واقعا شرم بر اپل

واقعا شرم بر اپل

اپل با معرفی آیفون 12 سر و صدای زیادی تو دنیای گوشیا به پا کرد و مثل هر سال تیتر تمام رسانه های تکنولوژی شد، اما امسال یکم حاشیه و داستان درباره آیفونای جدید بیشتر بود و البته این حاشیه ها بی ربط هم نبودن چون اپل علیرغم ریسک نکردن و استفاده از طراحی تکراری یه سری هنجارشکنی توی بازار جهانی موبایل انجام داد. توی این متن قصد داریم که بریم سراغ «حاشیه ها و نقاط ضعف» آیفون، پس اگه که به نقاط قوت آیفون 12 اشاره نمیشه دلیل بر این نیست که نقطه قوتی وجود نداره.

علت حذف شارژر چی بود؟

از چند ماه قبل از رونمایی سری آیفون 12 یه سری منابع و خبرگزاریا درباره احتمال حذف شارژر از جعبه آیفون حرف میزدن، اولش یکم بعید بنظر می‌رسید اما چون اپل چند سال پیش حذف جک هدفون رو با وجود همه انتقادا شروع کرد و اکثر شرکتا هم به دنبال روی از اپل شروع به حذف جک هدفون کردن، حذف شارژ هم خیلی غیرممکن نبود.(الان هم نگران این هستیم که بقیه شرکتا این رویه رو شروع نکنن)با تمام حرف و حدیثا، اپل نهایتا با معرفی آیفون 12 از حذف شارژر خبر داد و گفت دلیل این کار حفظ محیط زیسته! اپل میگه که با حذف شارژر و کوچیکتر شدن جعبه های آیفون میشه تعداد بیشتری از گوشی ها رو توی کامیون یا کانتیر جا داد و به این ترتیب سوخت فسیلی کمتری مصرف میشه و به محیط زیست کمک میکنه. البته اپل خیلی هم بیراه نمیگه و حرف درستی میزنه اما بنظر نمیرسه که تنها علت حذف شارژر حفظ محیط زیست باشه و پای انگیزه های مالی در میون نباشه. همون طور که احتمالا میدونین اپل با ارزش ترین شرکت دنیا و یکی از پردرآمدترین شرکتای دنیاست و این همه درآمد و سود هم به این سادگی به دست نمیاد. بر فرض که ادعای اپل درباره حفظ محیط زیست درست باشه اما مگه خود شارژرا قرار نیست تو باکسای جداگانه ای به فروش برسه و برای حمل و نقل اونا هم سوخت فسیلی مصرف بشه؟! از طرف دیگه قیمت بالای شارژر هایی که قراره به صورت جداگانه توسط اپل به فروش برسه خودش بحث برانگیزه و جای سوال داره که چرا قیمت اعلام شده اینقدر بالاست؟ (23 دلار برای نسخه 5W و 40 دلار برای نسخه 18W) همچنین با توجه به داغ بودن بازار شارژر های فیک اپل و یا ترجیح کاربرا برای استفاده از شارژر های متفرقه، این خطر وجود داره که سلامت گوشی یا حتی خود کاربر به خطر بیوفته و به شدت توصیه میشه که از شارژر های اصلی استفاده کنید.شارژر iPhone 12

برگشت به طراحی 9 سال پیش

یا اینکه امسال اپل روی طراحی تخت جدیدش کلی مانور داد و رویِ مقاومت بیشتر دستگاهش تاکید کرد اما برگشت به طراحی آیفونای قدیمی مثل 4S برای همه جذاب نیست به علاوه اینکه با توجه به ابعاد بزرگ این روزای آیفون ممکنه این فریم تخت با گوشه های تیز دست ها رو خسته کنه و توی استفاده های طولانی مدت اثر خودشو نشون بده. اما با همه این اوصاف حس دست گرفتن آیفون 12 متفاوت و لذت بخشه و‌ هنوز توی انتقال یه حس پرمیوم (premium) و لوکس موفقه اما اگه از سری 11 آیفون استفاه میکنین با سوییچ روی سری 12 پیشرفت خاصی رو تجربه نکنین و ارزش چند میلیون هزینه بیشتر رو نداره.طراحی iPhone 12 Pro max

تفاوت نه چندان با نسل قبل

با اینکه انتظار می‌رفت امسال آیفون رو با صفحه نمایش 90 یا 120 هرتز ببینیم اما اپل به همون استاندارد 60 هرتز پایبند مونده و میشه گفت از رقبای اندرویدی عقب افتاده. در کل نسل دوازدهم آیفون نسبت به نسل قبل پیشرفت زیادی نداشتن و بزرگترین پیشرفت هم همون اضافه شدن قابلیت 5G بود که از اول تا آخر مراسم روش تاکید میکرد. علیرغم تاکید زیاد اپل روی 5G، اما آیفون اولین چیپست 5G رو رونمایی نکرد و رقبای اندرویدی جلوتر بودند و به علاوه انتظار می‌رفت که یه چیپ با مودم یکپارچه رو ببینیم اما A14 Bionic از یه مودم یکپارچه 5G استفاده نمیکنه. از قدیم گفتن«سری که درد نمیکنه رو دستمال نمیبندن» و اپل هم کاملا به این موضوع معتقده و طراحی رو که داره میفروشه رو دست نمیزنه و شاید این موضوع برای خیلی از کاربرا خوشایند نباشه.طراحی امسال هم دقیقا از همون طراحی پارسال پیروی کرده و تغییرات جزئی بودن، مثل تخت شدن فریم یا کوچیکتر شدن ناچ.

 

نداشتن هیچ پشتیبانی در ایران

با اینکه میلیون ها گوشی اپل تو سراسر ایران فعالن و مردم از اونا استفاده میکنن، اما اپل هیچ پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری از کاربرای موجود تو ایران نمیکنه و حتی به بهونه های مختلف شرایط رو برای ایرانیا سخت تر هم میکنه، برای مثال سال 96 بود که اپل به بهونه های واهی شروع به حذف کردن اپلیکیشنای پرکاربرد ایرانی از اپ استور کرد و خیلی از کاربرا توی کشورمون با مشکل مواجه شدن و مجبور شدن که به مارکت های متفرقه رو بیارن که علیرغم هزینه های اشتراکی که باید پرداخت کنن، به اندازه اپ استور هم مورد اعتماد نیستن.با توجه به اینکه حتی برخی از اپ استورای ایرانی هم اقدام به حذف اپ های ایرانی کردن، شرکتا به فکر توسعه نسخه تحت وب یا همون PWA اپلیکیشن خودشون افتادن که خوشبختانه تا حد زیادی محدودیت ها رو کنار زده و به کابرای ایرانی کمک کرده، به علاوه اینکه حجم اپلیکیشنای تحت وب هم بسیار کمتره و کمک میکنه که کاربرای آیفون با مشکل کمبود حافظه روبرو نشن.با همه این محدودیتای نرم افزاری، اپل محدودیتای دیگه ای هم برای ایرانیا داره و هیچ فروشگاه و نمایندگی رسمی توی ایران نداره و همون موضوع باعث شده که قیمتای اپل به شدت فضایی بشن و از طرف دیگه هم چون مرجع رسمی وجود نداره، کاربرا نمیدونن که برای تعمیر آیفون خراب خودشون به کودوم تعمیرکار مراجعه کنن و این موضوع با توجه به حساسیت و تفاوتای آیفون با گوشیای اندرویدی، نکته مهمیه.با اینکه گفتیم اپل یکی از پرسودترین شرکتاس و خیلی از افت فروشش نمیترسه اما با توجه به عملکرد خوب رقبای اندرویدی، توی چند ماه گذشته دامنه محصولات خودشو با معرفی SE 2020 و اضافه کردن نسخه Mini به سری دوازدهم آیفون افزایش داده و این نشون میده که علیرغم جسارت اپل توی شروع کردن یه حرکت جدید (مثل حذف شارژ و جک 3.5mm) به دنیای اطرافشم بی توجه نیست و امیدواریم که توی سیاست هاش نسبت به کاربرای ایرانی یه بازنگری داشته باشه.

نویسنده : mehran babaei
تاریخ انتشار ۹ آذر, ۱۳۹۹
برچسب ها

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 118
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

M_NAJAFI22

فقط سامسونگ
هرکی موافقه لایک کنه

۲۷ شهریور ۱۴۰۱
Ali Vafayi

فقط سامسونگ و شیائومی

۲۰ شهریور ۱۴۰۱
alireza_ziarati

واقعا

۲۶ خرداد ۱۴۰۱
mhkj

اپل آخرش بخاطر این کارها یک دردی می گیره

۲۱ خرداد ۱۴۰۱
iman

Shame on you Apple

۱۰ بهمن ۱۴۰۰
shahab-021

یه کمی تکراری شد
ولی شرم بر اپل دیگه از اون تیترا بودا
حق بده خب بعد از استیو جابز فقید این اتفاق ها بیفته

۰۱ بهمن ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

واقعا شرم 😂

۲۳ دی ۱۴۰۰
mjasghari44

بعد استیو جابز همه چیز منفعت جویانه شده ❤️

۱۵ دی ۱۴۰۰
mjasghari80

ای برار 🥰

۱۵ دی ۱۴۰۰
_IRShadow80_

شرم آوره 💖

۱۵ دی ۱۴۰۰
mohamad 14000

نه اینجوری هم نیست گوشی لاکچری اینا هم داره دیگه

۱۲ دی ۱۴۰۰
    Ali Vafayi

    اصلا هم نداره

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
heli2008

واقعا شرم برش
یه خیلی زیاد دمتون گرم

۲۲ آذر ۱۴۰۰
    Xmbif

    سلام

    ۲۵ دی ۱۴۰۰
.Rezaotdz

واقعا

۰۹ آذر ۱۴۰۰
.Rezaotdz

👌👌👌

۰۶ آذر ۱۴۰۰
mahan.2009

واقعاً شرم بر اپل که من خودم طرفدار اپل نیستم

۰۶ آذر ۱۴۰۰
    Ali Vafayi

    من هم طرفدار اپل نیستم. سامسونگ و شیائومی

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
mahan.2009

عالی خسته نباشی 🌹❤️❤️❤️🌹

۰۶ آذر ۱۴۰۰
dMohammad

۲۷ آبان ۱۴۰۰
a.s_momeni

💯💯💯

۲۵ آبان ۱۴۰۰
iman

واقعا شرم دنیا و آخرت بر اپل

۲۲ آبان ۱۴۰۰
zenith

ولی اپل همچنان اپل است

۲۲ آبان ۱۴۰۰