تمام قابلیت های هوش مصنوعی اپل

هوش اپل که بیشتر به نام Apple Intelligence شناخته میشه، در مراسم رونمایی از خانواده آیفون 16 خیلی پررنگ بود. هوش مصنوعی اپل چند ماه قبل در مراسم رونمایی از سیستم عامل‌های اپل معرفی شد و تلاش اپل برای ورود به حوزه AI محسوب میشه. قابلیت‌های هوش مصنوعی به کار رفته در محصولات اپل و مخصوصاً آیفون‌ها به شکل نرم‌افزارها، ژست‌ها و امکاناتی در این دستگاه‌ها قرار داده شده که از بین اون‌ها میشه به ربات ChatGPT یا دستیار صوتی Siri یا قابلیت‌های ویرایش عکس‌ و فیلم و صدا اشاره کرد. بریم با تمام قابلیت های هوش مصنوعی اپل که به تازگی هم معرفی کرده آشنا بشیم.

باهوش‌تر شدن دستیار صوتی Siri

دستیار سیری در آیفون‌های جدید باهوش‌تر از قبل شده و حالا می‌تونه کارهایی براتون انجام بده که شگفت زده میشید. در زیر چند نمونه‌شو آوردیم:

پیدا کردن عکس و فیلم گالری گوشی

پیدا کردن عکس و فیلم در گالری

یکی از مشکلاتی که توی همه گوشی‌ها وجود داره اینه که مثلاً به دوستت درباره سفری که پارسال رفته بودی شمال حرف زدی و می‌خوای عکسی که اونجا گرفتی رو بهش نشون بدی. مشکلی که وجود داشت این بود که باید می‌رفتی توی گالری گوشی یه عالمه اسکرول می‌کردی پایین صفحه تا عکسی که می‌خوای رو پیدا کنی. اما حالا می‌تونی به Siri بگی که اون عکسی که شمال کنار دریا گرفتی رو بهت نشون بده و خیلی سریع عکس‌ها توی گالری برات ظاهر میشن.

این قابلیت برای جستجوی فیلم هم جواب میده. مثلاً اگه چند ماه قبل کنسرت رفته باشی و بخوای فیلمی که وسط کنسرت گرفتی رو به کسی نشون بدی، کافیه به سیری اینو بگی که فیلم کنسرت رو می‌خوای ببینی. پیدا کردن عکس و فیلم توسط Siri یه قابلیت جدیده که Apple Intelligence برای گوشی‌های آیفون امکان‌پذیر کرده.

ساخت کلیپ از عکس و فیلم‌های شما

ساخت کلیپ از عکس و فیلم‌های شما

این قابلیت قبلاً هم به شکل دیگه‌ای در گوشی‌های آیفون وجود داشت اما حالا باهوش‌تر شده و می‌تونه از شما دستور بگیره. می‌تونید به Siri بگید که از عکس و فیلم‌های سفر پارسال‌تون به شمال، یه کلیپ تر و تمیز بسازه. می‌بینید که در عرض چند ثانیه، کلیپی ساخته میشه. این قابلیت در گوشی‌های شیائومی و سامسونگ هم وجود داره اما نه به حالت دستوری و شخصی‌سازی شده. در اونجا شما باید عکس یا فیلم‌ها رو به صورت دستی انتخاب کنید و گوشی براتون کلیپ بسازه اما در آیفون با صحبت کردن با Siri این کار انجام میشه.

خواندن متن پیام‌ها و ایمیل‌ها

یکی دیگه از کارهایی که سیری می‌تونه براتون انجام بده اینه که می‌تونید مثلاً بهش بگید پیامی که از فلاش شخص دارم  رو بخون و سیری اون پیام رو براتون می‌خونه. این قابلیت برای کسایی که در حال رانندگی هستن و می‌خوان همزمان پیام‌ها رو هم جواب بدن خیلی کاربردیه.

اولویت‌بندی و خلاصه کردن نوتیفیکیشن‌ها

حالا می‌تونید به Siri بگید که نوتیفیکیشن‌ها رو براتون خلاصه کنه تا در یه نگاه بتونید موضوع هرکدوم از اون‌ها رو متوجه بشید. همچنین می‌تونید بهش بگید که پیام‌های فلان شخص رو همیشه برام بالای نوتیفیکیش‌ها نشون بده که یعنی براتون اولویت بالاتری داره.

اتصال به ChatGPT

اتصال به ChatGPT

این برای اولین باره که اپل در آیفون از ربات هوش مصنوعی به طور رسمی استفاده کرده. با قراردادی که اپل با شرکت OpenAI بست، حالا ربات ChatGPT توی گوشی‌های آیفون به صورت پیش‌فرض وجود داره و می‌تونید هر سوالی که دارید حتی به زبان فارسی ازش بپرسید تا بهتون جواب بده. این ربات با Siri کاملاً هماهنگه و وقتی از Siri یه سوالی می‌پرسید که توضیح خیلی طولانیه، ChatGPT رو فراخوانی می‌کنه تا پاسخ شما رو مفصل‌تر بده.

قابلیت‌های متنی و نوشتاری

یکی دیگه از قابلیت های هوش مصنوعی اپل که در آیفون به طور رسمی رونمایی شد، امکانات نوشتاریه. این قابلیت‌ها رو در زیر معرفی می‌کنیم.

نوشتن متن تنها با چند کلمه

تصور کنید می‌خواید یه دعوت‌نامه برای دوستاتون بنویسید ولی به قول بعضیا «انشاتون ضعیفه». کافیه 4 تا تیتر بنویسید که مثلا «جمعه»، «ساعت 4 تا 7»، «به صرف شیرینی و شام»‌ و «مهمونی دارم» حالا کافیه rewrite‌ رو بزنید تا هوش مصنوعی اپل براتون همین دعوت‌نامه رو با کلمات و عبارات بیشتر بهتون نشون بده. می‌تونید از این قابلیت برای نوشتن نامه‌های اداری یا نامه‌های رسمی هم استفاده کنید. هوش مصنوعی اپل بهتون اجازه میده که حالت‌های رسمی، دوستانه یا اداری مختلفی برای متن‌تون انتخاب کنید.

تصحیح غلط املایی

وقتی متنی می‌نویسید که چند تا غلط املایی در اون وجود داره حالا اپل می‌تونه این غلط‌ها رو بهتون نشون بده و در صورتی که خودتون اجازه بدید، کلمه درست رو جایگزین کنه.

قابلیت‌های تصویری (Visual Intelligence)

اپل در زمینه پردازش تصویر هم از گوگل و رقبا عقب نمونده و حالا قابلیت‌های جدیدی معرفی کرده که در ادامه بررسی می‌کنیم.

قابلیت Genmoji

قابلیت Genmoji

این قابلیت برای ساخت ایموجی‌های جدیده. می‌تونید در بخش Genmoji بنویسید: «فورباغه کابوی» و در عرض چند ثانیه براتون ایموجی جذابی از یه قورباغه با کلاه و استایل کابوی می‌سازه که می‌تونید توی پیام‌هاتون ازش استفاده کنید. این قابلیت به درد کسایی می‌خوره که حین پیام دادن توی تلگرام یا پیام‌رسان‌های دیگه، دوست دارن اون‌چیزی که توی تصوراتشونه رو به شکل تصویری به طرف مقابل نشون بده ولی عکسی براش وجود نداره. کافیه از Genmoji اپل بخواید که تصورات شما رو واقعی کنه.

قابلیت Image Playground

قابلیت Image Playground

حالا اگه به جای ایموجی، عکس بخوای می‌تونی از Image Playground استفاده کنی. کافیه بهش بگی که دقیقاً چی می‌خوای تا اپل با استفاده از هوش مصنوعی اون عکس رو برات بسازه.

حذف سوژه از عکس‌ها

یکی دیگه از قابلیت‌های تصویری Apple Intelligence اینه که می‌تونید تصاویر رو ویرایش کنید و سوژه‌هایی که اضافی یا مزاحم هستن رو با چند حرکت ساده حذف کنید. این قابلیت چندین ساله که توی گوشی‌های اندرویدی وجود داره اما خب اپل خلاصه راضی شد که برای گوشی امسالش به طور رسمی از این قابلیت رونمایی کنه.

دکمه Camera Control

یکی از جذاب‌ترین چیزایی که در آیفون‌های امسال برای اولین بار وجود داره، دکمه کمرا کنترل هست که قابلیت‌های خیلی باحالی داره و به هوش اپل هم مربوط میشه. چندتا از قابلیت‌های این دکمه رو در ادامه معرفی می‌کنیم.

نمایش اطلاعات محیط

دکمه Camera Control

یه چیزی شبیه گوگل لنز (Google Lens) حالا در آیفون‌های جدید قرار داده شده. با فشار دادن دکمه کمرا کنترل و عکس گرفتن مثلا از سر در یه رستوران، تمام اطلاعات مربوط به اون رستوران، منوی غذاهاش، اطلاعات رزرو کردن میز، اطلاعات تماس و اینجور چیزا بهتون نشون داده میشه.

یا مثلاً‌ توی خیابون داری قدم می‌زنی، یه سگی رو می‌بینی. کافیه از سگه با این دکمه کمرا کنترل عکس بگیری تا اطلاعات مربوط به نژاد سگ رو بهتون نشون بده. یا می‌تونی از یه گل عکس بگیری تا بهت بگه که چطور باید ازش نگهداری کنی و میزان آبیاریش چطوریه. یا مثلا داری توی خیابون قدم می‌زنی و یه دوچرخه باحال می‌بینی. می‌تونی ازش عکس بگیری تا از قیمت و جاهایی که می‌فروشنش مطلع بشی.

سوال از ChatGPT

می‌تونید از چیزهایی که اطرافتون می‌بینید و براتون سواله با دکمه کمرا کنترل عکس بگیرید و از ربات ChatGPT بخواید که درباره اون چیزی که توی عکس وجود داره توضیح بده. این قابلیت برای سفر به کشورهای دیگه و خوندن اطلاعات محیط یا مثلاً دستورالعمل‌هایی که توی محیط‌های عمومی نوشته شده کاربرد داره. حتی می‌تونید از سوال‌های پیچیده ریاضی یا فیزیک عکس بگیرید و از ChatGPT‌ بخواید که براتون توضیح بده که داستان چیه.

قابلیت سرور خصوصی (Private Server)

تموم قابلیت‌هایی که تا الان گفتیم در خود گوشی‌های آیفون به صورت پیش‌فرض وجود داره و با سیستم عامل کاملاً هماهنگ شده و هیچ نرم‌افزاری از بیرون نمیاد که براتون کارهای مربوط به AI رو انجام بده. حالا این چرا اینقدر مهمه؟ امنیت اطلاعات! شما سوال‌های زیادی از Siri یا ChatGPT می‌پرسید و خیلی از کاربرها نگران اینن که نکنه این سوال‌هایی که می‌پرسیم توی سرورهای اپل ذخیره بشه و بعداً بر علیه‌مون استفاده بشه.

شرکت اپل گفته که به هیچ وجه اطلاعات شما رو ذخیره نمی‌کنه و اگرم دوست داشته باشید که ذخیره باشه می‌تونید از سرویس سرور خصوصی استفاده کنید که فقط به درخواست شما باز می‌شه و می‌تونید اطلاعاتتون رو در اون ذخیره کنید یا ازش دانلود کنید. در ضمن اپل گفته اطلاعاتی که در Private Server ذخیره می‌کنید به هیچ وجه به مراجع قضایی یا سازمان‌های دولتی داده نمیشه و خیالتون از این بابت هم راحت باشه.

قابلیت های هوش مصنوعی اپل چه زمانی و برای چه گوشی‌های عرضه میشه؟

قابلیت های هوش مصنوعی اپل

اواخر شهریور سیستم عامل iOS 18 به طور رسمی عرضه میشه و همه آیفون‌دارها می‌تونن گوشی‌شونو آپدیت کنن اما هیچکدوم از این قابلیت های هوش مصنوعی اپل که تا اینجا معرفی کردیم در این نسخه از iOS وجود نداره. باید یک ماهی منتظر بمونید تا iOS 18.1 عرضه بشه که به این قابلیت‌ها مجهز شده.

تموم گوشی‌های سری آیفون 16 و آیفون 15 می‌تونن از قابلیت‌های AI جدیدی که معرفی کردیم استفاده کنن اما گوشی‌های قدیمی‌تر مثل آیفون 13 که خیلی از ایرانی‌ها ازش استفاده می‌کنن نمی‌تونه از این قابلیت‌های هوش مصنوعی استفاده کنه که بخاطر پردازنده و رم و بعضی از سیاست‌های اپله.

جمع‌بندی

خیلی از قابلیت‌هایی که اپل به تازگی معرفی کرده توی گوشی‌های دیگه هم بوده؛ یعنی هم سامسونگ و هم گوگل پیکسل‌هایی که به تازگی معرفی شدن پر از قابلیت‌های هوش مصنوعی بودن. اما اینکه اپل میاد و از این قابلیت‌ها به طور رسمی استفاده می‌کنه و رم و پردازنده و نرم‌افزارها رو با هماهنگی AI می‌سازه یعنی دیگه خبری از لگ و باگ نیست و خیلی روان می‌تونید از این قابلیت‌های استفاده کنید. اپل توی 95 درصد مواقع میذاره وقتی یه قابلیت پخته شد و باگ‌هاش در اومد، ازش استفاده می‌کنه. به همین خاطره که حدود یک سال و نیم از شرکت‌های دیگه عقب‌تره ولی خب عمیق‌تر به این موضوع پرداخته.

اما مشکلاتی که برای این قابلیت‌های AI وجود داره اینه که اولاً نمی‌دونیم از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنه یا نه، دوماً نمی‌دونیم این قابلیت‌ها توی ایران هم جواب میده یا نه چون بعضی از قابلیت‌ها فقط توی کشورهای خاصی فعال میشن. با این حال باید منتظر باشیم تا چند روز آینده گوشی‌های آیفون 16 به دست کاربرها برسه و مهر ماه سیستم عامل iOS 18.1 عرضه بشه تا ببینیم این قابلیت‌ها دقیقاً چطوره.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 2 روز پیش
برچسب ها
تعداد نظرات : 0
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید