بررسی گوشی Honor Magic5 Lite

خاص بودن زبان طراحی اغلب گوشی های آنر به ویژه مدل های میان رده و پرچمدار، اونقدر وسوسه کننده اس که گاهی حتی بدون در نظر گرفتن مشخصات سخت افزاری دستگاه، ترغیب به خریدش میشین. این قضیه، شامل حال گوشی Honor Magic5 Lite هم میشه. این میان رده جذاب آنر که استایل سری پرچمدار Magic رو داره، در 20 فوریه 2023 (1 اسفند 1401) به بازار معرفی شد؛ گوشی جذابی که برای طرفداران آنر، یک گوشی جدید نبود، بلکه تکرار یکی از مدل های پرطرفدار این برند یعنی Honor X9a محسوب میشه. آنر مجیک 5 لایت، در مقایسه با نسل قبل، پیشرفت های قابل توجهی داره و با بهره مندی از ویژگی هایی مثل دوربین 64 مگاپیکسلی، پشتیبانی از آداپتور 40 واتی، نمایشگر 120 هرتزی OLED و مهمتر از همه، طراحی دلنشینش، میتونه یک گزینه جدی برای افرادی باشه که دنبال میان رده خوش قیمت میگردن؛ البته اگه بتونه از پس رقبا بربیاد. در ادامه، همراه موبونیوز باشین تا با بررسی گوشی Honor Magic5 Lite در بخش های مختلف، توان این گوشی رو در میدان رقابت با نماینده های سامسونگ، شیائومی و سایر برندهای بازار، بسنجیم.

بررسی طراحی و کیفیت

در بخش طراحی، حساب گوشی های آنر از اغلب مدل های بازار جداست. طراحی خاص مدل های مختلف این برند، جدا از در نظر گرفتن مواردی مثل جذابیت و مقاومت بدنه، جوری پیش رفته که انگار احترام به سلیقه کاربر، برای آنر بیشتر از هر چیز دیگه ای اهمیت داره و به همین دلیل، تا این حد روی طراحی مدل های مختلفش زمان میذاره. این موضوع رو زمانی که به Honor Magic5 Lite نگاه کنین، به خوبی متوجه میشین. ظاهر مینیمال و ساده بدنه این گوشی، نه تنها توی ذوق نمیزنه، بلکه اونقدر ظریف طراحی شده که به نظرم نسبت به مدل های همرده اش در برندهایی مثل سامسونگ، یه جورایی بهتر و تو دل برو تر هست.

این طراحی جذاب، تقریبا هیچ شباهت خاصی به نسل قبل این گوشی یعنی آنر مجیک 4 لایت نداره و نه از اون دایره زُمخت جزیره دوربین خبریه و نه از فریم یکدست و نه چندان ظریف قبلی. حتی رنگ بندی آنر مجیک 5 لایت هم، چندان قاعده و قانون نسل گذشته رو رعایت نکرده و به جای 4 رنگ قبلی، در 3 رنگ مشکی، سبزآبی و نقره ای عرضه میشه. در ادامه، بخش های مختلف بدنه این گوشی رو زیر ذره بین میبریم تا دقیق تر استحکام بدنه این گوشی رو بسنجیم.

 

کیفیت بدنه

گوشی Honor Magic5 Lite با ابعاد 161.6×73.9×7.9 میلی متر و وزن 175 گرم به بازار معرفی شد؛ مشخصاتی که این نماینده جدید آنر رو کوتاهتر، باریک تر، کم عرض تر، اما سنگین تر از نسل قبل میکنه. بخش روی نمایشگر کماکان با پوششی از جنس شیشه محافظت میشه که البته، آنر به نوع این پوشش اشاره ای نکرده. قسمت فریم و پشت بدنه هم، مانند نسل قبل از پلاستیک مقاوم ساخته شدن که در بخش فریم، براق تر به نظر میرسه.

طراحی گوشی Honor Magic5 Lite

طراحی آنر مجیک 5 لایت به ویژه در بخش فریم، در مقایسه با نسل قبل، بدنه این گوشی رو به سمت صیغلی شدن سوق داده تا جایی که احتمال سُر خوردن دستگاه از دستتون تا حد زیادی افزایش پیدا کرده و نمیشه ریسک بدون قاب بودن این گوشی رو به جون بخرین. استفاده از قاب محافظ، صرفا برای محافظت از گوشی در برابر سقوط نیست و تا حد قابل توجهی هم، از خط و خش افتادن روی بدنه و جذب اثر انگشت که روی رنگ مشکی این گوشی تا حد زیادی توی ذوقتون میزنه، جلوگیری میکنه.

 

پنل جلویی گوشی

در آنر مجیک 4 لایت، پنل جلویی مثل اغلب میان رده های ساده، یک پنل معمولی بود؛ اما در گوشی Honor Magic5 Lite، یک پنل خمیده یا اج (Edge) جای پنل قبلی رو گرفته. این تغییر استراتژی آنر برای طراحی بخش نمایشگر، هم ظاهر آنر مجیک 5 لایت رو جذاب تر کرده و هم، اون رو به سطحی که پرچمداران این برند قرار دارن، رسوند.

طراحی پنل جلویی گوشی Honor Magic5 Lite

در بخش بالایی این پنل، دوربین سلفی با طراحی پانچ هول و مشابه نسل قبل قرار گرفته و تغییر خاصی رو در این بخش شاهد نیستیم. اگرچه آنر نمایشگر این گوشی رو از معمولی به خمیده تغییر داد؛ اما بهتر میشد که کمی هم در مورد پوشش محافظتی روی نمایشگر این گوشی اطلاعات داشتیم. اهمیت این موضوع زمانی خودش رو نشون میده که کاربر، تمایلی به استفاده از قاب یا حتی گلس محافظ نداشته باشه. در این حالت، گوشی در آسیب پذیرترین شکل خودش قرار میگیره و نمیدونیم که در صورت سقوط یا وارد شدن ضربه، نمایشگر این گوشی توسط چه پوششی و با چه میزان مقاومتی، محافظت میشه.

 

طراحی اطراف بدنه

یک تغییر مهم و جذاب آنر مجیک 5 لایت در بخش طراحی نسبت به نسل قبل، استفاده از یک طراحی جذاب برای بخش فریم این گوشیه که در 4 لبه گوشی همون حالت گرد خوش فرم رو حفظ کرده، اما در دو سمت راست و چپ بدنه و بالا و پایین اون، از 2 طراحی کاملا متفاوت تخت و منحنی استفاده میکنه. این طراحی جدید، اگرچه روی خوش دستی Honor Magic5 Lite اثر مثبتی داره؛ اما از اون طرف، احتمال اینکه گوشی از دستتون بیفته رو، تا حد زیادی افزایش میده.

طراحی اطراف بدنه گوشی Honor Magic5 Lite

در بخش راست بدنه، دکمه های تنظیم صدا و فریم، با ابعادی کوچکتر از نسل گذشته قرار گرفتن. بخش پایین بدنه، میزبان اسپیکر، درگاه USB-Type C و خشاب سیمکارته در کنار میکروفون مکالمه اس و در نهایت، سنسور IR Blaster و میکروفون دوم مکالمه هم در بخش بالای فریم جای گرفتن و این گوشی، از لحاظ چیدمان اطراف فریم، تفاوتی با نسل قبل نداره.

 

طراحی دوربین‌ها

استفاده از یک جزیره دوربین کاملا متفاوت با نسل قبل، مهمترین تغییر ظاهری بخش طراحی آنر مجیک 5 لایت محسوب میشه. این جزیره دوربین، برخلاف نسل قبل ظاهر کاملا یکدست و یک رنگی نداره و با حفظ فرم طراحی دایره ای، از یک نوار نازک متشکل از دو دایره داخل هم تشکیل شده.

طراحی دوربین گوشی Honor Magic5 Lite

این جزیره، میزبان ماژول دوربین های اصلی، اولتراواید، ماکرو و چراغ LED هست که با چیدمانی مشابه عددهای 3، 6، 9 و 12 روی صفحه ساعت، در پشت بدنه آنر مجیک 5 لایت جای گرفتن. ضخامت این جزیره دوربین، تفاوت چندان خاصی با نسل قبل نداره؛ اما طراحی خاصش ممکنه این حس رو بهتون بده که ارتفاع جزیره دوربین ها در Honor Magic5 Lite کمی کمتر از نسل گذشته اس و گوشی خوش دست تر شده که البته در مورد خوش دستی، این حس کاملا درسته.

 

استانداردهای حفاظتی

گوشی Honor Magic 5 Lite برخلاف اغلب مدل های مشابهش در بازار از برندهای سامسونگ و حتی شیائومی، از گواهی های حفاظتی سری IP پشتیبانی نمی کنه؛ البته آنر مدعی شده که بخش روی این نمایشگر با شیشه ای که در برابر خط و خش مقاومه، محافظت میشه. با این احتساب، بهتره این گوشی رو در محیط هایی که مرطوب هستن یا گرد و غبار زیادی دارن، قرار ندین و در این مورد، حواستون بیشتر به گوشیتون باشه.
آنر، حسگر اثر انگشت این میان رده خودش رو، در زیر نمایشگر قرار داده که البته جایگاهش، بیشتر به سمت پایین پنل جلویی متمایل میشه و این موضوع، دسترسی به این حسگر رو کمی برای کاربر سخت میکنه. اگر از این موضوع صرف نظر کنیم، دقت و سرعت این حسگر اپتیکال، در حد قابل قبولی قرار داره و بلافاصله پس از شناسایی اثر انگشت کاربر، قفل دستگاه باز میشه.

اگرچه عدم پشتیبانی از استانداردهای محافظتی و نامشخص بودن نوع شیشه محافظ نمایشگر، کمی روی امتیازدهی ما به بخش طراحی Honor Magic5 Lite اثر منفی داره؛ اما نباید تغییر طراحی این گوشی و فاصله گرفتنش از نسل قبلی، فدای این دو مورد بشه. آنر با استفاده از زبان طراحی جدید در این میان رده اش و تغییر ظاهر گوشی در بخش های فریم و جزیره دوربین، آنر مجیک 5 لایت رو به یک گوشی با طراحی دلنشین و البته بسیار جذاب تبدیل کرده که قطعا نظر کاربران زیادی رو به خودش جلب میکنه.

 

بررسی صفحه نمایش

بدون شک، مهمترین ارتقا آنر مجیک 5 لایت نسبت به نسل قبل، مربوط به نمایشگر این گوشی میشه. آنر در میان رده جدیدش، از یک پنل 6.67 اینچی OLED استفاده کرده که میتونه تصاویر رو با وضوح 2400×1080 پیکسل نمایش بده. اگرچه وضوح این پنل، تفاوت خاصی با Honor Magic4 Lite نداره؛ اما تغییر نوع پنل از IPS LCD به OLED، تجربه کاربر رو در حین تماشای فیلم یا کار با نمایشگر به ویژه در محیط های باز، به شدت بهبود میبخشه.
یکی از مشکلات شایع در پنل های خمیده، لمس تصادفی در گوشه های پنله؛ مشکلی که خوشبختانه در آنر مجیک 5 لایت وجود نداره و کاربر در حین کار با دستگاه، به مشکل نمیخوره که جای خوشحالی داره؛ البته این خوشحالیمون، چندان دوام نداره چون در بخش نرخ نوسازی پنل، Honor Magic5 Lite عملکرد بدتری نسبت به قبل داره.
در نسل گذشته، نرخ نوسازی پنل به صورت تطبیقی بود و بر اساس نوع محتوای در حال نمایش تغییر میکرد؛ اما در Honor Magic5 Lite اینطور نیست و در هر حالت، نرخ نوسازی نمایشگر روی 120 هرتز ثابت میمونه. این موضوع، برای یک گوشی میان رده، یک ضعف بزرگ محسوب میشه و روی دوام باتری هم تاثیر منفی میذاره.

فارغ از این ضعف، موردی که در بررسی گوشی Honor Magic5 Lite در بخش نمایشگر توجهمون رو به خودش جلب کرد این بود که پنل نمایش این گوشی، دقت رنگی بسیار خوبی داره که با جابجایی از حالت پیشفرض به طبیعی، بهتر هم میشه و رنگ ها رو به شکل زنده و بسیار دلچسب بهتون نمایش میده. در حالت دستی و خودکا، روشنایی پنل آنر مجیک 5 لایت به ترتیب حدود 530 و 860 نیت هست که در سطح اغلب مدل های میان رده بازار قرار داره و برای کار با این گوشی در محیط های باز و زیر نور خورشید، مشکل چندان خاصی ندارین.

نمایشگر گوشی Honor Magic5 Lite

تغییر نوع پنل نمایش Honor Magic5 Lite به OLED، تصمیم خوبی از سوی آنر بود که عملکرد این گوشی رو در جایگاه بهتری نسبت به نسل قبل قرار میده؛ اما این مورد و البته روشنایی و دقت رنگ بسیار خوب این پنل، تنها نقاط قوت آنر مجیک 5 لایت در بخش نمایشگر هستن که شاید در مقابل دو ضعف بزرگ این پنل به چشم نیان. عدم پشتیبانی از فناوری نمایش ویدیوهای HDR و نرخ نوسازی ثابت، چیزهایی نیستن که از نمایشگر یک گوشی میان رده انتظار داشته باشیم و به طور حتم، روی تجربه کاربر هم اثر چندان خوشایندی ندارن. شاید اگر آنر توجه بیشتری به این دو مورد داشت و حداقل، روند نسل قبل رو برای نرخ نوسازی پنل آنر مجیک 5 لایت حفظ می کرد؛ شاید میتونستیم در این بخش هم مانند قسمت طراحی، امتیاز خوبی رو به Honor Magic5 Lite بدیم.

 

بررسی باتری و شارژدهی

Honor Magic5 Lite از یک باتری با ظرفیت 5100 میلی آمپر استفاده می کنه که در مقایسه با نسل گذشته این گوشی، افزایش ظرفیتی به اندازه 300 میلی آمپر ساعت داشته. این باتری به گفته آنر، با آداپتور سیمی با توان 40 وات شارژ میشه و از هیچ فناوری پیشرفته ای مثل شارژ بی سیم یا معکوس پشتیبانی نمی کنه؛ البته برخلاف نسل قبل، آنر این گوشی رو بدون آداپتور شارژ در جعبه دستگاه عرضه کرده که خوب، تصمیم عجیبی بود.
شارژدهی باتری آنر مجیک 5 لایت، بسیار خوبه و به راحتی شما را در یک روز کامل با کارایی متوسط یا حتی سنگین، همراهی می کنه؛ اما فقط در این بخش خوبه و برای شارژ باتری، عملکرد ضعیف تری رو نسبت به نسل قبل ارائه میده. با آداپتور 44 واتی، باتری این گوشی در یک بازه 30 دقیقه ای، 57 درصد شارژ میشه و 1 ساعت و 13 دقیقه طول میکشه تا باتری به طور کامل شارژ بشه. این عملکرد غیرقابل انتظار، به کاهش توان آداپتور شارژ از 66 وات در نسل قبل به 40 وات در این گوشی بستگی داره؛ ضعفی که در نهایت، سرعت شارژ باتری Honor Magic5 Lite رو نه تنها کندتر از آنر مجیک 4 لایت کرده، بلکه جایگاه این گوشی رو در بین رقبای مثل OnePlus Nord 2T و Xiaomi 12 Lite هم در سطح پایین تری قرار داده. با این حساب و فارغ از شارژدهی قابل قبول باتری این گوشی، بررسی گوشی Honor Magic5 Lite در بخش باتری، با ناکامی این میان رده آنر به پایان میرسه.

 

بررسی عملکرد دوربین‌

انتظارات ما از دوربین های گوشی های میان رده، معمولا زیاد نیست و به این واقعیت که اغلب برندها، در این بخش، صرفا عملکرد قابل قبول و نه خیلی عالی دارند، واقف هستیم؛ روندی که در Honor Magic5 Lite هم تمام و کمال پیاده سازی شده. آنر ساختار دوربین های این گوشی رو تا حد زیادی تغییر داده و با حذف حسگر تشخیض عمق، پای دوربین اولتراواید رو به مجموعه دوربین های پشتی این گوشی باز کرده تا در آنر مجیک 5 لایت، ساختار سه تایی متشکل از دوربین های اصلی(واید)، اولتراواید و ماکرو رو داشته باشیم. این تغییر، علاوه بر افزایش وضوح دوربین اصلی، ما رو نسبت به بهبود عملکرد دوربین این گوشی در مقایسه با نسل قبل امیدوار میکنه که در ادامه، صحت این موضوع رو بررسی می کنیم.

 

عملکرد دوربین‌ واید (اصلی)

آنر مجیک 5 لایت، از یک حسگر 64 مگاپیکسلی در پشت لنز وایدی با گشودگی f/1.8 و توانایی فوکوس خودکار با تشخیص فاز به عنوان دوربین اصلی استفاده می کنه. افزایش وضوح این دوربین از 48 مگاپیکسل در نسل قبل به وضوح فعلی، عملکرد این دوربین رو تا حد قابل توجهی بهتر کرده. تصاویر گرفته شده با این دوربین در نور روز، رنگ و لعاب خیلی بهتری نسبت به قبل دارن و جزئیات هم با دقت مناسبی ثبت میشن. البته، این عملکرد خوب، در محیط باز و با شرایط نوری مناسب حفظ میشه؛ اما اگر نور محیط کم باشه یا مثلا در هوای ابری عکس بگیرین، احتمالا نتیجه نهایی اون چیزی نیست که توی ذهنتونه. با زوم روی سوژه دلخواهتون، عملکرد دوربین اصلی آنر مجیک 5 لایت، چندان افت خاصی نداره؛ البته اگر این بزرگنمایی رو تا 2 برابر داشته باشین و نه بیشتر. زوم 2 برابری دوربین اصلی، در واقع یک برش دیجیتال از تصویری هست که با حالت بدون زوم توسط این دوربین گرفته شده. این تصویر، ویژگی هایی در حد تصاویر گرفته شده با حالت بدون زوم رو داره و نه جزئیات سوژه رو خراب کرده، نه آبرنگیه و نه مشکل خاص دیگه ای داره.

با کاهش نور محیط و رفتن به سمت غروب و شب، همونطور که انتظار داریم، عملکرد دوربین اصلی Honor Magic5 Lite با افت زیادی روبرو میشه تا جایی که رنگ و لعاب عکس تا حد زیادی بی حال نشون داده میشه و تصویر نویز زیادی داره؛ البته جزئیات تصویر همچنان دقیق هستن و هیچ چیزی از دست نمیره. علیرغم اینکه معمولا دوربین اصلی در گوشی های مختلف، با روشن شدن حالت Night mode عملکرد بهتری داره؛ اما در آنر مجیک 5 لایت اینطور نیست و در این حالت، جزئیات تصویر به قیمت بهبود رنگ های سوژه ها از بین میرن.

 

عملکرد دوربین اولتراواید

زمانی که به مشخصات آنر مجیک 5 لایت نگاه میکنین، اضافه شدن دوربین اولتراواید شما رو به بهبود تجربه عکاسی با این گوشی نسبت به نسل قبل امیدوار میکنه؛ اما وقتی دقیق تر ببینین، متوجه میشین که وجود یک دوربین اولتراواید 5 مگاپیکسلی با نبود این دوربین، چندان تفاوتی نداره و نمیشه ازش انتظار ثبت تصاویر خارق العاده ای رو داشته باشیم. اگرچه، انصافا تصاویر اولتراواید گرفته شده با این دوربین، اگرچه نویز زیاد و محدوده دینامیکی محدودی دارن و جزئیاتشون دقیق نیست؛ اما رنگ و لعاب خوبی دارن و اگه خیلی حساس نباشین، میتونن رضایتتون رو جلب کنن.

عملکرد این دوربین در شب، مثل دوربین اصلیه و نمیشه به عنوان تصاویری که از یک گوشی میان رده انتظار داریم، روش حساب کنیم. این دوربین در شب، عکس هایی رو میگیره که تقریبا آبرنگی و فاقد جزئیات دقیق هستن؛ رنگ ها رو به شکل بسیار بدی نشون میدن و اونقدر نویزشون زیاده که دوست ندارین جایی ازشون استفاده کنین.

 

عملکرد دوربین ماکرو

حسگر 2 مگاپیکسلی ماکرو در آنر مجیک 5 لایت، تقریبا فاقد توانایی لازم برای ثبت جزئیات دقیق از سوژه اس؛ به عبارتی، اصلی ترین وظیفه ای رو که ازش انتظار داریم، نمیتونه انجام بده!

دوربین ماکرو گوشی Honor Magic5 Lite

عملکرد ضعیف دوربین ماکرو در این گوشی رو، شاید تا حدی بتونیم به گردن ناتوانی لنز در فوکوس روی سوژه و استفاده از فوکوس ثابت بندازیم؛ اما واقعیت اینه که این دوربین حتی در حفظ رنگ بندی طبیعی سوژه هم مشکل داره و تصاویر رو با فاصله زیادی از واقعیت ثبت میکنه. بر این اساس، اگه به ثبت تصاویر ماکرو و نمای نزدیک علاقه دارین، شاید بهتره که در تصمیمتون برای خرید Honor Magic5 Lite تجدید نظر کنین، چون این گوشی در این بخش، ابدا کارایی مورد انتظار شما رو ارائه نمیده.

 

عملکرد دوربین سلفی

گوشی Honor Magic5 Lite از همون دوربین 16 مگاپیکسلی نسل قبل برای ثبت تصاویر سلفی استفاده می کنه. عکس های سلفی گرفته شده با این دوربین، در سطح متوسطی قرار دارن و رنگ چهره رو در حد قابل قبول و نه حتی خوب، ثبت میکنن. علاوه بر این، تصاویر سلفی آنر مجیک 5 لایت، جزئیات دقیق و محدوده دینامیکی خوبی دارن؛ اما از طرفی، نویز موجود در این تصاویر آزاردهنده اس به خصوص اگه داخل منزل یا ساختمون عکس بگیرین و نور محیط، مناسب نباشه.

پردازنده آنر مجیک 5 لایت، فاقد توانایی برای پشتیبانی از فیلمبرداری 4K هست و دوربین های پشتی و سلفی این گوشی، صرفا توانایی ضبط ویدیو با وضوح 1080P و نرخ 30 فریم بر ثانیه رو دارن. با در نظر گرفتن این ضعف و البته عملکرد ناامیدکننده دوربین های اصلی و اولتراواید در شب و دوربین ماکرو در روز و البته، کیفیت نه چندان جالب تصاویر سلفی این مدل، بررسی گوشی Honor Magic5 Lite هم مثل بخش باتری، بدون امتیاز مثبت و حتی با نمره منفی به پایان میرسه.

 

بررسی قدرت پردازشی

برخلاف بخش های طراحی، نمایشگر و باتری آنر مجیک 5 لایت، آنر پردازنده این گوشی رو بدون تغییر گذاشته و از همون پردازنده نسل قبل استفاده کرده. Snapdragon 695، پردازنده 8 هسته ای و میان رده کوالکام، سکان دار هدایت بخش پردازش مرکزی Honor Magic5 Lite هست و پردازش های گرافیکی دستگاه هم بر عهده پردازنده Adreno 619 گذاشته شده. نماینده جدید میان رده های آنر، با تنوع کانفیک بیشتر و البته بالاتری نسبت به قبل به دست مشتری میرسه. این گوشی، با 3 کانفیگ شامل نسخه 128 گیگابایت با رم 6 گیگ و نسخه 256 گیگابایت با دو رم 6 و 8 گیگابایتی در بازار به فروش میرسه.

 

پایداری سخت‌افزاری

اسنپدراگون 695 یک پردازنده میان رده با عملکردی در سطح متوسط در تمام بخش هاست. اگرچه میشد که آنر از یک پردازنده قوی تری برای این گوشی استفاده کنه؛ اما همین پردازنده هم، از عهده اجرای برنامه های سبک تا سنگین روی این برمیاد؛ البته نه همیشه.
اگه گیمر موبایل باشین و سراغ بازی های پرطرفدار و نه چندان سنگینی مثل PUBG میرین، این گوشی میتونه از پس برآورده کردن انتظاراتتون برای یک بازی بدون لگ و هنگ کردن دستگاه بربیاد و البته، بدنه هم چندان گرم نشه؛ اما اگه به بازی های سنگین مثل Genshin Impact علاقه دارین، وضعیت کمی پیچیده میشه. آنر مجیک 5 لایت اگرچه میتونه این بازی رو با گرافیک متوسط و نرخ 30 فریم بر ثانیه اجرا کنه، اما همونطور که در ابتدا گفتیم، توان پردازشی اسنپدراگون 695 برای اجرای چنین بازی سنگینی کم میاره و بازی با لگ های گاه و بیگاه و البته، گرم شدن قابل توجه بدنه اجرا میشه که مطمئنا برای اکثر شما، وضعیت چندان خوشایندی نخواهد بود.

تست بازی گوشی Honor Magic5 Lite

عملکرد مطابق انتظار آنر مجیک 5 لایت در بخش پردازش برنامه های مختلف و البته، افزایش کانفیگ این گوشی نسبت به گذشته، امتیاز خوبی رو به این مدل در بخش بررسی توان سخت افزاری و پردازشی میده؛ از طرفی، ثابت نگه داشتم مدل پردازنده و بکارگیری دوباره همون پردازنده قبلی در این گوشی، یک نکته منفی و ضعف قابل توجه برای Honor Magic5 Lite به حساب میاد که نمیشه ازش چشم پوشی کرد.

 

رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری

آنر مجیک 5 لایت به طور پیشفرض با اندروید 12 و رابط کاربری Magic UI 6.1 عرضه میشه. آنر برخلاف رقبایی مثل شیائومی و حتی هواوی، عملکرد جالبی در پشتیبانی نرم افزاری و امنیتی از مدل هاش نداره و به طور دقیق اعلام نکرده که این گوشی تا چند نسخه از اندروید رو دریافت می کنه و کاربران تا چه مدت میتونن پشتیبانی امنیتی آنر رو داشته باشن. این موضوع، یک ضعف بزرگ برای این مدل آنر به حساب میاد، به خصوص در این وضعیت بازار موبایل ایران که تعویض سالانه گوشی، دردسرها و فشار مالی زیادی رو برای کاربران به دنبال داره. با این حال، انتظار داریم که Honor Magic5 Lite بتونه اندروید 13 یا شاید 14 رو دریافت کنه؛ البته اگر آنر، بروزرسانی اندروید رو برای این گوشی عرضه کنه و مثل نسل قبل که هنوز هم موفق به دریافت اندروید 12 نشده، این مدل رو هم به دست فراموشی نسپاره!

نرم افزار گوشی Honor Magic5 Lite

اگه با Magic UI کار کرده باشین، محیط گوشی آنر مجیک 5 لایت براتون عجیب و غریب نیست و حتی تفاوت چندان خاص و چشمگیری هم بین نسخه فعلی این رابط کاربری و چیزی که در آنر مجیک 4 لایت دیده بودین، حس نمی کنین. این رابط کاربری، شاید به جرات بشه گفت که ناتوان ترین پوسته در بین تمام پوسته های بازار برای اجرای همه قابلیت های اندروید 12 باشه تا جایی که ویژگی هایی مثل تاریخچه اعلان ها یا ویژگی های مربوط به حریم خصوصی کاربر، در این پوسته دیده نمیشه. اگرچه اگه جانب انصاف رو رعایت کنیم، باید بگیم که رابط کاربری Magic UI، به اندازه کافی سریع عمل میکنه؛ اما میتونست کمی کامل تر باشه و ویژگی های اندروید 12 رو اینجوری نصفه نیمه در اختیار کاربر قرار نده.

 

بررسی اسپیکر

Honor Magic5 Lite با یک اسپیکر مونو روانه بازار شده؛ همون اسپیکری که در نسل قبل هم داشتیم و عملکرد ناامیدکننده اش رو دیده بودیم. این اسپیکر، اگرچه صداها رو صاف و شفاف به گوش کاربر میرسونه؛ اما زمانی که پای صداهایی با باس قوی به میان میاد، عملکرد بسیار ضعیفی داره و با افزایش بلندی صدا، این عملکرد، بدتر هم میشه.

اسپیکر گوشی Honor Magic5 Lite

با توجه به افزایش قیمت آنر مجیک 5 لایت نسبت به نسل قبلی، انتظار داشتیم که آنر از سخت افزار بهتری در این گوشی استفاده کنه یا حداقل به جای اسپیکر مونو، از اسپیکر استریو استفاده کنه تا Honor Magic5 Lite در این بخش و در مقابل رقباش، حرفی برای گفتن داشته باشه؛ اما اینطور نشد و به این عملکرد فاجعه بار اسپیکر Honor Magic5 Lite رسیدیم. این وضعیت در کنار عدم پشتیبانی از جک 3.5 میلی متری، کار رو تا حد زیادی برای آنر مجیک 5 لایت به چالش میکشه تا جایی که کلا هیچ برتری یا شاخصه قابل اتکایی در مقابل رقباش نداره و برای تماشای یک فیلم، اجرای بازی یا گوش دادن به موسیقی های دلخواهتون، اعصابتون رو به طور حتم بهم میریزه.

 

آیا گوشی Honor Magic5 Lite ارزش خرید دارد؟

Honor Magic5 Lite در مقایسه با نسل قبلی، طراحی جذاب تری داره و از نمایشگر بهتر و باتری با ظرفیت بیشتری پشتیبانی میکنه؛ اما از اون طرف، دوربین های اصلی، اولتراواید، ماکرو و سلفی این گوشی، نمیتونن تصاویر رو اونجوری که ازشون انتظار داریم ثبت کنن ولی بازم کار راه بندازه. این مورد در کنار نبود آداپتور شارژ در جعبه، نامشخص بودن پشتیبانی نرم افزاری و امنیتی آنر از این گوشی و البته، عدم پشتیبانی از استانداردهای حفاظتی مطرح مثل IP54، ما رو نسبت به خرید این گوشی دو دل می کنه ولی بازم با توجه به قیمت Honor Magic5 Lite وسط میاد که در کانفیگ 256/8 گیگ، حدود 12 میلیون و 700 هزار تومان (مرداد 1403) به فروش میرسه، این گوشی میتونه ارزش خرید به نسبت خوبی در مقایسه با رقبا یا گوشی های نسبتا قدیمی مثل گلکسی A53 یا Nord 2T OnePlus داشته باشه. در هر حال، آنر مجیک 5 لایت، یک مدل با طراحی جذاب و ویژگی های بهتری نسبت به نسل گذشته اس که برای علاقمندان به گوشی های ظریف که چندان دنبال سخت افزاری با کارایی انقلابی و منحصر به فرد نیستن، میتونه یک گزینه خیلی خوب باشه.

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 2 ماه پیش
تعداد نظرات : 1
5/ 3

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
AliReza.1383

جالبه از X9a حدود 1 میلیون و نیم ، ارزون‌تر هست 😂

۱۱ شهریور ۱۴۰۳