10 شکست بزرگ در حوزه تکنولوژی

بزرگترین و بدترین شکست های حوزه تکنولوژی

سلام! توی دنیای تکنولوژی تقریبا نوآوری حرف اول رو میزنه! تمام کمپانی های فعال توی حوزه تکنولوژی هر سال سعی میکنن محصولات و خدمات جدید و نوآورانه ای رو به مخاطب عرضه کنن؛ اما نوآوری همیشه کارساز نیست! اگر یه سری به تاریخچه تکنولوژی بزنید میبینید که خیلی از کمپانی ها که یه روزی برای خودشون اسن و رسمی داشتن دیگه خبری ازشون نیست یا مثلا بعضی از محصولات زمان معرفی و رونمایی خیلی سر و صدا کردن اما وقتی عرضه شدن هیچ موفقیتی به دست نیاوردن. توی این مطلب قراره در مورد 10 تا از بزرگترین شکست های حوزه تکنولوژی صحبت کنیم. اگر به اخبار حوزه تکنولوژی علاقه دارید حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید!

1.دستگاه تولید بو (ISmell):

تکنولوژی همیشه سعی کرده بیشترین کمک رو به انسان کنه تا از محیط اطراف خودش درک بهتری داشته باشه. یکی از طرح هایی که چند سال پیش مطرح بود، اضافه کردن بو به کار رسانه ای بود. شما تصور کن یه فیلم رو میبینی علاوه بر اینکه با تصویر و صدا توی فضای فیلم قرار میگیری، دستگاهی باشه تا بوی اون فضا رو هم برای شما بازسازی کنه! این اتفاق میتونست به شدت جذاب باشه. دستگاه ISmell قرار بود این کار رو انجام بده. این دستگاه قابلیت تولید و پخش 150 نوع بوی مختلف رو داشت اما هیچوقت وارد فاز صنعتی نشد و در حد یه ایده و کانسپت باقی موند!دستگاه ismell

2.ساعت هوشمند وان پلاس:

برند محبوب و جذاب وان پلاس بعد از موفقیت هایی که توی زمینه تولید گوشی هوشمند به دست آورده بود. تصمیم گرفت وارد دنیای گجت های هوشمند هم بشه. برای ورود به این دنیای جدید قصد داشت ساعت های هوشمند خودش رو تولید کنه تا بتونه اکوسیستم خودش رو ایجاد کنه! این ساعت ها با قیمت 159 دلار معرفی و روونه بازار شد اما اصلا مورد استقبال قرار نگرفت! دلیل عدم استقبال مخاطب از این گجت اولا قیمت نسبتا بالای اون بود و امکاناتی که این ساعت داشت بیشتر شبیه بند های سلامتی بود و اصلا نتونست در قد و قواره ساعت های هوشمند مثل اپل واچ یا گلکسی واچ ظاهر بشه! همین باعث شد وان پلاس توی این زمینه شکست بخوره و بیخیال تولید ساعت هوشمند بشه!

3.کنسول PS Vita:

کمپانی سونی یکی از بزرگترین و معروف ترین تولید کننده های کنسول بازی دنیا محسوب میشه. این کمپانی با تولید سری Playstation بازار کنسول های بازی رو مال خودش کرد! سونی تصمیم گرفت بود کنسول های بازی طراحی کنه که قابل حمل باشه البته اون زمان گوشی های هوشمند انقدر پیشرفت نکرده بودن که بتونن بازی های سنگین گرافیکی رو اجرا کنن. به همین دلیل سونی محصولی به اسم PSP رو عرضه کرد و تونست موفقیت نسبی توی فروش این محصول پیدا کنه.کنسول بازی پی اس ویتاحالا وقتش رسیده بود این ایده خودش رو کامل کنه در نتیجه رفت سراغ تولید محصولی به اسم PS Vita! این دستگاه نسخه کامل شده PSP محسوب میشد اما نتونست حتی موفقیت نسبی PSP رو تکرار کنه. دلیل شکست این محصول این بود که خود دستگاه 259 دلار قیمت داشت و سونی کاری کرده بود که دستگاه فقط با مموری های تولید شده این کمپانی کار کنه و مموری های مخصوص این گجت هم 150 دلار قیمت داشت و همین گرون بودن باعث شد این محصول یکی از بزرگترین شکست های کمپانی سونی محسوب بشه!

4.تلویزیون های سه بعدی (3D TV):

شاید شنیدن و دیدن اسم تلویزیون های سه بعدی توی این لیست براتون عجیب باشه! اگر یادتون باشه چند سال پیش تمام کمپانی های تولید کننده لوازم صوتی و تصویری از تلویزیون هایی صحبت می کردن که قابلیت پخش تصاویر سه بعدی رو داشت! خیلی ها منتظر بودن این محصول دنیای رسانه رو متحول کنه اما اونقدری که باید این محصول همه گیر نشد. دلیل این اتفاق قیمت بالا، پشتیبانی نکردن خیلی از برنامه ها و فیلم های سینمایی از قابلیت سه بعدی و همچنین عینک های سه بعدی! شما تصور کنید همیشه باید عینک روی چشمتون باشه تا تصاویر سه بعدی ببینید. علاوه بر این موضوع عینک هر تکمپانی مخصوص خودش بود و قیمت بالایی هم داشت. همه این دلایل باعث شد تا تلویزیون های سه بعدی فراموش بشن!

5.آمازون رینگ (Amazon Ring):

شرکت آمازون تصمیم گرفته بود دستگاهی تولید کنه که امنیت جامعه رو بالا ببره! دستگاهی که مجهز بود به دوربین، میکروفون و اسپیکر! زمانی که این آمازون، Amazon Ring رو معرفی کرد حوزه تکنولوژی آماده میشد تا انقلاب بزرگی توی بحث امنیت داشته باشه! اما همه چی به این خوبی پیش نرفت. آمازون رینگ مثل چاقو دو لبه عمل کرد. این دستگاه برای حفظ و ایجاد امنیت تولید شده بود اما بعد از عرضه معلوم شد که این دستگاه به حریم خصوصی افراد دسترسی پیدا میکنه و همین موضوع میتونه امنیت رو دچار مشکل کنه. دستگاه آمازون رینگاز طرفی سیستم این آمازون رینگ ها به راحتی هک میشد و هکر ها میتونستن به تمام اطلاعات مربوط به شما دسترسی پیدا کنن. همین باعث شد شکایت های زیادی از آمازون بشه و یکی از معروف ترین شکایت ها، شکایت یه پیرزن بود که از این دستگاه استفاده میکرد. هکر ها آمازون رینگ این پیر زن رو هکر کردن و اون رو زیر نظر داشت تا شبی که با استفاده از اسپیکر این دستگاه برای پیرزن پیام فرستادن که امشب میمری! همین پیام باعث شد اون پیرزن از ترس سکته کنه. خیلی از این مدل شکایت ها به دست آمازون رسید و همین باعث شد آمازون رینگ بزرگترین شکست کمپانی آمازون محسوب بشه!

6.عینک های هوشمند Snapchat Spectacles:

کمپانی اسنپ چت تصمیم گرفته بود عینک های هوشمند تولید کنه! عینک هایی که قابلیت فیلمبرداری داشتن؛ اما تکنولوژی فیلمبرداری عینک ها به دوربین های معمولی تفاوت داشت! این عینک ها میتونستن دقیقا از دید انسان فیلمبرداری کنن و زاویه دیدی دقیقا شبیه انسان داشته باشن. این محصول میتونست دنیای تصویر برداری رو متحول کنه و برای بلاگر ها و آدمایی که کار سوشال مدیا انجام میدادن خیلی کاربردی باشه! حالا چرا یه محصول با این همه امکانات موفق نشده؟ جواب این سوال رو باید توی سیاست غلط کمپانی اسنپ چت پیدا کنید! تقریبا بین مراسم رونمایی و عرضه رسمی Snapchat Spectacles، 6 ماه فاصله افتاد و همین فاصله باعث شده تمام زحماتی که اسنپ چت برای تبلیغات و معرفی این محصول کشیده بود به فنا بره. زمانی که بین معرفی و عرضه یه محصول فاصله زیادی میافته کاربر خسته میشه و دیگه اون جذابیت اولیه رو براش نداره همین اتفاق باعث شد این محصول اونطوری که باید فروش نداشته باشه!

7.گوشی Light L16 با 16 دوربین:

شاید باورتون نشه اما سال 2017 کمپانی لایت یه گوشی با 16 تا دوربین تولید کرد! پنل پشتی این گوشی پر از سنسور دوربین بود و جالبه بدونید اگر تمام این سنسور ها کار میکردن، میتونستن عکسی با کیفیت 85 مگاپیکسل ثبت کنن! در صورتی که الان سنسور های وجود داره که به تنهایی میتونن عکس های با کیفیت 108 مگاپیکسل ثبت کنن. این گوشی بخاطر طراحی، قطر زیاد و رابط کاربری خیلی بد نتونست نظر کاربر ها رو به خودش جلب کنه! از طرفی قیمت 2000 دلاری  Light L16، اونم توی سال 2017 باعث شد افراد خیلی کمی این گوشی رو بخرن! درضمن جالبه بدونید برای تولید این گوشی تقریبا 185 میلیون دلار سرمایه گذاری شده بود که عملا تمام 185 میلیون دلار به فنا رفت چون این گوشی فروش زیادی نداشت و حتی نتونست سرمایه اولیه رو به کمپانی برگردونه!ligth l16

8.دستگاه Facebook Portal:

فیس بوک یکی از بزرگترین کمپانی های فعال توی تکنولوژی و رسانه محسوب میشه! فیس بوک قصد داشت گجتی رو معرفی که همیشه روشن باشه و به کاربر این اجازه رو بده که تمام اتفاقات روزمره خودش رو ثبت کنه و توی شبکه اجتماعی فیس بوک منتشر کنه! زمانی که فیس بوک این تصمیم رو گرفت 50 میلیون کاربر فعال داشت که عدد خیلی بزرگی به حساب میاد. این دستگاه مجهز بود به دوربین، میکروفون و نمایشگر که همیشه روشن بود. احتمالا شما هم الان به این فکر میکنید این دستگاه به چه دردی میخوره؟ و اگر این دستگاه رو داشته باشید همیشه تحت کنترل هستید! دقیقا درست فکر میکنید این دستگاه به خاطر رعایت نکردن قوانین حریم شخصی خیلی زود از بازار دنیای تکنولوژی خداحافظی کرد و به هیچ وجه محصول موفقی نبود!

9.عینک هوشمند Google Glass:

جالبه که توی این لیست ده تایی، دو تا از بزرگترین شکست ها مربوط میشه به عینک های هوشمند! شاید هنوز وقت اون نرسیده که کاربر های حوزه تکنولوژی بیان به سمت استفاده از عینک های هوشمند. گوگل عینک هوشمندی تولید ککرده بود که میتونست کار گوشی های هوشمند رو انجام بده و شما با استفاده از پنل لمسی روی دسته عینک می تونستید این عینک رو به راحتی کنترل کنید. همچنین این عینک به دوربین هم مجهز بود. اما این محصول هیچوقت به صورت جدی و رسمی وارد بازار نشد!چون زمانی که گوگل داشت این محصول رو معرفی و در موردش تبلیغات میکرد با باگ ها به شدت زیادی همراه شد. شما فکر کنید قراره با این محصول تماس تصویری بگیرید، چیزی که اون طرف میبینه فضای روبروی شماست! برای اینکه شما رو ببینه باید عینک رو بگیرید جلو خودتون! همین باگ ها باعث شد هیچوقت این محصول تولید نشه و جز بزرگترین شکست ها کمپانی گوگل محسوب بشه!

10.گوشی Galaxy Note 7 سامسونگ:

بدترین و بزرگترین شکست حوزه تکنولوژی مربوط میشه به کمپانی بزرگ سامسونگ! اگر یادتون باشه توی تاریخچه سری نوت اشاره کردیم که سال 2016 برای سامسونگ سال خیلی بدی بود! سامسونگ توی سال 2016 قبل از معرفی و عرضه رسمی گلکسی نوت 7 تونسته بود تمام استاندارد ها و گواهی ها و همچنین توی ارزیابی های مختلف بالاترین نمره رو برای گوشی جدید خودش بگیره. تا اینجا همه چی به نفع سامسونگ بود و همه آماده بودن تا سامسونگ رکورد عجیب غریبی رو توی فروش گوشی های هوشمند ثبت کنه اما همه چی یهویی خراب شد. وقتی این گوشی عرضه شد اتفاق عجیبی افتاد، باتری گلکسی نوت 7 مشکل داشت و باعث میشد گوشی منفجر بشه. همین اتفاق باعث شد سامسونگ توی اون سال کلی مسخره بشه و داستان تا جایی ادامه داشت که شرکت های هواپیمایی اجازه ورود افرادی که گلکسی نوت 7 داشتن رو به هواپیما نمی داد. این بزرگترین و بدترین شکست توی حو.ه تکنولوژی محسوب میشه!galaxy note 7همونطور که دیدید بزرگترین شکست ها مربوط به بزرگترین کمپانی ها بودن و اکثر این شکست ها باعث شد تا اون کمپانی ها تجربه های خوبی پیدا کنن و همین اتفاق ها اون ها رو به کمپانی های بزرگ تبدیل کرده! اگر شما هم شکست بزرگی توی حوزه تکنولوژی سراغ دارید با ما به اشتراک بزارید. ممنون که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید!

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۱۷ شهریور, ۱۴۰۰

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 373
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

ksamenv

خیلی اوضاع خیته

۰۲ تیر ۱۴۰۱
_IRShadow80_

خیلی جذاب و دیدنی بود 😍❤️

۱۱ فروردین ۱۴۰۱
thisabasi

از همه عجیبتر گوشی لایت با ۱۶ دوربین بود و باحالتر از همه به نظرم دستگاه تولید بو که متاسفانه شکست خورده

۰۶ فروردین ۱۴۰۱
Amir Reza M. p

دمت گرم مث همیشه عالی

۰۳ اسفند ۱۴۰۰
Amir Reza M. p

عالییی

۰۳ اسفند ۱۴۰۰
Amir Reza M. p

گوشی Light L16 واسم جالب بود

۰۳ اسفند ۱۴۰۰
    Amir Reza M. p

    ولی مفت نمی ارزه

    ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
mobo sss

عالی بود ولی من ps vitaرو هنوز دارم و ازش راضی ام.

۲۳ بهمن ۱۴۰۰
mobo sss

مهدی میشه قسمت2 ش رو بسازی؟ ممنون

۲۳ بهمن ۱۴۰۰
HOSEIN GOLSHAHI

💜

۲۰ بهمن ۱۴۰۰
mehrab d

موفق باشی

۱۷ بهمن ۱۴۰۰
mehrab d

دمت گرم

۱۷ بهمن ۱۴۰۰
    mehrab d

    کارت درسته

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
mehrab d

عالی👍

۱۷ بهمن ۱۴۰۰
iman

عجب!

۱۲ بهمن ۱۴۰۰
alib85

عالی

۱۱ بهمن ۱۴۰۰
mjasghari44

مشتی هستی و تاثیر گذار 😍💖

۰۲ بهمن ۱۴۰۰
mjasghari44

ویدیو خداحافظی هم خیلی دلی بود دمت گرم 🤩

۰۲ بهمن ۱۴۰۰
mjasghari44

کلن خیلی جالب بود 😍

۰۲ بهمن ۱۴۰۰
mjasghari44

مثل عینک هوشمند گوگل بود یا اپل در حد کانسپت موند 💝

۰۲ بهمن ۱۴۰۰
mjasghari44

یه سریاش واقعا مسخرس یه سریاشم از بس گرون بوده موفق نشده بنظرم 💖

۰۲ بهمن ۱۴۰۰
ARSAM87

عالی

۰۲ بهمن ۱۴۰۰