گزارش رویداد اپل 2024؛ از آیفون 16 تا Apple Intelligence

از معرفی گوشی‌های سری آیفون 16 تا اپل واچ 10 و ایرپاد نسل چهارم، تنها بخشی از اتفاقاتی بود که شب گذشته در سالن استیو جابز در اپل پارک شاهدش بودیم. 9 سپتامبر 2024 (19 شهریور 1403) شرکت اپل در رویدادی که اسمشو «Glowtime» (زمان درخشش) گذاشته بود از محصولات دستگاه‌هایی که برای سال جدید طراحی کرده رونمایی کرد. دو مدل آیفون 16 معمولی و پلاس به همراه دو مدل هم نسخه آیفون 16 پرو و پرو مکس، مهم‌ترین دستگاه‌هایی بودن که معرفی شدن اما استفاده از AI عجیب و غریب در دوربین‌ها و برنامه‌ها برای رقابت با گوگل و رونمایی از چیپست A18 pro که مصرف باتری رو کاهش میده و در عین حال قدرت پردازش رو چندین برابر بیشتر می‌کنه، این رویداد رو جذاب‌تر کرد. با بررسی مفصل گزارش رویداد اپل 2024 همراه موبونیوز باشید.

آنچه در رویداد اپل 2024 گذشت

از ابتدای سال 2024 میلادی تا این لحظه، شرکت اپل (Apple) سه رویداد مختلف رو میزبانی کرده؛ رویداد Loose که در اون از iPad Air و چیست اختصاصی M4 رونمایی شد، رویداد WWDC 2024 که در اون، سیستم عامل‌های جدید اپل مثل iOS 18 و macOS 15 Sequoia و watchOS 11 معرفی شدن و حالا رویداد Glowtime که در واقع یکی از مهم‌ترین رویدادهای هرساله‌ اپل محسوب میشه و گوشی‌ها، ساعت هوشمند، ایرپاد و تمام تکنولوژی‌های جدید این شرکت در این رویداد رونمایی میشن.

گزارش رویداد اپل 2024

این مراسم حدود ساعت 9 شب 19 شهریور به وقت ایران در سالن استیو جابز در اپل پارک شروع شد. تیم کوک (Tim Cook) مدیرعامل اپل در ابتدای این مراسم گفت که گوشی‌های جدید اپل از ابتدا با نگاه ویژه به پشتیبانی از قابلیت‌های هوش مصنوعی ساخته شدن و این نقطه تمایز گوشی‌های امسال نسبت به سال قبله. در ادامه درباره بزرگ‌تر شدن ابعاد اپل واچ 10 و اضافه شدن قابلیت‌های ویژه مثل تشخیص آپنه خواب بهش اشاره کرد و در آخر گفت که ایرپادهای نسل چهارم در دو مدل مجهز به ANC‌ و فاقد اون تولید شدن که قیمت‌های متفاوتی هم دارن. در ادامه هرکدوم از دستگاه‌ها و قابلیت‌هایی که معرفی شدن رو بررسی می‌کنیم.

آیفون 16 و 16 پلاس

اولین گوشی‌هایی که در این رویداد معرفی شدن، آیفون 16 و 16 پلاس بود. برای درک بهتر امکانات این گوشی‌ها به شکل فهرست‌وار نکات جدید رو در ادامه آوردیم.

رونمایی آیفون 16 و 16 پلاس

  • نمایشگرهای پارسالی: مثل نسل قبل، از نمایشگر 6.1 اینچی برای آيفون 16 و نمایشگر 6.7 اینچی برای آیفون 16 پلاس استفاده شده. اندازه و وزن نسخه پلاس بیشتر از نسخه معمولیه که خب طبیعیه.
  • تغییر چیدمان دوربین‌ها: اپل خرق عادت کرده و از چیدمان عمودی برای دو دوربین آیفون 16 و 16 پلاس استفاده کرده. این طراحی رو آخرین بار در iPhone X دیده بودی و حالا بعد از چند سال، گوشی‌های جدید اپل به طراحی سابق برگشتن.
  • دکمه Camera Control: برای اولین بار، اپل یه دکمه جدید به گوشی‌های امسال اضافه کرده که عکاسی و فیلمبرداری رو راحت‌تر می‌کنه. این دکمه که سمت راست بدنه گوشی قرار داده شده حالت لمسی داره و با فشار دادنش، برنامه دوربین گوشی فعال میشه و می‌تونید ازش برای زوم کردن یا دسترسی به امکانات دیگه دوربین استفاده کنید.
  • همون قیمت پارسال: گوشی‌های آیفون 16 و 16 پلاس با همون قیمت آیفون 15 و 15 پلاس فروخته میشن. این یعنی شروع قیمت آیفون 16 از 799 دلار و شروع قیمت 16 پلاس از 899 دلاره.
  • پردازنده A18: در این گوشی‌ها از چیپست 3 نانومتری A18‌ استفاده شده که به گفته اپل تا 30 درصد از چیپست گوشی آیفون 15 سریع‌تره و مصرف باتری کمتری هم داره.
  • حافظه‌های متنوع: این دو گوشی در سه حافظه داخلی مختلف 128 و 256 و 512 گیگابایت تولید شدن و هنوز صحبتی درباره مقدار رم این گوشی‌ها نشده.
  • دوربین‌ها: هر دو گوشی دوربین اصلی 48 مگاپیکسل با قابلیت تبدیل شدن به دوربین تله فوتو و دوربین اولترا واید و سلفی 12 مگاپیکسلی دارن. این گوشی‌ها از فیلمبرداری 4K@60fps پشتیبانی می‌کنن، حالت سینماتیک دارن و به OIS و PDAF اختصاصی اپل هم مجهز شدن.
  • رنگ‌های جدید:‌ هر دو گوشی در چهار رنگ مشکی، سبز، آبی و صورتی تولید شدن که از نظر طیف رنگی، نسبت به گوشی‌های قبلی اپل، رنگ‌های جدیدی محسوب میشن.

آیفون 16 پرو و پرو مکس

و اما پرچمدارهای اصلی اپل رو باید آیفون پرو و پرو مکس دونست. تمام آنچه که اپل در چنته داشته رو برای این دو گوشی رو کرده و می‌تونید مجموعه‌ای از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای جدید رو در این دو گوشی ببینید. در ادامه قابلیت‌های مخصوص این دو گوشی رو بررسی می‌کنیم.

رونمایی آیفون 16 پرو و پرو مکس

  • نمایشگرهای بزرگ‌تر:‌ این دو گوشی با نمایشگرهای بزرگ‌تر نسبت به نسل قبلیشون ساخته شدن. آیفون 16 پرو نمایشگر 6.3 اینچی داره (در حالی که آیفون 15 پرو نمایشگر 6.1 اینچی داشت) و صفحه نمایش آیفون 16 پرو مکس هم 6.9 اینچیه (در حالی که آیفون 15 پرو مکس نمایشگر 6.7 اینچی داشت.) بنابراین از نظر اندازه، می‌تونیم آیفون‌های جدید رو یه سر و گردن بالاتر از نسل قبلی بدونیم.
  • فریم تیتانیومی: برخلاف نسخه‌های معمولی آیفون 16 که با فریم آلومینیومی تولید شدن، این دو گوشی پرو، مثل نسل قبلی فریم تیتانیومی دارن.
  • همون قیمت پارسال:‌ این دو گوشی با قیمت آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس فروخته میشن. یعنی می‌تونید نسخه پایه آیفون 16 پرو رو با قیمت 999 دلار و نسخه پایه آیفون 16 پرو مکس رو با قیمت 1199 دلار بخرید.
  • استفاده از پردازنده A18 Pro: تراشه جدید اپل که به عنوان چیپست نسل دوم با لیتوگرافی سه نانومتری شناخته میشه، از نظر باتری بسیار کم‌مصرفه و به مجموعه‌ای از قابلیت‌ها برای استفاده از قابلیت‌های Apple Intelligence مجهز شده. بخاطر پردازنده گرافیکی 6 هسته‌ای، برای اجرای بازی‌های نسل جدید مناسب‌ترین گوشی دنیاست و به گفته اپل، نسبت با آیفون 15 پرو مکس تا 15 درصد سریع‌تره.
  • دوربین‌های جدید: برای هر دو گوشی از سه دوربین استفاده شده؛ دوربین اصلی 48 مگاپیکسلیه و اپل به نام لنز Fusion می‌شناسدش. دوربین دوم یه لنز تله فوتو 12 مگاپیکسلیه که می‌تونه تا 5 برابر زوم بهتون بده. و دوربین سوم یه لنز اولترا واید 48 مگاپیکسلیه که برای اولین باره که اپل برای عکاسی اولترا واید یه لنز 48 مگاپیکسلی در نظر گرفته. آیفون 15 پرو مکس دوربین اولترا واید 12 مگاپیکسلی داشت.
  • ضبط فیلم با کیفیت 4K@120fps: این قابلیت جدید دوربین‌های آیفون به شما امکان میده که فیلم‌هایی با کیفیت بالا و با نرخ فریم بر ثانیه بیشتر ضبط کنید. بعد از ضبط می‌تونید سرعت پخش ویدیوها رو کاهش بدید بدون اینکه کیفیت تصویر کاهش پیدا کنه.
  • مجهز به دکمه Camera Control: این گوشی‌ها مثل دو مدل اولیه، به دکمه Camera Control مجهز هستن که برای عکاسی و فیلمبرداری به کمک‌تون میاد. تنها تفاوتی که نسخه‌های پرو نسبت به نسخه‌های معمولی دارن اینه که در آیفون 16 پرو و پرو مکس، با استفاده از این دکمه می‌تونید از قابلیت Visual Intelligence هم استفاده کنید. یعنی از سوژه‌های مختلف عکس بگیرید و در لحظه اطلاعات مربوط به سوژه براتون روی صفحه گوشی ظاهر بشه.
  • بهترین باتری تاریخ آیفون‌ها: اپل چیزی درمورد ظرفیت باتری هیچکدوم از گوشی‌هاش نگفته؛ فقط مدعیه که این باتری‌ها می‌تونن تا 33 ساعت شارژدهی داشته باشن و همین موضوع باعث شده که بهترین باتری‌های تاریخ این شرکت به حساب بیان.
  • رنگ‌ها: این دو گوشی نسخه Pro در چهار رنگ تولید شدن که عبارته از تیتانیوم سفید، تیتانیوم مشکی، تیتانیوم طبیعی و تیتانیوم صحرایی (طلایی) که فقط نسخه صحرایی نسبت به آیفون 15 پرو مکس جدید محسوب میشه. اپل نسخه آبی رنگ رو امسال حذف کرده.

اپل واچ سری 10

همزمان با 10 سالگی ساعت‌های هوشمند اپل، این شرکت از اپل واچ سری 10 رونمایی کرد. این ساعت هوشمند به گفته اپل، باریک‌ترین ساعت بین نسل‌های قبلی محسوب میشه و بزرگ‌ترین نمایشگر رو هم داره. در ادامه ویژگی‌های برجسته این ساعت رو میگیم.

رونمایی از اپل واچ سری 10

  • نمایشگر 1.92 اینچی: صفحه نمایش Apple Watch Series 10 کمی بزرگ‌تر از واچ اولتراست و در مقایسه با نسل قبلی (یعنی سری 9) 0.2 اینچ بزرگ‌تره.
  • باریک‌ترین ساعت اپل:‌ شرکت اپل با کوچک‌تر کردن اسپیکرها و تغییر جای آنتن‌ها، تونسته ضخامت واچ سری 10 رو کمتر کنه. این ساعت با ضخامت 9.7 میلی‌متری تا 10 درصد باریک‌تر و سبک‌تر از واچ سری 9 هست.
  • سرعت شارژ بالاتر:‌ بخاطر استفاده از باتری و فناوری شارژ جدید، این ساعت می‌تونه در عرض 30 دقیقه تا 80 درصد شارژ بشه. این ساعت از شارژ MagSafe و Qi 2 پشتیبانی می‌کنه.
  • سبک‌تر: نسخه آلومینیومی اپل واچ سری 10 از نسل قبلی 10 درصد سبک‌تره.
  • رنگ‌ها: نسخه آلومینیومی در رنگ‌های رزگلد، نقره‌ای و رنگ جدید مشکی (Jet Black) تولید شده. نسخه تیتانیومی در رنگ‌های طلایی، خاکستری و تیتانیوم طبیعی عرضه میشن.
  • مجهز به عمق سنج خودکار:‌ اپل واچ سری 10 می‌تونه بعد از اینکه در آب شیرجه زدید، عمقی که هستید رو به طور خودکار حساب کنه و بهتون نشون بده. تا 6 متر می‌تونید باهاش غواصی کنید. یه سری برنامه اختصاصی هم برای غواصی و فعالیت‌های آبی در این ساعت قرار داده شده که ممکنه براتون جذاب باشه.
  • تشخیص آپنه خواب: این برای اولین باره که اپل در ساعت هوشمندش از قابلیت تشخیص آپنه خواب استفاده می‌کنه. بنابراین اگه در طول خواب، دچار مشکلات تنفسی بشید، اپل واچ سری 10 بهتون اطلاع میده. مجموعه‌ای از قابلیت‌های سنجش کیفیت خواب و ارزیابی سلامت جسمی رو هم مثل قبل داره و امکاناتش رو بیشتر کرده.
  • پردازنده جدید:‌ چیپست Apple S10 برای واچ سری 10 انتخاب شده تا هوش مصنوعی رو به شکل جدی‌تری به ساعت بیاره. این تراشه که دارای یه موتور عصبی 6 هسته‌ای هست پردازش برنامه‌ها و ویجت‌ها رو با سرعت بالاتری انجام میده.
  • قیمت: اپل واچ سری 10 با قیمت پایه 400 دلار به فروش می‌رسه و اگه نسخه GPS+Cellular رو بخواید، قیمتش 100 دلار بیشتر میشه.

ایرپاد 4

یکی دیگه از محصولاتی که در رویداد اپل 2024 معرفی شد، ایرپاد نسل چهارم این شرکت بود. این ایرپاد در دو نسخه با قابلیت حذف نویز و بدون این قابلیت معرفی شد. ویژگی‌های خاص این ایرپاد رو در ادامه بخونید.

رونمایی از ایرپاد 4

  • ظاهری شبیه نسل قبل: طراحی بدنه و کیس ایرپاد 4 تفاوت چندانی با ایرپاد 3 که سال 2021 معرفی شده بود نداره و قرار نیست شکل و شمایل عجیبی از این ایرپاد ببینیم.
  • قابلیت صدای فراگیر شخصی: در این محصول جدید از قابلیت Personalized Spatial Audio استفاده شده که یعنی شما می‌تونید تنظیمات صدای سه‌بعدی ایرپاد 4 رو به صورت دستی تغییر بدید.
  • حذف نویز فعال (ANC): مهم‌ترین ویژگی ایرپاد جدید رو باید قابلیت حذف نویز فعال بدونیم که حالا اپل یه مدل با این قابلیت و یه مدل بدون این قابلیت تولید کرده. ANC می‌تونه سر و صدای محیط اطراف رو تشخیص بده و با تولید فرکانس‌های معکوس، باعث بشه هیچ صدایی از اطراف به گوشتون نرسه.
  • کیس شارژ جدید: با اینکه از نظر ظاهری تفاوتی در کیس شارژ ایرپاد 4 دیده نمیشه ولی اپل ادعا کرده که این کیس سبک‌ترین کیس شارژیه که تا حالا ساخته. از نظر ماندگاری باتری هم باید گفت که ایرپادها می‌تونن تا 30 ساعت پخش مداوم موسیقی داشته باشن. نکته جالب اینه که روی کیس شارژ یه بلندگوی کوچیک هم قرار داده شده تا راحت‌تر بتونید پیداش کنید.
  • قیمت: نسخه ANC این ایرپاد قیمت 179 دلاری و نسخه معمولی قیمت 129 دلاری داره.

تکنولوژی‌های جدید در رویداد اپل 2024

بجز معرفی دستگاه‌های مختلف، تکنولوژی و نرم‌افزارهای جدیدی هم در این رویداد معرفی شدن که قطعاً با دونستن اونها هیجان‌زده میشید. در ادامه چند نمونه‌شونو معرفی می‌کنیم.

قابلیت Hearing Aid با ایرپاد پرو 2

قابلیت Hearing Aid با ایرپاد پرو 2

این قابلیت که به شکل به روز رسانی تا آخر امسال برای تموم کسایی که ایرپاد پرو 2 رو دارن، به صورت رایگان عرضه میشه، مثل یه سمعک عمل می‌کنه. به گفته اپل بیش از 1.5 میلیارد از جمعیت دنیا از مشکلات مربوط به اختلال شنوایی رنج می‌برن و قراره با قابلیت Hearing Aid ایرپاد پرو اپل این مشکل رو برای همیشه حل کنه. گرچه این قابلیت هنوز تائیدیه FDA رو دریافت نکرده ولی به نظر می‌رسه خیلی زود تائید بشه.

ابزارهای جدید نوشتن (Writing tools)

اپل قابلیت‌های جذابی برای خلاصه کردن یا اصلاح گرامر واژه‌ها یا پیشنهاد جمله‌های جدید یا رسمی برای نامه‌های اداری ارائه داده. مثلاً شما می‌تونید موقع نوشتن یه ایمیل رسمی ازش بخواید که متن شما رو به حالت رسمی یا اداری تبدیل کنه و هوش مصنوعی اپل این کار رو براتون می‌کنه. البته این قابلیت از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنه.

ایموجی‌های جدید

ایموجی‌های جدید در آیفون 16

اگرچه چیزی شبیه این رو قبلاً شرکت گوگل توسعه داده بود اما حالا اپل هم قابلیت ساخت ایموجی‌های جدید رو معرفی کرده. شما می‌تونید برای گوشی‌تون تایپ کنید که چه نوع ایموجی‌ای می‌خواید و در عرض چند ثانیه یه ایموجی خاص ایجاد بشه. حتی می‌تونید تصاویر کارتونی جدیدی رو در این بخش به وجود بیارید.

جستجوی عکس‌ها در گالری

می‌تونید از بین عکس‌‌هایی که در گالری گوشی دارید، تنها با نوشتن چند جمله، عکس مورد نظرتونو پیدا کنید. مثلا بنویسید: «عکسی که داشتم تلویزیون نگاه می‌کردم» و گوشی براتون عکس‌هایی که نزدیک به خواست شما باشه رو نشون میده.

ساخت ویدیو از گالری عکس‌ها

ساخت ویدیو از گالری عکس‌ها

می‌تونید با توجه به عکس‌هایی که توی گالری دارید از گوشی بخواید که یه کلیپ کوتاه با سوژه‌هایی که شما میگید رو بسازه و بهتون نشون بده.

خلاصه کردن ایمیل‌ها

هوش مصنوعی اپل می‌تونه ایمیل‌های دریافتی شما رو به شکل خلاصه و البته اولویت‌بندی شده بهتون نشون بده. ایمیل‌هایی که توسط افراد مهم‌تر و حاوی موضوعات با اولویت بالاتر باشه، زودتر بهتون نشون داده میشه. این قابلیت هم در ایران خیلی کاربرد نداره.

اولویت‌بندی کردن نوتیفیکیشن‌ها

گوشی می‌تونه پیام‌ها و اعلان‌هایی که روی صفحه نمایش ظاهر میشه رو به ترتیب اولویت بهتون نشون بده. افرادی که بیشتر باهاش در ارتباط هستید همیشه پیام‌هاشون هم بالاتر از بقیه نشون داده میشه.

کسب اطلاعات با Camera Control

کسب اطلاعات با Camera Control

با فشردن کلید کمرا کنترل و عکس گرفتن از سوژه‌ها و مکان‌های مختلف می‌تونید اطلاعات مربوط به اون رو در گوگل سرچ کنید. این قابلیت که اپل اسمش رو ویژگی Visual Intelligence گذاشته، چند ماه قبل در گوشی‌های گوگل پیکسل 9 رونمایی شد و خیلی هم مورد توجه قرار گرفت.

استفاده از ChatGPT

این برای اولین باره که شرکت اپل از ربات ChatGPT به صورت رسمی در گوشی‌هاش استفاده کرده. حالا می‌تونید هر سوالی که دارید رو به طور مستقیم در گوشی بپرسید و ChatGPT به سوالتون پاسخ میده. خوشبختانه این نرم‌افزار از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کنه.

قابلیت ضبط لایه‌های مختلف صدا در Voice Memos

قابلیت ضبط لایه‌های مختلف صدا در Voice Memos

نرم‌افزار Voice Memos قبلاً هم روی گوشی‌های آیفون بوده و حالا در یه آپدیت هیجان‌انگیز، شما می‌تونید روی صداهایی که قبلاً ضبط کردید، صدای جدید ضبط کنید. این قابلیت برای خواننده‌ها و کسایی که یه بار ساز می‌زنن و حالا می‌خوان روی اون بخونن خیلی کاربردیه. در ضمن، امکاناتی بهتون داده میشه که بعد از ضبط صدا می‌تونید لایه‌های مختلف رو تنظیم کنید و صدای نهایی بهتری بشنوید.

فیلمبرداری بدون صدای محیط

این قابلیت به شما اجازه میده که فیلم‌هایی که با آیفون‌های سری 16 می‌گیرید، با کمترین صدای مزاحم محیط باشه. فرض کنید توی یه رستوران شلوغ دارید از دوستاتون که در حال صحبت با شما هستن فیلم می‌گیرید. با فعال بودن این قابلیت، صدای مزاحم محیط حذف میشه و صدای افراد واضح‌تر ضبط میشه.

جمع‌بندی

شرکت اپل در رویداد تابستان 2024 از آیفون‌های سری 16، واچ سری 10 و ایرپاد 4 به همراه مجموعه‌ای از قابلیت‌های هوش مصنوعی رونمایی کرد. شاید هیجان‌انگیزترین لحظه در این رویداد، زمانی بود که آیفون 16 پرو و پرو مکس با دوربین‌ها و پردازنده جدید A18 pro معرفی میشدن. در معرفی باقی گجت‌ها اتفاق خارق‌العاده‌ای رو شاهد نبودیم و همه‌چیز قابل انتظار بود. باید به این نکته هم اشاره کنیم که  با رونمایی از آیفون‌های سری 16، به طور رسمی خط تولید آیفون 15 رو متوقف کرد و دلیلش هم اینه که قیمت آیفون‌های سری 16 همون قیمت آیفون 15 هست و عملاً کسی دیگه ترغیب به خرید گوشی سال قبل نمیشه. به هر حال، در رویداد اپل 2024 همه اون چیزی که این شرکت تا پایان این سال می‌تونست عرضه کنه رو دیدیم. از این به بعد باید منتظر بررسی‌های جدی آیفون‌ها باشیم که به زودی منتشر میشه.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 1 ماه پیش
برچسب ها
تعداد نظرات : 0
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید