بررسی گوشی Honor X6b

یکسال بعد از اینکه کمپانی آنر (Honor) از گوشی ارزون قیمت X6a رونمایی کرد، حالا نوبت به گوشی اقتصادی بعدی رسیده و Honor X6b با شباهت زیاد به نسل قبلی و امکانات جدیدتر معرفی شده. این گوشی از نظر ابعاد، وزن و حتی چیدمان دوربین‌ها شباهت زیادی به نسل قبلی داره اما نکاتی هم وجود داره که اونو متمایز می‌کنه. آنر از قابلیت‌های هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت عکس‌ها استفاده کرده، یه کپسول جادویی (Magic Capsule) بالای نمایشگر طراحی کرده که نوتیفیکیشن‌ها رو کنار ناچ دوربین سلفی نشون میده و بدنه مقاوم نسبت به ضربه داره. با بررسی گوشی Honor X6b همراه موبونیوز باشید تا ببینیم این گوشی چقدر ارزش خرید داره.

 

طراحی ظاهری گوشی Honor X6b

طراحی آنر X6b با توجه به اینکه یه گوشی اقتصادی محسوب میشه، در سطح قابل قبولیه. چیدمان دوربین‌ها شما رو به یاد گوشی‌های آیفون میندازه و جزیره مربعی شکلی که روی قاب پشت قرار گرفته، دیگه مثل نسل قبل براق نیست. لبه‌های این گوشی انحنای کمی داره و میشه گفت مثل آیفون‌ها، نسبتاً تخت ساخته شده. به طور کلی اگه حاشیه‌های زیاد اطراف صفحه نمایش رو در نظر نگیرید و لوگوی Honor که روی قاب پشتی حک شده رو نبینید، ممکنه یه لحظه تصور کنید که گوشی آیفون دستتونه. این گوشی در 4 رنگ زیر تولید شده:‌

  • مشکی (Midnight Black)
  • سبز (Forest Green)
  • بنفش (Starry Purple)
  • آبی (Ocean Cyan)

رنگ های گوشی Honor X6b

وقتی جعبه این گوشی رو باز می‌کنید و برای اولین بار بدنه اون رو می‌بینید، از رنگ زیبایی که داره هیجان‌زده میشید. طیف رنگی که برای این گوشی انتخاب شده واقعاً تحسین برانگیزه و حیف که اکثر کاربرها در همون دقایق اول، یه قاب کت و کلفت روی این بدنه زیبا قرار میدن و همه‌چی مخفی میشه.

کیفیت بدنه و فریم

همه‌چیز از پلاستیک ساخته شده! وقتی به بدنه و فریم گوشی Honor X6b دست می‌زنید، متوجه میشید که پلاستیک سر تا سر اون رو در بر گرفته. در واقع باید گفت که قاب پشتی، فریم و کلیدهای گوشی همگی از جنس پلاستیک هستن و همین موضوع باعث شده وزن گوشی زیر 200 گرم قرار بگیره و سبک‌وزن باشه. طول و عرض این گوشی نسبت به نسل قبلی تغییر نکرده و همون ضخامت 8.4 میلی‌متری رو داره؛ بنابراین به راحتی با یه دست می‌تونید با گوشی کار کنید.

طراحی ظاهری گوشی Honor X6b

سمت راست گوشی کلیدهای ولوم و پاور قرار داده شده که از همین کلید پاور به عنوان سنسور اثر انگشت برای باز کردن قفل گوشی هم استفاده میشه. آنر گفته که این کلید پاور تا 200 هزار بر قابل فشار دادنه و خراب نمیشه. سمت چپ گوشی می‌تونید شیار سیم کارت رو ببینید. بهترین همینجا اشاره کنیم که این گوشی قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت همزمان رو هم داره. پایین گوشی می‌تونید پورت شارژ، میکروفن، اسپیکر و ورودی جک 3.5 میلی‌متری رو ببینید. بالای گوشی هم یه میکروفن دیگه قرار داده شده تا صدای شما بهتر دریافت بشه.

به طور کلی، این گوشی از نظر کیفیت بدنه و فریم در سطح قابل قبولی قرار داره و با توجه به اینکه یه گوشی ارزون قیمت محسوب میشه، میشه گفت کیفیتش امتیاز بالایی دریافت می‌کنه.

چیدمان دوربین‌ها

مثل نسل قبل از چیدمانی شبیه گوشی‌های آیفون در Honor X6b استفاده شده. کمپانی آنر لنز ماکرو رو حذف کرده و حالا فقط دو حفره از چهار حفره‌ای که روی قاب پشتی گوشی می‌بینید، لنز قرار داده شده. یکی از حفره‌ها مخصوص فلاش در نظر گرفته شده و حفره آخر هم نقاشی شده و حس اینو میده که انگار قرار یه چراغ LED روشن بشه اما خبری از این چیزا نیست. بنابراین با همون طراحی مربعی قبلی مواجه هستیم و تغییری به وجود نیومده.

طراحی پنل جلو

یه نمایشگر 6.56 اینچی پنل جلوی گوشی رو در بر گرفته که پر از حاشیه‌های اضافیه. البته اکثر گوشی‌های اقتصادی این مشکل حاشیه‌های اطراف نمایشگر رو دارن. نسبت نمایشگر به بدنه این گوشی 83.9 درصده و این یعنی بیش از 16 درصد پنل جلوی گوشی رو حاشیه‌ها پر کردن که ممکنه آزاردهنده باشه. ناچ دوربین سلفی رو می‌تونید در بالای پنل جلو مشاهده کنید.

استاندارد محافظتی

گوشی Honor X6b نتونسته استانداردهای محافظتی خوبی دریافت کنه و ضدآب و ضد گرد و غبار نیست. اما یکی از نکات جالبی که درباره‌ش میشه گفت اینه که این شرکت رفته از یه شرکت سوئیسی استاندارد ضدضربه بودن دریافت کرده. این استاندارد که به نام SGS شناخته میشه تضمین می‌کنه که در صورت افتادن گوشی از دست‌ و برخورد با زمین، هیچ آسیبی به بدنه و لبه‌هاش وارد نمیشه و کاملاً سالم می‌مونه.

بررسی باتری گوشی Honor X6b

آنر برای این گوشی از باتری 5200 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده که دقیقاً همون باتری گوشی نسل قبلیه. تنها تفاوتی که وجود داره اینه که حالا به جای شارژر 22.5 واتی می‌تونید از شارژر 35 واتی برای شارژ‌کردن این گوشی استفاده کنید که خب سریع‌تره. با یه بار شارژ کردن این گوشی می‌تونید تا حدود 15 ساعت به صورت استاندارد ازش استفاده کنید. به گیمرها باید بگیم که ماندگاری باتری برای بازی چیزی حدود 7 ساعته.

وقتی از شارژر 35 واتی برای این گوشی استفاده می‌کنید در عرض 10 دقیقه می‌تونه تا 20 درصد از باتری رو شارژ کنه. اما بهتره خیلی توقع بالایی از سرعت شارژ‌ این گوشی نداشته باشید چون برای شارژ از 0 تا 100 درصد، به زمانی حدود 1.5 ساعت نیاز داره. بنابراین بهتره در طور روز از گوشی استفاده کنید و کار شارژ کردنش رو به شب تا صبح بسپارید. نکاتی هم وجود داره که آنر به صورت ویژه روی اونها تاکید کرده؛ مثلاً اینکه اگه باتری 10 درصد شارژ داشته باشه و گوشی رو روی حالت super power-saving قرار بدید، می‌تونید تا 19 ساعت ازش استفاده کنید. یا اینکه طول عمر باتری 4 ساله و به هیچ وجه کیفیتش افت نمی‌کنه!

فارغ از این ادعاهای تبلیغاتی باید گفت که ظرفیت باتری گوشی Honor X6b در حد قابل قبولیه و می‌تونید بیشتر از یک روز ازش استفاده کنید. برای شارژ کردنش هم اگه خیلی عجله نداشته باشید می‌تونید شبها اونو به شارژر وصل کنید.

بررسی صفحه نمایش گوشی Honor X6b

همونطور که پیش از این هم گفتیم، یه پنل TFT LCD‌ با ابعاد 6.56 اینچ به عنوان صفحه نمایش این گوشی در نظر گرفته شده. این پنل، به نسبت پنل‌های OLED کیفیت پایین‌تری داره اما روی گوشی Honor X6b عملکرد خیلی خوبی داره. نمایشگر این گوشی می‌تونه رزولوشن 720 در 1612 پیکسلی رو ارائه بده که برای تماشای فیلم و سریال با گوشی مناسبه. یه نکته جالب دیگه، وجود قابلیت AoD یا نمایشگر همیشه روشن هست که جذابیت‌های گوشی رو چند برابر می‌کنه. می‌تونید آیکون‌ها و تصاویر رنگی برای نمایشگرتون در نظر بگیرید.

بررسی صفحه نمایش گوشی Honor X6b

اما باید به دو نقطه ضعف این صفحه نمایش هم اشاره کنیم. اول اینکه حداکثر روشنایی نمایشگر به 780 نیت می‌رسه که نسبتاً روشنایی کمیه. این یعنی اگه گوشی رو زیر نور مستقیم خورشید دست‌تون بگیرید، ممکنه بعضی از آیکون‌ها یا کلماتی که توی پیام‌ها وجود داره رو نبینید. نکته منفی دوم، تراکم پیکسلی کمه این نمایشگره که ممکنه برای نمایش فیلم‌های با کیفیت بالا، توی ذوق بزنه. با این حال تا یادمون نرفته بگیم که صفحه نمایش Honor X6b از رفرش ریت 90 هرتزی پشتیبانی می‌کنه و این یعنی اجرای بازی‌های سنگین بدون تاخیر و مشکل انجام میشه.

بررسی دوربین گوشی Honor X6b

این گوشی در واقع یه دوربین اصلی و یه دوربین سلفی داره. دوربین اصلی لنز 50 مگاپیکسلی داره و در کنارش یه لنز تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی قرار داده شده و دوربین سلفی کیفیت 5 مگاپیکسلی داره. در ادامه دوربین‌ها و کیفیت‌شونو بررسی می‌کنیم.

بررسی دوربین گوشی Honor X6b

دوربین اصلی

لنز 50 مگاپیکسلی این گوشی در حالت پیش‌فرض عکس‌های 12.5 مگاپیکسلی می‌گیره و خبری از قابلیت OIS یا همون لرزشگیر نیست. این دوربین به قابلیت PDAF مجهز شده و می‌تونه روی سوژه‌ها به طور خودکار فوکوس کنه. عکس‌هایی که در روشنایی روز با این دوربین می‌گیرید، کیفیت خوبی داره، رنگ‌ها طبیعی و زنده هستن و از داینامیک رنج خوبی پشتیبانی می‌کنه. حالت‌های مختلفی هم برای عکاسی در نرم‌افزار دوربین این گوشی دیده میشه.

برای عکاسی پرتره، لنز تشخیص عمق به کمک دوربین اصلی میاد و سوژه اصلی رو از پس‌زمینه جدا می‌کنه تا عکس پرتره باکیفیت‌تری ثبت بشه. باید اشاره کنیم که عکاسی در شب با این دوربین تعریفی نداره و نویزهای زیادی روی عکس دیده میشه. اگه بخواید با این گوشی فیلم‌برداری کنید، نهایتاً می‌تونه کیفیت 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه رو در اختیارتون قرار بده و توجه داشته باشید که حالت ضدلرزش هم نداره؛ پس بهتره در حین راه رفتن باهاش فیلم نگیرید.

بررسی دوربین گوشی Honor X6b

اما مهم‌ترین ویژگی دوربین گوشی Honor X6b قابلیت‌های هوش مصنوعیشه. این قابلیت‌ها به شکل نرم‌افزار در دوربین این گوشی قرار داده شده که می‌تونه نورپردازی عکس‌ها رو بهینه کنه یا رنگ صورت افراد رو بهتر از حالت طبیعی کنه. برای تشخیص سوژه در صحنه یا عکاسی در شب، الگوریتم‌های هوش مصنوعی به کمک این دوربین میان ولی خب خیلیم تاثیرگذار نیست.

به طور کلی، دوربین اصلی این گوشی برای عکاسی‌های معمولی و روزمره کار رو در میاره اما اگه بخواید عکس‌های هنری و حرفه‌ای بگیرید، دوربین اصلی این گوشی ممکنه کار رو براتون سخت کنه.

دوربین سلفی

دوربین سلفی همون پارسالیه! از یه لنز 5 مگاپیکسلی به عنوان دوربین سلفی این گوشی استفاده شده. کیفیت عکس‌ها خیلی بالا نیست، رنگ‌ها حالت مرده دارن و وضوح خیلی بالایی نمی‌تونید در عکس‌ها ببینید. این دوربین صرفاً برای زمانیه که ناچارید به جای دوربین اصلی از دوربین سلفی استفاده کنید. نهایت کیفیت فیلمبرداری این دوربین سلفی هم به 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه می‌رسه. بنابراین با توجه به قیمتی که این گوشی داره، دوربین سلفی صرفاً برای موقعیت‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیره.

بررسی سخت‌افزار و قدرت پردازشی گوشی Honor X6b

از چیپست 8 هسته‌ای مدیاتک مدل Helio G85 به عنوان قلب تپنده این گوشی اقتصادی استفاده شده. این پردازنده با لیتوگرافی 12 نانومتری ساخته شده و در دسته پردازنده‌های پایین‌رده قرار می‌گیره. در تست‌های بنچمارک امتیازهای بالایی برای این پردازنده ثبت نشده ولی برای اجرای بازی‌های موبایلی می‌تونه بدون لگ و باگ بازی‌ها رو اجرا کنه. در کنار این چیپست، پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2 هم قرار داده شده تا اجرای بازی‌ها بدون مشکل انجام بشه.

بررسی سخت‌افزار و قدرت پردازشی گوشی Honor X6b

شرکت چینی آنر این گوشی رو در سه نسخه با رم‌های 4 و 6 گیگابایتی و حافظه‌های 128 و 256 گیگابایتی تولید کرده. البته شما می‌تونید با استفاده از حافظه جانبی، میزان فضای ذخیره‌سازی این گوشی رو بیشتر کنید.

سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عاملی که برای گوشی Honor X6b در نظر گرفته شده، اندروید 14 هست که می‌تونید به نسخه‌های جدیدتر آپدیتش کنید. رابط کاربری Magic OS 8 به عنوان پوسته روی این اندروید کشیده شده تا حال و هوای آنر رو بهش بده. نرم‌افزارهای زیادی به صورت پیش‌فرض روی گوشی نصب شده که می‌تونید اونها رو غیرفعال یا حذف کنید. محیط کاربری گوشی مثل همه گوشی‌هاست و می‌تونید از قابلیت‌های فولدرسازی و دسته‌بندی نرم‌افزارهای مشابه در منوی اصلی برنامه هم استفاده کنید.

اسپیکر

طراحی ظاهری گوشی Honor X6b

یه اسپیکر در زیر بدنه این گوشی قرار داده شده. بنابراین صدایی که تولید می‌کنه، صدای مونو هست. حجم و کیفیت صدای گوشی در حد قابل قبولیه ولی صداهای بیس به سختی شنیده میشه. هرچقدر هم که ولوم گوشی رو بالاتر می‌برید، تداخل فرکانس‌های بم و زیر بیشتر میشه و کیفیت افت می‌کنه. خبر خوب برای کسایی که هنوز از هندزفری سیمی استفاده می‌کنن اینه که این گوشی ورودی جک 3.5 میلی‌متری داره و می‌تونید هندزفری‌های سیمی رو بهش متصل کرده و موسیقی گوش کنید.

آیا گوشی Honor X6b ارزش خرید داره؟

نسخه 6GB رم و حافظه 128GB گوشی Honor X6b در بازار ایران با قیمت 7.5 میلیون تومان فروخته میشه. در این محدوده قیمت، رقبای زیادی حضور دارن که ممکنه آنر نتونه در رقابت باهاشون برنده بشه. در این محدوده قیمت میشه به سامسونگ A15 با رم 4GB و حافظه 128GB اشاره کرد که پردازنده قدرتمندتر، دوربین اولترا واید و دوربین سلفی بهتری داره. یا در همین محدوده باید از گوشی شیائومی Redmi 12 نام برد که رم 8GB و حافظه 256GB داره و به دوربین اولترا واید و پردازنده قدرتمندتری مجهز شده. با این حال، اگه طرفدار گوشی آنر هستید و دنبال یه گوشی اقتصادی، سبک وزن، با پشتیبانی از قابلیت‌های هوش مصنوعی و باتری با ظرفیت و طول عمر زیاد هستید، گوشی Honor X6b انتخاب خوبی محسوب میشه.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 2 روز پیش
تعداد نظرات : 2
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Dana

Se4 رکورد فروش یک قاتل پرچم دار خوش قیمت با امکانات پرچم دار را در تاریخ مثل سری اول se می‌زنه مخصوصا اینکه سامسونگ و شیایومی دیگه شعور قیمت گذاری قاتل پرچم را ندارن و قیمت های عجیب و وحشتناک روی قاتل پرچم دار گذاشتن که نزدیک به قیمت پرچم دار است مخصوصا شیایومی 14t pro بیش از 800 دلار !!!! هرچقدرم خوب باشه فاقد ارزش خرید است و جای هیچ تعریف و تمجیدی نذاشته ، قاتل پرچم دار یعنی موبایل قشر متوسط جامعه موبایل بچه پایین شهر نه اینکه هرسال صد دلار به قیمت چنین موبایلی اضافه کنی
Se4 همون آیفون 14 است با متریال و ظاهری لوکس با همون صفحه نمایش پرچم دار و دوربین پیشرفته آیفون 14 که زوم اپتیکال دو برابری داره ممکنه لنز تله فوتو با لنز اصلی ادغام بشه مثل آیفون 16
و باتری آیفون 14 که از شر باتری ضعیف سری se خلاص میشی هم ظرفیت افزایش داشته هم تراشه جدید باعث عمر بالای باتری میشه ، هوش مصنوعی بدون شک حضور داره .

۱۴ مهر ۱۴۰۳
Dana

Se4 رکورد فروش یک قاتل پرچم دار خوش قیمت با امکانات پرچم دار را در تاریخ مثل سری اول se می‌زنه مخصوصا اینکه سامسونگ و شیایومی دیگه شعور قیمت گذاری قاتل پرچم را ندارن و قیمت های عجیب و وحشتناک روی قاتل پرچم دار گذاشتن که نزدیک به قیمت پرچم دار است مخصوصا شیایومی 14t pro بیش از 800 دلار !!!! هرچقدرم خوب باشه فاقد ارزش خرید است و جای هیچ تعریف و تمجیدی نذاشته ، قاتل پرچم دار یعنی موبایل قشر متوسط جامعه موبایل بچه پایین شهر نه اینکه هرسال صد دلار به قیمت چنین موبایلی اضافه کنی
Se4 همون آیفون 14 است با متریال و ظاهری لوکس با همون صفحه نمایش پرچم دار و دوربین پیشرفته آیفون 14 که زوم اپتیکال دو برابری داره ممکنه لنز تله فوتو با لنز اصلی ادغام بشه مثل آیفون 16
و باتری آیفون 14 که از شر باتری ضعیف سری se خلاص میشی هم ظرفیت افزایش داشته هم تراشه جدید باعث عمر بالای باتری میشه ، هوش مصنوعی بدون شک حضور داره

۱۴ مهر ۱۴۰۳