نقد و بررسی مشخصات گوشی MI 10 5G شیائومی

نقد و بررسی گوشی می 10 5جی شیائومی

سلام! شیائومی اوایل سال 2020  از پرچمدار اون سال خودش یعنی MI 10 5Gرو نمایی کرد و از فردای همون روز این گوشی برای فروش به بازار های جهانی فرستاده شد. می 10 5 جی اومده بود تا با پرچمدار های سامسونگ رقابت کنه. این گوشی با رنگ های سبز اقیانوسی، خاکستری و طلایی تولید و وارد بازار شد. همچنین این گوشی بعد از تقریبا یک ماه وارد ایران شد اما به خاطر قیمت بالا و محدودیت واردات نتونست جایگاه خودش رو توی بازار ایران پیدا کنه. حالا تقریبا بعد از یک سال و نیم این گوشی دوباره وارد بازار ایران شده. سوالی که مطرح میشه اینه که آیا پرچمدار سال گذشته شیائومی همچنان ارزش خرید داره یا نه؟ برای رسیدن به جواب این سوال تا انتهای این مطلب همراه ما باشید!

طراحی و کیفیت ساخت MI 10 5G

MI 10 5G پرچمدار شیائومی توی سال 2020 شناخته میشه در نتیجه شیائومی تمام توان خودش رو توی این گوشی خرج کرده. برای بخش طراحی مثل تمام گوشی های پرچمدار از ترکیب شیشه و فلز استفاده کرده که باعث شده با گوشی خوش دستی رو به رو باشیم.اینفوگرافی بخش طراحی می 10 5جیقاب پشتی تماما از شیشه ساخته شده و تقریبا توی تمام رنگ ها اثر انگشت به شدت روی قاب پشتی خودش رو نشون میده. فریم دوربین به صورت خاصی طراحی شده! یه فریم بیضی شکل بالا سمت چپ قاب پشتی دیده میشه که سه تا از سنسور ها توی این فریم قرار دارن و دقیقا زیر این فریم بیضی شکل یکی از سنسور ها به صورت جداگانه دیده میشه و زیر تمام این ها فلش دوربین قرار داره! نکته جذاب در مورد طراحی قاب پشتی اینه که دیگه خبری از لوگوی بد قواره شیائومی نیست و لوگو شیائومی خیلی جمع و جور پایین قاب پشتی دیده میشه!فریم میانی کاملا از جنس آلومینیومه که به صورت مات طراحی  و ساخته شده! ترکیب فریم میانی مات و قاب پشتی براق باعث جذابیت این گوش توی بخش طراحیه. زیر گوشی خیلی شلوغه و درگاه شارژ (Type-C)، اسپیکر، میکروفون و خشاب سیم کارت دیده میشه. خشاب سیم کارتی که فقط از دو تا سیم کارت پشتیبانی میکنه و MI 10 5G قابلیت پشتیبانی از حافظه جانبی رو نداره.لب سمت راست فریم میانی دکمه پاور و دکمه های کنترل کننده صدا دیده میشه و روی لب سمت چپ هیچ چیزی وجود نداره! بالای گوشی هم اسپیکر دوم، میکروفون و حسگر مادون قرمز (IR-Blaster) دیده میشه.طراحی فریم میانی می 10 5جیپنل جلویی جاییه که نشون میده این گوشی پرچمداره! پنل نمایشگر به صورت خمیده طراحی شده و همین طراحی باعث شده تقریبا 90 درصد از پنل جلویی به نمایشگر اختصاص پیدا کنه. دوربین سلفی توی پانچ هول گوشه سمت چپ قرار داره. همچنین اسپیکر مکالمه هم خیلی جمع و جور اون بالا دیده میشه.دوربین سلفی و اسپیکر می 10 5جیلبه های خمیده می 10 5جیدر مجموع توی بخش طراحی MI 10 5G واقعا بی نظیره! شیائومی تمام توان خودش رو برای این گوشی خرج کرده تا بتونه گوشی ای رو تولید کنه که بتونه با تمام پرچمدار ها رقابت کنه! لبه های خمیده یکی از نقاط قوت این گوشی محسوب میشه و این خمیدگی باعث شده گوشی به شدت خوش دست باشه و موقع کار کردن با گوشی حس به شدت خوبی رو از طراحی به شما منتقل میکنه. در نهایت باید گفت می 10 5جی تمام پارامتر های گوشی پرچمدار رو توی بخش طراحی همراه خودش داره!

نمایشگر MI 10 5G

شیائومی از پنل سوپر امولد برای نمایشگر MI 10 5G استفاده کرده. پنلی که 6.67 اینچ بزرگی داره و رزولوشن 1080 در 2340 پیکسلی باعث شده تصاویر با ابعاد 19.5:9 رو به شما نمایش بده. شیائومی برای پرچمدار سال گذشته خودش از نرخ تازه سازی تصویر 90 هرتز استفاده کرد و همچنین این نمایشگر قابلیت پخش تصاویر با کیفیت HDR10+ رو پشتیبانی میکنه! شیائومی برای محافظت از این نمایشگر بینظیر از گوریلا گلس 5 استفاده کرده تا امنیت این نمایشگر رو تا حد زیادی بالا ببره.اینفوگرافی بخش نمایشگر می 10 5جیکیفیت صفحه نمایش می 10 5جیتنظیمات رنگ نمایشگر می 10 5جینرخ تازه سازی تصویر می 10 5جیدر مورد کیفیت باید گفت نمایشگرهای سوپر امولد کیفیت به شدت بالایی رو در اختیار کاربر قرار میدن. علاوه بر کیفیت بالا رزولوشن 1080 باعث میشه تصاویر به جذاب ترین حالت ممکن روی این نمایشگر پخش بشه. عمق رنگ مشکی به شدت زیاده و رنگ ها به طبیعت نزدیک هستن. تنها نقطه ضعفی که می 10 5جی توی بخش نمایشگر داره روشنایی نسبتا کم اونه! زیر نور مستقیم خورشید احتمال داره که با مشکل رو به رو باشید. در مجموع نمایشگر این گوشی نسبت به رقبای خودش یه کوچولو ضعیف تره اما نسبت به قیمتی که این گوشی داره، عملکرد خوبی رو توی بخش نمایشگر از خودش نشون میده!

باتری و شارژدهی MI 10 5G

MI 10 5G از باتری با ظرفیت 4780 میلی آمپر ساعتی استفاده میکنه که از نظر ظرفیت باتری از تمام رقبای خودش ظرفیت بیشتری داره. شیائومی برای شارژ کردن این باتری، آداپتور 30W در نظر گرفته. همچنین این گوشی قابلیت شارژ وایرلس 30W و شارژ معکوس 5W رو هم پشتیبانی میکنه.کابل .و آداپتور می 10 5جیتنظیمات بخش باتری می 10 5جیمصرف باتری می 10 5جیعملکرد شارژدهی این گوشی یکی از نقاط قوت اون محسوب میشه. اگر باتری به صورت کامل شارژ باشه تو استفاده های معمولیه رو به سنگین به راحتی میتونه تا یک روز خیال شما رو از بابت شارژ دهی راحت کنه. البته مدت زمان شارژ شدن این گوشی نسبت به رقبای خودش بیشتره و تقریبا 90 دقیقه طول میکشه تا با آداپتور 30W به صورت کامل شارژ بشه! در مجموع توی بخش باتری و شارژدهی هم این پرچمدار تونسته عملکرد خوبی رو داشته باشه و اگر باتری براتون خیلی اهمیت داره میتونه یکی از بهترین انتخاب های شما باشه.

امنیت شیائومی می 10 5G

شیائومی برخلاف گوشی های میان رده و پرچمدار های امسال، برای این گوشی از حسگر اثر انگشت خازنی استفاده نکرده! MI 10 5G مجهز به حسگر اثر انگشت اپتیکاله که طبیعتا باید زیر نمایشگر قرار داشته باشه. سرعت این حسگر خیلی زیاد نیست و کاملا معمولیه اما شما رو اذیت نمیکنه! البته در برابر حسگر های خازنی سرعت خیلی کمتری داره!حسگر اثر انگشت می 10 5جیسیستم تشخیص چهره می 10 5جیهمچنین می 10 5 جی از سنسور تشخیص چهره دو بعدی هم استفاده میکنه که سرعت و عملکرد امنیتی قابل قبولی داره. البته این سیستم تشخیص چهره دو بعدی مثل اکثر گوشی ها امنیت بالایی نداره و بهتره که برای باز کردن گوشی از همون حسگر اثر انگشت استفاده کنید.

دوربین MI 10 5G

شیائومی برای MI 10 5G از چهارتا سنسور استفاده کرده و خانواده چهارتایی دوربین این گوشی رو سنسور واید 108 مگاپیکسلی، سنسور اولترا واید 13 مگاپیکسلی، سنسور تشخیص عمق میدان 2 مگاپیکسلی و سنسور ماکرو 2 مگاپیکسلی تشکیل میدن.اینفوگرافی بخش دوربین می 10 5جی

  • سنسور واید:

سنسور واید 108 مگاپیکسلی این گوشی عملکرد به شدت خوبی رو تو ثبت تصاویر از خودش نشون میده. عکس ها با بالاترین کیفیت ممکن ثبت میشن و عکس های سنسور واید روشنایی، وضوح و جزئیات رو به خوبی ثبت میکنن. همچنین رنگ ها و وایت بالانس عکس های سنسور واید تا حد امکان به رنگ های طبیعی نزدیکه. فقط بعضی وقت ها در نور کم عکس ها ممکنه کمی نویز داشته باشن که البته زیاد اذیت کننده نیست.

  • سنسور اولترا واید:

سنسور اولترا واید 13 مگاپیکسلی رو میشه پاشنه آشیل بخش دوربین این گوشی به حساب آورد! عکس های اولترا واید کیفیت آنچنان خوبی رو متناسب با پرچمدار بودن این گوشی در اختیار شما قرار نمیدن. جزئیات و روشنایی تصاویر نسبت به سنسور واید افت زیادی پیدا میکنه و بهم ریختگی عکس های اولترا واید توی حاشیه تصاویر زیاد میشه. اگر شرایط نوری مناسبی رو نداشته باشید عکس ها با نویز زیادی همراه میشن.

  • سنسور ماکرو:

سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو میتونه از پس عکاسی ماکرو بر بیاد و اگر بتونید دوربین رو ثابت نگه دارید و به سوژه عکاسیتون نور مناسب برسونید، میتونید عکاسی ماکرو رو به خوبی تجربه کنید. البته با این سنسور نمیتونید زیاد به سوژه اصلیتون نزدیک بشید.

  • سنسور تشخیص عمق :

سنسور تشخیص عمق میدان 2 مگاپیکسلی به شما کمک میکنه تا عکس های پرتره به شدت جذابی رو ثبت کنید. سوژه اصلی به خوبی تشخیص داده میشه و از بکگراند تصویر جدا میشه، همچنین بک گراند تصویر به خوبی و کاملا طبیعی تار میشه. 

  • فیلم برداری:

شیائومی برای بخش فیلمبردای سنگ تموم گذاشته و این گوشی قابلیت فیلم برداری 8K@30fps رو پشتیبانی میکنه! فیلم ها به شدت با کیفیت ضبط میشن. همچنین عملکرد لرزشگیر و فوکوس دوربین این گوشی واقعا شما رو شگفت زده میکنه. لرزشگیر عالی به همراه فوکوس به شدت سریع باعث میشه فیلم های به شدت جذاب رو بتونید ثبت کنید.

  • دوربین سلفی:

دومین جایی که شیائومی توی بخش دوربین برای این گوشی کم گذاشته دوربین سلفیه! سنسور سلفی 20 مگاپیکسلی عملکرد آنچنان خوبی نداره و برای ثبت عکس های سلفی حتما باید شرایط نوری به شدت مناسبی رو فراهم کنید. در غیر اینصورت عکس با نویز به شدت زیادی همراه میشن. این سنسور قابلیت فیلمبرداری 1080 رو هم داره که نسبت به رقبا کمی ضعیف عمل کرده.

پردازنده و سخت افزار MI 10 5G

شیائومی از پردازنده اسنپدراگون 865 (Snapdragon 865 5G) که با معماری 7 نانومتری ساخته شده استفاده میکنه. این پردازنده قابلیت 5G بودن رو برای MI 10 5G به ارمغان میاره. همونطور که توی بخش طراحی اشاره کردیم، می 10 5 جی از حافظه جانبی پشتیبانی نمیکنه به همین دلیل شیائومی این گوشی رو توی دو نسخه 128 و 256 گیگابایتی عرضه کرده. توی نسخه 128 گیگابایتی شیائومی حافظه رم 8 گیگابایت رو در نظر گرفته و روی نسخه 256 گیگابایتی از سه مدل 6، 8 و 12 گیگابایت حافظه رم استفاده کرده.اینفوگرافی بخش پردازنده می 10 5جیتنظیمات گرافیکی می 10 5جی در کالاف دیوتیگیم پلی کالاف دیوتی در می 10 5جیدمای می 10 5جی موقع بازی کردنعملکرد پردازشی این پردازنده بی نظیره و به هیچ وجه شما رو اذیت نمیکنه. توی بازی های سنگین مثل کالاف دیوتی موبایل شما به راحتی میتونید با بالاترین کیفیت ممکن بازی رو اجرا کنید و از بازی کردن لذت ببرید. همچنین عملکرد این پردازنده توی محیط کاربری هم بدون هیچ لگ و باگی انجام میشه. بزرگترین مزیت این پردازنده قابلیت 5G بودن اون محسوب میشه و در کل اسنپدراگون ها عمر مفید و عملکرد خوبو پایداری رو از خودشون نشون میدن.

نرم افزار و رابط کاربری MI 10 5G

زمانی که این گوشی رونمایی شد، شیائومی برای سیستم عامل اندروید 10 رو در نظر گرفته بود و توی مراسم رونمایی اعلام کرد که MI 10 5G اندروید 11 رو هم دریافت میکنه. ادعای شیائومی کاملا درست بود و حالا که نزدیک عرضه اندروید 12 هستیم احتمال اینکه این گوشی اندروید 12 رو هم دریافت کنه خیلی زیاده. شیائومی از رابط کاربری خودش یعنی MIUI  برای این گوشی استفاده کرده و با توجه به آپدیت سیستم عامل به احتمال خیلی زیاد آخرین نسخه رابط کاربری هم برای این گوشی عرضه خواهد شد.سیستم عامل می 10 5جیقابلیت های رابط کاربری می 10 5جیرابط کاربری جذاب با کلی امکانات شخصی سازی که به شما این امکان رو میده تا محیط کاربری گوش خودتون رو به هر شکلی که دوست دارید، تغییر بدید. این رابط کاربری امکانات جالبی رو همراه خودش داره که همین امکانات باعث شده، کاربر های این رابط کاربری حس و تجربه کاربری خوبی رو باهاش تجربه کنن. در مجموع نرم افزار و سخت افزار این گوشی به شدت هماهنگ و بدون لگ و باگ در کنار هم کار میکنن!اسپیکر استریو می 10 5جی

اسپیکر MI 10 5G

مثل تمام گوشی های اخیر شیائومی MI 10 5G هم از اسپیکر و سیستم پخش صدای استریو استفاده میکنه. اسپیکر های این گوشی شما رو وجد میارن و یکی از نقاط قوت اون محسوب میشن! کیفیت بی نظیر صدای این اسپیکر حتی توی بیشینه بلندی صدا هم افت پیدا نمیکنه و وقتی موزیک گوشی میدید واقعا حس گوش دادن به صدای اسپیکر حرفه ای به شما منتقل میشه!

جمع بندی

این گوشی در حال حاضر توی بازار ایران تقریبا 18 میلیون تا 18.5 میلیون تومن قیمت داره و جز پرچمدار های قدیمی به حساب میاد. این گوشی تقریبا توی تمام بخش ها عملکرد قابل قبول و خوبی داره. اگر بخوایم در مورد نقاط ضعف این گوشی صحبت کنیم باید به عملکرد ضعیف سنسور اولترا واید و سنسور سلفی توی بخش دوربین، حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر که از رقیب هم برند خودش ضعیف تره و نداشتن گواهی IP توی بخش طراحی اشاره کنیم. ابتدا این مطلب این سوال مطرح شد که با توجه به اینکه این گوشی پرچمدار قدیمی محسوب میشه آیا ارزش خرید داره؟ با توجه به قیمت و امکاناتی که در اختیار شما قرار میده این گوشی واقعا ارزش خرید بالایی داره. ممنون که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید.

سوالات متداول
(7 سوال)
مزایای MI 10 5G شیائومی چیست؟ چرا این گوشی رو بخریم؟

پردازنده بی نظیر، کیفیت خوب دوربین در کنار عملکرد خوب شارژدهی و اسپیکر از جمله مزایای می 10 شیائومی به شمار میان.

معایب می 10 شیائومی چیست؟ چرا این گوشی رو نخریم؟

سرعت شارژ نسبتا پایین، نداشتن گواهی IP و کیفیت پایین تر صفحه نمایش نسبت به رقبا نکات منفی Mi 10 رو تشکیل میدن.

آیا شیائومی MI 10 5G از کارت حافظه جانبی پشتیبانی میکنه؟

خیر، خشاب سیم کارت می 10 فقط از دو سیم کارت به صورت همزمان پشتیبانی میکنه.

دوربین این گوشی چه تفاوت با گوشی REDMI NOTE 10 PRO داره؟

دوربین اصلی MI 10 5G و ردمی نوت 10 پرو کاملا شبیه هم هستن و سنسور های اولترا واید و ماکرو MI 10 5G نسبت به ردمی نوت 10 پرو عملکرد ضعیف تری رو دارن. در مجموع میتونیم بگیم دوربین ردمی نوت 10 پرو بهتره البته این دوتا گوشی رقیب هم محسوب نمیشن و اختلاف قیمتی به شدت زیادی باهم دارن.

آیا قاب پشتی MI 10 5G با گوریلا گلس محافظت میشه؟

در مورد قاب پشتی این گوشی تنها چیزی که میشه به قطعیت گفت اینه که از جنس شیشه ساخته شده و حتی شیائومی موقع رونمایی این گوشی در مورد قاب پشتی و جنس شیشه پنل پشتی هیچ توضیحی نداده!

سرعت حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر می 10 5 جی چطوره؟

حیگر اثر انگشت MI 10 5G از نوع اپتیکال هستش که تفاوت زیادی با حسگر های خازنی کنار گوشی دارن. البته سرعت حسگر اثر انگشت این گوشی قابل قبوله و زیاد شما رو اذیت نمیکنه

آیا MI 10 5G اندروید 12 و MIUI 12.5 رو دریافت میکنه؟

با توجه به اینکه این گوشی اندروید 11 رو دریافت کرده به احتمال خیلی زیاد اندروید 12 رو هم در یافت میکنه. در نتیجه این گوشی قابلیت این رو داره که آخرین نسخه رابط کاربری اختصاصی شیائومی رو هم دریافت کنه!

نقاط قوت
عملکرد نسبتا خوب دوربین
عملکرد مناسب شارژدهی
کیفیت بالای فیلمبرداری
کیفیت عالی اسپیکر
پردازنده بی نظیر
نقاط ضعف
عدم پشتیبانی از حافظه جانبی
سرعت شارژ نسبتا کم
نداشتن گواهی IP
نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۲۴ مرداد, ۱۴۰۰

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 211
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
abasi6658

گوشی خوبی به نظر میرسه

۰۹ تیر ۱۴۰۲
comment-user-img
thisabasi

توی میان رده ها با این فایوجی بودنشون مشکل دارم چون از بقیه مشخصاتشون کم میذارن

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
comment-user-img
AliNajafiJahani

بد نیست 🖖🏻

۱۲ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
ARSAM87

عالی

۰۲ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
ARSAM87

گوشی ی خوبیه

۰۲ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
ARSAM87

10

۰۲ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
ARSAM87

💚

۰۲ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
aliqadiri

واقعا بررسی کامل وعالی بود گوشی خوش قیمتیه ارزش خرید بالایی هم گرفته نمایشگرش خیلی خوبه

۰۲ بهمن ۱۴۰۰
    comment-user-img
    ARSAM87

    💙

    ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
      comment-user-img
      ARSAM87

      💙

      ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
iman

طراحی اش خوبه

۱۲ دی ۱۴۰۰
    comment-user-img
    ARSAM87

    💚

    ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
AliNajafiJahani

👏🏻👏🏻👏🏻

۰۴ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
mjasghari44

🤩💖❤️

۰۲ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
mjasghari80

🤩❤️

۰۲ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
_IRShadow80_

💖🤩

۰۲ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
hamedl76

فوق العاده هست این گوشی. حتی با وجود اینکه مدت زیادی از رونماییش گذشته

۲۷ آبان ۱۴۰۰
comment-user-img
hossein.ham

عالیه

۲۳ آبان ۱۴۰۰
comment-user-img
mostafa.a779

❤️❤️❤️❤️❤️

۲۳ آبان ۱۴۰۰
comment-user-img
ahmadnaseri

ولی آیفون بیشتر حال میده به ادم

۲۱ آبان ۱۴۰۰
comment-user-img
ahmadnaseri

گوشیه خوبیه

۲۱ آبان ۱۴۰۰
comment-user-img
A.H.H

با اینکه از شیائومی خوشم نمیاد گوشی خوبیه

۱۹ آبان ۱۴۰۰
comment-user-img
mohammad.r

عالی👍🙏💙💙💙💙

۱۸ آبان ۱۴۰۰