آیا سایت Dxomark میتونه معیار مناسبی باشه؟

معرفی سایت Dxomark

اگر جز کابر های حرفه ای گوشی های هوشمند باشید احتمالا اسم Dxomark رو زیاد شنیدید! دگزومارک یه سایت تخصصی برای بررسی گجت های هوشمنده که تخصص اصلی این سایت بررسی دوربینه! از وقتی گوشی های هوشمند به دوربین مجهز شدن این سایت هم به صورت حرفه ای در مورد عملکرد سنسور های دوربین گوشی های هوشمند بررسی انجام میده. حالا سوالی که وجود داره اینه که آیا بررسی ها و نمره هایی که Dxomark به عملکرد دوربین گوشی های مختلف میده واقعیه؟ اصلا این نمره ها ملاک خوبی برای انتخاب گوشی هستن؟ اگر دنبال جواب این سوال ها هستید حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید!

سایت Dxomark

این سایت همونطور که گفتیم به بررسی و نقد عملکرد گجت های هوشمند به خصوص عملکرد سنسور ها و دوربین های گوشی های مختلف می پردازه. سایت فرانسوی که با بررسی های دقیق باعث شده یکی از مهم ترین سایت های مرجع توی حوزه تکنولوژِ شناخته بشه. احتمالا شما هم به این سایت سر زدید و در مورد گوشی های مختلف تحقیق کردید. اگر وارد این سایت بشید بهترین ها رو میتونید توی صفحه اول ببینید. توی این مطلب بیشتر در مورد بخش گوشی های هوشمند میخوایم صحبت کنیم. توی سایت دگزومارک به دوربین هر گوشی یه امتیازی داده میشه و این امتیاز کلی برآیند امتیاز های مختلفه که این سایت به صورت تخصصی بخش های مختلف دوربین ها رو آزمایش میکنه. حالا این امتیاز ها چطوری و بر چه اساسی به دوربین گوشی ها داده میشه؟

نحوه امتیاز دهی سایت Dxomark

دگزومارک با استفاده از متخصص های زیاد از کشور های مختلف یه تیم بررسی کامل رو در اختیار که دوربین هر گوشی رو توی بخش های مختلف به صورت تخصصی مورد بررسی و آزمایش قرار میدن. بخش هایی مثل بافت تصویر، بوکه، اتو فوکوس، رنگ و اکسپوژر که هر برای سنجش عملکرد دوربین گوشی های توی هر بخش روش ها و استانداردهای مخصوص به همون بخش رو دارن. مثلا یه عکس مرجع دارن که طبق اون میان و به دوربین گوشی های مختلف امتیاز میدن.با توجه به توضیحاتی که دادیم امتیاز کلی مربوط به دوربین هر گوشی باید میانگینی از بخش های مختلف باشه! اما اینطور نیست!!! دگزومارک برای هر بخش ضریب و وزن خاصی رو مشخص کرده. به طور مثال به بخش رنگ و اکسپوژر ضریب 5 رو داده. در نتیجه امتیاز بخش رنگ 5 برابر حساب میشه و در نهایت تقسیم بر وزن تمام عناصر موثر میشه. با این حرکت امتیاز کلی خیلی دقیق تر محاسبه میشه. شما وقتی وارد صفحهی هر گوشی توی این سایت بشید میتونید تمام امتیاز ها و نمونه عکس های ثبت شده با اون گوشی رو ببینید و متناسب با اون نیاز و توقعی که از دوربین گوشی دارید. بهترین رو انتخاب کنید! حالا واقعا این سایت مرجع دقیق و مناسبی برای انتخاب بهترین گوشی از نظر دوربین هست؟

آیا سایت Dxomark میتونه مرجع مناسبی برای انتخاب گوشی باشه؟

هم آره؛ هم نه! از اونجایی که سایت Dxomark کارشناس ها و متخصص های زیادی داره و تمام سنسور ها رو با روش های حرفه ای میسنجه، میتونیم روی اطلاعات و ارزیابی های این سایت حساب باز کنیم.اما از طرفی سایت دگزومارک با کمپانی های بزرگ تولید کننده گوشی های هوشمند قرار داد میبنده و اطلاعاتی که از این ارزیابی ها به دست میاره رو به این کمپانی ها میفروشه. همین اتفاق باعث میشه کمپانی ها بر اساس تست ها و استاندارد های دگزومارک سنسور های دوربین گوشی های خودشون رو طراحی کنن تا بتونن نمره بالاتری رو از این سایت بگیرن. حالا سوالی که به وجود میاد اینه که این اتفاق به نفع کاربر ها هستش یا نه؟این اتفاق میتونه به رشد گوشی ها توی بخش دوربین کمک کنه و این موضوع میتونه به نفع کاربر باشه که هر روز دوربین های بهتری برای گوشی ها ساخته میشه اما باید ببینیم توی تجربه کاربری چقدر فرق میکنه! چون بعضی از استاندارد های سایت دگزومارک برای کاربر معمولی و حتی کاربر حرفه ای هم قابل لمس نیست و شما به سختی میتونید تشخیص بدید که دوربین هر گوشی توی کدوم بخش واقعا عملکرد بهتری داره!

جمع بندی

همونطور که دیدید این سایت سعی میکنه با استاندارد ها و سنجش هایی که داره به عملکرد سنسور دوربین ها امتیاز بده. این اتفاق میتونه برای کاربر به شدت مثبت باشه و کمپانی ها رو وادار کنه که هر روز عملکرد بهتری رو نسبت به قبل داشته باشن. اما با توجه به قرارداد های پشت پرده کاربر ها نمیتونن زیاد به این آمار و ارقام توجه کنن. در نهایت اگر قصد خرید گوشی توی هر بازه قیمتی رو دارید میتونید به این سایت های ارزیابی مثل Dxomark سر بزنید اما این سایت ها رو ملاک اصلی برای خرید گوشی قرار ندید و حتما گوشی مورد نظرتون رو توی بخش ها مختلف و متناسب با نیازتون مورد بررسی قرار بدید. امیدواریم این مطلب هم موقع خرید گوشی به کارتون بیاد. ممنون که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید!

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۱۶ آذر, ۱۴۰۰

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 519
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

mohammad.r

نه زیاد

۱۸ بهمن ۱۴۰۰
mohammad.r

نکات خوبی بود

۱۸ بهمن ۱۴۰۰
amiralaee

عالی

۱۷ بهمن ۱۴۰۰
mjasghari80

خفن و معرکه ❤️

۱۵ بهمن ۱۴۰۰
_IRShadow80_

به طور کلی هم تجربه و هم امار ارقام ولی تجربه سهم بیشتر رو داره ❤️

۱۵ بهمن ۱۴۰۰
    mjasghari80

    دقیقا. و امار و ارقام بهت جهان بینی میده ❤️🥳

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
_IRShadow80_

نکات خوبی بود 😍

۱۵ بهمن ۱۴۰۰
_IRShadow80_

عالیه ❤️

۱۵ بهمن ۱۴۰۰
Abbas Ahmadi

دمت گرم من خیلی از این سایت استفاده می کردم مرسی که اطلاع دادی❤😘

۲۸ دی ۱۴۰۰
amiralaee

nicee

۲۶ دی ۱۴۰۰
ali.azizi

نه زیاد

۲۶ دی ۱۴۰۰
EALIAVAKHSHIDAN

فکر میکنم سایت معتبری باشه

۲۵ دی ۱۴۰۰
iman

جالب ‌بود

۲۲ دی ۱۴۰۰
AlirezaM80

خودم و خودت

۱۰ دی ۱۴۰۰
AlirezaM80

جمع بندی

۱۰ دی ۱۴۰۰
AlirezaM80

منتظر سایت جدیددد

۱۰ دی ۱۴۰۰
AlirezaM80

مرسی از زحمت ها

۱۰ دی ۱۴۰۰
AlirezaM80

عجب سایت هایی

۱۰ دی ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

خیلی جالب و کاربردی بود

۰۸ دی ۱۴۰۰
Sma1386

باحال بود

۰۵ دی ۱۴۰۰
ovies.poursalehi

جالب بود

۰۵ دی ۱۴۰۰