بررسی گوشی Pixel 9 Pro گوگل

گوگل پیکسل 9 پرو بیشتر از اینکه یه گوشی هوشمند باشه، یه گجت با مجموعه‌ای از قابلیت‌های هوش مصنوعیه که حسابی سرگرم‌تون می‌کنه. مرداد 1403 شرکت Google از گوشی‌های سری پیکسل 9 رونمایی کرد. گوشی پیکسل 9 پرو یکی از اعضای این خانواده‌ست که از نظر اندازه نمایشگر و خیلی از خصوصیات سخت‌افزاری شبیه پیکسل 9 طراحی شده اما از رم 16GB و حافظه داخلی تا 1 ترابایت پشتیبانی می‌کنه. در این گوشی از سه دوربین باکیفیت بالا و نمایشگر با رزولوشن عالی و حداکثر روشنایی بیشتر از پیکسل 9 استفاده شده. اما این گوشی در مقایسه با پرچمدارهای سامسونگ و اپل چقدر ارزش خرید داره؟ با بررسی گوشی Pixel 9 Pro همراه موبونیوز باشید تا به این سوال پاسخ بدیم.

 

طراحی گوشی

خانواده پیکسل 9 گوگل با در نظر گرفتن ترندهای روز طراحی تلفن همراه و در محدوده اکوسیستم گوگل طراحی شدن. این یعنی گوشی Pixel 9 pro علاوه بر اینکه طراحی مدرن، شیک و جوان‌پسندی داره، هنوز هم با نگاه کردن و در دست گرفتنش می‌تونید متوجه بشید که یه گوشی از شرکت گوگل در دست‌های شماست. مهندس‌های این شرکت از الگوهای تخیلی و فانتزی دست برداشتن و حالا گوشی‌ای طراحی کردن که وقتی در کنار نسل قبلیش قرار می‌گیره، واقعاً یه سر و گردن بالاتره.

بررسی طراحی گوشی Pixel 9 Pro

گوگل پیکسل 9 پرو از نظر اندازه، بزرگ‌تر از پیکسل 9 نیست! حتما یادتونه که سال گذشته پیکسل 8 پرو نسبت به پیکسل 8 بزرگ‌تر بود و اصلاً به همین خاطر متمایز میشد. اما چیزی که امسال دو گوشی پیکسل 9 و پیکسل 9 پرو رو از هم متمایز می‌کنه، اندازه و وزنشون نیست؛ بلکه تعداد دوربین‌ها، سخت‌افزارها، رنگ‌ها و بعضی از قابلیت‌های نرم‌افزار خاصه. شرکت گوگل گوشی پیکسل 9 پرو رو در چهار رنگ زیر تولید کرده:

  • مشکی (Obsidian)
  • سفید (Porcelain)
  • صورتی (Rose Quartz)
  • خاکستری (Hazel)

بررسی رنگ گوشی Pixel 9 Pro

به طور کلی، طراحی گوشی Pixel 9 pro پیشرفت مهمی در نگرش شرکت گوگل به تولید گوشی‌های هوشمند رو نشون میده. این گوشی به المان‌های اصلی گوگل وفاداره اما از جدیدترین الگوهای طراحی گوشی که در محصولات اپل و سامسونگ هم وجود داره استفاده کرده.

جنس و کیفیت بدنه

برای ساخت بدنه و فریم گوشی پیکسل 9 پرو از آلومینیوم و شیشه استفاده شده. وقتی گوشی رو در دست می‌گیرید از وزن کم و اندازه مناسبش حس خوبی می‌گیرید. لبه‌ها به شکل گوشی‌های آیفون به شکل نسبتاً تخت ( با گردی کم) طراحی شدن. این گوشی پرچمدار گوگل زیر 200 گرم وزن داره و ضخامتش هم نهایتاً به 8.5 میلی‌متر رسیده که این موضوع کار کردن با یه دست رو راحت‌تر می‌کنه. فریم و بدنه این گوشی به نظر میاد که مقاومت خوبی داشته باشن ولی به هیچ وجه ریسک نکنید و تا آسیب ندیده حتماً یه قاب مقاوم براش تهیه کنید.

طراحی گوشی Pixel 9 Pro

طراحی اطراف بدنه

فریم این گوشی از آلومینیوم با کیفیت بالا ساخته شده. این فریم از نظر رنگ، با بدنه تفاوت‌هایی داره و هرچقدر که بدنه حالت مات داره، فریم کاملاً روشن و آینه‌ای طراحی شده و به طور کامل نور و رنگ رو انعکاس میده. سمت راست این گوشی می‌تونید کلیدهای ولوم و پاور رو ببینید. سمت چپ چیزی وجود نداره، پایین گوشی پورت شارژ‌، میکروفن، اسپیکر و شیار سیم کارت قرار داده شده و در بالای گوشی هم اسپیکر دوم وجود داره. طراحی فریم و کلیدهای اطراف بدنه این گوشی کاملاً استانداره و هیچ چیز غیرعادی‌ای دیده نمیشه.

بررسی فریم گوشی Pixel 9 Pro

طراحی پنل جلو

در پنل جلوی پیکسل 9 پرو از نمایشگری با اندازه 6.3 اینچی استفاده شده که نسبت به Pro بودن گوشی، نمایشگر کوچیکی محسوب میشه. این نمایشگر حاشیه خیلی زیادی نداره و این حاشیه به طور متوازن، در چهار چوب نمایشگر تقسیم شده. در بالای نمایشگر، می‌تونید حفره مخصوصی که برای دوربین سلفی در نظر گرفته شده رو ببینید. به طور کلی، طراحی پنل جلوی پیکسل 9 پرو مثل همه گوشی‌های پرچمداره و پیچیدگی خاصی نداره.

چیدمان دوربین‌ها

این برای اولین بار در تاریخ گوگله که این شرکت، از طراحی جزیره‌ای برای قرار دادن لنزهای دوربین گوشی پیکسل استفاده کرده. از سال 2021 که گوگل گوشی پیکسل 6 رو معرفی کرد، قرار دادن دوربین در نوار مسخره و خاص پشت گوشی مرسوم شد. این نوار که بخشی از بالای گوشی رو در بر می‌گرفت، فضای خالی زیادی داشت و به امضای طراحی گوگل تبدیل شده بود. اما همیشه انتقادهایی به این شکل از طراحی و چیدمان دوربین‌ها میشد.

بررسی طراحی چیدمان دوربین گوشی Pixel 9 Pro

خلاصه، شرکت گوگل تصمیم گرفت به این انتقادها توجه کنه و چیدمان دوربین‌های گوشی پیکسل 9 پرو ( و کل خانواده سری پیکسل 9) رو تغییر داد. حالا لنز دوربین‌های گوشی در یه جزیره بیضی شکل روی قاب پشت قرار داده شدن که خیلی شکیل‌تره. این بخش جزیره‌ای که چند میلی‌متری از قاب پشت بیرون زده، فریم آلومینیومی هم‌رنگ با فریم گوشی داره ولی سطحش دقیقاً به رنگ بدنه گوشیه.

استانداردهای محافظتی

پیکسل 9 پرو ضدآبه. این گوشی تونسته گواهینامه IP68 رو دریافت کنه و این یعنی می‌تونید باهاش بپرید تو استخر!‌ البته با توجه به قیمتی که این گوشی داره بهتره این کارو نکنید چون به ریسکش نمی‌ارزه. با این حال، گوگل میگه که پیکسل 9 پرو می‌تونه تا نیم ساعت توی عمق 1.5 متری آب سالم بمونه. از طرف دیگه، این گوشی در برابر ذرات ریز گرد و غبار هم مقاومه و برای استفاده توی محیط‌های کارگاهی و پر از گرد و خاک هم مناسبه.

باید به این نکته هم اشاره کنیم که روی نمایشگر و قاب پشتی این گوشی، یه لایه محافظ اضافی کشیده شده. در هر دو قسمت گوشی از گوریلا گلس ویکتوس 2 استفاده شده تا بدنه و نمایشگر گوشی در برابر خط و خش و ضربه خوردن مقاومت بیشتری داشته باشه.

باتری و شارژدهی

گوگل برای پیکسل 9 پرو از باتری لیتیومی یونی 4700 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده که نسبت به باتری 5050mAh گوشی پیکسل 8 پرو، ظرفیت کمتری داره. معلوم نیست چرا گوگل این تصمیم رو گرفته و ظرفیت نسخه Pro رو مثل سال قبل، افزایش نداده. با این حال، با توجه به سخت‌افزار جدیدی که برای پیکسل 9 پرو در نظر گرفته شده، ماندگاری باتریش افزایش پیدا کرده. در تست‌هایی که برای طول عمر باتری این گوشی انجام شده به عدد 13 ساعت 15 دقیقه می‌رسیم که بیشتر از ماندگاری باتری آیفون 15 پرو و کمتر از گلکسی S24 سامسونگه.

بررسی باتری گوشی Pixel 9 Pro

سرعت شارژ شدن این گوشی هم بیشتر شده و اگه از شارژر 27 واتی استفاده کنید در عرض 30 دقیقه 55 درصد از ظرفیت باتری پر میشه. این گوشی به قابلیت شارژ بی‌سیم و شارژ‌ معکوس هم مجهز شده که به تازگی توی اکثر گوشی‌های پرچمدار وجود داره. به طور کلی، با اینکه ظرفیت باتری پیکسل 9 پرو نسبت به نسل قبلی کمتر شده اما هنوز هم ماندگاری خوبی داره و حداقل یک روز کامل رو بدون نیاز به شارژ می‌تونید ازش استفاده کنید.

صفحه نمایش

گوشی گوگل پیکسل 9 پرو به نمایشگر 6.3 اینچی از نوع LTPO OLED مجهز شده. این نمایشگر نسب به نسل قبلی (Pixel 8 pro) کوچیک‌تره و دقیقاً هم‌اندازه برادر کوچیکترشه (پیکسل 9). تفاوت در کیفیته! استفاده از پنل LTPO OLED به این گوشی کمک کرده که تصاویر رو با رفرش ریت متغیر نمایش بده. این یعنی نمایشگر پیکسل 9 پرو می‌تونه بین رفرش ریت  1 تا 120 هرتز تغییر کنه تا هم در مصرف باتری صرفه‌جویی بشه و هم به بالاترین کیفیت برسه.

بررسی صفحه نمایش گوشی پیکسل 9 پرو

از سوی دیگر باید به حداکثر روشنایی 3000 نیتی این نمایشگر هم اشاره کرد که برای کار کردن باهاش زیر نور مستقیم خورشید مناسبه. صفحه نمایش این گوشی از محتوای HDR10+ هم پشتیبانی می‌کنه و برای کسایی که به پلتفرم‌های پخش ویدیو با این کیفیت دسترسی دارن گزینه خوبیه. اما مهم‌ترین ویژگی صفحه نمایش این گوشی، رزولوشن 1280 در 2856 پیکسلی اونه که تصاویر رو با وضوح بالا، کنتراست عالی و کیفیت فوق‌العاده بهتون نشون میده.

وقتی برای اولین بار گوشی رو روشن می‌کنید، رزولوشن صفحه نمایش روی عدد پایین‌تری قرار داده شده تا باتری کمتری مصرف بشه. اگه دوست دارید به حداکثر رزولوشن برسید باید وارد تنظیمات صفحه نمایش بشید و دستی تغییرش بدید.

به طور کلی، گوگل از نظر صفحه نمایش برای پیکسل 9 پرو چیزی کم نذاشته. این نمایشگر، به قابلیت «همیشه روشن» مجهزه و اگه دوست داشته باشید، می‌تونید فعالش کنید. البته باتری بیشتری مصرف می‌کنه.

بررسی دوربین‌ها

در بررسی گوشی Pixel 9 Pro باید گفت که این پرچمدار شرکت گوگل به سه دوربین مجهز شده؛ دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، دوربین تله فوتو 48 مگاپیکسلی و دوربین اولترا واید 48 مگاپیکسلی. در کنار این دوربین‌ها باید به لنز 42 مگاپیکسلی که به عنوان دوربین سلفی در نظر گرفته شده هم اشاره کنیم. در ادامه هرکدوم از دوربین‌ها رو به صورت مجزا بررسی می‌کنیم.

دوربین اصلی (واید)

قطعاً دوربین 50 مگاپیکسلی گوگل یکی از بهترین دوربین‌های مخصوص گوشی هوشمند در سال 2024 محسوب میشه. این دوربین با دریچه دیافراگم f/1.7 از OIS پشتیبانی می‌کنه و خبری از تار شدن عکس‌ها بخاطر لرزش دست نیست. علاوه بر این، به قابلیت فوکوس خودکار روی سوژه یا PDAF هم مجهز شده که برای عکاس سریع و باکیفیت کاربرد داره. می‌تونید از حالت‌های عکاسی مختلف این دوربین مثل عکاسی پرتره، عکاسی پانوراما در شب و حالت Pro.

نمونه عکس‌های گوشی Pixel 9 Pro

عکس‌های دوربین این گوشی گرمای خوبی داره، جزئیات به درستی و وضوح قابل مشاهده هستن و محدوده دینامیکی خوبی رو پوشش میده. رنگ‌ها کنتراست استانداردی دارن و به هیچ وجه در اون‌ها اغراق دیده نمیشه. بنابراین برای عکاسی در روشنایی روز به طور ویژه می‌تونید روی این دوربین 50 مگاپیکسلی حساب کنید. گوگل حالت مخصوص عکاسی در شب هم داره که روی ترکیب درست سایه‌ها و نورها تمرکز کرده. با اینکه نمیشه نمره خیلی بالایی به عکاسی در شب با پیکسل 9 پرو داد اما کار راه‌اندازه و خیلی هم اذیت‌کننده نیست.

نمونه عکس‌های گوشی Pixel 9 Pro

با این دوربین می‌تونید فیلم‌هایی با کیفیت 8K و 30 فریم بر ثانیه ضبط کنید. همچنین باید بگیم که بخاطر پشتیبانی از قابلیت ضدلرزش، می‌تونید در حین قدم زدن توی خیابون باهاش فیلمبرداری 8K داشته باشید و لرزش‌های تصویر به طور کامل حذف بشه.

در نتیجه دوربین اصلی گوگل پیکسل 9 پرو برای عکاسی و فیلمبرداری در موقعیت‌های مختلف مناسبه. از دوربین این گوشی می‌تونید برای ساخت کلیپ‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب استفاده کنید.

دوربین فوق عریض (اولترا واید)

یه دوربین 48 مگاپیکسلی به عنوان دوربین فوق عریض برای پیکسل 9 پرو در نظر گرفته شده. این دوربین می‌تونه تا زاویه 123 درجه‌ای رو پوشش بده که برای عکاسی از مناظر طبیعی و البته عکاسی توی محیط‌های بسته و کوچیک مناسبه. شرکت گوگل حالت عکاسی Macro رو در همین دوربین قرار داده و می‌تونید برای عکاسی از غذا یا سوژه‌های خیلی کوچیک از نزدیک، عکس‌های ماکروی خوبی ثبت کنید. این دوربین حالت ضدلرزش نداره اما قابلیت فوکوس خودکار براش فعال شده.

نمونه عکس‌های گوشی Pixel 9 Pro

دوربین تله فوتو

برای عکاسی از سوژه‌های دور می‌تونید روی دوربین 48 مگاپیکسلی تله فوتوی پیکسل 9 پرو حساب کنید. این لنز می‌تونه تا 5 برابر زوم بهتون بده و در عین حال کیفیت تصویر کاهش پیدا نکنه. پشتیبانی از قابلیت OIS کمک می‌کنه که وقتی زوم 5x میدید، لرزش دست‌تون باعث تار شدن عکس‌ها نشه. همچنین بخاطر قابلیت PDAF به راحتی می‌تونید در اون وضعیت، روی سوژه فوکوس خودکار داشته باشید و عکس‌هایی با کیفیت بالا بگیرید.

نمونه عکس‌های گوشی Pixel 9 Pro

دوربین سلفی

در آخر باید به دوربین سلفی این گوشی اشاره کنیم که نسبت به نسل قبلی، پیشرفت خیلی خوبی داشته. حالا از یه دوربین 42 مگاپیکسلی که از قابلیت PDAF پشتیبانی می‌کنه به عنوان دوربین سلفی استفاده شده. کیفیت عکس‌های سلفی این دوربین فوق‌العاده‌ست و به هیچ وجه حالت فیک و مصنوعی به عکس‌های سلفی شما نمیده. میزان بوکه کردن پس‌زمینه در این دوربین به اندازه در نظر گرفته شده و برای فیلمبرداری تا کیفیت 4K رو پشتیبانی می‌کنه.

نمونه عکس‌های گوشی Pixel 9 Pro

عملکرد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

اگرچه شرکت گوگل سال‌های اولی که چیپست اختصاصی Tensor رو معرفی کرد، انتقادهای زیادی بهش شد و نتونست نظر کاربرهاشو جلب کنه اما از سال گذشته و با رونمای از Tensor G3 وضعیت کمی بهتر شد و حالا چیپست 8 هسته‌ای Tensor G4 قدمی رو به جلو محسوب میشه. این پردازنده که با لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته شده برای عملکردهای معمولی هیچ مشکلی نداره اما وقتی چندتا برنامه رو با هم اجرا می‌کنید، کندی سرعت پردازش مشاهده میشه. البته این کاهش سرعت به حدی نیست که آزاردهنده باشه اما از چشم ما هم دور نموند.

بررسی گوشی Pixel 9 Pro

در کنار این چیپست از پردازنده گرافیکی Mali-G715 MC7 استفاده شده که برای اجرای بازی‌های سنگین به کمک گوشی میاد. گوشی پیکسل 9 پرو برای اجرای بازی‌های سنگین مشکلی نداره فقط وقتی چند ساعت باهاش بازی می‌کنید، بدنه‌ش گرم میشه. این موضوع می‌تونه یه امتیاز منفی برای گوشی محسوب بشه.

اما مهم‌ترین تفاوت سخت‌افزاری پیکسل 9 پرو در مقایسه با پیکسل 9 اینه که این گوشی با رم و حافظه داخلی بالاتری تولید شده. شما می‌تونید این گوشی رو با رم 16GB و با حافظه‌های مختلف از 128GB تا 1TB خریداری کنید که در مقایسه با پیکسل 9 تنوع بیشتری داره.

نرم‌افزار و رابط کاربری

یکپارچگی گوگل رو زمانی بهتر متوجه میشید که بدونید این شرکت تولید کننده پیکسل 9 پرو، سازنده سیستم عامل اندروید هم هست و این یعنی هماهنگی کامل سخت‌افزار و نرم‌افزار. گوشی پیکسل 9 پرو با سیستم عامل اندروید 14 وارد بازار شده و گوگل ادعا کرده که تا 7 سال آپدیت‌هایی رو برای برنامه‌های امنیتی و نرم‌افزارهای کاربردی این گوشی ارائه میده.

سیستم عامل فقط یه بخش کوچیک از قابلیت‌های نرم‌افزاری پیکسل 9 پرو محسوب میشه. این گوشی هوشمند گوگل به مجموعه‌ای از قابلیت‌های هوش مصنوعی مجهز شده که شما رو به آینده می‌بره. کار کردن با این قابلیت‌ها قبل از طریق نرم‌افزارهای شخص ثالث امکان‌پذیر بود ولی حالا گوگل این قابلیت‌ها رو در گوشی خودش قرار داده. با خرید پیکسل 9 پرو علاوه بر اینکه می‌تونید از اشتراک یکساله Google One AI Premium و قابلیت Gemini Advanced استفاده کنید، بعضی از قابلیت‌های هوش مصنوعی هم غافلگیرتون می‌کنن که عبارتند از:

  • قابلیت Add Me: با این قابلیت می‌تونید خودتون رو به عکس‌های دسته‌جمعی اضافه کنید.
  • Pixel Studio: نرم‌افزاریه که باهاش می‌تونید عکس و فیلم‌هایی که گرفتید رو ویرایش کنید و با استفاده از هوش مصنوعی، سوژه‌هایی که توی عکس هستن رو حذف کنید یا سوژه‌های جدید به عکس اضافه کنید.
  • دستیار Gemini: این دستیار هوشمند برای اولین بار به طور رسمی در گوشی گوگل قرار داده شده و هر سوالی داشته باشید بهتون جواب میده. قابلیت پاسخگویی صوتی فارسی برای Gemini فعال نشده اما می‌تونید فارسی تایپ کنید و جوابتونو به فارسی بده.

کیفیت اسپیکر

اگه کیفیت پخش موسیقی براتون مهمه، گوگل پیکسل 9 پرو می‌تونه انتخاب خوبی باشه. حجم صدایی که اسپیکرهای این گوشی تولید می‌کنه، در حد قابل قبولیه. دو اسپیکر در بالا و پایین بدنه این گوشی وجود داره تا صدای استریو تولید کنن. البته صدایی که از دو اسپیکر به گوش می‌رسه خیلی متوازن نیست ولی شفافیت خوبی داره. صداهای زیر بهتر شنیده میشن و کماکان مثل اسپیکر اکثر گوشی‌ها، صداهای بم (باس) کیفیت خیلی خوبی ندارن. اما به طور کلی میشه امتیاز خوبی به اسپیکر پیکسل 9 پرو داد.

آیا گوشی پیکسل 9 پرو گوگل ارزش خرید داره؟‌

بعد از بررسی گوشی Pixel 9 Pro باید گفت که این گوشی در رقابت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با پرچمدارهای اپل و سامسونگ، چیزی کم نداره. این گوشی هنوز وارد بازار ایران نشده ولی نسخه 128GB با قیمت جهانی 999 فروخته میشه. به نظر میاد حتی وقتی وارد بازار ایران بشه از گوشی‌های پرچمدار آیفون و سامسونگ قیمت کمتری داشته باشه. فارغ از این بحث‌ها باید گفت که با خرید پیکسل 9 پرو یه گوشی با رم 16GB، سه دوربین فوق حرفه‌ای، یه دوربین سلفی فوق‌العاده و مجموعه‌ای از قابلیت‌های هوش مصنوعی توی دستای شماست. بنابراین اگه طرفدار دو آتیشه برند Google هستید، در خرید این گوشی خوشگل و حرفه‌ای گوگل شک نکنید.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 6 روز پیش
تعداد نظرات : 0
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید