تمام قابلیت‌های مک او اس سکویا

یکی از مهم‌ترین بخش‌های کنفرانس دولوپرهای اپل رونمایی از جدیدترین نسخه سیستم عامل macOS بود. این نسخه که به اسم سکویا (Sequoia) شناخته میشه که امکانات و ویژگی‌های جذابی داره. شاید مهم‌ترین ویژگی این سیستم عامل جدید دسترسی به Apple Intelligence یا هوش مصنوعی اختصاصی اپله. به این معنی که کاربران با استفاده از سیستم عامل جدید میتونن کارهای مختلف مک رو هوشمندانه‌تر از قبل انجام بدن. قابلیت‌ها و امکانات مک او اس جدید در حدیه که میشه این به‌روزرسانی رو یکی از بزرگترین و انقلابی‌ترین به‌روزرسانی‌های منتشر شده توسط اپل دونست. اگر شما هم از مک بوک‌ها و آی مک‌های اپل استفاده میکنین و دوست دارین با همه قابلیت‌های مک او اس سکویا یا macOS 15 آشنا بشین و بدونین که آیا دستگاه شما جزو نسخه‌هاییه که این آپدیت رو دریافت میکنه یا نه، با این مقاله از موبونیوز همراه باشین.

 

قابلیت‌های macOS سکویا

در معرفی macOS جدید اپل، بیشترین تمرکز روی هوش مصنوعی و امکانات و قابلیت‌هایی بود که این فناوری در اختیار کاربران مک قرار داد. اما هوش مصنوعی تنها تغییر این سیستم عامل نسبت به نسل‌های قبل نیست و میشه آپدیت‌های قابل توجه دیگه‌ای رو در بخش‌های مختلف مثل تماس‌های ویدئویی، مدیریت پسورد، گیمینگ و .. مشاهده کرد. برای آشنایی با همه این تغییرات، در ادامه با تمام قابلیت‌های مک او اس سکویا آشنا میشیم.

 

نمایش صفحه آیفون در مک (iPhone Mirroring)

این قابلیت جدید به کاربران اجازه میده که صفحه نمایش آیفون رو روی مک میرور کنن. با این قابلیت کاربر میتونه کنترل گوشی رو روی مک در دست بگیره. این ویژگی که زیرمجموعه Continuity قرار داره، به کاربر اجازه میده که گوشی آیفون خودش رو حتی در حالت استندبای با استفاده از موس و کیبورد کنترل کنه. مشاهده اعلان‌های آیفون به صورت مستقیم روی مک و همچنین جابجایی فایل و عکس بین آیفون و مک با درگ و دراپ از امکانات جذاب این قابلیته.

میرور آیفون در مک در macOS 15

 

ویژگی‌های جدید Safari

یکی از قابلیت‌های مک او اس سکویا که در WWDC 2024 معرفی شد مربوط به مرورگر سافاریه. این مرورگر حالا می‌تونه با قابلیت Highlight و تنها با یک کلیک، همه اطلاعات مفید و کلیدی مورد نیازتون رو توی یک پنجره کوچک نمایش بده و از سردرگمی جلوگیری کنه. این اطلاعات میتونه شامل راه‌های تماس، آدرس، ساعت فعالیت یا لینک‌های مهم داخل سایت باشه.

یکی دیگه از ویژگی‌های جدید سافاری، بازطراحی بخش Reader این مرورگره. به لطف استفاده از هوش مصنوعی تو این بخش، یک نمای خواننده (Reader Mode) کاملا واقعی رو میشه مشاهده کرد که خبری از المان‌های بصری مزاحم سایت‌ها نیست. توی این بخش، علاوه بر متن اصلی، فهرست مطالب و همچنین خلاصه‌ای از متن هم به خواننده نمایش داده میشه که یکی از ویژگی‌های جذاب این بخشه.

ویژگی‌های جدید سافاری در آپدیت جدید مک او اس

با این آپدیت، اگر در یک سایت ویدئویی برای نمایش وجود داشته باشه، ویدئویی که در حال پخشه توسط Viewer در کانون توجه قرار میگیره. این ویژگی باعث میشه که هم کاربر محل قرارگیری ویدئو توی سایت رو گم نکنه و هم اینکه به ابزارهای کنترلی برای پخش ویدئو دسترسی داشته باشه. یکی از ویژگی‌های جدید سافاری اینکه که کاربر میتونه ویدئوی مورد نظر خودش رو به صورت شناور (PiP) موقع کار با برنامه‌های دیگه تماشا کنه.

 

گیم مود و بازی‌های جدید

سال قبل که اپل از مک او اس سونوما رونمایی کرد، نشون داد که اراده جدی‌ای برای ورود به صنعت گیمینگ داره؛ یکی از این نشونه‌ها، معرفی کردن Game Mode برای سیستم عاملش بود. امسال هم اپل کیت توسعه جدید Game Porting Toolkit 2 رو معرفی کرد که به کمک این کیت، استودیوهای بازی‌سازی میتونن بازی‌های سنگین و پرجزئیات رو با سرعت بالاتر و راحت‌تر برای کامپیوترهای مک توسعه بدن.

همین موضوع باعث شده که یک سری از استودیوهای بازی‌سازی مشهور اعلام کنن که عناوینی مثل Assassin’s Creed Shadows، Prince of Persia: The Lost Crown، Resident Evil 7 و Resident Evil 2 رو برای سیستم‌های مک منتشر میکنن. البته عنوان‌های دیگه‌ای هم قراره تا آخر سال معرفی و عرضه بشن که مهم‌ترین ویژگی‌ همه‌شون، استفاده از فناوری MetalFX Upscaling هستش. اصلی‌ترین هدف این فناوری افزایش سرعت عملکرد و ارائه تصاویر با بالاترین کیفیته.

ویژگی‌های گیمینگ توی مک او اس سکویا تنها به عرضه و انتشار بازی‌های جدید محدود نشده و بهبودهای دیگه‌‌ای توی این زمینه صورت گرفته. کاهش تأخیر و پاسخگویی بهتر موقع استفاده از ایرپاد پرو 2 برای بازی کردن و بهبود فریم ریت و مدیریت مصرف انرژی از جمله تغییرات جدید مک در گیمینگ به حساب میاد.

 

مدیریت پنجره‌ها با Window Tiling

این روش مدیریت صفحات توی مک او اس، یکی از مواردیه که کاربران مک سال‌ها منتظرش بودن. این قابلیت شبیه به Window Snapping توی ویندوزه که به کاربر اجازه میده با کشیدن پنجره‌های باز شده به هر گوشه صفحه نمایش، بتونه پنجره رو توی فضای از پیش تعریف شده رها کنه. در واقع با این قابلیت کاربر میتونه پنجره‌های مختلف رو به صورت کاشی کنار هم قرار بده و همه صفحه‌ها رو روی نمایشگر ببینه. توی این قابلیت امکان تغییر اندازه پنچره‌ها هم وجود داره و کاربر میتونه اندازه پنجره مورد نظر رو به صورت عمودی و افقی تغییر بده.

 

ابزارهای ویدئو کنفرانس

اپل تو کنفرانس امسال از چند ویژگی جدید مربوط به ابزارهای ویدئو کنفرانس مک او اس سکویا رونمایی کرد. مهم‌ترین قابلیت این بخش Presenter View نام داره که برنامه‌های FaceTime و Zoom ازش پشتیبانی میکنن. این فیچر جدید به کاربر اجازه میده تا نمایی که مخاطب قراره در طول تماس ویدئویی ببینه رو قبل از شروع مشاهده کنه. امکان تغییر در جلوه‌های پس‌زمینه و همچنین اضافه کردن تصویر دلخواه به عنوان پس‌زمینه از قابلیت‌های جدید این بخش توی مک او اس سکویا هستن.

ابزارهای ویدئو کنفرانس macOS 15

 

اپلیکیشن جدید Password

اگر Keychain در مک او اس رو دوست نداشین، باید بدونین که یکی از قابلیت‌های مک او اس سکویا، اپلیکیشن جدید Password هستش. این برنامه به کاربر امکان میده که همه رمزهای عبورش مثل رمز وای فای، ورودی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف و کدهای تأیید رو به صورت متمرکز در دسترس داشته باشه. اپلیکیشن جدید Password به کاربر این امکان رو میده که بتونه از رمزنگاری سراسری برای محافظت از داده‌ها توی همه دستگاه‌هایی که یک اپل آیدی مشترک دارن، استفاده کنه.

اپلیکیشن جدید پسورد در مک او اس سکویا

 

هوش مصنوعی Apple Intelligence

یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های مک او اس سکویا که توی WWDC 2024‌ رونمایی شد، Apple Intelligence یا هوش مصنوعی اپل هستش. امکان استفاده از هوش مصنوعی اپل در همه کامپیوترهای مک که از این سیستم عامل پشتیبانی میکنن وجود نداره و فقط دستگاه‌هایی که به تراشه M1 و بالاتر مجهز شده باشن میتونن از این قابلیت بهره‌مند بشن. همچنین، یک سری از ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل پاییز امسال به صورت بتا منتشر میشه و امکانات و قابلیت‌های تکمیلیش قراره توی سال جدید میلادی عرضه بشه.

هوش مصنوعی Apple Intelligence

اپل برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی اختصاصیش در macOS از دو روش مبتنی بر دستگاه و مبتنی بر پردازش ابری استفاده کرده. از مهم‌ترین ویژگی‌های هوش مصنوعی در مک او اس جدید میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابزارهای نوشتاری (Writing Tools): این ابزار که در بخش‌هایی مثل ایمیل و یادداشت و به طور کلی هر بخشی که کاربر با تایپ سروکار داره در دسترسه، این امکان رو به کاربر میده که متن نوشته شده رو به لحن‌های مختلف از رسمی تا خودمانی تغییر بده. بررسی متون و اصلاح ایرادات نگارشی و گرامری، بازنویسی متن و همچنین نکته‌برداری و خلاصه‌نویسی متون بلند از جمله ویژگی‌های این ابزاره.
  • Image Playground: یکی از ویژگی‌های جذاب مک او اس سکویاست که به صورت برنامه اختصاصی در دسترسه، اما میشه از طریق پیام‌ها هم ازش استفاده کرد. با این ویژگی میشه با کمک پرامپت‌نویسی، توی برنامه‌های مختلف تصویرسازی کرد. برای تصویرسازی، کاربر هم می‌تونه توضیحی در مورد مفهوم مورد نظر تایپ کنه و هم از مفاهیم موجود و عکس‌های گالری استفاده کنه.
  • شخصی‌سازی استوری‌ها در Photos: اپل تو مک او اس جدید ویژگی Memories اپلیکیشن فوتوز رو قابل تنظیم‌تر کرده. با ویژگی جدید کاربر میتونه با تایپ کردن یک سری توضیحات، استوری‌ها رو شخصی‌سازی کنه. هوش مصنوعی بهترین عکس‌ها و ویدئوها رو متناسب توضیحات کاربر انتخاب کرده و ازش برای ساخت یک خط داستانی به صورت ویدئو استفاده میکنه. تو این بخش اپل یک ابزار پاکسازی جدید شبیه به Magic Eraser گوگل هم معرفی کرده که با استفاده ازش میشه اشیاء زائد توی تصاویر رو به راحتی حذف کرد.
  • سیری (Siri): مهم‌ترین بخشی که تحت تأثیر هوش مصنوعی اپل قرار گرفته، دستیار صوتی اپله. سیری برای درک بهتر و صحبت‌ کردن طبیعی‌تر بازطراحی شده و به لطف هوش مصنوعی، با هر بار استفاده بیشتر یاد میگیره و نتایج مرتبط‌تر و شخصی‌تری رو به کاربر ارائه میده.

 

سایر قابلیت‌ها

مک او اس سکویا از قابلیت‌هایی مثل فونت و انیمیشن‌های جدید در iMessage و ادغام ماشین حساب در Notes برای حل کردن مسائل ریاضی (Math Notes) که برای iOS 18 و iPadOS 18 هم عرضه شده، پشتیببانی میکنه.

تغییرات نقشه در macOS Sequoia

از دیگر ویژگی‌هایی که در سیستم عامل جدید مک به برنامه‌های مختلف اضافه شده میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • iMessage: جلوه‌های متنی، ایموجی‌ها و برچسب‌های جدید و زمان‌بندی ارسال پیام
  • Maps: دسترسی به هزاران مسیر کوهنوردی و امکان فیلتر کردن بر اساس ارتفاع، طول و نوع مسیر. امکان ذخیره کردن مسیرها، دسترسی به صورت آفلاین واضافه شدن توپوگرافی به نقشه.
  • Photos: بروزررسانی بخش جستجو، دسته‌بندی خودکار عکس‌ها و ویدئوها در قسمت Library بر اساس موضوعات مختلف مثل سفر
  • Calculator: امکان مشاهده تاریخچه محاسبات انجام شده و تبدیل واحدهای مختلف به هم
  • Calendar: امکان مشاهده رویدادها و وظایف از طریق برنامه Reminder، آسان‌تر شدن ویرایش یا تکمیل وظایف در طول روز

 

چه دستگاه‌هایی بروزرسانی macOS سکویا رو دریافت می‌کنن؟

حالا که با ویژگی‌ها و قابلیت‌های مک او اس سکویا آشنا شدین، بدون شک این سوال براتون پیش میاد که چه دستگاه‌های سیستم عامل جدید اپل رو دریافت میکنن؟ بر اساس اعلام اپل دستگاه‌هایی که با مک او اس سکویا سازگاری دارن شامل موارد زیر هستن:

  • MacBook Air مدل 2020 به بعد
  • MacBook Pro مدل 2018 به بعد
  • Mac Mini مدل 2018 به بعد
  • iMac مدل 2019 به بعد
  • iMac Pro مدل 2017 به بعد
  • Mac Pro مدل 2019 به بعد
  • Mac Studio مدل 2022 به بعد

بر اساس گفته‌های اپل در کنفرانس WWDC 2024،‌ نسخه بتای سکویا همین حالا در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته؛ اما نسخه بتای عمومی این سیستم عامل ماه آینده منتشر میشه و برای اینکه بتونید از نسخه نهاییش روی کامپیوترهای مک استفاده کنین باید تا پاییز، اواخر ماه اکتبر یا اوایل ماه نوامبر، منتظر بود.

 

جمع‌بندی

اپل تلاش کرده تا همزمان با رونمایی از هوش مصنوعیش، سیستم عامل جدید مک یعنی macOS سکویا رو هم با تغییرات قابل توجه عرضه کنه. این کمپانی بیشترین تمرکزش رو روی قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی قرار داده که بخشیش مربوط به ادغام با چت بات ChatGPT هستش. این کار باعث شده که دستیار صوتی سیری و برنامه‌های مختلف نسبت به نسخه‌های قبلی هوشمندانه‌تر عمل کنن و پاسخگویی بهتری به نیازهای کاربران داشته باشن. بدون شک در روزها و ماه‌های آینده ویژگی‌های جالب دیگه‌ای هم از این نسخه مک او اس معرفی میشه. نظر شما در مورد macOS Sequoia چیه؟ فکر میکنین با قابلیت‌های جدید عملکرد این سیستم عامل بهتر شده؟

نویسنده : نیکان دیاله آبادی
تاریخ انتشار 4 روز پیش
تعداد نظرات : 0
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید