اجرای برنامه و سرویس های گوگل در گوشی هواوی

با توجه به تحریم‌هایی که علیه هواوی از سمت آمریکا اعمال شد، همکاری بین گوگل و این شرکت قطع شد که نتیجه‌ اش، عدم دسترسی به سرویس‌های گوگل روی گوشی‌های هواویه. این موضوع باعث شده که انجام خیلی از امور روزمره با گوشی‌های هواوی مختل بشه. این تحریم‌ها و قطع همکاری باعث شده که روی گوشی‌های هوشمند جدید هواوی امکان دسترسی به فروشگاه گوگل پلی وجود نداشته باشه و همچنین برنامه‌هایی که برای اجرای کامل نیاز به سرویس‌های گوگل دارن، قابل اجرا روی این گوشی‌ها نباشن یا بعضی از خدمات و گزینه‌هاشون فعال نباشن. اما چطور میشه مشکل گوگل پلی هواوی رو حل کرد؟ اگر از کاربران گوشی‌های هواوی هستین و با این مشکلات دست و پنچه نرم میکنین، با موبونیوز همراه باشین تا ببینیم برای اجرای برنامه‌ و سرویس های گوگل در گوشی هواوی چه راهکارهایی وجود داره.

 

چرا اجرای برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل روی گوشی‌ها اهمیت دارد؟

درصد زیادی از اپلیکیشن‌های مهم و کاربردی که این روزها روی گوشی‌های مختلف استفاده میشن، وابسته به سرویس‌های گوگل هستن. خدمات مبتنی بر موقعیت مکانی در خیلی از برنامه‌ها بدون سرویس‌های گوگل کار نمیکته و از همه مهم‌تر امکان استفاه از برنامه‌هایی مثل Gmail، Maps و کروم هم وجود نداره که جزو ضروری‌ترین برنامه‌ها برای کاربران به حساب میان.

اهمیت اجرای برنانه‌های گوگل

با اینکه برخی از افراد اعتقاد دارن که وابسته کردن سیستم عامل اندروید به سرویس‌های گوگل بهانه‌ای برای جمع‌آوری و استفاده از داده‌های شخصی کاربرانه، اما انجام دادن درصد زیادی از کارهای روزانه بدون وجود این سرویس‌ها امکان‌پذیر نیست و پیدا کردن گزینه جایگزین هم خیلی سخته. عدم دسترسی به برنامه‌های گوگل روی گوشی‌های هواوی باعث شده که این گوشی‌ها با اینکه ممکن است در خیلی از زمینه‌ها نسبت به رقبا برتری داشته باشند، تمایل کمتری برای خریدشون از طرف کاربران وجود داشته باشه.

 

آیا می‌توان سرویس‌های گوگل را در گوشی‌های هواوی فعال کرد؟

برای اجرای برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل روی گوشی‌های هواوی و به طور کلی هر گوشی اندرویدی که به صورت پیش‌فرض به این سرویس‌ها دسترسی نداره، روش‌های مختلفی وجود داره. به عنوان مثال شیائومی برای گوشی‌های سفارش چین، این امکان رو فراهم کرده که کاربر بتونه از فروشگاه خود شیائومی، سرویس‌های گوگل رو نصب کنه اما این امکان برای گوشی‌های هواوی به دلیل تحریم‌ها وجود نداره.

تنها را دسترسی به برنامه‌های گوگل روی گوشی‌های هواوی، استفاده از برنامه‌های شخص ثالثه. این برنامه‌ها به شکلی طراحی شدن که یک فضای مجزا و شبیه‌سازی شده مثل رابط کاربری گوشی رو در اختیار کاربر قرار میدن که کاملا از دستگاه مستقل بوده و به همین دلیل به راحتی میشه برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل رو تو این فضا و جدا از فرایندهای سیستم عامل اجرا کرد.

نصب برنامه‌های گوگل روی هواوی

برنامه‌های شخص ثالث در واقع به عنوان یک واسط برای اجرای سایر اپلیکیشن‌ها شناخته میشن که پیش‌نیازهای اجرای گوگل پلی و سایر سرویس‌های گوگل موقع راه‌اندازی و نصب با شناسه متفاوت نسبت به دستگاه به گوگل معرفی می‌شود. در این برنامه‌ها دسترسی به گوگل پلی وجود داره که کاربران به راحتی میتونن برنامه‌های مورد نیازشون رو نصب و اجرا کنن. تفاوت استفاده از این برنامه‌ها اینه که اجرای اپلیکیشن‌ها در بستر فضای این برنامه صورت میگیره و اپ‌ها به جای سیستم عامل گوشی با اپلیکیشن مادر تعامل دارن.

 

چرا باید از اپلیکیشن شخص ثالث استفاده کرد؟

هر گوشی اندرویدی یک شناسه منحصر به فرد داره که این شناسه با اتصال به اینترنت، تو سرورهای گوگل ثبت میشه و به این صورت گوگل میتونه نوع و مدل دستگاه رو شناسایی کنه. گوشی‌های اندرویدی برای اینکه بتونن از سرویس‌های گوگل استفاده کنن باید گواهی مخصوص رو دریافت کرده باشن که به نام Play Integrity API شناخته میشه. در صورتی که دستگاه شناسایی شده مجوزهای لازم رو دریافت کرده باشه به راحتی میتونه از سرویس‌ها استفاده کنه اما اگر مجوز دریافت نکرده باشه حق استفاده از سرویس‌های گوگل رو نداره.

با توجه به اینکه گوشی‌های هواوی این مجوز را کسب نکردن، امکان نصب و اجرای برنامه‌های گوگل روی این گوشی‌ها به صورت عادی وجود نداره. در گذشته روش‌های دیگه‌ای مثل روت کردن گوشی برای امکان نصب و اجرای برنامه‌‌های گوگل وجود داشت؛ اما این روش‌ها دیگه کارایی ندارن و بهترین روش برای دسترسی به سرویس‌های گوگل روی گوشی‌های هواوی، نصب برنامه‌های شخص ثالثه که به صورت مجازی این کار رو انجام میدن.

 

نحوه اجرای اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل روی گوشی‌های هواوی

همانطور که گفته شد بهترین راه دسترسی به برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل،‌ استفاده از برنامه‌های شخص ثالثه. برنامه‌های زیادی وجود داره که یک محیط شبیه‌سازی شده رو برای دسترسی به سرویس‌های گوگل در اختیار کاربر قرار میده. این برنامه‌ها با دسترسی‌هایی مثل ارسال نوتیفیکیشن و اجرای همیشگی در پس‌زمینه که از سیستم عامل میگیرن، تا حد زیادی عدم دسترسی به این سرویس‌ها به صورت بومی رو جبران میکنن. به همین دلیل در ادامه با چند برنامه کاربردی به منظور دسترسی به برنامه‌های گوگل روی گوشی‌های هواوی آشنا میشیم.

 

اپلیکیشن GBox

GBox یکی از بهترین و کاربردی‌ترین ابزارها برای دسترسی به گوگل‌پلی و برنامه‌های نیازمند به سرویس گوگل محسوب میشه. با توجه به اینکه این برنامه برای اجرا نیاز به HMS یا سرویس‌های موبایل هواوی داره، فقط روی گوشی‌های این برند اجرا میشه. برای نصب و استفاده از این برنامه باید مراحل زیر رو انجام بدین:

نصب gbox روی گوشی هواوی

  • اپلیکیشن GBox رو از سایتش دانلود کنین (برای این کار پس از ورود به سایت گزینه Stable Version رو انتخاب کنین تا نسخه پایدار و بدون باگ برنامه دانلود بشه)
  • اپلیکیشن رو روی گوشی نصب و اجرا کنین (اگر پیغام اجازه دسترسی روی گوشی نمایش داده شده، گزینه Allow رو انتخاب کنین)
  • روی Agree ضربه بزنین و با قوانین و مقررات برنامه موافقت کنین
  • پس از ورود به صفحه اصلی برنامه، تو نوار سبز رنگ بالای صفحه روی گزینه Check ضربه بزنین
  • برای برقراری دسترسی‌های لازم برنامه مثل فضای ذخیره‌سازی، گزینه اول رو انتخاب کنین
  • گزینه دوم رو انتخاب کنین تا بهینه‌سازی مصرف باتری غیر فعال بشه و برنامه همیشه در پس‌زمینه در حال اجرا باشه
  • گوگل پلی رو انتخاب کنین و وارد حساب گوگل خودتون بشین

پس از انجام دادن این مراحل به راحتی میتونین برنامه‌های مورد نظرتون رو از گوگل‌پلی دانلود کنین و بدون محدودیت ازشون استفاده کنین. برنامه هم فهرستی از برنامه‌های مختلف و کاربردی رو به شما پیشنهاد میده که میتونین برنامه‌های دلخواه رو انتخاب کنین و از گوگل‌پلی دانلود کنین. با استفاده از برنامه GBox به راحتی میشه به همه برنامه‌هایی که به سرویس‌های گوگل وابسته هستن رو دانلود و نصب کرد. اگر انگشتتون رو روی آیکون برنامه نگه دارین، با انتخاب کردن گزینه Create Shortcut میتونین میان‌بر برنامه رو روی صفحه لانچر گوشی ایحاد کنین تا دیگه نیازی به اجرای لانچر خود اپلیکیشن برای دسترسی به برنامه‌ها وجود نداشته باشه.

یکی از ویژگی‌های GBox اینه که از امکان کلون کردن یا تولید نسخه دوم از اپلیکیشن‌های نصب شده هم پشتیبانی میکنه. این ویژگی غیر از اینکه دسترسی به برنامه‌های گوگل رو روی گوشی‌های هواوی ممکن میکنه، به شما اجازه میده که بتونین نسخه دوم از هر اپلیکیشن رو با استفاده از شبیه‌ساز خود برنامه روی گوشی نصب کنین.

 

اپلیکیشن GSpace

GSpace یکی دیگه از اپلیکیشن‌هاییه که برای دسترسی به سرویس‌های گوگل روی گوشی‌های هواوی مورد استفاده قرار میگیره. این برنامه مختص گوشی‌های هواوی نیست و میشه ازش روی سایر گوشی‌های اندرویدی هم استفاده کرد. اگر قصد استفاده از این برنامه رو دارین، برای نصب و اجرا باید مراحل زیر رو انجام بدین:

نصب gspace روی گوشی هواوی

  • وارد سایت GSpace شده و با انتخاب گزینه Free download apk فایل نصبی برنامه رو دانلود و روی گوشی نصب کنین
  • برنامه رو اجرا کنین و گزینه Allow رو برای درخواست مجوزهایی که نمایش داده میشه انتخاب کنین
  • روی گزینه Start ضربه بزنین و درخواست مجوزهای مورد نیاز رو تأیید کنین
  • پس از این مرحله پیامی مبنی بر دانلود پیش‌نیازهای لازم (Necessary Kit) نمایش داده میشه که برای دانلودشون باید گزینه Continue رو انتخاب کنین

نصب gspace روی گوشی هواوی

  • پس از دانلود پیش‌نیازها پیامی برای مجاز کردن دسترسی‌ها نمایش داده میشه که باید بر تأیید روی گزینه Enable ضربه بزنین
  • تو صفحه اصلی برنامه گزینه Necessary Permission رو از نوار بالای صفحه انتخاب کنین
  • گزینه اول رو Enable کنین تا بهینه‌سازی مصرف باتری برای اجرا شدن برنامه تو پس‌زمینه غیر فعال بشه
  • گزینه دوم رو Enable کنین تا دسترسی نصب اپلیکیشن‌ها تو گوشی مجاز شناخته بشه

پس از انجام دادن مراحل زیر اپلیکیشن آماده استفاده بوده و شما میتونین با وارد شدن به گوگل‌پلی برنامه‌های مورد نیازتون رو دانلود و نصب کنین. تو صفحه اصلی برنامه هم تعدادی از اپلیکیشن‌های محبوب و پرکاربرد نمایش داده میشه که در صورت نیاز میتونین هر کدام از این برنامه‌ها رو از گوگل‌پلی دانلود و روی گوشی نصب کنین. مثل برنامه GBox تو این برنامه‌ هم امکان ایجاد کردن Shortcut و ایجاد نسخه کپی از برنامه‌ها وجود داره.

 

جمع‌بندی

تحریم‌های آمریکا علیه چین و هواوی به عنوان یکی از برندهای مطرح این کشور در زمینه فناوری و تولید گوشی‌های هوشمند باعث شده که گوگل همکاری خودش رو با این برند قطع کنه. این قطع همکاری به این معنیه که گوشی‌های هواوی که از سیستم عامل اندروید استفاده میکنن، به برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل دسترسی ندارن. همین موضوع باعث شده که تقاضا برای خرید گوشی‌های هواوی نسبت به سایر رقبا،‌ حتی در شرایطی که قابلیت‌های بهتری دارن، به شدت کاهش پیدا کنه. با این حال روش‌هایی وجود داره که میشه ازشون برای اجرای برنامه‌های گوگل در گوشی هواوی استفاده کرد. در واقع برنامه‌هایی طراحی شده که با ایجاد یک محیط شبیه‌سازی شده روی گوشی،‌ این امکان رو به وجود میارن که کاربر بتونه به راحتی از سرویس‌های گوگل و برنامه‌هایی که به این سرویس‌ها وابسته هستن استفاده کنه. اگر کاربر گوشی‌های هواوی هستین از چه روشی برای دسترسی به سرویس‌های گوگل استفاده میکنین؟ آیا از برنامه‌های شخص ثالث برای دسترسی به سرویس‌ها استفاده کردین؟

نویسنده : نیکان دیاله آبادی
تاریخ انتشار 7 ساعت پیش
برچسب ها
تعداد نظرات : 1
5/ 1

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
MahdiJamshidian

این پست رو چند سال دیر نذاشتین؟!
الان دیگه همه میدونن چطور این کارو بکنن و اینکه هواوی وارد هم نمیشه

۰۴ مهر ۱۴۰۳