نقد و بررسی مشخصات گوشی iPhone SE 2020 اپل

نقد و بررسی گوشی آیفون SE 2020 اپل

کمپانی اپل همواره به دنبال نوآوری بوده و هر سال نشون داده کلی ایده خفن و جدید داره که هنوزم بشه ستایشش کرد. کمپانی که از سال 2012 تا امروز هرسال گوشی­های بزرگتری به بازار عرضه کرده اما در مورد آیفون SE 2020 یک گام به عقب برداشته و آیفونی تولید کرده که صفحه 4.7 اینچ داره و یک میان رده ست. استیو جابز در آخرین سال های حضورش در اپل و در بحث پیرامون آیفون 4 به صراحت گفت مردم به نمایشگرهای بیشتر از 3.5 اینچ نیاز ندارن و کارکردن با یک دست را یکی از مهم ترین المان ها در طراحی گوشی میدونست. حال پس از 11 سال تیم کوک مدیرعامل جدید این شرکت به سمت تفکرات استیو بزرگ حرکت کرده و با معرفی اولین میان رده اپل، تونست به سلیقه طرفداران قدیمی این برند توجه کنه. آیفون SE 2020 با طراحی جمع و جور، سخت افزار عالی و دوربین خوب اومده که میان رده های اندرویدی رو به چالش بکشه اما آیا موفق بوده؟ با ما همراه باشید تا به جواب این سوال برسیم.

طراحی و کیفیت ساخت iPhone SE 2020

طراحی آیفون ها همیشه عالی بوده، بدنه فلزی با فریم آلومینیومی کمترین توقعی که از گوشی های اپل میره. طراحی گوشی تماما شبیه آیفون 8 هست که سال 2017 دیده بودیم. این گوشی از گواهی حفاظتی IP67 هم پشتیبانی میکنه و میتونه تا نیم ساعت توی عمق یک متری در آب غرق بشه. قاب پشتی یک عدد دوربین با فلش و میکروفون به همراه لوگوی اپل دیده میشه. زیر گوشی درگاه لایتنینگ به همراه میکروفون مکالمه و اسپیکر وجود داره؛ لبه سمت راست دکمه پاور و خشاب سیم کارت و لبه سمت چپ هم دکمه کم و زیاد کردن صدا و دکمه سایلنت رو میبینبم.طراحی قاب پشتی SE 2020توی پنل جلویی یه نمایشگر با حاشیه های زیاد وجود داره، اسپیکر مکالمه و دوربین سلفی کنار سنسورها بالای نمایشگر قرار داره و دکمه هوم دوست داشتنی اپل هم پایین صفحه قرار داره. نکته ای که توی طراحی آیفون های SE 2020 دیده میشه اینه که توی تمام رنگ هاش پنل جلویی مشکی، در صورتی که توی بقیه آیفون ها در رنگ سفید و نقره ای پنل جلویی سفیده. مجموعا درباره طراحی گوشی احتمالا یک سری آیفون 8 ته انبار مونده بوده اپل اومده یه پردازنده جدید روش گذاشته و به بازار عرضه کرده! آیفون اس ای 2020 برای کسایی که گوشی های جمع و جور و کوچیک دوست دارن بشدت دوست داشتنیه. جای اثر انگشت روی قاب میمونه و بیرون زدگی دوربین خیلی کمه. مجموعا طراحی کلیش قدیمیه و برای سال 2020 مناسب نیست.طراحی زیر گوشی SE 2020طراحی سمت چپ SE 2020طراحی سمت راست SE 2020ططراحی بالایی SE 2020

کیفیت نمایشگر iPhone SE 2020

پنل نمایش SE 2020 ابعادش 4.7 اینچ و از نوع IPS LCD هست واگه حاشیه های دورش کم میشد یکی از بهترین نمایشگرها در نوع خودش بود. رزولوشن 750 در 1334 پیکسل بر اینچ هست که برای ابعاد 4.7 اینچ مناسبه. تنها ایرادش حاشیه ها و ابعاد کوچیکه که اگر برای فیلم دیدن یا بازی طولانی مدت نمیخواین ازش استفاده کنین ایرادی محسوب نمیشه. در کل صفحه نمایش خوب و با کیفیتی داره و رنگ ها درش به خوبی نمایش داده میشه.نمایشگر SE 2020

باتری و شارژدهی iPhone SE 2020

باتری جاییه که اپل هیچ وقت توش خوب نبوده و این خوب نبودن در SE 2020 به اوج خودش رسیده. یه باتری با ظرفیت 1821 میلی آمپر ساعت که برای این گوشی افتضاحه. اگه دایم به نت وصل باشید و کار سنگین کنید از صبح تا حدود ساعت 3 و 4 بعد از ظهر فقط جواب کار تون رو میده و بعدش باید بزنیدش به شارژ. اما اگه ملایم تر برخورد کنید و صفحه هم زیاد روشن نباشه احتمال داره تا اخر روز بهتون شارژ بده.باتری و شارژ دهی SE 2020فول شارژ شدن با آداپتور 5 واتی خودش 2 ساعت طول میکشه؛ این گوشی آداپتور 18 واتی فست شارژ رو هم ساپورت میکنه ولی خیلی اتفاق خاصی هم با این آداپتور نمیفته و باتری رو 1.5 ساعته شارژ میکنه که برای ظرفیت 1821 میلی آمپری اصلا قابل قبول نیست.

امنیت iPhone SE 2020

SE 2020 یه حسگر اثرانگشت فوق سریع داره که با کلید هوم معروف اپل ادغام شده. سرعت این حسگر واقعا معرکس و هر آن چیزی که شما از یه حسگر اثر انگشت انتظار دارین رو میتونه بهتون بده. خبری از سیستم تشخیص چهره ی سه بعدی اپل هم در این گوشی نیست تا بیش از پیش حس یه میان رده کم امکانات رو به کاربر القا کنه.

عملکرد دوربین SE 2020

ظاهرا اپل برای تولید این گوشی هیچ تمرکزی روی دوربین نداشته و یا بهتره بگیم که اپل خودش رو درگیر تعداد سنسور یا اعداد عجیب نکرده. این گوشی به سبک قدیمی گوشی های هوشمند از یه سنسور 12 مگاپیکسلی استفاده میکنه و خبری از سنسور واید و ماکرو یا تشخیص عمق میدان توی این گوشی نیست.

بیرون زدگی دوربین SE 2020 فریم دوربین SE 2020

  • دوربین اصلی:

تک دوربین اصلی گوشی  سنسور 12 مگاپیکسلی واید هست که کیفیت خوبی هم داره. در این گوشی خبری از دوربین های ثانویه تله فوتو، عمق میدان و ماکرو نیست؛ اما همین لنز 12 مگاپیکسلی هم برای عکاسی موبایل چیزی کم نداره.

نمونه عکس 2 SE 2020
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
نمونه عکس SE 2020
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
نمونه عکس 3 3SE 2020
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

کیفیت عکس ها به شدت خوبه، نویز تصاویر خیلی کمه و رنگ ها به خوبی نمایش داده میشن. عکاسی پرتره هم رضایت بخشه و جداکردن سوژه از بکگراند به خوبی انجام میشه. عکاسی توی شبش معمولیه و متاسفانه مودی برای عکاسی شب در نرم افزار دوربین وجود نداره؛ اما یه مقدارادیت نرم افزاری براتون انجام میده که از اون حالت تاریک عکس خارج بشه.

  • فیلمبرداری:

آیفون SE 2020  فیلمبرداری 60 فریم بر ثانیه 4K رو داره که توی تمام گوشی های پرچمدار هم دیده میشه. سرعت تغییر فوکوس و لرزشگیر عالیه و باهاش میتونید ویدیوهای خوبی بگیرید. عملکرد فیلم برداری در کل رضایت بخش و عالیه و اپل در این بخش توی کیفیت کم نگذاشته.

  • دوربین سلفی :

عکس ها تو حالت سلفی یکی از بهترین سلفی هایی که میتونید در این بازه قیمتی و حتی بازه های قیمتی بالاتر با گوشی موبایل ثبت کنید. همون لنز 7 مگاپیکسلی آیفون 8 و 7 در این گوشی قرار داره اما به دلیل وجود پردازنده قوی تر، پردازش تصویر بهتر انجام میشه و خروجی خیلی بهتری رو بهمون میده. جزییات و روشنایی عالیه و در عکاسی پرتره هم حرف برای گفتن داره.

عکس سلفی فضای باز SE 2020
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
عکس سلفی فضای بسته SE 2020
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

 

پردازنده و سخت افزار iPhone SE 2020

قامت پرچم دار بهترین عبارتیه که میشه درباره سخت افزار SE 2020 به کاربرد. استفاده از پردازنده 7 نانومتری اختصاصی اپل A13 Bionic باعث میشه نگرانی درباره سخت افزار این گوشی نداشته باشیم. این پردازنده آخرین نسل پردازنده های اپله که توی گوشی iPhone 11 PRO MAX هم از اون استفاده شده. عملکردش توی انجام کارهای سنگین عالیه، بازی های سنگین و پردازش های پیچیده رو میتونه به راحتی انجام بده و این پردازنده دو هسته ای جای هیچ نقدی رو باقی نمیذاره. رم این گوشی 3 گیگابایته و مثل همیشه برای سیستم عامل کم مصرف ios کافی به نظر میرسه.عملکرد پردازشی SE 2020

نرم افزار و رابط کاربری iPhone SE 2020

آخرین نسخه سیستم عامل اختصاصی اپل ios 13 در SE 2020 دیده میشه. یکی از خوبی های گوشی های اپل اینه که تا چهار، پنج سال ساپورت نرم افزاری میشه و خیالتون از بابت دریافت اپدیت های جدید گوشی راحته. محیط روون و خوب و پرسرعت سیستم عامل اختصاصی اپل به دلیل هماهنگی فوق العاده نرم افزار و سخت افزار گوشیه که کارکردن با گوشی رو لذت بخش میکنه.نرم افزار SE 2020

عملکرد اسپیکر آیفون اس ای 2020

صدا به صورت استریو از دو اسپیکر پایین و بالا پخش میشه که خیلی خوبه. استفاده از اسپیکر استریو باعث میشه بلندی و وضوح صدا در SE 2020 رضایت بخش و مطلوب باشه. با توجه به اینکه این گوشی یکی از میان رده های کمپانی اپل محسوب میشه استفاده از اسپیکر استریو یکی از نقاط قوت این گوشیه. 

جمع بندی

اپل هیچ وقت در بین میان رده های بازار نماینده ای نداشته و SE 2020 اولین نماینده این کمپانی در این رده ست؛ البته قیمتش جوریه که خیلی هم نمیشه بهش میان رده گفت! گوشی های اپل رو نمیشه با گوشی های اندرویدی هم رده مقایسه کرد چرا که دنیای کاملا متفاوتی دارن هم در بخش نرم افزار و هم سخت افزار. در این بازه قیمتی اگه تعصب خاصی روی اپل ندارید گوشی های اندرویدی بهتری هستن که میتونید با همین هزینه خریداری کنید و دوربین های بیشتر، صفحه نمایش بهتر و اثر انگشت زیر نمایشگر داشته باشید. در مقایسه با نمونه های اپلی بین آیفون 8 و آیفون 8 پلاس و این گوشی، آیفون اس ای 2020 رو انتخاب کنید. اما اگر صفحه نمایش بزرگ براتون مهمه آیفون 8 پلاس گزینه مناسب تریه. خرید این گوشی کلا به کسایی پیشنهاد میشه که دنبال یه آیفون روون و کوچیک هستن، به جز با ios نتونن با سیستم عامل دیگه ای کار بکنن و به عبارتی اپل باز باشن.

سوالات متداول
(3 سوال)
مزایای iPhone SE 2020 چیست؟ چرا این گوشی رو بخریم؟

پردازنده بسیار قوی که هماهنگی خوبی با نرم افزار داره در کنار اسپیکر استریو و دوربین با کیفیت از جمله مزایای آیفون اس ای 2020 بشمار میاد.

معایب آیفون اس ای 2020 چیست؟ چرا این گوشی رو نخریم؟

عملکرد ضعیف باتری، صفحه نمایش کوچیک و کامل نبودن پکیج دوربین از جمله نقاط ضعف iPhone SE 2020 بشمار میرن. اگر موارد گفته شده جز اولویت های شماست انتخاب های بهتری در ای بازه ی قیمتی وجود داره.

آیا iPhone SE 2020 از دو سیم کارت پشتیبانی میکنه؟

خیر، خشاب سیم کارت iPhone SE 2020 فقط از یک سیم کارت پشتیبانی میکنه.

خرید گوشی iphone se
نقاط قوت
پردازنده بسیار قوی
اسپیکر استریو با کیفیت
کیفیت خوب دوربین اصلی
نقاط ضعف
باتری بسیار ضعیف
حاشیه های زیاد صفحه نمایش
نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۱۴ خرداد, ۱۳۹۹

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 45
5/ 1

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Parham -1401

به نظرم این گوشی می تونه گوشی خوبیه باشه
من خودم به شخصه گوشی های سایز کوچک را دوست دارم که با یک دست بشه راحت سرتاسر باهاش کار کرد
از نظر باتری هم گلکسی s22 fe هم روزی ۲ بار شارژ رو نیاز داشت پس نمیشه ،فت یه ضعف اساسیه

۰۴ مرداد ۱۴۰۱
Artin.SH

طی ۱۸ ماه استفاده میتونم بگم کیفیت ساخت بالایی داره و اگر کسی دنبال گوشی کوچیکه قطعا از آیفون ۸ بهتره . دوربین فوق العاده که منو هنوز به وجد میاره بخصوص عکسای پرتره و پردازنده بی نقص که هنوز بازی های سنگین با بالاترین کیفیت بدون لگ اپدیت هم حداقل ۳ سال دیگه رو شاخشه . باتری ضعیف و ناامید کنندست ولی سرعت شارژ ۱۸ واتی یه مقدار کوچیکی جبرانش کرده

۲۰ تیر ۱۴۰۱
Sina 1400

فقط اگه با اندروید راحت نیستین بگیرین

۱۴ تیر ۱۴۰۱
AliNajafiJahani

چقدر ضعیف و مزخرفه 👎🏻

۰۱ اسفند ۱۴۰۰
Dariush

این گوشی خیلی خوش دسته.
الآن حدود سه تومن گرونتر شده.
آپدیتش تا دو سه سال دیگه ساپورت میشه.
دوتا نقطه ضعف داره.یکی باتری و دومی عدم تناسب رنگ جلو با پشت به نحوی که در قرمز و مشکیش حس تعویض صفحه نمایش بهتون دست میده.پس به نظر من اگر خواستید بخرید مشکیش بهتره.

۲۷ بهمن ۱۴۰۰
asirflk1386

سلام مهدی جان کارت مثل همیشه عالی هست با همین فرمان برو جلو خیلی عاشقی

۱۸ بهمن ۱۴۰۰
ali_0098

یا صبر کنم se 2022 بیاد

۳۰ دی ۱۴۰۰
ali_0098

به نظر شما الان ارزش خرید داره توی سال ۲۰۲۲

۳۰ دی ۱۴۰۰
godrati

عالی بود

۲۷ دی ۱۴۰۰
godrati

عالی

۲۷ دی ۱۴۰۰
godrati

اصلا ارزش اینو نداره ک بخری👎🏻👎🏻👎🏻

۲۷ دی ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

👏🏻👏🏻👏🏻

۲۵ آذر ۱۴۰۰
a.s_momeni

👎🏻👎🏻👎🏻

۲۴ آذر ۱۴۰۰
mjasghari44

❤️💙

۲۳ آذر ۱۴۰۰
mjasghari80

🖤🤩

۲۳ آذر ۱۴۰۰
_IRShadow80_

💘🥰

۲۳ آذر ۱۴۰۰
iman

ارزش خرید نداره اصلا

۱۹ آذر ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

❤❤❤

۲۲ آبان ۱۴۰۰
Sajjad_sf

خوبه ولی باتری خیلی ضعیف!!! ❤️👍

۱۲ آبان ۱۴۰۰
sajjad.foroghi

همچي خوب ولي باتري مناسب نيس

۰۹ آبان ۱۴۰۰