بررسی گوشی Honor X8b

گوشی آنر ایکس 8 بی در دسامبر 2023 (آذر 1402) به عنوان نسخه ارتقا یافته آنر X8 معرفی شد. آنر این میان رده جدید رو به ویژگی های قابل توجهی مثل دوربین 108 مگاپیکسلی، نمایشگر OLED با وضوح بالا، رم 8 گیگ و حافظه داخلی 512 گیگابایتی و همچنین، توانایی پشتیبانی از آداپتور 35 واتی مجهز کرده تا حریف نسبتا خوبی برای رقبای مشابه خودش باشه. با در نظر گرفتن همه این ویژگی ها و البته قیمت گوشی که تو کانال زیر 15 تومنه، بهتره که با بررسی گوشی Honor X8b در بخش های مختلف، ارزش خرید این گوشی رو به شکل موشکافانه تری بسنجیم و ببینم که آیا ارزش پرداخت این قیمت رو داره یا نه؟ اگه شما هم دوست دارین که جواب این سوال رو بدونین، تا انتهای این مقاله موبونیوز همراهمون باشین.

 

بررسی گوشی Honor X8b از نظر طراحی و کیفیت

اغلب گوشی های آنر از نظر ظاهر طراحی دلنشینی دارن و آنر X8b هم از این قضیه مستثنی نیست؛ به ویژه که مثل آنر X8، شباهت قابل توجهی به طراحی آیفون ها داره و مثل اکثر مدل های مقلد گوشی های آیفون، حال و هوای این سری پرچمدار رو با قیمت خیلی کمتر در اختیارتون میذاره. گوشی Honor X8b رو در سه رنگ جذاب زیر معرفی شده:

  • Glamorous Green (سبز)
  • Titanium Silver (نقره ای)
  • Midnight Black (مشکی)

این رنگ بندی، تقریبا مشابه رنگ بندی آنر ایکس 8 هست، با این تفاوت که به جای رنگ آبی گوشی قبلی، یک رنگ سبز جذاب جایگزین شده. در ادامه، بخش های مختلف طراحی Honor X8b رو زیر ذره بین می بریم.

 

کیفیت بدنه

آنر X8b با ابعاد 161.1 در 74.6 در 6.8 میلی متر و وزن 166 گرم معرفی شد تا کوتاه تر، باریک تر، کم عرض تر و البته سبک تر از آنر X8 باشه. بخش جلویی بدنه این گوشی، با پوشش شیشه ای محافظت میشه که آنر به طور واضح به نوع این پوشش اشاره نکرده؛ اما مدعی شده که این پوشش تونسته از شرکت SGS (یک شرکت معتبر در زمینه کنترل کیفیت)، گواهی مقاومت در برابر سقوط بگیره.

طراحی گوشی Honor X8b

فریم این گوشی از یک آلیاژ ترکیبی مقاوم ساخته شده و بدنه هم جز در نسخه سبز، از جنس پلاستیکه. پوشش چرم فقط در رنگ بندی سبز این گوشی استفاده شده و رنگ های مشکی و نقره ای، کماکان مثل آنر 8X با روکش پلاستیکی محافظت میشن.

متاسفانه برخلاف اغلب مدل های میان رده از برندهای دیگه که تو این رنج قیمتی قرار دارن، آنر X8b از هیچ استاندارد محافظتی پشتیبانی نمی کنه و احتمالا در برابر جذب گرد و غبار، خاک و آب، آسیب پذیره. پس بهتره که این مورد رو در هنگام خرید گوشی در نظر داشته باشین.

 

پنل جلویی گوشی

عدم شفاف سازی آنر برای نوع پوشش روی نمایشگر گوشی Honor X8b، میتونه تا حد زیادی روی تصمیم کاربران برای خرید این گوشی اثر منفی بذاره؛ به خصوص اگه در محیط باز با گوشی کار می کنین و نگرانین که در صورت افتادن دقیقا تا چه اندازه میتونه ضربه رو تحمل کنه. با این وجود، اگر بخوایم به ادعای آنر برای دریافت گواهی معتبر SGS برای این گوشی استناد کنیم، شاید کمی دلگرم بشیم که در سقوط یا ضربه، اتفاقی واسه نمایشگر این گوشی نمیفته.

شباهت طراحی بدنه آنر ایکس 8 بی به گوشی های آیفون، فقط محدود به تخت شدن فریم نیست. ناچ بیضی‌ شکلی که در بالای نمایشگر X8b قرار گرفته، میزبان دوربین سلفی 50 مگاپیکسلی در کنار یک فلاش LED هست. نسبت نمایشگر به بدنه در گوشی میان رده جدید آنر، برابر با 89.9 درصده که در مقایسه با ایکس 8، افزایش حدود 0.8 درصدی داشته؛ عددی که شاید در نگاه اولیه به چشمتون نیاد، اما روی بهبود تجربه کار با نمایشگر این گوشی تاثیر مثبتی داره.

 

طراحی اطراف بدنه

آنر X8b از دو سیمکارت پشتیبانی می کنه که جایگاه این دو سیمکارت در بخش چپ فریم قرار گرفته. سمت راست هم تقریبا مثل تمام گوشی های هوشمند دیگه، میزبان دکمه های تنظیم صدا و پاوره. در نهایت، اسپیکر مونو در کنار درگاه Type-C و میکروفون اول مکالمه در بخش پایین بدنه قرار دارن و بخش بالایی هم صرفا پذیرای میکروفون دوم مکالمه است. حسگر اثر انگشت این گوشی هم روی دکمه پاور و در بخش سمت راست بدنه قرار داره.

طراحی اطراف بدنه گوشی Honor X8b

تخت بودن فریم این گوشی، به پیروی از همون طراحی مشابه آیفون انجام شده و علاوه بر افزایش جذابیت ظاهری این گوشی، تا حد قابل توجهی هم روی خوش دستیش موثره.

 

طراحی دوربین‌ها

آنر با حذف دوربین تشخیص عمق مدل X8، ساختار دوربین های آنر ایکس 8 بی رو تا حدی تغییر داده. این میان رده جدید، در بخش پشتی بدنه میزبان 3 ماژول دوربین های اصلی، اولتراواید و ماکرو در کنار فلش LED هست که روی یک جزیره مربعی در کنار هم قرار گرفتن.

اگر آنر به فکر پشتیبانی این گوشی از استانداردهای محافظتی میفتاد و جنس پوشش روی نمایشگر رو به طور شفاف بیان میکرد، تا بدونیم این گوشی در موقع سقوط تا چه حد قابل اعتماده، شاید میشد امتیاز مناسبی رو در بخش طراحی بهش بدیم. اما در حال حاضر، این گوشی بیشتر طراحی جذابی داره و نمیتونین روی مقاومتش حساب خاصی باز کنین.

 

بررسی صفحه نمایش

آنر X8b مجهز به یک نمایشگر 6.7 اینچی از نوع اولده که مثل نمایشگر برادر بزرگش نرخ نوسازی 90 هرتزی داره و با کمی رزولوشن بهتر، میتونه تصاویر رو با وضوح Full HD+ (رزولوشن 2412 در 1080 پیکسل) نمایش بده. یکی از ضعف هایی که این نمایشگر در مقایسه با سایر رقبای میان رده خودش داره، عدم پشتیبانی از فناوری HDR هست؛ ضعفی که با توجه به قیمت آنر X8b نباید شاهدش باشیم ولی متاسفانه هستیم.

بررسی صفحه نمایش گوشی Honor X8b

حداکثر روشنایی این نمایشگر به ادعای آنر، در دو حالت خودکار و پیک، به ترتیب به 1200 و 2000 نیت میرسه که عدد بسیار خوبیه و نوید یک تجربه خوب برای دیدن جزئیات این نمایشگر در زیر نور آفتاب رو میده. افزایش نسبت نمایشگر به بدنه در آنر X8b نسبت به قبل اونقدر محسوس نیست که به چشم بیاد؛ اما باز هم جای امیدواری داره که آنر این موضوع رو برای مدل جدیدش در نظر گرفته. برخلاف بخش طراحی، بررسی گوشی Honor X8b از نظر عملکرد نمایشگر، نتیجه امیدوارکننده ای داشت و میتونیم با اطمینان بگیم که اگه اهل تماشای فیلم هستین، خیالتون از بابت کیفیت بسیار خوب این نمایشگر راحته.

 

بررسی باتری و شارژدهی گوشی Honor X8b

گوشی Honor X8b از یک باتری 4500 میلی آمپر ساعتی استفاده میکنه که ظرفیتش به نسبت مدل نسل قبل افزایش پیدا کرده. این باتری، با آداپتور 35 واتی سیمی شارژ میشه و طبق انتظارمون، از هیچکدوم از فناوری های پیشرفته شارژ بی سیم یا شارژ معکوس پشتیبانی نمی کنه. باتری این میان رده جدید آنر، با آداپتور 35 واتی در حدود 1 ساعت و 10 دقیقه از صفر تا صد شارژ میشه و در مدت 30 دقیقه، درصدش از صفر به حدود 50 درصد میرسه. با استفاده های معمولی مثل تماشای ویدیو، تماس یا وب گردی، میتونین انتظار شارژدهی حدود 1 روز رو از این گوشی داشته باشین و آخر شب شارژش کنین.

بررسی باتری گوشی Honor X8b

پشتیبانی از آداپتور فست شارژ 35 واتی، امتیازیه که کمتر گوشی میان رده ای در کلاس قیمتی مشابه با آنر X8b ازش بهره مندن؛ با این وجود، کم بودن ظرفیت باتری این گوشی نسبت به اغلب رقبا، کمی ما رو نسبت به شارژدهیش دلسرد میکنه. البته، اگر کارایی مورد انتظارتون از این گوشی در حد استفاده های معمولی باشه، کارتون رو به خوبی راه میندازه.

 

بررسی عملکرد دوربین‌های گوشی Honor X8b

مهمترین بخشی که در آنر X8b نسبت به آنر ایکس 8 تغییر کرده، بخش دوربین های این میان رده است. مجموعه دوربین های پشتی گوشی Honor X8b شامل یک دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی، در کنار یک دوربین اولتراواید 5 مگاپیکسلی و یک دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی میشه که در مقایسه با دوربین های آنر X8، افزایش وضوح دوربین اصلی و حذف دوربین تشخیص عمق رو تجربه کرده. دوربین سلفی این گوشی هم به جای سنسور 16 مگاپیکسلی، با یک دوربین 50 مگاپیکسلی جایگزین شده.

 

عملکرد دوربین‌ واید (اصلی)

دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی این گوشی در نور روز، عملکرد خوبی داره و تصاویر رو با جزئیات دقیق، کنتراست نسبتا خوب و رنگ های طبیعی ثبت میکنه؛ البته محدوده دینامیکی چندان بالایی نداره. با افزایش بزرگنمایی روی سوژه، متاسفانه بعضی از جزئیات به کلی محو میشن و تصاویری آبرنگی تحویل می گیریم؛ مشکلی که با توجه به وضوح 108 مگاپیکسلی این دوربین، اصلا انتظارش رو نداشتیم.

بررسی دوربین اصلی گوشی Honor X8b در نور روز

با کاهش نور محیط، عملکرد دوربین اصلی آنر X8b تا حدی افت میکنه. در این حالت، نوردهی تصاویر مطابق انتظارمون نیست؛ اگرچه نمیشه برچسب بد بودن روی تصاویر شب این دوربین بذاریم، اما اونقدر هم خوب نیستن. با تغییر حالت عکاسی دوربین از خودکار به Night mode، کمی وضعیت نوردهی و محدوده دینامیکی تصاویر بهتر میشه؛ اما باز هم نویز کاملا محسوسی دارن که قابل چشم پوشی نیست.

بررسی دوربین اصلی گوشی Honor X8b در شب

با توجه به وضوح دوربین اصلی آنر 8Xb، انتظار عملکرد بهتری رو در عکاسی به ویژه در شب داشتیم؛ اما نبود قابلیت لرزش گیر اپتیکال تصویر و همچنین، گشودگی دیافراگم پایین، کار رو در عکاسی شب با دوربین اصلی این گوشی خراب میکنه و تصاویری میگیره که فقط کارمون رو راه میندازن و چندان جالب نیستن.

 

عملکرد دوربین اولتراواید

وضوح 5 مگاپیکسل حتی برای ارزون ترین میان رده ها هم عدد قابل قبولی نیست و بدون بررسی هم میشه کارایی نامطلوبش رو حدس زد. تصاویر گرفته شده با این دوربین، صرفا با میدان دید خوبی ثبت میشن و نه تنها رنگ بندی جالبی ندارن، بلکه جزئیات قابل توجهی رو از دست میدن.

بررسی دوربین اولتراواید گوشی Honor X8b

شاید اگه آنر بین وضوح دوربین اصلی و اولتراواید، یک تناسب منطقی در نظر میگرفت و سنسور 108 مگاپیکسلی رو در کنار یک سنسور 5 مگاپیکسلی قرار نمیداد، میشد دوربینی با وضوح بالاتر داشته باشیم و با این تصاویر تقریبا فاجعه بار لنز اولتراواید روبرو نشیم.

 

عملکرد دوربین ماکرو

تصاویر نمای نزدیک گرفته شده با دوربین 2 مگاپیکسلی آنر X8b، برای موقعیت های معمولی چندان بد نیستن؛ اما اگه انتظار یک تصویر ماکروی باکیفیت رو از این دوربین دارین، باید بگم که کاملا ناامید میشین و نه جزئیات رو به شکل دقیقی واستون ثبت میکنه و نه رنگ ها به واقعیت نزدیک هستن.

دوربین ماکرو گوشی Honor X8b

آنر اگه به جای این دوربین، از یک سنسور اولتراواید با وضوح بالاتر استفاده می کرد، نه تنها تصاویر اولتراواید بهتری داشتیم، بله میتونستیم روی توانایی این گوشی برای ثبت تصاویر کلوزاپ هم حساب بیشتری باز کنیم.

 

عملکرد دوربین سلفی

برخلاف دوربین های اولتراواید و ماکرو، تصاویر سلفی گوشی Honor X8b مطابق انتظارمون هستن. دوربین سلفی این گوشی، توانایی ثبت عکس هایی با رنگ بندی نزدیک به واقعیت و جزئیات دقیق رو داره. البته اگه جانب انصاف رو رعایت کنیم، باید بگیم که این تصاویر در حد یک دوربین 50 مگاپیکسلی نیستن و جا داشت که نتیجه عملکرد این دوربین بهتر از این بشه.

هر دو مجموعه دوربین های پشتی و سلفی این گوشی، صرفا قابلیت فیلمبرداری با وضوح 1080P و سرعت 30 فریم بر ثانیه رو دارن. با در نظر گرفتن این وضوح و همچنین، عملکرد ضعیف دوربین اولتراواید در هر دو حالت روز و شب و ضعف محسوس دوربین اصلی در عکاسی شب، بررسی گوشی Honor X8b در بخش دوربین، نتیجه جالبی نداره. در واقع، اگه میخواین به دلیل داشتن دوربین 108 مگاپیکسلی این گوشی رو انتخاب کنین، باید بگم که این وضوح فقط یک عدده و بهش امیدوار نباشین.

 

بررسی گوشی Honor X8b از نظر سخت افزار و نرم افزار

با وجود اختلاف قیمتی زیادی که بین این دو مدل وجود داره، آنر 8Xb دقیقا از تراشه گوشی آنر ایکس 8 استفاده می کنه. پردازنده اسنپدراگون 680 4G، با فناوری 6 نانومتری تولید شده و از ساختار 8 هسته ای برخورداره. پردازش های گرافیکی آنر X8b با این تراشه به عهده پردازنده Adreno 610 هست. برخلاف مدل نسل قبل که صرفا در یک کانفیگ عرضه شد، گوشی Honor X8b با تنوع رم و حافظه بیشتری به فروش میرسه که عبارتند از:

  • حافظه 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت
  • حافظه 256 گیگابایت و رم 6 گیگابایت
  • حافظه 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت
  • حافظه 512 گیگابایت و رم 8 گیگابایت (موجود در ایران)

این گوشی در هیچ یک از کانفیگ ها از کارت حافظه پشتیبانی نمی کنه. مجهز بودن آنر X8b به حافظه داخلی 512 گیگابایت، امتیازیه که در اغلب مدل های مشابه وجود نداره و میتونه به عنوان یک ویژگی خاص برای کسایی که دنبال گوشی هایی با حافظه بالا هستن، محسوب بشه.

 

پایداری سخت‌افزاری

اسنپدراگون 680 یک پردازنده میان رده کوالکامه و انتظار چندان خاصی به ویژه در اجرای بازی ها و برنامه های سنگین، ازش نداریم. با اجرای بازی هایی مثل Call of Duty Mobile و Farlight 84 با تنظیمات Medium، افت فریم خاصی وجود نداره و بازی به مدت طولانی و با پایداری مناسبی اجرا میشه. با افزایش تنظیمات گرافیکی و رفتن به سمت High در عناوین سنگین تری مثل PUBG Mobile، این عملکرد روان، کمی بهم میریزه و افت فریم داریم. برای بازی های نسبتا سبک مثل Mobile Legends در تنظیمات High هیچ مشکل خاصی وجود نداره، اما ممکنه که با تغییر تنظیمات روی حالت Ultra با افت فریم و لگ و باگ مواجه بشین.

تست بازی گوشی Honor X8b

اجرای بازی های سنگین و چالشی مثل Genshin Impact، حتی با تنظیمات گرافیکی Low و پایین ترین فریم هم لگ های گاه به گاه داره؛ اما اگه به این بازی علاقه دارین، آنر ایکس 8 بی با کمی صبوری کار رو براتون درمیاره. افزایش گرمای بدنه در طی اجرای بازی ها و برنامه های سبک چندان زیاد نیست؛ اما اگه برنامه های سنگین یا بازی هایی مثل گنشین ایمپکت رو با این گوشی اجرا کنین، باید انتظار گرم شدن قابل توجه بدنه رو داشته باشین.

 

رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری

گوشی آنر X8b، از رابط کاربری MagicOS 7.2 مبتنی بر اندروید 13 استفاده می کنه و هنوز مشخص نیست که آیا MagicOS 8.0 اندروید 14 رو دریافت میکنه یا نه؛ چون این نسخه جدید فعلا در مرحله آزمایشیه و آنر هیچ تاریخ دقیقی رو برای عرضه رسمی این رابط کاربری تعیین نکرده.
اگه قبلا گوشی آنر داشتین و با مجیک او اس آشنایی دارین، میتونین در نسخه 7.2 به قابلیت های جالبی مثل Magic Capsule (مشابه ویژگی Dynamic Island اپل)، دو برنامه گالری روی گوشی، ویژگی Face Unlock و چند تا قابلیت جذاب دیگه دست پیدا کنین. آنر ایکس 8 بی هم مثل سایر محصولات برند آنر، تا 2 سال پشتیبانی نرم افزاری و امنیتی داره.

پشتیبانی نرم افزاری گوشی Honor X8b

بلاتکلیف بودن آنر X8b برای دریافت اندروید 14 و پشتیبانی کوتاه آنر از این گوشی میان رده، متاسفانه دو امتیاز منفی برای این مدل هستن. به همین دلیل، در بررسی گوشی Honor X8b در بخش نرم افزار و رابط کاربری، نمیتونیم امتیاز بالایی رو به نماینده جدید میان رده های آنر بدیم.

 

بررسی اسپیکر

نبود اسپیکر استریو در Honor X8b، ضعف دیگه ایه که این گوشی رو نسبت به پایین ترین رقباش هم بازنده می کنه. اگرچه این اسپیکر مونو خروجی صدای مطلوب، واضح و با باس مناسب داره؛ اما باز هم میتونست بهتر از این باشه.

اسپیکر گوشی Honor X8b

با تکیه بر صدای نسبتا خوب اسپیکر مونوی آنر 8Xb، میتونین در محیط های پر سر و صدا مثل مترو، رستوران و یا حتی در خیابان، موسیقی گوش بدین یا فیلم تماشا کنین و صدایی واضح و خوب بشنوین.

 

جمع بندی

گوشی آنر 8Xb به خاطر داشتن ویژگی هایی مثل طراحی جذاب، عملکرد نسبتا قابل قبول پردازنده، رم 8 گیگابایتی، حافظه 512 گیگ، نمایشگر قوی، پشتیبانی از آداپتور 35 واتی و شارژدهی تقریبا مناسب باتری ارزش خرید تقریبا خوبی داره.

از طرفی، قیمت Honor X8b در کانفیگ 512/8 گیگابایت، حدود 14 میلیون تومان (تیر 1403) هست که در کنار پردازنده معمولی، عدم پشتیبانی طولانی مدت نرم افزاری و ظرفیت پایین باتری نسبت به رقبا، ارزش خرید این گوشی رو تا حد قابل توجهی پایین میارن. با این وجود، اگه گزینه‌های سامسونگی این رنج قیمتی مثل A25 راضی‌تون نمی‌کنه و دنبال یه گوشی با طراحی مشابه آیفون هستین که باریک و خوش دست باشه، دوربینش تا حدی کارتون رو راه بندازه و از فست شارژ 35W پشتیبانی کنه، می‌تونین این مدل رو گوشه ذهنتون داشته باشین.

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 3 روز پیش
تعداد نظرات : 1
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

حسین مرادی

تا 2ساعت پیشتیبانی نرم افزاری چه سمیه😅لطفا اصلاح کنید ممنون بابت بررسی

۰۹ تیر ۱۴۰۳