بررسی گوشی Mate 60 Pro Plus هواوی

پرچمدار سال 2023 هواوی در اوایل مهر ماه 1402 رونمایی شد. این گوشی که از نظر سخت‌افزار و طراحی ظاهری، نسبت به پرچمدارهای نسل قبلی هواوی تغییر زیادی کرده، با کانفیگ‌های متفاوت‌تری نسبت به رقباش وارد بازار شده. استفاده از پردازنده Kirin 9000S،‌ مجهز کردن گوشی به رم 16 گیگابایتی و بالا بردن توان شارژر تا 88 وات، قابلیت‌هایی هستن که این شرکت چینی در رقابت با سامسونگ و اپل برای گوشی پرچمدارش در نظر گرفته. این گوشی توی بازار ایران با قیمت بالایی فروخته میشه و باید ببینیم اصلاً ارزش خرید داره یا نه؟ برای پاسخ به این سوال، با بررسی گوشی Mate 60 Pro Plus هواوی تا انتها همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی گوشی Mate 60 Pro Plus هواوی از نظر طراحی و کیفیت

طراحی شیک، مدرن و چشم‌نواز! در زمینه طراحی ظاهری گوشی Mate 60 Pro Plus میشه گفت این شرکت چینی، نوآوری خوبی به خرج داده و بدنه‌ای با طراحی خاص تولید کرده. در سال‌های گذشته کمتر دیده بودیم که لنزهای دوربین روی حلقه دایره‌ای پشت گوشی قرار داده بشن، ولی مهندس‌های هواوی این کارو خیلی خوب انجام دادن. این گوشی از نظر طراحی ظاهری شبیه هیچ گوشی‌ای نیست (جز Honor X9 ها) و برای کسایی که دنبال یه گوشی پرچمدار با طراحی خاص هستن، خیلی مناسبه.

بررسی طراحی Mate 60 Pro Plus هواوی

هواوی این گوشی رو در دو رنگ زیر روانه بازار کرده:

  • مشکی یا Black
  • کرم طلایی روشن یا Light Gold

البته رنگ کرم این گوشی، خیلی بیشتر به سفید تمایل داره و اگه ساده‌تر بخوایم قضیه رو ببینیم باید بگیم که این گوشی در دو رنگ مشکی و سفید خاص تولید شده. طراحی بدنه گوشی نسبت به پرچمدار قبلی هواوی یعنی Mate 50 Pro زیر و رو شده و میشه گفت جدی‌تر، مدرن‌تر و جذاب‌تر شده. انتخاب دو رنگ برای این گوشی، این موضوع رو تایید می‌کنه که هواوی برخلاف طراحی پرچمدار قبلی که از رنگ‌های نارنجی و بنفش هم استفاده کرده بود، حالا رنگ‌های کلاسیک مشکی و سفید رو در نظر گرفته تا حس جنتلمن بودن به صاحب گوشی انتقال بده.

به طور کلی، طراحی ظاهری گوشی Mate 60 Pro Plus هواوی خاص و چشم‌نوازه و اگه دنبال یه گوشی هستید که وقتی توی دستتونه همه ازتون بپرسن «گوشیتون چیه؟!» این محصول هواوی شما رو به این هدف می‌رسونه.

 

کیفیت بدنه

شرکت هواوی برای ساخت بدنه گوشی Mate 60 Pro Plus سنگ تموم گذاشته. قاب پشت این گوشی از شیشه ساخته شده و محافظ گلسی هم روی این بخش کشیده شده تا جلوی خط و خش و شکستگی قاب پشتی گرفته بشه. از طرف دیگه، برای فریم این گوشی از آلومینیوم مقاوم استفاده شده که به راحتی لب پر نمیشه و از بدنه اصلی گوشی در برابر ضربه دیدن محافظت می‌کنه. همینطور که می‌بینید، انتخاب مواد برای بدنه و فریم این گوشی به خوبی انجام شده و از متریال کیفیت بالا برای ساختش استفاده شده.

بررسی بدنه گوشی Mate 60 Pro Plus هواوی

گوشی Huawei Mate 60 Pro+ طول و عرض 163.7 × 79 میلی‌متری با ضخامت 8.1 داره که نسبت به گوشی‌های دیگه خیلی ضخیم نیست و به راحتی توی دست جا میشه. اما موضوعی که ممکنه یه کم اذیت کننده باشه، وزن بالای این گوشیه. میت 60 پرو پلاس حدود 225 گرم وزن داره و از این نظر در دسته گوشی‌های خیلی خیلی سنگین وزن قرار می‌گیره. نکته عجیب اینه که طول و عرض و ضخامت این گوشی خیلی زیاد نیست، ولی وزنش بخاطر سخت‌افزارها و مواد به کار رفته در بدنه‌ش خیلی زیاد شده.

نکته مهم دیگه‌ای که درباره بدنه و قاب پشتی این گوشی باید گفت اینه که در بخش‌هایی از قاب پشت، از چرم گیاهی استفاده شده تا دست گرفتن گوشی راحت‌تر باشه و حس نرمی و لطافت به کاربر انتقال بده. این قسمت چرمی با یه خط مشکی از بدنه شیشه‌ای جدا شده و می‌تونید اونو روی قاب پشت گوشی ببینید.

به طور کلی این گوشی با داشتن بدنه شیشه‌ای و فریم آلومینیومی، کیفیت ساخت خوبی بهتون ارائه میده. اما به خاطر وزن سنگینش ممکنه استفاده کردن ازش براتون سخت باشه.

 

پنل جلوی گوشی

در پنل جلوی گوشی Mate 60 Pro Plus شاهد نمایشگر بزرگ 6.82 اینچی هستیم که حالت منحنی داره. البته به هیچ وجه نمیشه گفت که نمایشگر این گوشی از نوع منحنیه؛ چون با تعریف نمایشگرهای Curve فرق می‌کنه و فقط کمی لبه‌های خمیده‌ست. با این حال نمایشگر بزرگی در پنل جلوی گوشی قرار داده شده که عامل اصلی سنگین‌تر شدنش هم محسوب میشه.

در قسمت بالای این پنل می‌تونید سه حفره رو مشاهده کنید. یکی از این حفره‌ها برای دوربین سلفی، دومی برای حسگر تشخیص عمق ToF و سومی برای تشخیص چهره و باز کردن قفل گوشی در نظر گرفته شده. خیلی از کاربرها در همون لحظه اول فکر می‌کنن این گوشی سه تا دوربین سلفی داره که خب با توضیحاتی که دادیم متوجه شدید چه خبره.

بررسی پنل جلویی Mate 60 Pro Plus هواوی

حاشیه‌های اطراف پنل جلویی خیلی کمه و نسبت نمایشگر به بدنه 88.5 هست که نشون میده این گوشی حاشیه‌های خیلی کمی داره. باید به حسگر اثر انگشت هم اشاره کنیم که زیر نمایشگر قرار داده شده و برای دسترسی بهش می‌تونید انگشتتونو روی قسمت پایین نمایشگر بذارید تا ظاهر بشه.

به طور کلی، طراحی پنل جلوی این گوشی با وجود سه حفره‌ای که بالاش وجود داره منحصر به فرده و احتمالاً نظر خیلیا رو به خودش جلب می‌کنه.

 

طراحی اطراف بدنه (فریم)

همونطور که گفته شد، فریم این گوشی از آلومینیوم ساخته شده و از نظر زیبایی ظاهری و البته مقاومت در سطح بالایی قرار داره. در سمت راست گوشی می‌تونید کلیدهای پاور و ولوم رو ببینید، سمت چپ هیچی وجود نداره، قسمت پایین گوشی پورت شارژ USB-C، میکروفن، اسپیکر و شیار سیم کارت قرار داده شده و در بالای بدنه گوشی اسپیکر دوم رو می‌تونید ببینید. جالبه بدونید که این پورت تایپ سی از قابلیت انتقال تصویر Display Port 1.2 هم پشتیبانی می‌کنه. طراحی دو رنگ فریم این گوشی، زیباترش کرده و برای کسایی که به جزئیات توجه می‌کنن قطعاً جذابه.

 

طراحی دوربین‌ها

طراحی و چیدمان دوربین‌های Mate 60 Pro Plus کاملاً خاصه! مهندسان هواوی از چیدمان دایره‌ای برای دوربین‌هاش استفاده کردن و دو دایره با شعاع‌ها و رنگ‌های مختلف روی قاب پشت گوشی در نظر گرفتن. روی دایره کوچک‌تر که به رنگ بدنه گوشیه کلمه XMAGE نوشته شده که مخفف عبارت «X-depth Mobile Imaging Engine» به معنی «موتور عکاسی موبایل با عمق متغیر» هست. در دایره بزرگ‌تر که رنگ متفاوتی هم داره، سه لنز دوربین گوشی به همراه فلش به شکل دایره‌ای قرار داده شدن.

به طور کلی میشه گفت که طراحی دوربین‌ها و قاب پشتی این گوشی، منحصر به فرد و زیباست و احتمالاً نظر شما رو هم به خودش جلب می‌کنه.

 

استانداردهای محافظتی

مهم‌ترین استاندارد محافظتی این گوشی، گواهینامه IP68 هست. بنابراین با یه گوشی ضدآب طرف هستیم که می‌تونه تا نیم ساعت توی عمق 6 متری آب سالم بمونه و آسیب نبینه. البته یه توصیه کلی برای همه گوشی‌هایی که از استانداردهای ضدآب پشتیبانی می‌کنن اینه که بهتره خیلی به گوشی فشار نیارید؛ چون ممکنه گوشیتون بخاطر قرار گرفتن در معرض آب خراب بشه و کسی هم که پاسخگو نیست. روی نمایشگر این گوشی هم محافظ‌ Huawei Kunlun Glass 2 کشیده شده که می‌تونه در برابر خط و خش و ضربه ازش محافظت کنن.

بنابراین با بررسی گوشی Mate 60 Pro Plus هواوی میشه گفت که این پرچمدار از نوع ضدآب با استانداردهای محافظتی خوبه و خیالتون رو از بابت خش برداشتن نمایشگر راحت می‌کنه.

 

بررسی صفحه نمایش Mate 60 Pro Plus

یکی از بزرگ‌ترین نمایشگرهای گوشی‌های پرچمدار روی هواوی Mate 60 Pro Plus قرار داده شده. این گوشی هوشمند به نمایشگر 6.82 اینچی از نوع LTPO OLED مجهز شده و می‌تونه تا 1 میلیارد رنگ رو نشون بده. نکته بسیار مهم درباره نمایشگر این گوشی اینه که از رفرش ریت 120 هرتزی پشتیبانی می‌کنه و می‌تونه به صورت هوشمند، نرخ تازه‌سازی گوشی رو بین 1 تا 120 هرتز تغییر بده. این قابلیت به صرفه‌جویی باتری کمک زیادی می‌کنه.

بررسی صفحه نمایش گوشی Mate 60 Pro Plus

از سوی دیگه باید به رزولوشن 1260 × 2720 پیکسلی و تراکم 440ppi هم اشاره کرد. رزولوشن نمایشگر این گوشی خیلی زیاد نیست و تراکم پیکسلیش هم به نسبت اندازه‌‌شه. با این حال، کیفیت نمایشگر این گوشی در حد قابل قبولیه. همچنین طبق ارزیابی‌ها مشخص شده که حداکثر روشنایی این نمایشگر به 1400 نیت می‌رسه که دست گرفتن و استفاده از گوشی زیر نور مستقیم خورشید رو راحت می‌کنه. در ضمن روی این نمایشگر، محافظ اختصاصی هواوی به نام Huawei Kunlun Glass 2 کشیده شده تا جلوی خط و خش و شکستنشو بگیره.

به طور کلی، استفاده از پنل LTPO OLED با اندازه بزرگ 6.82 اینچی جزو نقاط قوت گوشی هواوی میت 60 پرو پلاس محسوب میشه. البته استفاده از این پنل باعث شده قیمت گوشی خیلی گرون‌تر از حد معمول بشه.

 

بررسی باتری و شارژدهی Huawei Mate 60 Pro Plus

یکی دیگه از نقاط قوت گوشی Mate 60 Pro Plus باتری و قابلیت‌های مربوط به شارژ شدنشه. شرکت هواوی از باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی برای این گوشی استفاده کرده که تقریباً توی اکثر گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده سال گذشته استفاده شده. با یه بار شارژ کردن گوشی می‌تونید تا حداقل یه روز کامل ازش استفاده کنید. این گوشی از قابلیت شارژ سریع با شارژر 88 واتی پشتیبانی می‌کنه که می‌تونه 0 تا 100 درصد باتری رو در کمتر از 30 دقیقه شارژ کنه.

گوشی Mate 60 Pro Plus از قابلیت شارژ وایرلس هم پشتیبانی می‌کنه و می‌تونید با توان 50 وات، باتریشو شارژ‌ کنید. بدیهیه که سرعت شارژ شدن باتری این گوشی در حالت شارژ بی‌سیم کمتره. یکی دیگه از قابلیت‌هایی که برای باتری این گوشی بهش اشاره شده، قابلیت شارژ معکوسه که می‌تونید ازش برای شارژ کردن گوشی‌های دیگه با توان 20W استفاده کنید.

به طور کلی، این گوشی از نظر باتری در وضعیت خوبی قرار داره و با یه بار شارژ کردنش می‌تونید تا ساعت‌ها ازش استفاده کنید. استفاده از پنل مخصوص LTPO OLED که رفرش ریت رو به طور خودکار کاهش میده هم به ماندگاری بیشتر باتری این گوشی کمک کرده.

 

بررسی عملکرد دوربین‌های هواوی میت 60 پرو پلاس

انتخاب دوربین‌های سه گانه با لنز‌های واید، پریسکوپ تله فوتو و اولترا واید برای این گوشی، جذابیتش رو بیشتر کرده. شرکت هواوی سه لنز مختلف زیر رو برای Mate 60 Pro Plus در نظر گرفته:‌

  • دوربین 48 مگاپیکسلی واید با لرزشگیر OIS و فوکوس تشخیص فاز PDAF
  • دوربین 40 مگاپیسکلی اولترا واید با فوکوس تشخیص فاز PDAF
  • دوربین 48 مگاپیکسلی پریسکوپ با لرزشگیر OIS و فوکوس تشخیص فاز PDAF
  • دوربین 13 مگاپیکسلی سلفی اولترا واید

در ادامه هر لنز رو به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

 

عملکرد دوربین‌ واید (اصلی)

شرکت هواوی در چند سال گذشته بخاطر تحریم‌های شدیدی که آمریکا و کشورهای اروپایی براش در نظر گرفتن، محدودیت‌های زیادی در زمینه استفاده از لنز دوربین شرکت‌هایی مثل سامسونگ و یا سونی داشته. به همین دلیل، لنز اختصاصی خودشو روی گوشی‌هاش قرار میده. دوربین اصلی گوشی میت 60 پرو پلاس به لنز اختصاصی هواوی مجهز شده. این لنز 48 مگاپیکسلی، دریچه دیافراگم f/1.4 داره و باعث میشه نور بیشتری وارد لنز شده و تصاویر با جزئیات بیشتر و نویز کمتر ثبت بشن.

بررسی دوربین اصلی Mate 60 Pro Plus

همچنین باید به وجود قابلیت OIS یا لرزشگیر اپتیکال در این لنز هم اشاره کنیم که جلوی تار شدن عکس‌ها رو می‌گیره. بنابراین به راحتی در حین قدم زدن می‌تونید بدون نگرانی از تار شدن عکس‌ها با این گوشی عکاسی کنید. کیفیت فیلمبرداری این دوربین به 4K هم می‌رسه و می‌تونید فیلم‌های اسلوموشن با کیفیت 1080p@480fps باهاش ضبط کنید. این دوربین حالت‌های مختلفی برای عکاسی پانوراما، پرتره و عکاسی در شب هم در اختیارتون قرار میده.

به طور کلی، کیفیت عکس‌هایی که با دوربین اصلی Mate 60 Pro Plus ثبت می‌کنید در سطح قابل قبولیه. البته نمیشه با دوربین‌های پرچمدارهای سامسونگ و آیفون مقایسه‌ش کرد.

 

عملکرد دوربین اولتراواید

این گوشی به دوربین اولترا واید 40 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 مجهز شده که تا زاویه 120 درجه رو پوشش میده. بنابراین می‌تونید از این دوربین برای عکاسی از مناظر طبیعی که به زاویه دید بیشتری نیازه استفاده کنید. این دوربین به قابلیت PDAF مجهز شده و به طور خودکار روی سوژه‌های موجود در صحنه فوکوس می‌کنه تا پس‌زمینه بوکه شده و عکس باکیفیت‌تر بشه. دوربین اولترا واید Mate 60 Pro Plus از نظر کیفیت مگاپیکسلی خیلی خوبه اما ثبات و عمق رنگ مناسبی نداره و رنگ‌ها از حالت طبیعی کمی خارج میشن.

 

عملکرد دوربین پریسکوپ

گوشی هواوی Mate 60 Pro Plus یکی از بهترین دوربین‌های پریسکوپ موجود در دنیا رو داره. این دوربین 48 مگاپیکسلی با دیافراگم f/3.0 ساخته شده که یکی از بزرگ‌ترین دیافراگم‌های دوربین روی گوشی‌ها محسوب میشه و باعث شده عکس‌هایی که با این دوربین می‌گیرید از کیفیت و روشنایی خوبی برخوردار بشه. نکته بسیار مهم درباره این دوربین اینه که تا 3.5 برابر می‌تونه زوم اپتیکال بده تا عکاسی از سوژه‌هایی که در فاصله دور از شما قرار دارن با کیفیت بالاتری انجام بشه. همچنین از قابلیت OIS هم پشتیبانی می‌کنه که جلوی تار شدن عکس‌ها رو می‌گیره.

به طور کلی، دوربین پریسکوپ Mate 60 Pro Plus به عنوان یه نقطه قوت در این گوشی به شمار میره و خیلیا فقط بخاطر وجود لنز پریسکوپ این گوشی رو میخرن.

 

عملکرد دوربین سلفی

از لنز 13 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 به عنوان دوربین سلفی این گوشی استفاده شده. این دوربین از نوع اولترا وایده و می‌تونید برای ثبت عکس‌های سلفی از خودتون روی بوکه کردن پس‌زمینه‌ش حساب کنید. بزرگ بودن دیافراگم این لنز باعث میشه عکس‌هایی که در محیط‌های با نور کم می‌گیرید، روشنایی خوبی داشته باشن. با این حال، دوربین سلفی هواوی در مقایسه با دوربین سلفی گوشی‌های پرچمدار دیگه خیلی وضعیت خوبی نداره.

 

بررسی هواوی Mate 60 Pro Plus از نظر سخت افزار و نرم افزار

هواوی امسال از پردازنده اختصاصی خودش برای Mate 60 Pro Plus استفاده کرده. قلب تپنده این گوشی، چیپست هشت هسته‌ای Kirin 9000S هست که طی فرایند 7 نانومتری تولید شده. این چیپست در دسته پردازنده‌های رده بالا قرار می‌گیره، ولی در مقایسه با پردازنده‌های پرچمدار شرکت کوالکام، وضعیت خوبی نداره. اندازه بزرگ‌تر و مصرف باتری بیشتر، دو مورد از نقاط ضعف‌ این پردازنده محسوب میشن. با این حال می‌تونید از همین چیپست برای اجرای بازی‌های سنگین روی گوشی استفاده کنید؛ چون قدرت پردازش خوبی داره و از پس بازی‌ها تا حد خوبی برمیاد. این گوشی پرچمدار هواوی با رم 16 گیگابایتی و حافظه‌های 512GB و 1TB تولید شده. البته شما می‌تونید با استفاده از اسلات مخصوص سیم‌کارت، حافظه‌شو بیشتر کنید و تا 256GB ارتقاش بدید.

بررسی قدرت پردازش گوشی Mate 60 Pro Plus

به طور کلی، قدرت پردازش Mate 60 Pro Plus در سطح خودش خوبه ولی در مقایسه با خیلی از گوشی‌های پرچمدار و حتی میان‌رده، وضعیت خوبی نداره. در حدی که بعضی از گوشی‌های میان‌رده شیائومی از نظر پردازش برنامه و بازی‌ها، عملکرد بهتری نسیت به این گوشی ارائه میدن.

 

رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری

کمپانی هواوی رابط کاربری اختصاصی HarmonyOS 4.0 رو به عنوان سیستم عامل این گوشی در نظر گرفته. این سیستم عامل که شباهت زیادی به اندروید داره، دقیقاً مثل اندروید کار می‌کنه و از ویژگی‌های امنیتی مثل تشخیص چهره یا اثر انگشت پشتیبانی می‌کنه. تنها عیب این سیستم عامل اینه که نمی‌تونه به برنامه‌های اختصاصی اندروید دسترسی داشته باشه که دلیلش همون تحریم‌های آمریکاست. به همین خاطر ممکنه کار کردن با این گوشی برای خیلی از کسایی که به اندروید یا iOS عادت دارن، سخت باشه.

 

اسپیکر گوشی

صدای اسپیکرهای Mate 60 Pro Plus کیفیت و حجم خوبی داره. دو اسپیکر روی بدنه این گوشی قرار داده شده تا صدای استریو تولید کنن. این اسپیکرهای می‌تونن طیف وسیعی از صداها از صداهای بم، تا میانی و زیر رو به خوبی پخش کنن و پشتیبانی از حالت استریو، باعث میشه حس کنید توی محیط استودیو یا وسط کنسرت نشستید و دارید به موسیقی گوش میدید. توجه داشته باشید وقتی درجه صدای اسپیکرها رو روی حالت حداکثر قرار میدید، کیفیت صدا کاهش پیدا می‌کنه و ممکنه کمی نویز هم بشنوید. در ضمن، این گوشی، جک 3.5 میلی‌متری نداره و باید از هندزفری‌های بی‌سیم برای اتصال بهش استفاده کنید.

 

آیا گوشی Mate 60 Pro Plus هواوی ارزش خرید دارد؟

گوشی Mate 60 Pro Plus با رم 16 گیگ و حافظه 512 گیگ تو بازار ایران (تیر 1403) با قیمت حدود 105 میلیون تومان فروخته میشه که قیمت خیلی بالاییه. وجود نمایشگر خیلی بزرگ، طراحی خاص، رم 16GB و باتری با قابلیت شارژ سریع، باعث شده این پرچمدار هواوی گرون‌تر از انتظارها بشه. با این وجود باید ببینیم که آیا ارزش خرید داره؟

گوشی اس 24 اولترا با رم 12 و حافظه 512 به عنوان پرچمدار سامسونگ توی بازار ایران حداکثر 75 میلیون تومان قیمت داره. این گوشی از چیپست کوالکام نسل جدید استفاده می‌کنه و از نظر دوربین، باتری و قابلیت‌های نرم‌افزاری خیلی بهتر از گوشی میت 60 پرو پلاس هواوی محسوب میشه. اگه در دسته گوشی‌های پرچمدار به گوشی‌های آیفون هم توجه داشته باشید، باید گفت که آیفون 13 پرو مکس هم یه سر و گردن از این گوشی بالاتره و از نظر کیفیت بدنه، اعتبار برند و دوربین وضعیت بهتری داره. پس همونطور که می‌بینید رقابت تو این بازه قیمتی برای هواوی که درگیر تحریم های اروپا و آمریکائه خیلی سخته.

بنابراین اگه گوشی Mate 60 Pro Plus هواوی رو با گوشی‌های پرچمدار یک سال اخیر بازار مقایسه کنیم، خیلی حرف زیادی برای گفتن نداره؛ اما اگه یه گوشی با طراحی خیلی خاص که چشما رو به خودش برگردونه میخواین و بودجه براتون مسئله نیست، این پرچمدار هوآوی با طراحی جذاب و منحصربه‌فرد و دوربین‌های خوبش می‌تونه انتخاب مناسبی براتون باشه.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 3 روز پیش
تعداد نظرات : 1
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

محمد محمدی

قیمتش خیلی فضایی ست

۰۸ تیر ۱۴۰۳