بررسی گوشی Pixel 9 Pro Fold گوگل

شرکت گوگل در رویداد Made by google که مرداد ماه امسال برگزار شد،‌ گوشی‌های سری پیکسل 9 رو معرفی کرد و در این بین یه گوشی، بیشتر از بقیه خاص بود! «پیکسل 9 پرو فولد» این دومین تلاش گوگل برای ساخت گوشی تاشو محسوب میشه. سال گذشته، گوشی Pixel Fold برای اولین بار در تاریخ گوگل معرفی شد. حالا با یه تصمیم عجیب نام گوشی تاشوی جدید، Pixel 9 Pro fold انتخاب شده که معلوم نیست این چه وضع نام‌گذاریه! این گوشی تاشوی گوگل، بعد از Mix fold 3 شیائومی، باریک‌ترین گوشی تاشوی دنیا محسوب میشه (حتی از Z Fold 6 سامسونگ هم باریک‌تره) بزرگتر شدن اندازه نمایشگرها، ارتقاء پردازنده، بهتر شدن ماندگاری باتری، وجود رم 16GB، وزن کمتر و اضافه شدن قابلیت‌های AI همگی از جذابیت‌های این گوشی محسوب میشه. اما آیا گوشی بی‌نقصیه؟ برای پاسخ به این سوال با بررسی گوشی Pixel 9 Pro fold گوگل همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی گوشی؛ هوشمندانه و زیبا

داستان از جایی شروع شد که گوگل تصمیم گرفت برای رقابت با سامسونگ، شیائومی و برندهای دیگه، گوشی تاشو تولید کنه؛ جایی که هنوز اپل وارد نشده بود! به همین دلیل سال گذشته اولین گوشی تاشوی خودشو معرفی کرد. اما امسال، شرکت گوگل دیگه تحت فشار تبلیغات و استرس آزمون و خطا نبود و با آرامش کامل، گوشی تاشوی جدیدشو تولید کرد. طراحان گوشی پیکسل 9 پرو فولد از ترندهای روز دنیا برای ساخت این محصول استفاده کردن.

بررسی طراحی گوشی گوگل پیکسل 9 پرو فولد

زبان طراحی Pixel 9 Pro fold مشابه سایر اعضای خانواده پیکسل 9 هست و می‌تونید این موضوع رو از طراحی کلیدها، لیه‌های نسبتاً گرد و چیدمان دوربین‌ها مشاهده کنید. وقتی کل این خانواده رو کنار هم قرار میدید، شباهت زیاد طراحی این گوشی‌ها کاملاً مشخصه. بنابراین میشه گفت گوگل در یه اقدام خوب و شبیه سامسونگ و اپل، گوشی‌های این خانواده رو با بیشترین شباهت به هم و در یک تاریخ معرفی کرده. باید اشاره کنیم که این گوشی در دو رنگ سفید (Porcelain) و مشکی (Obsidian) تولید شده که دقیقاً مشابه مدل‌های سال گذشته‌ست.

بررسی رنگ گوشی Pixel 9 Pro fold

به طور کلی، میشه طراحی گوشی تاشوی جدید گوگل رو هوشمندانه و زیبا تلقی کرد. این گوشی در حالت باز و تاشده خصوصیات و امضای محصول تولید شرکت google رو داره و از نظر بصری می‌تونه برای کسایی که طرفدار این برند هستن، خیلی جذاب باشه.

کیفیت بدنه و لولا

برای ساخت بدنه و فریم این گوشی از شیشه و آلومینیوم استفاده شده. جنس قاب پشت این گوشی از شیشه مات بوده و روکش محافظ Gorilla Glass Victus 2 روی اون کشیده شده تا جلوی آسیب و خط و خش رو بگیره. اما در اطراف بدنه، از آلومینیوم براق استفاده شده که در برابر ضربات شدیدتر هم مقاومه. بخاطر نوع طراحی و جنس بدنه پیکسل 9 پرو فولد در مقایسه با گوشی تاشوی سال گذشته گوگل، حدود 25 گرم سبک‌تر شده.

بررسی طراحی گوشی گوگل پیکسل 9 پرو فولد

مورد دیگه‌ای که درباره بدنه این گوشی میشه ذکر کرد اینه که اندازه‌ش کوچیکتر و ضخامتش باریک‌تر از نسل قبلی شده. این گوشی ضخامت 10.5 میلی‌متری (در حالت تا شده) داره که بعد از گوشی تاشوی شیائومی، باریک‌ترین گوشی تاشوی دنیا محسوب میشه. لولایی که برای این گوشی در نظر گرفته شده، خیلی نرم و منعطفه و به راحتی میشه گوشی رو از حالت فولد به حالت بازشده تغییر داد.

به طور کلی، طراحی و کیفیت ساخت بدنه Pixel 9 Pro fold امتیاز بالایی کسب می‌کنه و لولای مناسبی که براش انتخاب شده، کار کردن با این گوشی تاشو رو لذت‌بخش‌تر کرده.

طراحی اطراف بدنه (فریم)

همونطور که گفتیم، فریم این گوشی از فلز آلومینیوم ساخته شده و از نوع براقه. این فریم با محافظ گوریلا گلکس ویکتوس 2 محافظت میشه و رنگی که براش انتخاب شده، با رنگ بدنه تفاوت داره تا حالت تیره و روشن قشنگی ایجاد کنه. سمت راست گوشی (در حالت بسته) می‌تونید کلیدهای ولوم و پاور رو ببینید. پایین گوشی پورت شارژ به همراه میکروفن، اسپیکر اول و شیار سیم کارت قرار داده شده و بالای گوشی اسپیکر دوم رو می‌تونید ببینید.

طراحی پنل جلو

پنل جلوی پیکسل 9 پرو فولد در حالت بسته، حاشیه‌های نسبتاً زیادی داره. حاشیه اول مربوط به اطراف خود نمایشگره که اطرافش رو به صورت سیاه در بر گرفته. حاشیه دوم مربوط به قاب گوشیه که می‌تونید بخش‌هایی از اون رو در اطراف نمایشگر ببینید. این حاشیه‌ها خیلی تو ذوق نمی‌زنه اما خب برای گوشی‌هایی مثل گلکسی Z فولد 6 اصلاً وجود نداره و وقتی گوشی رو در حالت بسته جلوتون می‌گیرید، کاملاً شبیه یه گوشی معمولی به نظر میاد.

وقتی گوشی رو از حالت تاشو در آورده و باز می‌کنید، پنل جلوی بزرگتر با نمایشگر 8 اینچی دیده میشه. اثر لولا رو می‌تونید وسط نمایشگر ببینید اما خیلی محسوس نیست. وقتی انگشت‌تونو روی نمایشگر بکشید، یه برآمدگی خیلی ریزی در اون قسمتی که گوشی تا میشه و لولا وجود داره می‌تونید حس کنید. حاشیه‌های اطراف نمایشگر در این حالت هم وجود داره و خیلی کمتره. همچنین حفره دوربین سلفی رو می‌تونید در سمت راست و بالای نمایشگر 8 اینچی ببینید.

چیدمان دوربین‌ها

دوربین‌های اصلی Pixel 9 Pro fold نسبت به نسل قبلی به طور کامل دگرگون شدن. در نسل قبلی، از چیدمان خطی دوربین‌ها استفاده شده بود ولی حالا لنزهای اصلی پیکسل 9 پرو فولد در دو سطر داخل یه جزیره مستطیلی شکل تعبیه شدن. این برای اولین باره که گوگل از این نوع طراحی برای چیدمان دوربین‌هاش استفاده کرده و این مدل طراحی رو توی سایر اعضای خانواده پیکسل 9 نمی‌بینید. این چیدمان یکپارچگی خوبی داره و دوربین‌ها به شکل منظم و شیک کنار هم جای داده شدن.

استانداردهای محافظتی

گوگل تونسته برای گوشی پیکسل 9 پرو فولد گواهینامه IPX8 رو دریافت کنه. گوشی‌های تاشو بخاطر لولایی که دارن،‌ در برابر آب و گرد و غبار آسیب‌پذیرترن. اما استاندارد IPX8 تضمین می‌کنه که این گوشی گوگل در برابر آب مقاومه (ضدآبه) و در صورت تماس قطرات بارون یا عرق بهش، آسیبی نمی‌بینه.

باتری و شارژدهی؛ کاهش ظرفیت باتری!

گوگل در یه حرکت رو به عقب، از باتری 4650 میلی آمپر ساعتی برای گوشی پیکسل 9 پرو فولد استفاده کرده. این در حالیه که گوشی نسل قبلی ظرفیتی معادل 4821mAh داشت. ساده‌انگاریه اگه فکر کنیم گوگل برای کاهش هزینه، وزن، ضخامت و ابعاد گوشی جدیدش این کارو کرده. بخاطر استفاده از پردازنده جدید Tensor G4 مصرف باتری در این گوشی جدید بهینه شده و کاربرها کمبودی از این جهت حس نمی‌کنن.

بررسی گوشی Pixel 9 Pro fold

وقتی از شارژر 45 واتی گوگل برای شارژ کردن این باتری استفاده می‌کنید، حدود 82 دقیقه زمان نیازه تا ظرفیت باتری گوشی از 0 به 100 درصد برسه. این گوشی از قابلیت شارژ بی‌سیم هم پشیبانی می‌کنه که توان شارژ به 7.5 وات می‌رسه. با یه بار شارژ کردن این گوشی می‌تونید حداقل یه روز کامل رو ازش استفاده کنید. اگه گوشی رو روی حالت ذخیره انرژی (Extreme Battery Saver) قرار بدید، ماندگاری باتری تا 3 روز هم می‌رسه.

صفحه نمایش؛ خوب و با کیفیت

صفحه نمایش رو باید مهم‌ترین بخش از یه گوشی تاشو به حساب آورد. گوگل پیکسل 9 پرو فولد دو تا صفحه نمایش داره که در حالت باز و بسته می‌تونید ازشون استفاده کنید. این دو صفحه نمایش خصوصیات متفاوتی هم دارن که در ادامه هرکدوم رو مجزا بررسی می‌کنیم.

بررسی صفحه نمایش گوشی Pixel 9 Pro fold

صفحه نمایش گوشی در حالت تا شده (Fold)

وقتی گوشی در حالت تاشده باشه، یه نمایشگر 6.3 اینچی از نوع OLED رو می‌بینید. این نمایشگر نسبت به گوشی تاشوی قبلی گوگل،‌ 0.5 اینچ بزرگتر شده و حالا از قابلیت پخش محتوای HDR پشتیبانی می‌کنه. رزولوشن این نمایشگر 1080 در 2424 پیکسله و تراکمی معادل 422ppi داره. به طور کلی، تصاویری که توسط این نمایشگر تولید میشه، از نظر روشنایی و رنگ، در حد قابل قبولی هستن و برای اجرای بازی‌های سنگین می‌تونه نرخ تازه‌سازی رو تا 120 هرتز هم افزایش بده.

عمق رنگ این صفحه نمایش 6.3 اینچی 24 بیته و می‌تونه تا 16 میلیون رنگ رو نشون بده. اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هاش اینه که تا 2700 نیت می‌تونه روشنایی داشته باشه که برای کار کردن با گوشی زیر نور مستقیم خورشید مناسبه. البته روشنایی صفحه هرگز به این عدد نمی‌رسه و بیشتر جنبه تبلیغاتی داره. با این وجود، روشنایی صفحه پیکسل 9 پرو فولد در سطح قابل قبولیه.

صفحه نمایش گوشی در حالت باز (Unfold)

وقتی گوشی رو از حالت تاشده در بیارید و باز کنید، یه نمایشگر 8 اینچی جلوی روی شما قرار می‌گیره. این نمایشگر از پنل LTPO OLED استفاده می‌کنه که توی اکثر گوشی‌های تاشو استفاده شده. رزولوشن این صفحه نمایش 2076 در 2152 پیکسله و تراکم پیکسلی 373ppi داره که عدد بدی نیست. تراکم پیکسلی با توجه به بزرگ‌تر شدن ابعاد نمایشگر کمی کاهش پیدا می‌کنه اما هنوز هم می‌تونید محتواهای HDR10+ رو روی این نمایشگر با کیفیت بالا ببینید.

حداکثر روشنایی این پنل 8 اینچی 2700 نیت ارزیابی شده و مثل نمایشگر قبلی، عملکرد خوبی زیر نور مستقیم خورشید داره. از رفرش ریت 120 هرتزی هم پشتیبانی می‌کنه تا به راحتی بتونید باهاش بازی کنید. به طور کلی، شرکت گوگل از نمایشگر خوب و باکیفیتی برای این گوشی تاشو استفاده کرده.

بررسی دوربین‌ها؛ معمولی با چاشنی هوش مصنوعی

به بخش هیجان‌انگیز بررسی گوشی Pixel 9 Pro fold رسیدیم. شرکت گوگل برای این گوشی از سه دوربین و تعدادی سنسور استفاده کرده که می‌تونید روی قاب پشتی ببینید. دوربین‌های اصلی این گوشی یه لنز 48 مگاپیکسلی (واید)، یه دوربین 10.8 مگاپیکسلی (تله فوتو) و یه دوربین 10.5 مگاپیکسلی (اولترا واید) هستن. در کنار این دوربین‌ها از سنسور Spectral and flicker و سنسور LDAF برای فوکوس دقیق‌تر روی سوژه هم استفاده شده. در ادامه هرکدوم از دوربین‌ها رو به صورت مجزا بررسی می‌کنیم.

بررسی دوربین گوشی Pixel 9 Pro fold

دوربین اصلی

دوربین اصلی پیکسل 9 پرو فولد حتی بدون استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی گوگل، عکس‌های خوبی ثبت می‌کنه. این دوربین عریض با کیفیت 48 مگاپیکسل و دریچه دیافراگم f/1.7 از قابلیت OIS برای جلوگیری از تار شدن عکس بخاطر لرزیدن دست برخورداره. همچنین به چند سنسور مختلف مجهز شده که می‌تونه فاصله دقیق بین سوژه اصلی و پی‌زمینه رو محاسبه کنه تا عکس با کیفیت بالاتری ثبت بشه.

بررسی دوربین گوشی Pixel 9 Pro fold

عکاسی با این دوربین در نور طبیعی، عالیه و می‌تونید رنگ‌ها رو بدون اغراق در عکس‌هاتون مشاهده کنید. جزئیات با کیفیت بالا ثبت میشه و محدوده دینامیکی خوبی رو هم پشتیبانی می‌کنه. این دوربین برای عکاسی در شب هم مناسبه. با اینکه نویز خیلی کمی روی عکس‌ها دیده میشه و سایه‌ها ممکنه تار به نظر برسن اما کارتونو راه میندازه. این دوربین 48 مگاپیکیلی می‌تونه فیلم‌هایی با کیفیت 4K ضبط کنه. قابلیت فیلم‌برداری به صورت اسلوموشن یا تایم لپس هم برای این دوربین در نظر گرفته شده.

بررسی گوشی Pixel 9 Pro fold

به طور کلی، دوربین اصلی پیکسل 9 پرو فولد در حد قابل قبولیه. نمیشه بهش امتیاز خیلی بالایی داد اما در حد یه گوشی تاشو امکانات خوبی در اختیارتون قرار میده. مخصوصاً که قابلیت‌های هوش مصنوعی به کمک این دوربین اومده.

دوربین تله فوتو

قطعاً با دوربین تله فوتو حسابی سرگرم میشید! این دوربین که کیفیت 10.8 مگاپیکسلی داره می‌تونه از سوژه‌هایی که در دوردست هستن براتون عکس بگیره. کیفیت عکس‌ها تا زوم 5x یا همون 5 برابری خیلی بالاست و سوژه هم خیلی نزدیک میاد اما می‌تونید تا 20x هم زوم بدید که به مرور کیفیت عکستونو کمتر میشه. به لطف پشتیبانی از قابلیت OIS، وقتی روی سوژه‌ای زوم می‌کنید، به خاطر لرزش زیاد دست، عکس‌هاتون تار نمیشه و این قابلیت لرزش‌ها رو حذف می‌کنه.

بررسی دوربین تله فوتوگوشی Pixel 9 Pro fold

دوربین اولترا واید

دوربین اولترا واید از نوع 10.5 مگاپیکسلیه و علاوه بر عکس‌های فوق عریض می‌تونید ازش برای گرفتن عکس‌های ماکرو هم استفاده کنید. در واقع گوگل لنز ماکرو رو حذف کرده و وظیفه عکاسی از سوژه‌های خیلی نزدیک رو بر عهده دوربین اولترا واید گذاشته. این دوربین می‌تونه عکس‌هایی با کادر 127 درجه بگیره که خب نسبت به رقبا زاویه دید بزرگتریه. کیفیت عکس‌های اولترا واید، در حد معمولیه، رنگ‌ها به شکل عادی دیده میشن، نویزی روی تصویر وجود نداره و جزئیات رو می‌تونید به خوبی مشاهده کنید.

دوربین‌های سلفی

دو دوربین سلفی با کیفیت 10 مگاپیکسلی روی نمایشگر بیرونی (گوشی در حالت تا شده) و نمایشگر داخلی (گوشی در حالت باز) قرار داده شده. هر دو دوربین کیفیت یکسان دارن ولی کمتر پیش میاد که کسی بخواد از دوربین روی نمایشگر 8 اینچی برای عکاسی از خودش استفاده کنه. این دوربین‌ها عکس‌های سلفی خوبی می‌گیرن و می‌تونید بهشون اعتماد کنید.

بررسی دوربین گوشی Pixel 9 Pro fold

اما به طور کلی، گوشی‌های Fold به خاطر شکل ظاهریشون، از دوربین اصلی برای عکاسی سلفی استفاده می‌کنن. می‌تونید گوشی رو از حالت تا شده در بیارید، روی نمایشگر کوچیک خودتونو ببینید و با استفاده از دوربین 48 مگاپیکسلی از خودتون عکس باکیفیت‌تری بگیرید.

بررسی سخت‌افزار و قدرت پردازشی؛ جا ماندن از رقبا!

از جدیدترین پردازنده گوگل برای این گوشی استفاده شده. چیپست هشت هسته‌ای Tensor G4 جدیدترین تراشه‌ایه که گوگل برای گوشی‌های سری پیکسل 9 توسعه داده. این پردازنده گرچه به پای پردازنده‌های کوالکام و اپل نمی‌رسه اما عملکرد بدی هم نداره.

بررسی نرم افزار گوشی Pixel 9 Pro fold

برای بیشتر گوشی‌های تاشوی جدید از چیپست کوالکام Snapdragon 8 Gen 3 استفاده شده اما گوگل تصمیم گرفته پردازنده خودشو استفاده کنه. توی تست‌های بنچمارک، چیپست Snapdragon 8 Gen 3 کوالکام از نظر عملکرد CPU، عملکرد گیمینگ، طول عمر باتری، امتیاز گرافیک و امتیاز سایت AnTuTu 10 خیلی بهتر از پردازنده Tensor G4 گوگله. به هر حال، باید قبول کنیم که شرکت گوگل هنوز در زمینه تولید سخت‌افزار و مخصوصاً پردازنده موفق نبوده و خیلی راه داره تا یه چیپست بی‌نقص تولید کنه. این گوشی فقط در دو نسخه 256 و 512 گیگابایتی تولید شده و حافظه رم هر دو نسخه 16GB هست.

در نتیجه باید گفت که پردازنده گوشی پیکسل 9 پرو فولد در حد یه گوشی متوسطه. سرعت اجرا و پردازش برنامه‌ها در حد قابل قبولیه و کندی یا باگ خاصی مشاهده نشده. اما برای پردازش چند برنامه سنگین به طور همزمان ممکنه به مشکل بر بخوره که دلیلش، پردازنده‌شه.

سیستم عامل و رابط کاربری

این گوشی با اندروید 14 روانه بازار شده و گوگل قول داده که تا 7 سال آپدیت‌های نرم‌افزاری و امنیتی برای ارائه بده. سازگاری سیستم عامل و پردازنده گوگل شاید مهم‌ترین نقطه قوت این گوشی به شمار بره. وقتی هم سیستم عامل و هم پردازنده توسط یه شرکت تولید شده باشه، قطعاً کارایی محصول نهایی بیشتر میشه. به همین دلیل، کار کردن با گوشی پیکسل 9 پرو فولد خیلی ساده و روانه.

مجموعه‌ای از امکانات عکاسی و قابلیت‌های هوش مصنوعی برای این گوشی در نظر گرفته شده که حیفه اگه گفته نشه.

  • عکاسی از کودکان: به لطف وجود دوتا نمایشگر روی این گوشی، می‌تونید روی یکی از نمایشگرها انیمیشن یا عکس‌های جذاب برای بچه‌ها رو نشون بدید تا توجه‌شون به نمایشگر جلب بشه و بعد راحت‌تر ازشون عکس بگیرید.

عکاسی از کودکان با پیکسل 9 پرو فولد

  • قابلیت Add Me: با این قابلیت می‌تونید از دیگران عکس بگیرید و بعد در همون موقعیت، گوشی رو به کس دیگه‌ای بدید تا از شما عکس بگیره و گوشی با استفاده از هوش مصنوعی، شما رو به اون عکس قبلی اضافه می‌کنه.
  • دستیار صوتی Gemini: این دستیار صوتی دیگه به صورت رسمی به گوشی‌های پیکسل اومده و حالا هر سوالی داشته باشید به سرعت پاسخ داده میشه. حتی می‌تونید عکس‌هایی که می‌گیرید رو براش ارسال کنید و ازش بخواید که درموردشون توضیح بده.
  • Pixel Studio: این اپلیکیشن برای ویرایش عکس و فیلم‌های شما ساخته شده. می‌تونید سوژه‌های مزاحم توی عکس‌هاتونو باهاش به راحتی حذف کنید و به کمک هوش مصنوعی سوژه‌های جدید به عکس اضافه کنید.

تست اسپیکر

گوگل برای تولید صدای با حجم بالاتر از چندین اسپیکر روی بدنه پیکسل 9 پرو فولد استفاده کرده. این اسپیکرها صدای استریو تولید می‌کنن و به خاطر پشتیبانی از قابلیت صدای فراگیر، حس صدای سه‌بعدی به شما داده میشه. کیفیت صدا روی ولوم متوسط خیلی خوبه و می‌تونید صداهای زیر و بم رو به صورت مجزا بشنوید اما هرچقدر که ولوم افزایش پیدا می‌کنه، نت‌های بم و زیر با هم ترکیب میشه و مقداری از کیفیت صدا کاهش پیدا می‌کنه. ولی به طور کلی، بخاطر نوع اسپیکرهایی که برای این گوشی در نظر گرفته شده، صدایی با حجم و کیفیت بالا تولید مشه.

آیا گوگل پیکسل 9 پرو فولد ارزش خرید داره؟‌

گوشی گوگل پیکسل 9 پرو فولد هنوز به طور رسمی وارد بازار ایران نشده. قیمت پیکسل 9 پرو فولد با رم 16GB و حافظه 256GB چیزی حدود 1800 دلاره و نسخه با حافظه 512GB حدود 3300 دلار فروخته میشه که خیلی گوشی گرونیه. قطعاً مهم‌ترین رقیب این گوشی، گلکسی Z Fold 6 سامسونگه که از نظر پردازنده و حافظه داخلی یه سر و گردن بالاتر از گوشی تاشوی گوگله. حتماً می‌دونید که گوشی تاشوی سامسونگ در ایران با حداقل قیمت 90 میلیون تومان فروخته میشه.

با این اوصاف، با بررسی گوشی Pixel 9 Pro fold به نظر می‌رسه این گوشی به محض ورود به بازار ایران قیمتی بالای 100 میلیون تومان داشته باشه. اگه طرفدار گوشی تاشو هستید و از برند Google هم خوشتون میاد و دوست دارید امکانات هوش مصنوعی گوگل رو به صورت بکر، امتحان کنید و اهل تصمیم گیری با قلب هستید، خرید پیکسل 9 پرو فولد رو بهتون پیشنهاد می‌کنیم. اما اگه عملکرد گوشی براتون مهم‌تر از برند و قابلیت‌های هوش مصنوعیه و بخواین منطقی تصمیم بگیرید، گزینه‌های ارزون‌تری هم وجود داره.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 2 روز پیش
تعداد نظرات : 2
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
༒•✞Mr .E✧•༒

😂آفرین گوگل داره پیشرفت میکنه😎

۲۸ شهریور ۱۴۰۳
hakimgrammer

سلام عالی

۲۸ شهریور ۱۴۰۳