بررسی مشخصات گوشی A30 و A50 سامسونگ

بررسی گلکسی A30 و A50 سامسونگسلام! بخش عمده فروش همه کمپانی ها میان رده هاشونه و سامسونگ بیشتر از  هر کمپانی دیگه ای به میان رده هاش اهمیت میده. سری A این کمپانی کره ای از زمان معرفی توی سال 2014 تا الان، تمرکزش روی قبضه کردن بازار فروش میان رده ها بازار بوده. تو سال های اول هر سال دو سه مدل از سری A به بازار میومد و در کنار کیفیت ساخت و طراحی عالی، امکانات خوبی هم ارائه میداد و هر روز این سری محبوب تر میشد. با کمرنگ شدن برند های خوش نامی مثل HTC و LG توی بازار موبایل، کاربرای اندرویدی بیشتر به سمت سامسونگ، هواوی و شیاومی کوچ کردن. بازار میان رده ها هم به عنوان پرفروش ترین و پرکاربرد ترین نقطه ی بازار از اهمیت ویژه ای برخورداره و سامسونگ اینو به خوبی میدونه. جوری که الان اگه کنار حرف A هر عددی بزارید یا یه مدل میان رده تولید شده توسط سامسونگه یا تو دسته میان رده های سامسونگ توی سال های آینده قرار میگیره!  گوشی های GALAXY A30 و GALAXY A50 سامسونگ، مثل دو برادری هستن که یکیشون درس خون و اون یکی تنبل بوده! در عین حال که خیلی به هم شبیهن تفاوت هایی هم دارن که در ادامه به اون ها با جزییات میپردازیم. بریم برای بررسی گوشی گلکسی A30 و A50 ببینیم سامسونگ چیکار کرده!

 

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی A30 و A50

هر دو گوشی از بدنه پلاستیکی برای متریال استفاده کردن و خبری از شیشه و فلز توی این گوشی ها نیست. ابعاد هر دو گوشی یکیه و وزنشون هم یکیه با این تفاوت که  A50 یک گرم سنگین تره. این گوشی ها از طراحی یکسانی بهره میبرن. مهم ترین تفاوت طراحی این دو گوشی اینه که حسگر اثر انگشت A50 زیر نمایشگر قرار داره و حسگر اثر انگشت A30 پشت گوشی تعبیه شده.تفاوت بعدی توی تعداد دوربین هاست، A50 از سه دوربین استفاده میکنه که به صورت عمودی زیر هم توی قاب پشتی قرار گرفتن و A30 با همون چینش از دو عدد دوربین پشتی استفاده میکنه. توی قاب جلویی یه نمایشگر، به همراه ناچ بالای صفحه و اسپیکر مکالمه قرار داره که برای هر دو گوشی یکسانه. لبه پایینی درگاه شارژ تایپ سی به همراه اسپیکر و میکروفون مکالمه و جک 3.5 میلیمتری صدا دیده میشه. لبه راست گوشی ها دکمه پاور و کم و زیاد کردن صداست، لبه سمت چپ خالیه و لبه بالایی میکروفون دوم قرار داره. هر دو گوشی طراحی معمولی و ساده ای دارن و با توجه به میان رده بودنشون نمیشه خیلی به بدنه پلاستیکی شون خرده گرفت.

تفاوت طراحی a50 و a30
طراحی گلکسی a30 و a50

نمایشگر گلکسی A30 و A50

نمایشگر

توی پنل جلویی هر دو گوشی یه نمایشگر 6.4 اینچی با رزولوشن 2340 در 1080 قرار داره که 85 درصد از پنل جلویی رو به خودش اختصاص داده. نوع و اندازه نمایشگر سوپر امولدی که توی این گوشی ها به کار رفته کاملا یکسانه، رنگ ها به خوبی نمایش داده میشن و روشنایی تصاویر هم عالیه.  انقدر همه چیز توی پنل جلویی شون مثل همه که اگه از جلو به این دو گوشی نگاه کنید نمیتونین تشخیص بدین که کدوم گلکسی A50 هست و کدوم A30. سامسونگ به طبع سایر گوشی هاش توی این دو مدل هم از نمایشگر های ساخت خودش استفاده کرده که جای هیچ حرف و حدیثی رو باقی نمیذاره. تنها ایرادی که میشه به صفحات سوپر امولد گرفت اینه که گاها رنگ سفید رو اونجوری که باید نشون نمیدن و یه مقدار خیلی کم به زردی میزنه نمایش رنگ سفیدشون.

تفاوت نمایشگر گلکسی a30 و a50
نمایشگر a30 و a50

 باتری و شارژدهی گلکسی A30 و A50

باتری

هر دو گوشی از باتری 4000 میلی آمپر ساعتی از جنس لیتیوم پلیمر استفاده میکنن. با توجه به ابعاد و نمایشگرهای یکسان، توی بخش باتری هم انتظار نتیجه مشابهی رو بین این دو گوشی داریم. اما در واقعیت یکم متفاوتن. هر دو گوشی زیر تست های سنگین ما، یه روز کامل دووم میاوردن اما گلکسی A30 یه مقدار شارژدهی بیشتری داشت که میتونه به خاطر پردازنده اش باشه. هر دو گوشی از قابلیت فست شارژ پشتیبانی میکنن و توی جعبه شون یه آداپتور 15 وات فست شارژ قرار داده شده. فول شارژ شدن کاملشون حدود یک ساعت و نیم طول میکشه اما باز هم A30 در حد 5 دقیقه زودتر شارژ میشه.

 امنیت گلکسی A30 و A50

هرچی تا الان A50 و A30 شبیه هم بودن توی این بخش جبران میشه. جایی که دوتا حسگر اثر انگشت کاملا متفاوت رو شاهد هستیم. پشت گوشی A30 یه حسگر اثر انگشت سریع قرار داره که با یه اشاره کوچیک، دست رو میشناسه و قفل رو باز میکنه. توی A50 اما از یه حسگر اثر انگشت اپتیکال زیر نمایشگر استفاده شده که از اولین حسگرهای زیر نمایشگر سامسونگه که روی میان رده هاش قرار میگیره. سرعت این حسگر کنده و گاها انگشتتونو نمیشناسه، اما مزیتش اینه که کار کردن باهاش جذابه و چون جلوی گوشی قرار داره، در دسترس تر هست. هر دو گوشی قابلیت تشخیص چهره هم دارن که سرعت شون قابل قبوله اما ایمنی خاصی ندارن و بهتره در کنارش از رمز و پترن هم استفاده کرد. 

 دوربین گلکسی A30 و A50

گلکسی A30 از دو لنز 16 مگاپیکسلی واید و 5 مگاپیکسلی اولترا واید برای دوربین هاش استفاده میکنه در حالی که لنز های A50 رو سنسور 25 مگاپیکسلی واید، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 5 مگاپیکسلی عمق میدان تشکیل میدن. با بررسی عملکرد عکاسی و فیلم برداری این دو گوشی همراه ما باشید.

  • سنسور اصلی:

A30 ازیه دوربین 16 مگاپیکسلی با F1.7 برای دوربین اصلی استفاده میکنه. عکس های گرفته شده با این لنز زیادی معمولیه و کیفیت خاصی نداره. عکس ها شارپنس و شفافیت کمی دارن و توی نور کم هم اصلا نمیشه روش حساب کرد اما توی نور خوب میتونه راضی تون کنه.

گلکسی A50 از یه لنز 25 مگاپیکسلی با F1.7 استفاده میکنه که کیفیت و شفافیت بیشتری نسبت به A30 داره. شفافیت و شارپنس تصاویر راضی کننده است و توی نور کم هم میتونه راضی تون کنه. در کل تصاویرش یه سر و گردن بالاتر از A30 هست. سنسور تشخیص عمق میدان A50، به خودی خود کاری نمیکنه اما  توی گرفتن تصاویر پرتره به کمک لنز اصلی میاد و بوکه خوبی توی بک گراند تصاویر ایجاد میکنه.

برای دیدن عکس در سایز اصلی روی عکس کلیلک کنید
برای دیدن عکس در سایز اصلی روی عکس کلیلک کنید
برای دیدن عکس در سایز اصلی روی عکس کلیلک کنید
برای دیدن عکس در سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • سنسور اولترا واید:

لنز فوق عریض A30 یه سنسور 5 مگاپیکسلیه و لنز اولترا واید A50 هشت مگاپیکسله. گشودگی دیافراگم هر دو لنز F2.2 هست. تصاویر توی این حالت مطلوبه و همون اختلافی که توی لنز اصلی وجود داشت اینجا هم حس میشه. نکته منفیشون اینه که اطراف تصویر رو بهم میریزن و به اصطلاح عکس هاشون اعوجاج داره. در کل انتظار خیلی زیادی از لنز اولتراوایدشون نداشته باشید.

برای دیدن عکس در سایز اصلی روی عکس کلیلک کنید
برای دیدن عکس در سایز اصلی روی عکس کلیلک کنید
  • فیلم برداری:

هر دو گوشی میتونن حداکثر تا رزولوشن فول اچ دی و 30 فریم بر ثانیه فیلم برداری کنن که عدد خیلی خفنی نیست و میتونستن حداقل توی حالت فول اچ دی 60 فریم رو داشته باشن. فیلم های هردوشون مطلوبه اما فیلم ها توی A50 روشنایی بهتری دارن. همچنین به یمن وجود لرزشگیر فیلم ها توی A50 نویز کمتری دارن و با کیفیت ترن.

  • دوربین سلفی:

    A30 از یه دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی و A50 از یه دوربین سلفی 25 مگاپیکسلی استفاده میکنه. عملکرد این دو لنز هم مثل عملکرد باقی لنزهاشونه، شارپنس پایین توی A30 و شارپنس و کیفیت قابل قبول توی A50. با هیچ کدوم از این گوشی ها نمیشه سلفی های خیلی خفنی گرفت اما لنز A50 توی نور مناسب میتونه راضی تون کنه.

برای دیدن عکس در سایز اصلی روی عکس کلیلک کنید
برای دیدن عکس در سایز اصلی روی عکس کلیلک کنید
برای دیدن عکس در سایز اصلی روی عکس کلیلک کنید
برای دیدن عکس در سایز اصلی روی عکس کلیلک کنید

پردازنده و سخت افزار گلکسی A30 و A50

پردازنده

گلکسی A30 از یه پردازنده اگزینوس 7904 استفاده میکنه که از تکنولوژی ساخت 14 نانومتری توی فرآیند تولیدش استفاده شده. از طرفی A50 یه پردازنده 10 نانومتری اگزینوس 9610 داره که نسبت به A30 خیلی به روز تره. با توجه به قیمتشون پردازنده A50 عملکرد بهتری داره و روون تر و کم باگ تر ظاهر میشه. هر دو گوشی که مورد بررسی قرار دادیم نسخه رم 4 اون ها بود؛ برای تست سرعتشون روی هر دو گوشی بازی آسفالت رو اجرا کردیم و هر دوی اون ها بدون لگ بازی رو اجرا کردن اما توی منو ها و کارهای طولانی A50 عملکرد بهتری داشت و تونست بیشتر راضی مون کنه. توی باز کردن یک سری برنامه ها گاها هر دو گوشی کرش میکردن و از برنامه میومدن بیرون که دلیلش رو متوجه نشدیم. اگه مشکل حادی نباشه احتمالا سامسونگ با یه آپدیت نرم افزاری این مشکل رو حل کنه.

 نرم افزار و رابط کاربری گلکسی A30 و A50

رابط کاربری اختصاصی سامسونگ، انقلابی که توی بخش نرم افزارش رخ داد و با سری A اون رو به رخ کاربر های اندروید کشید. رابط کاربری ONE UI که نسخه 2 اون توی A30 و نسخه 3 اون توی A50 قرار داره، بر پایه اندروید 9 توسعه داده شده. هرچند تاچ ویز سالیان سال محبوب کاربران سامسونگ بود اما کاستی هایی داشت که سامسونگ رو مجاب به باز طراحی رابط کاربریش کرد و باعث ایجاد ONEUI ای شد که مورد تحسین همه قرار گرفت. همه چیز توی این رابط کاربری روون و عالی انجام میشه و کارکردن با اون لذت بخشه.

محیط کاربری A30 و A50
رابط کاربری گلکسی A30 و A50

اسپیکر گلکسیA30 و A50

هر دو گوشی از اسپیکر مونو برای پخش صدا استفاده میکنن، که با توجه به بازه قیمتیشون نمیشه انتظار اسپیکر استریو ازشون داشت. صدا بلندی خوبی نداره و کیفیتش هم تعریفی نیست اما توی A50 یه مقدار بهتره. هر چه قدر سامسونگ رو برای نمایشگر و تصویری که گوشی هاش بهمون نشون میدن تحسین میکنیم توی بخش اسپیکر و صدا ازش انتقاد داریم. کلا سامسونگ علاقه ای به بخش اسپیکر گوشی هاش نداره و حتی توی پرچم دارهاش هم اونجوری که باید برای این بخش مایه نمیذاره!

جمع بندی

میان رده ها و گوشی های اقتصادی بازار جایی هستن که کاربرا قبل از اینکه بخوان گوشی هایی رو برای مقایسه انتخاب کنن، به بودجه شون نگاه میکنن. و طبعا توی این بخش گوشی ها و برندهایی برنده هستن که در کنار کیفیت و امکانات، قیمت مناسبی هم داشته باشن. لوکس گرایی و بدنه فلزی و طراحی خیره کننده و این ها توی میان رده ها آپشن اضافی به حساب میان؛ چیزی که اولویت داره قیمت و امکانات اصلی گوشیه. سامسونگ برای میان رده هاش انرژی زیادی گذاشته و تقریبا با هر بودجه و انتظاری میتونید یه مدل سامسونگ توی لیست قیمت گوشی سامسونگ پیدا کنید که به دردتون بخوره. A50 و A30 هم دوتا برادر میان رده ای هستن که یکیشون خوش قیمت تره و دوربین ضعیف تری داره. اگه دوربین براتون اولویت نیست و گوشی رو برای کارهای روزمره و عادی میخواین A30 براتون معقول تره ولی اگه با گوشی زیاد عکاسی میکنید و گاها بازی هم میکنید A50 میتونه گزینه بهتری برای خریدتون باشه.

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۹ اردیبهشت, ۱۳۹۸

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 35
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
ns

5یا6سال هست گوشی را دارم هنوز روونه و خوب هست

۱۵ مهر ۱۴۰۲
comment-user-img
abasi6658

شجاری برای اولین باره که دارم این عکسهای سلفیت رو می بینم. توی این چندسال چقدر جاافتاده شدی 😎

۲۲ مهر ۱۴۰۱
comment-user-img
EBNOREZA.128

سلام، من گوشی A50 رو تقریبا سه سال پیش خریدم ، بجز باتری این گوشی که واقعا افتضاحه ، از بقیه چیزهای این گوشی فوق‌العاده راضی هستم ، اگر ضعف بزرگ باتریش رو ندید بگیریم ، واقعا خیلی گوشی خوبیه

۱۷ تیر ۱۴۰۱
comment-user-img
amir06

من a30 دارم عالیه ۲ سال هرروز حداقل ۵ ساعت ازش کار کشیدم هیچ افتی نداشته

۰۶ تیر ۱۴۰۱
comment-user-img
alireza_ziarati

عالی

۰۶ تیر ۱۴۰۱
comment-user-img
Mohammad.R5687

💪👍

۰۶ تیر ۱۴۰۱
comment-user-img
Mohammad.R5687

گوشی A50 من داشتم استفاده کردم … توی طولانی مدت خوبه

۰۶ تیر ۱۴۰۱
comment-user-img
Mohammad.R5687

مقایسه خوبی بود کیف کردم ……

…..

۰۶ تیر ۱۴۰۱
comment-user-img
AliNajafiJahani

گوشی‌های خوبی بودن ❤👌🏻

۱۹ اسفند ۱۴۰۰
comment-user-img
godrati

Nice💣💣

۱۹ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
godrati

کسی میدونه ک اولین ویدیو موبونیوز چی بود؟

۱۹ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
godrati

Great 👌🏻 👍🏻

۱۹ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
AliNajafiJahani

👏🏻👏🏻👏🏻

۰۳ دی ۱۴۰۰
comment-user-img
a.s_momeni

👌🏻👌🏻👌🏻

۰۱ دی ۱۴۰۰
comment-user-img
Mmp2021

A50 جز ضعیف ترین گوشیهام بود

۲۳ آذر ۱۴۰۰