاز داره که خب خیلی از کاربرای ایرانی همون لحظه اول، زبان گوشی‌شونو فارسی می‌کنن و خلاص.

آنالیز ویدیوها

یکی دیگه از اتفافات جذابی که در این رویداد رخ داد این بود که یه ویدیویی توی یوتیوب رو نشون دادن. یه کاربری داشت چندین غذای مختلف رو می‌خورد و حالا از Gemini پرسیده شد که این کاربر داره چه غذاهایی می‌خوره؟ که در کمال تعجب Gemini در کمتر از 15 ثانیه لیست غذاهایی که کاربر توی ویدیوی یوتیوب داشت می‌خورد رو بهش نشون داد. آنالیز ویدیو یکی از خفن‌ترین اتفاقاتی بود که توی این رویداد رخ داد و برای کسایی که دنبال آنالیز ویدیو هستن، فوق‌العاده‌ست.

رونمایی از گوشی‌های سری پیکسل 9

بعد از کلی صحبت کردن درباره هوش مصنوعی و قابلیت‌های جدید Gemini خلاصه گوگل، گوشی‌های پرچمدار 2024 خودشو معرفی کرد. گوشی‌های جدید گوگل که معرفی شدن:

  • پیکسل 9
  • پیکسل 9 پرو
  • پیکسل 9 پرو XL
  • پیکسل 9 پرو فولد

رونمایی از گوشی‌های سری پیکسل 9

ارتقاء‌ سخت‌افزار و رم

برخلاف نسخه پایه نسل قبلی، یعنی گوشی پیکسل 8 که با 8GB رم وارد بازار شده بود، این بار گوگل از رم 12GB برای گوشی پیکسل 9 استفاده کرده تا در این جهت یه پیشرفتی داشته باشه. البته باقی گوشی‌های این سری با رم 16GB عرضه میشن. از سخت‌افزاری باید گفت که استفاده از رم 12GB برای نسخه پایه (پیکسل 9) واقعاً عدد بزرگیه و روی سرعت پردازش برنامه‌ها و بازی‌ها قطعاً‌ تاثیرگذاره.

بهبود عکاسی در شب

در بخشی از این رویداد، گوگل دوباره بحث هوش مصنوعی توی دوربین گوشی‌های پیکسل 9 رو باز کرد که الان این گوشی جدید می‌تونه تصاویر خیلی بهتری نسبت به نسل‌های قبلی و حتی نسبت به گوشی‌های آیفون و سامسونگ بگیره. نه تنها توی روز عکس‌های خوبی ثبت می‌کنه بلکه توی عکس‌های پانوراما می‌تونید با پیکسل 9 به کیفیت HDR برسید که جزئیات تصویر خیلی بیشتر شده.

مقایسه عکاسی گوگل پیکسل 9 پرو XL یا آیفون 15 پرو مکس

علاوه‌بر این، توی عکس‌هایی که در شب با گوشی‌های سری پیکسل 9 گوگل می‌گیرید، شما می‌تونید الان به صورت HDR عکس بگیرید که شفافیت و کیفیت عکسو بالاتر ببره و داینامیک رنج بالاتر دوربین‌ها باعث میشه روشنایی بیشتری توی عکس‌های شب ببینید. حتی گوگل در یه مقایسه جنجالی، گوگل اومد دوربین گوشی پیکسل 9 پرو XL رو با دوربین آیفون 15 پرو مکس مقایسه کرد و نشون داد که برای عکاسی در شب، گوشی گوگل چقدر می‌تونه بهتر عمل کنه.

قابلیت Add Me در دوربین‌ها

قابلیت Add Me در دوربین‌ها

یکی از قابلیت‌های جدیدی که در این رویداد معرفی شد، قابلیت Add Me بود که برای عکاسی چند نفره کاربرد داره. مثلا وقتی سه نفره رفتید بیرون می‌خواید یه عکس سه نفره با دوربین اصلی گوشی بگیرید. با فعال بودن این قابلیت یه نفر می‌تونه بره از بقیه عکس بگیره و بعد گوشی رو بده به یکی از اون دو نفر که یه عکس تک‌نفره ازش بگیرن و با قابلیت Add Me، اون شخص به عکس قبلی اضافه میشه. این قابلیت جذاب خیلی طبیعی افراد رو به عکس‌های دسته‌جمعی اضافه می‌کنه.

نازک‌ترین گوشی فولد دنیا

گوشی پیکسل 9 پرو فولد

گوشی پیکسل 9 پرو فولد به عنوان نازک‌ترین گوشی تاشوی دنیا معرفی شد. برای این گوشی یه سری امکانات خاص در بخش دوربین و هوش مصنوعی قرار دادن که می‌تونه براتون جالب باشه. مثلاً فرض کنید می‌خواید از کودکتون عکس بگیرید و اون اصلاً به لنز دوربین نگاه نمی‌کنه. قابلیت جذابی برای این گوشی در نظر گرفته شده که توی نمایشگر دوم گوشی برای کودک انیمیشن پخش میشه تا برگرده و به صفحه مانیتور نگاه کنه و حالا شما می‌تونید در همین حالت ازش عکس بگیرید. اینکه این قابلیت توی نرم‌افزار دوربین گوشی قرار داده شده، خیلی هوشمندانه بود.

معرفی قابلیت‌های جدید Magic Editor

رویداد Made By Google 2024، از قابلیت‌های جدید Magic Editor برای ویرایش عکس و فیلم‌ها رونمایی شد. البته این اپلیکیشن از قبل هم بوده و حالا امکانات جدیدی بهش اضافه شده. مثلاً اگه عکسی گرفتید که با قابش خیلی حال نمی‌کنید، حالا می‌تونید با Magic Editor قاب عکس‌تونو عوض کنید یا مثلا المان‌های جدید مثل گل و درخت و بالون توی آسمون به پس‌زمینه عکس‌تون اضافه کنید که قشنگ‌تر بشه. همه این امکانات توی گوشی‌های دیگه هم وجود داشت اما حالا توی سری‌های جدید گوشی گوگل به صورت پیشفرض روی دیوایس قرار داده شده و با سخت‌افزار هم سازگاری کامل داره.

قابلیت‌های بهبود کیفیت ویدیو

یه قابلیت خفن دیگه که گوگل در این رویداد درموردش صحبت کرد این بود که شما می‌تونید با گوشی‌های جدید پیکسل 9 ویدیوهای 4K بگیرید و اگه دوست داشتید تبدیلشون کنید به 8K که هم از نظر اندازه و هم کیفیت پیکسل‌ها، بهتر میشه. در کنار این، گوگل پیکسل‌های سری 9 از قابلیت Enhanced Zoom یا بهبود زوم هم استفاده می‌کنن که می‌تونید وقتی از یه سوژه دور فیلمبرداری می‌کنید، با استفاده از قابلیت‌های نرم‌افزار دوربین گوشی، کیفیت فیلم رو بهتر کنید که دیگه پیکسل پیکسل و بی‌کیفیت نباشه.

همه امکاناتی که شرکت گوگل در زمینه عکاسی و فیلمبرداری گوشی‌های پیکسل 9 معرفی کرده باعث شده این تصور به وجود بیاد که کم‌کم دوره دوربین‌های باکیفیت آیفون داره کنار میره و شرکت گوگل با این میزان کیفیت فیلم و عکس، جای گوشی‌های آیفون رو می‌گیره. البته باید منتظر بمونیم و ببینیم آیفون 16 که کمتر از یکماه دیگه رونمایی میشه چه سورپرایزهایی برامون داره و می‌تونه رو دست گوگل بزنه یا نه.

تا 7 سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری

گوگل گفته که تمام سری‌های گوشی پیکسل 9 رو تا 7 سال پشتیبانی نرم‌افزاری می‌کنه و براش آپدیت در نظر می‌گیره که همین موضوع هم یکی از دلایل رقابت جدی گوگل و آیفونه. گوگل قصد داره پشتیبانی از گوشی‌هاش رو مثل اپل، بیشتر کنه تا کاربرها تایم بیشتری از گوشی پیکسل گوگل استفاده کنن و خیالشون از این بابت راحت باشه.

قیمت‌های سری‌های مختلف پیکسل 9

این گوشی‌ها از نظر قیمتی، با توجه به امکاناتی که دارن، قیمتشون هم متفاوته. در زیر قیمت نسخه پای این گوشی‌ها رو ببینید:

پیش‌فروش این گوشی‌ها شروع شده و کسایی که این گوشی‌ها رو می‌خوان همین الان می‌تونن از طریق سایت‌های واسط، مدل‌های جدید گوگل پیکسل رو بخرن و تحویلشون هم شهریور ماهه.

رونمایی از پیکسل واچ 3

اواخر رویداد Made By Google 2024 از ساعت هوشمند گوگل رونمایی شد. پیکسل واج 3 که یه نسخه 41mm و یه نسخه 45mm داره و آخرین مدل اسمارت واچ گوگله. این ساعت هم با هوش مصنوعی آمیخته شده و کلی امکانات و سنسورهای مربوط به سلامتی بهش اضافه شده. نسخه 41mm این ساعت، 349 دلاره و نسخه 45 میلی‌متری، 399 دلاره و تفاوتشون در حد 50 دلاره.

رونمایی از پیکسل واچ 3

با استفاده از هوش مصنوعی و سنسورهایی که روی این ساعت قرار داده شده، وضعیت سلامت کاربرها به صورت لحظه‌ای رصد میشه و در صورتی که ضربان قلب کاربر متوقف بشه رو بفهمه و هشدارهایی روی ساعت ظاهر بشه یا صداهایی توسط اسپیکر ساعت پخش بشه که اطرافیان متوجه موضوع بشن. حتی می‌تونه این موضوع رو به نزدیک‌ترین مرکز اورژانس هم اطلاع بده و لوکیشن شما رو براشون بفرسته (که یادتون نره این قابلیت‌ها توی ایران جواب نمیده)

رونمایی از پیکسل بادز پرو 2

بعد از صحبت کردن درباره Gemini و سری‌های مختلف گوشی پیکسل 9 و ساعت پیکسل واچ 3، در انتهای رویداد، از هندزفری بلوتوث، پبکسل بادز پرو 2 رونمایی شد. یه چیپست اختصاصی به اسم A1 برای پردازش بهتر صداهای بادز پرو 2 براش در نظر گرفتن. این چیپست می‌تونه تا دو برابر سریع‌تر از مدل قبلی، ANC‌ یا حذف صدای مزاحم محیط رو در اختیارتون قرار بده که با این اوصاف یعنی می‌تونید توی شلوغ‌ترین مکان‌ها بشینید و با کیفیت بالا، آهنگ مورد علاقه‌تونو بشنوید.

رونمایی از پیکسل بادز پرو 2

علاوه بر این، پیکسل بادز پرو 2 می‌تونه صدا رو شارپ‌‌تر (شفاف‌تر) و با حجم بالاتر تولید کنه که برای گوش دادن به آهنگ‌های خیلی سنگین و حرفه‌ای کاربردیه. بهبود عمر باتری هم از موضوعات دیگه‌ای بود که درباره پبکسل بادز پرو 2 گفته شد. این محصول که به گفته گوگل باکیفیت‌ترین ایربادز این شرکته با قیمت 229 دلار فروخته میشه.

جمع بندی

امکاناتی که در رویداد Made By Google 2024 معرفی شد خیلی خفن بود. ما الان توی بازه‌ای از عصر تکنولوژی هستیم که داریم تموم این پیشرفت‌ها رو می‌بینیم و روی گوشی‌های هوشمند با دست خودمون باهاشون کار می‌کنیم. البته نمی‌دونیم گوشی‌های پیکسل 9 گوگل وارد ایران بشه رجیستر میشه یا نه ولی کار کردن با یه گوشی که به صورت مستقیم داره AI رو پردازش می‌کنه و می‌تونه تموم کارهای زندگی شما رو به عنوان یه دستیار هوشمند انجام بده، قطعاً تجربه شگفت‌انگیزیه. این گوشی‌های جدید گوگل اگه رجیستر بشن واقعاً ارزش خرید دارن.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 1 ماه پیش
برچسب ها
تعداد نظرات : 2
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Ahoora_Ataeian

وقتی خودت میی جلو دوربین لذت بیشتری داره و خلی تماشا کردن به ویدیو میچسبه

۲۷ مرداد ۱۴۰۳
Ahoora_Ataeian

مهدی ترو خدا خودتم بیا جلو دوربین خلی لذت بخشه

۲۷ مرداد ۱۴۰۳