بهترین DNS برای بازی

بازی کردن با پینگ بالا و عدم پایداری در اینترنت یک مشکل همیشگی برای اکثر گیمرهای ایرانی بوده و هست. اما در چند سال اخیر با شدت گرفتن تحریم ها، حتی اتصال به سرور بازی های آنلاین و حتی فروشگاه های بازی مثل استیم برای PC و یا PSN برای کنسول های سونی تقریبا سخت و غیر ممکن شده. البته استفاده از VPN و ابزار دور زدن فیلتر میتونه تا حدودی این مشکل رو برطرف کنه اما این روش پینگ شما رو به شدت افزایش میده و تقریبا بازی کردن بازی های رقابتی مثل Call of Duty یا DOTA 2 و CS2 تقریبا غیرممکن میشه. در کنار این موارد برخی VPN ها IP و لوکیشن شما رو ممکنه لو بدن و حتی امکان اتصال به سرورهای بازی هایی که کاربران ایرانی رو تحریم کردن نخواهید داشت. برای رفع این مشکل بهترین روش استفاده از DNS روی دستگاه های مختلف شماست که بسته به سرویس دهنده ای که دارید، هم میتونه مشکل اتصال و دور زدن تحریم شما رو حل کنه و هم به کاهش پینگ شما برای آنلاین بازی کردن کمک کنه. اگه شما هم دنبال یه DNS مناسب برای اتصال راحت به سرور بازی های محبوب خودتون هستید، حتما تا انتهای مقاله بهترین DNS برای بازی همراه موبونیوز باشید.

 

DNS چیست و چرا باید ازش استفاده کنیم؟

برای وارد شدن به سایت های مختلف باید IP اون سایت که شامل چند عدد مثل 142.250.191.78 هست رو در کنار نام دامنه مثل mobo.news وارد کنید تا بتونید به سرور سایت متصل بشید. در اینجا DNS برای اینکه نیازی نباشه این اعداد مختلف رو برای وارد شدن به سایت ها بزنید وارد عمل میشه. DNS که مخفف کلمه Domain Name System یا سامانه نام دامنه است و وظیفه ترجمه کردن نام دامنه به IP رو داره و با این کار به سرور اصلی میفهمونه که قصد ورود به چه سایتی رو دارید. برای مثال شما با زدن نام mobo.news در سرچ بار مرورگر به DNS میفهمونید که قصد ورود به چه سایتی رو دارید و DNS با ترجمه و تطبیق دادن IP سایت با چیزی که در سامانه DNS ثبت شده شما رو به سایت mobo.new منتقل میکنه.

 

مزایای استفاده از DNS

استفاده از DNS برای اتصال به سایت ها و سرورهای بازی ها مزایای مختلفی به نسبت استفاده از فیلترشکن و ابزار تغییر IP برای دور زدن تحریم های ایجاد شده برای کاربران ایرانی داره که مزایای استفاده از DNS شامل موارد زیر میشه:

  • بهبود سرعت دانلود
  • کاهش Ping و اتصال پایدارتر
  • افزایش امنیت

در ادامه این موارد رو بیشتر توضیح میدیم.

بهبود سرعت دانلود

با استفاده از برخی DNS ها سرعت دانلود شما تا حدوی افزایش پیدا میکنه و از بیشترین پهنای باند ممکن و قابل دسترس اینترنت شما برای دانلود کردن استفاده میشه. این قابلیت DNS به خصوص برای دانلود بازی و یا آپدیت اون روی کنسول های مایکروسافت و سونی کاربرد زیادی داره و مشکل قطع و وصل شدن دانلود و یا به کل متوقف شدنش تا حدودی حل و فصل میشه. البته توجه داشته باشید که اگر روی PC و از سایت های ایرانی با حجم دانلود نیم بها استفاده میکنید، در زمان استفاده از برخی DNS ها، حجم مصرفی شما تمام بها حساب میشه.

 

کاهش Ping و اتصال پایدارتر

برای اتصال به سرور برخی بازی ها که ایرانی ها در اون تحریم نیستن مثل Dota 2 و Counter Strike 2 اگر پینگ بالایی داشته باشید میتونید با استفاده از برخی DNS ها اتصال پایدارتری رو داشته باشید و با پینگ و تاخیر کمتر بدون مشکل خاصی بازی کنید.

 

افزایش امنیت

استفاده از ابزارهای دورزدن فیلتر رایگان و نا امن که در اینترنت به راحتی پیدا میشن و اکثرا ازشون استفاده میکنیم، ممکنه باعث درز اطلاعات IP و امنیتی سیستم شما بشه و در صورت استفاده طولانی مدت میتونه باعث ایجاد حفره های امنیتی در دستگاه های شما بشه.

 

با کنار هم قرار دادن این موارد و در کنارش اضافه شدن پشتیبانی از بازی ها و سایت های مختلف در مرور زمان، باعث شده استفاده از DNS برای بازی کردن به یک گزینه امن، با سرعت بیشتر و پایدارتر و بدون دردسر نه چندان خاصی تبدیل بشه و اگر از یک سرویس دهنده با کیفیت و سرعت خوب هم استفاده میکنید، دیگه مشکل خیلی خاصی در زمان بازی نخواهید داشت.

 

بهترین DNS برای بازی و دانلود

با توجه به محدودیت های ایجاد شده برای کاربران ایرانی از سمت کشورها و شرکت های مختلف برای اینکه بتونید به سرورهای بازی ها متصل بشید نباید مشخص باشه که از کدوم منطقه وارد میشید و ایرانی بودن شما مخفی بشه. به همین خاطر با اینکه DNS هایی بسیار معروفی مثل کلادفلر و DNS گوگل عملکرد بسیار خوبی، به خصوص برای دانلود بازی ها روی کنسول و یا گوشی همراه داشتند اما در چند سال اخیر با توجه به افزایش تحریم ها، این DNS ها کارایی خودشون رو از دست دادن و بهتره برای اتصال بدون دردسر به سرورهای بازی های تحریم شده از DNS های داخلی استفاده کنید. بهترین DNS برای بازی و دانلود گیم در ایران عبارتند از:

نام سرویس دهنده Primary DNS Secondary DNS
دی ان اس Cisco (مناسب PS5) 208.67.222.222 208.67.222.20
دی ان اس Verisign (مناسب کانکشن بازی) 64.6.64.6 64.6.65.6
دی ان اس Electro (مناسب کانکشن بازی و دانلود) 78.157.42.100 78.157.42.101
دی ان اس رادار گیم (مناسب کانکشن بازی و دانلود) 10.202.10.10 10.202.10.11
دی ان اس شکن (مناسب کانکشن بازی و دانلود) 178.22.122.100 185.51.200.2
دی ان اس Cloudflare (مناسب دانلود) 1.1.1.1 1.0.0.1
دی ان اس Yandex (مناسب دانلود) 77.88.8.8 77.88.8.1
دی ان اس Google (مناسب دانلود) 8.8.8.8 8.8.4.4
دی ان اس 403 (مناسب کانکشن بازی و دانلود) 10.202.10.102 10.202.10.202
دی ان اس Shelter (مناسب کانکشن بازی و دانلود) 91.92.255.160 91.92.255.24

این نکته رو در نظر داشته باشید که تمامی DNS ها برای همه ISP ها یا سرویس دهنده ها کار نمیکنه و شما باید با توجه به اینترنتی که استفاده میکند از DNS مختلفی استفاده کنید و با تست DNS های مختلف به بهترین گزینه ممکن برای اتصال راحت به سرورهای بازی دست پیدا کنید. ذکر این مورد خالی از لطف نیست که ممکنه برخی از DNS ها روی دستگاه های مختلف مثل کنسول بازی یا PC حتی روی یک سرویس دهنده یکسان و یک بازی مشخص عملکرد یکسانی نداشته باشن، پس حتما امتحان کردن حالت های مختلف برای دسترسی به بهترین نتیجه ممکن رو فراموش نکنید.

 

جمع بندی

با توجه به تحریم های شرکت های مختلف که از قدیم بوده و در چند سال اخیر هم افزایش نسبتا بیشتری پیدا کرده، استفاده از DNS به جای ابزارهای تغییر IP و دور زدن تحریم و فیلتر برای بازی گزینه مناسبی نیست و باعث مشکلات و اختلال در اینترنت شما میشه و تجربه بدی در زمان بازی کردن به شما میده. با استفاده از DNS هایی که در بالا بهشون اشاره کردیم، میتونید اتصال پایدارتر و با پینگ و تاخیر کمتری رو بسته به اینترنتی که ازش استفاده میکنید داشته باشید. اگر شما هم تجربه استفاده از DNS و سرویس دهنده اینترنتی رو داشتید که ترکیب مناسبی برای بازی داشتند، حتما در کامنت ها با ما به اشتراک بزارید.

نویسنده : صابر گلشاهی
تاریخ انتشار 2 هفته پیش
تعداد نظرات : 2
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
godrati

واقعا نیاز بود دمتون گرم

۲۶ مهر ۱۴۰۳
༒•✞Mr .E✧•༒

عالی بود واقعا مرسی

۱۹ مهر ۱۴۰۳