تاریخچه ی گوشی های کمپانی اپل

تاریخچه گوشی های آیفون از 2007 تا 2018

سلام! این مطلب یکی دیگه از مطالب مربوط به تاریخچه کمپانی های بزرگ تولید کننده موبایله! بعد از بررسی تاریخچه سری S و سری نوت سامسونگ توی این مطلب قراره بریم سراغ کمپانی اپل! سعی کردیم تمام گوشی های آیفون رو به صورت کامل و مطابق با سال تولیدشون معرفی کنیم، البته توی این مطلب از سال 2007 که اولین آیفون معرفی شد تا سال 2018 و گوشی IPhone X رو بررسی میکنیم و گوشی های دو سال اخیر این کمپانی رو به خاطر اینکه اتفاق عجیب و غریبی توشون وجود نداشته رو فاکتور گرفتیم. اگر شما هم به تاریخچه و روند تولید کمپانی ها، به خصوصی کمپانی و برند محبوب اپل علاقه دارید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید!

IPhone 2G

سال 2007 شروع انقلاب آیفون بود. اولین گوشی آیفون توی این سال تولید شد! IPhone 2G یا همون IPhone از یه نمایشگر 3.5 اینچی با رزولوشن 480 بهره می برد، شاید این رزولوشن برای گوشی های الان بچه بازی باشه اما توی اون سال این گوشی برای خودش انقلابی به پا کرده بود! آیفون با حافظه داخلی 4 گیگابایت و تنها با 128 مگابایت رم معرفی شد، همچنین از یه دوربین 2 مگاپیکسلی توی قاب پشتیش و خبری از دوربین سلفی توی این گوشی نبود!آیفونیکی از نکات جالب در مورد آیفون این بود که اپل یدونه استند شارژر رو توی خود جعبه قرار داده بود که به نوعی جالب بود! بدنه این گوشی تماما از آلومینیوم بود و واقعا گوشی سنگینی به حساب میومد! اولین جمله ای که استیو جابز فقید توی مراسم رونمایی این گوشی گفت این بود : امروز روزیه که 2.5 سال منتظر رسیدنش بودم! این به این معنیه که ایده پردازی و طراحی این گوشی 2.5 سال طول کشید و اپل سعی کرد بهترین خودش رو ارائه بده و میشه گفت موفق هم بود. اپل این گوشی رو با قیمت 499 دلار عرضه کرد که تونست توی هفته اول 300 هزار نسخه از آیفون رو بفروشه!

IPhone 3G

سال 2008 نوبت به معرفی IPhone 3G رسیده بود. اپل اومده بود برای جابجا کردن رکورد خودش!این گوشی اولین آیفونی بود که از فناوری ارتباطی 3G استفاده میکرد و دلیل اسمش هم همین قابلیت بود. این گوشی از لحاظ طراحی فرقی با آیفون 2 جی نداشت و صرفا بدنه آلومینیومی به بدنه پلاستیکی تبدیل شده بود که این گوشی رو سبک تر  و دست گرفتنش رو راحت تر میکرد!  همچنین با رونمایی آیفون 3 جی، فروشگاه محبوب اپل یعنی اپ استور هم معرفی شد که دنیایی از اپلیکیشن ها و بازی هارو در اختیار کاربر قرار میداد. راستی این اولین آیفونی بود که میشد باهاش بازی کرد! در ضمن این این گوشی اولین گوشی اپل بود که از فناوری GPS بهره مند شد و قابلیت مسیر یابی رو داشت که واقعا تکنولوژی بی نظیری واسه سال 2008 بود! اما خب همچنان این گوشی دوربین سلفی نداشت! فروش این گوشی واقعا بی نظیر البته اپل این گوشی رو با همون قیمت 499 دلار عرضه کرد که توی هفته اول رونمایی اپل تونست 1 میلیون نسخه از این دستگاه رو بفروشه، توی مقایسه با آیفون 2جی رشد تقریبا 300 درصدی رو به همراه داشت!

IPhone 3Gs

اپل تصمیم گرفته بود هر سال یه آیفون معرفی کنه، چون آیفون جدید تغییرات زیادی نسبت به آیفون قبلی نداشت تصمیم گرفت اسم گوشی جدید خودش رو IPhone 3Gs بذاره، در نتیجه سال 2009، سال یکه تازی آیفون 3 جی اس بود! همونطور که اشاره کردیم این گوشی از نظر طراحی هیچ فرقی با نسل قبلی خودش یعنی آیفون 3 جی نداشت ولی خب تغییرات درونی زیادی داشت ، این گوشی اولین آیفونی بود که قابلیت فیلم برداری داشت! باورتون میشه سال 2009 تازه آیفون ها قابلیت فیلمبرداری پیدا کردن!آیفون 3جی اسهمچنین دوربین این گوشی از 2 مگا پیکسل به 3 مگاپیکسل ارتقا پیدا کرد. حافظه رم این دستگاه نسبت به نسل قبلی 2 برابر شد و به 256 مگابایت رسید ، همچین اپل با این گوشی دستیار صوتی رو معرفی کرد که دو سال بعد اسمش به سیری تغییر پیدا کرد ، قابلیت حرف زدن با یک هوش مصنوعی توی اون زمان واقعا اتفاق فوق العاده و عجیبی بود! اپل تصمیم گرفت آیفون ها رو 100 دلار گرون تر کنه که این اتفاق باعث شد این گوشی با قیمت 599 دلار عرضه بشه، اما این افزایش قیمت تاثیری توی فروشش نداشت و این گوشی هم مثل آیفون 3 جی توی هفته اول رو نماییش تونست به فروش یک میلیونی برسه!

IPhone 4

سال 2010، سال تغییرات بزرگ!IPhone 4 پرچمدار اون سال اپل بود! خیلی ها میگن شاید این گوشی محبوب ترین آیفون تاریخ باشه. اپل توی طراحی این گوشی بدنه گرد و پلاستیکی رو کنار گذاشت و یه گوشی با لبه های تیر و فریم تخت رو معرفی کرد، همچنین قاب پشتی این گوشی هم از جنس شیشه شد و فریم دوری از جنس استنلس استیل یا همون استیل بدون زنگ بود! آیفون 4 توی زمان خودش باریک ترین گوشی جهان شناخته شد، اپل توی این گوشی صفحه نمایش اختصاصی خودش یعنی رتینا رو معرفی کرد که حال و هوای نگه کردن به این گوشی رو کلا عوض کرد ، اما خب رزولوشن باز هم همون 480 باقی موند! اپل دوربین این گوشی رو از 3 مگاپیکسل به 5 مگاپیکسل ارتقا داد و همچنین برای اولین بار روی آیفون خودش دوربین سلفی رو قرار داد!حافظه 32 گیگابایت هم برای این دستگاه در نظر گرفته شد و حافظه رم از 256 مگابایت به 512 مگابایت ارتقا پیدا کرده بود! اپل بازم قصد داشت افزایش قیمت داشته باشه و آیفون 4 رو با قیمت 649 دلار عرضه کرد که باز هم تاثیری روی فروش این گوشی نداشت و فروش این گوشی واقعا بی نظیر بود در حدی که توی هفته اول معرفی 1.7 میلیون از این دستگاه فروخته شد که یه رشد 70 درصدی رو نسبت به نسل قبلی خودش به همراه داشت!

IPhone 4s

سال 2011 برای کمپانی اپل سال عجیبی بود، سالی که همه آماده رونمایی آیفون جدید بودن، اما موقع انتشار این گوشی استیو جابز سخت بیمار بود و توی بیمارستان بستری بود، این خبر بیشتر از خبر رونمایی آیفون جدید بازخورد داشت. دقیقا فردای انتشار این گوشی استیو جابز با تمام تاثیر های فوق العاده ای که در جهان گوشی های هوشمند داشت ، از دنیا رفت! این گوشی آخرین آیفونی بود که استیو جابز دید! کمپانی اپل پدر خودش رو از دست داده بود و این کام همه رو تلخ کرد!آیفون 4 اسآیفون 4اس از نظر طراحی فرقی با آیفون 4 نداشت و اپل باز هم به درون گوشی دقت کرده بود. حافظه 64 گیگابایت برای این دستگاه در نظر گرفته شد ولی حافظه رم همون 512 مگابایت باقی موند. این گوشی برای اولین بار از قابلیت فیلمبرداری 1080p پشتیبانی میکرد. رزولوشن صفحه نمایش این گوشی از 480 به 720 رسید! در ضمن دستیار صوتی اپل که توی سال 2009 معرفی شده بود حالا برای خودش اسم و شخصیت پیدا کرده بود، اپل دستیار صوتی خودش رو نام سیری با این گوشی معرفی کرد! درسته که قبلا آیفون ها دستیار صوتی رو داشتن ولی سیری به علت داشتن اسم، شخصیت و همچنین امکانات بیشتر به سرعت بین کاربر های آیفون محبوب شد و موفقیت های زیادی رو به همراه داشت. دوربین این گوشی از 5 مگاپیکسل به 8 مگاپیکسل ارتقا پیدا کرد. اپل آیفون جدید رو با همون 649 دلار عرضه که این گوشی با فروش 4 میلیونی توی هفته اول همه رو حیرت زده کرد، البته این اتفاق بی تاثیر از مرگ استیو جابز هم نبود!

IPhone 5

سال 2012 وقتش رسیده بود آیفون ها توی بخش نمایشگر تغییر اساسی داشته باشن! IPhone 5 شروع اتفاقی جذاب برای آیفون بود. آیفون بالاخره صفحه نمایش های 3.5 اینچی اش رو کنار گذاشت و آیفون 5 با نمایشگر 4 اینچی معرفی شد. همچنین توی قاب پشتی این آیفون دیگه خبری از شیشه نبود و اپل استیل رو جایگزین شیشه کرد.  همچنین آیفون حافظه رم این دستگاه رو نسبت به نسل قبلی خودش 2 برابر کرد و به 1 گیگابایت رسوند. آیفون 5 توی بخش ارتباطاتش هم پیشرفت بزرگی داشت و اولین آیفونی بود که از تکنولوژی ارتباطی 4G پشتیبانی می کرد! همچنین اپل توی این گوشی سوکت شارژ عریض خودش رو کنار گذاشت و برای اولین بار سوکت شارژ لایتنینگ رو رونمایی کرد که این سوکت هنوز که هنوزه توی تمام محصولات اپل به کار میره.آیفون 5 هم افزایش قیمت نداشت و با همون 649 دلار عرضه شد. رشد فروش محصولات اپل توی این دستگاه هم متوقف نشد و این گوشی با 5 میلیون فروش توی هفته اول رونمایی 1 میلیون پیشرفت نسبت به آیفون 4 داشت!

IPhone 5s

IPhone 5s توی سال 2013 معرفی شد. این گوشی توی طراحی فرقی با آیفون 5 نداشت ولی خب تغییرات زیادی رو در بخش سخت افزار و نرم افزار داشت! این آیفون با پردازنده A7 و IOS 7 معرفی شد ، پردازنده A7 اولین پردازنده 64 بیتی اپل بود که واقعا تغییرش نسبت به نسل قبلی قابل لمس بود!  همچنین امکانات زیادی هم به رابط کاربری آیفون یعنی IOS 7 اضافه شد و اون رو از همیشه لذت بخش تر و جذاب تر کرد. این گوشی اولین آیفونی بود که حسگر اثر انگشت به اسم تاچ آیدی بهش اضافه شد و روی دکمه هوم قرار گرفت! با توجه به پیشرفت بزرگ اپل در بخش سخت افزار این گوشی اولین آیفونی بود که قابلیت فیلم برداری اسلوموشن بهش اضافه شده بود.  همزمان با معرفی این گوشی اپل IPhone 5C رو هم معرفی کرد که تنها فرقش با این گوشی طراحیش بود ، این گوشی با طراحی گرد و کلاسیک اپل و توی 5 رنگ فانتزی و متفاوت عرضه شد ، این دو گوشی باز هم پیشرفت بزرگی رو توی فروش داشتن و این دو دستگاه روی هم رفته در هفته اول معرفی 9 میلیون نسخه فروش داشتن!

IPhone 6 / IPhone 6 plus

سال 2014 سیاست های اپل دچار تغییر شده بود توی این سال اپل دو نسخه از آیفون یعنی IPhone 6 / IPhone 6 plus رو معرفی کرد. اولین سالی بود که اپل یک گوشی رو در دو نسخه مختلف معمولی و پلاس عرضه می کرد! این دو گوشی بخاطر اندازه بزرگشون ( نسخه معمولی 4.7 اینچ و نسخه پلاس 5.5 اینچ) و باریک تر بودنشون و همچنین نمایشگر بی نظیر شون به سرعت بین کاربرها محبوب شدن!آیفون 6اپل توی طراحی این دو گوشی استیل رو کنار گذاشت و تمام بدنه این دو گوشی از آلومینیوم ساخته شد، همچنین توی این گوشی ها دکمه پاور گوشی از بالای بدنه به سمت راست بدنه انتقال پیدا کرد! این دو گوشی اولین گوشی هایی بودن که به صفحه نمایش 1080 مجهز شدن و نگاه کردن به نمایشگر این گوشی ها حس بی نظیری داشت! همچین آیفون 6 پلاس اولین آیفونی بود که به سیستم لرزشگیر اپتیکال مجهز شد تا عکس برداری با این گوشی از همیشه لذت بخش تر بشه! اپل برای اولین بار حافظه 128 گیگابایت رو برای گوشی هاش در نظر گرفت تا تقریبا کارت حافظه های اون زمان بلا استفاده بشن!آیفون 6 و آیفون 6 پلاس به ترتیب با قیمت 649 و 749 دلار عرضه شد. جالبه که این گوشی باز هم رکورد فروش اپل رو شکست و توی هفته اول 10 میلیون نسخه از این دو دستگاه فروش رفت! ظاهرا هیچ چیزی نمیتونست جلوی اپل رو برای رکورد زنی بگیره!

IPhone 6s / IPhone 6s plus

توی سال 2015 نوبت به معرفی IPhone 6s / IPhone 6s plus رسیده بود!این دوتا گوشی محبوب ترین گوشی های اپل تا به امروز شناخته شدن!  این گوشی ها  از نظر طراحی فرقی با آیفون های  6 نداشت ام اتوی بخش  سخت افزار خیلی ارتقا پیدا کردن. حافظه رم این گوشی ها  2 برابر شد و به  2 گیگابایت رسید ، همچین دوربین این گوشی از 8 مگاپیکسل به 12 مگاپیکسل رسید. قابلیت تاچ سه بعدی توی این گوشی معرفی شد که نمایشگر میزان فشار انگشت روی صفحه رو اندازه گیری می کرد و شما میتونستید با نگه داشتن انگشت روی یه برنامه با آیکون خاص چندتا دسترسی سریع داشته باشید. این دو گوشی باز هم رشد فروش اپل رو حفظ کردن و رو هم رفته توی هفته اول رونمایی 13 میلیون نسخه از این دستگاه فروش رفت! در ضمن قیمت آیفون ها توی سال 2015 ثابت مونده بود.

IPhone SE

سال 2016 اپل به یه سیاست جدید 2 سری گوشی معرفی کرد. IPhone SE اومده بود تا سهم اپل از گوشی ها میان رده رو بیشتر کنه! یه آیفون ارزون برای کسایی که حتما میخوان آیفون داشته باشن! این گوشی از لحاظ سخت افزاری فرقی با آیفون 6 اس نداشت ، اما توی طراحی، اپل فیلش یادش هندستون کرد و طراحی دقیقا شبیه به آیفون 5 اس رو روی این گوشی پیاده کرد! اپل دوباره به صفحه نمایش 4 اینچی برگشت و لبه های تخت رو به طراحی این گوشی برگردوند ، تنها نکته مهم این گوشی قیمت 399 دلاری اش بود که این گوشی رو به یکی از پر فروش ترین گوشی های اپل تبدیل کرد! 

IPhone 7 / IPhone 7 plus

همونطور که گفتیم سال 2016 اپل دو مدل گوشی معرفی کرد. IPhone 7 / IPhone 7 plus هم به همراه آیفون اس ای توی همین سال معرفی شد. اپل توی بخش طراحی این گوشی نمای فلزی رو با کشیدن یه لایه براق روی قاب پشتی ، حذف کرد و این گوشی یه حالت شیشه ای پیدا کرد! همچنین اپل برای اولین بار توی این گوشی جک هندزفری رو حذف کرد و یه هندزفری با پورت لایتنینگ رو توی جعبه گذاشت ولی خب چون اولین باری بود ک این اتفاق میفتاد یه تبدیل جک 3.5 به لایتنینگ هم همراهش گذاشت تا کاربرا شاکی نشن ! آیفون 7همچنین آیفون 7 پلاس اولین آیفونی بود که از دو لنز دوربین توی قاب پشتی بهره مند شد و سر و صدای رسانه ای زیادی به پا کرد، همین قضیه باعث شد مردم اختلاف قیمت 120 دلاری این گوشی با نسخه معمولیش رو در نظر نگیرن و فروش نسخه پلاس این گوشی به مراتب خیلی بیشتر از آیفون 7 معمولی بود ! همچنین این آیفون اولین آیفونی بود که از حافظه داخلی 256 گیگابایت بهره مند می شد. اپل توی اپلیکیشن دوربین حالت پرتره رو قرارداد تا عکس های حرفه ای خوبی بشه ثبت کرد! اپل همزمان با رونمایی این گوشی اولین هدفون بلوتوثی خودش یعنی ایرپاد رو هم معرفی کرد تا دیگه جک هندزفری برای همیشه فراموش بشه!

IPhone 8 / IPhone 8 plus

سال 2017 هم سال تغییرات طراحی برای گوشی های آیفون بود. IPhone 8 / IPhone 8 plus توی این سال معرفی شدن. باز هم تغییر در طراحی ، آیفون به منطق طراحی آیفون 4 برگشت و قاب پشت رو از جنس شیشه و فریم دوری رو از جنس آلومینیوم ساخت! این آیفون از نظر طراحی فرق دیگه ای با آیفون 7 نداشت و این موضوع تا حدودی برای کاربر ها دلسرد کننده بود. اپل نمایشگر این دو تا گوشی رو ارتقا داد تا وضوح رنگ های بهتری رو نمایش بده! همچنین این گوشی اولین آیفونی بود که از تکنولوژی شارژ وایرلس بهره مند شد ، در کل این ایفون گوشی پر سر و صدایی نبود و دلیل این موضوع ، مراسم 2 ماه بعد اپل بود ! 

IPhone X

همونطور که اشاره کردیم سال 2017 سال تغییرات طراحی برای آیفون بود اما این تغییرات توی آیفون های سری 8 اتفاق نیفتاد. اپل خودش رو برای یه اتفاق بزرگ آماده کرده بود! خبر معرفی IPhone X مثل بمب توی دنیا ترکید. بازی عوض شد، دو ماه بعد از رونمایی آیفون 8، اپل یه مراسم برگزار کرد و توی این مراسم آیفون ایکس رو معرفی کرد!  دیگه عدد در کار نبود و بجای اون حرف ایکس جلوی عبارت ایفون قرار گرفته بود. این اتفاق هم مثل بقیه اتفاقاتی که توی این گوشی می افتاد خاص و متفاوت بود! یه طراحی کاملا متفاوت که هیچ ربطی به آیفون های قبلی نداشت! آیفون ایکس دیگه خبری از حاشیه بالا و پایین صفحه نمایش نبود، دیگه خبری از تاچ ایدی نبود، یه نمایشگر  5.8 اینچی که 85 درصد پنل جلویی رو به خودش اختصاص داده بود توی این گوشی دیده می شد که همه چیز توی ناچ نسبتا بزرگ بالای پنل جلویی دیده میشد! اپل وقتی تاچ آیدی رو حذف میکنه حتما باید یه جایگزین بی نظیر براش در نظر بگیره، فیس آیدی ! یه سنسور تشخیص چهره سه بعدی که عملکردش به اندازه تاچ آیدی دقیق و بی نظیر بود، البته توی اولین نسلش یعنی همون آیفون ایکس باگ هایی داشت که اپل رفته رفته اون مشکلات رو برطرف کرد. همچنین این گوشی اولین آیفونی بود که از صفحه نمایش امولد به جای LCD بهره مند میشد و واقعا حس خوبی میداد! اپل توی این نسل آیفون هاش دست به تغییرات بنیادی و بزرگی زد که واقعا بی نظیر بود. البته آیفون برای این گوشی خاص، قیمت خاصی در نظر گرفت بود و آیفون ایکس رو با قیمت 999 دلار عرضه کرد!

IPhone Xs / IPhone XR / IPhone X Max

سال 2018 هم سال یکه تازی آیفون های ایکس بود. اپل توی این سال سه نسخه از همون آیفون ایکس یعنی IPhone X / IPhone XR / IPhone X Max رو معرفی کرد! طراحی این آیفون ها  تقریبا هیچ فرقی با آیفون ایکس نداشت، شاید دلیل اپل از انتشار این گوشی معرفی پردازنده A12 بود که توی اون عملکرد پردازشی رو تا حد زیادی بهبود داده بود. از طرفی مصرف باتری به شدت کاهش پیدا کرده بود، همچنین آیفون ایکس ار هم همراه با این گوشی ها معرفی شد که نسخه ارزونتر این دو گوشی بود و فرقشون ظرفیت باتری و تعداد دوربین ها توی قاب پشتی بود.  اپل دوباره افزایش قیمت رو برای گوشی هاش در نظر گرفته بود، آیفون ایکس آر 749 دلار، آیفون ایکس اس 999 دلار و آیفون ایکس آر با قیمت 1099 دلار عرضه شد!آیفون ایکس آرتوی این مطلب سعی کردیم تاریخچه گوشی های اپل رو از همون اول تا سال 2018 بررسی کنیم. شاید براتون سوال شده که چرا خبری از گوشی های جدید اپل توی این مطلب نبوده؟ بعد از آیفون ایکس آر اتفاق عجیبی توی روند آیفون ها نیفتاده در ضمن اگر به محصولات اپل و به خصوص به آیفون ها علاقه دارید میتونید مطلب بررسی آیفون رو توی سایت بخونید. اگر شما هم خاطره یا تجربه استفاده از آیفون ها رو دارید با ما و بقیه موبوبکس به اشتراک بزارید. ممنون که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید.

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۱۰ شهریور, ۱۴۰۰
برچسب ها

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 207
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
Hesam.ranjkesh

Apple👌🏻

۲۵ مهر ۱۴۰۰
comment-user-img
mirbagheri

تاریخچه طلاییییییییییییییی

۲۳ مهر ۱۴۰۰
comment-user-img
radbax

چه تاریخچه ی توپی

۲۰ مهر ۱۴۰۰
comment-user-img
Rastin Rahimi

آیفون ۴ اس عالی بود

۱۷ مهر ۱۴۰۰
comment-user-img
alirezanikkhah

خدا بیامرز استیو جابز خیلی به این صنعت کمک کرد روحش شاد🤲

۰۶ مهر ۱۴۰۰
comment-user-img
mmad

بزرگترین اپ استور آیفون
بدون محدودیت اپل کامل رایگان

۰۵ مهر ۱۴۰۰
comment-user-img
poko

👍❤❤

۰۱ مهر ۱۴۰۰
comment-user-img
poko

ایفون

۳۱ شهریور ۱۴۰۰
comment-user-img
alirezanikkhah

ایفون X کل طراحی صنعت موبایل رو تغییر داد

۲۰ شهریور ۱۴۰۰
comment-user-img
mobon

عالی

۱۸ شهریور ۱۴۰۰
comment-user-img
the.mehdi

شاسیه چیز خوبی بود اما فک کنم مبارکه

۱۷ شهریور ۱۴۰۰
comment-user-img
alirezanikkhah

ویدیو عالی اجرا معرکه

۱۷ شهریور ۱۴۰۰
comment-user-img
Amirreza Shad

عالی💜

۱۶ شهریور ۱۴۰۰
comment-user-img
hosen asade

من کلن ترفدار اپلم

۱۶ شهریور ۱۴۰۰
comment-user-img
pury47

APPLE

۱۴ شهریور ۱۴۰۰
comment-user-img
alireza

راستی پیشنهاد می کنم سینمایی زندگی استیو جابز رو ببینید

۱۴ شهریور ۱۴۰۰
comment-user-img
alireza

قلب بنفش

۱۴ شهریور ۱۴۰۰
comment-user-img
alireza

سلام خیلی جالب بود

۱۴ شهریور ۱۴۰۰
comment-user-img
Mb

اینم جالبه

۱۴ شهریور ۱۴۰۰
comment-user-img
S.H.M

good good

۱۴ شهریور ۱۴۰۰