آموزش فارسی کردن گوشی آیفون

اغلب افراد دوست دارن که منوها و بخش های مختلف گوشیشون به زبانی باشه که روش مسلط هستن و ما ایرانی ها هم از این قضیه مستثنی نیستیم. بعضی از شرکت های تولید کننده گوشی مثل سامسونگ، زبان فارسی رو به طور پیشفرض در بین گزینه ها دارن. بعضی ها هم امکان دانلود کردن اون زبان و اضافه کردنش به زبان های دستگاه رو فراهم کردن. اما متاسفانه اپل اینجوری نیست و هیچ کدوم از مدل های آیفون، از زبان فارسی به عنوان یکی از زبان های رسمی گوشی پشتیبانی نمی کنن. اگه شما هم دوست دارین منوهای گوشی فارسی باشه و دنبال فارسی کردن گوشی آیفون هستین، توصیه می کنیم ادامه این مقاله رو همراه موبونیوز باشین و در نهایت اگه دوست داشتین، از تکنیک هایی که بهتون معرفی میکنیم برای تغییر زبان آیفونتون به فارسی استفاده کنین.

 

روش های مختلف فارسی کردن گوشی آیفون

از زمانی که اولین مدل های آیفون معرفی شد تا به امروز، حتی یکیشون هم از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کردن. این موضوع، شاید برای یه عده از کاربران ایفون که به زبان انگلیسی یا هر زبان دیگه ای به غیر از فارسی مسلط هستند، چندان مشکل خاصی نباشه؛ اما برای بقیه کاربران اینطور نیست. لجبازی اپل با ایرانی ها و خودداری از اضافه کردن زبان فارسی به آیفون ها، تعداد قابل توجهی از کاربران ایرانی رو برای فارسی کردن گوشی آیفون به دردسر میندازه؛ دردسرهایی که در اغلب موارد امنیت گوشی و اطلاعات فرد رو به خطر میندازن.
ما در ادامه این بخش، چند نمونه از روش های فارسی کردن گوشی آیفون رو معرفی می کنیم. از اونجایی که بعضی از این روش ها، با دور زدن محدودیت های گوشی های آیفون انجام میشه و احتمال ورود بدافزار به گوشیتون رو افزایش میده، توصیه می کنیم که تا حد امکان، از انجامشون خودداری کنین.

 

فارسی کردن آیفون از طریق جیلبریک

عدم پشتیبانی از زبان فارسی در نسخه های مختلف iOS، یکی از محدودیت هاییه که اپل برای گوشی های آیفون در نظر گرفته. این محدودیت مثل سایر مواردی که اپل دسترسی بهشون رو برای کاربراش غیر فعال کرده، با انجام دادن فرایندی به نام جیلبریک برداشته می شه، اما جیلبرک ایفون چیه؟
اگه به صورت ساده و خلاصه بخوایم توضیح بدیم، فرایند جیلبریک کردن گوشی آیفون یک چیزی شبیه به روت کردن گوشی های اندرویدیه. شما با نصب برنامه هایی که به صورت اختصاصی برای این کار طراحی شدن، به هسته اصلی iOS در گوشی خودتون دسترسی پیدا می کنین و میتونین با تغییر دادن بخش های مورد نظرتون، محدودیت هایی مثل نبود زبان فارسی در بین زبان های پیشفرض گوشی رو بردارین. توجه داشته باشین که ابزارهای جیلبریک، برای هر نسخه از سیستم عامل iOS به صورت اختصاصی طراحی میشن و نمیتونین از نرم افزار مخصوص یک نسخه iOS روی نسخه دیگه این سیستم عامل استفاده کنین.

فارسی کردن آیفون از طریق جیلبریکهمین اول بگیم که برخلاف چیزی که تصور می کنین، جیلبریک کردن اصلا چیز خوبی نیست. شما با جیلبریک آیفون، با چند تا مشکل اساسی درگیر میشین که عبارتند از:

  • آسیب پذیر شدن گوشی آیفون در مقابل بدافزار، ویروس و هر نوع نفوذ توسط هکرها
  • ایجاد باگ ها و مشکلات نرم افزاری به دلیل ناپایدار شدن iOS
  • خراب شدن گوشی در اثر جیلبریک نادرست
  • افزایش شدید مصرف باتری
  • از بین رفتن گارانتی گوشی
  • عدم دریافت آپدیت های خودکار اپل

ریسک درگیر شدن با مشکلاتی که جیلبریک برای گوشیتون ایجاد می کنه، ارزش فارسی کردن گوشی آیفون با استفاده از این روش رو نداره. با این وجود، اگر همچنان اصرار دارین که از این روش گوشیتون رو فارسی کنین، میتونین با دنبال کردن مراحل زیر، این کار رو انجام بدین:

  1. برنامه Cydia یکی از ابزارهای جیلبریک معروف ایفونه. نسخه مناسب این برنامه رو که با iOS گوشیتون سازگار باشه، روی آیفونتون نصب کنین. (مراحل نصب این برنامه، باید با دقت انجام بشه و هر گونه اشتباه، میتونه آیفون شما رو قفل کنه. به همین دلیل، اکیدا توصیه می کنیم که در صورت نداشتن مهارت، از انجام جیلبریک خودداری کنین.)
  2. بعد از نصب برنامه، از بخش Search عبارت *Persian Language for iOS رو تایپ کنین. دقت داشته باشین که به جای علامت * باید دقیقا نسخه آی او اس گوشیتون رو بزنین. مثلا برای جیلبریک iOS 16 باید عبارت Persian Language for iOS 16 رو بنویسین.
  3. بعد از پیدا کردن زبان فارسی برای آیفونتون، در کادر بالای صفحه و سمت راست کلمه Install رو تایپ کنین.
  4. مراحل نصب زبان فارسی روی گوشیتون رو پیش ببرین و در نهایت، گوشی رو یک بار ری‌استارت کنین.

از اونجایی که در این روش، ممکنه بعضی از بخش های گوشی به طور کامل فارسی نشه، موبونیوز هیچ مسئولیتی رو در قبال مشکلات احتمالی ناشی از فارسی کردن گوشی آیفون به روش جیلبریک قبول نمیکنه و بهتره با مسئولیت خودتون و آگاهی کامل نسبت به مشکلات این روش، اونو امتحان کنین.

 

فارسی کردن آیفون از طریق تغییر ریجن دستگاه

این روش، ساده ترین و امن ترین تکنیک برای تغییر زبان گوشی های آیفون به فارسیه. متاسفانه به دلیل تحریم ها، ایران جزو لیست کشورهایی که میتونین به عنوان کشور یا ریجن گوشی های اپل انتخاب کنین نیست. با این وجود، 2 کشور افغانستان و تاجیکستان به عنوان کشورهای فارسی زبان در لیست اپل هستن و میتونین با تغییر ریجن گوشی آیفون به یکی از این دو کشور، بدون دردسر زبان کل بخش های گوشی رو فارسی کنین. برای تغییر ریجن گوشی آیفون، طبق مراحل زیر پیش برید:

1. برنامه Settings رو باز کنین.

2. به ترتیب، روی نام خودتون و عبارت Media & Purchases ضربه بزنین.

فارسی کردن آیفون از طریق تغییر ریجن دستگاه3. روی View Account ضربه بزنین. ممکنه در این مرحله نیاز داشته باشین که مجددا به Apple ID خودتون وارد بشین.

4. روی Country/Region ضربه بزنین و عبارت Select your new country or region رو انتخاب کنین.

فارسی کردن آیفون با تغییر ریجن دستگاه

5. روی Change Country or Region ضربه بزنین.

6. از لیست کشورها، Afghanistan یا Tajikistan رو انتخاب کنین.

فارسی کردن آیفون با تغییر ریجن

7. روی گزینه Agree ضربه بزنین.

8. اطلاعات آدرس و شیوه پرداخت رو وارد کنین. توصیه می کنیم که این اطلاعات رو با راهنمایی یک فرد متخصص در این بخش وارد کنین.

9. از بخش General در برنامه Settings روی Language & Region ضربه بزنین.

فارسی کردن زبان گوشی آیفون با تغییر ریجن

10. گزینه Add Language رو انتخاب کنین.

11. از لیست زبان های مختلف، زبان Farsi یا Persian رو پیدا کرده و انتخاب کنین.

فارسی کردن زبان آیفون با تغییر ریجن

12. از پنجره نمایش داده شده، زبان فارسی رو به عنوان زبان پیشفرض گوشی انتخاب کنین.

 

تغییر زبان گوشی آیفون با نصب برنامه های شخص ثالث

روش دیگه ای که برای فارسی کردن گوشی های آیفون استفاده میشه، نصب برنامه های Third Party یا شخص ثالثه. این برنامه ها، معمولا نمیتونن زبان گوشی آیفون شما رو به فارسی تغییر بدن و بیشتر در قالب یک مترجم، بخش های مختلف گوشی رو در لحظه ترجمه میکنن.
چنین اپلیکیشن‌هایی به صورت بسته های نرم افزاری مختلف یا برنامه های یکپارچه در اینترنت موجود هستن. اما خب اپل اجازه نصب برنامه های خارج از اپ استور رو به گوشی های آیفون نمیده؛ بنابراین شما برای نصب این برنامه ها به دردسر میفتین و نیاز به جیلبریک گوشی دارین. از طرفی، این برنامه ها توسط یک شخص یا شرکت نوشته شدن و معلوم نیست که علاوه بر ترجمه زبان گوشی، چه کدهای دیگه ای رو هم اجرا میکنن. به همین دلیل، نصب و اجرای این برنامه ها رو اصلا توصیه نمی کنیم؛ حتی اگه به ادعای کاربران این برنامه ها، کارایی خیلی خوبی داشته باشن.

 

فارسی کردن کیبورد گوشی آیفون

اگه تمایل ندارین که زبان کل گوشی آیفونتون فارسی بشه و صرفا دنبال تایپ کردن به زبان فارسی هستین، میتونین با دنبال کردن مراحلی که در ادامه توضیح میدیم، کیبورد گوشی آیفون خودتون رو فارسی کنین:

1. از بخش Setting روی گزینه General ضربه بزنین.

2. به ترتیب روی گزینه های Keyboard و Add New Keyboard ضربه بزنین.

اضافه کردن کیبورد فارسی به آیفون

3. از این بخش میتونین هر کیبورد دلخواهی رو که قبلا دانلود کردین، اضافه کنین. از بین بهترین کیبوردهای فارسی آیفون، کیبوردهای SwiftKey و GBoard و Flesky و GO Keyboard یا Tenor GIF Keyboard ظاهر جذاب تر و کارایی پایدارتری دارند و گزینه مناسب تری برای نصب روی گوشی آیفونتون هستن.

 

فارسی کردن کیبورد گوشی آیفون با نصب نرم افزار iBackupBot

استفاده از نرم‌ افزار iBackupBot برای تغییر زبان گوشی آیفون به فارسی در مقایسه با جیلبریک کردن، روش امن تری به حساب میاد. مزیتی که استفاده از این نرم‌ افزار به جای جیلبریک کردن داره اینه که امنیت گوشی شما به خطر نمیفته. در واقع، این برنامه، یک اپلیکیشن ساده است و تغییری روی هسته iOS گوشی و مجوزهای امنیتیش ایجاد نمیکنه و میتونین با آسودگی خاطر بیشتری ازش استفاده کنین.
پیش از آموزش فارسی کردن گوشی آیفون با نرم افزار iBackupBot، ذکر یک نکته ضروریه. این نرم افزار در حال حاضر یک برنامه غیر رایگانه، اما سایت های زیاد خارجی و ایرانی، نسخه های متفاوتی ازش رو به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار میدن. نصب و اجرای این برنامه روی جفت سیستم عامل های مک و ویندوز انجام میشه؛ اما با اتصال گوشی آیفون به کامپیوتر و لپ تاپ مجهز به این 2 سیستم عامل، احتمال آلوده شدن گوشی به ویروس وجود داره. از این رو، اکیدا توصیه می کنیم که این نرم افزار رو از سایت های ناشناس دانلود نکنین.

فارسی کردن گوشی آیفون با نصب نرم افزار iBackupBot

پس از دانلود جدیدترین نسخه از نرم افزار iBackupBot، مراحل زیر رو برای فارسی کردن گوشی ایفون دنبال کنین:

  1. نرم افزار رو روی مک بوک یا کامپیوتر ویندوزی نصب کنین.
  2. گوشی آیفونتون رو به کامپیوتر متصل کنین و از آی‌تونز بک آپ بگیرین. انجام این مرحله ضروریه و اطلاعات‌تون محافظت می‌کنه.
  3. وارد برنامه iBackupBot بشید و از منوی سمت چپ، نام آیفون‌تون رو پیدا کنین.
  4. پس از وارد شدن به پوشه System Files، به بخش HomeDomain برید.
  5. به ترتیب وارد بخش های Library و Preferences شده و پس از اون، به پایین اسکرول کنین تا گزینه Global Preferences رو ببینین.
  6. روی گزینه Global Preferences کلیک کنین. در این بخش، کدهای مختلفی برای شما نشون داده میشه.
  7. در بین کدهای نمایش داده شده، دنبال عبارات ar و Arabic بگردین و پس از پیدا کردنشون، به ترتیب این عبارت ها رو با fa و Persian جایگزین کنین.
  8. آیفون رو از کامپیوتر جدا کرده و یک بار ری‌استارت کنین.
  9. به محض بالا اومدن گوشی، وارد بخش Setting بشین و روی گزینه General ضربه بزنین.
  10. از این بخش به ترتیب، گزینه های Keyboard و Add New Keyboard رو انتخاب کنین.
  11. در صفحه باز شده، دنبال زبان Farsi یا Persian بگردین و اونو انتخاب کنین.

دقت داشته باشین که با این روش، تمام بخش های گوشی شما فارسی نمیشه و صرفا بدون نیاز به نصب برنامه های کیبورد فارسی، زبان فارسی به کیبورد آیفونتون اضافه میشه. این روش برای افرادی که تمایل دارن یک کیبورد ساده و با حال و هوای خود کیبورد اصلی آیفون داشته باشن، گزینه مناسب تری نسبت به نصب کیبوردهای ثانویه هست.

 

بهترین روش برای فارسی کردن گوشی آیفون کدام است؟

عدم پشتیبانی از زبان فارسی در گوشی های آیفون، برای کاربران ایرانی این گوشی ها جالب نیست و خیلی از افراد رو مجاب به جیلبریک کردن ایفون می‌کنه. البته روش‌های دیگه‌ای هم برای فارسی کردن آیفون وجود داره که در مقایسه با سایر روش های فارسی سازی ایمن‌ترن. به طور مثال فارسی کردن گوشی از طریق تغییر ریجن آیفون، امنیت بیشتری داره و تمام بخش های گوشی رو هم به طور کامل فارسی می کنه. با وجود امنیت این روش، ما در موبونیوز توصیه می کنیم که تا حد امکان، دنبال فارسی کردن کامل گوشی های آیفون نباشین. دلیل این توصیه‌مون هم اینه که دردسرهای این روش، از منافعی که بهتون میرسونه بیشتره و ممکنه همه خرجی که برای خرید گوشی آیفون کردین رو به باد بده.

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 2 روز پیش
برچسب ها
تعداد نظرات : 1
5/ 1

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

داریوش زیارت‌زاده

😭

۱۰ تیر ۱۴۰۳