بررسی گوشی iPhone 16 Pro Max

آیفون 16 پرومکس رو اگه نگیم مهم‌ترین گوشی پرچمدار هر ساله، می‌تونیم بگیم جزو سه تا پرچمداریه که همه، هر سال، بعد از رونمایی، یه نگاهی بهش میندازن. این گوشی تمام چیزی که شرکت اپل سال 2024 می‌تونست عرضه کنه رو در خودش داره؛ iPhone 16 pro max سنگ بناش بر اساس  Apple intelligence یا سیستم هوش مصنوعی اپل قرار داده شده و برای اولین بار از تراشه نسل جدید A18 Pro که ته ته پردازنده‌هاست استفاده کرده. اضافه کردن دکمه جدید Camera Control و استفاده از یه دوربین 48 مگاپیکسلی به عنوان دوربین اولترا واید (برای اولین بار) نکاتیه که آدمو وسوسه می‌کنه ببینیم این گوشی چه جوریاست؟ ارزش خرید داره؟ پس با بررسی آیفون 16 پرو مکس همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی iPhone 16 Pro Max

طراحی این گوشی نسبت به نسل قبل هیچ تغییری نکرده فقط یه ذره قدش بلندتر شده. متریال همونه، شکل ظاهری همونه، همه‌چیش همون آیفون 15 پرو مکسه و وقتی قاب پشت این دو گوشی رو نگاه می‌کنید می‌بینید هیچ تغییری در طراحی ظاهری نسل جدید به وجود نیومده.

اینکه آیفون 16 پرو مکس از نظر ظاهری دقیقاً کپی پیست نسل قبلیه می‌تونه یه ایراد برای شرکت اپل محسوب بشه اما از طرف دیگه میشه به این نتیجه رسید که دنیا از نظر طراحی ظاهری گوشی به پختگی رسیده و دیگه نیازی نمی‌بینه تغییرات اساسی در ظاهر گوشی‌ها داده بشه. شرکت سامسونگ هم همین ایده رو داره و توی پرچمدارهای سال‌های اخیرش تغییر اساسی در طراحی نمی‌بینید.

کیفیت بدنه و فریم

بررسی طراحی iPhone 16 Pro Max

برای ساخت بدنه این گوشی از شیشه و برای فریم از تیتانیوم درجه 5 استفاده شده. در ضمن روی قاب شیشه‌ای پشت گوشی، گلس محافظ مخصوص کشیده شده و همه اینا یعنی وقتی گوشی از دستتون بیوفته و زمین بخوره، بعیده که آسیب جدی ببینه. از نظر اندازه، آیفون 16 پرو مکس قدش بزرگ‌تر از تموم آیفون‌های قبلیه. وقتی این گوشی رو کنار آیفون 15 پرو مکس یا 14 پرو مکس قرار بدید، کاملاً متوجه این بزرگ‌تر بودن 16 پرو مکس میشید.

پنل جلو

صفحه نمایش آیفون 16 پرو مکس بزرگ‌تر از نسل قبلیه اما مهم‌تر از اون، حاشیه‌های خیلی کم اطراف نمایشگره. با اینکه پنل جلوی گوشی بزرگ‌تر شده اما نسبت نمایشگر بدنه به 91.4 درصد رسیده که محشره؛ خوره اینه که باهاش بازی کنید یا فیلم ببینید. محوطه دوربین سلفی دقیقاً مثل نسل قبل در نظر گرفته شده و می‌تونید محیط بیضی شکل رو بالای پنل جلوی گوشی ببینید.

رنگ‌ها

بررسی طراحی iPhone 16 Pro Max

16 پرو مکس رنگ آبی نسل قبلی رو حذف کرده و به جاش یه رنگ طلایی به اسم Desert Titanium اضافه کرده که خب خیلیم هیجان‌انگیز نیست. اما رنگ مشکی همون مشکی آیفون 15 پرو مکسه، نچرال تیتانیوم، همون قبلیه‌س و رنگ سفید هم همونه. بنابراین آیفون 16 پرو مکس در 4 رنگ مشکی، سفید، تیتانیومی و طلایی تولید شده.

استانداردهای محافظتی

این گوشی مثل نسل قبلی تونسته گواهینامه IP68 رو دریافت کنه و این یعنی تا 30 دقیقه تا عمق 6 متری آب سالم می‌مونه. با اینکه آیفون 16 پرو مکس ضدآب و ضدضربه‌ست اما پیشنهاد می‌کنیم حتماً از قاب و گلس براش استفاده کنید. با اینکه گلس‌های مختلفی روی نمایشگر یا قاب پشت قرار داده شده اما هیچکدوم از اینا نمی‌تونن جلوی شکستگی و خط و خش رو بگیرن. از همون روز اولی که گوشی رو خریدید حتماً یه گلس درست و حسابی براش بگیرید و اگه تونستید یه قاب هم بخرید.

بررسی صفحه نمایش آیفون 16 پرو مکس‌

این بار بزرگ‌تر! اپل از همون صفحه نمایش نسل قبلی ولی با اندازه بزرگ‌تر برای آیفون 16 پرو مکس استفاده کرده. این پنل 6.9 اینچی بزرگ‌ترین صفحه نمایش اپل محسوب میشه و هیچ عیب و ایرادی نمیشه بهش گرفت. حاشیه‌های خیلی کمی داره، روشنایی صفحه عالیه و حداکثر می‌تونه تا 2000 نیت روشنایی در اختیارتون قرار بده که برای کار کردن زیر نور خورشید مناسیه. البته روشنایی صفحه‌ش به خیلی از پرچمدارهای دیگه نمی‌رسه اما خیلیم عفب نیست ازشون.

بررسی صفحه نمایش آیفون 16 پرو مکس‌

این صفحه نمایش از قابلیت‌های HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می‌کنه و می‌تونه تا 120 هرتز رفرش ریت در اختیارتون بذاره. این یعنی می‌تونید با آیفون 16 پرو مکس هر نوع بازی‌ای که دوست دارید انجام بدید و آخ نمیگه! اصلاً بخاطر پردازنده فوق قدرتمند و صفحه نمایش کم حاشیه‌ و بزرگی که داره، خوره بازی کردنه و هیچ بازی‌ای نیست که روی این گوشی اجرا نشه.

بررسی باتری iPhone 16 Pro Max

اپل برای اینگوشی پرچمدار از باتری 4685 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده که روی کاغذ، ظرفیتش بیشتر از نسل قبلیه. اما میزان شارژدهیش واقعاً بهتر شده و تا 4-5 ساعت بیشتر از آیفون 15 پرو مکس می‌تونه بهتون شارژ بده که اصلاً عدد، عدد عجیب و غریبیه!

اما یه مشکلی وجود داره؛ وقتی از شارژر 20 واتی برای شارژ کردن باتریش استفاده می‌کنید، بدنه‌ گوشی داغ میشه و حس بدی بهتون میده. در واقع از هر 3 باری که گوشی رو به شارژر می‌زنید، 2 بار این داغ شدنو می‌بینید که اصلاً نگران میشید و می‌خواید شارژرو از گوشی جدا کنید. این یه باگیه که ما باهاش مواجه شدیم.

از نظر سرعت شارژ کردن باتری هم که خب با پرچمدارهای دیگه اصلا قابل مقایسه نیست و به نسبت اونا، آیفون 16 پرو مکس خیلی طول میکشه تا شارژ بشه. حدود  یک ساعت و 20 دقیقه زمان لازمه تا باتری گوشی کامل شارژ بشه که از این نظر یه نقطه ضعف بزرگ برای اپل محسوب میشه.

به طور کلی، هرچقدر که میزان شارژدهی گوشی خوبه و تا چندین ساعت می‌تونید ازش استفاده کنید، سرعت شارژ شدن گوشی عملکرد خوبی نداره و گوشی داغ می‌کنه.

امنیت

برای باز کردن قفل گوشی می‌تونید از سیستم تشخیص چهره سه‌بعدی اختصاصی اپل استفاده کنید که بی‌نقص، سریع و دقیق کار می‌کنه و دیگه نیازی به پسورد یا الگو انتخاب کردن یا اثر انگشت ندارید و در عرض چند میلی ثانیه، چهره شما رو به صورت سه‌بعدی تشخیص میده و قفل رو باز می‌کنه.

بررسی دوربین‌های iPhone 16 Pro Max

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این گوشی، دوربین‌هاشه؛ جایی که یه لنز 48 مگاپیکسلی (دوربین اصلی)، یه لنز 12 مگاپیکسلی (تله فوتو) و یه لنز 48 مگاپیکسلی (اولترا واید) کنار هم قرار گرفتن و برای دوربین سلفی از لنز 12 مگاپیکسلی استفاده شده. در ادامه هرکدوم از لنزها رو جدا بررسی می‌کنیم.

دوربین اصلی

اپل از لنز 48MP به عنوان دوربین اصلی آیفون 16 پرو مکس استفاده کرده که به صورت پیش‌فرض عکس‌ها رو با کیفیت 24 مگاپیکسلی می‌گیره مگر اینکه خودتون تنظیماتشو تغییر بدید و به 48MP برسونید. جنس تصاویری که با این دوربین می‌گیرید تغییر کرده؛ HDR عکس‌ها با اون چیزی که توی نسل 15 بود فرق می‌کنه. اون گرمایی که توی عکس‌های آیفون‌های قبلی وجود داشت، در دوربین اصلی این گوشی تفاوت کرده.

بررسی دوربین‌های iPhone 16 Pro Max

به زبان ساده‌تر، جنس عکس‌ها فرق کرده یعنی شما یه ارتقاء عجیب و غریب توی عکاسی با آیفون 16 پرو مکس نمی‌بینی. جنس تصویریه که عوض شده، همه‌چیز شارپ (تیز) تره، نویزها کمتره و دستکاری نرم‌افزاری رو به صورت اغراق‌آمیز توی عکس‌ها می‌بینید. احتمالاً بعد از خرید این گوشی و عکاسی باهاش با این صحنه مواجه میشید: عکسی که گرفتید در لحظه اول پر از نویز و مشکلات نور و رنگه اما 2 ثانیه بعدش، AI به صورت خودکار میاد و همه‌چیزو درست می‌کنه و می‌بینید همه‌چی عالی شده.

عکس‌هایی که با این لنز 48 مگاپیکسلی می‌گیرید بخاطر دستکاری‌های AI خیلی شبیه به عکس‌های پرچمدارهای سامسونگ و شیائومی شده و دیگه اون حس خاص بودن عکس با اپل رو نداره. جنس تصویر عوض شده. به طور کلی عکاسی باهاش لذت‌بخشه و حالت‌ها و فیلترهای جذابی برای عکاسی در اختیارتون قرار میده.

بررسی دوربین‌های iPhone 16 Pro Max

در مورد فیلمبرداری با این لنز باید گفت، بهترین و بالاترین کیفیت رو بین تموم گوشی‌های پرچمدار داره. این لنز برای فیلمبرداری 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه کیفیت فوق‌العاده‌ای داره و به لطف لرزشگیرها و اصلاحات هوش مصنوعی، می‌تونید فیلم‌های بی‌نقصی باهاش بگیرید. فیلم‌ها شارپ، رنگ‌ها طبیعی و زنده، بدون لرزش‌های آزاردهنده و 4 تا میکروفن باعث میشن فیلم‌هایی که با این دوربین می‌گیرید، بی‌نظیر باشن. مخصوصاً که می‌تونید تنظیمات صدای محیط رو تغییر بدید و کاری کنید که نویزهای محیط کمتر در فیلمی که می‌گیرید شنیده بشه.

دوربین اولترا واید

بررسی دوربین‌های iPhone 16 Pro Max

سنسور اولترا واید 48 مگاپیکسله و عکس‌هایی که با این دوربین می‌گیرید فوق‌العاده‌ست. این برای اولین باره که اپل در آیفون‌ها از لنز 48 مگاپیکسلی برای عکاسی فوق عریض استفاده کرده و همین جذابیت‌های آیفون 16 پرو مکس رو بیشتر می‌کنه. این دوربین به قابلیت PDAF مجهز شده و می‌تونه به طور خودکار روی سوژه اصلی فوکوس کنه.

دوربین تله فوتو

بررسی دوربین‌های iPhone 16 Pro Max

این دوربین همون 12 مگاپیکسلی نسل قبلیه اما به لطف هوش مصنوعی، حالا می‌تونه عکس‌های تمیزتری بگیره. لنز تله فوتو می‌تونه زوم 5 برابری در اختیارتون قرار بده که هم برای عکاسی و هم برای فیلمبرداری به کار میاد. کیفیت عکس‌ها در حد قابل قبولیه و نویزها با استفاده از نرم‌افزار کمتر شدن.

دکمه Camera Control

همینجا لازمه درباره فاجعه‌ای به نام Camera Control هم صحبت کنیم! چرا میگیم فاجعه، چون همون روز اولی که گوشی رو بخرید باید برید وارد تنظیمات این دکمه بشید و از حالت تک اشاره به حالت دو اشاره یا دابل تپ تغییرش بدید تا دائم با تماس انگشتتون به این دکمه، دوربین گوشی فعال نشه.

محل قرارگیری دکمه افتضاحه چون بیشتر عکس‌هایی که با گوشی گرفته میشه حالت عمودیه و این دکمه پایین فریم سمت راست قرار داده شده که به سختی میشه بهش رسید. پس در حالت عکاسی عمودی که اصلا نمی‌تونید از قابلیت‌هاش استفاده کنید و در حالت افقی هم که انگشت اشاره روی این دکمه قرار می‌گیره، با انگشت شست راحت‌تر میشه همه تغییرات رو روی صفحه نمایش داد و اصلاً چرا باید از اون تب پیچیده استفاده کنید.

این دکمه سه تا حالت مختلف داره که توی حالت اول لمس می‌کنید تا دوربین فعال بشه، در حالت دوم می‌تونید انگشتتونو روی دکمه حرکت بدید تا منوها و قابلیت‌های مختلف رو بهتون نشون بده و در حالت سوم با فشار بیشتر روی همون دکمه می‌تونید عکاسی کنید یا حالت کلیک رو داشته باشید. در کل خیلی دکمه کاربردی‌ای نیست و یه چیز اضافه‌س که احتمالاً یکی دو سال دیگه خود اپل حذفش می‌کنه .

دوربین سلفی

لنز 12 مگاپیکسلی ارتقاء یافته روی این گوشی قرار داده شده و باید گفت عکس‌های بهتری نسبت به نسل‌های قبلی می‌گیره. سنسورهای تشخیص عمق و بیومتریک هم کنار این لنز قرار داده شده تا عکس‌های پرتره‌ای که می‌گیرید حرفه‌ای تر بشن. با این لنز 12 مگاپیکسلی هم می‌تونید فیلم‌های 4K تا نرخ 60 فریم بر ثانیه بگیرید و تا حدودی لرزش‌های فیلم رو حذف می‌کنه.

اون مشکلی که در عکس و فیلم‌های دوربین‌های نسل قبلی اپل بود دیگه در این دوربین‌ها وجود نداره. قبلاً وقتی توی یه محیط با نورهای رنگی متعدد عکاسی یا فیلمبرداری می‌کردی می‌دیدید که صورتتون زرد شده یا بنفش شده اما حالا در دوربین‌های آیفون 16 پرو مکس قابلیت‌های تنظیم نور و رنگ و کنتراست ویژه‌ای قرار داده شده که می‌تونید در لحظه تنظیمات رو تغییر بدید و به بهترین حالت برسید.

بررسی سخت‌افزار آیفون 16 پرو مکس

از تراشه فوق قدرتمند A18 Pro برای این گوشی پرچمدار استفاده شده. هرچقدر که A17 Pro روزهای اول مزخرف بود و باگ داشت، A18 Pro عالیه. یعنی برای بازی کردن خیلی روان و سریعه و می‌تونید بازی‌های کنسول رو با آیفون 16 پرو مکس اجرا کنید و یه دسته PS5 هم بهش وصل کنید و ازش لذت ببرید. شاید بگید این قابلیت روی گوشی‌های دیگه هم وجود داره اما باید بدونید که این پردازنده جدید اپل واقعاً محشره و برای گیمرها می‌تونه معجزه کنه.

بررسی سخت‌افزار آیفون 16 پرو مکس

از نظر امتیازهای بنچمارک، پردازنده این گوشی از پردازنده S24 Ultra سامسونگ با اختلاف بالاتره. از نظر عملکرد هم بدون نقص کار می‌کنه و سیستم خنک کننده‌ای که اپل برای این گوشی در نظر گرفته، کارشو به درستی انجام میده. در واقع حین بازی کردن حس می‌کنید که گوشی داره سعی می‌کنه خیلی داغ نشه و افت عملکرد نداشته باشه. به نظر ما، A18 Pro رو باید پادشاه پردازنده‌های حال حاضر دنیا لقب داد و هر کاری بگی از پسش بر میاد!

سیستم عامل و رابط کاربری

این گوشی با iOS 18 معرفی شده و تا وقتی که به iOS 18.1 آپدیتش نکنید، خبری از قابلیت‌های AI نیست. بنابراین وقتی گوشی رو می‌خرید، خیلی از قابلیت‌های هوش مصنوعی که اپل در مراسم رونمایی از آیفون 16 پرو مکس تعریفشونو کرده بود رو نمی‌بینید تا زمانی که سیستم عاملشو آپدیت کنید. در مجموع میشه گفت در زمینه رابط کاربری و سخت افزار میشه گفت عالی، بی‌نقص، کاربردی و دقیق ساخته شده و واقعاً یکی از بهترین‌های دنیاست.

اسپیکر

دو تا اسپیکر تمیز و عالی برای این گوشی در نظر گرفته شده تا صدای استریو تولید کنه. وقتی ولوم رو بالا می‌برید تفکیک صداهای زیر و بم خیلی خوب انجام میشه و حس می‌کنید وسط کنسرت نشستید. حجم صدا در حالت حداکثر خیلی خوبه و تداخل فرکانسی به هیچ وجه حس نمیشه. به طور کلی میشه گفت از نظر اسپیکر نمیشه به این گوشی ایرادی گرفت.

آیا آیفون 16 پرو مکس ارزش خرید داره؟

حس خودمونو به زبان خیلی ساده درباره آیفون 16 پرو مکس بخوایم بگیم اینه که این گوشی هیچ فرقی با آیفون 15 پرو مکس، 14 پرو مکس و حتی با 13 پرو مکس نداره! این گوشی اصلاً چیزی نیست که هیجان‌انگیز باشه یا هیجان‌زده‌تون بکنه. اینم یه آیفونه مثل آیفون‌های سال‌های قبله و فقط یه سری ارتقاها در زمینه رابط کاربری، سخت‌افزار و قابلیت‌های AI‌ داشته، صفحه نمایشش بزرگ‌تر و بهینه‌تر شده، سیستم خنک کننده‌ش بهتر کار می‌کنه و باتری شارژدهی بهتر و بیشتری داره اما خالی از نقص هم نیست. مثلاً دکمه Camera Control با وجود تبلیغات زیادی که روی قابلیت‌هاش شده بود، عملاً یه چیز بی‌مصرفه و خیلی به کارتون نمیاد.

حالا باید به این سوال پاسخ بدیم که آیفون 16 پرو مکس ارزش خرید داره یا نه؟ اگه آیفون 15 پرو مکس دارید، نه! مگر اینکه پولدار باشید و بخواید آخرین مدل آیفون دستتون باشه. اگه آیفون 14 پرو مکس دارید هم بازم ارزش ارتقاء نداره. و اگه 13 پرو مکس دارید، چون اون گوشی رجیستر شده و آنتن داره، بازم خیلی منطقی نیست آیفون 16 پرو مکسی رو بخرید که رجیستر نمیشه. اما اگه آیفون 13 به پایین‌تر دارید، ارزش داره که آیفون 16 پرو مکس رو بخرید.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 4 روز پیش
تعداد نظرات : 2
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
rezaachenari

https://garnetgraphic.com/%d9%85%d9%87%d8%b1-%d8%a8%d8%b2%d8%b1%da%af/

۲۶ مهر ۱۴۰۳
rezaachenari

سلام
ساخت مهر بزرگ در کمترین زمان | ارسال یه تمام کشور

۲۶ مهر ۱۴۰۳