قابلیت‌های جدید iOS 18 که از اندروید الهام گرفته شده!

در جریان معرفی سیستم عامل iOS 18 در کنفرانس WWDC اپل، با رونمایی از هرکدوم از قابلیت‌های جدید، کاربرهای اندرویدی با تعجب می‌گفتن: «عه! این قابلیت رو که اندروید خیلی وقته داره». واقعیت اینه که اپل بعد از چند سال، بالاخره متقاعد شده که بعضی از قابلیت‌های پرطرفدار اندروید رو برای سیستم عامل خودش هم در نظر بگیره. به همین بهونه، در ادامه می‌خوایم همه قابلیت‌های جدید iOS 18 که از اندورید الهام گرفته شده رو بهتون معرفی کنیم، تا ببینید اگه چند سال قبل یه گوشی اندرویدی داشتید چه امکاناتی رو تجربه کرده بودید. اما یادمون نره که اپل هم هیچوقت کم نمیذاره و هر وقت فیچر جدیدی به دستگاه‌هاش اضافه می‌کنه، اون رو به بهترین شکل ممکن ارائه میده. پس با موبونیوز همراه باشین تا ببینیم این ویژگی‌های جدید چیا هستن.

 

قابلیت‌های الهام گرفته شده از اندروید در iOS 18

در زیر فهرست قابلیت‌های جدید iOS 18 که قبل توی اندروید وجود داشت رو مشاهده می‌کنید. بعضی از این قابلیت‌ها سال‌هاست که تو گوشی‌های اندرویدی وجود دارن و بعضی‌هاشونم با همه‌گیر شدن هوش مصنوعی تو صنعت دیجیتال، یک سالی میشه که تو گوشی‌های سامسونگ و پیکسل به کار میرن.

 

چیدمان آیکون های Home Screen

اگه اندرویدی باشین، احتمالاً با خوندن این بخش تعجب می‌کنید که چطور کاربرهای آیفون تا الان از این قابلیت بی‌نصیب بودن! یکی از اولین قابلیت‌های iOS 18 که از اندروید الهام گرفته شده، امکان چیدمان آیکون‌ها به شکل دلخواه شماست.

شخصی سازی چیدمان آیکون ها در iOS 18

حتماً می‌دونید که آیکون‌های گوشی‌های آیفون رو نمیشه در هر کجای Home Screen قرار داد و اگه مثلاً دلتون بخواد عکستون وسط صفحه گوشی باشه و آیکون‌ها دور تا دورش چیده شن، نمی‌تونید این کارو بکنید؛ چون تو آیفون آیکون‌ها به صورت خودکار میرن بالا و بعد از آخرین آیکون قرار می‌گیرن. خوشبختانه اپل بعد از 17 سال به این نتیجه رسیده که بهتره دست کاربراش رو باز بذاره و اجازه بده هرجای صفحه که دوست دارن آیکون‌شونو قرار بدن.

 

شخصی‌سازی آیکون‌های Home Screen

در کنار چیدمان جدیدی که برای آیکون‌ها در iOS 18 در نظر گرفته شده، اپل به کاربرها اجازه میده رنگ و شکل آیکون‌ها رو هم به دلخواه خودشون عوض کنن. در واقع کاربرها می‌تونن با توجه به تم یا عکسی که برای صفحه گوشی در نظر گرفتن، آیکون‌ها رو هم از حالت پیش‌فرض اپل خارج کرده و به شکلی که دوست دارن در بیارن.

قابلیت‌های جدید iOS 18 که از اندروید الهام گرفته شده

سیستم رنگ‌آمیزی آیکون‌ها توی iOS 18 چیزی شبیه Material You در اندروید عمل می‌کنه که گوگل اونو سال 2021 معرفی کرد. البته با این تفاوت که Material You آیکون‌ها رو با توجه به رنگ تم اصلی گوشی به صورت خودکار تغییر میده، ولی توی iOS 18 شما می‌تونید به صورت دستی رنگ‌ها رو تغییر بدید. البته اندروید در سال‌های گذشته هم پکیج‌های آیکونی متنوعی داشته که کاربرهاش می‌تونستن با دانلود اون پکیج‌ها، ظاهر Home Screen‌ رو به شکل دلخواه خودشون در بیارن.

 

شخصی‌سازی Control Center

گوشی‌های اپل از سال 2013 به قابلیت Control Center مجهز شدن که به صورت منوی کشویی روی صفحه نمایش داده میشه و خیلی از امکاناتی که مربوط به روشنایی صفحه، وای فای و بلوتوث یا دسترسی به چراغ قهوه است رو فعال می‌کنه. برای دسترسی به این بخش فقط کافیه انگشتتونو روی صفحه از بالا به پایین بکشید. اما یکی از قابلیت‌های iOS 18 که از اندروید الهام گرفته شده، قابلیت شخصی‌سازی این قسمته.

شخصی‌سازی کنترل سنتر در آی او اس 18

در iOS 18 شما می‌تونید برنامه‌ها و امکاناتی که در بخش کنترل سنتر وجود داره رو به دلخواه خودتون کم و زیاد کنید، اندازه‌هاشونو بزرگ‌تر کنید و بدون نیاز به رفتن به بخش تنظیمات گوشی، این بخش رو مدیریت کنید. این قابلیت سالهاست که توی اندروید وجود داشته و چیزی نبود که آیفون بخواد برای آوردنش به سیستم عامل جدید براش تبلیغ کنه!

 

حالت بازی یا Game Mode

بازی کردن روی گوشی‌های آیفون همیشه چالش‌هایی به همراه داشته. مثلاً اینکه وسط بازی گوشی زنگ می‌خوره، یا نوتیفیکیشن روی صفحه بازی میاد و گیم زدن رو مختل می‌کنه. گوگل در اندروید 12 که سال 2021 معرفی شد حالت مخصوصی برای بازی ارائه کرد که باعث میشه گوشی از تموم سخت‌افزارهاش در جهت بهبود اجرای بازی استفاده کنه و البته هیچ چیزی مزاحم بازی نشه.

گیم مود در آی او اس 18

خلاصه اپل هم در iOS 18 دست از لجاجت برداشت و حالت مخصوصی برای بازی ارائه کرد. با فعال کردن Game Mode نمایش نوتیفیکیشن‌ها متوقف میشه و گوشی متمرکز میشه تا بهترین عملکردش رو برای اجرای بازی در اختیار شما قرار بده.

 

قفل کردن برنامه‌ها (App Locker)

iOS 18‌ به ویژگی جدید امنیتی معرفی کرده که توش به کاربرها اجازه میده برای برنامه‌ خاصی قفل بذارن یا اصلاً مخفیش کنن. اگه برای یه برنامه قفل بذارید، برای وارد شدن بهش اول از همه باید قفلش رو با رمز عددی، الگو یا چهره باز کنید. با Hide یا مخفی کردن برنامه هم، اون اپ میره توی پوشه Hidden و فقط زمانی نشون داده میشه که قفل فولدر رو باز کنید.

قابلیت پنهان کردن برنامه‌ها در iOS 18

حالا جالب اینجاست که این ویژگی سالهاست روی گوشی‌های اندرویدی وجود داره. توی گوشی‌های سامسونگ، ویژگی Secure Folder از سال 2017 وجود داشته و کاربرهای اندروید می‌تونستن با نصب نرم‌افزارهای شخص ثالت هم به این قابلیت دست پیدا کنن. به نظر میاد که سال جدید برای کاربران اپل با امکانات امنیتی بیشتری همراهه که قفل کردن برنامه‌ها قطعاً یکی از جذاب‌ترین‌هاش به حساب میاد.

 

انتخاب حداکثر میزان شارژ‌ باتری

گرچه اپل در طول رویداد WWDC24 به طور رسمی درباره این قابلیت صحبت نکرد، اما اونطور که پیداست قابلیت‌های مربوط به محدود کردن حداکثر میزان شارژ باتری هم در iOS 18 تغییر کرده و شبیه اندروید شده. در iOS 17 وقتی به بخش تنظیمات باتری می‌رفتید، می‌تونستید حداکثر میزان شارژ باتری رو روی 80 درصد قرار بدید تا به سلامت و طول عمرش آسیبی وارد نشه. البته اگه مصرف شارژرتون بالا بود و نمیخواستید این محدودیت وجود داشته باشه، به راحتی امکان غیرفعال کردنش رو داشتید.

انتخاب حداکثر میزان شارژ‌ باتری در آی او اس 18

اما حالا iOS 18 به کاربرهاش اجازه میده تا حداکثر میزان شارژ‌ باتری رو خودشون انتخاب کنن؛ این یعنی شما می‌تونید محدودیت شارژ رو روی 85 یا 90 یا 95 درصد هم قرار بدید. گرچه اندروید الان همون محدودیت 85 درصد رو داره، اما همیشه برنامه‌های شخص ثالثی وجود داشتن که کاربرها با نصبش می‌تونستن به همین قابلیت دست پیدا کنن. بنابراین با ارفاغ میشه گفت که اپل این قابلیت رو هم از اندروید برداشته.

 

شخصی‌سازی میانبرهای لاک اسکرین

در مورد شخصی‌سازی میانبرهای صفحه قفل آیفون خیلی خلاصه در WWDC24‌ صحبت شد. این قابلیت به کاربرهای آیفون اجازه میده تا دو میانبری که در گوشه‌های پایین نمایشگر وجود دارن رو تغییر بدن و میانبرهای دلخواه خودشون رو اونجا بذارن. این دو تا میانبر همیشه روی camera و light قرار دارن و تغییر دادنشون می‌تونه دسترسی سریع ما به بخش مورد نیازمون رو راحت‌تر کنه.

شخصی‌سازی میانبرهای لاک اسکرین در iOS 18

لازم به ذکره که گوشی‌های اندرویدی سالهاست این قابلیت رو دارن و کاربرهای اندروید به راحتی می‌تونن برنامه‌های صفحه قفل رو تغییر بدن و از فهرستی از برنامه‌ها که توسط اندروید مشخص میشه اونایی که نیازه رو برای صفحه قفل گوشی انتخاب کنن. البته لیست این برنامه‌ها تو گوشی‌هایی که از اندروید خام استفاده می‌کنن کمی با پوسته‌های اندرویدی شخصی‌سازی شده متفاوته.

 

ارسال پیام‌های زمان‌بندی شده

یکی دیگه از عجیب‌ترین قابلیت‌هایی که کاربرهای اندرویدی باورشون نمیشه تا حالا روی آیفون وجود نداشته، پیام‌های زمان‌بندی شده‌ست. این قابلیت که تقریباً 4 سال قبل برای گوگل و اندروید راه‌اندازی شد، اونقدر کاربردی بود که خیلیا حتی فکرشم نمی‌کردن آیفون چنین چیزی نداشته باشه. اما حالا کاربرهای آیفون توی سال 2024 می‌تونن پیام‌ها رو زمان‌بندی کنن که توی ساعت مشخصی ارسال بشه.

ارسال پیام‌های زمان‌بندی شده در iOS 18 لازمه بگیم که این فیچر جدید آیفون یه مزیت نسبت به اندروید داره! وقتی تو iOS 18 پیامی رو زمان‌بندی می‌کنید که مثلا دو روز دیگه ارسال بشه، حتی اگه گوشی خاموش باشه یا آنتن نداشته باشید هم پیام شما ارسال میشه. این یعنی پیامتون توی سرورهای اپل ذخیره شده و بعداً در موعد مشخص ارسال میشه. اما درباره اندروید اینطور نیست؛ اگه گوشی خاموش باشه به هیچ وجه پیامی که زمان‌بندی کرده بودید ارسال نمیشه تا لحظه‌ای که به آنتن دسترسی پیدا کنید.

 

شماره‌گیری T9

یکی دیگه از قابلیت‌های جدید iOS 18 که از اندروید الهام گرفته شده، شماره‌گیری T9 هست. این قابلیت چیه؟! فرض کنید می‌خواید به شخصی به اسم Ali که تو لیست مخاطبان گوشیتونه زنگ بزنید و شماره‌شو حفظ نیستید. کافیه صفحه شماره‌گیر گوشی (Dial Pad) رو باز کنید و عددهای 2 و 5 و 4 رو شماره‌گیری کنید. با این کار تموم مخاطب‌هایی که توی اسمشون، کلمه Ali وجود داشته باشه بهتون نشون داده میشه.

اما این قابلیت چطور کار می کنه؟ اگه دقت کرده باشین همه عددهای روی Keypad یه سری حروف هم دارن که قبلا تو گوشی‌های دکمه‌ای برای تایپ کردن ازش استفاده می‌کردیم. وقتی عددی رو میزنین گوشی تشخیص میده که معادل حرفش چیه و دنبال مخاطبایی که اون اسم رو دارن میگرده. این قابلیت سال‌هاست که توی گوشی‌های اندرویدی وجود داره و حالا اپل تو سال 2024 کاربرهاشو مفتخر کرده تا ازش استفاده کنن. توی iOS 17‌ این قابلیت وجود نداشت و وقتی 254 رو تایپ می‌کردی، فقط مخاطب‌هایی رو می‌آورد که شماره‌شون شامل عدد 254 باشه.

 

قابلیت Genmoji

Genmoji سیستم هوش مصنوعی مخصوص اپله که به شما اجازه میده از یه متن، ایموجی بسازید. بعد از ساختن ایموجی می‌تونید اونو هرکجایی که دوست دارید استفاده کنید. این قابلیت به همین شکل توی اندروید وجود نداره اما به نظر می‌رسه اپل از قابلیت Google’s Emoji Kitchen برای توسعه Genmoji الهام گرفته. تو نسخه اندرویدی، گوشی از ترکیب دو یا چند ایموجی یه ایموجی جدید میسازه که شباهت زیادی به Genmoji داره.

قابلیت Genmoji در iOS 18

این ویژگی مدت‌هاست که تو اندروید وجود داره و با اینکه از هوش مصنوعی مولد استفاده نمی‌کنه، اما مشخصه که اپل ایده اصلی رو از همین فیچر الهام گرفته.

 

ترکیب دستیار صوتی با ChatGPT

یکی از چالش برانگیزترین قابلیت‌هایی که اپل در iOS 18 معرفی کرد، ترکیب Siri و ChatGPT بود. این قابلیت که با اعتراض شدید ایلان ماسک و تهدید به بلاک کردن اپل مواجه شد، به کاربرهای اپل اجازه میده جواب سوالاتی که از سیری می‌پرسن رو از چت جی پی تی بگیرن.

ترکیب دستیار صوتی با ChatGPT در آی او اس ۱۸شاید براتون جالب باشه که بدونید کاربرهای اندروید همین الان می‌تونن دستیار صوتی گوشی‌شونو روی Gemini تنظیم کنن که ربات هوش مصنوعی اختصاصی خود گوگله. بنابراین به نظر می‌رسه اپل سعی کرده با این کار، رقابتش با اندروید رو جدی‌تر کنه و چیزی شبیه Gemini رو در iOS 18 قرار بده.

 

ترکیب تصاویر (Image Playground)

یکی دیگه از قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل که در iOS 18 وجود داره، ترکیب تصاویر مختلفه. کاربرها می‌تونن چند تصویر مختلف رو با هم ترکیب و یه عکس جدید ایجاد کنن. این قابلیت که در حال حاضر توی گوشی‌های پیکسل گوگل و گلکسی سامسونگ وجود داره، با قابلیت تولید عکس Gemini ترکیب میشه و به زودی کاربرها می‌تونن یه متن و توضیح از چیزی که می‌خوان رو بنویسن تا عکس مرتبط با اون ساخته بشه.

ترکیب تصاویر در iOS 18قابلیت Image Playground اپل هم چیزی توی همین مایه‌هاست و هنوز معلوم نیست واقعاً با iOS 18 عرضه میشه یا باید بیشتر منتظر بمونیم.

 

قابلیت Clean Up

توی اپلیکیشن Photos قابلیت جدیدی به اسم کلین آپ برای ویرایش تصاویر قرار داده شده. با این قابلیت هوش مصنوعی، شما می‌تونید یه جاهایی از عکسی که گرفتید رو حذف کنید یا سوژه‌ها رو به نقطه دیگری از عکس تغییر بدید بدون اینکه تصویر مصنوعی بشه.

قابلیت Clean Up در iOS 18این همون سیستمیه که توی Google Photos به نام Magic Editor وجود داره. کاربرهای گوشی‌های پیکسل و گلکسی به صورت رایگان می‌تونن از این قابلیت استفاده کنن و حتی از طریق وبسایت Google Photos هم این قابلیت در تعداد محدود در دسترسه. اما اپل با الهام از اندروید، این قابلیت رو به آیفون آورده و خلاصه کاربرهای آیفون هم می‌تونن ازش استفاده کنن.

 

جمع‌بندی

اکثر قابلیت‌های جدید iOS 18 که از اندروید الهام گرفته شدن ویژگی‌های ساده‌ای هستن که امکان شخصی‌سازی و تغییر منوهای گوشی رو برای کاربر فراهم می‌کنن. ویژگی‌ای که اپل دو دستی بهش چسبیده بود و اجازه‌ش رو به کاربراش نمیداد. با این حال، گرچه کاربرهای اندروید از نبود این قابلیت‌ها روی آیفون متعجب شدن، اما آیفونی‌ها خیلی هم ناراحت نیستن چون امکانات دیگه‌ای روی گوشی‌هاشون وجود داره که مخصوص آیفونه. این تغییرات در کنار استفاده از هوش مصنوعی اختصاصی، نشون میده که اپل آماده‌ست تا تو همه بخش‌ها با اندروید رقابت کنه و خودی نشون بده. اگه می‌خواین در مورد همه قابلیت‌های جدید iOS 18 بدونین، حتما به مقاله ما تو موبونیوز سر بزنین. نظر شما در مورد این فیچرها چیه؟ اگه آیفونی هستین، تا حالا کمبودش رو تو گوشی‌تون حس کرده بودین؟

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 2 ماه پیش
برچسب ها
تعداد نظرات : 4
5/ 3

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
💯همایون اسپرت

عالی بود ممنون از همه و دمتون گرم که این همه اطلاعات را در خدمت مردم میگزارید ………………..

۱۱ شهریور ۱۴۰۳
💯همایون اسپرت

عالییییییییییییییییییییییییییییییییییی بود ممنون از موبونیوز

۱۱ شهریور ۱۴۰۳
محمد محمدی

خدا قوت

۰۹ تیر ۱۴۰۳
داریوش زیارت‌زاده

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

۰۵ تیر ۱۴۰۳