قابلیت های جذاب دوربین گوشی های شیائومی

قابلیت های جذاب دوربین گوشی های شیائومی

سلام! توی بازار گوشی های موبایل، برند شیائومی به این معروفه که گوشی هایی با مشخصات سخت افزاری خوب رو با قیمت مناسب تولید میکنه! این قابلیت های جذاب فقط مخصوص سخت افزار نیست و رابط کاربری و نرم افزار های اختصاصی شیائومی هم امکانات و قابلیت های جذابی رو در اختیار شما قرار میدن!دوربین گوشی ها از دو بخش سخت افزار و نرم افزار تشکیل شدن. بخش نرم افزاری اگر کاربردی طراحی شده باشه میتونه از تمام ظرفیت بخش سخت افزاری دوربین استفاده کنه. نرم افزار دوربین های شیائومی قابلیت ها و امکاناتی رو در اختیار شما قرار میدن که تا قبل از این،  برای داشتن بیشتر این قابلیت ها باید نرم افزار های زیادی رو نصب میکردین. اگر گوشی شیائومی دارید تا انتهای این مطلب همراه باشید تا با تمام قابلیت های دوربین گوشیتون آشنا بشید.

بخش Photo

وقتی نرم افزار دوربین رو توی گوشی های شیائومی باز کنید به صورت پیش فرض وارد بخش photo میشید. بالای صفحه نوار مشکی رنگی وجود داره که بعضی از قابلیت های این بخش به صورت آیکون توی نوار بالایی قرار داره ( از سمت چپ به راست):

  • فلش دوربین: 

وقتی روی آیکون فلش دوربین ضربه بزنید میتونید توی چهار حالت فلش دوربین رو تنظیم کنید:

  1. همیشه خاموش
  2. اتوماتیک (اگر نور محیط خیلی کم باشه از فلش دوربین استفاده میکنه)
  3. استفاده از فلش موقع عکس گرفتن
  4. همیشه روشن
  • HDR: 

مخفف کلمه High dynamic range هستش که مربوط میشه به داینامیک رنج یا همون گستره روشنایی عکس یا فیلم. زمانی که این گزینه روی دوربین شما فعال باشه به صورت اتوماتیک و با گرفتن چند تا عکس و ترکیب اون ها بهترین عملکرد داینامیک رنج رو در اختیار شما قرار میده. زمانی که روی گزینه HDR بزنید میتونید توی سه حالت این گزینه رو یا به صورت همیشه خاموش یا به صورت همیشه روشن و یا به صورت اتوماتیک استفاده کنید. زمانی که روی حالت اتوماتیک هستید اگر عکس به صورت پیش فرض داینامیک رنج مناسبی نداشته باشه با استفاده از HDR عکسی با داینامیک رنج مطلوب ثبت میشه!قابلیت اچ دی آر

  • AI:

این گزینه مربوط به هوش مصنوعی دوربین شما مربوط میشه. اگر این گزینه فعال باشه اگر قصد عکاسی از سوژه های مثل غذا یا طبیعت رو داشته باشید، به صورت نرم افزاری روی عکس شما ادیت اعمال میشه تا عکس ثبت شده جذاب تر به نظر برسه!

  • فیلتر:

وقتی روی این آیکون ضربه بزنید بالای دکمه شاتر دوربینتون دوتا آپشن در اختیار شما قرار میگیره، یکی Filters و اون یکی Beautify. با استفاده از بخش فیلتر میتونید موقع عکاسی رو عکساتون فیلتر بندازید و دیگه نیازی نباشه بعد از عکس گرفتن با یه نرم افزار دیگه روی عکستون فیلتر بندازید. بخش بیوتیفی به شما کمک میکنه که با کلک های نرم افزاری بتونید عکس خودتون رو روتوش و دستکاری کنید. مثلا بینیتون رو کوچیک کنید یا چشماتون رو درشت تر کنید یا کلی کار دیگه!

  • گوگل لنز:

با استفاده از این گزینه میتونید از تمام امکانات سرویس Google Lens استفاده کنید به طور مثال از یه محصولی خوشتون میاد و اسم و مشخصات اون رو نمیدونید، حالا کافیه با استفاده از آپشن گوگل لنز از اون عکاسی کنید تا تمام اطلاعات مربوط به اون محصول رو داشته باشید البته حواستون باشه حتما به اینترنت وصل باشید!

  • منو کاربری:

توی منو کاربری بخش Photo دوتا نوار بالای منو میبینید که نوار بالایی مخصوص تنظیم ابعاد عکس و نوار پایین مربوط به تایمر عکاسیه. زیر این دوتا نوار چندتا آیکون وجود داره که هر کدوم به شما قابلیت های جذابی میدن:

  1. Movie frame: اگر این قابلیت رو فعال کنید بالای تصویر شما نوار مشکی میندازه و فضای دوربین شما شبیه به کادر بندی فیلم های سینمایی میشه!
  2. Show gridlines: این بخش مخصوص کادر بندیه که فضای دوربین گوشی شما رو کادر بندی میکنه و چهارتا از کادر بندی های اصلی عکاسی رو میتونید توی این بخش استفاده کنید. دوتا امکان دیگه ای که این بخش به شما میده، یکی علامت گذاشتن وسط تصویر (Center mark) و نمایش تراز بودن گوشی موقع عکاسی ( Straighten).
  3. Tilt-shift: توی این حالت به صورت دایره اطراف سوژه اصلی حالت تاری و بوکه ایجاد میشه و شما میتونید با این قابلیت عکس های جذابی رو ثبت کنید.
  4. Timed burst: این یکی از اون قابلیت های جذاب دوربین گوشی های شیائومی محسوب میشه. شما میتونید با استفاده از این قابلیت تعیین کنید که چه تعداد عکسی توی چه بازه زمانی گرفته بشه! مثلا میتونید تنظیم کنید توی بازه زمانی یک دقیقه، به صورت اتوماتیک گوشتون صد تا عکس بگیره. حالا این قابلیت به چه دردی میخوره؟ شما با استفاده از قابلیت میتونید استاپ موشن ویا عکاسی از آسمان شب رو تجربه کنید و اگر یکم خلاقیت داشته باشید میتونید استوری های بامزه این با این قابلیت درست کنید!

بخش Portrait

وقتی وارد حالت پرتره میشید روی نوار بالایی فقط گزینه AI و منوی کاربردی رو میبینید که دقیقا همون امکانات بخش Photo رو در اختیارتون قرار میده. اما بخش جذاب حالت پرتره گوشی های شیائومی گزینه های بالای دکمه شاتره! سه تا قابلیت اون پایین وجود داره:

  1. فیلتر: که دقیقا مثل قابلیت فیلتر توی بخش قبلیه با این تفاوت که دیگه خبری از اون کلک های نرم افزاری برای روتوش و تغییر فرم اعضای بدن توش نیست!
  2. دیافراگم: با استفاده از این گزینه میتونید میزان تاری یا همون بوکه شدن عکس های پرتره رو تعیین کنید.
  3. Cinematic effects: با استفاده از این گزینه یک سری افکت سینمایی در اختیار دارید که میتونید اون ها موقع عکاسی روی عکس های پرتره قرار بدید و دیگه نیازی نباشه برای اعمال این افکت ها سراغ نرم افزار های ادیت عکس برید.

قابلیت سینماتیک افکت

بخش Video

زمانی که وارد بخش ویدئو میشید دوباره اون بالای تصویر نوار ابزار وجود داره. تمام گزینه های نوار ابزار اون بالا شبیه به نوار ابزار بخش عکاسیه. البته گزینه فیلتر اون بالا وجود داره و شما میتونید موقع ضبط کردن ویدئو با فیلتری که دوست دارید ویدئو رو ضبط کنید و دیگه نیازی نباشه ویدئو رو ببرید توی نرم افزار های ادیت ویدئو و کلی زمان صرف فیلتر گذاشتن و ذخیره کردن ویدئو صرف کنید.گزینه بیوتی توی بخش دوربین هم وجود داره که شما میتونید با استفاده از این قابلیت ویدئو با حالت بوکه ضبط کنید. در مورد حالت بوکه باید بگم همون حالت پرتره توی فیلمبرداری که این قابلیت رو به شما میده تا بکگراند تصویر رو به صورت تار فیلمبرداری کنید اما ویدئو دچار افت کیفیت میشه و زیاد نمیتونید روی این قابلیت حساب باز کنید!گوشه نوار ابزار منوی کاربردی وجود داره که داخل این منو کاربردی هم شبیه منو کاربردی بخش عکاسیه که با توجه به سخت افزار دوربینتون میتونید کیفیت فیلمبرداری رو تعیین کنید، اما چند تا گزینه مخصوص فیلمبرداری وجود داره:

  1. Audio zoom: با این قابلیت شما میتونید روی سوژه اصلی فوکوس کنید و صدای سوژه اصلی رو نسبت به بقیه صدای اطراف سوژه اصلی بلندتر ضبط کنید. این قابلیت زمانی استفاده میشه که توی محیط شلوغی ویدئو ضبط میکنید، حالا کافیه سوژه اصلیتون رو فوکوس کنید تا صدای سوژه اصلی نسبت به صداهای اطرافش بیشتر بشه!
  2. Track moving object: توی این حالت با استفاده از یه سری کلک نرم افزاری شما میتونید سوژه اصلیتون رو دنبال کنید. نکته جذاب برای این قابلیت اینه که شما و دوربین ثابت هستید اما موقع ضبط ویدئو با استفاده از چندتا ترفند نرم افزاری این حس به کسی که ویدئو رو میبینه منتقل میشه که شما دارید سوژه رو دنبال میکنید. کیفیت توی این حالت یکم افت میکنه اما قابلیت جذابیه که شما میتونید ازش موقع ضبط ویدئو استفاده کنید.

قابلیت موینگ ترکینگ

بخش PRO

این بخش میتونه به گوشی شما این امکان رو بده که مثل یه دوربین عکاسی حرفه ای از دوربین گوشیتون استفاده کنید. بالای تصویر نوار ابزار دیده میشه که شبیه به بخش های قبلیه اما چندتا قابلیت حرفه ای رو در اختیار شما قرار میده:

  1. نور سنجی: اگر وارد این گزینه بشید توی سه حالت میتونید نورسنجی رو قرار بدید. حالت اول Center weighted که توی این حالت نورسنجی بر اساس مرکز تصویر انجام میشه. حالت دوم Frame average، توی این حالت نورسنجی نسبت به تمام کادر بندی شما انجام میشه. حالت سوم Spot metering که توی این حالت میتونید نور سنجی نقطه ای رو برای عکس هاتون انتخاب کنید.
  2. LOG: این گزینه رو توی منوی کاربردی گوشه نوار ابزار میتونید پیدا کنید. زمانی که وارد این بخش بشید تمام آپشن های بخش PRO میتونید برای ضبط ویدئو هم داشته باشید. این قابلیت فقط توی حالت 4K@30/60fps قابل استفاده میشه و دست شما رو باز میزاره تا به صورت حرفه ای ویدئو ضبط کنید! با استفاده از این قابلیت بعد از ضبط ویدئو میتونید به راحتی تنظیمات نوری و رنگی رو روی ویدئو اعمال کنید.
  3. Focus peaking: این قابلیت هم توی منو کاربردی قرار داره و وقتی این قابلیت فعال باشه، میتونید جاهایی که به صورت کامل فوکوس شده رو موقع عکاسی توی نرم افزار دوربین ببینید. با استفاده از این قابلیت میتونید مطمئن بشید که سوژه ای که میخواید فوکوس باشه، کامل توی محدود فوکوس هست یا نه؟!
  4. Exposure verification: با استفاده از این قابلیت میتونید جاهایی که تو تصویرتون بیشتر از حالت معمول اکسپوژر داره رو ببینید. این قابلیت به شما این اجازه رو میده تا عکس هایی ثبت کنید که به اصلاح نسوخته باشن و توی عکاسی حرفه ای خیلی کاربردیه!

بخش More

توی این بخش یکسری قابلیت وجود داره که واقعا بی نظیره! بعضی از قابلیت هایی که توی این بخش وجود داره نرم افزار های مخصوص خودش رو داره که شیائومی زحمت کشیده و تمام این نرم افزار ها رو توی این بخش دور هم جمع کرده و دیگه نیازی به دانلود اون نرم افزار ها نیست:

  1. Short video: با استفاده از این قابلیت میتونید ویدئو های 15 ثانیه ایه جذاب با ویژگی های خاص ضبط کنید. این ویدئو های کوتاه پنج تا حالت داره. حالت معمولی، حالت سریع، حالت فوق سریع، حالت آهسته و حالت فوق آهسته. شما میتونید ویدئو های خلاقانه ای بگیرید اونا رو توی اینستاگرام به عنوان استوری منتشر کنید. در ضمن توی این قابلیت شما میتونید از موزیک های پیش فرضی که شیائومی در اختیارتون میزاره هم استفاده کنید. در ضمن این بخش یه سری فیلتر داره که میتونید تصاویر آینه ای جذابی رو باهاش بسازید.  بخاطر همین بود که گفتم بعضی از قابلیت های این بخش برای خودش نرم افزار جدا داره. بخش ویدئو کوتاه یه چیزی شبیه به نرم افزار تیک تاکه!
  2. Documents: با استفاده از این قابلیت میتونید از اسناد و مدارکتون به شکل خیلی تمیز عکاسی کنید که این قابلیت یه نرم افزار جدا داره به اسم Cam scanner که اگر گوشی شیائومی دارید دیگه نیازی به این نرم افزار ندارید. این نرم افزار توی سه حالت اسناد و مدارک رو ثبت میکنه. حالت عادی، حالت سیاه و سفید و حالتی که جزئیات رو به صورت دقیق تری ثبت میکنه و به درد مدارکی میخوره که قدیمی تر باشن!
  3. Vlog:با استفاده از این قابلیت شما میتونید ولاگ یا تیزر های جذاب تولید کنید. هر کدوم از قسمت های ولاگ، تم خاص خودش رو داره و خودش به صورت نرم افزاری تصاویر رو ادیت میکنه و به شما یه تیزر یا ولاگ به شدت جذاب میده که اگر توی اینستاگرام فعال هستید میتونید ویدئو های جذابی رو تولید کنید.
  4. Movie effects: این قابلیت به شما کمک میکنه که بعضی از تکنیک های سینمایی رو با گوشیتون تجربه کنید. دالی زوم و کلی حالت سینمایی که اگر خلاق باشید میتونید با همین گوشیتون پلان های سینمایی ضبط کنید و از این قابلیت نهایت لذت رو ببرید!
  5. Long exposure: توی این بخش شما قابلیت عکاسی طولانی مدت رو در اختیار دارید و میتونید توی شب با استفاده از این قابلیت عکس های نقاشی با نهور جذابی رو ثبت کنید که البته نیاز به تخصص داره اما این قابلیت میتونه زمانی که میخواید از اتوبان توی شب عکاسی کنید، خروجی عکس حرفه ای رو در اختیار شما قرار بده!
  6. Clone: این هم یکی دیگه از اون قابلیت هاس که شما رو به وجد میاره. وقتی وارد این بخش بشید چندتا حالت کلون در اختیارتون قرار میگیره. حالت عکاسی کلون، فیلمبرداری کلون و حالتی که خیلیتون توی استوری های اینستاگرامی دیدید که همون حالت Freeze frame هستش. عکاسی کلون به شما این اجازه رو میده توی چند تا حالت مختلف از خودتون عکاسی کنید و این عکس ها رو به یه عکس تبدیل کنه و انگار شما توی اون تصویر چندتا شدید. توی حالت فیلمبرداری کلون هم همین قابلیت به صورت ویدئو در اختیار شما قرار میگیره و شما میتونید توی یه ویدئو دوتا بشید! گزینه فریز فریم به شما این امکان رو میده که بعضی از فریم ها رو توی ویدئو ثابت نگه دارید و طی ویدئو به ویدئوتون وصل میشه.

قابلیت کلوندیدید که شیائومی اومده و کلی نرم افزار مربوط به عکاسی و فیلمبرداری رو توی نرم افزار دوربین گوشی های خودش قرار داده و با کمک این قابلیت ها شما میتونید عکس و فیلم های جذاب تری رو ثبت کنید. توی این مطلب سعی کردیم تمام قابلیت ها جذاب دوربین گوشی های شیائومی رو بهتون معرفی کنیم . ممنون که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید.

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۸ تیر, ۱۴۰۰

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 709
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

erfanshooli

مهدی همه شیائومی ها ندارن اینا رو

۰۵ آبان ۱۴۰۰
ali asghar

چه جالب

۰۵ آبان ۱۴۰۰
navid.py

بهترین 😍😍😍😍

۰۵ آبان ۱۴۰۰
Morteza.P

عالیییی

۰۵ آبان ۱۴۰۰
miladjalilmasir

خفن

۰۵ آبان ۱۴۰۰
yashar.a.s

جالب بود

۰۴ آبان ۱۴۰۰
mxhamad

عالی بود

۰۴ آبان ۱۴۰۰
mohammad.amin

دمت گرم برای من همه رو داشت

۰۴ آبان ۱۴۰۰
alijalali

بابا ایول!

۰۴ آبان ۱۴۰۰
alianbarestany2006

عالی بود

۰۴ آبان ۱۴۰۰
rezaabdooni

چقدر تو خوبی

۰۴ آبان ۱۴۰۰
MehdiRezaei

چ جالبه

۰۴ آبان ۱۴۰۰
mortezazivari

عالی

۰۴ آبان ۱۴۰۰
erfanhajiali

واقعا عکسایی که میگیرم باهاش راضی کننده اس😎

۰۴ آبان ۱۴۰۰
kmrnsdi

محشره شیائومی

۰۴ آبان ۱۴۰۰
arad.haqiqat

ما که ایفون به زور خریدیم اما برا رفیقامون میفرستیم اونا استفاده کنن 😂😂

۰۴ آبان ۱۴۰۰
Armanovic

دوربینای شیائومی به نظرم نسبت به قیمتشون عالین

۰۴ آبان ۱۴۰۰
sajad911

گوشی من که not10s هست و miui 12.5.10 روش نصبه ولی خیلی از این قابلیت هارو نداره😕

۰۴ آبان ۱۴۰۰
tahamousavi

این گوشی دستت poco f3 نيست احيانا؟

۰۴ آبان ۱۴۰۰
amir.salimi

همه گوشیاش اینارو نداره☹

۰۴ آبان ۱۴۰۰