بررسی کامل قابلیت‌ های هوش مصنوعی اپل

کنفرانس WWDC امسال اپل یک تفاوت بزرگ با سال های پیش داشت؛ تفاوتی که اپل رو وارد مسیر جدیدی میکنه که تا پیش از این رویداد، حضور خاصی در اون نداشت. هوش اپل یا Apple Intelligence، بزرگترین سورپرایز اپل برای طرفداران این غول فناوری آمریکایی بود که در کنفرانس توسعه دهندگان 2024 معرفی شد؛ هوش مصنوعی خلاقانه ای که میتونه اپل رو در کنار رقبای جدی مثل آمازون، سامسونگ، مایکروسافت و OpenAI قرار بده. اگه شما هم کنجکاوین بدونین که این هوش مصنوعی چیه و دقیقا چه قابلیت هایی رو در سیستم عامل های آیفون، آیپد و مک ارائه میده، با بررسی کامل قابلیت‌ های هوش مصنوعی اپل همراه موبونیوز باشین.

 

قابلیت‌ های هوش مصنوعی اپل

هوش اپل یا Apple Intelligence، هوش اختصاصی اپله که برای رقابت با حریفانی از مایکروسافت، گوگل، آمازون، سامسونگ و… طراحی شده. این هوش مصنوعی، قابلیت های جالب و متنوعی رو به سه سیستم عامل iOS 18 و iPadOS 18 و macOS Sequoia اضافه کرده تا کاربران آیفون، مک بوک و آیپد هم به جدیدترین فناوری‌های Ai مجهز بشن. قابلیت هایی که در ادامه و به تفکیک هر بخش، معرفیشون می کنیم.

 

قابلیت های جدید برای درک زبان

به کمک هوش مصنوعی اپل در 3 سیستم عامل iOS 18 و iPadOS 18 و macOS Sequoia، ابزارهای جدیدی برای نوشتن متن در اختیار کاربران قرار می گیره. به کمک این ابزارها، میتونین در هر برنامه از دستگاه‌تون مثل ایمیل، یادداشت و پیام ها، متن های دلخواهتون رو بنویسین، تصحیح کنین یا خلاصه ای از متن رو ایجاد کنین. با استفاده از قابلیت Rewrite که یکی از این ابزارهای متنیه، میتونین متنی که نوشتین رو انتخاب کنین تا لحن متن متناسب با مخاطبتون تغییر کنه. مثلا اگه شما یک ایمیلی رو برای اپلای تحصیلی یا ارسال رزومه برای یک موقعیت کاری خارجی نوشتین ولی لحن مناسبی نداره، اپل اینتلیجنس ایمیل شما رو میخونه و لحنش رو بهتر میکنه.

قابلیت خلاصه کردن متن ها در Apple Intelligence

با استفاده از قابلیت Summarize، کاربران مک، آیپد و آیفون میتونن یک متن طولانی رو انتخاب کنن و اون رو به شکل یک پاراگراف قابل هضم و حاوی نکات کلیدی، جدول یا فهرست خلاصه کنن.

 

ساخت تصاویر جذاب با Image Playground

اپل، تولید خلاقانه تصاویر رو به عنوان یکی از جذاب ترین قابلیت های هوش مصنوعی اپل در نظر گرفته؛ قابلیتی که با استفاده از برنامه Image Playground و تنها در چند ثانیه، کاربران اپل رو به تصویر، طرح یا انیمیشنی که در نظر دارن میرسونه. این برنامه به طور پیشفرض در اپلیکیشن های مختلف نوشتاری مثل برنامه پیام جای گرفته و البته یک برنامه مستقل هم داره.

برنامه Image Playground هوش مصنوعی اپلکار کردن با این برنامه سخت نیست و صرفا کافیه چیزی که در ذهنتون هست رو با توصیف متنی به برنامه منتقل کنین. به طور مثال، اگه دوست دارین تولد دوستتون رو تبریک بگین، میتونین متن مورد نظرتون رو تایپ کنین و بعد از انتخاب یک عکس از دوستتون، از برنامه بخواین که یک تصویر از دوست شما و مطابق با توضیحاتی که واسش نوشتین ایجاد کنه.

توانایی های تولید تصاویر توسط هوش مصنوعی اپل فقط محدود به این موارد نمیشه. برنامه Image Playground چت های گروهی، توانایی خواندن محتوای رد و بدل شده بین شما و سایر افراد حاضر در چت رو داره. همین توانایی، این امکان رو به هوش مصنوعی اپل میده که با درک بهتر محتوای صحبت های شما، تصاویر مورد نظرتون رو مرتبط تر و البته سریع تر تولید کنه!

ساخت تصاویر با برنامه Image Playground

یکی از بهترین قابلیت های هوش مصنوعی اپل در بخش تولید تصاویر، توانایی ابزارهای این هوش مصنوعی در برنامه های دیگه ای به غیر از پلی گرانده. به طور مثال، شما با استفاده از ابزار Image Wand در پالت ابزار اپل پنسل، میتونین یادداشت هایی رو که در برنامه Notes داشتین به شکل جذاب تری دربیارین و از این یادداشت ها، تصاویر جذابی خلق کنین. علاوه بر برنامه Notes، قابلیت های Image Playground در برنامه های دیگه ای مثل Keynote و Pages و Freeform هم در دسترسه.

 

تولد سیری جدید

دستیار Siri به لطف قابلیت های جدید هوش مصنوعی اپل، توانایی فهم زبان طبیعی رو پیدا کرده و میتونه با جابجایی کاربر بین متن و صوت، همچنان ارتباط خودش رو با کاربر حفظ کنه و درخواست هاش رو انجام بده.
حضور سیری جدید در تمام دستگاه های اپل، کار با این گجت ها رو برای کاربران تازه کار آسون تر میکنه. علاوه بر این، ظاهر سیری هم جذاب تر از قبل شده و زمانی که باهاش کار می کنین، دور تا دور صفحه دستگاه، یک نور درخشان ظاهر میشه!
سیری به کمک هوش اپل میتونه بین محتواهای کاربر در آیفون، مک یا آیپد بچرخه و درخواست هایی رو که کاربر ازش میخواد انجام بده. به طور مثال، اگر شما از سیری جدید بخواین که یک عکس خاص رو از برنامه Photos از طریق ایمیل به یک کاربر خاص ارسال کنه، این کار رو انجام میده و میتونه بین برنامه های مختلف به طور همزمان جابجا بشه.

سیری جدید در هوش مصنوعی اپل

یکی از قابلیت های جالب در Siri جدید اینه که این نسخه از دستیار اپل میتونه متناسب با نیاز هر کاربر و اطلاعاتی که در دستگاهش موجود هست، چیزی رو که در نظر داره در اختیارش قرار بده. به طور مثال، اگر شما دنبال جزئیات سفر یکی از اعضای خانوادتون هستین، لازم نیست که بین ایمیل ها یا پیام های اون شخص دنبالش بگردین؛ صرفا کافیه از سیری بخواین که بهتون بگه پرواز اون عضو خانوادتون چه ساعتیه!

 

نوآوری جدید اپل؛ هوش اپل با چاشنی حفاظت از داده های کاربران

با رونمایی از Apple Intelligence در رویداد WWDC 2024، یکی از بزرگترین نگرانی های کاربران و متخصصان حوزه امنیت، در خطر افتادن حریم خصوصی کاربران بود؛ اون هم زمانی که اپل گفت قراره از توان ChatGPT در Siri استفاده کنه.
قابلیت Private Cloud Compute، ویژگی خاصیه که اپل برای رفع نگرانی ها درباره حریم خصوصی کاربران هوش اپل ارائه کرده. به گفته این کمپانی، تمام پردازش های هوش اپل روی دستگاه کاربر انجام میشه و در صورتی که نیاز به محاسبات بیشتر و پیچیده تری باشه، این محاسبات در سرور ابری پیش میره و هیچ نسخه ای از اطلاعات کاربر نه در Apple Intelligence و نه در ChatGPT ذخیره نمیشه.
البته استفاده از قابلیت Private Cloud Compute به دلیل نیاز به اجرای مدل های محاسباتی بزرگ، صرفا روی پردازنده های A17 Pro و سری M1 و بالاتر قابل انجامه. همین موضوع، استفاده از هوش مصنوعی جدید اپل رو فعلا محدود به آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس میکنه.

 

ادغام ChatGPT با اکوسیستم اپل

اپل در کنفرانس توسعه دهندگان 2024 اعلام کرد که همکاری خودش رو با OpenAI برای حضور چت جی پی تی در اکوسیستم اپل شروع کرده. بر این اساس، چت بات هوشمند ChatGPT با سیستم یکپارچه اپل ادغام میشه و کاربران آیفون، آیپد و مک میتونن از قابلیت های این موتور هوشمند در کنار سیری استفاده کنن. علاوه بر این، ChatGPT در تمامی ابزارهای مخصوص نوشتن در سراسر اکوسیستم اپل در دسترسه و به کاربران کمک میکنه که بتونن با استفاده از قابلیت Compose (یکی از ابزارهای تصویر سازی جی پی تی) در مورد هر چیزی که مینویسن، محتوا تولید کنن.

ادغام ChatGPT با اکوسیستم اپل

اپل با پنهان کردن آدرس IP کاربرانی که به ChatGPT دسترسی پیدا می کنن، از حریم خصوصیشون محافظت می کنه. علاوه بر این، اوپن ای آی هم اجازه ذخیره کردن داده های کاربران اپل رو نداره. چت بات ChatGPT با پشتیبانی هوش مصنوعی GPT-4o، اواخر سال 2024 برای iOS 18 و iPadOS 18 و macOS Sequoia عرضه میشه. کاربران اپل میتونن بدون نیاز به ایجاد حساب کاربری و به صورت رایگان به این چت بات دسترسی داشته باشن. برای اون دسته از کاربرانی هم که اکانت پولی ChatGPT رو از قبل خریداری کردن؛ امکان دسترسی به قابلیت های غیررایگان این چت بات روی دستگاه های آیفون، آیپد و مک وجود داره.

 

هوش اپل با Genmoji ایموجی می سازه!

اگه از اون دسته افرادی هستین که علاقه زیادی به استفاده از ایموجی های مختلف در پیام هاتون دارین، اپل با Genmoji قابلیت های جذابی رو در اختیارتون میذاره.

ساخت ایموجی با برنامه Genmoji

شما میتونین با توصیف ایموجی دلخواهتون که میتونه حتی یک ایموجی از تصویر خودتون باشه، این شکلک رو در عرض چند ثانیه تحویل بگیرین و ازش در پیام ها یا حتی در واکنش به یک پیام دریافتی استفاده کنین.

 

قابلیت های هوش مصنوعی در برنامه Mail

در برنامه Mail، قابلیت Priority Messages اضافه شده که پیام های دارای اولویت بیشتر رو بالاتر از همه پیام ها نشون میده تا زودتر متوجهشون بشین و نخونده نمونن. علاوه بر این، خلاصه ای از هر پیام در صندوق ورودی نشون داده میشه تا نیازی به باز کردن تک تک ایمیل ها برای بررسی محتواشون نداشته باشین.

تغییرات برنامه ایمیل در Apple Intelligence

ویژگی Smart Reply هم ایمیل ها رو تک به تک بررسی میکنه، تا اگه یک ایمیلتون حاوی سوال بود، اون سوال سریعا به شما نشون داده بشه و بهش جواب بدین.

 

یادداشت ها و تماس های هوشمند

در برنامه های Notes و Phone، امکان ضبط صدا و نوشتن و خلاصه کردن متن ها به کاربران داده میشه. زمانی که شما با آیفون یا آیپد تماس میگیرین، هوش اپل محتوای تماس رو ضبط می کنه و پس از پایان تماس، خلاصه ای از محتوای صوتی رد و بدل شده رو به شما نشون میده.

تبدیل محتوای مکالمه به متن در هوش اپل

این قابلیت باعث میشه که نکته ای از قلم نیفته و مواردی رو که در موردش صحبت کردین، به صورت نوشتاری در اختیار داشته باشین. چنین ویژگی‌ای برای مکالمات و تماس‌های کاری که نیاز دارین بعدا بهشون رجوع کنین خیلی کاربردی به نظر میاد.

 

دریافت هوشمندتر اعلانات

بخش اعلان ها، قسمت دیگه ای از آیفون، مک و آیپدهاست که از قابلیت های هوش مصنوعی اپل بی نصیب نمونده. به کمک Apple Intelligence، صرفا اعلان های ضروری رو دریافت می کنین تا هم چیزی رو از دست ندین و هم اینکه تمرکزتون در حین کار کردن بهم نخوره.

دریافت اعلان هوشمند در Apple Intelligence

Apple Intelligence تمام اعلان ها رو بررسی میکنه و از بین اون ها، اعلان هایی که ضروری هستن رو انتخاب میکنه و به شما نشون میده.

 

قابلیت های جدید برنامه Photos

یکی از مهمترین قابلیت های هوش مصنوعی اپل، جستجوی سریع تر و راحت تر ویدیوها و تصاویر در برنامه Photos هستش که به کمک «جستجو به زبان طبیعی» امکان پذیر شده. به طور مثال، شما میتونین عکس مورد نظرتون رو توصیف کنین (مثلا بنویسین عکسی که من در اون کت مشکی پوشیدم) و هوش اپل در سریع ترین زمان ممکن، تمام تصاویر یا ویدیوهایی رو که با توصیف شما مطابقت داره پیدا می کنه.

ابزار Clean Up در هوش مصنوعی اپل

یکی دیگه از تغییرات این برنامه، اضافه شدن ابزار جدید Clean Up هست. به کمک این ابزار، هوش اپل بدون تغییر دادن سوژه های اصلی تصاویر، اشیا مزاحم در پس‌زمینه عکس ها رو شناسایی و حذف میکنه.

قابلیت Memories در Apple Intelligence

اگه دوست داشته باشین از تصاویر یا ویدیوهاتون یک خط داستانی بسازین، میتونین با استفاده از قابلیت Memories و تایپ کردن چیزی که مد نظرتونه، از هوش اپل بخواین که تصاویر و ویدیوهای مرتبط با توضیحات شما رو پیدا کنه و اونها رو در قالب یک ویدیو خاص کنار هم بچینه و حتی با استفاده از Apple Music یک موزیک مناسب برای این ویدیو انتخاب کنه.

 

جمع بندی

رونمایی از Apple Intelligence با قابلیت های مختلفی که در اختیار کاربران اپل قرار میده، حرکت هوشمندانه ای بود که میتونه عقب افتادن اپل از قطار پیشرفت هوش مصنوعی رو تا حد زیادی جبران کنه. رایگان بودن تمام قابلیت های هوش اپل در کنار استفاده آسان از بخش های مختلفش، دو ویژگی مهمی هستن که میتونن این هوش مصنوعی رو از Gemini یا Copilot متمایز کنن؛ گرچه فعلا باید تا پاییز امسال صبور باشیم و ببینیم که هوش اپل در عمل هم به خوبی روی کاغذ هست یا نه؟ نظر شما درباره Apple Intelligence چیه؟ به نظرتون میتونه موفق بشه؟

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 4 ماه پیش
برچسب ها
تعداد نظرات : 0
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید