کدام آیفون‌های دست دو ارزش خرید دارند؟

از اونجایی که طی دو سال اخیر نسل جدید آیفون‎‌ها در ایران رجیستر نمیشن و به نحوی تحریم شدن، بازار خرید و فروش گوشی‌های دست دوم این کمپانی رونق بیشتری پیدا کرده. اگرچه تنوع مدل‌ گوشی‌های سیستم عامل ios به نسبت اندروید خیلی زیاد نیست و تقریبا راحت‌تر میشه گوشی مد نظر خودتونو پیدا کنین، اما وقتی بحث گوشی‌های دست دوم آیفون و ارزش خریدشون پیش میاد، انتخاب کردن از بینشون یکم سخته. با این که آیفون همیشه بهترین متریال رو در ساخت گوشی‌هاش بکار میبره و مدت زمان پشتیبانیشون هم معمولا زیاده و به قولی گوشی‌هاش خیلی سخت از رده خارج میشن، اما بهتره که قبل خرید حتما بررسی کنید که کدوم مدل‌ها به نسبت قیمتشون، ارزش خرید بیشتری دارن و هنوزم با خیال راحت میشه ازشون استفاده کرد. امروز در این مقاله به بررسی آیفون‌های دست دوم پرداختیم تا ببینیم در رده‌های قیمتی متفاوت، کدوم مدل‌ها ارزش خرید بیشتری دارن. پس در ادامه با راهنمای خرید آیفون دست دوم در موبونیوز همراه ما باشید.

کدام آیفون‌های دست دوم ارزش خرید ندارن؟

آپدیت بودن گوشی و دریافت نسخه‌های جدیدتر ios و در کل پشتیبانی نرم افزاری یکی از نکات قابل توجه در خرید گوشی های دست دوم آیفونه؛ دلیلش هم اینه که گوشی‌های با نسخه قدیمی‌تر، بعد از مدتی در عملکرد و کاراییشون مشکلاتی بوجود میاد و ممکنه کار باهاشون اذیت کننده باشه. با این اوصاف در حال حاضر مدل‌های پایین‌تر از ایکس اس و ایکس اس مکس، از اونجایی که جدیدترین نسخه آی او اس یعنی ios 18 که چند روز پیش در رویداد اپل معرفی شد رو دریافت نمیکنن، ارزش خرید چندانی ندارن. البته طبق اخبار رویداد اپل، خود مدل‌های XS و XS Max نسخه 18 آی او اس رو دریافت میکنن؛ اما با توجه به قیمت حال حاضرشون که چیزی حدود 15 تا 16 تومن هستش، به نسبت مشخصات و عملکردشون خیلی ارزش خرید ندارن.

 

کدام آیفون‌های دست دوم ارزش خرید دارن؟

برای اینکه بفهمیم کدوم مدل‌های آیفون ارزش خرید بیشتری دارن، باید دو نکته اساسی رو مد نظر قرار بدیم. مورد اول همونطور که گفتیم، پشتیبانی و دریافت بروزرسانی نرم افزاریه که یکی از نکات مهم و قابل توجه در خرید آیفون‌های دست دومه. نکته دوم هم قیمت گوشی به نسبت مشخصات و کاراییشه که حتما باید بهش توجه بشه. خصوصا که در حال حاضر بازار گوشی‌های دست دوم آیفون شدیدا تحت تاثیر ممنوعیت ورود مدل‌های جدید قرار گرفته و داغه! در ادامه این مقاله سعی کردیم به ترتیب قیمت، به معرفی آیفون‌هایی که ارزش خرید بیشتری نسبت به رقباشون دارن بپردازیم تا با خیال راحت بتونین مدلی رو تهیه کنین که هم از رده خارج نشده باشه و هم قیمتش مناسب باشه.

 

آیفون 11

در رده قیمتی 20 تا 22 میلیون تومن، میتونیم بگیم که آیفون 11 ارزش خرید داره. در ضمن اگه مدل دست دو خریدین که مشکل باتری داشت و Battery Healthش پایین بود، میتونین با هزینه حدود 2 تا 3 تومن باتریش رو عوض کنین تا در آخر قیمت نهاییش به 22 تا 24 میلیون تومن برسه که باز هم کاملا ارزش خرید داره. اما اگه میخوایین بیشتر از 24 میلیون تومن هزینه کنین، بهتره سراغ مدل‌های جدیدتر برید.

 

آیفون 12

در بازه قیمتی حدود 25 میلیون تومن، آیفون 12 ارزش خرید بیشتری داره و خریدش رو بهتون پیشنهاد میکنیم. اما از اونجایی که معمولا سلامت باتری‌ آیفون‌های 12 دست دوم پایین‌تر از 85 درصده، این قضیه ممکنه برای بعضی افراد ناخوشایند باشه. با این حال توصیه ما اینه که به جای خرید یه مدل با باتری سالم‌تر، با هزینه‌ای حول و حوش 3 تا 4 میلیون تومن باتریش رو عوض کنین؛ چون آیفون 12 با سلامت باتری بیشتر از این مقدار، قیمتش خیلی بالاتر میره. بنابراین اگه حتی خیلی هم تمیز باشه، باز هم بیشتر از 25 تومن هزینه برای این مدل نمیصرفه و ارزش خرید نداره.

 

آیفون 11 پرو

در بازه قیمتی 25 تا 30 میلیون تومن، مدل 11 پرو آیفون گزینه خوبیه و کماکان ارزش خرید مناسبی داره. برای خرید این گوشی دو تا راه دارین: اگه حول و حوش 30 تومن بودجه دستتونه، میتونین یه دونه تر و تمیزش رو پیدا کنین که هم خط و خش نداشته باشه و هم باتریش سالم‌تر باشه. راه دیگه‌تون هم اینه که یه مدل با درصد باتری کم‌تر و قیمت پایین‌تر از 30 میلیون بخرین و با کمی هزینه اضافی باتریش رو خودتون عوض کنین.

 

آیفون 11 پرو مکس

بین رنج 30 تا 35 میلیون تومن، آیفون 11 پرو مکس میتونه گزینه‌ای مناسب برای افرادی باشه که دنبال گوشی ایفون دست دوم خفن میگردن. ضمن اینکه این گوشی طراحی متفاوتی داره و یه انحنای خاص و زیبایی بهش دادن که تو مدل‌های دیگه نمی‌بینیم.

 

آیفون 12 پرو

اگه میخوایین بالاتر از قیمت 35 تومن و تا حدود 40 میلیون هزینه کنین، آیفون 12 پرو در این بازه قیمتی ارزش خرید داره و با خیال راحت میتونین برین سراغش.

 

آیفون 12 پرو مکس

بعد از اینکه خبرهایی مبنی بر ممنوعیت واردات آیفون‌های 13 منتشر شد، قیمت آیفون 12 پرو و 12 پرو مکس بالا رفت. با این حال، در حال حاضر حداکثر تا 45 میلیون تومن میتونین روی آیفون 12 پرو مکس حساب کنین. بین رنج قیمتی 40 تا 45 تومن، آیفون 12 پرو مکس ارزش خرید خوبی داره و بیشتر از این مقدار رو بهتره براش هزینه نکنین چون نمی‌ارزه.

 

آیفون 12 پرو دست دوم بگیریم یا آیفون 13 نو؟

اول از همه باید بگیم که در حال حاضر چیزی به اسم آیفون 13 نو نداریم و 95 درصد مدل‌هایی که توی بازار میبینین، در واقع آیفون 13 ریپک هستن. برای پاسخ به سوالاتی که ممکنه براتون پیش بیاد، از قبیل اینکه اصلا ریپک چی هست؟ و آیا الزاما گوشی‌های ریپک آیفون بد و بدردنخورن؟ بهتره اول بریم با گوشی‌های ریپک آشنا بشیم. در کشورهایی که آیفون نماینده رسمی داره، از هر مدل گوشی آیفون یه تعدادشون که کاملا نو و البته بدون کارتن هستن در هر سرویس سنتر موجود میشه. تو این کشورها، زمانی که کاربر آیفون با گوشی‌ای که خریده به مشکل برمیخوره، به این مراکز خدماتی مراجعه میکنه و از اونجایی که گوشیش گارانتی داره، نمایندگی هم کالای مشکل‌دار شخص رو با یکی از همین گوشی‌های نو تعویض میکنه.

آیفون 12 پرو دست دو یا آیفون 13 نو؟

این روند در طول سال ادامه پیدا میکنه، تا اینکه در انتهای سال می‌بینیم تنها درصد کمی از گوشی‌های نوی بدون جعبه با گوشی‌های مشکل دار خریدارها تعویض شده. به طوری که تقریبا بیش از 50 درصد گوشی‌های بدون جعبه سرویس سنترها دست نخورده باقی می‌مونه. سپس این گوشی‌های نوی بدون کارتن از سرویس سنتر خارج میشن و در بازارهای جهانی بدون جعبه فروخته میشن. این وسط یه سری شرکت و افراد میرن یه جعبه و به اصطلاح پک رو برای همین گوشی‌ها در بازار آزاد سفارش میدن و اون‌ها رو با کارتن وارد بازار ایران میکنن که اسمش میشه ریپک؛ چیزی که متاسفانه با عنوان آیفون ۱۳ نو به ما میفروشن. هرچند که گوشی‌های ریپک الزاما بد یا مشکل‌دار نیستن، اما نمیشه خیلی بهشون اعتماد کرد. با این حساب چون تشخیص آیفون ریپک از آیفون نو خیلی سخت هست، در کل میتونیم نتیجه بگیریم که یه آیفون ۱۲ پرو دست دوم به شرطی که تمیز باشه، میتونه بهتر از آیفون ۱۳ به اصطلاح نو براتون کار کنه.

سری آیفون 13 دست دو ارزش خرید داره؟

از اونجایی که گوشی‌های آیفون از سری 14 به بعد رجیستر نشدند، این قانون باعث شد که قیمت آیفون‌های سری 13 دست دوم، بیش از حد بالا بره و در واقع به نسبت مشخصاتشون ارزش خریدشون به شدت بیاد پایین. در واقع در حال حاضر قیمت‌ گوشی‌های دست دوم سری 13 آیفون اصلا منطقی نیست؛ طوری که میبینی مثلا به خاطر اختلاف 5 درصد سلامت باتری، 10 میلیون تومن تفاوت قیمت بین مدلاش هست. پیشنهاد ما اینه که بهتره بجای خرید آیفون 13 پرو و 13 پرومکس دست دوم، یه آیفون 15 پرو بگیرین و دو ماه ازش استفاده کنین. از اون طرف هم که کلی روش مثل پروفایل زدن و … اومده که میتونین انجام بدین و سیم‌کارتتون مدت زمان بیشتری روش فعال بمونه. در کل بهتره به هیچ عنوان سراغ آیفون 13 پرو و 13 پرومکس دست دوم نرین؛ چون قیمتشون فوق‌العاده بالاست و به نسبت مدل 12 پرو و 12 پرومکس اختلاف قیمتی حدود 40 میلیون تومن دارن. در حالی که تفاوت آنچنان محسوس و زیادی از لحاظ دوربین، پردازنده و دیگر مشخصات توشون دیده نمیشه.

 

جمع‌بندی

این چند وقته به خاطر مشکلات رجیستری و خبرهای گمرکی، خرید گوشی آیفون تو ایران یکم پیچیده شده. تو راهنمای خرید آیفون دست دوم سعی کردیم با توجه به قیمت‌های حال حاضر گوشی‌های دست دوم آیفون، در هر رده قیمتی بهترین مدلی که میتونین تهیه کنین رو بهتون معرفی کنیم. در رابطه با درصد باتری گوشی‌های دست دوم آیفون هم، پیشنهادمون اینه که یه مدل با درصد باتری کمتر و قیمت پایین‌تر بگیرین، بعدش خودتون با یه هزینه‌ی چند تومنی باتریش رو عوض کنین. همینطور در رابطه با گوشی‌های ریپک آیفون 13، ترجیح اینه که به جاش به سراغ آیفون 12 پرو دست دوم تمیز برین. بقیه مدل‌های سری 13 آیفون هم همونطور که گفتیم قیمت‌هاشون خیلی نجومیه و ارزش خرید ندارن. در آخر اینکه بهتره مدل‌هایی رو تهیه کنین که کماکان پشتیبانی نرم‌افزاری آیفون براشون فراهمه و به قولی هنوز از رده خارج نشدن. این گوشی‌ها در درازمدت عملکرد بهتری از خودشون نشون میدن و ارزش پولی که خرج می‌کنین رو دارن.

نویسنده : ابراهیم ابراهیم پور
تاریخ انتشار 4 ماه پیش
برچسب ها
تعداد نظرات : 4
5/ 3.5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
fereshtehabbasi

سلام ممنون از سایت خوبتون واقعا از مطالب بسیار لذت میبریم فقط لطفا مقاله هاتونو بروز کنید ممنونتون میشیم

۳۱ شهریور ۱۴۰۳
Nurse

نه با این قیمت ها

۲۸ خرداد ۱۴۰۳
داریوش زیارت‌زاده

آیفون در حالت عادی هم ارزش خرید نداره چه برسه به دست دوم

۲۷ خرداد ۱۴۰۳
    Hajimashadi

    دروغ که نمیگی داریوث

    ۰۱ تیر ۱۴۰۳