تشخیص سلامت باتری آیفون

باتری گوشی‌های آیفون یکی از مهم‌ترین قطعاتش به حساب میاد؛ با اینکه باتری‌های مورد استفاده تو گوشی‌های آیفون شارژدهی بالایی دارن و از نظر طول عمر نسبت به رقبا عملکرد به مراتب بهتری دارن، با این حال به مرور زمان دچار افت عملکرد شده و ممکنه حتی نیاز به تعویض پیدا کنن. به همین دلیل کاربران گوشی‌های آیفون باید مرتب باتری گوشی رو چک کرده و از سلامتش اطمینان پیدا کنن. اگر از کاربران گوشی‌های آیفون هستین با موبونیوز همراه بشین تا ببینیم چه روش‌هایی برای تشخیص سلامت باتری آیفون وجود داره و با استفاده از این روش‌ها میتونیم به چه اطلاعاتی دست پیدا کنیم.

 

چطور سلامت باتری آیفون را تشخیص بدهیم؟

تو سال 2018 که اپل نسخه iOS 11.3 را معرفی و عرضه کرد، یک قابلیت کاربردی و مهم بهش اضافه کرده بود که Battery Health نام داشت. این ویژگی جدید که از سال 2018 تا به امروز روی همه نسخه‌های iOS وجود داره و تکامل پیدا کرده میتونه اطلاعات مهمی در مورد ظرفیت و سلامت باتری آیفون در اختیار شما قرار بده. به طور کلی میشه گفت که این ویژگی یک شاخص مهمه که با استفاده ازش میشه میزان ظرفیت باقیمانده از کل ظرفیت اولیه گوشی رو حساب کرد. به همین دلیل برای تشخیص سلامت باتری آیفون به نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های دیگه نیازی نیست و به راحتی با استفاده از این ویژگی میشه وضعیت باتری رو رصد کرد.

روش‌های تست سلامت باتری آیفون

برای اینکه بتونین سلامت باتری آیفون (باتری هلث) رو چک کنین و از سلامتش مطلع بشین تنها چند مرحله ساده باید انجام بدین. مراحل مشاهده باتری هلث آیفون عبارتند از:

  • وارد تنظیمات یا Settings گوشی بشین
  • گزینه Battery رو پیدا کرده و روش ضربه بزنین
  • تو صفحه باز شده گزینه Battery Health and Charging رو انتخاب کنین

درصد سلامت باتری آیفون

پس از انتخاب این گزینه تو صفحه باز شده چند گزینه نمایش داده شده. اولین گزینه Maximum Capacity نام داره که جلوش یک عدد به شکل درصد نمایش داده شده. این عدد نشان دهنده میزان سلامت گوشی آیفون شماست. طببق گفته اپل در صورتی که عدد نمایش داده شده تو این قسمت بالای 80 درصد باشه، به این معنیه که باتری گوشی عملکرد خوبی داره. اما اگر این عدد زیر 80 درصد باشه یعنی که عملکرد باتری خوب نیست و میتونه عملکرد کلی گوشی رو هم تحت تأثیر قرار بده.

 

نحوه اطلاع از وضعیت عملکرد باتری آیفون

تو گزینه Maximum Capacity حداکثر ظرفیت باقیمانده باتری گوشی نسبت به ظرفیت اولیه با درصد نمایش داده میشه و اطلاعات دقیقی از وضعیت باتری و عملکردش در اختیار شما قرار نمیده. زیر این گزینه، بخشی به نام Peak Performance Capability وجود داره که توضیحات دقیق‌تری در مورد عملکرد باتری نمایش میده و با انتخاب کردن این گزینه میتونید با جزئیات بیشتری از عملکرد باتری گوشی مطلع بشین. زمانی که این گزینه رو انتخاب میکنین، ممکنه یکی از 4 پیام زیر رو مشاهده کنین که هر کدام از این پیام‌ها معنی و مفهوم خاصی دارن:

بررسی عملکرد باتری آیفون

  • Your battery is currently supporting normal peak performance: اگر این پیام روی گوشی نمایش داده بشه این معنیه که باتری عملکرد خیلی خوبی داره و در حال حاضر با بالاترین ظرفیت موجود داره وظایفش رو انجام میده.
  • Built-in dynamic software and hardware will help counter performance impacts that may be noticed as your iPhone battery chemically ages: نمایش دادن این پیام به معنی قدیمی شدن گوشی آیفونه و به شما اطلاع میده که عملکرد باتری گوشی شروع به افت کرده و باید مراقبش باشین.
  • This iPhone has experienced an unexpected shutdown because the battery was unable to deliver the necessary peak power. Performance management has been applied to help prevent this from happening again: اگر این پیام رو تو بخش Peak Performance Capability دیدین به این معنیه که باتری گوشی دچار مشکل شده و عملکرد عادی نداره و میتونه باعث اختلال در عملکرد کلی گوشی و کند شدنش بشه.
  • Your battery’s health is significantly degraded: این جمله کوتاه به شما میگه به دلیل افت عملکرد زیاد باتری و رسیدن ظرفیتش به زیر 80 درصد، باید خیلی سریع برای تعویض باتری اقدام کنین چون این موضوع میتونه تأثیر منفی روی عملکرد کلی گوشی داشته باشه.

یکی دیگه از قابلیت‌های گوشی‌های آیفون تو بخش Battery نمایش دادن وضعیت عملکرد باتری و شارژدهیش با استفاده از نمودار و به صورت تصویریه. زمانی که وارد بخش Battery تو تنظیمات گوشی میشین پس از چند ثانیه نمودارهایی تو قسمت پایین نمایش داده میشه. با استفاده از این نمودارها میتونین وضعیت شارژدهی باتری گوشی رو تو 24 ساعت گذشته و همچنین 10 روز گذشته مشاهده کنین.

نمودار مصرف باتری آیفون

زیر این نمودارها لیستی از برنامه‌های مختلف به همراه میزان استفاده هر کدام از این برنامه از شارژ باتری نمایش داده میشه. با ضربه زدن روی هر برنامه اطلاعات دقیق‌تری از مدت زمان استفاده از برنامه و میزان مصرف باتری رو میشه دید. تو این قسمت اگر احساس میکنین برنامه‌ای غیر ضروری وجود داره که از حجم زیادی از ظرفیت باتری استفاده میکنه، میتونین برنامه رو حذف کرده یا محدود کنین و به این شکل شارژدهی باتری رو مدیریت کنین.

 

سلامت باتری آیفون تا چند درصد خوب است؟

زمانی که گوشی آیفون جدید و کار نکرده میخرین، سلامت باتریش 100 درصد؛ طبیعیه که به مرور زمان هرچی بیشتر از گوشی استفاده کنین، از سلامت باتری کم میشه. در مورد این موضوع که سلامت باتری آیفون تا چند درصد خوبه باید گفت که هر چی این عدد به 100 نزدیک باشه بهتره. البته اپل اعلام کرده که تا زمانی که سلامت باتری به 80 درصد نرسیده یعنی عملکرد خوبی داره و جای نگرانی وجود نداره. به همین دلیل بهترین بازه برای درصد سلامت باتری بین 80 تا 100 درصده.

اپل اعلام کرده که در حالت معمول و در صورت استفاده عادی و صحیح از گوشی، هر سال که از عمر گوشی میگذره، حدود 5 درصد از سلامت باتری کم میشه. بر اساس توصیه اپل در صورتی که درصد سلامت باتری آیفون به زیر 80 درصد برسد، بهترین کار تعویض کردن باتری گوشیه؛ چون باتری عملکرد خودش رو از دست داده و میتونه روی عملکرد کلی گوشی هم تأثیر منفی داشته باشه.

چه عواملی باعث کاهش سلامت باتری آیفون میشه؟

اگه به صورت خلاصه بخوایم عامل کاهش سلامت باتری آیفون رو بگیم باید در یک کلمه گفت: “گرما”! اگه از آداپتور شارژر یا کابل غیر استاندارد استفاده کنید، قابی که گردش هوای مناسبی نداره، قرار گرفتن زیر نور مستقیم آفتاب یا استفاده از گوشی در حین شارژ همه مواردی هستن که میتونن به سلامت باتری گوشی آیفون لطمه بزنن.

اگه تو خرید شارژ اورجینال آیفون دچار مشکل هستید و نمیتونید آداپتور اورجینال رو از های کپی تشخیص بدید، میتونید آداپتور موبوادیشن رو تهیه کنید که هم بر اساس دستگاه خروجی میده و هم خیالتون از اصالت و گارانتیش راحت باشه.

جمع‌بندی

گوشی‌های آیفون جزو گوشی‌هایی هستن که از نظر عملکرد و شارژدهی باتری در رده‌های بالا قرار میگیرن. با این حال باتری قطعه‌ای است که به مرور زمان و استفاده از گوشی افت عملکرد پیدا میکنه و ظرفیت واقعیش نسبت به ظرفیت اولیه کمتر میشه. با توجه به اینکه عملکرد باتری میتونه روی عملکرد کلی گوشی هم تأثیر داشته باشه، اپل ویژگی‌ای رو به سیستم عامل گوشی‌هاش اضافه کرد که کاربران بتونن ازش برای تشخیص سلامت باتری آیفون و بررسی عملکرد باتری استفاده کنن. ویژگی Battery Health گوشی‌های آیفون اطلاعات دقیقی از وضعیت و عملکرد باتری و سلامتیش رو به شما ارائه میکنه که با استفاده از این اطلاعات میتونین اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از افت عملکرد سریع باتری انجام بدین یا در صورتی که باتری کاراییش رو از دست داده برای تعویضش اقدام کنین. باتری هلث گوشی شما چند درصده؟ بعد چند وقت استفاده؟ تو کامنت ها بگید تا ببینم کی بیشتر از سلامت باتری آیفونش محافظت کرده؟

نویسنده : نیکان دیاله آبادی
تاریخ انتشار 1 هفته پیش
برچسب ها
تعداد نظرات : 1
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Sepehr98

سلامتی کسایی که جرئت ندارن چک کنن😂

۱۶ شهریور ۱۴۰۳