نقد و بررسی مشخصات S20 ULTRA سامسونگ

بررسی گوشی گلکسی S20 اولترا سامسونگ

وقتی میشی کمپانی اول گوشی های اندرویدی انتظارها خیلی بالا میره، حتی معرفی کوچکترین گجت ها و گوشی های اقتصادیت هم برای دنیا مهمه چه برسه به پرچم دار. انتظار از سامسونگ به حدی بالاست که اگه پرچم دارش عالی باشه وظیفشو انجام داده کاربرا توی یه گوشی پرچمدار بیشتر دنبال ویژگی های خارق العاده و منحصر به فرد هستن که دنیای گوشی های موبایل رو تکون بده. چیزی که چند سالیه نه فقط توسط سامسونگ، بلکه توسط سایر کمپانی ها هم انجام نمیشه و هر ساله شاهد تغییر جزئی ظاهری و ارتقای سخت افزار گوشی ها هستیم. سری S سامسونگ از بدو معرفی در سال 2010 توجه خیلی از کاربرا رو به خودش جلب کرد؛ گلکسی اس 400 دلاری تونست 25 میلیون دستگاه در تمام جهان بفروشه. از حال و روز اون موقع سامسونگ همین بس که بگیم به علت کمبود پنل امولد، بخشی از گوشی ها رو با پنل LCD وارد بازار کرد! سری اس هرسال پیشرفته تر شد تا در سال 2012 گلکسی اس4 با فروش 80 میلیون دستگاه، پرفروش ترین دستگاه اندرویدی جهان شد که هنوز هم رکوردش پابرجاست. بعد از ناکامی سامسونگ در گلکسی اس 5 پروژه صفر دراین کمپانی آغاز شد؛ طرحی که باعث باز طراحی سری اس و افزایش کیفیتش شد. قاب پلاستیکی حذف و شیشه و فلز جای اون رو گرفتن و مدل S6 EDGE به عنوان اولین گوشی با نمایشگر خمیده به خانواده کهکشانی ها اضافه شد. با همه این شجاعت ها سری S6 ناکام بود و فروش خوبی نداشت.سامسونگ در S7 , S7EDGE به بلوغ خودش رسید و اشتباهات اس 6 رو تکرار نکرد؛ اس7 به درگاه کارت حافظه، باتری بهتر و گواهینامه IP67 مجهز شد و همین تغییرات باعث شد 55 میلیون نسخه بفروشه و پرچم سری اس دوباره بره بالا! S8، حذف دکمه هوم و پسوند EDGE ، طراحی که تا امروز سری اس رو همراهی میکنه و همچنان جزو پرفروش ترین گوشی های دنیاست.گلکسی S20 ULTRA نسخه پیشرفته تر پرچمدار سال 2020 سامسونگه که با امکانات بی نظیرش هر کاربری رو برای خرید وسوسه میکنه. دوربین 108 مگاپیکسلی با زوم 100 برابری، صفحه نمایش 120 هرتزی و باتری 5000 میلی آمپری تنها بخشی از این گوشی جنجالی هستن. با بررسی و تجربه کاربری این پرچمدار محبوب همراه ما باشید.

طراحی و کیفیت ساخت GALAXY S20 ULTRA

حس خوب کیفیت، چیزیه که بعد از دست گرفتن این گوشی حس میکنید. پنل پشتی و جلویی شیشه اس و با گوریلا گلس 6 ازش محافظت شده. قاب دور گوشی آلومینیومه و خمیدگی های لبه هاش زیاد نیست حس خوبی داره. توی قاب پایینی میکروفون، اسپیکر و درگاه تایپ سی (Type-c) قرار داره. بالای گوشی خشاب سیم کارته؛ سمت چپ گوشی کویره و سمت راست گوشی هم دکمه پاور و کم و زیاد کردن صدا قرار داره.طراحی قاب پشتی S20 ULTRAبیرون زدگی دوربین S20 ULTRAطراحی زیر S20 ULTRAطراحی سمت چپ S20 ULTRAطراحی بالای S20 ULTRAقاب پشتی گوشی تماما شیشه اس و یه فریم مستطیل شکل مشکی 4 تا دوربین S20 ULTRA رو به همراه یه فلش توی خودش جا داده. این فریم بیرون زدگی زیادی داره و برای مسطح کردن سطح پشتی گوشی مجبورید از یه قاب محافظ نسبتا ضخیم استفاده کنین. توی قاب پشتی هم نقش و نگاری دیده نمیشه و یه رنگ فلت تمام سطحشو پر کرده.قاب جلویی رو یه نمایشگر بزرگ 6.9 اینچی پوشونده که تقریبا 90 درصد از پنل رو به خودش اختصاص داده. بالای پنل، دوربین سلفی توی یه حفره قرار داره و شاید براتون جالب باشه که خبری از شیار بلندگوی مکالمه توی این گوشی نیست. صدا از طریق لرزش و ارتعاش بالای نمایشگر به گوش کاربر میرسه. وزن این گوشی 220 گرمه و باتوجه به اندازه نمایشگرش، اصلا بزرگ و زمخت نیست. توی این مدل دیگه خبری از دکمه اختصاصی بیکسبی سامسونگ نیست اما میتونید با دادن تنظیمات به کلید پاور از اون استفاده کنید. در مجموع طراحی گوشی زیبا و چشم نوازه و تنها نکته منفیش بیرون زدگی قاب دوربین های اونه.

نمایشگر GALAXY S20 ULTRA

تو بررسی گوشی گلکسی اس20 اولترا به این نتیجه رسیدیم که نمایشگر این گوشی تا این لحظه بهترین نمایشگریه که روی تمام گوشی های موبایل وجود داره. S20 ULTRA یه نمایشگر داینامیک (Dynamic AMOLED) امولد 6.9 اینچی داره که از رزولوشن  4k پشتیبانی میکنه. نمایشگر S20 ULTRA بزرگترین صفحه نمایشیه که تا این لحظه سامسونگ روی حتی سری نوت خودش کار گذاشته. این پنل جذاب کنتراست و شفافیت فوق العاده ای داره. وضوح تصاویر در اون بی نظیره و قابلیت HDR10+ ی که داره هم باعث میشه از تماشای رنگ ها در این نمایشگر لذت بیشتری ببرید.نمایشگر S20 ULTRAنمایشگر 120 هرتزی S20 ULTRAقابلیت HDR10+ S20 ULTRAیکی از مهم ترین قابلیت های این  نمایشگر توانایی نمایش تصاویر در حالت 120 هرتز هست. در حالت پیش فرض نمایشگر روی 60 هرتز و رزولوشن 4K قرار داره که اگه بخواین از 120 هرتز استفاده کنین باید رزولوشن رو به فول اچ دی تغییر بدید. توی حالت 120 هرتز سرعت اسکرول کردن به طرز چشم نوازی بالا میره، انیمیشن ها و سرعت حرکت توی منوها و تاچ کردن به شدت سریع و لذت بخش میشه و کلا تجربه جدیدی از کارکردن با نمایشگر رو دراختیارتون میزاره. اقدام سامسونگ هم برای لاک کردن حالت 120 هرتز توی رزولوشن 4K منطقی به نظر میرسه چون برای لذت بردن از نمایشگر باید باتری گوشی تون شارژ کافی داشته باشه و 120 هرتزی بودن نمایشگر مصرف باتری رو بالاتر میبره. نسبت تصاویر در این نمایشگر 20 به 9 هست و با توجه به حاشیه های بسیار کم اون یکی از لذت بخش ترین تجربه ها رو با فیلم دیدن و بازی کردن به وسیله ی این صفحه نمایش خواهید داشت.

باتری و شارژدهی GALAXY S20 ULTRA

S20 ULTRA یه باتری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت داره. شاید براتون سوال بشه که صفحه 120 هرتزی، اسنپدراگون 865، دوربین 108 مگاپیکسلی و… همه این ها در کنار هم رو میتونه یه باتری 5000 میلی آمپری ساپورت کنه؟ پاسخ مثبته! توی بررسی هایی که انجام دادیم شارژدهی گوشی  با استفاده سنگین میتونه یک روز کامل شارژ دهی کنه که با استفاده های معمولی تا دو روز هم میتونه جوابگوی کاربر باشه.بخش جذاب تر باتری S20 ULTRA شارژ شدنشه. این باتری 5000 میلی آمپری از آداپتور فست شارژ 45 واتی پشتیبانی میکنه. البته نسخه ای که ما بررسی کردیم توی جعبه اش آداپتور 25 واتی بود که حتی با همین آداپتور هم فول شارژ شدنش یک ساعت و پنج دقیقه طول کشید که زمان فوق العاده ایه. در مجموع توی این گوشی یه باتری قدرتمند قرار داره که میتونه کاملا شما رو راضی کنه.

امنیت GALAXY S20 ULTRA

حسگر اثر انگشت این گوشی از نوع اولتراسونیکه و دقیقا همون حسگریه که توی NOTE 10+ استفاده شده. سرعت و عملکرد حسگر سریع و رضایت بخشه و مشکلی باهاش نخواهید داشت. اما انتظار ما این بود حداقل نسبت به نسل قبلی خودش پیشرفت داشته باشه، سریع تر بشه یا وسعت حسگر بیشتر بشه. به هر حال ما داریم درباره پرچم دار صحبت میکنیم و انتظاراتمون فراتر از یه گوشی معمولیه. سیستم تشخیص چهره هم در این گوشی وجود داره که مبتنی بر دوربین جلوی گوشی هست؛ و با توجه به دوربین جلوی با کیفیت گوشی عملکردش بسیار سریع، رضایت بخش و البته ناامنه!سنسور تشخیص چهره S20 ULTRA

دوربین GALAXY S20 ULTRA

بریم سراغ بخشی که سامسونگ براش خیلی مایه گذاشته و تبلیغات زیادی براش کرده. نسخه اولترای پرچمدار 2020 سامسونگ چینش متفاوتی از دوربین ها رو نسبت به برادر کوچکتر خودش به همراه داره. توی این گوشی 4 تا لنز وجود داره که به ترتیب، لنز اصلی 108 مگاپیکسلی، لنز تله فوتوی پریسکوپی 48 مگاپیکسلی، لنز اولترا واید 12 مگاپیکسلی و حسگر تشخیص عمق سه بعدی 0.3 مگاپیکسلی، اون ها رو تشکیل میدن.فریم دوربین S20 ULTRA

  • سنسور اصلی:

قبل از اینکه تصاویر این لنز رو بررسی کنیم باید بگیم که اشتباه نکنید و گول اعداد رو نخورید، تصاویر توی حالت پیش فرض 12 مگاپیکسلی ثبت میشن ؛ درست مثل همه ی پرچمدار های برند های دیگه. کیفیت تصاویر به شدت عالیه و همون چیزیه که از سامسونگ توقع میره. جزییات بالا به همراه داینامیک رنج عالی و شارپنس بی نظیر، کاملا برازنده لقب پرچمدار برای این گوشیه. اما سوال اینجاست که حالت 108 مگاپیکسلی کجا به کار میاد؟ جوابش اینه که برای زوم کردن روی تصویر یا کراپ کردن بخشی از اون یا چاپ عکسی که میگیرید میتونه موثر باشه ولی در حالت کلی تصاویر توی 12 مگاپیکسلی کیفیت بهتری دارن. عکس برداری در حالت شب و پرتره هم در بهترین حالت خودشون صورت میگیرن. از نقاط ضعف این سنسور میشه به فوکوس اتوماتیک کم دقتش اشاره کرد که سرعتش به نسبت سایر پرچم دارها کمی پایینه. نقطه ضعف بعدیش هم اندازه لنز بزرگشه که باعث میشه نتونید بوکه های خوبی تو تصاویر فلت غیر پرتره داشته باشید. به طور مثال اگر از یه لیوان توی فاصله 50 سانتی متری عکاسی کنید ممکنه همه حجم لیوان به طور کامل فوکوس نشه و بخشی از لبه ها از بک گراند تشخیص داده نشن.

نمونه عکس سنسور اصلی S20 ULTRA
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
عکس سنسور اصلی S20 ULTRA
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
عکس حالت شب S20 ULTRA
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • سنسور اولترا واید:

لنز فوق عریض این گوشی از همه لنز های اولترا وایدی که باهاش کار کردید یه سر و گردن بالاتره، کیفیت تصاویر عالیه و عکس ها روشنایی خوبی دارن. اعوجاج خاصی دیده نمیشه و در کل میتونید روش به عنوان یه لنز اولترا واید درست درمون حساب کنید. با همه این تعریف ها اما کیفیت تصاویرش در مقایسه با لنز اصلی S20 ULTRA کمتره.

عکس سنسور واید S20 ULTRA
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
عکس اولترا واید S20 ULTRA
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
نمونه عکس سنسور واید S20 ULTRA
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
عکس سنسور اولترا واید S20 ULTRA
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • سنسور پریسکوپی:

قابلیت زوم 100 برابری چیزیه که با این لنز اتفاق میفته. تا زوم 5 برابر به صورت اپتیکال و فیزیکی صورت میگیره و تا زوم 10 برابر به صورت هیبریدی(ترکیب زوم دیجیتال و اپتیکال) زوم میکنه که باز هم قابل قبوله. اما از اینجا به بعد هرچی به زوم 100 برابری نزدیک تر میشیم کیفیت تصاویر افت بیشتری میکنن چرا که زوم به صورت نرم افزاری انجام میشه. کیفیت تصاویر توی زوم 100 برابری پایینه و خیلی به درد نمیخوره، شاید تنها کاربردش اینه که در لحظه یه شیئ یا فرد خاصی رو از دور ببینید! اما اگر بخوایم منصفانه به قضیه نگاه کنیم تصاویر تا زوم 30 برابری قابل قبولن. حتی میتونید به جای زوم 100 برابری از زوم 30 برابری استفاده کنید و قسمتی از تصویر رو کراپ کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. سوال اینجاست که آیا زوم 100 برابری لازمه؟ به خودی خود نه ولی همین زوم 100 برابری باعث میشه که ما بتونیم توی زوم 30 برابری تصاویر خوبی ثبت کنیم. پس خیلی کاربردی نیست و خیلی هم به درد نخور نیست.

عکس زوم شده S20 ULTRA
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
عکس سنسور تله فوتو S20 ULTRA
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • فیلم برداری:

S20 ULTRA قابلیت فیلم برداری 4k  60 فریم بر ثانیه رو داره. کیفیت فیلم ها کم نظیره و لرزش گیر هم به خوبی عمل میکنه. حتی توی حالت فول اچ دی 60 فریم هم میتونید باهاش فیلم های معرکه ای بگیرید. بریم سراغ یه عدد رقم بزرگ دیگه توی این گوشی؛ S20 ULTRA از اولین گوشی هایه که میتونه به صورت 8k فیلم برداری کنه. استفاده از این حالت چندتا تا مشکل اساسی داره. وقتی با حالت 8k فیلم برداری میکنید تصویر کراپ میشه و ارتفاع کمتری نسبت به باقی حالت ها داره. فوکوس اتوماتیک نداریم و این برای فیلم برداری متحرک اصلا به درد نمیخوره. مشکل سوم اینه که توی جابه جایی و لرزش ها خیلی خوب عمل نمیکنه و کالیبره کردن تصویر به خوبی صورت نمیگیره. مشکل بعدی هم حجم بالای فایل ها توی حالت 8k هست؛ به طوری که یک دقیقه فیلمبرداری توی این حالت 600 مگابایت حجم رو اشغال میکنه که توی فیلم برداری های طولانی تر و حتی انتشارش چالش بزرگیه. این رو هم در نظر داشته باشیم که این تکنولوژی خیلی جدیده و هنوز تا بالغ شدن جای کار زیادی داره؛ و همین که به دنیای موبایل وارد شده به خودی خود اتفاق مثبتیه.فیلمبرداری S20 ULTRA

  • دوربین سلفی:

دوربین سلفی این گوشی، کیفیت، شارپنس و وضوح بالایی داره و باهاش میتونید تصاویر سلفی خوبی بگیرید. کمی سختگیرانه اگر بخوایم نظر بدیم میشه از داینامیک رنج این لنز ایراد گرفت  که خیلی اذیتتون نمیکنه. در کل تصاویر سلفی با کیفیت و رضایت بخشن، دقیقا چیزی که از یه پرچم دار 1400 دلاری انتظار داریم.

نمونه عکس سلفی S20 ULTRA
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

پردازنده و سخت افزار GALAXY S20 ULTRA

در بخش پردازش با یکی از خفن ترین و بهترین گوشی های موجود توی بازار طرف هستیم. اسنپدراگون 865  16 گیگابایت رم و پردازنده گرافیکی Adreno 650   ترکیبی هست که توی نسخه ی آمریکا و بعضی نسخه های محدود اروپای S20 ULTRA وجود داره. اما توی نسخه جهانی این گوشی با اگزینوس 9990 و 12 گیگابایت رم و پردازنده گرافیکی  Mali-G77 MP11 عرضه شده که هر دو نسخه از بهترین کانفیگ های موجود برای یه اسمارت فون هستن. تمام بازی های سنگین مثل پابجی موبایل، کال آف دیوتی و آسفالت 9 رو روی این گوشی نصب و اجرا کردیم و هیچ مشکلی با اجرای بازی ها نداشتیم. در کل با این کانفیگ کوچکترین مشکلی توی اجرای برنامه های سنگین، بازی های گرافیکی و اجرای همزمان چند برنامه نخواهید داشت. البته که وقتی پرچمدار خریداری میکنید نباید نگرانی از بابت پردازش داشته باشید. ما نسخه اگزینوس S20 ULTRA رو بررسی کردیم و تنها نکته منفی که میشه بهش اشاره کرد توی بخش پردازش اینه که بعد از نیم ساعت بازی گوشی داغ میکنه و کمی میتونه این داغ شدنه آزار دهنده باشه؛ البته این مشکل برای پردازنده های اگزینوس همیشه وجود داشته و امیدواریم سامسونگ بتونه در آینده اونو رفع کنه.عملکرد پردازشی S20 ULTRA

نرم افزار و رابط کاربری GALAXY S20 ULTRA

S20 ULTRA از اندروید 10 استفاده میکنه و رابط کاربری اختصاصی سامسونگ وان یو آی 2 (ONE UI2) اونو تکمیل میکنه. رابط کاربری اختصاصی سامسونگ کلی امکانات جذاب و قابلیت های خفن داره که باعث میشه از کار کردن با S20 ULTRA لذت بیشتری ببرید. یکی از قابلیت های جذاب این رابط کاربری قفل کردن برنامه های درحال اجراست، با استفاده از این قابلیت میتونید برنامه ای رو که میخواید قفل کنید و فریز نگه دارید تا دوباره که بهش سر میزنید توی همون حالت بوده باشه و رفرشی در اون صورت نگیره؛ این قابلیت باعث صرفه جویی در زمان و منابع گوشی خواهد شد.

اسپیکر GALAXY S20 ULTRA

وقتی اسم پرچم دار کنار مدل یه گوشی میاد باید توی تمامی بخش ها نمود پیدا کنه و یکی از اون بخش ها اسپیکر گوشیه. توی این گوشی دو تا اسپیکر استریو قرار داره و صدا از هر دو اسپیکر بالا و پایین پخش میشه. صدای اسپیکر بالایی از پایینی طبعا کمتره؛ بلندی کلی صداش به نسبت آیفون 11 پرومکس کمتره اما مطلوبه. کیفیت صداش به شدت جذابه و صدای استریو خوبی رو ازش میشنوید. در مجموع اسپیکرش کاملا شما رو راضی میکنه.

جمع بندی

سامسونگ همیشه نشون داده برای پرچم دارهاش سنگ تموم میزاره و وقتی مدلی رو با پسوند S معرفی میکنه، بروزترین سخت افزار و تکنولوژی های روز رو درش قرار میده. S20 ULTRA نسخه پیشرفته تر S20  هست که با بررسی هایی که کردیم نشون داد که ارزش هزینه 1200 تا 1400 دلاری رو داره. S20 ULTRA یه نمایشگر 120 هرتزی 4K  داره که توی رقباش بهترینه. یه دوربین با کیفیت داره که زوم بسیار قدرتمندی داره، قابلیت فیلمبرداری 8K رو برای اولین بار به دنیای گوشی ها آورده، سخت افزارش بی نظیره و باتری  قدرتمندی داره. همه اینا کافیه تا سامسونگ رو برای ساخت این گوشی ستایش کنیم و S20 ULTRA جزو گزینه های اصلی مون برای خرید گوشی پرچمدار باشه. البته این گوشی نقاط ضعف کوچیکی مثل بیرون زدگی دوربین پشتی و مشکل فوکوس توی دوربین اصلی رو هم داره که نسبت به نقاط قوتش کمتر به چشم میاد

سوالات متداول
(3 سوال)
مزایای S20 Ultra چیست؟ چرا این گوشی رو بخریم؟

نمایشگر بسیار با کیفیت، پردازنده قدرتمند در کنار عملکرد عالی باتری و اسپیکر از جمله مزایای اس 20 اولترا به شمار میره.

معایب سامسونگ S20 Ultra چیست؟ چرا این گوشی رو نخریم؟

بیرون زدگی زیاد دوربین ها و مشکل فوکوس توی دوربین اصلی نقاط ضعف اس 20 الترا رو تشکیل میدن.

آیا S20 Ultra از رم میکرو پشتیبانی میکنه؟

بله، اس 20 الترا میتونه از دو سیم کارت به صورت همزمان یا یک سیم و یک کارت حافظه پشتیبانی کنه.

نقاط قوت
پردازنده قدرتمند
نمایشگر با کیفیت
عملکرد خوب باتری
نقاط ضعف
بیرون زدگی زیاد دوربین ها
نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۲۶ بهمن, ۱۳۹۸

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 21
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
Omid t

سلام اسم گوشیتونو بگید این فیلم وکه باهاش گرفتی

۲۲ آبان ۱۴۰۲