شیائومی ایران رو تحریم کرده؟

آیا گوشی های شیائومی در ایران تحریم می شوند؟

سلام! توی این چند روز بعضی از خبرگزاری ها همچین تیتری زدن که آیا شیائومی ایران رو تحریم کرده؟ و در جواب این سوال گفتن که ظاهرا از چند وقت دیگه گوشی شیائومی توی ایران قفل میشن و دیگه هیچ کارایی ندارن. همین خبر باعث شده خیلی از کاربران ایرانی گوشی های شیائومی نگران بشن! حالا واقعا این خبر صحت داره یا شیائومی واقعا قصد داره ایران رو تحریم کنه؟ اگر شما هم دنبال جواب درست و منطقی هستید حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید!

داستان تحریم شیائومی از کجا شروع شد؟

تقریبا 20 روز پیش یکی از کاربر های کوبایی سایت ردیت تصویر و کامنتی رو منتشر کرد که گوشی شیائومی این کاربر توسط کمپانی شیائومی لاک شده! البته همین کاربر اعلام کرده بود که یه مدل دیگه از گوشی های شیائومی هم داره و اون گوشی هنوز لاک نشده و داره کار میکنه. بعد از این خبر یه جنجالی توی فضای مجازی درست شد و چند تا کاربر کوبایی دیگه اومدن و گفتن که ما هم این مشکل برامون پیش اومده!
بعضی از خبرگزاری ها این اتفاق رو به عنوان منبع در نظر گرفتن و خبری رو منتشر کردن که شیائومی تصمیم گرفته خدمات و گوشی های خودش رو توی کشور های کوبا، سودان، ایران، کره شمالی و چندتا کشور دیگه تحریم کنه. همین خبر باعث شد موجی از نگرانی بین کاربرهای ایرانی به وجود بیاد.

خبر تحریم شیائومی درسته؟

چند تا نکته این وسط وجود داره که باید بررسی کنیم تا ببینیم این خبر چقدر صحت داره! نکته اول در مورد قوانین فروش در اروپا هستش! توی بند 14/2 این قوانین اشاره شده گوشی هایی که به سفارش کشور های اروپایی توسط کمپانی هایی مثل شیائومی و هر کمپانی دیگه ای تولید میشن، حق فروش و استفاده در کشور هایی که از طرف آمریکا تحریم شدن رو ندارن. یعنی اگر شما یه گوشی شیائومی داشته باشید که مثلا به سفارش یکی از کشور های اروپایی و با پارت نامبر اون کشور ساخته شده باشه اگر وارد کشور ایران بشه دیگه کار نمیکنه!

قفل شدن گوشی های شیائومی
در ضمن این بند از قانون فروش گوشی در اروپا زمانی اجرا میشه که شیائومی توی اون کشور نمایندگی رسمی فروش داشته باشه. اگر بررسی کنید میبینید که شیائومی توی کشور کوبا نمایندگی رسمی فروش داره! در نتیجه این اتفاق میتونه دوتا حالت داشته باشه. حالت اول اینه که این کاربر زمانی که گوشی رو میخرید دقت نکرده که پارت نامبر اون مخصوص اروپا هستش و طبق بند 14/2 بعد از مدتی گوشی بلاک میشه! حالت دوم اینه که کاربر خودش گوشی رو از شرکت های فروش یا نمایندگی رسمی شیائومی توی اروپا خریداری کرده و حالا گوشی قفل شده! با توجه به این توضیحات میتونیم نتیجه بگیریم این اتفاق کاملا قانونی بوده و مربوط به سیاست های جدید شیائومی نیست!

گوشی های شیائومی در ایران تحریم میشن؟

طبق توضیحاتی که دادیم گوشی های شیائومی توی کشور هایی قفل میشن که نمایندگی رسمی شیائومی توی اون کشور فعالیت داره. کمپانی شیائومی نمایندگی رسمی فروش توی ایران نداره و گوشی هایی که از این برند وارد ایران میشن عموما رام گلوبال دارن و یا از خود چین و یا از هند وارد ایران میشن. در نتیجه طبق این قانون هیچ اتفاقی برای گوشی های شیائومی توی ایران نمیفته!

تحریم شیائومی در ایران
از طرفی شیائومی بازار به شدت خوبی توی ایران داره و بازار ایران براش مهمه! اگر یادتون باشه چند وقت قبل در مورد ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی صحبت کردیم. بعضی از گوشی های شیائومی شماره های اضطراری مثل 110، 125 و بقیه مراکز خدمات اورژانسی ایران رو پشتیبانی نمی کرد و به همین دلیل واردات اون مدل ها به ایران ممنوع شد. اما شیائومی اومده با آپدیت های نرم افزاری این مشکل رو حل کرده و طبق خبری که به صورت رسمی منتشر شده تا دو ماه آینده تمام گوشی هایی که توی لیست ممنوعیت واردات بودن با آپدیت نرم افزاری دیگه مشکلی برای واردات ندارن.

جمع بندی

تمام این توضیحات و انتشار این آپدیت های نرم افزاری مربوط به ایران باعث میشه که ما احتمال بدیم شیائومی قصد تحریم ایران رو نداره. چون بازار ایران براش مهمه و هیچ کمپانی ای دوست نداره بازار فروش محصولاتش رو از دست بده. از طرفی مدیر های شیائومی هم اعلام کردن که ایران جز کشور های بند 14/2 نیست. در مجموع میتونیم نتیجه بگیریم احتمال اینکه گوشی های شیائومی توی ایران قفل بشن خیلی خیلی کمه! البته هنوز اطلاعیه رسمی از طرف شیائومی برای این ماجرا بیرون نیومده و همین باعث میشه اون درصد خیلی خیلی کم وجود داشته باشه. اگر کاربر گوشی های شیائومی هستید توی کامنت ها مدل گوشی خودتون رو بگید و بگید گوشیتون قفل شده یا نه؟ ممنون که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید.

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۲۰ شهریور, ۱۴۰۰

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 345
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Alireza toxic

هستم
ایرانی شکست نمیخوره

۱۴ تیر ۱۴۰۱
Engineer78

😂😂😂

۰۷ تیر ۱۴۰۱
M.Sina

به قول دوستمون خداروشکر از این مرحله عبور کردیم😂

۰۷ تیر ۱۴۰۱
i-mAn

حال کردیم شجری جان

۰۷ تیر ۱۴۰۱
Sahand_Elahi

خدارو شکر این مرحله رو هم پشت سر گذاشتیم ✌😂

۱۹ اسفند ۱۴۰۰
    M.Sina

    اره والا😂

    ۰۷ تیر ۱۴۰۱
Amir 2003

همش الکی بود

۰۳ اسفند ۱۴۰۰
    Amir 2003

    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
Basset Mafakhryi

سلام گوشی من پکوx3 پرو است

۲۵ بهمن ۱۴۰۰
shahab-021

تحریم که نمیشه
ولی ممکنه یه سری ایرادات بوجود بیاد
یا بعدا بلایی مثل رجیستر سرش دربیارن
تا گرونتر بندازن به ملت همیشه در صحنه

۱۵ بهمن ۱۴۰۰
iman

که اینطور

۱۳ بهمن ۱۴۰۰
mehrab d

دمت گرم👌💪

۰۳ بهمن ۱۴۰۰