تشخیص سلامت باتری شیائومی

این روزها گوشی‌های هوشمند به یک ابزار مهم و ضروری زندگی تبدیل شدن چون ما خیلی از کارهای روزمره رو با استفاده از گوشی انجام میدیم. به همین دلیل از دسترس خارج شدن آن برای یک مدت خیلی کوتاه، میتونه مشکلاتی زیادی رو به همراه داشته باشه. باتری یکی از قطعاتیه که به دلیل ماهیت مصرفی بودنش، زود خراب میشه و اگه خراب بشه شارژدهیش کمتر میشه. به همین دلیل سلامت باتری از اهمیت زیادی برخورداره و باید بتونیم از این قطعه مهم به خوبی مراقبت کنیم تا سلامتیش به خطر نیافته. سوال مهم کاربران گوشی‌های شیائومی اینه که چطوری میتونن سلامت گوشی رو متوجه بشن؟ اگر شما هم کاربر گوشی‌های شیائومی هستین با موبونیوز همراه باشین تا بینیم که از چه روش‌هایی میشه برای تشخیص سلامت باتری شیائومی استفاده کرد.

 

چرا باید سلامت باتری شیائومی را چک کنیم؟

یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت اطلاع از سلامت باتری شیائومی اینه که ظرفیت و کارایی باتری‌های لیتیوم یونی که امروزه تو مدل‌های مختلف گوشی هوشمند بکار گرفته میشن، به مرور زمان و با استفاده مداوم کم میشه. بررسی منظم وضعیت سلامت باتری گوشی کمک میکنه که از وضعیت فعلی باتری آگاهی پیدا کرده و بتونیم با انجام یک سری اقدامات به خوبی ازش مراقبت کنیم و در نتیجه طول عمر مفید گوشی رو تا حد زیادی افزایش بدیم.

اهمیت سلامت باتری شیائومی

پیشگیری از رخ دادن مشکلات ناگهانی یکی دیگر از دلایل اهمیت اطلاع از سلامت باتری گوشی شیائومیه. اگر باتری گوشی خراب یا ضعیف شده باشد ممکنه که نتونه شاژر نگه داره یا به شکل ناگهانی خاموش بشه؛ این اتفاق تو شرایط اضطراری میتونه باعث مشکلات زیادی بشه. همچنین باتری خراب یا ضعیف میتونه سرعت پردازش رو کم کنه و با افزایش دمای دستگاه باعث بشه که کارایی و عملکرد کلی گوشی کاهش پیدا کنه. اگر به عنوان کاربر اطلاعات دقیقی از وضعیت باتری گوشی داشته باشیم میتونیم با انجام یک سری اقدامات مثل اعمال برخی تنظیمات، تعمیر یا تعویض باتری از رخ دادن این مشکلات جلوگیری کنیم.

مهم‌ترین دلیل اهمیت بررسی سلامت باتری گوشی شیائومی صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. باتری قطعه مهمی بوده و در صورت خرابی و نیاز به تعویض یا تعمیر، هزینه‌های زیادی رو تحمیل میکنه. اگر از باتری گوشی به خوبی نگهداری و مراقبت کنیم، برای مدت بیشتری میشه بدون مشکل و نیاز به تعمیر یا تعویض باتری از گوشی استفاده کرده و تا حد زیادی از تحمیل هزینه‌های اضافی جلوگیری کنیم.

 

از چه روش‌هایی سلامت باتری شیائومی را بفهمیم؟

برای فهمیدن درصد سلامت باتری گوشی‌های شیائومی میشه از چند روش استفاده کرد. در ادامه با این روش‌ها و نحوه اجرای هر کدام آشنا میشیم.

 

بررسی سلامت باتری از طریق بخش تنظیمات گوشی

ساده‌ترین روش بررسی و تشخیص سلامت باتری شیائومی، اقدام از طریق تنظیمات دستگاهه. با این روش میتونید به راحتی وضعیت باتری گوشیتون رو بررسی کنین و اگر لازمه یک سری کارها برای مراقبت و بهبود عملکرد باتری انجام بدین. مراحل انجام این روش به صورت زیره:

  1. وارد بخش تنطیمات (Settings) گوشی بشین.
  2. برای دسترسی به اطلاعات باتری گزینه باتری و عملکرد (Performance & Battery) رو انتخاب کنین.

تنظیمات بررسی سلامت باتری

تو این بخش اطلاعات کلی در مورد وضعیت باتری گوشی نمایش داده میشه که شامل میزان مصرف باتری توسط برنامه‌های مختلف، درصد باقیمانده شارژ باتری و زمان تقریبی تا خالی شدن شارژه. تو این بخش اگر روی گزینه استفاده از باتری (Battery Usage) ضربه بزنین اطلاعات جزئی‌تری نمایش داده میشه. تو برخی از مدل‌های گوشی شیائومی گزینه‌ای به نام سلامت باتری (Battery Health) وجود داره که اطلاعاتی مثل ظرفیت فعلی باتری نسبت به ظرفیت اصلی و تعداد چرخه‌های شارژ به شما نمایش داده میشه. اما تو برخی از مدل‌ها فقط میشه اطلاعاتی مثل دمای فعلی باتری و فرکانس شاژر روزانه دستگاه رو مشاهده کرد. هرچند با بررسی این اطلاعات هم میشه وضعیت باتری از نظر روند شارژ و سلامت رو بررسی کرده و اگر ناهنجاری مشاهده شده، اقدامات لازم رو انجام داد.

 

مشاهده سلامت باتری شیائومی از طریق Bug Report

یکی از روش‌های کاربردی برای بررسی وضعیت سلامت باتری تو گوشی‌های شیائومی استفاده از Bug Report یا گزارش خطاست. تو این روش یک گزارش جامع از عملکرد سیستم گوشی ارائه میشه که اطلاعات دقیقی در مورد جزئیات فنی مختلف به خصوص مصرف و عملکرد باتری در اختیار قرار میده. برای انجام این روش باید مراحل زیر رو به دقت انجام بدین:

  1. وارد تنظیمات (Settings)‌ گوشی بشین
  2. گزینه درباره تلفن (About Phone) رو انتخاب کرده و تو این بخش چند بار روی گزینه Build Number ضربه بزنین تا قابلیت‌های توسعه‌دهنده (Developer Option) فعال بشه
  3. پس از این کار وارد بخش Developer Option شده و گزینه Take Bug Report یا Bug Report رو انتخاب کنین (اگر رابط کاربری گوشی MIUI 13 باشه باید تو بخش About Phone گزینه All Specs رو انتخاب کرده و برای گزارش‌گیری روی CPU ضربه بزنین)

تست باتری با bug report

پس از این مراحل گزارش کاملی از اطلاعات مختلف سیستم گوشی جمع‌آوری و به صورت یک فایل متنی ذخیره میشه. تو این گزارش با پیدا کردن کلمات و عباراتی مثل Battery Status، Battery Health یا Charge Cycle میشه اطلاعات مربوط به باتری مثل ولتاژ، دما، میزان شارژ و تعداد چرخه‌های شارژ رو پیدا کرد.

پس از بررسی گزارش برای اینکه بفهمین درصد سلامت باتری گوشی چقدره، عدد اعلام شده تو گزارش رو بر ظرفیتی که کمپانی اعلام کرده تقسیم کنین. به عنوان مثال اگر ظرفیت باتری اعلام شده توسط کمپانی 5000 میلی‌آمپر ساعته و گزارش ظرفیت باتری رو 4600 میلی آمپر ساعت نمایش میده، از تقسیم عدد 4600 بر 5000 و ضرب کردنش در عدد 100 میشه به درصد سلامت باتری رسید.

 

بررسی سلامت باتری شیائومی از طریق کد

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای پی بردن به میزان سلامت باتری شیائومی، استفاده از کده. تو این روش اطلاعات دقیقی از وضعیت باتری نمایش داده میشه و نسبت به روش‌های دیگه، ساده‌تره و خیلی سریع انجام میشه. برای این کار باید مراحل زیر رو انجام بدین:

  1. وارد قسمت شماره‌گیری گوشی شده و کد *#*#6485#*#* رو وارد کنین
  2. با وارد کردن این کد بلافاصله یک صفحه روی گوشی نمایش داده میشه که اطلاعات مربوط به سلامت باتری رو ارائه میده

تست سلامت باتری با کد

در مورد گزارشی که با استفاده از این کد نمایش داده میشه باید گفت که چند پارامتر مهم داره که باید مورد توجه قرار بگیره. MB_06 یا Battery Health یکی از پارامترهای مهم تو این گزارشه که وضعیت سلامت باتری رو نمایش میده. مقابل این پارامتر ممکنه یکی از سه وضعیت Good (خوب)، Overheat (گرمای بیش‌ از حد) یا Dead (مرده) نمایش داده بشه. بدون شک اگر کلمه Good نوشته شده باشه باتری از نظر سلامت تو وضعیت خوبی قرار داره اما اگر یکی از دو عبارت دیگه نمایش داده شده باشه، ممکنه نیاز به تعویض باتری وجود داشته باشه.

MF_02 یا Battery capacity یکی دیگه از پارامترهای مهم تو این گزارشه که باید مورد توجه قرار بگیره. این پارامتر وضعیت ظرفیت فعلی باتری رو نمایش میده که بر حسب میلی آمپر ساعت (mAh) نوشته میشه. عدد نوشته شده تو این قسمت رو میشه با ظرفیت اسمی باتری مقایسه کرد؛ اگر ظرفیت فعلی اختلاف قابل توجهی با ظرفیت اسمی داشته باشه این معنیه که باتری به مرور زمان ضعیف شده و به احتمال زیاد باید برای تعویض کردنش اقدام بشه.

MB_00 یا Battery Status آخرین پارامتر مهمیه که باید مورد توجه قرار بگیرد. این پارامتر نشان دهده وضعیت فعلی باتریه که با عبارت‌های مثل Charging (در حال شارژ)، Discharging (در حال تخلیه)، Not Charging (شارژ نشدن) و Full (کامل) توصیف میشه. با این اطلاعات میشه تشخیص داد که آیا شارژ باتری گوشی به درستی انجام میشه یا نه. پارامترهای دیگه‌ای تو این گزارش وجود داره که تو جدول زیر مفهوم هر کدام توضیح داده شده:

کد مفهوم کد
MB_00 / MF_01 ظرفیت فعلی باتری گوشی
MB_01 وضعیت شارژ شدن باتری
MB_02 سرعت شاژر باتری
MB_03 ولتاژ لحظه‌ای باتری
MB_04 شدت جریان لحظه‌ای باتری گوشی
MB_05 دمای فعلی باتری دستگاه
MB_06 وضعیت سلامت باتری گوشی
MF_02 تعداد دفعات چرخه شارژ باتری
MF_05 ظرفیت فعلی باتری
MF_06 ظرفیت اسمی (اصلی) باتری

 

بررسی سلامت باتری شیائومی با استفاده از برنامه‌

برای بررسی و اطلاع از وضعیت سلامت باتری گوشی‌های شیائومی چند برنامه یا اپلیکیشن کاربردی وجود داره که اطلاعات جامع و مفیدی رو از باتری گوشی در اختیار ما قرار میدن. در ادامه با بهترین برنامه‌های تست باتری آشنا شده و ویژگی‌های هر کدام رو مورد بررسی قرار میدیم.

 

اپلیکیشن Dr.Fone

این برنامه یک ابزار کارآمد و قدرتمند برای بررسی سلامت باتری گوشی به حساب میاد که توسط کمپانی Wondeshare توسعه پیدا کرده. این اپلیکیشن امکانات متنوعی رو ارائه میده تا بتونیم با باتری گوشی رو به دقت ارزیابی کنیم و در صورت نیاز اقدامات لازم برای بهبود عملکرد باتری رو انجام بدیم.

اپلیکیشن dr fone

یکی از قابلیت‌های ویژه Dr.Fone قابلیت بررسی سلامت باتری به صورت دقیقه که میتونه اطلاعاتی مثل ظرفیت فعلی باتری، تعداد چرخه‌های شارژ، دمای فعلی و ولتاژ رو نمایش بده. این برنامه در صورت وجود مشکل تو باتری، شما رو از طریق هشدار مطلع میکنه و با استفاده ازش میشه به راحتی تشخیص داد که آیا باتری گوشی نیاز به تعویض داره یا نه. امکانات این اپلیکیشن فقط به بررسی وضعیت باتری محدود نمیشه و امکانات جانبی دیگه‌ای مثل انتقال فایل بین دستگاه‌های مختلف، بازیابی اطلاعات پاک شده، مدیریت فایل‌ها و روت کردن گوشی رو در اختیار قرار میده.

Dr.Fone برنامه‌ای ساده و کاربرپسنده و طراحیش به شکلیه که همه افراد حتی کاربران مبتدی هم میتونن از امکاناتش به راحتی استفاده کنن. از این نظر این برنامه یک ابزار مفید و کاربردی برای کاربران گوشی‌های شیائومی و سایر برندهای اندرویدی به حساب میاد.

 

اپلیکیشن Battery Guru

Battery Guru رو میشه به عنوان یک ابزار بسیار پیشرفته و کارآمد برای نظارت، تجزیه و تحلیل وضعیت سلامت باتری شیائومی و به طور کلی گوشی‌های اندرویدی معرفی کرد. این برنامه اطلاعات جامع و دقیقی از باتری دستگاه‌های جمع‌آوری میکنه و این امکان رو فراهم میکنه که شما با جزئیات دقیق‌تری از سلامت باتری گوشیتون مطلع بشین.

اپلیکیشن battery guru

این اپلیکیشن اطلاعات دقیقی از وضعیت باتری گوشی مثل ظرفیت فعلی باتری، تعداد چرخه‌های شارژ، دما، ولتاژ و… در اختیار شما قرار میده تا با کمک این اطلاعات به راحتی وضعیت سلامت باتری گوشی رو متوجه بشین و اگر لازمه یک سری کارها برای بهبود وضعیت باتری انجام بدین. این برنامه به صورت مستمر باتری گوشی رو پایش میکنه و توصیه‌ها و هشدارهایی برای بهینه‌سازی مصرف باتری به شما ارائه میده که نقش مهمی تو افزایش عمر مفید باتری داره.

یکی از قابلیت‌های جذاب Batter Guru پایش مصرف باتری توسط برنامه‌های مختلف تو گوشیه؛ با این قابلیت شما برنامه‌هایی که درصد زیادی از ظرفیت باتری رو مصرف میکنن شناسایی میکنید و در صورت لزوم برای مدیریت یا حذف این برنامه‌ها اقدام میکنین. با قابلیت تنظیم پروفایل شارژر این امکان در اختیار شما قرار میگیره که پروفایل‌های مختلفی رو برای شارژ شدن گوشی تنظیم کنین که از شارژ شدن بیش از حد جلوگیری بشه و در نتیجه طول عمر باتری به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کنه.

 

اپلیکیشن Accu Battery

Accu Battery یکی از بهترین برنامه‌ها برای بررسی سلامت باتری شیائومی محسوب میشه که از الگوریتم‌های پیشرفته و تحلیل دقیق استفاده میکنه تا شما از عملکرد واقعی باتری گوشیتون مطلع بشین. این برنامه در مورد پارامترهایی مثل سرعت شارژ و تخلیه باتری، درصد دقیق شارژ باتری، تعداد دفعات شارژ کامل، سلامت باتری و تخمین طول عمر باتری اطلاعات دقیقی ارائه میده تا شما نظارت بهتر و دقیق‌تر روی مصرف باتری گوشی داشته باشین. این اپلیکیشن برای افزایش طول عمر باتری گوشی هم توصیه‌هایی به شما ارائه میده که با رعایت این موارد میشه از شارژ بیش از حد باتری جلوگیری کرد.

اپلیکیشن Accu Battery

Accu Battery میزان مصرف باتری توسط برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف رو رصد میکنه و آمار دقیقی از مصرف باتری این برنامه‌ها ارائه میده. با این قابلیت به راحتی میشه برنامه‌های پرمصرف رو شناسایی کرده و در صورت نیاز آن‌ها را حذف یا محدود کرد.

 

از چه روش‌هایی می‌توان سلامت باتری شیائومی را حفظ کرد؟

با اینکه باتری گوشی به مرور زمان ضعیف میشه و کارایی اولیه خودش رو از دست میده اما با رعایت یک سری نکات میشه تا حد زیادی سلامت باتری گوشی رو حفظ کرد تا دیرتر خراب شده و نیاز به تعویض پیدا کنه:

  • شارژ بهینه: سعی کنین که شارژ باتری گوشی رو بین بازه 20 تا 80 درصد نگه دارین و از شارژ بیش از حد و تخلیه کامل باتری خودداری کنین.
  • دمای مناسب: جلوگیری از قرار گرفتن گوشی تو شرایط دمایی بسیار بالا یا بسیار پایین به سلامت باتری کمک زیادی میکنه
  • استفاده از شارژر اورجینال: استفاده از شارژرهای غیراستاندارد باعث وارد شدن آسیب به باتری میشه و طول عمرش کاهش پیدا میکنه
  • مدیریت اپلیکیشن‌ها: برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی که مصرف باتری زیادی دارن شناسایی کرده و در صورت لزوم حذف یا محدود کنین تا از مصرف بی‌رویه باتری جلوگیری بشه.
  • به‌روزرسانی نرم‌افزار: به‌روز نگه داشتن سیستم عامل گوشی و اپلیکیشن‌ها باعث میشه که مصرف باتری گوشی بهینه شده و سلامتش تا حد زیادی حفظ بشه.

 

جمع‌بندی

خوشبختانه رو‌ش‌های مختلفی وجود داره که با استفاده از این روش‌ها میشه سلامت باتری شیائومی رو تشخیص داده و با رعایت یک سری نکات طول عمر باتری رو تا حد زیادی افزایش داد. از این رو آشنایی با این روش‌ها به ما کمک میکنه که اطلاعات دقیقی از پارامترهای مختلف و تأثیرگذار بر سلامت باتری بدست بیاریم و اقدامات لازم رو برای مصرف بهینه باتری انجام بدیم.

آیا شما از روش‌های بررسی و تشخیص سلامت باتری شیائومی استفاده کردین؟ آیا روش‌های دیگه‌ای برای بررسی سلامت باتری بلدین؟

نویسنده : نیکان دیاله آبادی
تاریخ انتشار 2 ماه پیش
تعداد نظرات : 1
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Ali226

سلام خسته نباشید من گوشیم ردمی نوت13 پرو پلاسه و سرعت شارژش پایینه شارژر گوشی هم اصلی ولی سرعتش خیلی پایینه و 120 وات نیست انگار

۰۹ شهریور ۱۴۰۳