چطور گوشی سرقتی نخریم؟

احتیاط شرط عقله! متاسفانه در سال‌های گذشته تعداد گوشی‌های قاچاق و سرقتی در بازار ایران زیاد شده و حتی بعضی از گوشی‌هایی که در بسته‌بندی‌های نو و پلمب شده فروخته میشن هم در همین دسته قرار می‌گیرن. توجه داشته باشید که در صورت اطلاع پلیس با مراجع قضایی از اینکه افراد گوشی سرقتی یا قاچاق خریداری کردن، می‌تونن مجازات‌هایی مثل حبس یا شلاق براشون صادر کنن. موضوع خیلی حساس‌تر از اون چیزیه که فکرشو می‌کنید. پس برای خرید گوشی دست دو یا حتی نو، بهتره یه استعلامی بگیرید و از اصالت گوشی مطمئن بشید. در ادامه روش‌های تشخیص گوشی سرقتی و نکاتی که قبل از خرید گوشی دست دوم باید بهشون توجه داشته باشید رو بررسی کردیم. اگه قصد خرید گوشی از دیوار رو هم دارید جالبه بدونید که برنامه دیوار ویژگی جذابی برای خرید ایمن گوشی اضافه کرده که در مورد این ویژگی جدید هم صحبت میکنیم.

چرا نباید گوشی سرقتی بخریم؟‌

قطعاً هیچکس دوست نداره گوشی سرقتی بخره اما خیلیا از روی بی‌اطلاعی و ناخواسته گوشی یا تبلتی می‌خرن که قبلاً دزدیده شده. خرید کالای دزدی توی کشورهای مختلف مجازات‌های متفاوتی داره. در ادامه دلایلی بهتون میگه نباید گوشی سرقتی بخرید رو بیان کردیم:

مجازات

بر اساس ماده 662 قانون مجازات اسلامی، هر کس که به صورت آگاهانه اقدام به خرید کالای مسروقه (دزدی) کنه، به حبس از 6 ماه تا 3 سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم میشه. نکته اینجاست که حتی اگه خریدار اظهار بی‌اطلاعی کنه و بگه که من نمی‌دونستم گوشی سرقتیه، قاضی می‌تونه فرد رو با احکام حقوقی دیگه‌ای مجازات کنه. بنابراین بی‌اطلاعی از خرید گوشی سرقتی اصلاً دلیل قانع‌کننده‌ای برای فرار از مجازات نمیشه. حتی اگه تو پروسه دادرسی بی گناهی شما ثابت بشه، بازم هم گوشی رو ازتون میگیرن و پولتون از بین رفته. هم کلی از وقتتون رو باید تو کلانتری و دادسرا بگذرونید!

روش‌های تشخیص گوشی سرقتی

ترویج سرقت

یکی دیگه از دلایلی که نباید گوشی یا کالای سرقتی بخریم، جنبه عمومی اونه. حتی اگه اون گوشی خیلی ارزون‌تر از گوشی‌های دیگه باشه، باید از خریدش صرفنظر کنیم چون با خرید این نوع گوشی‌ها در واقع داریم سرقت و دزدی گوشی رو ترویج و تشویق می‌کنیم. وقتی فروش گوشی سرقتی آسون و پرمشتری باشه، انگیزه سارقین هم بیشتر میشه و شاید قربانی بعدی، خودتون باشید!

مشکل در استفاده از خدمات

خوشبختانه در ایران سامانه‌هایی برای ثبت و تائید اصالت گوشی‌ها وجود داره. وقتی گوشی سرقتی خریداری می‌کنید، نمی‌تونید سیم‌کارتی رو داخل این گوشی قرار بدید و به هیچ وجه از خدمات اینترنت و سایر امکانات گوشی نمی‌تونید استفاده کنید. در این زمان یه گوشی دارید که آنتن نداره و فقط میتونید از دوربینش استفاده کنید یا باهاش بازی کنید!

از کجا تشخیص بدیم گوشی سرقتی نیست؟

چطور بفهمیم گوشی نو یا دست دومی که قصد خریدشو داریم، دزدی نیست؟‌ حتی در بعضی از مواقع، گوشی‌های سرقتی رو در جعبه و بسته‌بندی پلمب شده و به قیمت گوشی نو می‌فروشن که باید به این موضوع هم توجه کرد. بنابراین نکاتی مانند گرفتن استعلام از سامانه همیاب24، که در ادامه گفته میشه رو با دقت مطالعه کنید.

وجود بسته بندی و اقلام همراه

همونجوری که گفتیم وجود کارتن دلیل بر سرقتی نبودن گوشی نیست چون کارتون خیلی از گوشی ها به راحتی در بازار قابل خریداریه ولی معمولا خیلی از دزدان تازه کار، زحمت پیدا کردن و خرید کارتون رو به خودشون نمیدن. چک کردن IMEI روی کارتون با گوشی هم میتونه مچ دزد رو بگیره ولی اگه دزد خیلی حرفه ای باشه با یه برچسب اونم میتونه جعل کنه!

خرید از فروشگاه‌های معتبر

روش‌های تشخیص گوشی سرقتی

چرا از یه فروشگاه معتبر خرید نمی‌کنید؟ اگه فرایندهای تشخیص گوشی سرقتی براتون سخت و پیچیده‌ست می‌تونید گوشی‌تونو از یه فروشگاه معتبر سطح شهر خریداری کنید. برای اطلاع از معتبر بوده یه فروشگاه فیزیکی می‌تونید پروانه کسب اون رو روی دیوار فروشگاه ببینید. برای دیدن اعتبار یه فروشگاه اینترنتی هم می‌تونید به صفحه اصلی سایت برید و مطمئن بشید که «نماد اعتماد الکترونیکی» (اینماد) به همراه نشان «عضویت در اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی» زیر صفحه فروشگاه وجود داشته باشه.

دریافت فاکتور رسمی از فروشنده

یکی دیگه از کارهایی که می‌تونه خیالتونو راحت کنه اینه که حتماً بعد از خرید گوشی، فاکتور رسمی از فروشنده دریافت کنید. توجه داشته باشید که روی فاکتوری رسمی که بهتون داده میشه باید حتماً اطلاعات زیر وجود داشته باشه:‌

  • نام فروشگاه/ فروشنده
  • آدرس فروشگاه
  • شماره تماس فروشگاه
  • نام خریدار
  • شماره ملی خریدار
  • آدرس و شماره تماس خریدار
  • مشخصات گوشی
  • تاریخ و قیمت خرید
  • مهر و امضای فروشنده/ فروشگاه

سامانه همیاب 24

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص گوشی سرقتی اینه که کد IMEI گوشی رو در سامانه همیاب 24 (hamyab24.ir) وارد کنید. همیاب 24 سامانه کشوری ردیابی کالاهای دیجیتال سرقتی و مفقودی در ایرانه و بهترین مرجع برای استعلام گوشی سرقتی محسوب میشه. وقتی وضعیت سرقتی بودن گوشی رو در این سامانه استعلام می‌گیرید خیالتون از بابت رجیستری بودن گوشی، اعتبار گارانتی و خرید مطمئن هم راحت میشه.

چطور از سامانه همیاب24 استفاده کنیم؟‌ در ادامه روش‌های استفاده از این سامانه رو معرفی می‌کنیم.

گرفتن استعلام از سایت

روش‌های تشخیص گوشی سرقتی در سایت همیاب 24

می‌تونید وارد سایت همیاب24 بشید و کد IMEI گوشی رو وارد کنید. این کد روی جعبه گوشی حک شده و می‌تونید با شماره‌گیری کد #06#* ( ستاره، مربع، صفر، شش، مربع) روی گوشی، این کد رو ببینید. کافیه کد رو کپی کنید و بعد از ورود به سایت همیاب24، اون رو در کادری که مشخص شده وارد کنید و گزینه «استعلام» رو بزنید. در عرض چند ثانیه تمام اطلاعات مربوط به گوشی شما ، گارانتیش، استعلام‌های مربوط به سرقتی نبودن و استعلام سامانه همتا بهتون نشون داده میشه.

گرفتن استعلام از اپلیکیشن همیاب 24

می‌تونید اپلیکیشن همیاب24 رو دانلود کنید و تمام فرایندهایی که در بخش قبل گفتیم رو به صورت اختصاصی در اپلیکیشن انجام بدید.

روش‌های تشخیص گوشی سرقتی / استعلام از اپلیکیشن همیاب 24

گرفتن استعلام در سایت دیوار

یکی از جدید ترین خدماتی که برنامه دیوار ارائه داده، اضافه کردن استعلام اصالت گوشی همیاب24 هست که با این ویژگی خیالت از بابت سرقتی نبودن واصل بودن گوشی راحت میشه. خیلی از کسایی که گوشی دست دوم می‌خرن، مدل‌های مختلف رو در سایت یا اپلیکیشن دیوار می‌بینن و همونجا اقدام به خرید می‌کنن. به تازگی همیاب24 در قسمت مکمل‌های سایت دیوار اضافه شده و افراد می‌تونن در آگهی‌های دیوار، بخش «سامانه استعلام کالای دیجیتال همیاب» رو ببینن و با اشاره روی اون مستقیم وارد سایت استعلام بشن.

روش‌های تشخیص گوشی سرقتی در سایت دیوار

بنابراین به عنوان یه مشتری، اگه از یه گوشی در سایت دیوار خوشتون اومد، می‌تونید از فروشنده تقاضا کنید که استعلام همیاب رو فعال کنه تا با خیال راحت اقدام به خرید کنید.

به عنوان فروشنده، وقتی استعلام همیاب رو برای آگهی گوشی‌تون فعال می‌کنید، بازدید آگهی بیشتر میشه، مشتری‌ها اطمینان بیشتری پیدا می‌کنن، گوشی‌تون سریع‌تر فروش میره و سریع‌تر به هدفتون می‌رسید.

وقتی استعلام همیاب24 رو در برنامه دیوار فعال می‌کنید، مواردی مثل استعلام سرقتی یا مفقودی از همین سامانه، استعلام اصالت کالا از سامانه همتا و استعلام اطلاعات گارانتی در زیر آگهی گوشی شما فعال میشه.

جمع‌بندی

وقتی قصد خرید گوشی نو یا دست دوم رو داشته باشید اول از همه باید یه فروشگاه مطمئن پیدا کنید. بعدش حتماً کد IMEI گوشی رو از فروشنده بخواید (این کد رو جعبه گوشی هم حک شده یا با زدن کد دستوری میتونید پیدا کنید) و وضعیت سرقتی بودن و اصالت و گارانتی گوشی رو در سایت همیاب24 استعلام بگیرید. با این کار حتی اگه گوشی دست دوم هم بخرید، مطمئن میشید که گوشی سرقتی نیست و مشکلات و مجازات‌هایی که برای خرید گوشی سرقتی وجود داره گریبان شما رو نمی‌گیره.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 4 روز پیش
تعداد نظرات : 1
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
༒•✞Mr .E✧•༒

👍🏻👌🏼

۲۵ شهریور ۱۴۰۳