بررسی گوشی Pixel 9 گوگل

شرکت گوگل، اواخر مرداد 1403 در رویداد Made By Google 2024 از گوشی‌های سری پیکسل 9 رونمایی کرد. کوچک‌ترین عضو این خانواده که قیمت کمتری هم داره، پیکسل 9 هست که قراره پا جا پای گوگل پیکسل 8 بذاره. گوشی Pixel 9 نسبت به نسل قبلی پیشرفت‌هایی در زمینه رم، پردازنده، نمایشگر، طراحی، باتری و قابلیت‌های هوش مصنوعی داشته. گوگل به صورت ویژه روی قابلیت‌های AI مانور داده و پیکسل 9 هم ازشون بی‌بهره نیست. البته هنوز هم میشه ایراداتی به گوشی جدید گوگل گرفت. با بررسی گوشی Pixel 9 گوگل همراه ما باشید تا ببینیم این گوشی چقدر ارزش خرید داره.

 

طراحی گوشی

پیکسل 9 با فاصله از گوشی‌های نسل قبلی گوگل طراحی زیباتری داره! مهندس‌های شرکت گوگل چیدمان دوربین‌ها و نوار مربوط به اون رو به طور کامل تغییر دادن، رنگ فریم و بدنه رو از هم جدا کردن و قاب پشت حالا تخت‌تر از نسخه‌های قبل طراحی شده. یکی از چیزهایی که جذابیت ظاهری این گوشی رو بیشتر می‌کنه، استفاده از رنگ‌های مات برای فریم و نوار دوربین‌هاست. برخلاف پیکسل 8 که فریم و بدنه براق داشت، حالا طراحی پیکسل 9 تغییر کرده و انعکاس نور روی فریم وجود نداره.

یه نکته جالب درباره طراحی پیکسل 9، رنگ این گوشیه. گوگل از رنگ‌های جدیدی برای این گوشی استفاده کرده که قطعاً طرفدارای زیادی پیدا می‌کنه. پیکسل 9 در چهار رنگ مشکی (Obsidian)، سفید (Porcelain)، سبز (Wintergreen) و صورتی (Peony) تولید شده.

طراحی گوشی پیکسل 9 گوگل

اندازه و وزن این گوشی نسبت به نسل قبل، بیشتر شده که شاید طرفدارهای گوگل خیلی از این موضوع استقبال نکنن. وزن پیکسل 9 حدود 11 گرم بیشتر از پیکسل 8 شده و طول و عرضش به اندازه 2 میلی‌متر بزرگتره. با این وجود، گوگل ضخامت گوشی رو کاهش داده و حدود 0.4 میلیمتر کاهش داده که راحت‌تر توی دست قرار بگیره.

به طور کلی، طراحی Pixel 9 نسبت به نسل‌های قبلی مدرن‌تر شده و به نظر می‌رسه گوگل توجه ویژه‌ای به ترندهای روز طراحی  و علاقه‌مندی  مردم در طراحی گوشی داشته. به همین دلیل باید امتیاز خوبی به طراحی گوشی پیکسل 9 داد.

جنس و کیفیت بدنه

بررسی طراحی گوشی Pixel 9 گوگل

جنس بدنه و فریم پیکسل 9 دقیقاً همون جنسیه که پیکسل 8 داشت با یه تفاوت؛ شرکت گوگل از محافظ‌های نسل جدید برای محافظت از بدنه و فریم استفاده کرده. بدنه و فریم این گوشی از شیشه ساخته شده. جنس و رنگ بدنه به گونه‌ای انتخاب شده که تا حدودی نور رو انعکاس میده ولی فریم کاملاً ماته. از گوریلا گلس Victus 2 به عنوان محافظ بدنه و فریم این گوشی استفاده شده. این محافظ از ایجاد خط و خش جلوگیری می‌کنه و تا حدود زیادی خیالتونو راحت می‌کنه اما کماکان همه کارشناس‌ها توصیه می‌کنن که از این گوشی بدون کاور استفاده نکنید چون در مقابل افتادن و زمین خوردن آسیب‌پذیرن.

طراحی اطراف بدنه

طراحی فریم و دکمه‌های اطراف پیکسل 9 کاملاً مدرن، شیک و با توجه به ترند روز انجام شده. لبه‌های این گوشی تا حدودی گرد طراحی شده اما شباهت زیادی به گوشی‌های با لبه تخت هم داره. در سمت راست گوشی می‌تونید کلیدهای پاور و ولوم رو ببینید که حالت بیضی شکل دارن، در سمت چپ چیزی وجود نداره، پایین گوشی محل قرارگیری شارژر، اسپیکر، میکروفن و شیار سیم کارته و بالای گوشی می‌تونید حفره اسپیکر دوم گوشی رو مشاهده کنید. به طور کلی، در اطراف این گوشی همه چیز خیلی استاندارد طراحی شده.

بررسی گوشی Pixel 9

طراحی پنل جلو

در قسمت پنل جلو می‌تونید دوربین سلفی رو ببینید که به شکل حفره، بالای نمایشگر قرار داره. حاشیه‌های اطراف نمایشگر خیلی زیاد نیست اما ایده‌آل هم نیست و نسبت نمایشگر به بدنه 86.1 درصده. به همین خاطر اطراف نمایشگر، حاشیه‌های سیاه رنگ دیده میشه. اما خیلی هم نمیشه بهش ایراد گرفت چون نسخه پایه و ارزون قیمت خانواده پیکسل 9 هاست.

چیدمان دوربین‌ها

طراحی دوربین‌ها روی قاب پشتی پیکسل 9 کاملاً دگرگونه شده و حالا دو دوربین این گوشی روی جزیره‌ای بیضی شکل، قرار گرفتن. دو دوربین در کنار هم دیده میشن و فلاش رو می‌تونید خارج از محدوده بیضی لنزها، ببینید. تفاوت اصلی چیدمان دوربین‌ها در این گوشی نسبت به نسل‌های قبلی اینه که طراحی این بخش به شکل جزیره‌ای انجام شده. توی نسل‌های قبلی، نواری روی تمام عرض قاب پشت کشیده میشد و دوربین‌ها روی اون نوار قرار می‌گرفتن.

بررسی چیدمان دوربین گوشی Pixel 9 گوگل

استانداردهای محافظتی

از همون استاندارد محافظتی پیکسل 8 در پیکسل 9 هم استفاده شده و شاهد هیچگونه پیشرفتی در این بخش نیستیم. این گوشی تونسته گواهینامه IP68 رو دریافت کنه که یعنی یه گوشی ضدآب محسوب میشه و تا عمق 1.5 متری تا 30 دقیقه می‌تونه جون سالم به در ببره. این استاندارد محافظتی به مقاومت در برابر گرد و خاک هم اشاره داره و کسایی که در کارگاه‌های پر از گرد و خاک کار می‌کنن هم می‌تونن با خیال راحت گوگل پیکسل 9 رو دستشون بگیرن چون ذرات خیلی ریز گرد و خاک نمی‌تونن وارد دستگاه بشن.

باتری و شارژدهی

گوگل یه تکونی به باتری گوشی پیکسل 9 داده؛ برای این گوشی از باتری 4700 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده. یادتون باشه که نسل قبلی، 4575mAh ظرفیت داشت و حالا یه مقدار این ظرفیت بیشتر شده. اما ماندگاری باتری، خیلی ارتباطی به ظرفیتش نداره و سخت‌افزار و پردازنده‌س که روی ماندگاری باتری اثر میذاره. با یه بار شارژ‌ کردن این گوشی می‌تونید به صورت مفید تا 13 ساعت ازش استفاده کنید. البته این میزان طبق تست‌هایی که انجام شده برای مکالمه به 26 ساعت، برای وب‌گردی به 11.5 ساعت، برای فیلم دیدن به 15 ساعت و برای بازی به 8.5 ساعت می‌رسه.

باتری و شارژدهی گوگل پیکسل 9

پشتیبانی از شارژ وایرلس و شارژ معکوس از قابلیت‌های دیگه این گوشیه که خب در نسل قبلی هم وجود داشت. اما با اگه از شارژر 27 واتی برای شارژ کردن این گوشی استفاده کنی، می‌تونه در عرض نیم ساعت، شارژ باتری رو به 55 درصد برسونه. طبعاً سرعت شارژ در حالت شارژ بی‌سیم خیلی کمتر میشه.

به طور کلی، با اینکه ظرفیت شارژ گوگل پیکسل 9، یه سر و گردن از گوشی‌های پرچمدار آیفون و سامسونگ بالاتره اما در زمینه سرعت شارژ یه کم ضعیف عمل کرده. با این حال، هنوز هم سرعت شارژ خوبی داره و برای کسایی که خیلی وسواسی و ریز بین نباشن، هیچ مشکلی به وجود نمیاره.

صفحه نمایش

شرکت گوگل از نمایشگر 6.3 اینچی از نوع OLED برای پیکسل 9 استفاده کرده. این نمایشگر می‌تونه وضوح 1080 در 2424 پیکسل یا همون FullHD در اختیارتون قرار بده. البته تراکم پیکسلی نمایشگر خیلیم بالا نیست و 422ppi در نظر گرفته شده که می‌تونست بالاتر هم باشه. با این حال افزایش اندازه پنل نمایشگر از 6.2 به 6.3 حس و حال جدیدی به کوچک‌ترین عضو خانواده پیکسل‌های 2024 داده.

نمایشگر گوشی پیکسل 9 گوگل

این صفحه نمایش از رفرش ریت 120 هرتزی پشتیبانی می‌کنه. نکته‌ای که وجود داره اینه که فقط دو حالت 120 و 60 هرتزی برای این صفحه نمایش در نظر گرفته شده که به صورت پیش‌فرض روی 60 هرتز تنظیم شده. برای اینکه موقع اجرای بازی‌ها، نمایشگر بره روی حالت 120 هرتزی باید وارد تنظیمات گوشی بشید و گزینه Smooth display رو فعال کنید. این گزینه به صورت پیش‌فرض برای جلوگیری از مصرف زیاد باتری، غیرفعاله.

نکته دیگه‌ای که درباره این صفحه نمایش میشه گفت، روشناییشه. گوگل گفته که حداکثر روشنایی این نمایشگر به 2700 نیت می‌رسه که خب یه عدد تبلیغاتیه! با اینکه روشنایی صفحه پیکسل 9 واقعاً خوبه و زیر نور مستقیم خورشید می‌‌تونید به راحتی باهاش کار کنید، ولی باید بگیم که بر اساس تست‌هایی که انجام شده، در حالت تنظیم دستی حداکثر می‌تونه 1245 نیت روشنایی بده ولی در حالت خودکار به عدد 2232 نیت می‌رسه که حتی از آیفون 15 و گلکسی S24‌ سامسونگ هم بیشتره.

به طور کلی، امکانات و کیفیت صفحه نمایش پیکسل 9 رو میشه قابل قبول و رو به جلو دونست. این نمایشگر از قابلیت Always-on display پشتیبانی می‌کنه و کیفیت خوبی هم برای پخش فیلم و بازی‌های سنگین در اختیارتون قرار میده.

بررسی دوربین‌ها

دوربین‌های گوشی پیکسل 9 شباهت زیادی به نسل قبلی دارن. دو دوربین 50 (اصلی) و 48 (اولترا واید) مگاپیکسلی روی قاب پشتی این گوشی قرار داده شده و دوربین سلفی دقیقاً مثل Pixel 8 کیفیت 10.5 مگاپیکسلی داره. در ادامه کیفیت هرکدوم از دوربین‌ها رو بررسی می‌کنیم.

دوربین اصلی (واید)

دوربین اصلی پیکسل 9 با دریچه دیافراگم f/1.7 و قابلیت‌های OIS برای جلوگیری از تار شدن عکس بخاطر لرزش دست و PDAF برای فوکوس خودکار روی سوژه ساخته شده. این دوربین برای عکاسی در روشنایی روز کیفیت خوبی در اختیارتون قرار میده و به هیچ وجه ناامیدتون نمی‌کنه. کنتراست و داینامیک رنج در حد قابل قبولیه و در استفاده از رنگ‌ها، اغراق زیادی دیده نمیشه. عکس‌های این دوربین 50 مگاپیکسلی، جزئیات خوبی رو ثبت می‌کنن و نویزی در عکس‌های دیده نمیشه.

مقایسه دوربین پیکسل 9 گوگل

از اونجایی که دوربین تله فوتو در این گوشی وجود نداره، با استفاده از همین دوربین 50 مگاپیکسلی می‌تونید با 2x زوم دادن، به سوژه نزدیک بشید و عکس‌های با کیفیت قابل قبول بگیرید. بیشتر از این میزان زوم، نویزها ظاهر میشن و کیفیت به طور چشمگیری افت می‌کنه.

مقایسه دوربین پیکسل 9 گوگل

وقتی از حالت پرتره برای عکاسی استفاده می‌کنید، پس زمینه سوژه به میزان قابل قبولی بوکه (تار) میشه. البته شاید بشه گفت این تار شدن پس‌زمینه یه کم اغراق‌آمیزه اما کیفیت عکس سوژه اصلی افت نمی‌کنه و می‌تونید روی حالت پرتره هم حساب کنید.

مقایسه دوربین پیکسل 9 گوگل

برای عکاسی در شب، این دوربین خیلی هم ناامیدکننده نیست. به نظر می‌رسه گوگل از قابلیت‌‌های هوش مصنوعی نرم‌افزاری برای بهبود عکاسی در شب و نور کم استفاده کرده تا سطح کیفی عکس‌ها رو بالاتر بیاره. با این حال، نمیشه نمره کاملی به عکاسی در شب با این دوربین داد ولی در مقایسه با خیلی از گوشی‌های میان‌رده و حتی نسخه‌های پایه پرچمدارها مثل آیفون 15 و گلکسی S24 در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن داره.

با این دوربین 50 مگاپیکسلی می‌تونید فیلم‌هایی با کیفیت 4K ضبط کنید. حالت لرزش‌گیر این دوربین در حالت فیلمبرداری هم فعاله و از لرزش فیلم جلوگیری می‌کنه تا حالتی سینمایی به فیلم‌ها بده. گوگل در گوشی‌های نسل جدیدش قابلیتی ارائه کرده که شما می‌تونید فیلم 4K ضبط کنید ولی به 8K تبدیل بشه. بنابراین درسته که فیلم با کیفیت پایین‌تر می‌گیرید اما اگه کیفیت‌های بالاتر می‌خواید، گوگل به صورت نرم‌افزاری در اختیارتون قرار میده.

دوربین فوق عریض (اولترا واید)

دوربین فوق عریض 48 مگاپیکسلی برای عکس‌های خونوادگی و عکس از مناظر طبیعی مناسبه. این دوربین می‌تونه زاویه دید 123 درجه در اختیارتون قرار بده. کیفیت عکس‌هاش در روشنایی روز خوبه و عمق رنگ و داینامیک رنج قابل قبولی در اختیارتون قرار میده. در ضمن می‌تونید از همین دوربین برای گرفتن عکس‌های Macro هم استفاده کنید. گوگل عکاس ماکرو رو با دوربین فوق عریض ترکیب کرده تا دیگه نیازی به لنز جداگانه نباشه.

مقایسه دوربین پیکسل 9 گوگل

دوربین سلفی

این برای اولین باره که گوگل در گوشی نسخه پایه، یعنی پیکسل 9 از دوربین 10.5 مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار استفاده کرده. این قابلیت باعث میشه عکس‌های سلفی‌ای که می‌گیرید، کیفیت بهتری داشته باشه و نیازی به انتخاب فوکوس به صورت دستی وجود نداشته باشه. کیفیت عکس‌های سلفی در حد قابل قبولیه و حتی شاید می‌تونست بیشتر روی کنتراست و جزئیات عکس‌ها کار کنه. کیفیت فیلم‌برداری با این لنز به 4K می‌رسه و می‌تونید ازش برای ولاگری هم استفاده کنید.

عملکرد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

گوگل برای اولین بار از چیپست 8 هسته‌ای Tensor G4 برای گوشی جدیدش استفاده کرده. این پردازنده که با لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته شده، به هیچ وجه به گرد پای پردازنده‌های کوالکام یا چیست اپل نمی‌رسه و اونطور که نتایج بنچمارک نشون میده، گوگل هنوز نتونسته در این زمینه، قدم موثری برداره.

بررسی گوشی Pixel 9 از نظر عملکرد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

اگه بخوایم به صورت عدد و رفم این موضوع رو شفاف‌تر بگیم، خوبه بدونید که چیپست Tensor G4 توی تست Geekbench 6 که برای عملکرد کلی ساخته شده، امتیاز 1758 رو برای تست تک هسته‌ای و امتیاز 4594 رو برای تست چند هسته‌ای به دست آورد. اما چیپست کوالکام Snapdragon 8 Gen 3 در همین تست، امتیاز 2235 رو برای تک هسته‌ای و 6922 رو برای چند هسته‌ای کسب کرده و پردازنده اپل هم به اعداد 2518 و 6179 رسیده. کاملاً مشخصه که گوگل در زمینه تولید پردازنده، قافیه رو به سامسونگ و اپل باخته.

با این حال، امتیازهای این چیپست نسبت به نسل قبلی افزایش پیدا کرده که شاید یه نقطه امیدوارکننده محسوب بشه. در کنار این چیپست، گوگل از پردازنده گرافیکی Mali-G715 MC7 استفاده کرده که برای اجرای بازی‌های سنگین به کمک گوشی میاد. به لطف رم 12 گیگابایتی، کار پردازش بازی‌ها و برنامه‌های سنگین راحت‌تر هم شده‌. این گوشی فقط در دو نسخه 128 و 256 گیگابایتی تولید شده و حافظه‌ش قابل ارتقا نیست.

به طور کلی، در بررسی گوشی Pixel 9 از نظر سخت‌افزار باید گفت که گوگل نسبت به خودش پیشرفت داشته اما هنوز نتونسته رقباشو مغلوب کنه. با این وجود، کیفیت و سرعت پردازش این گوشی قابل قبوله و نمیشه خیلی بهش ایراد گرفت.

نرم‌افزار و رابط کاربری

پیکسل 9 با سیستم عامل اندروید 14 روانه بازار شده و چون صاحب سیستم عامل اندروید، خود گوگله، سازگاری و روان بودن سیستم عامل با گوشی، حس خوبی به کاربرها میده. خبری از تبلیغات یا نرم‌افزارهای حاشیه‌ای نیست و همه‌چیز مربوط به خود گوگل و محصولات این شرکت میشه. کار کردن با این گوشی به سادگی گوشی‌های دیگه‌ست و گوگل وعده داده که تا 7 سال برای این گوشی آپدیت‌های نرم‌افزاری و امنیتی ارائه بده.

قابلیت‌های هوش مصنوعی

گوگل به طور ویژه‌ای روی قابلیت‌های هوش مصنوعی گوشی‌های سری پیکسل 9 مانور داده. بعضی از این قابلیت‌ها واقعاً جذابن و برای اولین باره که توی یه گوشی به صورت پیش‌فرض قرار داده شده. بعضی از قابلیت‌های AI این گوشی عبارته از:

  • قابلیت Add Me: این قابلیت به شما اجازه میده که خودتون رو در عکس‌های دسته‌جمعی اضافه کنید. میتونید از یه جمعی عکس بگیرید و بعد گزینه Add Me رو بزنید و در همون کادر، خودتون رو هم به عکس اضافه کنید.
  • قابلیت Magic Lists: این قابلیت که به برنامه Google Keep اضافه شده بهتون این امکان رو میده که لیست‌های سفارشی و هوشمندانه بسازید. البته توی ایران خیلی به اینجوری قابلیت‌های توجه نمیشه.
  • Pixel Studio: یکی دیگه از اپلیکیشن‌هایی که می‌تونه با استفاده از هوش مصنوعی کیفیت فیلم‌ها و عکس‌ها رو تغییر بده Pixel Studio هست. می‌تونید از طریق این برنامه، المان‌های جدیدی به فیلم‌ها و عکس‌ها اضافه کنید یا کادربندی رو تغییر بدید یا یه سوژه مزاحم رو حذف کنید.
  • Pixel Screenshots: با استفاده از این قابلیت می‌تونید از صفحه گوشی اسکرین شات بگیرید و بعد عکس رو ویرایش کرده یا درمورد سوژه‌های موجود توی عکس، در گوگل جستجو کنید.
  • دستیار Gemini: با نگه داشتن کلید پاور، دستیار Gemini ظاهر میشه و می‌تونید سوالاتتونو ازش بپرسید.

کیفیت اسپیکر

دو اسپیکر در بالا و پایین گوشی پیکسل 9 قرار داده شدن تا صدای استریو تولید کنن. کیفیت صدای این اسپیکرها وقتی موسیقی‌ای پخش میشه که صداهای بم یا باس زیادی داره، خیلی خوب نیست ولی برای پخش صداهای با باس کمتر و تریبل، کیفیت خوبی ارائه میده. حجم صدای این اسپیکرها هم در حالت قابل قبولیه با این توضیح که هرچقدر حجم صدا بالاتر میره، کیفیت صداها کاهش پیدا می‌کنه. این گوشی ورودی جک 3.5 میلی‌متری نداره و باید از هندزفری بی‌سیم براش استفاده بشه.

بررسی گوشی Pixel 9

آیا گوشی پیکسل 9 گوگل ارزش خرید داره؟‌

گوشی پیکسل 9 گوگل هنوز به طور گسترده وارد بازار ایران نشده ولی معدود فروشگاه‌هایی که عرضه کردن، قیمتی حدود 66 میلیون تومان برای نسخه 256GB در نظر گرفتن. رقبای اصلی این گوشی رو میشه گوشی‌های گلکسی S24 سامسونگ و آیفون 15 دونست. گلکسی S24 سامسونگ از نظر کیفیت زوم، اندازه، وزن و کیفیت بالای فیلمبرداری‌ای که داره، یه سر و گردن بالاتره اما از نظر باتری و قابلیت‌های هوش مصنوعی پیکسل 9 بالاتره. در مقایسه با آیفون 15 هم گرچه آیفون از نظر کیفیت ویدیو و سرعت شارژ باتری وضعیت بهتری داره اما نمایشگرش فقط از رفرش ریت 60 هرتزی پشتیبانی می‌کنه و ظرفیت باتری و تا حدودی عکس‌های پیکسل 9 بهتر از آیفونه. البته کیفیت عکس میتونه سلیقه ای هم باشه.

به طور کلی، اگه از طرفدارهای گوشی پیکسل گوگل هستید و دوست دارید قابلیت‌های هوش مصنوعی گوگل رو به صورت مستقیم تجربه کنید، گوشی گوگل Pixel 9 یکی از بهترین انتخاب‌هاست.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 3 هفته پیش
تعداد نظرات : 4
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Mobosalar

آقا خیلی ممنون از بررسی تون
ولی لطفاً اصلاح کنید به جای 7 سال پشتیبان نرم افزاری نوشتید 7 ساعت

۱۲ شهریور ۱۴۰۳
💯همایون اسپرت

ممنون از مبو نیوز و لطفا فیلم بگذارید برای برسی گوشی هاتون ممنون با تشکر

۱۲ شهریور ۱۴۰۳
💯همایون اسپرت

واقا گوشیه خیلی خوبیه مثل ایفن SE4 هست بیشتر اما مثل ایفنه طراهیش

۱۲ شهریور ۱۴۰۳
💯همایون اسپرت

خیلییی ممنون از موبونیوز که این اطلاعات رو در اختیار ما قرار دادن.

۱۲ شهریور ۱۴۰۳