بررسی گوشی iPhone 16 Plus

این برای سومین سال متوالیه که شرکت اپل، به همراه آیفون‌هاش، یه مدل Plus هم عرضه می‌کنه. آیفون 16 پلاس به عنوان جانشین آیفون 15 پلاس، شهریور 1403 به صورت رسمی رونمایی شد. این گوشی، نسخه پیشرفته‌ای از مدل پایه آیفون 16 اپله. البته طبق آمار، آیفون‌های 14 پلاس و 15 پلاس در سال‌های گذشته، بدترین آمار فروش رو بین خانواده آیفون داشتن. باید دید این مدل جدید آیا می‌تونه وضعیت رو تغییر بده. آیفون 16 پلاس با اندازه و صفحه نمایش بزرگ‌تر و باتری با ظرفیت بالاتر ساخته شده و از نظر ظاهری همون آیفون 16 هست. با بررسی گوشی iPhone 16 Plus همراه موبونیوز باشید تا ببینیم این گوشی واقعاً ارزش خرید داره یا بیشتر هزینه کنیم و یه آیفون 16 پرو یا پرو پلاس بخریم؟

 

بررسی طراحی ظاهری گوشی آیفون 16 پلاس

اپل از وقتی سری آیفون 12 رو رونمایی کرد، تمایلی به ایجاد تغییرات بزرگ در طراحی گوشی‌هاش نداشته و اولین تغییر اساسی رو می‌تونید در سری غیر پرو (Pro) آیفون 16 ببینید. برجستگی مربعی شکل روی قاب پشتی گوشی حالا حذف شده و به جاش، آرایش عمودی دوربین دوگانه دیده میشه که یادآور طراحی آیفون X هست. البته اندازه لنزهای آیفون 16 و 16 پلاس خیلی بزرگتر از چیزیه که در آیفون X وجود داشت.

بررسی طراحی ظاهری گوشی آیفون 16 پلاس

آیفون 16 پلاس در رنگ‌های مشابه نسخه پایه تولید شده که عبارته از:

  • مشکی
  • سفید
  • صورتی
  • سبز (Teal)
  • آبی (Ultramarine)

چیزی که در انتخاب رنگ‌های آیفون 16 پلاس واضحه اینه که اپل به استفاده از رنگ‌های با شدت بالاتر روی آورده. نسخه آبی و صورتی رو شاید حتی بشه گفت رنگ جیغ دارن و این موضوع بخاطر ترند شدن چنین رنگ‌هایی در یکی دو سال اخیره. برخلاف شرکت‌های دیگه که سعی می‌کنن از رنگ‌های متنوع و ملایم استفاده کنن، اینجا شاهد گوشی‌ای هستیم که در کنار رنگ‌های مشکی و سفید، سه رنگ متفاوت و خاص رو هم در نظر گرفته.

به طور کلی، طراحی ظاهری آیفون 16 پلاس، دلنشینه و اگه خیلی علاقه‌ای که به چیدمان مربعی دوربین‌ها ندارید، این گوشی با طراحی عمودی و لنزهای بزرگ و رنگ‌های جیغ می‌تونه شما رو راضی کنه.

کیفیت بدنه

آیفون 16 پلاس یه ساندویچ شیشه‌ایه که از فریم آلومینیومی و ورق‌های شیشه‌ای ساخته شده. اما این همه‌ی ماجرا نیست. روی بدنه شیشه‌ای گوشی یه لایه محافظ سرامیکی نسل دوم اپل کشیده شده که قراره جلوی آسیب دیدن بدنه گوشی رو بگیره. طول و عرض این گوشی 161 در 77.8 میلی‌متره که به اندازه حداقل 10 میلی‌متر از آیفون 16 بزرگ‌تره ولی ضخامتش همون 7.8 میلی‌متر باقی مونده. وزن آیفون 16 پلاس 30 گرم بیشتر از آیفون 16 شده و به 199 گرم رسیده که ممکنه برای کسایی که دنبال گوشی سبک وزن هستن خوشایند نباشه.

ولی به طور کلی، کیفیت بدنه آیفون 16 پلاس در حد بالاییه و اپل سال‌هاست که این موضوع رو اثبات کرده که گوشی‌هاش حتی بیشتر از 10 سال هم کیفیت بدنه‌شونو حفظ می‌کنن.

بررسی فریم

همونطور که گفته شد، آیفون 16 پلاس با فریم آلومینیومی ساخته شده. می‌تونید انحنای کم رو در لبه‌های این فریم ببینید. آیفون سعی کرده گوشه‌های نسبتاً تخت رو که در نسل‌های قبلی خیلی پرطرفدار بود، در فریم این گوشی هم حفظ کنه. اما با اضافه شدن دکمه جدید، چیدمان دکمه‌ها نسبت به نسل قبلی، تغییرات جزئی داشت.

بررسی طراحی ظاهری گوشی آیفون 16 پلاس

سمت راست گوشی می‌تونید کلید پاور و دکمه جدید Camera Control رو ببینید. سمت چپ کلید اکشن و کلیدهای ولوم قرار داده شده و کمی پایین‌تر از اونها شیار سیم کارت دیده میشه که فقط جای یه سیم کارته. بالای گوشی بجز خط آنتن چیزی دیده نمیشه ولی روی فریم پایین می‌تونید پورت شارژ، اسپیکر و میکروفن رو ببینید.

بررسی پنل جلو

در پنل جلوی این گوشی شاهد صفحه نمایش 6.7 اینچی هستیم که حاشیه‌های نسبتاً زیادی داره. نسبت نمایشگر به بدنه در آیفون 16 پلاس، 88 درصده و همین موضوعه که باعث میشه نمایشگر این گوشی نسبت به مدل‌های پرو، حاشیه‌های بیشتری داشته باشه. بالای صفحه نمایش محل قرارگیری لنز سلفیه و در کنار اون، سنسورهای تشخیص عمق هم قرار داده شده تا عکس‌های سلفی بهتری ثبت کنه.

چیدمان دوربین‌ها

چیدمان گوشی آیفون 16 پلاس

برخلاف نسخه‌های Pro و برای اولین بار بعد از 5 سال، اپل چیدمان مربعی دوربین‌ها رو کنار گذاشته و دو دوربین آیفون 16 پلاس رو به صورت عمودی روی قاب پشتی گوشی چیده. این نوع طراحی رو قبلاً در آیفون X دیده بودیم ولی لنزهای گوشی جدید خیلی بزرگ‌تر از لنزهای آیفون X هستن و همین موضوع رو میشه مهم‌ترین تفاوت این دو گوشی به حساب آورد. دو دوربین این گوشی داخل محوطه کوچیک بیضی شکل قرار داده شدن و فلاش رو می‌بینید که سمت راست اونها چیده شده. تفاوت رنگ پس زمینه دوربین‌ها با رنگ بدنه گوشی، جذابیت بصری خوبی به وجود آورده.

استانداردهای محافظتی

شرکت اپل تونسته برای آیفون 16 پلاس استاندارد محافظتی IP68 رو دریافت کنه. بنابراین، این گوشی یه گوشی ضدآبه و می‌تونه تا 30 دقیقه در عمق 6 متری آب دوام بیاره و خراب نشه. استفاده از محافظ و گلس‌های نسل جدید روی بدنه و صفحه نمایش آیفون 16 پلاس هم به امنیت و استحکام بالاترش کمک کرده.

بررسی صفحه نمایش iPhone 16 Plus

از صفحه نمایش 6.7 اینچی از نوع Super Retina OLED برای آیفون 16 پلاس استفاده شده که از استانداردهای HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می‌کنه. اما چیزی که درباره صفحه نمایش این گوشی بسیار ناامیدکننده‌ست اینه که رفرش ریتش 60 هرتزه! حتی گوشی‌های میان‌رده‌ای مثل گلکسی A55 سامسونگ یا پیکسل 8a هم رفرش ریت‌های بالاتری رو پشتیبانی می‌کنن و نمی‌تونیم بفهمیم چرا اپل چنن تصمیمی گرفته.

بررسی صفحه نمایش iPhone 16 Plus

با این حال، حداکثر روشنایی صفحه نمایش به 2000 نیت می‌رسه که هم‌پای نسخه‌های Pro پیش‌رفته. بنابراین زیر نور مستقیم خورشید راحت می‌تونید با گوشی کار کنید. این نمایشگر می‌تونه محتواهای تصویری رو با رزولوشن 1290 در 2796 پیکسل و تراکم 460ppi نمایش بده که کیفیت خوبی برای بازی کردن یا فیلم و سریال تماشا کردنه. از طرفی باید اشاره کنیم که گلس سرامیکی نسل جدید اپل روی این نمایشگر کشیده شده تا در اثر برخورد با زمین، صفحه نمایش آسیبی نبینه.

بررسی گوشی iPhone 16 Plus از نظر باتری

در رویداد معرفی از سری آیفون‌های 16 هیچ صحبتی درباره ظرفیت باتری اونها نشد تا اینکه بعد از فروش اولین آیفون، مشخص شد، آیفون 16 پلاس باتری 4674 میلی‌آمپر ساعتی داره که نسبت به نسل قبلی افزایش پیدا کرده. ظرفیت باتری این گوشی حالا در سطح معقولی قرار داره و تقریباً با خیلی از گوشی‌های موجود در بازار از میانرده تا پرچمدار می‌تونه رقابت کنه. طبق آزمایش‌های انجام شده، با یک بار شارژ کامل این باتری می‌تونید تا 33 ساعت با گوشی مکالمه داشته باشید، تا 19 ساعت باهاش وبگردی کنید، تا 23 ساعت فیلم ببینید و تا 10.5 ساعت بازی کنید. از نظر ماندگاری باتری، شاهد پیشرفت خوبی بودیم و این گوشی از آیفون 15 پلاس وضعیت خیلی بهتری داره.

بررسی گوشی iPhone 16 Plus از نظر باتری

سرعت شارژ باتری آیفون 16 پلاس در حد قابل قبولیه. در تست‌‌های انجام شده، باتری این گوشی در عرض 15 دقیقه تا 31 درصد و در عرض 30 دقیقه تا 59 درصد شارژ شد. برای شارژ کامل هم چیزی حدود 1 ساعت و 34 دقیقه زمان نیاز داره که نسبت به نسل قبلی چند دقیقه‌ای بهبود پیدا کرده اما نسبت به رقبا هنوزم عقب‌تره.

به طور کلی، ماندگاری باتری آیفون 16 پلاس خیلی خوبه ولی اون چیزی که به تجربه دیده شده اینه که گوشی‌های آیفون زودتر از گوشی‌های برندهای دیگه شارژ خالی می‌کنن و کاربرهای آیفون همیشه باید یه شارژر بزرگ در طول روز همراهشون داشته باشن. در ضمن، باید اشاره کنیم که این گوشی از شارژر وایرلس و شارژ معکوس هم پشتیبانی می‌کنه.

بررسی دوربین‌های گوشی iPhone 16 Plus

دوربین آیفون 16 پلاس، همون دوربین پارساله‌ست! یه لنز 48 مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی استفاده شده و در کنارش دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی مدل قبلی رو قرار داده. روی پنل جلوی گوشی هم می‌تونید دوربین 12 مگاپیکسلی سلفی و حسگرهای تشخیص عمق و چهره رو ببینید. بنابراین همه‌چیزک کپی پیست شده بجز یه دکمه جدید (کمرا کنترل) که قابلیت‌های جدیدی برای عکاسی و فیلم‌برداری در اختیارتون قرار میده. در ادامه هر کدوم از دوربین‌ها رو جدی‌تر بررسی می‌کنیم.

دوربین اصلی

دوربین 48 مگاپیکسلی آیفون 16 پلاس دریچه دیافراگم f/1.6 داره و عکاسی باهاش واقعاً لذت‌بخشه. عکس‌هایی که با این دوربین در محیط بیرون از خونه می‌گیرید، کیفیت خوبی دارن، تعادل رنگ سفید در اونها رعایت شده، محدوده دینامیکی مناسبی رو پشتیبانی می‌کنن و نسبت به عکس‌های آیفون 15 پلاس، گرم‌تر شدن. خوشبختانه می‌تونید سبک‌های مختلفی عکاسی را با فیلترها و امکانات مختلفی که در نرم‌افزار این گوشی قرار داده شده، امتحان کنید.

بررسی دوربین‌های گوشی iPhone 16 Plus

عکاسی در شب

عکاسی در شب و شرایط نور کم برای هر گوشی هوشمندی چالش‌برانگیزه اما آیفون 16 پلاس عکس‌های شب قابل قبولی می‌گیره. به نظر میاد از هوش مصنوعی برای بهبود عکس‌های شب استفاده شده و ترکیب سایه‌ها و نورها به درستی انجام میشه.

بررسی دوربین‌های گوشی iPhone 16 Plus

وضعیت زوم

دوربین تله فوتو در آیفون 16 پلاس وجود نداره ولی می‌تونید به زوم 2x دست پیدا کنید و کیفیت عکس‌هایی که زوم میشه هم واقعاً خوبه. این دوربین مثل نسل‌های قبل قابلیت ضدلرزش و فوکوس خودکار داره و می‌تونید در حین قدم زدن توی خیابون فیلم و عکس‌های خوبی بگیرید.

کیفیت فیلمبرداری

با دوربین اصلی آیفون 16 پلاس می‌تونید فیلم‌های 4K تا نرخ 60 فریم بر ثانیه ضبط کنید. این گوشی مثل نسل‌های قبلی فیلم‌های اسلوموشن و تایم‌لپس جذابی می‌گیره و برای ضبط ویدیوهای مخصوص شبکه‌های اجتماعی یا ولاگرها گوشی مناسبیه. کیفیت ضبط صدا در حین فیلمبرداری هم خیلی بالاست و اپل به طور اختصاصی روی این موضوع که کیفیت صدا و تصویر فیلم‌هایی که ضبط می‌کنه بالا باشه کار کرده.

دوربین اولترا واید

دوربین اولترا واید 12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 و زاویه 120 درجه‌ای برای این گوشی انتخاب شده. با توجه به قیمتی که آیفون 16 پلاس داره باید بگیم که کیفیت دوربین فوق عریض اصلاً خوب نیست. گوشی‌هایی با قیمت پایین‌تر، عکس‌های اولترا واید بهتری ثبت می‌کنن. وضوع عکس‌های فوق عریض به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده، پویایی محدودتر شده و کنتراست اضافی روی عکس‌ها باعث شده سایه‌های تیره‌ای روی عکس دیده بشه. با توجه به اینکه دوریین فوق عریض آیفون16 و 16 پلاس از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کنن، می‌تونید از این دوربین برای عکاسی ماکرو هم استفاده کنید.

دوربین اولترا واید

دوربین سلفی

دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی این گوشی دوربین قابل احترامیه. در صورتی که نور محیط کافی باشه، این دوربین می‌تونه عکس‌های خیلی خوبی ثبت کنه. اما وقتی داخل خونه یا محیط‌هایی که نور کمی وجود داره باهاش عکاسی می‌کنید، کیفیت کاهش پیدا می‌کنه. گذشته از این، عکس‌های سلفی‌ای که در شرایط ایده‌آل با این دوربین می‌گیرید محدوده دینامیکی خوبی دارن، چهره سوژه به خوبی از پس‌زمینه جدا شده و میزان بوکه کردن برای عکاسی پرتره هم در حد قابل قبولیه. با این دوربین می‌تونید فیلم‌های سلفی 4K تا نرخ 60 فریم بر ثانیه ضبط کنید و به قابلیت ضدلرزش هم مجهز شده تا فیلم‌هاتون حرفه‌ای بشن.

بررسی سخت‌افزار گوشی آیفون 16 پلاس

در سینه آیفون 16 پلاس، تراشه شش هسته‌ای و جدید A18 اپل می‌تپه. اپل ادعا کرده که این پردازنده تا 15 درصد در عملکرد تک هسته و چند هسته‌ای بهتر از تراشه A17 عمل می‌کنه و تا 20 درصد در عملکرد GPU نسبت به نسل قبلی بهبود داشته. همچنین ادعا شده که مصرف باتری با این تراشه تا 20 درصد کاهش پیدا کرده. بعضی از بازی‌هایی که روی آیفون 15 و 15 پلاس به خوبی اجرا نمیشد حالا در این گوشی با پردازنده و رم و گرافیک بالایی که داره، به راحتی اجرا میشه.

بررسی سخت‌افزار گوشی آیفون 16 پلاس

این گوشی با  در سه نسخه با رم 8GB و حافظه داخلی‌های 128 و 256 و 512 گیگابایتی عرضه شده. از نظر سخت‌افزارهای جانبی باید اشاره کنیم که این گوشی به وای فای 7، بلوتوث نسخه 5.3 و USB Type-C 2.0 مجهز شده که می‌تونست بهتر از این هم باشه. باید به دکمه Camera Control هم اشاره کنیم که برای اولین بار در سری آیفون 16 قرار داده شده. این دکمه قابلیت‌های جدیدی برای عکاسی در اختیار کاربرها قرار میده و می‌تونید ازش به عنوان شاتر عکاسی استفاده کنید یا زوم و فوکوس رو باهاش تغییر بدید.

بررسی سخت‌افزار گوشی آیفون 16 پلاس

سیستم عامل و رابط کاربری

تمام اعضای خانواده آیفون 16 با سیستم عامل iOS 18 تولید شدن. این سیستم عامل جدید اپل اجازه شخصی‌سازی منوها و بخش‌های مختلف گوشی رو به شما میده و از مجموعه‌ای از قابلیت‌های هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنه. در واقع Apple Intelligence رو باید پاسخ شرکت اپل به Gemini شرکت گوگل و Galaxy AI شرکت سامسونگ دونست. به لطف هوش مصنوعی اپل قابلیت‌های جدیدی به گوشی آیفون 16 پلاس اضافه شده که در زیر چند نمونه‌شو معرفی می‌کنیم:‌

  • ترکیب Siri و ChatGPT: شرکت اپل برای اولین بار از ترکیب یه ربات با دستیار صوتی گوشی استفاده کرده. با این قابلیت می‌تونید هر سوالی که دارید رو از Siri بپرسید؛ در صورتی که به متن یا پاسخ متنی بیشتری نیاز باشه، Siri شما رو باChatGPT مرتبط می‌کنه تا هر سوال دیگه‌ای داشتید به سرعت پاسخ داده بشه. حالا حتی Siri می‌تونه خیلی از کارها مثل خلاصه کردن پیام‌ها یا خوندن ایمیل رو هم براتون انجام بده.
  • جستجوی عکس: می‌تونید گالری آیفون 16 پلاس رو باز کنید و مثلاً بنویسید: «عکسی که رفته بودم دریا» هوش مصنوعی گوشی به سرعت عکس‌هایی که شما رفته بودید دریا رو بهتون نشون میده و دیگه نیازی نیست زمان زیادی براش صرف کنید.
  • ویرایش عکس‌ها: می‌تونید سوژه‌های جدیدی به عکس‌هایی که می‌گیرید اضافه کنید یا حتی سوژه‌های مزاحم را با قابلیت AI حذف کنید.
  • ساخت ایموجی: با این قابلیت کافیه چندتا کلمه تایپ کنید تا در عرض چند ثانیه، ایموجی مربوط به اون متنی که نوشتید براتون ساخته بشه.

اسپیکر ‎

دو اسپیکر روی آیفون 16 پلاس قرار داده شده که صداها رو به شکل استریو تولید می‌کنن. کیفیت صدایی که می‌شنوید در حد قابل قبولیه، حجم صدا می‌تونست بهتر باشه، تداخل فراکانس‌ها بالا و پایین خیلی دیده نمیشه و فقط زمانی که ولوم رو خیلی زیاد می‌کنید، بخشی از صداهای فرکانس پایین (بم) کمتر شنیده میشن و از بین میرن. ولی صداهای فرکانس‌های بالاتر با کیفیت خوبی شنیده میشن. به طور کلی، اسپیکر این گوشی امتیاز نسبتاً بالایی می‌گیره.

بررسی گوشی iPhone 16 Plus

آیا آیفون 16 پلاس ارزش خرید داره؟

آخرین گوشی آیفون اپل که در ایران رجیستر شد، سری آیفون 13 بودن و حالا سرنوشت رجیستر شدن آیفون 16 در هاله‌ای از ابهامه. قیمت جهانی این گوشی برای نسخه 128GB مبلغ 899 دلار، برای نسخه 256GB مبلغ 999 دلار و برای نسخه 512GB مبلغ 1199 دلاره. اگه طرفدار برند آیفون هستید و آیفون 13 دارید هنوز نمیشه به طور قطع بهتون پیشنهاد کرد که این گوشی رو بخرید. باید منتظر باشید و ببینید این گوشی‌ها رجیستر میشه یا نه. اما اگه خیلی هم تعصب ندارید و می‌خواید با همین بودجه و حتی کمتر، به گوشی در حد و اندازه آیفون 16 پلاس بخرید، باید بگیم که سامسونگ S24 Ultra واقعاً گوشی مناسب‌تریه. بجز عمر باتری کمتر، از نظر دوربین، صفحه نمایش و شارژ سریع خیلی عملکرد بهتری داره. با این حال، آیفون همیشه آیفونه! نمیشه که سیستم عامل جذاب، برنامه‌های روان، دوربین باکیفیت و نمایشگرش وسوسه‌تون نکنه!

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 19 ساعت پیش
تعداد نظرات : 0
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید