آیا ایرپاد های‌کپی ارزش خرید دارد؟

ایرپادهای اپل توی بازار ایران سرنوشت عجیبی دارن! شما می‌تونید یه ایرپاد «کپی» رو با حدود 200 تا 500 هزار تومان، یه ایرپاد «های کپی» رو حدود 500 هزار تا 2 میلیون تومان و یه ایرپاد «اصل» رو بین 8 تا 12 میلیون تومان بخرید. البته ممکنه حواستون نباشه و یه ایرپاد کپی رو به جای ایرپاد اصل بهتون بفروشن؛ چیزی که نه تو ایران و نه هیچ جای جهان، چندان بعید نیست. اما علاوه بر این، خیلی از افراد برای اینکه هزینه کمتری کنن، سراغ مدل‌های High Copy میرن که اتفاقا بعضی از قابلیت‌های خاص ایرپادهای اپل رو هم دارن! بنابراین امروز می‌خوایم به این سوال پاسخ بدیم که ایرپاد های کپی بخریم یا نه؟ وقتی این ایرپاد رو انتخاب کنید و بخرید، چه چیزی بدست میارید و چه چیزی از دست میدید؟ همراه موبونیوز باشید تا به این سوال پاسخ بدیم.

 

ایرپاد های کپی چیست؟

ایرپادهای کپی و های کپی چی هستن؟ اگه برای خرید ایرپاد اپل سری به فروشگاه‌های فیزیکی یا آنلاین بزنید، با این دو کلمه هم مواجه میشید که بعد از اسم ایرپاد از کلمه «کپی» یا «های کپی» استفاده شده. اگه بخواییم خیلی ساده توضیح بدیم باید بگیم که به تموم ایرپادهایی که به طور مستقیم توسط شرکت اپل (Apple) ساخته نشده باشن و شرکت‌های واسطه بدون اجازه یا تائیدیه گرفتن از اپل اونو تولید کنن، ایرپاد فیک یا تقلبی گفته میشه.

ایرپاد های کپی چیست؟

ایرپادهای فیک به دو دسته «کپی» و «های کپی» تقسیم میشن که تفاوت این دو اسم در قیمت و قابلیت‌های اونهاست. ایرپادهای کپی اغلب قیمت کمتر، کیفیت پایین‌تر و حجم صدای کمی دارن، ولی ایرپادهای های‌کپی چند درجه بهتر از کپی هستن و به همین خاطر قیمتشون هم بالاتره. با این حال، هر دو مدل ایرپاد در دسته ایرپادهای فیک یا تقلبی قرار می‌گیرن و شرکت اپل هیچ تضمینی برای کیفیت اونها نمیده.

در چند سال اخیر متاسفانه ایرپادهای کپی و فیک زیادی وارد بازار ایران شدن که تشخیص اونها واقعاً کار سختیه. خیلی از مردم قصد خرید ایرپاد اورجینال رو دارن ولی با توصیه بعضی از فروشنده‌ها، ایرپاد های کپی با قیمت ارزون‌تر می‌خرن و فکر می‌کنن همون کیفیت اورجینال رو داره. به همین دلیل همیشه پیشنهاد میشه اگه واقعاً‌ قصد خرید ایرپاد اصل اپل رو دارید، حتماً از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید که خیالتون راحت باشه.

 

چه قابلیت‌هایی در ایرپاد های کپی وجود ندارد؟

حالا که تصمیم گرفتید به جای صرف هزینه خیلی زیاد، یه ایرپاد های کپی رو با قیمت کمتر بخرید، خوبه بدونید که چه چیزی بدست میارید و چه چیزی از دست میدید. مهم‌ترین چیزی که بدست میارید اینه که هزینه کمتری پرداخت می‌کنید، ولی یه سری قابلیت‌های ویژه و جذاب که شرکت اپل برای ایرپاد اصلش در نظر گرفته رو از دست میدید. در ادامه این قابلیت‌ها رو معرفی می‌کنیم.

 

نداشتن چیپست اصلی اپل

ایرپادهای اپل از چیست اختصاصی این شرکت استفاده می‌کنن. چیپست W1 روی ایرپادهای قدیمی‌تر وجود داشت که برای اتصال مطمئن بلوتوثی و پایداری کیفیت صدا استفاده میشد. اما در ایرپادهای نسل دوم و ایرپاد پرو از تراشه H1 استفاده میشه که قابلیت‌هایی مثل اتصال سریع‌تر به دستگاه‌های اپل، عمر باتری بیشتر، کیفیت صدای بهتر، پشتیبانی از قابلیت دستیار صوتی Siri و قابلیت جابه‌جایی خودکار صدا بین دستگاه‌های اپل رو داره.

چیپست ایرپاد اپل

بنابراین وقتی یه ایرپاد «های کپی» می‌خرید، باید با خیلی از این قابلیت‌ها خداحافظی کنید. ممکنه روی جعبه ایرپادی که می‌خرید، قابلیت پشتیبانی از Siri رو نوشته باشه که در خیلی از مواقع گول‌زننده‌ست و اون کیفیتی که برای دسترسی به Siri دارید رو به هیچ وجه در اختیارتون قرار نمیده. بنابراین خیلی به اشاره‌ها یا تبلیغاتی که روی جعبه ایرپادهای های‌کپی نوشته شده اتکا نکنید، چون خیلی از اونها یا اصلاً کار نمی‌کنن یا اگه کار کنن کیفیت خیلی پایینی دارن.

 

مصرف زیاد باتری

دومین مشکلی که با خرید ایرپاد های‌کپی باهاش مواجه میشید اینه که باتری ایرپاد شما خیلی زود خالی میشه. این مشکل تقریباً در همه ایرپادهای فیک وجود داره و خیلی آزاردهنده‌ست. کسایی که از ایرپادهای فیک استفاده می‌کنن بیشتر از 1 یا 2 ساعت نمی‌تونن به موسیقی گوش بدن و باید دوباره شارژش کنن. اما ایرپادهای اصل اپل برای گوش دادن به موسیقی تا 5 ساعت به طور مداوم قابل استفاده هستن. بنابراین با خرید ایرپاد های‌کپی ماندگاری باتری رو از دست می‌دید و دائم باید ایرپادتونو شارژ کنید.

 

عدم برخورداری از فناوری‌های صدای اپل

ایرپادهای اپل برای تجربه صوتی بهتر و با کیفیت بالا، مجموعه‌ای از فناوری‌ها رو برای ایرپادهاش توسعه داده. با خرید ایرپاد های‌کپی احتمالاً خیلی از این فناوری‌ها رو از دست میدید و یا به نسخه کیفیت پایینی از اونها دست پیدا می‌کنید. در زیر چند نمونه از این فناوری‌های صدای ایرپادهای اپل رو معرفی می‌کنیم:

  • فناوری Spatial Audio: این فناوری برای ایجاد صدای سه‌بعدی در ایرپادها توسعه داده شده. وقتی Spatial Audio رو فعال می‌کنید، ایرپاد صدای موسیقی رو از جهات مختلف تولید می‌کنه و حس غوطه‌ور شدن در موسیقی، بازی یا فیلم به شما دست میده.
  • فناوری Adaptive EQ: این فناوری اختصاصی اپل برای تنظیم صداهای زیر و بم و فرکانس‌های صدایی کاربرد داره. وقتی فعال باشه، ایرپاد با استفاده از میکرفون‌هاش صدایی که داخل گوشی شما پخش میشه رو تجزیه و تحلیل می‌کنه تا بهترین تنظیمات فرکانسی رو به صورت خودکار انجام بده و صدا با بهترین کیفیت به گوشتون برسه.
  • فناوری ANC: فناوری حذف نویز فعال یا ANC روی خیلی از ایرپادهای فیک هم وجود داره، اما کیفیت این فناوری در ایرپادهای اصل اپل خیلی بیشتره. با فعال بودن این فناوری، سر و صدای محیط توسط میکروفن ایرپاد دریافت میشه و چیپست ایرپاد، امواج صوتی معکوسی تولید می‌کنه تا امواج محیط خنثی بشن. این قابلیت باعث میشه نویز محیط حذف بشه و تمرکز بیشتری روی موسیقی داشته باشید.
  • حالت Transparent: ایرپادهای اپل حالت Transparent رو هم دارن تا حین رانندگی، پیاده روی یا دویدن، اگه نیازه علاوه بر شنیدن موسیقی صدای محیط اطراف رو هم بشنوید، این قابلیت در اختیار شما قرار بگیره. بنابراین با فعال بودن حالت شفاف نیازی به برداشتن ایرپاد از گوش نیست و به راحتی می‌تونید با اطراف ارتباط داشته باشید و صداها رو بشنوید.

 

اتصال بلوتوثی ناپایدار

یکی دیگه از مشکلاتی که ایرپادهای های‌کپی دارن اینه که باید دائما نزدیک گوشی باشن. اتصال ناپایدار بلوتوث این ایرپادها بخاطر ضعفیه که در چیپست و نوع بلوتوثشون وجود داره و این موضوع خیلی آزاردهنده‌ست. تصور کنید که برای گوش دادن به موسیقی و قدم زدن توی خیابون ناچار باشید دائما گوشی‌تون رو بخاطر اتصال به ایرپاد توی دست و نزدیک ایرپاد بگیرید که هم خسته کننده‌ست و هم خطر سرقت گوشی رو بالا می‌بره.

حذف نویز فعال ایرپاد

در حین خرید و تست اولیه ایرپاد خیلی به اتصال بلوتوثی توجه نمیشه و کاربرها بیشتر روی کیفیت و حجم صدایی که پخش میشه تمرکز می‌کنن. اما اگه ایرپادی بخرید که کیفیت و حجم صدای فوق‌العاده‌ای داشته باشه، میکروفنش خوب باشه و از فناوری‌های مختلفی برای بهبود صدا استفاده کنه، ولی دائماً قطع بشه و برای اتصالش به آیفون ناچار باشید گوشی رو نزدیک ایرپاد بگیرید، قطعاً حس خوبی بهتون نمیده.

البته منصفانه نیست اگه بگیم همه ایرپادهای های‌کپی مشکل اتصال بلوتوثی ناپایدار دارن؛ بعضی از ایرپادهای های‌کپی به نسخه‌های جدیدی از بلوتوث مجهز شدن و ممکنه از نظر اتصال پایدار مشکلی نداشته باشن. با این حال توصیه می‌کنیم حتماً در هنگام خرید این ایرپادها، تست‌های مربوط به اتصال رو انجام بدید.

 

سیستم حذف نویز ضعیف

سیستم حذف نویز در ایرپادهای های‌کپی سه وضعیت مختلف داره؛ یا اصلاً چنین سیستمی روی ایرپاد وجود نداره، یا چنین سیستمی وجود داره ولی خیلی ضعیفه و نمی‌تونه صدای مزاحم محیط رو به طور کامل حذف کنه و یا سیستم قدرتمندی وجود داره ولی باتری ایرپاد رو می‌بلعه! سازنده‌های ایرپادهای های‌کپی هنوز نتونستن بالانس خوبی بین کیفیت سیستم حذف نویز و هدر دادن باتری به وجود بیارن.

اکثر کاربرها از این موضوع اطلاع ندارن و وقتی روی جعبه ایرپاد فیک، کلمه ANC یا ENC رو می‌بینن، فکر می‌کنن ایرپادی که قصد خریدشو دارن از این فناوری‌ها به طور کامل پشتیبانی می‌کنه و هیچ مشکلی هم نداره. در حالی که بیشتر ایرپادهای های‌کپی که به این فناوری‌ها مجهز شدن، در زمینه ماندگاری باتری فاجعه هستن و فقط حدود 1 تا 2 ساعت میشه باهاشون به طور مداوم موسیقی گوش داد.

 

عدم پشتیبانی از هوش مصنوعی

در ایرپادهای اورجینال به دلیل به کار رفتن چیپست‌های قدرتمند اپل، از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌های صوتی استفاده میشه تا تجربه کاربری بهتری ارائه بشه. مثلاً برای استفاده از فناوری حذف نویز فعال، میکروفن ایرپاد باید امواج صوتی محیط رو دریافت و به پردازنده ارسال کنه تا با استفاده از هوش مصنوعی، امواج معکوس به گونه‌ای که مصرف باتری افزایش پیدا نکنه، تولید بشه. این فرایندها توی ایرپادهای فیک وجود نداره. رسیدن به تکنولوژی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی کار بسیار دشواریه که برندهای معتبر با بودجه‌های کلان تازه بهش رسیدن و ایرپادهای فیک پتانسیل دستیابی به این تکنولوژی‌ها رو ندارن.

 

عدم پشتیبانی از Gesture ها

حرکات لمسی یا gesture های ایرپاد جزو جذاب‌ترین و متمایز‌کننده ترین قابلیت‌هاش به شمار میرن. Airpod اصل حرکات لمسی متعددی رو پشتیبانی می‌کنه؛ مثلاً با یه بار لمس کردن بدنه پخش موسیقی قطع میشه، با دوبار لمس کردن، آهنگ بعدی و با سه بار لمس کردن، آهنگ قبلی پخش میشه. همچنین وقتی نقطه لمسی ایرپاد رو با انگشت چند ثانیه نگه دارید، دستیار صوتی Siri فعال میشه. یا با لمس کردن بدنه ایرپادها می‌تونید ولوم موسیقی رو کم یا زیاد کنید.

عدم پشتیبانی از Gesture ها در ایرپاد های کپی

در ایرپادهای با چیپست جدید اپل، جسچر head-tracking هم قرار داده شده که بعد از دریافت تماس ورودی موبایل، Siri اسم مخاطبو اعلام می‌کنه و شما با حرکت سر به نشانه آره یا نه می‌تونید تماس رو برقرار یا رد کنید. این مورد و تمام Gestureهایی که در بالا نام بردیم، تو ایرپادهای فیک وجود ندارن و اگرم باشن، سرعت عمل و پاسخگویی پایینی دارن.

 

عدم پشتیبانی از کدک‌های صوتی با کیفیت بالا

فرمت بعضی از آهنگ‌هایی که توسط ایرپاد شما پخش میشه، ممکنه از کدک‌های صوتی با کیفیت بالا مثل AAC یا aptX باشه که برای پخش این آهنگ‌ها با همون کیفیت، باید از ایرپادهای اورجینال استفاده کنید. در غیر این صورت کیفیت صدا به شدت افت می‌کنه و چیزی که به گوش شما می‌رسه با آهنگ اصلی متفاوته. خیلی از ایرپادهای فیک از این فرمت‌های صدایی پشتیبانی نمی‌کنن.

 

آیا ایرپاد های کپی ارزش خرید دارد؟

اپل هیچوقت خرید و فروش ایرپاد های کپی رو تایید نمی‌کنه و اگه به هر دلیلی، چه به اشتباه و چه عامدانه، این هندزفری‌ها رو بخرین، مسئولیتی در قبالتون قبول نمی‌کنه. اما نمی‌تونیم انکار کنیم که این ایرپادها بخشی از نیاز بازار رو پوشش میدن؛ افرادی که نمی‌خوان خیلی هزینه کنن و در عین حال می‌خوان هندزفری بلوتوثی شبیه ایرپاد اپل داشته باشن، می‌تونن ایرپاد های‌کپی رو با قیمت ارزون‌تر خریداری کنن. شاید اگه توی بازار ایران جستجو کنید بتونید ابرپادهای های‌کپی با کیفیت و قابلیت‌های خوبی پیدا کنید که برای نیاز روزمره شما مناسب باشن. چون همونطور که گفتیم، خیلی از این مدل‌ها قابلیت‌های مهم اپل رو به صورت شکسته بسته دارن و فقط به پای کیفیت اورجینال اپل نمیرسن.

این قضیه به حدی همگانیه که تو کل دنیا که کاربران به نمایندگی‌های اپل هم دسترسی دارن، باز هم موقع خرید از فروشگاه‌های واسطه در دام این ایرپادهای فیک میوفتن و نمی‌تونن ایرپاد اصل رو از های کپی تشخیص بدن. بنابراین اگه بخوایم در مورد ارزش خرید ایرپاد های کپی صحبت کنیم، باید بگیم که این هندزفری‌ها برای یوزرهای حرفه‌ای اکوسیستم اپل راضی‌کننده نیستن، اما برای افرادی که می خوان استایلشون رو تکمیل کنن و یه هندزفری شبیه ایرپاد تو گوششون داشته باشن، میتونه ارزش خرید داشته باشه. تازه اون هم به شرطی که با قیمت پایین و به اسم ایرپاد فیک بخرنش، نه اینکه با هزینه ایرپاد اصل بهشون قالب بشه.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 1 ماه پیش
تعداد نظرات : 0
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید